گوگل سرچ کنسول

آموزش صفر تا صد سرچ کنسول گوگل

سرچ کنسول گوگل یکی از مهم ترین ابزارهایی که می توان از آن برای بررسی و بهبود عملکرد وب سایت خود استفاده کنید. در واقع بعد از ثبت سایت در کنسول گوگل لازم است که نحوه کار با گوگل سرچ کنسول را نیز به خوبی یاد بگیرید تا بتوان به شکل بهتری عملکرد وب سایت خود را بهینه کرده و توسعه ببخشید. خوشبختانه به تازگی از سرچ کنسول جدید گوگل رونمایی شده است که در نسخه جدید تغییرات عمده ای چه در زمینه ثبت سایت در وبمستر جدید و چه در خصوص نحوه استفاده از آن رخ داده است که به بهبود عملکرد شما در زمینه مدیریت بهتر وب سایتتان کمک خواهد کرد. در این مقاله از پایگاه دانش میزبان فا تلاش بر این است تا آموزش کار با google search console را به صورت گام به گام اختیار شما عزیزان قرار دهیم و شما را از جستجو در اینترنت برای پیدا کردن محتوای مورد نظرتان بی نیاز کنیم.

در این مقاله موضوعات زیر را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

آموزش کامل سرچ کنسول گوگل

  • سرچ کنسول گوگل چیست؟
  • نحوه ورود به گوگل وبسمتر تولز در چند دقیقه
  • آموزش کامل ابزارهای گوگل سرچ کنسول
  • بخش overview سرچ کنسول گوگل
  • بخش URL inspection وبمستر تولز
  • بخش Performance گوگل سرچ کنسول
  • بخش Index کنسول گوگل
  • بخش Enhancenments کنسول گوگل
  • بخش Security & Manual Actions
  • بخش Legacy tools and reports
  • بخش Links وبمستر تولز
  • بخش Settings
  • بخش Submit feedback
  • بخش About new version

آشنایی با سرچ کنسول گوگل

search console google یک ابزار قدرتمند است که توسط شرکت گوگل به بازار معرفی شده است که صاحبان وب سایت ها با ثبت سایت در کنسول گوگل می توانند اطلاعات بسیار ارزشمندی را درباره عملکرد سایت خود به دست آورند. در نتیجه با بهره گیری از اطلاعاتی که توسط این ابزار کاربردی ارائه می شود، امکان تلاش برای بهبود شرایط سایت و بهینه سازی عملکرد آن برای تمامی وبمستران وجود خواهد داشت. سایت گوگل سرچ کنسول به شکلی کاملا منظم دسته بندی شده است و در سرچ کنسول جدید گوگل نیز می توانید نظم بیشتر و قابل فهم تری را در مقایسه با وبمستر تولز قبلی مشاهده نمایید.

با کلیک روی هر یک از این دسته ها به عنوان ابزار سرچ کنسول گوگل می توانید گزارشات مربوط به همان ابزار را مشاهده نمایید. در ادامه نیز میی توانید با استفاده از راهنمایی های قرار گرفته توسط خود گوگل سرچ کنسول به راحتی در زمینه بهبود مشکلات احتمالی یا رفع کامل آنها گام بردارید. در نظر داشته باشید که بررسی تمامی موارد عنوان شده گوگل وبسمتر تولز و مدیریت آنها در نهایت منجر به عملکرد بهتر وب سایت شما در نتایج جستجو گوگل خواهد شد.

گوگل سرچ کنسول چیست؟ ورود به گوگل وبمستر تولز در چند ثانیه

آموزش کامل ابزارهای گوگل سرچ کنسول

همانطور که گفته شده در سایت گوگل سرچ کنسول شما با امکانات بسیار مناسبی برای بهبود عملکرد وب سایت خود در نتایج گوگل رو به رو می شوید. بعد از ثبت سایت در گوگل وبمستر زمان آن می رسد تا از ابزارهای آن به نفع بهبود عمکلرد وب سایت خود استفاده نمایید. اما موضوعی که باید در نظر داشته باشید این است که شناخت ابزار سرچ کنسول گوگل و یادگیری نقش آنها در تحلیل و بهینه سازی وب سایت امری مهم است و شما نمی توانید شناخت کافی موفقیتی را در زمینه بهبود عمکلرد وب سایت خود به دست بیاورید. به همین دلیل در ادامه این مقاله به آموزش سرچ کنسول گوگل و ابزارهای آن خواهیم پرداخت.

راهنمای ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل

فصل 1: بررسی وضعیت سایت در گوگل با Overview سرچ کنسول

overview بخش ابتدایی پیشخوان سرچ کنسول گوگل را دربرمی گیرد. همانطور که از نام آن نیز مشخص است نگاهی کلی به وضعیت وب سایت شما خواهد داشت. در این بخش سرچ کنسول گوگل خلاصه ای از عملکرد وب سایت خود در جستجو گوگل را در بخش Performance مشاهده خواهید کرد. این بخش در نسخه پیشین سرچ کنسول با نام search analytics قابل مشاهده بود. علاوه بر آن می توانید به منظور مشاهده خلاصه ای از مهم ترین معیارها و هشدارهای گوگل از جمله عملکرد سایت در جستجو گوگل، گزارشات ایندکس و معیارهای قابلیت استفاده از تلفن همراه به بخش Coverage کنسول گوگل در همین صفحه مراجعه نمایید. این بخش نیز در گذشته تحت عنوان index status شناخته می شد.

مقایسه کامل سرچ کنسول جدید گوگل و نسخه قدیم

ثبت سایت در کنسول گوگل

همچنین در بخش Enhancement گوگل سرچ کنسول در صفحه خانه نیز می توانید گزارش هایی مربوط به AMP صفحات و جستجو گوگل دریافت کرده و اطلاعات مربوط به این ویژگی ها را مشاهده نمایید. امکان مشاهده سطح کلی عملکرد وب سایت خود و هرگونه مشکل اساسی که باید به آن توجه داشت باشید نیز در این صفحه کنسول گوگل فراهم است.

در نظر داشته باشید که امکان بررسی جزئی تر تمامی این بخش ها در منوهایی که با همین عنوان تعریف شده اند برای شما فراهم شده است و در این صفحه شما این اطلاعات را به صورت کلی مشاهده خواهید کرد.

فصل 2: ایندکس سایت در گوگل با ابزار URL inspection وبمستر تولز

با استفاده از ابزار URL inspection سرچ کنسول گوگل شما می توانید برای ایندکس صفحات مختلف وب سایت خود اقدام کرده و در نهایت نیز اطلاعاتی درباره نسخه ایندکس شده یک صفحه مشخص در اختیار شما قرار می گیرد. این اطلاعات شامل ارورهای AMP، ارورهای داده ساختار یافته و مشکلات ایندکس می شود. بخش URL inspection گوگل سرچ کنسول یکی از اصلی ترین بخش های آن به شمار می رود. چرا که از طریق این بخش سرچ کنسول گوگل می توان خطاها و مشکلات موجود در صفحات وب سایت را مشاهده و حل نمود.

آموزش ابزار URL inspection گوگل سرچ کنسول

نحوه کار با گوگل سرچ کنسول

فصل 3: گزارش سایت در نتایج گوگل با Performance گوگل سرچ کنسول

به کمک این بخش می توانید عملکرد وب سایت خود در موتور جستجو گوگل را با توجه به معیارهای مهم گوگل سرچ کنسول مورد بررسی قرار دهید. اطلاعاتی مثل میانگین موقعیت وب سایت در نتایج، تعداد نمایش (impression)، موقعیت، نرخ کلیک (CTR) و رشته پرس و جو برتر (query) در اختیار شما قرار می دهد. شما می توانید با استفاده از این اطلاعات موجود در کنسول گوگل عملکرد وب سایت خود را در موتورهای جستجو بهبود ببخشید.

impression چیست و با CTR چه تفاوتی دارد؟  نرخ کلیک یا CTR چیست؟ طریقه گزارش گیری در google search console

این بخش شامل دو زبانه به شرح زیر است:

  1. زبانه Performance on Search result
  2. زبانه Performance on Dicscover

1. زبانه Performance on Search result

در این بخش سرچ کنسول گوگل با دو نمودار و چندین بخش دیگر رو به رو خواهید شد. نمودار اول قرار گرفته به بررسی نرخ کلیک، تعداد نمایش و موقعیت لینک های وب سایت در نتایج جستجو گوگل اختصاص پیدا می کند. نمودار دوم گوگل سرچ کنسول نیز نرخ کلیک و تعداد نمایش کلمات کلیدی مرتبط را نشان می دهد. علاوه بر آن در این قسمت سرچ کنسول گوگل این امکان را خواهید داشت که این کلمات کلیدی را از نظر موقعیت کشورهای مختلف یا سیستمی که از آن استفاده می شود نیز مورد بررسی قرار دهید.

آموزش بخش Performance سرچ کنسول گوگل

اموزش رایگان گوگل سرچ کنسول

2. زبانه Performance on Dicscover

این بخش به گزارشات مربوط به عملکرد سایت شما و چگونگی رفتار آن در موتور جستجو گوگل اختصاص پیدا می کند. اما این گزارش ها زمانی قابل مشاهده است که وب سایت شما به حداقل آستانه تعداد نمایش در موتورهای جستجو رسیده باشد.

آموزش کامل ثبت سایت در گوگل وبمستر

فصل 4: وضعیت ایندکس شدن سایت با index سرچ کنسول گوگل

ایندکس شدن صفحات وب سایت نقش بسیار مهمی در رتبه سایت و نتیجه ای که در نتایج جستجو به دست می آورد، ایفا می کند. گوگل نیز بخشی از تنظیمات وبمستر تولز خود را به بحث Index و بررسی نتایج آن اختصاص داده است. شما در این قسمت گوگل سرچ کنسول می توانید ایندکس شدن صفحات وب سایت خود را مورد بررسی قرار دهید. همچنین لازم است در نظر داشته باشید که امکان معرفی نقشه سایت از طریق این قسمت وجود خواهد داشت. این بخش سرچ کنسول گوگل نیز شامل دو قسمت است:

  1. زبانه Coverage
  2. زبانه sitemap

1. زبانه Coverage

از طریق این زبانه کنسول گوگل می توانید ببینید که کدام یک از صفحات وب سایت شما امکان ایندکس شدن را دارند و کدام یک نمی توانند ایندکس شوند. همچنین می توانید دلایل ایندکس نشدن اینک های وب سایت خود را نیز بررسی کرده و مشکلات احتمالی را رفع نمایید. این کار به مدیریت صفحات وب سایت کمک به سزایی خواهد کرد.

آموزش بخش coverage سرچ کنسول جدید گوگل validation یا اعتبارسنجی سرچ کنسول گوگل ۷ علت ایندکس نشدن سایت در گوگل آموزش کامل رفع خطاهای گوگل وبمستر

گوگل سرچ کنسول چیست

2. نقشه سایت (sitemap)

به کمک این بخش گوگل سرچ کنسول شما می توانید سایت مپ وب سایت خود را ثبت نمایید. همچنین می توانید از طریق کنسول گوگل خود بررسی کنید که google نقشه سایت شما را پیدا کرده است یا نه. در نظر داشته باشید که نقشه سایت نقش بسیار مهمی در فرآیند ایندکس شدن وب سایت شما دارد، در نتیجه لازم است که به آن توجه کافی را داشته باشید.

آموزش ثبت سایت مپ در گوگل وبمستر

نقشه سایت نقش مهمی در موفقیت یک وب سایت ایفا می کند. در صورت تمایل می توانید برای آشنایی بیشتر با این مبحث مقاله نقشه سایت چیست را مطالعه نمایید.

بالا آمدن سایت در سرچ گوگل

فصل 5: بهبود عملکرد سایت با Enhancements کنسول گوگل

در قسمت Enhancements امکان بررسی آیتم هایی برای شما مهیا شده است که به بهبود عملکرد وب سایت و کارایی آن کمک خواهد کرد. بررسی سرعت سایت و قابلیت استفاده در موبایل از مهم ترین فاکتورهای یک وب سایت موفق است. در نسخه جدید زبانه هایی برای نشانه گذاری های breadcrumb ،logos و Sitelinks searchbox طراحی شده است که امکان بررسی دقیق هر یک از این داده های ساختار یافته را برای شما فراهم می کند. این بخش نیز شامل زبانه های زیر است:

  • زبانه Speed
  • زبانه Mobile Usability
  • زبانه Breadcrumbs
  • زبانه FAQ
  • زبانه Logos
  • زبانه Sitelinks searchbox

آموزش کامل بخش enhancements گوگل سرچ کنسول

1. زبانه Speed

با استفاده از این زبانه سرچ کنسول گوگل می توانید سرعت سایت خود را بررسی نمایید. لازم است در نظر داشته باشید که این برنامه با توجه به real world usage data سرعت سایت شما را گزارش می دهد در نتیجه شما می توانید سرعت لودینگ و سرعت بارگذاری وب سایت خود در سیستم های دسکتاپ و گوشی های تلفن همراه به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهید.

گزارش سرعت صفحات سایت در سرچ کنسول گوگل

بالا آوردن سایت در جستجوی گوگل

بهینه سازی و افزایش سرعت سایت های وردپرس‎ تاثیر سرعت سایت در سئو

2. زبانه Mobile Usability

در این بخش گوگل سرچ کنسول اطلاعات مفیدی در خصوص عملکرد وب سایت شما در گوشی های تلفن همراه در اختیار شما قرار می گیرد. مهمترین اطلاعاتی که در این قسمت به شما ارائه می شود، عبارت است از:

  1. قابلیت نمایش وب سایت شما روی گوشی های تلفن همراه
  2. مشکلاتی که ممکن است برخی از صفحات وب سایت شما در هنگام نمایش روی گوشی تلفن داشته باشند.

گزارش مشکلات نسخه موبایلی سایت با سرچ کنسول مدیریت صفحات canonical وب سایت

چگونه در سرچ گوگل اول باشیم

3. زبانه Breadcrumbs

گزارش ساختار یافته دیگری که توسط گوگل در سرچ کنسول جدید معرفی شده است، Breadcrumbs نام دارد. به کمک این گزارش صاحبان وب سایت ها می توانند بررسی کنند که آیا نشانه گذاری breadcrumb به درستی پیاده سازی شده است یا نه. breadcrumbs یا مسیر راهنما در واقع یک مسیر نشانه گذاری متنی است که به شما نشان می دهد که دقیقا در کجای وب سایت خود قرار گرفته اید.

breadcrumb نیز مانند دیگر گزارش های مربوط به داده های ساختار یافته به شما نشان می دهد که کدام بخش از مجموعه داده های ساختار یافته به درستی پیاده سازی شده اند و کدام یک دچار مشکل هستند. در ادامه نیز ارورهای مربوطه را به شما نمایش می دهند. در نتیجه اگر سرچ کنسول گوگل در پیاده سازی نشانه گذاری breadcrumb با مشکلی رو به رو شود، به راحتی می توانید مشکل را شناسایی و حل کنید.

گزارش مسیر راهنمای سایت (breadcrumbs) در سرچ کنسول

نمایش سایت در سرچ گوگل

4. زبانه FAQ

نمایش سوال و جواب در نتایج گوگل یکی از امکااتی که گوگل در اختیار افراد قرار داده است تا بتوانند با استفاده از آن به شکل بهتری جوابگو سوالات مخاطبین خود باشند. شما می توانید این اسکیما را روی صفحات مختلف وب سایت خود تعریف کنید و در نهایت نیز از طریق منویی که در سرچ کنسول با این نام ایجاد می شود، آن را تحلیل نمایید. گزارش مربوط به FAQ سرچ کنسول گوگل شامل موارد زیر می شود:

  1. روند خطاها (error)
  2. هشدارها (valid with warning)
  3. موارد معتبر (valid)

هر یک از ین بخش ها اطلاعات مهمی را در اختیار شما قرار می دهند که با استفاده از آنها می توانید اسکیما FAQ وب سایت خود را به شکل بهتری مدیریت نمایید.

نمایش سوال و جواب در نتایج گوگل با FAQ سرچ کنسول

نمایش سوال و جواب در نتایج جستجو گوگل

5. زبانه Logos

اگر شما از نشانه گذاری Logos استفاده می کنید، می توانید از گزارشی که google در بخش Logos ارائه می دهد به شکلی مناسب استفاده نمایید. در این بخش جزئیاتی درباره عملکرد و ارورهای پیش آمده در Logo markup ارائه داده می شود. این گزارش به سه بخش زیر تقسیم بندی می شود:

  1. روند خطاها
  2. هشدارها
  3. موارد معتبر

می توانید با کلیک روی هر یک از این بخش ها وضعیت آنها را به صورت جداگانه مشاهده و مورد بررسی قرار دهید.

قرار دادن لوگو در کنار لینک سایت در نتایج جستجوی گوگل

نمایش لوگو سایت در نتایج جستجو گوگل

6. زبانه Sitelinks searchbox

برای کسانی که از زبان نشانه گذاری Stelinks searchbox استفاده می کنند نیز گزارشی در نظر گرفته شده است. در این گزارش جزئیات بیشتری درباره عملکرد و ارورهای این نشانه گذاری ارائه می شود. گزارش Sitelinks search box نیز به سه بخش زیر تقسیم می گردد:

  1. ارورها
  2. هشدارها
  3. موارد معتبر

همچنین با کلیک روی ردیف قرار گرفته در پایین نمودارها نیز می توانید جزئیات بیشتری را دریافت کنید.

افزودن فیلد جستجو داخلی در نتایج گوگل

نحوه نمایش باکس اطلاعات سایت در نتایج گوگل

فصل 6: مشکلات امنیتی و بازنگری وبسایت با Security & Manual Actions

این قسمت به دو زیر مجموعه Manual action و Security issues تقسیم می شود که در ادامه می توانید توضیحات مربوط به هر یک از آنها را مطالعه نمایید.

1. زبانه Manual action

از طریق این بخش می توانید بررسی کنید که چه بازنگری هایی به صورتی دستی اتفاق افتاده است. در واقع زمانی که یک انسان مشخص می کند که صفحات وب سایت شما با دستورالعمل های کیفیت وبمستر گوگل مطابق دارد یا نه، یک بازنگری دستی صورت گرفت است. اکثریت این بازنگری ها به بحث تلاش برای ایندکس شدن در موتورهای جستجو مربوط می شوند.

گزارش های این بخش سبب می شوند که صفحات یا وب سایت هایی که با معیارهای ما مطابقت کافی ندارند بدون هیچگونه نشانه بصری برای کاربر، رتبه پایینی را دریافت کرده یا به طور کلی حذف شوند.

از کجا بفهمیم سایتمان در گوگل پنالتی شده است؟
آموزش گام به گام تشخیص و رفع پنالتی گوگل

آموزش کامل گوگل سرچ کنسول

2. زبانه Security issues

در این بخش مشکلات امنیتی وب سایت شما به نمایش گذاشته می شود. در واقع در این بخش مشکلاتی نمایش داده می شوند که از نظر google ممکن است به دیگران آسیب برساند. برخی از این مشکلات عبارتند از:

  1. مهندسی اجتماعی (وب سایت های فیشینگ و فریب دهنده)
  2.  هک شدن شامل حملات محتوایی یا URL
  3. آلودگی به بدافزارها مثل:
    • حملات SQL
    • پیکربندی سرور
    • حملات کدی
    • ارور قالب

چطور مشکلات امنیتی سایت را با سرچ کنسول گوگل بررسی کنیم؟
تکنیک های رفع مشکلات امنیتی سایت از نظر گوگل

همه چیز درباره سرچ کنسول گوگل

فصل 7: تحلیل و بررسی وضعیت وبسایت با Legacy tools and reports

امکان مشاهده گزارش های مختلف از طریق این ابزار سرچ کنسول گوگل وجود خواهد داشت. این گزارشات عبارتند از:

  • زبانه International targeting
  • زبانه Removals
  • زبانه Crawl stats
  • زبانه Messages
  • زبانه URL parameters
  • زبانه Web Tools

چطور گزارش های سرچ کنسول قدیمی سایت را بررسی کنیم؟

1. زبانه International targeting

از طریق این بخش می توانید مخاطبین خود را بر اساس موقعیت مکانی و زبان آنها هدف قرار دهید. به همین منظور می توانید از طریق زبانه Language و Country به ترتیب زبان و کشور مدنظر خود را انتخاب نمایید. لازم است در نظر داشته باشید که اگر شما از طریق این بخش از سرچ کنسول گوگل در راستای انتخاب زبان و کشور هدف خود اقدام نمایید، گوگل با توجه به IP شما، لینک ها، جزئیات مربوط به موقعیت مکانی وب سایتتان و… موقعیت مکانی شما را تشخیص داده و وب سایت شما را در نتایج جستجو مرتبط به نمایش می گذارد.

آموزش جامع سرچ کنسول گوگل

2. زبانه Removals

به کمک این زبانه شما می توانید URLهایی را که از طریق نتایج سرچ به دست آورده اید، یعنی صفحات ایندکس شده وب سایت خود را به صورت موقت پاک کنید. لازم است در نظر داشته باشید که برای پاک کردن محتوا به طور دائم باید صفحه مربوط به آن URL را به صورت کامل پاک کرده یا به روز رسانی کنید که برای این موضوع باید چند اقدام جانبی دیگر نیز داشته باشید. اما به منظور حذف موقت یکی از لینک ها یا تصاویر وب سایت خود تنها کافی است URL صفحه ای که می خواهید حذف کنید را در این زبانه وارد نمایید تا محتوا آن از نتایج گوگل حذف شود. پس از آن می توانید در صورت تمایل از طریق همین زبانه لینک مورد نظر خود را از حالت حذف موقت خارج کرده یا اینکه به صورت کامل آن را حذف کنید. دقت داشته باشید که در صورت حذف کامل یک لینک، محتوای آن برای همیشه حذف خواهد شد!

آموزش صفر تا صد سرچ کنسول گوگل

3. زبانه Crawl stats

با استفاده از Crawl stats می توانید فعالیت های ربات های google در وب سایت خودتان را طی 90 روز گذشته مورد بررسی قرار دهید. به کمک این ابزار سرچ کنسول گوگل شما می توانید اطلاعات مربوط به تمامی محتواهایی که بارگذاری شده اند از فایل های CSS گرفته یا محتوا و عکس را مورد بررسی قرار دهید. در نظر داشته باشید که برای مشاهده این اطلاعات باید مالکیت وب سایت خود را تایید کنید.

نحوه کار با سرچ کنسول گوگل

4. زبانه Messages

به کمک این بخش شما می توانید ترافیکی که از طرف google به وب سایت شما فرستاده می شود را کنترل کنید. بدین ترتیب شما می توانید مشکلات وب سایت خود را شناسایی کره و علاوه بر آن از به روز رسانی های صورت گرفته آگاهی پیدا کرده و امکان بهبود موقعیت وب سایت خود را داشته باشید.

ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل

5. زبانه URL parameters

پارامترهای URL در واقع معیارهایی هستند که در ساختار URL یک صفحه قرار می گیرد. اگر وب سایت شما از پارامترهای URL برای اعمال تغییرات جزئی در صفحات (مثلاً توضیحاتی درباره رنگ) استفاده می کند یا اگر از پارامترهایی استفاده می شود که محتوای تکراری در URLها را نشان می دهد، ممکن است خزنده های google نتوانند به شکل موثری وب سایت شما را بررسی کنند.

در نتیجه به کمک این ابزار سرچ کنسول گوگل که توسط google تعیین شده است، این امکان برای شما فراهم می شود تا بتوانید به راحتی مشخص کنید که چه پارامترهایی توسط ربات های گوگل باید نادیده گرفته شوند. بدین ترتیب از تکرار URL هایی با پارامترهای یکسان جلوگیری می شود.

گوگل سرچ کنسول چیست؟

6. زبانه Web Tools

ابزارهای این بخش سرچ کنسول گوگل در واقع سرویس هایی تحت نظارت google هستند. یکی از این بخش ها مربوط به گزارش های Ad Experience می باشد که برای شناسایی تجربیات تبلیغاتی که استانداردهای تبلیغاتی را نقض کرده اند، طراحی شده است. استاندارهای تبلیغاتی (Better Ads Standards) مجموعه ای از تجربیات تبلیغاتی است که برای کاربران آزار دهنده هستند. در صورت وجود چنین محتوایی در وب سایت شما، می توانید در این بخش سرچ کنسول گوگل گزارش های مربوط به این حوزه را مشاهده نمایید.

نحوه کار با گوگل وبمستر تولز

لازم است در نظر داشته باشید که بخش های Abusive Experiences (محتوای غیراخلاقی) و Testing tools (بررسی داده های ساختار یافته) موجود در زبانه Web Tools نیز مورد توجه وبمسترانی قرار دارد که تمایل دارند مطابق با معیارهای google فعالیت کنند.

آموزش کار با سرچ کنسول گوگل

فصل 8: مدیریت لینک های داخلی و خارجی با بخش Links وبمستر تولز

به کمک بخش Links می توانید لینک سازی های داخلی و خارجی خود را مدیریت نمایید. در واقع با استفاده از این ابزار سرچ کنسول گوگل شما می توانید ببینید که چه وب سایت هایی و با چه محتوایی به وب سایت شما لینک داده اند. با توجه به اینکه لینک سازی نقش مهمی در موفقیت یک وب سایت داردلازم است که به شکل موثری از این بخش استفاده نمایید.

اصول و قواعد لینک سازی داخلی چیست بررسی تخصصی لینک سازی های داخلی و خارجی سایت

سرچ کنسول جدید گوگل

فصل 9: مدیریت سطح دسترسی به سرچ کنسول با بخش Settings

از طریق این بخش می توانید لیست دسترسی های  ثبت شده در سرچ کنسول گوگل خود را مدیریت کنید. امکان افزودن دامنه های جدید یا حذف دامنه های ثبت شده قبلی، تعریف سطح دسترسی برای سایرین و تغییر آدرس سایت به کمک این بخش برای شما فراهم می باشد. جزئیات اطلاعات ثبت هر یک از این موارد نیز در اختیار شما قرار می گیرد.

چطور دسترسی سرچ کنسول خود را به دیگران بدهیم؟
آموزش نحوه تغییر دامنه از http به https در گوگل وبمستر بعد از نصب ssl

آموزش نصب گوگل سرچ کنسول

فصل 10: ارتباط با گوگل از طریق بخش Submit feedback

این بخش برای ارتباط با گوگل سرچ کنسول طراحی شده است. از این طریق شما می توانید نظرات خود را ارسال کرده و با تیم search console google ارتباط برقرار کنید. بدین ترتیب این امکان برای شما فراهم می شود تا بخشی که در آن مشکل دارید یا ایده خاصی درباره بهبود آن دارید را مشخص کرده و با ضمیمه نمودن یک اسکرین شات موضوع را مطرح نمایید.

آموزش تصویری ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول

فصل11: بخش About new version درباره نسخه جدید سرچ کنسول گوگل

با توجه به معرفی سرچ کنسول جدید گوگل و ایجاد تغییرات در نسخه قبل نیاز است که کاربران با این نسخه جدید آشنایی پیدا کنند. در این بخش شما با آموزش وبمستر تولز جدید رو به رو خواهید شد. همچنین مهم ترین تفاوت میان سرچ کنسول جدید گوگل و نسخه قدیم آن را نیز می توانید بررسی نمایید. در نظر داشته باشید که در نسخه قبلی از عناوین متفاوتی برای بخش های مختلف سرچ کنسول استفاده می شد. در این قسمت شما می توانید نام های جاگزین را مطالعه و بررسی نمایید.

در این مقاله تلاش ما بر این بوده است تا شما را با تا حدودی با ابزارهای سرچ کنسول گوگل آشنا نماییم. مشخصاً یادگیری هر یک از ابزارهای قرار گرفته در این سرویس ارزشمند نیز موضوع مهمی است که در مقالات اختصاصی نوشته شده، به بررسی آنها به صورت جامع تر پرداخته ایم. امید است آموزش صفر تا صد سرچ کنسول گوگل برای شما همراهان عزیز مفید واقع شده باشد. در صورت داشت هرگونه سوال یا وجود هر نوع ابهامی در خصوص مطالب بیان شده در این آموزش می توانید از طریق بخش دیدگاه های همین مقاله با ما در ارتباط باشید.

آموزش کامل کار با گوگل سرچ کنسول

3.9/5 - (29 امتیاز)

درناز خیبرگیر

چند سالی است که کار ترجمه را دنبال کرده و اکنون در زمینه تولید محتوا فعالیت می کند. او در حال حاضر به تیم تحریریه میزبان فا پیوسته است.

‫۴۹ دیدگاه ها

  1. سلام.
    من اومدم از طریق قسمت Domain سایتم رو به سرچ کنسول وصل کردم و وریفای هم کردم. حالا سوالاتی که برام پیش اومده:
    1. چون با domain وریفای کردم نمیتونم به گوگل آنالیتیکس وصلش کنم چاره چیه؟ و اگه وصل نکنم مشکلی پیش میاد یا نه؟ پیشنهادتون چیه؟
    2. برای اینکه ساب فولدرها هم تو سرچ کنسول ایندکس بشن میشه اونارو هم fetch کرد و درخواست داد؟
    3. چرا تو سرچ کنسول بخش legacy tools and reports کار نمیکنن؟ برای کارکرد باید به آنالیتیکس وصل بشم؟
    خواهشا به ترتیب و کامل توضیح بدید که منم متوجه بشم.
    با تشکر

    1. با سلام دوست عزیز
      در پاسخ به سوالات مطرح شده باید گفت:
      1. گوگل آنالیتیکس یک برنامه تحلیل سایت جداگانه است که شما می توانید بر حسب نیاز آن را به صورت جداگانه فعال و از آن استفاده نمایید. ثبت نام با استفاده از ساب آنالیتیکس تنها یکی از راه های ورود به سرچ کنسول است و انتخاب موارد دیگر مشکلی را برای شما ایجاد نمی کند. شما با استفاده از مقاله آموزش نصب و فعال سازی گوگل آنالیتیکس بر روی سایت می توانید اقدام به نصب آنالیتکس برای دامنه خود نمایید.
      2. شما باید ساب فولدرها را به صورت جداگانه در سرچ کنسول ثبت نمایید. یعنی به همان روشی که دامنه های اصلی خود را تعریف کرده اید، ساب فولدرها را نیز تعریف کرده و ثبت نمایید.
      3. گزارش هایی که در بخش legacy tools and reports سرچ کنسول قرار گرفته اند در واقع گزارش هایی هستند که در نسخه قبلی نمایش داده می شدند و هنوز به نسخه جدید منتقل نشده اند. این بخش شامل یکسری گزارشات جانبی است و تاکنون گزارشی درباره کارکرد نامناسب آن ارائه نشده است. به همین دلیل اگر مشکل موجود را به شکلی دقیق تر بیان کنید، راهنمایی بهتری ارائه خواهد شد. در خصوص قسمت دوم سوال نیز باید تاکید کنم که سرچ کنسول گوگل و گوگل آنالیتیکس دو برنامه تحلیلی جداگانه هستند و نداشتن هر یک از آنها روی عملکرد مورد دیگر تاثیری نخواهد داشت.
      ممنون از همراهی شما

  2. با درود به شما کاملا مقاله کاربردی هست البته از قبل با گوگل وب مستر کار میکردم و خودم کارای تولید محتوا و سایتمو انجام میدم ولی الان بیشتر هم فهمیدم سپاس از شما

    1. با سلام دوست عزیز
      هدف ما در میزبان فا کسب رضایت شما همراهان عزیز است و خوشحالیم که توانسته ایم به این هدف دست پیدا کنیم.
      موفق و پیروز باشید

  3. من سایت رو تو گوگل وریفای کردم و سایت مپ هم ساختم و تو گوگل کنسول معرفی کردم ولی تو کنسول گوگل هیچ علائم و نموداری نیست
    چه باید کرد
    چقد زمان میبره وریفای
    ممنون

    1. با سلام دوست عزیز
      زمانی شما می توانید از تحلیل های سرچ کنسول گوگل استفاده کنید که در وب سایت خود فعالیت داشته و دیتایی در اختیار این برنامه تحلیلگر وابسته به گوگل قرار بگیرد. اگر شما فعالیت دارید و هنوز اطلاعات تحلیلی خاضی را مشاهده نمی کنید، باید کمی صبر کرده و منتظر بمانید. معمولا بعد از یک بازه زمانی کوتاه اطلاعات مربوط به وب سایت شما جمع آوری و به شما نمایش داده می شود.
      موفق و پیروز باشید

  4. سلام من الان یک ماهی هست سایتمو ثبت کردم ولی تو بخش سرچ کنسول میگه دیتایی نیست و هیچی نمایش داده نمیشه
    باید چیکار کنم؟

    1. با سلام دوست عزیز
      سرچ کنسول تنها زمانی می تواند اطلاعات وب سایتتان را تحلیل کرده و نمایش دهد که بتواند اطلاعاتی را دریافت کند. در واقع ثبت سایت به تنهایی کافی نیست. شما باید روی وب سایت خود فعالیت داشته باشید تا به مرور زمان بتوانید از دیتاهای تحلیلی سرچ کنسول استفاده نمایید.
      موفق و پیروز باشید

      1. سلام
        ببخشید من yoast seo نصب کردم سایت مپ رو فعال کردم و به سرچ کنسول هم معرفی کردم
        الان مشکلی که برام پیش اومده این هست که تو سرچ گوگل هر محصولی سرچ میکنم با برچسب هایی که برا محصول گذاشتم نشون داده میشه یا تصویر مربوط به محصول نمایش داده نمیشه
        یا تصویر محصول رو نشون میده ولی بجای باز کردن خود محصول دسته بندی محصول نمایش داده میشه
        اگه ممکنه لطفا راهنمایی کنید

  5. سلام
    من سایتم رو گوگل ثبت کردم و مطالب در جستجوی گوگل نمایش داده میشن .
    اما وقتی نام وبسایت رو سرچ میکنم اصلا سایت من رو نشون نمیده
    باید چیکار کنم که وقتی نام سایت سرچ میشه نتایج مثل وقتی باشه که کلمه ی میزبان فا رو سرچ میکنم ؟ یعنی سایت رو با مهمترین برگه ها نشون بده
    لطفا راهنمایی کنید ….

    1. با سلام دوست عزیز
      شما باید سعی کنید ارزش صفحاتی که مطالب آنها در نتایج گوگل نمایش داده می شود را به صفحه اصلی یا صفحات مهم دیگر خود انتقال دهید. برای اینکار نیز می توانید از لینک سازی داخلی استفاده کنید. به مرور این کار تاثیر خود را گذاشته و وب سایت شما شرایط بهتری را تجربه خواهد کرد.
      موفق و پیروز باشید

    1. با سلام دوست عزیز
      طبق این پیغام لینک هایی که در نسخه موبایلی وب سایت شما نمایش داده می شود از نظر گوگل در وضعیت مناسبی قرار ندارند و بهتر است در راستای بهبود آنها گام بردارید.
      موفق و پیروز باشید

  6. سلام.وقت بخیر
    قسمت Submit feedback در چه صورت گوگل کنسول پاسخ ارایه می کند؟ همان قسمت تیکت محسوب میشود؟ ایا کارشناسان انسانی پاسخ می دهند یا ربات هوشمند؟امکانش هست یک مقدار بیشتر توضیح دهید.

    1. با سلام دوست عزیز
      بله این بخش توسط کارشناسان گوگل مورد بررسی قرار می گیرد. اما کمی با حالت تیکت متفاوت است و معمولا باگ ها و مشکلات بزرگ و غیرقابل را می توانید از این طریق مطرح و پیگیری نمایید. در واقع شما می توانید به کمک این بخش نظرات و بازخورد خود را درباره بخش های مختلف این برنامه ارائه کرده و مشکلات مهم و اساسی خود را حل کنید.
      موفق و پیروز باشید

  7. سلام
    ممنون بابت مقاله بسیار خوبتون فقط بعضی از این بخشا مثل بردکرامب و اسپید برای من وجود نداره 🙁

    1. با سلام دوست عزیز
      ممنون از ابراز محبت شما. در نظر داشته باشید که سرچ کنسول یک وب سایت تحلیلی است و با توجه به داده هایی که از وب سایت شما دریافت می کند، اطلاعات تحلیلی مربوط به آن را به شما نشان می دهد. در واقع بخش های مربوط به منو Enhancements زمانی به شما نشان داده می شود که قابلیت مربوطه رو روی وب سایت خود اعمال کرده باشید. به عنوان مثال تا زمانی که شما اقدامی برای ایجاد بردکرامپ روی وب سایت خود نداشته باشید، سرچ کنسول نیز منویی را به شما نشان نمی دهد.
      موفق و پیروز باشید

  8. سلام من فایل اچ تی ام ال رو از گوگل سرچ کنسول دریافت کردم امابقیشودیگه نمی دونم چی کنم لطفاکمکم کنید

    1. سلام و احترام؛
      اولین روشی که می توان از آن برای ثبت سایت در کنسول گوگل استفاده نمود، دانلود فایل HTML و قرار دادن آن در پوشه public_html است. بدین منظور شما باید:

      فایل HTML که کنسول ارائه می کند را دانلود کنید.
      سپس وارد کنترل پنل هاست خود شوید.
      ورود به هاست سی پنل ورود به دایرکت ادمین
      روی گزینه File Maneger کلیک کنید.
      در ادامه نیز با کلیک روی دکمه Upload می توانید این فایل را در پنل خود آپلود کنید.
      پس از آن به سرچ کنسول بازگردید و روی دکمه VERIFY کلیک کنید.

  9. سلام و وقت بخیر دوست عزیز
    به نظرتون چرا سرچ سایت من اینطوری شده ؟
    تا 10 روز پیش یه هفته ایمپرشن و کلیک ترکوند ولی الآن ایمپرشن تقریبا” تو همون حالته ولی کلیکا نصف شدن.
    امکان داره نصف شدن کلیکا به خاطر آپدیت جدید گول باشه ؟

    ممنون

    1. سلام روزبخیر؛
      در نظر داشته باشید که گوگل سرچ کنسول تنها اطلاعات نمایش ارگانیک را در اختیار شما قرار می دهد و اطلاعاتی درباره تبلیغات کلیکی شما ارائه نمی دهد. چرا که هدف از ایجاد این محیط این است که شما بتوانید وضعیت وب سایت خود در موتورهای جستجو را بررسی کرده و در صورت نیاز آن را بهبود ببخشید. دلایلی متعددی ممکن هست منجر به این نمودار افزایشی شده باشند… باید تبلیغات، فعالیت های 60 روز گذشته و… را کامل مورد بررسی قرار داد الته تغییرات و آپدیت های گوگل هم می توانند دخیل باشند که هنوز جزئیاتی از آخرین تغییرات و بروزرسانی هایی که در حال انجام هست دریافت نشده…

  10. سلام وقت بخیر، سایت من ویروسی شد، ویروس پاک شده الان 4000تا صفحه 404 توی سرچ کنسول مربوط به اون ویروس هست، تازه داشت سایتم نتیجه میگرفت

    الان واسه حل این مشکل چه راهی هست؟

    1. با سلام دوست عزیز
      شما می توانید مطابق با آموزش validation یا اعتبارسنجی سرچ کنسول گوگل پیش رفته و گزارش حل مشکل را به گوگل ارسال کنید. اگر وضعیت validation لینک ها در وضعیت N/A یا Passed قرار گرفته باشد نشان دهنده این موضوع است که گوگل قبل از اینکه شما درخواستی را ارسال کنید لینک ها مورد بررسی قرار گرفته و مشکل آنها رفع شده است.
      موفق و پیروز باشید

  11. با سلام خدمت شما
    من حدود ده روزه که سایتم رو توی سرچ کنسول ثبت کردم، تمام صفحات سایتم ایندکس شده اما توی جست و جو مقالات سایتم رو نشون نمیده این موضوع با زمان حل میشه یا باید کاری کنم ؟

    1. سلام روزبخیر؛
      زمانی که کراول های گوگل آدرس های سایت شما رو بررسی و ایندکس کنن در نتایج جستجو قرار می گیرید. اگر این مورد فورس هستش می تونید آدرس ها رو به صورت دستی در سرچ کنسول ایدکس کنید یا صبر کنید روال به صورت طبیعی طی بشه.

  12. به جرات میگم این بهترین آموزش سرچ کنسول تو تمام وب فارسیه، دست گلتون درد نکنه واقعا مطلبتون عالی بود.

    1. با سلام دوست عزیز
      ممنون از ابراز محبت شما. هدف ما جلب رضایت شما همراهان عزیز است و خوشحالیم که به این هدف دست پیدا کرده ایم.
      موفق و پیروز باشید

  13. با عرض سلام و خسته نباشید. ممنون از مطالب خوبتون. خوشحال میشم از سایت ما هم دیدن کنید
    و اینکه لطفا در مورد ایندکس نشدن صفحه و راهکار های اون هم مطلب بزارین. با تشکر

    1. سلام و احترام فاطمه عزیز؛
      سپاس از لطف و محبت شما به مجموعه میزبان فا.
      در خصوص ایندکس نشدن محتوا می توانید دو مقاله آموزشی زیر را مطالعه کنید:
      چگونه به صورت موقت دسترسی گوگل به سایت را ببندیم؟
      آموزش مخفی کردن مطالب وردپرس از نتایج گوگل
      همچنین پیشنهاد می کنیم راهنمای زیر رو هم مطالعه کنید:
      ۷ علت ایندکس نشدن سایت در گوگل

  14. خوب اینهمه توضیح دادین الان من دوتا ارور تو این مطلب میبینم
    با گوشی خودم و جند تا گوشی چک میکنم مشکل نداره
    اینسپکت المنت میکنم مشکلی تو موبایل نیست اما تو سرچ کنسول این 2تا ارور میده

    Issues
    Clickable elements too close together
    Content wider than screen

    میتونی بگین چطوری رفع کنم؟

    1. با سلام دوست عزیز
      این خطا نشان دهنده این موضوع است که شما فاصله مناسبی برای المان های به کار رفته طراحی صفحه وب سایت خود در نظر نگرفته اید و این امکان وجود دارد که به دلیل نزدیک بودن المان ها گزینه های کناری به صورت اشتباه انتخاب شوند. برای رفع آن می توانید سایز المان ها را به شکل بهتری مدیریت کنید.
      موفق و پیروز باشید

  15. سلام من سایتم رو در گوگل سرچ کونسول ثبت کردم
    و همچنین ادرس نقشه سایت رو هم دادم
    ولی هیچ اتفاقی نیوفتاد و هیچ چیزی بههم نشون نمیده از جمله مشکلات سایت رو
    سیتم هم در هیچ کدام از صفحات گوگل نیست

    1. سلام و احترام دوست عزیز؛
      شناسایی سایت و نمایش امار مدت زمانی به طول می انجامد.

  16. با سلام و خسته نباشید…من به دلیل عدم اطلاع، اومدم اول سایتم رو در گوگل ثبت کردم و بعد از اون یه تعداد پست رو که مرتبط با سایتم نبود پاک کردم. میخواستم بدونم این مساله آیا ضربه ای خاصی به سایت من وارد میکنه؟ آیا راه حلی برای جبران این مساله وجود داره؟

    پیاپیش سپاسگزارم از شما

    1. سلام وقت بخیر؛
      حتما باید بررسی نماید ایا خطای خاصی در سرچ کنسول دریافت نموده اید؟
      چک کنید ایا این لینک ها ایندکس شده بوده اند؟
      در صورتی که لینک های شما ایندکس شده و یا در بخشی از سایت به این صفحات حذف شده لینک داده باشید باید وضعیت آن ها را اصلاح نمایید.

  17. سلام وقت بخیر
    خوب هستین
    آقا ما به یه مشکل عجیب برخوردیم

    هنگام ایندکس اولیه در گوگل سرچ کنسول خطایی با عنوان Excluded by ‘noindex’ tag برخورد کردم که این یعنی صفحه اصلی سایت تگ نوایندکس خورده ، ولی وقتی سورس کد سایت میرم ، میبینم که تگ بصورت ایندکس خورده!!
    در وردپرس هم به موتور های جستجو اجازه ایندکس هم دادم ولی نمیدونم مشکل از کجاست؟!

    اگه خودتون یا تیمتون تجربه ای اینشکلی یا راه حلی دارن ممنون میشم راهنماییم کنین ، مرسی🙏🏻

    1. سلام و احترام دوست عزیز؛
      . Excluded by ‘noindex’ tag زمانی که گوگل تلاش می کند تا لینکی را ایندکس کند اما با تگ noindex رو به رو می شود، نمی تواند URL مورد نظر را ایندکس نماید اگر خودتان چنین قصدی را داشته اید که بهتان تبریک می گوییم. چون هدفی که داشته اید بدون مشکل به نتیجه رسیده است.
      اما اگر قصد داشتید که صفحه مورد نظر ایندکس شود و به دنبال رفع خطاهای گوگل وبمستر هستید، باید تگ noindex را برداشته و برای ایندکس شدن لینک اقدام کنید. به طور معمول با استفاده از متا تگ یا هدر HTTP شما می توانید تگ noindex را مورد استفاده قرار داده باشید. این پیغام به صورت کد در متا تگ یا هدر http قابل مشاهده خواهد بود. به منظور حذف متا تگ یا HTTP Header می توانید از طریق CMS سایت خود اقدام کرده یا مستقیما به بخش های کدنویسی سایت بروید و تگ noindex را حذف کنید. به طور قطع در یکی از فایل های اصلی وب سایت شما این کد وجود دارد، تنها کاری که می توانید انجام دهید بررسی دقیق آنها و پیدا کردن کد عنوان شده است.

  18. چند تا از کاهاتون را دیدم خیلی با دقت و روان می نویسید ..
    ..آفرین به شما.خیلی برای من مفید بودند …

    .امیدوارم پاینده باشید و سعادتمند….ایام به کام

  19. من واقعا از سایت میزبان فا راضی هستم چون سایت رو با این اطلاعات بالا آودم

  20. سلام . ببخشید من سرچ کنسولم امار دقیق رو نمایش نمیده به پشتبانی هاست هم گفتم گفت مشکلی از نظر فنی نداره . سرچ کنسولم خیلی کند شده میشخ راهنمایی کنید لطفاا 😢😢😢😢

  21. سلام وقت بخیر
    در قسمت coverage سرچ کنسول سایتم 13 تا ارور وجود داره که 10 تاش خطای Server error (5xx) میزنه. که همگی محصولات سایتم هستن ، برای حل این مشکل چیکار باید بکنم؟

  22. سلام. من قبلا یه وبلاگ داشتم و یه دامنه com بهش اضافه کردم و در گوگل سرچ کنسول با روش HTML tag ثبتش کردم. الان یه هاست خریدم و اون دامنه رو به هاست اضافه کردم (و از ویلاگ قبلیم جداش کردم) و از طریق HTML file به سرچ کنسول معرفی کردم. ولی وقتی میخوام مطالب جدیدم رو که دروردپرس نوشتم، به سرچ کنسول و از قسمت url inspection معرفی کنم، پیام خطای زیر میاد:
    URL not in property
    Inspect a URL in the currently selected property or switch properties
    آمار بازدیدم هم نشون نمیده. چیکار کنم که سرچ کنسولم درست کار کنه؟

  23. سلام وقتتون بخیر
    اگر امکانش هست به این سوال پاسخ بدید
    داخل کراول استت سرچ کنسول سایتمون برخی از صفحات به اشتباه دارن کراول میشن مثل صفحاتی که پلاگین‌ها یا فایل های css ایجاد کردن و نمیرسه به صفحات جدید که کراولشون کنه. اینا رو باید چجوری جلوشونو بگیریم که بودجه خزش ما هدر نره؟

  24. سلام وقتتون بخیر
    با توجه به اینکه سرچ کنسول یکی از ارکان اصلی سئو هست خواستم تشکر بکنم از آموزش کامل و خوبتون که بعد از این آموزش دید کاملی خوبی نسبت به سرچ کنسول پیدا کردم
    همیشه سایت آموزشی میزفا در کنار بقیه سایت های آموزشی * میدرخشیده

    1. سلام و احترام دوست عزیز؛
      بسیار خرسندیم که از راهنمای آموزشی سرچ کنسول رضایت داشتید این اموزش ها به زودی آپدیت و بخش های جدید سرچ کنسول به آن اضافه خواهد شد.

  25. با سلام و احترام
    گوگل کنسول این پیغام در خصوص سایتم ایمیل کرده

    Search Console has identified that your site is affected by 1 Merchant listings structured data issue(s). The following issues were found on your site.

    Top critical issues*
    Missing field “image”

    *Critical issues prevent your page or feature from appearing in Search results

    لطفاً راهنمایی می فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *