آموزش های وردپرس

آموزش بهینه سازی و افزایش سرعت سایت های وردپرس‎

در این مقاله ی آموزشی با نحوه ی بهینه سازی و افزایش سرعت سایت های وردپرسی‎ آشنا خواهیم شد. همانطور که قبلا هم به آن پرداخته ایم همزمان با توسعه و گسترش سایت های رو به رشد میبایست جهت افزایش سرعت و بهینه سازی و کاهش مصرف آن ها نیز قدم هایی برداشت، یکی از مهم ترین عوامل موفقیت در امر سئو و بهینه سازی سرعت بالای سایت در تمام مرورگر ها می باشد، وردپرس در حال حاضر یکی از محبوب ترین برنامه ی کاربردی برای مدیریت وبلاگ ها و محتوای اینترنتی می باشد. در این مقاله سعی دارمی روش هایی را در خصوص بهینه سازی وردپرس و کاهش مصرف این اسکریپت PHP از CPU هاست ارائه دهیم.

آموزش افزایش سرعت سایت های وردپرسی‎ :

  1. بروز رسانی وردپرس

ابتدا یک فول بکاپ از سایت خود تهیه کنید که در این مورد اگر آشنایی لازم را ندارید می توانید آموزش نحوه ی بکاپ گیری از هاست را مطالعه نمایید. پس از تهیه ی بکاپ ، وردپرس خود را به آخرین نسخه ی منتشر شده بروز رسانی کنید. آخرین نسخه ی بروز شده دارای کد های بهینه بوده و مصرف سایت شما از CPU را بسیار کاهش می دهد.

  1. ساختار پیوند های یکتای وردپرس

ساختار پیوند های یکتا ، نباید با Category , tag , author و یا فیلد postname شروع شود. بدین منظور می توانید بجای استفاده از موارد فوق از/%year%/%postname%/ یا /%post_id%/%postname%/ استفاده کنید .

همچنین درمورد انتقال 301 صفحات نگران نباشید، در وردپرس به صورت خودکار پس از تغییر پیوند های یکتا لینک ها بروز رسانی می شوند و مشکلی ایجاد نمی گردد.

  1. استفاده از پلاگین های کش

پلاگین های WP Super Cache یا W3 Total Cache را نصب کنید، این دو پلاگین معروف در کش کردن اطلاعات و بهینه سازی سرعت سایت های وردپرسی بسیار موثر می باشند. برای نصب این پلاگین ها می توانید در داشبورد وردپرس ، وارد قسمت افزونه ها شده و جهت نصب افزونه های مذکور پس از جستجو آن ها را نصب و فعال نمایید

با توجه به اینکه پیکربندی این افزونه ها نیاز به تنظیمات خاصی دارد می توانید از طریق لینک های ذیل اطلاعات بیشتر در این خصوص بدست آوردی و پس از نصب نسبت به تنظیم افزونه ها اقدام نمایید:

  • WP Super Cache
  • W3 Total Cache
  1. انتخاب پوسته های بهینه شده

بیشتر پوسته ها و قالب های وردپرس که با کد های بهینه شده نیستند، استفاده ی بیش از اندازه از CPU را تشدید می کنند. بدین منظور:

  • اطمینان حاصل کنید که با لود صفحه ی سایتتان هیچ خطایی Error Logs تولید نمی شود (در سی پنل در پوشه ی Logs)
  • همچنین اگر از Dynamic image resize استفاده می کنید ، بهتر است آن را غیر فعال کنید
  • اگر پوسته یا قالب شما دارای خطا بوده و بیش از حد دچار مشکل می باشد حتما با توسعه دهنده ی آن در تماس باشید و یا یک قالب دیگر برای سایت خود انتخاب کنید.
  1. غیر فعال کردن پلاگین های پرمصرف

پلاگین هایی که استفاده از CPU را تشدید می دهند را می بایست غیر فعال نمایید. همچنین پلاگین هایی که به آن ها نیازی ندارید و یا ضروری نمی باشند را نیز بهتر است غیر فعال کنید

  • پلاگین «پست های مرتبط» مانند : Wordpress Related Post یا YARPP که می توانند موجب ایجاد بار بالای قابل توجهی در اکثر مواقع در سایت گردند.
  • WPRobot3 و دیگر پلاگین های ارسال پست خودکار ، که می توانند مشکلات بار بالای لود سایت را تشدید دهند و باید برای برطرف کردن این مشکلات این پلاگین ها کاملا غیر فعال شوند
  • Statpress و سایر پلاگین های آمار گیر وردپرس نیز بهتر است غیر فعال گردند. این موارد نیز می توانند مصرف CPU را بالا ببرند.

پیشنهاد می کنیم از Google Analytics بجای Statistics استفاده کنید.

  • تمامی پلاگین های بلا استفاده ی خود را در اولین فرصت غیر فعال کنید زیرا باعث افت سرعت و همچنین ایجاد راه های نفوذ بیشتر برای هک سایت شما می شوند و هیچ سودمندی ندارند.
  1. مدیریت اسپمر ها

روبات های اسپمر را نیز باید مدیریت کنید. بازدید کنندگان غیر انسانی/ ارسال کنندگان اوتوماتیک پست ها (بجز Web Spider ها) را باید مسدود کنید.

برای رفع سریع این مشکل می توانید از یک Captcha مثل SI Captcha برای جلوگیری از ارسال نظرات اسپم و تحت حمله قرار گرفتن سایت توسط اسپمر ها استفاده نمود.

  1. نرخ بازدید Web Crawlers

نرخ بازدید خزندگان وب را برای سایت خود باید کاهش دهید، مخصوصا اگر تعداد زیادی وبلاگ راه اندازی کرده اید.

نرخ بالای Crawl می تواند لود سرور سایت شما را به شدت بالا ببرد زیرا روبات های زیادی به صورت همزمان برای index صفحات وبلاگ های شما در تلاش هستند و این می تواند مشکل ساز شود.

با انجام موارد گفته شده به صورت 100% مشکل مصرف بالای وردپرس رفع نخواهد شد ولی می توانید تا حدی در رفع مشکل مصرف بالای سایت خود از منابع سرور کمک کنید .

منبع : BlueHost.com

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای بسیار محبوب و پیشرفته است، این سیستم مدیریت محتوا جهت ارائه بهترین بازخورد به مدیران سایت ها و سازگاری با تمام قالب ها و افزونه های پیشرفته و موجود در سطح اینترنت، به یک هاست کاملا بهینه و مناسب برای وردپرس نیازمند است، بنابراین از شما دعوت به عمل می آوریم از سرویس های خارق العاده هاست اختصاصی وردپرس میزبان فا دیدن بفرمایید و ویدیو بازخورد مشتریان این سرویس را در صفحه زیر تماشا کنید.

3.9/5 - (25 امتیاز)

علی یزدان پرست

حدود 8 سالی هست که در زمینه میزبانی وب به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، علی یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های میزبان فا را توسعه می دهد، علی به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

‫۳۶ دیدگاه ها

  1. سلام اقای یزدان پرست
    شما گفتید با Category آدرس شروع نشه، الان توی این صفحه cms یک Category هست دیگه درسته؟

    1. سلام و خسته نباشید
      از عنایت شما نسبت به مطالب ما متشکریم.
      منظور از ساختار پیوند های یکتا، همان آدرس مطالب هستند، مثلا الان آدرس این مطلب به این صورته :
      https://mizbanfa.net/blog/cms/wordpress/optimize-wordpress/
      اما آدرس مجموعه ها یا همان دسته ها داخل وردپرس به این صورت هستند و معمولا قابل تغییر نیستند :
      https://mizbanfa.net/blog/category/cms/wordpress/
      در صورت تمایل بفرمایید تا فرمت ساختار پیوند های یکتای سایت خودمان را داخل همین مطلب خدمت شما ارسال کنیم.

        1. از قسمت تنظیمات به قسمت پیوند های یکتا برید و سپس ساختار دلخواه را انتخاب کنید، سپس مقادیر زیر را داخل فیلد وارد کنید :
          /%category%/%postname%/

          1. سوالی دارم
            الان cms و wordpress در این ادرس جز category هستید؟ چون اگر هر دوی ایها جز category باشن باید یکی شون در ادرس ثبت بشه

            1. بله، این یک تکنیک حرفه ای برای منظم کردن مطالب است، cms مجموعه مادر است و wordpress زیرمجموعه cms است، یعنی هر دو مجموعه هستند اما cms مجموعه اصلی است.

  2. آقای علی یزدان پرست میشه این تکنیک رو یاد بدید؟ من مشتری سایت شما هم هستم و هاست یک ساله خریدم 🙂

    1. تفاوتی نداره دوست عزیز، ما داخل این پایگاه به تمام دوستان آموزش رایگان می دهیم.
      ببینید این کار برای ایجاد مجموعه بندی های تو در تو استفاده می شود، داخل سایت مدیریت سایت وردپرسی از قسمت نوشته ها به دسته ها برید.
      دسته ها در حقیقت همان مجموعه بندی ها در وردپرس هستند.
      حالا از قسمت نام برای ایجاد یه دسته، نام رو داخلش بنویسید سیستم مدیریت محتوا و از قسمت نامک هم میتونید آدرس url این مجموعه رو بنویسید مثلا بزارین cms ,و بعدش دکمه افزودن دسته تازه رو بزنید.
      حالا مجددا وارد قسمت دسته ها بشید و این بار داخل فیلد نام مثلا بنویسید وردپرس و از قسمت نامک هم میتونید بزارین wordpress و نکته مهم اینجاست که حالا اگر میخواین wordpress دقیقا زیرمجموعه cms بشه باید از قسمت مادر، سیستم مدیریت محتوا رو انتخاب کنید و به این ترتیب مجددا بر روی دکمه افزودن دسته تازه کلیک کنید.
      حالا اگر یه مطلب داخل مجموعه وردپرس قرار بدین آدرسش اینطوری میشه تو سایتتتون :
      http://www.domain.ir/cms/wordpress/post-name

      1. خیلی ممنون علی اقا
        کارت درسته
        من اشتباهی که میکردم این بود که مثلا میومدم تو مطلب هم مجموعه وردپرس رو انتخاب میکردم و هم سیستم مدیریت محتوا، درحالی که باید فقط وردپرس رو انتخاب میکردم
        بازم ممنون 🙂

  3. راستی یک ماه پیش گفته بودید اموزش جامع سی پنل رو میذارید
    فکر میکنید کی اماده میشه؟ من خیلی مشتاقم این اموزش رو ببینم

    1. خواهش میکنم.
      از توجه شما به محتوای ارائه شده در میزبان فا متشکریم.
      تولید محتوا های ویدئویی بسیار پر هزینه و زمان بر است، و آموزش های سی پنل را هم تصمیم داریم به صورت ویدئویی و قدم به قدم حاضر کنیم و بر روی سایت قرار دهیم، شما ابتدای مرداد ماه به رسانه تصویری میزبان فا مراجعه کنید حتما تا آن زمان قسمت هایی از آموزش سی پنل حاضر و ارائه شده اند.

  4. سلام 🙂
    تو قسمت “استفاده از پلاگین های کش” خط اول کلمه “اطلاعات” اشتباه تایپی داره
    سوالی داشتم علی اقا
    کدوم افزونه رو نصب کنم؟ هر دو؟ یا یکی؟ اگر یکی شما کدوم رو بهتر میدونید؟ ممنون
    WP Super Cache
    W3 Total Cache
    راستی وقتی پلاگین Google Analytics سرچ میکنیم دو تا پلاگین دقیقا با این اسم پیدا میشه، شما کدوم رو مد نظرتون بود؟

    1. سلام
      صبحتون بخیر
      بله از شما متشکریم، متن ویرایش و تصحیح شد.
      ما در قدیم تر ها از افزونه W3 Total Cache استفاده می کردیم، اما مشکلی که این افزونه ها دارند این است که کش سازی می کنند و باعث می شود حجم اطلاعات موجود در هاست شما به شدت بالا برود.
      بنابراین اگر از مشتریان میزبان فا هستید و از ما تهیه کرده اید تیکت بزنید و اطلاعات ورود به مدیریت وردپرس خود را برای ما ارسال کنید تا ما توسط یک افزونه بهتر سایت شما رو به کش سرور، وب سرور متصل کنیم، اینطوری نتیجه بهتری دریافت خواهید کرد.
      منظور از Statpress افزونه هایی است که آمارگیر هستند و استفاده از این افزونه ها به هیچ عنوان توصیه نمی شود، برای فعالسازی Google Analytics هم نیاز به پلاگین ندارید، برای فعالسازی گوگل آنالیتیکس می توانید از آموزش زیر استفاده کنید :
      https://mizbanfa.net/blog/seo/active-google-analytics/

  5. سلام و خداقوت به شما
    سوالی داشتم، چطوری ما میتونیم مثل سایت شما برای یک ادرس خاص مثل mizbanfa.net/blog یک سیستم وردپرس دیگه نصب کنیم؟ یعنی دیگه هر موقع پست ارسال کردیم خودش با blog شروع بشه، و صفحه هات دیگر هم با وردپرس دیگه
    امکانش هست توضیح بدید؟ خیلی لازم دارم، تمام سایت های فارسی رو گشتم ولی پیدا نکردم
    اگر امکانش هست خودتون توضیح بدید یا یک لینک اموزشی رو بهم بدید تا منم بتونم این کا رو بکنم
    خیلی ممنون

    1. سلام
      از عنایت شما نسبت به مجموعه میزبان فا سپاس گزاریم.
      ابتدا باید بهتون بگم که اصلا فکر نکنید این کار خیلی سختیه، نه این کار بسیار آسونه
      برای انجام این کا ابتدا وارد file manager هاستتون بشید و سپس وارد قسمت public_html بشید، خیلی خب تو قسمت public_html حتما محتویات و فایل های سایت اصلیتون قرار گرفته، حالا شما اینجا یه فولدر بسازین به نام blog و وارد فولدر ساخته شده بشین؛ حالا تو این فولدر وردپرس جدیدتون رو آپلود کنید و بعدش برای نصب این وردپرس به آدرس yourdomain.ir/blog برید و وردپرس رو نصب کنید تا دقیقا مثل سایت ما بشه.
      آموزش کامل نصب وردپرس رو هم میتونین از طریق لینک زیر مشاهده کنید :
      https://mizbanfa.net/blog/tv/hosting-and-domain/install-wordpress/

      1. عه
        یعنی همین؟
        خیلی ممنونم از شما
        راستی داشتم الان سرچ میکردم دیدم یک چیزی به اسم وردپرس چندکاربره هست
        این هم انگار همین کار رو میکنه؟ چون دیدم میشه باهاش کلی ساب دامنه یا ساب فولدر ساخت
        امکانش هست بگید این وردپرس چندکاره چه فرقی داره با این روش شما؟
        خیلی ممنونم

        1. سلام
          بله به همین راحتی قابل انجام است.
          در حقیقت بنده با وردپرس شبکه ای یا چندکاربرده آشنایی زیادی ندارم، اما به دلیل این که برای انجام این کار باید داخل برخی از کد های وردپرس تغییراتی ایجاد کنیم و طبق تجربه ممکن است دردسر ساز شود به همین دلیل از وردپرس های مجزا استفاده می کنیم که از دید بنده ریسک کمتری دارد و اگر هرکدام از آن ها آسیب دید یا مورد حمله قرار گرفت حداقل وردپرس دیگر برایش مشکل پیش نمیاد، به نظر من بهتره که وردپرس ها را جدا جدا نصب کنید.

  6. سلام ببخشید یک سوال دیگه
    الان اگر شما وارد وردپرس آدرس mizbanfa.net بشید و یک پستی رو ارسال کنید که با ادرس mizbanfa.net/bog/test باشه اون موقع این پست ارسال میشه؟ پیغام خطا نمیده؟ چون آدرس mizbanfa.net/blog خودش وردپرس داره میگم

    1. بله در این صورت حتما سایت با اختلال و خطای 404 مواجه میشه.
      شما قبل از این که بخواین داخل فولدر ها وردپرس نصب کنین باید یک استراتژی و برنامه ریزی تعیین شده داشته باشید که میخواهید در هر کدام از وردپرس ها راجبه چه موضوعاتی تولید محتوا کنید تا با اختلال مواجه نشوید، مصلما وقتی که ما mizbanfa.net/blog رو داریم دیگه تو وردپرس mizbanfa.net مطلبی با آدرس blog/test ایجاد نمی کنیم و برای انجام این کار میایم و مستقیما داخل mizbanfa.net/blog یک مطلب با آدرس test ایجاد می کنیم.
      همچنین شما می تونین وردپرس ها رو به این صورت هم داخل ساب دامین نصب کنین که خیلی از سایت ها هم از این تکنیک دارند استفاده می کنند و احتمال خطا پایین تره :
      blog.mizbanfa.net
      site.mizbanfa.net
      shop.mizbanfa.net
      و …
      البته نکته مهم در بحث سئو و بهنیه سازی اینه که از دید گوگل هر ساب دامین یه سایت جدا محسوب میشه و اعتبار هر ساب دامین رو برای دامنه اصلی در نظر نمیگیره، مثلا ساب دامین shop.mizbanfa.net یه سایت جدا و با اعتبار مسقل از mizbanfa.net محسوب میشه، برای همین چون ما میخواستیم اعتبار پایگاه دانش میزبان فا رو به دامنه اصلی یعنی mizbanfa.net منتقل کنیم به همین خاطر اومدیم و به جای ساب دامین از فولدر استفاده کردیم، در واقع اعتبار فولدر ها که بعد از / و بعد از آدرس سایت قرار میگیرند برای دامنه اصلی محسوب میشه.

  7. سلام وقت بخیر
    در مورد این متن شما سئوالی داشتم:
    (ساختار پیوند های یکتا ، نباید با Category , tag , author و یا فیلد postname شروع شود. بدین منظور می توانید بجای استفاده از موارد فوق از/%year%/%postname%/ یا /%post_id%/%postname%/ استفاده کنید .)
    وقتی ما از این حالت استفاده کنیم:/%post_id%/%postname%/ بنظر شما پست یا مطلب تکراری در سایت بوجود نمیاد؟
    چون هم از پست آی دی مطلب مورد نظرو میشه مشاهده کرد هم از لینک کاملش یعنی به این صورت:
    post_id
    و
    post_id%/%postname
    ممنون میشم یه راهنمایی مناسب انجام بدید

    1. سلام و احترام
      جناب قاسم پور، ما خودمان از ساختار دلخواه زیر استفاده می کنیم و هیچ مشکلی وجود ندارد و آدرس تکراری نیز ایجاد نمی شود، توصیه می کنیم شما نیز از ساختار دلخواه زیر استفاده نمایید:
      /%category%/%postname%/
      موفق باشید.

      1. ممنون از پاسخ شما
        اما به این صورت طول لینک های من بشدت زیاد میشن..چون من دسته بندی زیاد دارم..(سایت من خبری علمی هست)(البته هنوز صفحه اصلیو باز نکردم)..
        با این اوصاف بازم همین پیشنهاد بالارو به بنده میدید؟یا گزینه ی دیگه ای مد نظر شما هست؟

        1. اگر خبر ها و مقالاتتون رقابتی هستند و مسئله سئو برای شما مهم است، یعنی این که مثلا مطلبی که شما منتشر می کنید را 30 سایت دیگر هم منتشر کرده اند، پس بهتر است از مجموعه در آدرس استفاده کنید تا ربات های موتور های جستجو موضوع مطلب را بهتر تشخیص دهند.
          البته این موارد سلیقه ای هستش و خیلی از وب سایت های بزرگ هم رعایت نمی کنند.
          شما چشم انداز آینده وب سایت خود را در نظر بگیرید و تدبیری بیندیشید.

          1. سپاس فراوان
            بله سایت بنده بشدت رقابتی هست البته نمونه سایت بنده در ایران نمونش وجود نداره..چون مقالات اساتید دانشگاه و ترجمه مقالات از سایت های بسیار مطرح دنیا هست(در زمینه و رسته کاری خودم) و اصلا مطالب سایت من روی هیچ سایت تخصصی در ایران نیست :))
            پس بهتر هست از postname استفاده کنم و اونم به تنهایی ؟
            چون سئو بسیار برای من با اهمیته و با توجه به مقاله بسیار عالی شما در زمینه سئو حتی سعی کردم 80 درصد مطالب شما رو در سایت اجرا کنم

    1. سپاس فراوان جناب مهندس از اینکه به شیوه صحیح بندرو راهنمایی کردید
      درود بر شما

  8. سلام.ممنون .خیلی خوب بود.از دست اندرکاران وبسایت به
    این خوبی سپاسگزارم

  9. سلام و تشکر از مطالب خوبتون.
    من حدود 11000 پست در سایت دارم و عمر دامنم 15 سال هستش ولی آدرس پستهایم به شکل http://www.zendegisalem.com/?p=29375 میباشد. آیا با توصیفات بالا صلاح است نوع پیوند یکتا را تغییر دهم؟چقدر طول میکشد تا لینکها درست شوند؟

  10. سلام جناب یزدان پرست تغییر پیوندهای یکتای یک سایت تا جایی که میدونم سئوی سایت رو میترکونه .درست نیس؟؟؟

    1. سلام و وقت بخیر،
      وقتی پیوند یکتای سایت تغییر میکنه با ریدایرکت 301 میشه از این مشکل جلوگیری کرد که در مقاله به این موضوع هم پرداخته شده است.

  11. جدیدا به یه مشکل برخوردم گفتم اینجا مطرح کنم شاید دوستان تجربه مشابه داشتن
    صفحه پیشخوان و کاربری سایتم سفید میشه و وقتی میرم تو هاست میبینم فایل wp-load.php خالی شده و حجمش به صفر رسیده وقتی فایلشو جایگذاری میکنم از اسکریپت وردپرس و سایتمو رفرش میزنم مشکل حل میشه بعد یه مدت دوباره همینجوری الان بنظرتون مشکل از کجاست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *