گوگل سرچ کنسول

چطور گزارش های سرچ کنسول قدیمی سایت را بررسی کنیم؟

گوگل سرچ کنسول یکی از ابزارهای تحلیلگر محبوب در میان وبمستران است. چرا که به کمک آن می توان وب سایت خود را به خوبی تحلیل کرده و در مسیر بهبود عملکرد آن در نتایج موتورهای جستجو گام برداشت. اخیرا نسخه قدیمی کنسول گوگل از دور خارج شده و از سرچ کنسول جدید گوگل رونمایی شد که قابلیت های بیشتری را داشته و تغییراتی اساسی در مقایسه با نمونه قبلی پیدا کرده است. در این مقاله از پایگاه دانش میزبان فا قصد داریم به بررسی بخش legacy tools and reports سرچ کنسول گوگل بپردازیم که در واقع به عنوان گزارشات و ابزارهای بازمانده از نسخه قبلی در گوگل سرچ کنسول جدید قابل مشاهده هستند.

موضوعاتی که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد به شرج ذیل است:

 

آموزش سرچ کنسول جدید گوگلگزارشات و ابزارهای بازمانده از وبمستر تولز قدیمی

بعد از معرفی و روی کار آمدن سرچ کنسول جدید گوگل و ارائه قابلیت های جدید در آن، وبمستران همچنان این امکان را داشتند که وارد نسخه قبلی گوگل سرچ کنسول شوند. اما بیش از دو سال آزمایش کردن تمامی قابلیت های ارائه شده در کنسول جدید گوگل، این کمپانی اعلام کرد که تصمیم دارد نسخه قبلی وبمستر تولز را از دسترس خارج کند. البته در واقع نسخه قبلی گوگل سرچ کنسول به معنای واقعی از دسترس خارج نشده، بلکه با استفاده از قابلیت ریدایرکت به سرچ کنسول جدید گوگل هدایت می شود.

موضوعی که وجود دارد این است که گزارش هایی در کنسول قبلی وجود دارد که هنوز به رابط جدید منتقل نشده یا با قابلیت جدیدی جایگزین نشده اند. این گزارش ها از طریق منویی تحت عنوان legacy tools and reports قابل دسترسی خواهند بود. در واقع شما می توانید از طریق لینک به این گزارش ها و ابزارها دست پیدا کرده و از آنها استفاده نمایید.

نکته: در نظر داشته باشید که بعد از تنظیم دامنه روی سرچ کنسول جدید ممکن است همه لینک ها به درستی کار نکنند. بنابراین اطمینان حاصل کنید که برای دسترسی به این گزارشات حتما خصوصیات قدیمی خود را مشاهده نمایید. این یک تغییر بزرگ برای بسیاری از سئوکاران به شمار می رود. چرا که آنها با رابط کاربری قدیمی آشناتر و کار با آن برایشان راحت تر بود. در ادامه به بررسی تک به تک گزارش ها و ابزارهای باقی مانده از نسخه قدیم سرچ کنسول خواهیم پرداخت.

راهنمای ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل  ورود به گوگل وبمستر تولز در چند ثانیه

بررسی زبانه legacy tools and reports سرچ کنسول جدید گوگل

همانطور که پیش تر گفته شد زبانه legacy tools and reports سرچ کنسول جدید گوگل به دسترسی وبمستران به قابلیت های باقی مانده از سرچ کنسول قدیمی اختصاص پیدا کرده است. برای شروع کار به محیط سرچ کنسول گوگل وارد شوید. از بخش سمت چپ صفحه روی گزینه legacy tools and reports کلیک کنید.

بررسی زبانه legacy tools and reports سرچ کنسول جدید گوگل

  1. international targets: در این قسمت تنظیمات مربوط به زبان و موقعیت اعمال می شود.
  2. removals: می توان به صورت موقت دسترسی گوگل به برخی صفحات را مسدود کرد.
  3. crawl stats: در این بخش وضعیت خزنده های گوگل و آمار مربوطه مشاهده می شود.
  4. messages: پیغام هایی که تاکنون در خصوص وضعیت سایت دریافت شده، در این قسمت قرار دارند.
  5. url parameters: پارامترهای مربوط به آدرس ها را برای مدیریت بهتر URL ها ارائه می کند.
  6. web tools: ابزارهایی برای مدیریت بهتر سایت

در ادامه به بررسی هر یک از زیر منوهای قرار گرفته در این بخش خواهیم پرداخت. این قسمت شامل 6 مورد است.

1. international targets

زیر منو international targets موارد زیر را شامل می شود:

  • تنظمیات زبان
  • تنظیمات کشوری
تنظیمات مربوط به زبان

گزارش های قرار گرفته در این بخش برای وب سایت هایی مناسب است که خدمات یا محصولات خود را در سراسر جهان ارائه می دهند. به همین دلیل باید پیکربندی زبان خود را مطابق با یک کشور خاص تنظیم نمایند. گوگل  برای اینکه بتواند زبان صفحات شما را با اولویت زبانی کاربر هماهنگ کند، از تگ hreflang استفاده می کند. اگر در وب سایت شما از این تگ استفاده شده باشد، در این گزارش نشان داده می شود.

زبان در سرچ کنسول جدید گوگل

به علاوه اینکه، این گزارش برای وب سایت هایی که کسب و کار محلی خود را دارند یا از یک زبان واحد استفاده می شود، ضروری نمی باشند. با استفاده از این بخش سرچ کنسول گوگل می توانید مخاطبین خود را بر پایه زبان و موقعیت آنها هدف قرار دهید.

گزارش تنظیمات کشور

در حالی که می توانید زبان های مختلفی را برای وب سایت خود تنظیم نمایید، می توانید مخاطبین یک کشور یا مکان خاص را نیز هدف قرار دهید. البته این بخش به صورت پیش فرض ایالات متحده آمریکا در نظر گرفته می شود و اگر می خواهید آن را به یک کشور خاص تغییر دهید، می توانید از طریق سرچ کنسول خود این کار را انجام دهید. همچنین می توانید با کلیک روی گزینه «learn more» اطلاعات بیشتری را درباره international targeting کسب نمایید.

2. مسدود کردن موقت دسترسی گوگل به برخی صفحات با removals

این ابزار کنسول گوگل به شما کمک می کند تا به صورت موقت دسترسی به صفحات وب سایت خود را در نتایج جستجو مسدود کنید. برای این کار تنها کافی است روی دکمه «temporary hide» کلیک کرده و لینک صفحاتی که می خواهید مخفی شوند را وارد نمایید.

ابزارهای کنسول گوگل

3.  آمار روزانه از وضعیت خزنده های گوگل با crawl stats

  • در گزارش وضعیت کراول سرچ کنسول جدید گوگل می توانید چگونگی خزیدن خزنده های موتورهای جستجو در صفحات وب سایت خود را به صورت روزانه اندازه بگیرید.
  • در واقع مشخص می شود که چند کیلوبایت در طول روز دانلود می شود.
  • چقدر زمان برای بارگیری یک صفحه (در میلی ثانیه) صرف می شود.
  • تمامی این آمارهای قرار گرفته در گوگل سرچ کنسول به وبمستران کمک می کند تا رفتار خزنده ها در خصوص وب سایت خود را درک کنند.
  • این گزارش نشان می دهد که فعالیت های ربات های گوگل در 90 روز گذشته در قبال وب سایت شما به چه شکل بوده است.
  • همه گزارشات شامل داده های بالا، متوسط و کم هستند که در کنار نمودار مربوطه قابل مشاهده خواهد بود.

آموزش کنسول جدید گوگل

4. مشاهده پیغام های مربوط به وضعیت سایت در messages

شما با کلیک کردن روی گزینه قرار گرفته در سمت راست صفحه می توانید تمامی اعلان ها و پیغام هایی که در خصوص موضوعات موجود در وب سایت شما وجود دارد را در سرچ کنسول جدید گوگل مشاهده نمایید. تمامی این گزارشات با تاریخ ارسال قابل مشاهده خواهد بود و به راحتی می توانید اطلاعات مربوط در آن را تجزیه و تحلیل نمایید.

همه چیز درباره کنسول جدید گوگل

5. مدیریت لینک های وبسایت در url parameters

این بخش از سرچ کنسول گوگل برای وب سایت های بزرگ و همچنین سایت های تجارت الکترونیک که دارای تعداد زیادی URL هستند بسیار مناسب می باشد. این بخش با نشان دادن اینکه چگونه باید پارامترهای موجود را در لینک های خود را مدیریت کنید، به گوگل کمک می کند تا به شکل بهینه تری در وب سایت شما بخزند.

 سرچ کنسول جدید گوگل

6. web tools

یکی دیگر از گزارش های مهمی که در سرچ کنسول جدید گوگل قابل مشاهده است، گزارش مربوط به ابزارهای وب است. این بخش شامل موارد زیر می شود:

گزارشات سرچ کنسول گوگل

❌ Ad Experience Report

گزارش Ad Experience Report شامل اطلاعاتی می شود که درباره تجربه تبلیغات در سایت به دست آمده است. این گزارش شامل اطلاعاتی درباره ساختار و رفتار وب سایت، محتوا و همچنین تبلیغاتی می شود که کاربران آنها را مشاهده می کند. از این گزارش برای تجزییه و تحلیل میزان موثر بودن تبلیغات درون وب سایت می توان استفاده کرد. همچنین می توان مشکلات به وجود آمده را شناسایی و در راستای حل آنها برآمد.

به طور کلی تحقیقات نشان می دهد که تبلیغات آزاردهنده ممکن است باعث شوند که شما بازدید کنندگان خود را از دست بدهید. به همین دلیل می توانید از این گزارش سرچ کنسول گوگل برای بهبود عملکرد خود در این زمینه به خوبی استفاده نمایید.

Abusive Experience

این گزارش از سرچ کنسول جدید بخشی از تجربه آگهی بشمار می رود. در این قسمت شما می توانید متوجه شوید که در کدام بخش از وب سایتتان با استفاده از تکنیک های اشتباه و ناقص باعث گمراه شدن بازدید کنندگان شده اید.

Testing Tools

ابزارهای آزمایشی یا همان Testing tools سرچ کنسول جدید می توانند به وب مستران کمک کنند تا وب سایت خود را به شکل بهتری بهینه کنند. این گزاارش شامل سه ابزار اصلی است که شما قبلا از آن استفاده کرده اید و می توانید با کلیک رویشان آنها را باز کرده و به راحتی از آنها استفاده نمایید.

Other Resources

در این قسمت از سرچ کنسول جدید گوگل لیستی از ابزارهایی که معمولا متعلق به خود گوگل است قابل مشاهده خواهد بود. با کلیک روی هر یک از آنها می توانید اطلاعات مربوط به آن ابزار را مشاهده و توضیحات ان را بخوانید. همچنین نحوه استفاده از این ابزارها نیز به صورت دقیق آموزش داده شده است.

کار با کنسول گوگل و آموزش نحوه استفاده موثر از آن یکی از اصلی ترین کارهایی است که وبمستران باید در راستای بهینه سازی وب سایت خود انجام دهند. در این مقاله تلاش بر این بوده است تا شما را با منو legacy tools and reports آشنا کرده و کارکرد هر یک از بخش های قرار گرفته در آن را به شما آموزش دهیم. چرا که این بخش برای کسانی که هنوز با سرچ کنسول جدید گوگل و قابلیت های جدید آن آشنا نشده و با توجه به نام ها و قابلیت های وبمستر تولز قبلی کار می کنند بسیار مهم به نظر می رسد.

آموزش 0 تا 100 سرچ کنسول گوگل  گوگل سرچ کنسول چیست؟

4.7/5 - (3 امتیاز)

درناز خیبرگیر

چند سالی است که کار ترجمه را دنبال کرده و اکنون در زمینه تولید محتوا فعالیت می کند. او در حال حاضر به تیم تحریریه میزبان فا پیوسته است.

‫۶ دیدگاه ها

  1. سلام و خسته نباشید خدمت شما. من سایتم رو خیلی وقنه در سرچ کنسول ثبت کردم ولی به روش جدید سرچ کنسول یعنی روش (domain) .وبسایت به درستی ثبت شد ولی یه مشکلی وجود داره اینه که وارد بخش Legacy tools and reports نمیشه یعنی تمام زیر مجموعه هاش هم نمیاره و زمانی روی هر کدوم از اونا کلیک میکنم میزنه Legacy reports and tools are not available for domain properties. این مشکل از چیه بنظرتون چون دامنه دیگه ای که دارم و ثبت کردم این مشکل رو نداره .

    1. سلام روزبخیر؛
      این بخش داده ها و گزارشات موجود در سرچ کنسول قبلی رو بهتون ارائه کرده با توجه به اینکه در وبمسترتولز ثبتنام نکرده بودید پس از قبل دیتایی برای فراخوانی موجود نیست و تا زمانی که دیتای جدید و گزارشاتی از این قبیل نداشته باشید این بخش قابل مشاهده نیست. در واقع در سرچ کنسول هر زمان دیتای جدید دریافت می کنید بخش مربوط به اون دیتا نمایش داده میشه. به عنوان مثال در حالت پیش فرض بخشی برای نمایش اسکیماهای سایت وجود نداره اما به فرض اگر یک اسکیما F&Q تعریف کنید و شناخته بشه بخشی تحت همین عنوان در سرچ کنسول خواهید دید.

  2. سلام
    ممنون از توضیحات خوبتون
    ولی این بخش برای من فعال نیست و روی هر کدوم از بخش ها که کلیک میکنم پیغام

    Legacy reports and tools are not available for domain properties. Learn more
    میده
    و مجبروم با کلیک روی dismiss ازش خارج یشم

    چطور فعالش کنم

    1. با سلام دوست عزیز
      ممنون از ابراز محبت شما. اگر این بخش برای شما غیرفعال است می توانیم این نتیجه را بگیریم که شما از روش domain Property برای ثبت آدرس وب سایت خود در سرچ کنسول استفاده کرده اید که متاسفانه این گزارش تنها برای url-prefix properties نمایش داده می شود. در همین راستا لازم است که یکبار نیز آدرس دامنه خود را با روش دوم و به همراه پروتکل https به کمک باکس موجود در مرحله ثبت نام تحت عنوان url-prefix همانند آموزش های ارائه شده در مقاله راهنمای ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل ثبت نمایید. با توجه به اینکه پیشتر از روش اول برای ثبت استفاده کرده اید، نیازی به دنبال کردن مراحل عنوان شده نیست و دامنه در حالت جدید نیز به صورت خودکار ثبت می شود. سپس اگر وارد سرچ کنسول شوید و روی آدرس دامنه خود کلیک کنید تصویری همانند عکس زیر به شما نشان داده می شود که با کلیک روی گزینه دارای پروتکل می توانید از قابلیت Legacy reports and tools به راحتی استفاده نمایید.
      موفق و پیروز باشید
      ثبت دامنه در سرچ کنسول

  3. سلام وقت بخیر
    من اگر بخوام به قسمت Search Appearance در نسخه جدید سرچ کنسول دسترسی پیدا کنم و گزارشات و بخش های مختلف اون رو ببینم باید چکار کنم چون در نسخه جدید بخش performance فقط یه ستون ساده برای این بخش وجود داره و بقیه بخش ها مشخص نیست ممنون از راهنماییتون

    1. با سلام دوست عزیز
      شما باید وارد بخش Appearance شده و سپس با استفاده از گزینه New+ که در بالای صفحه قرار گرفته است، فیلترهای جستجو مختلف از جمله Search appearance را مشاهده نمایید.
      موفق و پیروز باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *