آموزش های وردپرس

آموزش رایگان وردپرس به صورت صفر تا صد

همان طور که می دانید وردپرس یکی از محبوب ترین سیستم های مدیریت محتوایی است که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد و هر شخص بدون دانش برنامه نویسی قادر است وب سایت مورد نظر خود را به واسطه این CMS محبوب راه اندازی نماید. از طرفی وجود افزونه های متعددی که برای گسترش قابلیت های وردپرس ارائه شده این امکان را فراهم می سازند تا به سادگی بتوانیم امکانات دلخواه خود را پیاده سازی کنیم. حتما می پرسید اصلا چرا وردپرس را انتخاب کنیم؟ در ادامه در پایگاه دانش میزبان فا به این سوال و اینکه هاست مخصوص وردپرس چیست و بهترین هاست برای میزبانی وردپرس کدام است پاسخ های جامعی خواهیم داد. پس با ما در دوره آموزش وردپرس به صورت 0 تا 100 همراه باشید.

چطور با وردپرس کار کنم؟

در خصوص راه اندازی سایت با وردپرس و نحوه کار با این سیستم مدیریت محتوا ابتدا می بایست با پیش نیازهای آن جهت نصب و راه اندازی آشنا شوید پس از آن می آموزید که وردپرس روی هاست و لوکال هاست به چه شکل پیاده سازی و نصب می شود. در ادامه نیز با ورود به پیشخوان با بخش های مختلف آن آشنا خواهید شد. در نهایت نیز با نصب قالب امکانات و قابلیت های کلی و همچنین ظاهر وبسایت خود را تعیین و به واسطه افزونه ها قابلیت های سایت خود را گسترش خواهید داد. در پایان این دوره آموزشی قادر به راه اندازی وبسایت خود خواهید بود. 😍

آموزش رایگان وردپرس

دقت داشته باشید تمام آموزش های قدم به قدم وردپرس پس از انتشار در این صفحه قرار می گیرند و این آموزش به صورت منظم، بروزرسانی خواهد شد. پس در بازه های زمان کوتاه آن را چک نموده و فصل های آموزش وردپرس را همراه با میزبان فا دنبال کنید. 😍

وردپرس چیست و چه کاربردی دارد؟

فصل 1: نکات اولیه در خصوص وردپرس

قبل از شروع کار بهتر است بدانید که اصلا وردپرس چیست و چرا وردپرس را انتخاب کنیم؟ همچنین پیشنهاد می کنیم در خصوص سایر cms ها نیز تحقیقاتی به عمل آورید تا در نهایت با اطمینان کامل بتوانید سیستم مدیریت محتوای خود را انتخاب کنید. پس برای شروع پیشنهاد می کنیم راهنمای مقایسه سیستم های مدیریت محتوا را مطالعه نمایید و پس از آن به سراغ آموزش های قدم به قدم بروید.

اکنون با مطالعه راهنمای بهترین سرویس های مدیریت محتوا و ویژگی های وردپرس باید پاسخ مناسبی برای سوالتان که چرا وردپرس را انتخاب کنیم؟ یافته باشید. در حال حاضر ما به درک عمیقی از ارزشمند بودن این سیستم مدیریت محتوای محبوب رسیدیم و می دانیم درصد بسیار بالایی از وبسایت ها بر پایه وردپرس پیاده سازی شده اند. خیلی خب بهتر است هر چه زودتر به فصل دوم برویم و با هم یاد بگیریم که چطور وردپرس را نصب کنیم. 😍

فصل 2: نصب وردپرس روی هاست

اکنون که وردپرس را انتخاب کردید، باید در خصوص اتخاب هاست مناسب وردپرس هم تصمیم بگیرید. بعد از خرید هاست نیز نوبت نصب و راه اندازی سیستم مدیریت محتوا فرا می رسد. خب حالا می پرسید چه هاستی برای وردپرس بهتر است؟ نگران نباشید به این سوال هم پاسخ خواهیم داد تا در نهایت بدانید هاست مخصوص وردپرس چیست و چه ویژگی هایی دارد. اکنون می دانید که سیستم های مدیریت محتوای محبوب و متعددی ارائه شده که در خصوص راه اندازی وب سایت های فروشگاهی و غیرفروشگاهی مورد استفاده قرار می گیرند. از میان آن ها می توان به سیستم مدیریت محتوای وردپرس اشاره نمود.

به منظور داشتن بهترین و عالی ترین بهره وری، می بایستی هاستی تهیه نمایید که مخصوص وردپرس کانفیگ و بهینه سازی شده باشد. میزبان فا برای اولین در کشور اقدام به ارائه هاستی نموده که مخصوص وردپرس بهینه سازی شده و روی سرورهای میزبان تعداد سایت های بسیار کمی نگهداری می شود بر همین اساس منایع بسیار بالایی در اختیار هر کاربر قرار دارد. البته برای آن دسته از اشخاصی که وبسایت خود را به تازگی راه اندازی کرده اند نیز هاست ایران را پیشنهاد می کنیم.

هاست مخصوص وردپرس هاست داخل ایران

وردپرس پتانسیل بسیار بالایی دارد و بر اساس نیاز خود می توانید آن را روی هاست یا لوکال هاست نصب و اجرا نمایید. امکان نصب وردپرس روی ساب فولدر، ادان دامین یا ساب دامین بنا بر نیاز و شرایط شما متغیر است. پس قبل از نصب می بایست سایت خود را نیازسنجی نموده و سپس اقدام نمایید.

🟢🔵 نکته بسیار مهم قبل از نصب وردپرس روی هاست: حتما دقت داشته باشید که قبل از نصب وردپرس دامنه شما تایید و فعال شده باشد و همچنین از ست و نشر DNSهای هاست روی دامنه خود مطمئن شوید.

🟢🔵 حتما دقت کنید در صورتی که از بسته نصبی استفاده می کنید نیاز به نصب وردپرس نخواهید داشت و تنها کافیست بسته نصبی را اجرا کنید. چرا که با راه اندازی بسته نصبی آسان وردپرس نصب و چیزی مشابه دمو خواهید داشت. (برای این منظور به فصل 4 مراجعه کنید.)

روش های نصب وردپرس روی هاست

حتما می پرسید هر کدام از این موارد بالا در چه شرایطی کاربرد دارند؟ اگر بخواهیم به صورت سریع و اجمالی به موارد فوق اشاره کنیم بدین صورت می توان گفت که:

  • ادان دامین امکانی فراهم می کند که دو یا چند سایت مجزا با محتوای کاملا متفاوت از یکدیگر روی یک هاست داشته باشید.
  • با نصب وردپرس روی ساب فولدر می توانید وردپرسی کاملا مجزا داشته باشید که از امتیازات دامنه اصلی بهره می گیرد. فرض کنیم ساب فولدر شما blog نام دارد در نتیجه آدرس دهی آن به صورت mizbanfa.net/blog خواهد بود.
  • ساب دامین نیز امکانی فراهم می کند که زیر شاخه ای از دامنه اصلی خود ایجاد و وردپرس مجزایی روی آن نصب نمایید. ساب دامین مثل ساب فولدر مستقیما ارزش دامنه خود را نمی گیرد و تفاوت های تکنیکالی با ساب فولدر دارد. فرض کنیم ساب دامین blog را ایجاد کرده اید آدرس دهی ساب دامین شما به شکل blog.mizbanfa.net خواهد بود.
 

فصل 3: نصب وردپرس روی لوکال هاست

برخی از کاربران در ابتدای راه هستند و تمایل دارند وردپرس را یاد بگیرند و بعد از تکمیل دوره آموزشی خود و آزمون و خطا در خصوص نصب وردپرس روی هاست و راه اندازی سایت اقدام کنند. برخی دیگر نیز ترجیح می دهند ابتدا سایت خود را کامل با وردپرس طراحی و راه اندازی کنند و سپس بعد از اتمام کار، وردپرس را کامل به هاست منتقل کنند. اگر جزء این دسته افراد هستید و تمایلی به خرید هاست ندارید اصلا نگران نباشید چرا که به راحتی می توانید وردپرس را روی کامپیوتر شخصی خودتان نصب و راه اندازی کنید. به این کار اصطلاحا نصب وردپرس روی لوکال هاست گفته می شود. در واقع کاری می کنید که سیستم شما حالت میزبان داشته باشد و وردپرس را روی کامپیوتر خودتان نصب می کنید پس دیگر نیازی به هاست نخواهید داشت. حتی امکان انتقال اطلاعات از لوکال هاست به هاست نیز میسر است. 😊

🟢🔵 نکته مهم: اگر قصد راه اندازی بسته نصبی آسان را دارید نیازی نیست که وردپرس را نصب کنید. با راه اندازی بسته، وردپرس نیز نصب خواهد شد. (برای راهنمایی بیشتر به آموزش راه اندازی بسته نصبی وردپرس فصل 4 مراجعه کنید.)

خب حالا که با یکی از روش های بالا وردپرس را روی لوکال هاست نصب کردید باید به سراغ آموزش بخش های مختلف آن برویم.

فصل 4: آموزش راه اندازی بسته نصبی وردپرس

برخی کاربران هنگام نصب قالب با این مشکل مواجه هستند که قالب نصبی آن ها شبیه دمو نیست، چیدمان ابزارک ها متفاوت است و ظاهری که در خروجی می بینند با دموی قالب تفاوت دارد. در چنین حالتی یا باید به دنبال تنظیمات ابزارک ها باشید و یک به یک آن ها را در محل مشخص شده ای قرار دهید با بر اساس سلیقه خود چیدمان آن ها را تعیین و ظاهر دلخواه خود را بسازید. یک روش ساده و سریع برای راه اندازی وردپرس و قالب آن دقیقا مشابه دمو، این است که از بسته نصبی آسان استفاده کنید. بسته های نصبی راه کاری سریع و ساده هستند و این امکان را به شما می دهند که تنها با چند کلیک قالب و وردپرس خود را در کسری از زمان نصب نمایید. قالب نصب شده دقیقا مشابه دمو خواهد بود و نیازی نیست که ابزارک ها را جداگانه اضافه کنید. دقت داشته باشید در این شیوه قبل از  اجرای بسته، نیز به نصب وردپرس نیست.

آموزش کامل بسته نصبی آسان وردپرس

فصل 5: انواع روش های ورود به پیشخوان وردپرس + بررسی مشکلات ورود

حالا که وردپرس را با موفقیت نصب کردید، نوبت به آن رسیده که وارد پیشخوان وردپرس خود شوید. حالا سوال اینجاست که چگونه وارد وردپرس شویم؟ ممکن است در مراحل ورود به وردپرس هم با مشکلاتی مواجه شوید که لاینحل نیستند. در ادامه به انواع روش های ورود به وردپرس پرداختیم به عنوان مثال می توانید به جای وارد کردن نام کاربری و رمز عبور، از طریق اکانت گوگل خود وارد پیشخوان شوید.

فصل 6: آموزش گذاشتن محتوا در سایت از طریق بخش نوشته ها

در این فصل از آموزش رایگان وردپرس نوشته های وردپرس و طریقه محتواگذاری در سایت را مورد بحث و بررسی قرار می دهیم. گذاشتن محتوا در سایت کار بسیار ساده ایست. توصیه می کنیم قبل از ایجاد برگه یا نوشته، حتما با تفاوت این دو مورد آشنا شوید. چرا که برگه و نوشته تفاوت های تکنیکی و خاصی با یکدیگر دارند. در پیشخوان وردپرس بخشی تحت عنوان “نوشته ها” وجود دارد که در آن زیر منوهایی شامل موارد زیر می بینید:

  • همه نوشته ها (تمامی نوشته های ایجاد شده در این قسمت قابل مشاهده هستند.)
  • افزودن نوشته (برای درج محتوا و پست جدید در سایت)
  • دسته ها (دسته بندی کردن محتوا، در فصل های بعدی به شرح مفصل آن خواهیم پرداخت.)
  • برچسب ها (برچسب یک نوع دسته بندی داخلی برای مدیریت محتوا به شمار می رود در فصل مدیریت برچسب ها به شما می آموزیم که چطور به صورت کاملا حرفه ای برای سایت خود برچسب تعریف و از آن استفاده کنید.)

در ادامه با مدیریت نوشته ها آشنا می شوید. پست هایی که روی سایت قرار می گیرند حالت نوشته دارند. محتوای ثابت همچون تماس با ما، صفحه استخدام و… برگه هستند برای آشنایی با برگه ها در وردپرس به فصل 7 آموزش رایگان وردپرس مراجعه نمایید.

فصل 7: آشنایی با انواع ادیتور وردپرس و نحوه سوئیچ بین آن ها

در فصل قبلی نحوه محتواگذاری روی سایت وردپرسی را با هم بررسی کردیم. باید بدانید که برای مدیریت محتوای درون برگه ها و نوشته ها می بایست از ادیتورهایی که وردپرس ارائه کرده کمک بگیرید. در سیستم مدیریت محتوای وردپرس دو مدل ویرایشگر داریم که به واسطه آن ها قادر به محتوا گذاری، مدیریت محتوا، مدیریت تصاویر، تیتربندی و… خواهید بود. این دو ادیتور عبارتند از:

  1. ویرایشگر کلاسیک وردپرس
  2. ادیتور گوتنبرگ وردپرس

🟢🔵 نکته بسیار مهم: در برخی قالب ها که صفحه ساز فیوژن بیلدر مورد استفاده قرار می گیرد با فعال بودن ویرایشگر گوتنبرگ قابلیت لایو آن یا همان ادیت به صورت زنده از دسترس خارج می گردد و حتما باید ادیتور گوتنبرگ را غیرفعال نمود. پس می توان گفت این ادیتور همچنان می بایست بهبود داده شود.

در حالت پیش فرض بعد از نصب وردپرس ویرایشگر گوتنبرگ روی وردپرس شما قابل دسترس خواهد بود. ادیتور کلاسیک قدیمی تر است و طبیعتا وردپرس کاران با آن راحت تر هستند البته ادیتور گوتنبرگ نیز که به تازگی از نسخه 5.0 به بعد رونمایی و اراائه شد محبوبت خاص خود را دارد. باز هم کاربرانی هستند که ترجیح می دهند از ادیتور قدیمی تر وردپرس یعنی ویرایشگر کلاسیک استفاده کنند. سوئیچ کردن بین این دو ویرایشگر کار چندان سختی نیست در ادامه به نحوه تغییر ادیتور و همچنین سوئیچ بین آن ها می پردازیم.

 

فصل 8: آموزش ساخت دسته بندی در وردپرس + مدیریت حرفه ای آن

تصور کنید محتوایی که در وب سایت خود منتشر می کنید به صورت نامظم و پراکنده در سایت قرار گیرد و طبقه بندی نشده باشد. بدین ترتیب بازدیدگنندگان سردرگم می شوند و احتمال اینکه سریع به محتوای مورد نظر خود دست یابند به حداقل خواهد رسید. هر چقدر هم غنی از محتوا باشید باز هم بدون نظم و طبقه بندی کردن موضوعات، هدفمند عمل نمی کنید. در خصوص رفع این مشکل و نظم دادن به محتوای سایت، از دسته ها کمک می گیریم. با ایجاد دسته بندی در وردپرس می توانید محتوای سایت خود را به صورت هدفمند و منظم طبقه بندی کنید. در این فصل به آموزش ایجاد دسته بندی، مدیریت دسته ها و همچنین تفاوت دسته بندی و برچسب خواهیم پرداخت.

فصل 9: مدیریت برچسب در وردپرس + اصول تگ گذاری تخصصی

در فصل های گذشته به چگونگی محتوا گذاری درون سایت و همچنین شیوه ایجاد نوشته در وردپرس پرداختیم و گفتیم که این نوشته ها بنابر موضوعات خود بایستی در دسته بندی های از پیش تعریف شده ای قرار گیرند تا نظم و انسجام بیشتری برقرار شود و کاربر سریع تر به محتوای مورد نظر خود دست یابد. حالا فرض کنید چند محتوا در دسته بندی های مختلف منتشر شده اما هر کدام به نوعی با هم یک وجه اشتراک داشته باشند، کاربری که به دنبال این وجه اشتراک است چطور به این مطالب در کنار یکدیگر دست یابد؟

با برچسب ها می توانید دسته بندی های داخلی ریزتری ایجاد کنید. به عنوان مثال فرض کنید آموزش نصب وردپرس  در دسته بندی آموزش های وردپرس، و آموزش نصب جوملا در دسته بندی آموزش های جوملا قرار گرفته است. وجه اشتراک این دو چیست؟ هر دو سیستم مدیریت محتوا هستند. پس می توان یک برچسب تحت عنوان cms یا سیستم مدیریت محتوا برای هر دو آن ها قرار داد. شخصی که دنبال انواع سیستم های مدیریت محتوا باشد با کلیک روی این برچسب به آموزش های نصب سیستم های مدیریت محتوا خواهد رسید. پس برچسب می تواند در نمایش انواع محتوای کاربردی به کاربران موثر واقع گردد و تا حدودی موجب سهولت در جستجوهای داخلی و دسترسی آسان به مطالب خواهد شد.

 

فصل 10: آموزش تمام نکات کار با رسانه ها در وردپرس

حتما می پرسید منظور از رسانه در وردپرس چیست؟ باید بگوییم شما هر فایلی که از طریق وردپرس آپلود می کنید در بخش رسانه های تصویری نمایش داده می شوند پس برای سهولت دسترسی و مدیریت بهتر فایل ها از این قسمت کمک می گیریم. در واقع تمام این فایل هایی که آپلود می شوند روی هاست شما قرار گرفته اند اما به جای بررسی هاست و گذراندن زمان طولانی برای یافتن یک فایل، یا حذف و مدیریت آن ها خیلی راحت از بخش رسانه وردپرس کمک می گیریم. بیایید با هم بررسی کنیم که رسانه وردپرس چه امکاناتی ارائه می کند؟

  • امکان آپلود رسانه‌ (فایل صوتی، تصویری یا ویدیویی و …)
  • امکان ساخت گالری در وردپرس
  • ساخت فهرست پخش صوتی یا ویدئویی
  • ویرایش تصاویر
  • جستجوی فایل دلخواه که قبلا آپلود شده
  • و…

خیلی خب حالا که با قابلیت های این بخش و عملکرد آن آشنا شدید بهتر است به بررسی بخش رسانه و نحوه کار با آن بپردازیم.

مشکلات موجود هنگام آپلود فایل در وردپرس

ممکن است هنگام اپلود فایل دلخواه در رسانه وردپرس با خطاهایی مواجه شوید. یکی از شایع ترین ارورها سقف مجاز آپلود است. در واقع برای آپلود فایل سایز مشخصی در نظر گرفته شده و اگر شما در تلاش برای آپلود فایلی بیش از حجم مجاز تعیین شده باشید با این اعلان مواجه می شوید. اما نگران نباشید به سادگی می توانید حجم مجاز آپلود را ارتقاء دهید.

مشکل دیگری که ممکن است در رسانه وردپرس با آن مواجه شوید این است که سعی در آپلود فایلی با فرمت غیر مجاز دارید. حتما می پرسید منظورتان از فرمت غیر مجاز چیست؟ در وردپرس فرمت های خاصی از قبل تعریف شده که به صورت پیش فرض مجاز هستند و کاربران وردپرسی می توانند این نوع فایل ها را از طریق رسانه در هاست خود آپلود نمایند. نگران نباشید این مشکل هم قابل رفع است و می توانید فرمت های دلخواه خود را به این لیست اضافه نمایید.

 

فصل 11: آموزش کار با برگه ها در وردپرس

پس از اینکه وردپرس را نصب و به آن وارد شدید، کم کم باید با بخش های مختلف پیشخوان آشنا شوید. به این ترتیب گام به گام یاد می گیرید که چطور با وردپرس کار کنید. در مراحل ابتدایی بهتر است به سراغ برگه و نوشته ها بروید. در واقع محتوایی که روی سایت قرار می گیرد از این دو بخش قابل کنترل و مدیریت است. حالا سوالی که برای اغلب کاربران پیش می آید این است که تفاوت برگه و نوشته در وردپرس چیست؟ میزبان فا پیشنهاد می کند قبل شروع آموزش های این فصل، به درکی از تفاوت برگه و نوشته برسید و بعد ادامه آموزش را طی کنید.

ساخت برگه در وردپرس

فصل 12: آموزش مدیریت دیدگاه های وردپرس

همان طور که قبلا اشاره کردیم از طریق بخش نوشته و بخش برگه های می توانید محتوای وب سایت خود را مدیریت کنید. که در فصل 6 و فصل 10 به شرح مفصل آن ها پرداختیم. حالا تصور کنید بازدیدکنندگان سایت سوالی در خصوص این محتواها داشته باشند، ساده ترین راه برقراری ارتباط و مطرح کردن سوالات مربوط به آن نوشته، درج کامنت یا همان دیدگاه است. در پیشخوان وردپرس بخشی تحت عنوان دیدگاه ها وجود داره که به واسطه آن  می توان تمامی دیدگاه هایی که توسط بازدیدکنندگان سایت برای محتواهای شما ارسال شده را مشاهده نموده، برخی را تایید یا رد کنید و به آن ها پاسخ دهید.

قبل از هر چیزی توصیه می کنیم به مسیر تنظیمات پیشخوان وردپرس و زیرمنوی گفتگو مراجعه نموده و مطابق با آموزش تنظیمات، این بخش را پیکربندی نمایید. این کار را یکبار انجام می دهید تا دیدگاه های شما به صورت حرفه ای تر قابل مدیریت باشند.

آموزش کامل و تصویری تنظیمات وردپرس

خیلی خب حالا که تنظیمات بخش گفتگو را اعمال کردید بهتر است به آموزش بخش دیدگاه های وردپرس بپردازیم:

حالا می توانید تمامی کامنت ها و نظراتی که از کاربران خود دریافت می کنید را مدیریت نمایید. دقت داشته باشید مدیریت دیدگاه ها و پاسخگویی به آن ها می تواند موجب تعامل بین شما و کاربران گردد. از طرفی دیدگاه های می توانند روی سئوی سایت شما تاثیرات مثبتی داشته باشند طوری که ایده هایی به نام کامنت مارکتینگ مطرح شد…

فصل 13: نحوه کار با افزونه وردپرس + معرفی برترین افزونه ها

وردپرس سیستم مدیریت محتوای محبوبی است و قابلیت های بسیار خوبی را ارائه کرده اما باز هم مسیر برای وردپرس کاران باز است و به کمک نصب افزونه های متعدد می توانند قابلیت های دلخواه خود را به راحتی به وبسایت خود اضافه کنند. نصب افزونه ها موجب می شود که بدون دانش کدنویسی امکانات وردپرس و قابلیت های آن را وسیع تر کنید. بدین ترتیب با این سیستم مدیریت محتوا امکان راه اندازی هر نوع سایت با هر قابلیتی را خواهید داشت. از میان منابع موجود مخزن وردپرس به آدرس wordpress.org را برای دانلود و تهیه افزونه ها پیشنهاد می کنیم.

نکته بسیار مهم: دقت داشته باشید در خصوص انتخاب و نصب افزونه ها با احتیاط عمل کنید چرا که بسیاری از افزونه ها آلوده بوده و با اهداف خرابکارانه منتشر شده اند. از طرفی دانلود از منابع غیر معتبر خطر آلوده شدن سایت شما را دو چندان خواهد کرد. همچنین سعی کنید تا سرحد ممکن از نصب افزونه هایی که نیاز مبرمی به آن ها نیست اجتناب کنید تا سایت دچار سنگینی نشود.

حالا که با ماهیت افزونه وردپرس بیشتر آشنا شدید بهتر است نحوه نصب و راه اندازی افزونه ها و روش کار با آن ها را هم یاد بگیرید.

خیلی خب اکنون می دانید که یک افزونه چطور نصب می شود. صاحبان وبسایت ها فارغ از نوع وبسایتی که دارند می بایست یکسری افزونه ها را برای بهبود عملکرد و کارایی روی وردپرس خود نصب و راه اندازی کنند. اما از آنجایی که افزونه های متعدد با کارکرد مشابه در مخزن وردپرس منتشر شده شاید

حالا اگر بخواهیم بررسی اجتمالی داشته باشیم یکسری از افزونه ها از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار هستند و بهتر است که روی وردپرس نصب و راه اندازی شوند. در ادامه به معرفی و بررسی ان ها خواهیم پرداخت.

فصل 14: نکاتی درباره مدیریت کاربران در وردپرس که احتمالا نمی دانید

در پیشخوان وردپرس بخشی تحت عنوان کاربران تعریف شده. به واسطه این بخش می توانید اکانت های کاربری با نقش های متفاوت تعریف کنید. کم کم با رشد وبسایت تعداد کاربرانی که روی وردپرس تعریف می کنید افزایش می بایند و هر کدام نقش متفاوتی برای یاری رسانی در مدیریت سایت خواهند داشت. به عنوان مثال برخی کاربران نقش نویسنده دارند و در مدیریت محتوا به شما کمک می کنند، کاربری و ویرایشگر است و متون شما را بازبینی و اصلاح می نماید، خود شما مدیر کل هستید و به همین ترتیب بنابر نیازهای سایت ممکن است نقش های دیگری هم در سیستم تعریف شده باشد.

جالب است بدانید هر نقش سطح دسترسی متفاوتی به وردپرس دارد، کاربرانی که به برخی بخش های دسترسی و از مشاهده برخی بخش ها محروم هستند. به عنوان مثال یک نویسنده در وردپرس نیازی ندارد که به بخش افزونه های سایت سترسی داشته باشد چرا که هم با این بخش کاری ندارد هم اینکه از لحاظ امنیتی کار چندان جالبی نیست که همه کاربران به تمام بخش های وردپرس دسترسی یابند. بر همین اساس ایده تعیین نقش برای هر کابربر مطرح شد که در ادامه آموزش ها به شرح مفصل آن و همچنین میزان دسترسی هایی که هر نقش دارد اشاره خواهیم نمود.

مزایای وردپرس چیست

امروزه با توجه به محبوبیت وردپرس اکثر وب سایت ها بر پایه این سیستم مدیریت محتوا پیاده سازی شده اند. بر همین اساس آموزش های متعددی در این حوزه تهیه و منتشر شده است. تمام تلاش بر این بوده تا آموزش های جامع و دقیقی را به صورت قدم به قدم و کاملا رایگان در اختیار بازدیدکنندگان قرار دهیم تا در نهایت نحوه کار با وردپرس را فراگرفته و قادر باشند در آخر این دوره آموزشی وردپرس، بدون دانش کدنویسی یک وبسایت وردپرسی راه اندازی کنند. پس در  این دوره با هم یاد می گیریم که چطور با وردپرس کار کنیم.  آموزش های مورد نیاز و سوالات خود در حوزه وردپرس را از طریق دیدگاه ها در زیر این آموزش درج کنید تا در برنامه ریزی آموزشی قرار دهیم. 😍

خرید هاست مخصوص وردپرس

4.3/5 - (22 امتیاز)

محدثه اسماعیلی

سالهاست که با وردپرس کار می کند و پس از آن به کسب اطلاعات در ابعادی وسیع تر پرداخت و توانست در حوزه هایی چون دیجیتال مارکتینگ، سئو و تولید محتوای اصولی مطابق با الگوریتم های روز گام بردارد. او اکنون به تیم تحریریه میزبان فا کمک رسانی میکند.

‫۷۳ دیدگاه ها

  1. سلام .اون رنگ آموزش های دسته بندی چطوری تو قالب جمه تغییر دادین؟

    1. سلام و احترام؛
      منظورتون منو هست؟
      از پیشخوان وردپرس به بخش Jannah و زیر منوی تنظمیات قالب مراجعه کنید.
      در بخش استایل در پایین صفحه می تونید css دلخواه تعریف کنید.

      قطعه کد رو براتون ارسال می کنیم. بعد در بخش فهرست ها باید این کلاس که تعریف کردید رو به عنوان ویژگی برای منوی دلخواهتون بنویسید در قست کلاسهای CSS (اختیاری) تا بک گراندی که تعریف کردید روی منو قرار بگیره.

      1. سلام وقت بخیر عذر میخوام من این خطا را چجوری ر طرف کنم؟؟؟
        REST API با خطایی مواجه شده است
        کارایی
        REST API یک راه وردپرس، و نرم‌افزارهای دیگر، برای ارتباط با سرور است. یک نمونه صفحه ویرایشگر بلوک است، که بر این مورد برای نمایش، و ذخیره، برگه‌ها و نوشته‌های شما تکیه می‌کند.

        درخواست REST API به دلیل یک خطا ناموفق شد.
        خطا: cURL error 28: Operation timed out after 10000 milliseconds with 0 bytes received (http_request_failed)

    2. سلام اگه انگلیسی بدونی خیلی راحت مثلا بخای رنگ بدنه سایت رو تغیر بدی میری بخش css
      }body
      :background_color
      {

      این الان یه کد که بعد از این : مثلا بنویسی red بدنه سایتت میشه قرمز حالا اگر هم بخوای بجای بدنه مثلا هدر سایتت رنگی که کنی بجای body مینویسی header تازه یه چیز دیگه میتونی بجای نوشتن رنگ ها کد رو جایگزین کنی
      ممنون از mizbanfa /:

  2. سلام
    من سایت ام را با ورد پرس و قالب Magbook طراحی کردم
    وقتی مطلب میزارم نتونستم پیدا کنم کجا باید عکس را اضافه کنم که تو صفحه اول که مطالب نشون داده میشه تو اون باکس ها تصویر باشه

  3. با سلام خدمت شما.
    چطور میتونم کاری کنم که محصولات برای عموم نمایش داده بشه اما فقط کاربرها بتونن خریداری کنن؟
    و لیست خرید هم براشون در قسمت پنل بیاد؟
    و یک سوال دیگه. ایا میشه مثلا فایلی رو برای چند کاربر خاص در پنل کاربریشون به صورت روزانه یا هفتگی قرار داد؟

    1. سلام روزبخیر؛
      وردپرس اپن سورس هست و هر نوع سایتی رو میشه باهاش طراحی کرد در این زمینه دستتون باز و آزاد هستش که موارد دلخواهتون رو پیاده سازی کنید.
      اما با توجه به اینکه مواردی که در نظر دارید تقریبا سفارشی هستن باید از طراح کمک بگیرید تا از طریق کد پیاده سازی بشن. در واقع برای هر کاربر باید یک پنل اختصاصی ارائه بشه و سبد خرید و امکان خرید به پنل وابسته بشه.

  4. سایتتون خیلی شلوغ و درهم برهمه / من که نفهمیدم دانلودرایگان اموزش وردپرس کجاست؟

    1. سلام و احترام؛
      بسته ای بری دالود درج نشده.
      فصل ها رو باز کنید داخل هر فصل یکسری تیتر نوشته شده که به صفحات خاصی لینک شدن و همچنین ویدیوهای اموزشی در هر صفحه وجود داره.

  5. بنده یه یه مشکل تو سایتم پیش اومده گفتم با شما درمیون بذارم ، ثواب داره اگه کمکم کنید .من از قالب استادیار و افزونه ووکامرس استفاده میکنم کاربرانم نمی توانند به فایلهای دانلودی محصول دانلودی دسترسی پیدا کنند. من سفارشاتشان را به صورت تکمیل شده وارد کرده
    ام و ایمیل صورتحساب هم فرستاده شده اما هرکاری میکنم درقسمت ویرایش سفارش وقتی دوره خریداری شده را در قسمت دسترسی به فایل های دانلودی وارد میکنم پیغام دسترسی امکان پذیر نیست را می دهد،لینک دانلود را که در قسمت آدرسبار وارد میکنم ویدیو بدون مشکل پخش می شود. محصول ها را هم طبق راهنمای قالب تعریف کرده ام
    واقعآ مستآصل شده ام حدود یک هفته است که این مشکل را دارم همه ی کاربرانم اعتراض دارند
    .

    1. سلام روزبخیر؛
      اگر این قالب رو خریداری کردید به پشتیبانی قالب تیکت بزنید و جویای مشکل بشید با ورود به سایتتون میتونن تنظیمات رو بررسی و مورد رو رفع کنند.

    1. سلام روزبخیر؛
      سپاس از لطفی که ما دارید.
      در آینده تغییراتی در نحوه ارائه آموزش ها انجام میشه این مورد رو میتونیم به عنوان یک پیشنهاد خوب بررسی کنیم. سپاس از شما

  6. سلام وقتتون خوش
    دنبال یک پکیج جامع آموزشی تصویری صفر تا صد از وورد پرس هستم ممنون میشم برای خریدش راهنماییم کنید

  7. سلام من هرچی سعی میکنم آیدی اینستاگرام بزارم توی سایت نمیشه
    میشه راهنمایی کنید چطوری باید آیدی اینستاگرام بزارم

    1. سلام روزبخیر؛
      منظورتون اینه آیکون شبکه های اجتماعی داخل سایت قرار بدید؟ اسم قالبتون چیه؟

  8. سلام و وقت بخیر. ضمن تشکر از آموزش ها و مطالب بسیار مفید و جامعتون، من یک مشکلی دارم در سایتم. اینکه وقتی روی برچسب موجود در پایین مطالب میزنم ، صفحه برچسبها( یعنی صفحه ای که در اون تمام مطالب با همان برچسب نشان داده میشود) نمایش داده نمیشود بلکه صفحه خطا با پیام
    This page isn’t workingtasisatkashan.ir
    redirected you too many times.
    Try clearing your cookies.
    ERR_TOO_MANY_REDIRECTS
    ظاهر میشود.باید چکار کنم؟

    1. سلام روزبخیر؛
      سپاس از لطف و محبتی که به مجموعه میزبان فا دارید.
      قطعا انرژی مثبت شما عزیزان ادامه مسیر رو برای ما لذت بخش تر خواهد کرد در تلاشیم آموزش های بروز و کاربردی ارائه کنیم.

  9. سلام بنده xampp رو نصب کردم ، ورد پرس رو نصب کردم ، در یک پوشه قرار دادم و کار های مربوط تا این مرحله رو انجام دادم
    اما وقتی می خواهم سرچ کنم اسم پوشه رو در ادامه ی لوکال هاست (مثلا localhost/mizbanfa) اون صفحه ی مربوط به ورد پرس رو نمیار
    هم با کروم و هم با فایر فاکس امتحان کردم
    لطفا بفرمایید ممکنه در کدام مرحله اشتباه کرده باشم (این رو هم عرض کنم من دقیقا طبق این مطلب از سایت تون پیش رفتم * آموزش نصب وردپرس روی لوکال هاست xampp * )

    1. با سلام دوست عزیز
      دقیقا چه صفحه ای به شما نمایش داده می شود؟ در نظر داشته باشید که پوشه مربوط به سایت شما که فایل های وردپرس مستقیما در آن قرار گرفته است شما باید در مسیر hdocs قرار گرفته باشد.
      موفق و پیروز باشید

  10. سلام مجدد ممنون از راهنمایی تون
    در پاسخ به سوال تون من وقتی سرچ اش می کنم صفحه ی خاصی به طور مستقیم باز نمیشه
    و مثل یه سرچ معمولی وب سایت های مختلفی رو برای من میاره تا انتخاب کنم هیچ کدام هم مربوط به ورد پرس و این ها نیست

    1. سلام مجدد دوست عزیز
      لطفا یک تصویر از صفحه ای که مشاهده می کنید را در ادامه دیدگاه خود پیوست کنید تا بتوان به شکل بهتری شما را راهنمایی کرد.
      پاینده باشید

  11. سلام ممنون از شما بابت این همه فیلمهای اموزشی که بسیلر مفید بود برای من
    یک سوال داشتم و نتونستم در این مورد فیلم اموزشی پیدا کنم
    بعد اینکه وب سایت بر روی هاست بالا امد حالا چطور میشه تغیررات بر روی وب سایت را انجام داد
    ایا باید دوباره دیتابیس جدید را از اول وارد کنینم یا انلاین میشه تغیرات را ایجاد کرد
    ممنون

    1. سلام روزبخیر؛
      خواهش میکنم خوشحالیم مقالات مجموعه برای شما مفید و موثر واقع شده.
      بعد از تهیه هاست و دامنه باید نیم سرورهای هاست رو روی دامنه ست کنید.
      پس از ست و نشر نیم سرورها سایت در دسترس قرار میگیره.
      بعد از اون میتونید به صورت آنلاین سایتون رو ویرایش کنید.

  12. سلام وقتتان بخیر ممنونن از سایتتون حداقل برای من که احتیاج به راه اندازی یک سایت دارم خیلی کمک کرد و البته ضمن تشکر مجدد لطفا یک راهنمایی کوچک بفرمایید که در سایت بنده (متن قالب) لوزی های کوچک با علامت سوال بجای حروف دیده میشه لطفا راهنمایی کنید که چجوری رفعش کنم

    1. سلام روزبخیر؛
      بسیار خوشحالیم مقالات بری شما مفید و موثر واقع شده. در خصوص مشکل نمیش نوشته های سایتتون باید در خصوص معرفی فایل های فونت و یا تعویض اون اقدم کنید.

  13. سلام
    من یه سایت راه انداختم برای قسمت هایی دچار مشکل شدم مثل تماس با ما به خاطر فونت بزرگش و نصب پلاگین واتساپ و…
    باید قالب نصب کنم که بتونم این پلاگینا رو نصب کنم؟

    متشکرم…

  14. سلام
    خیلی عالیه.
    مدتها دنبال این آموزش ها بودم
    یک سوال که جوابش را پیدا نکردم
    من در قسمت فهرست اصلی سایت یک قسمت به اسم مقالات به سایتم اضافه کردم حالا مقالات متعددی میخوام بارگذاری کنم .اما یک برگه بیشتر نیست و همه را باید دنبال هم بچسبانم .راهی هست که برای هر مقاله یک صفحه جداگانه با عنوان خاص داشته باشم؟یعنی در منو مقالات را که زدم صفحه مقالات باز شود و هر مقاله به تفکیک نشان داده شود.
    از اینکه وقت میگذارید و پاسخ همه دوستان را میدهید متشکرم

    1. با سلام دوست عزیز
      ممنون از ابراز محبت شما. شما می توانید یک منو با عنوان مقالات در صفحه اصلی تعریف کرده و به صفحه مورد نظر لینک کنید. حال این امکان وجود دارد که تمامی مقالات را در همان صفحه اصلی و در یک دسته بندی قرار دهید یا اینکه صفحه اصلی را به عنوان صفحه مادر قرار داده و یک منو با دسته بندی های مختلف ایجاد و مقالات را در آن قرار دهید.
      موفق و پیروز باشید

    1. سلام روزبخیر؛
      پیشنهادم به شما ایجاد دسته بندی و درج دسته بندی در منو هست. یا اینکه برای مقالات برچسب ایجاد و برچسب ها رو در منوها درج کنید. در این خصوص میتونید راهنمای زیر رو بررسی کنید:
      آموزش ساخت منو در وردپرس
      نحوه برچسب گذاری در وردپرس به صورت حرفه ای
      آموزش قدم به قدم افزودن نوشته در وردپرس

  15. با سلام
    من یک سایت با وردپرس و هاست سی پنل دارم. اگر بخواهم سایت جدیدی راه اندازی کنم بعد از ثبت دامنه جدید و خرید هاست، می توانم از وردپرس و هاست سی پنل که روی سیستم خود دارم ، استفاده کنم؟ چگونه؟
    ممنون از پاسخگویی شما

    1. با سلام دوست عزیز
      شما می توانید از قابلیت ادان دامین استفاده کرده و هر دو دامنه خود را روی هاستی که در حال حاضر دارید، مدیریت نمایید. در همین راستا می توانید مقاله آموزش ایجاد ادان دامین در سی پنل را مطالعه نمایید.
      موفق و پیروز باشید

  16. سلام و خسته نباشید خدمتتون ببخشید برای طراحی سایت با ورد پرس حتما باید زبان برنامه نویسی php رو بلد باشیم؟

    1. سلام و احترام؛
      وردپرس متن باز هست و کسانی که که با زبان php آشنایی دارن میتونن قابلیت های مدنظرشون رو کدنویسی کنن اما کسانی که به این زبان آشنایی ندارن هم میتونن با وردپرس کنن.

  17. سلام من اموزش وردپرس دیدم ولی نمی دونم چطور باید اموخته هامو عملی کنم کسی به من به خاطر تجربه کم سایتی نمی ده که طراحی کنم همچنین نمی خوام هزینه الکی کنم و دامنه و هاست بگیرم و سایت برای خودم بزنم چون شاید از این کار منصرف بشم نمی خوام دامنه و هاست بگیرم به نظر شما چه کار کنم؟

    1. سلام و احترام؛
      بهترین کار اینه سیستم خودتون رو به یک لوکال هاست تبدیل کنید و هزینه ای بابت هاست و دامنه پرداخت نکنید سپس آموخته هاتون رو به صورت عملی پیاده سازی کنید. برای این منظور پیشنهاد میکنم به کمک راهنمای زیر بدون هاست و دامنه وردپرس رو روی سیستم خودتون راه اندازی کنید.. در نهایت هم میتونید وبسایت های طراحی شده رو به عنوان رزومه و نمونه کار ارائه کنید.
      آموزش نصب وردپرس روی لوکال هاست xampp

  18. سلام..توی سایتم (وردپرسی) میخوام برای یه کاربر یه دوره پولی رو رایگان باز کنم و بزارم توی پروفایلش..ممنون میشم راهنماییم کنید

  19. سلام خسته نباشید من یک مشکل برای سایتم وجود اومده من وقتی اسم سایتم رو داخل گوگل سرچ میکنم در گوشی یا تبلت بعد اسم سایتم
    /arsamcrafts.info /en میاد و سایت باز نمیشه و وقتی /en / رو پاک میکنم از ادامه اسم سایت باز میشه ممنون میشم راهنماییم کنید که این مشکل از چی هست و چجوری حلش کنم
    با تشکر

  20. سلام محتوای سایتتون رو مطالعه کردم و بسیار خدمات کاملی رو ارائه دادین.

    1. سلام و احترام؛
      از افزونه خاصی استفاده نشده این بخش جزو شورت کدهای قالب جنه می باشد.

  21. سلام
    میشه کد های ساخت قسمت آکاردئون رو بفرستین برامون؟
    از افزونه استفاده شده؟ میشه اسمش رو بگین؟

    1. سلام و احترام دوست عزیز؛
      از قابلیت افزونه جنه استفاد شده است اما در صفحه سازها نیز چنین قابلیتی ارائه شده است.

  22. با عرض سلام و وقت بخیر
    تقریبا دو سالی هست که مقالات مربوط به وردپرس رو مطالعه میکنم اما یک مقاله یا افزونه کامل برای سیستم عضویت و پنل کاربری پیدا نکردم.
    افزونه ای نیاز دارم که کاربر در هنگام ثبت نام بجای ایمیل، شماره تلفن و نام کاربری تنظیم کند تا هربار که خواست لاگین شود از نام کاربری و پسورد و تنها هنگام فراموشی رمز عبور از شماره تلفن خود استفاده نماید. (بعدا در پنل کاربری قادر به اضافه کردن ایمیل خود باشد)
    همچنین در پنل کاربری امکان افزودن محصولات ووکامرس و ایزی دیجیتال فراهم باشد
    ویژگی سوم که نیاز دارم، امکان قفل کردن صفحات خاص برای کاربران است.
    آیا افزونه ای میشناسید که امکانات نزدیک به این را داشته باشد؟ اگر برای این امکانات مجبور به استفاده دو یا چند افزونه هم باشم مشکلی ندارد.

  23. با سلام و روز بخیر
    گاهی اوقات مشاهده می کنیم در کنار کلمه status یک علامت نقطه مشاهده می شه و گاهی این نقطه وجود ندارد
    با تشکر

  24. سلام خسته نباشید ببخشید چجوری میتونیم اون wp-admin رو برای بازدید کننده ها مخفی کنم اون صفحه رو نتونن بیارن فقط خودمون داشته باشیم؟

    1. سلام واحترام دوست عزیز؛
      شما می توانید آدرس ورود به پیشخوان وردپرس را اختصاصی سازی کنید و آدرس دلخواه خود را معرفی نمایید در این زمینه مبحث تغییر آدرس ورود به وردپرس را جستجو نمایید.

  25. سلام و عرض ادب خدمت شما خانم مهندس
    بنده چندین سال با جوملا و مینا کار کردم ولی کارکردن با ورد پرس برام مشکله ضمنا تو یک شرکتی کار می کنم که بروزرسانی سایتش بعهده من هست اگر میشه راهنمایی کنید ممنون ضمنا روزتون هم مبارک

  26. سلام
    من سوالی داشتم در WordPress
    من قصد دارم لیست شرکت ها رو به همراه محصولاتشون و جزییات اون شرکت ها رو مثل آدرس و شماره تلفن و ایمیل و …. رو در WordPress وارد کنم.
    از چه پلاگینی می تونم استفاده کنم.
    در ضمن می خواهم که فیلدهایی رو که گفتم قابل جستجو باشه.
    ممنون

    1. سلام و احترام؛
      می توانید از افزونه های صفحه ساز کمک گرفته و موارد مورد نظرتان را پیاده سازی نمایید.

  27. خیلی وقته می خوام دوره وبسمتران هوشمند شرکت کنم ولی خیلی دو دلم ایا بعد از این دوره این توانایی رو دارم جایی استخدام بشم و هزینه دوره برام برگرده ممن,ن میشم دوستانی که در این دوره شرکت کردند نظراتشون رو اینجا بیان کنند دوره های اموزش وردپرس متععدی رو تا به امروز دیدم از جمله اموزش وردپرس ژاکت ، ابزار وردپرس ، میهن وردپرس و ….. بسیاری از سرفصل ها هم مشترک بودند و در بعضی از مباحث متفاوت بودند ولی من احساس می کنم هر چی پول بدی اش می خوری و در این دوره های رایگان خیلی از موارد تکنیکال گفته نمیشه و فوت کوزه گری که در دوره های پولی هست عملا بیان نمیشه ایا این طرز فکر درسته یا اشتباه چون عملا نمی تونه یه دوره چند میلیونی با یه دوره رایگان هم تراز باشه

    1. من سایتم رو با اموزش های رایگان طراحی کردم خیلی از اموزش های رایگان انقدر جامع و کامل بیان شده بودن که دیگه هزینه کردن برای دوره هایی که مرتبط با وردپرس بودن عملا هزینه اضافی بود حتما پیشنهاد می کنم آموزش جامع 0 تا 100 وردپرس رو ببینید خیلی می تونه کمکتون کنه خیلی از سرفصل هایی که پوشش داده تو بسیاری از دوره ها اموزش داده نمیشه.

  28. سلام من سایتم خیلی کند بالا میاد نمیدونم چطوری سرعت سایت رو بالا ببرم !!
    چندتا افزونه هم امتحان کردم ولی هیچ تاثیری نداشت .
    شما چه راهکاری پیشنهاد میکنید؟؟

  29. سلام من در قسمت ووکامرس بخش حمل و نقل وقتی روی افزودن حمل و نقل میزنم نصف کادری که باز میشه رو نمیتونم ببینم{یعنی از صفحه میزنه بیرون} و به گزینه هاش دسترسی ندارم.
    ممنون میشم راهنمایی کنید چجوری این مشکل رو حل کنم

    1. سلام و احترام؛
      در این زمینه می توانید آموزش زیر را مطالعه نموده و در صورت وجود مشکل آن را در بخش دیدگاه ها مطرح نمایید.
      در آموزش زیر مراحل کلی راه اندازی فرشگاه اینترنتی به ترتیب عنوان شده است.
      آموزش قدم به قدم نحوه راه اندازی سایت
      آموزش صفر تا صد راه اندازی فروشگاه اینترنتی به صورت ویدیوئی

  30. سلام 14مورد که گفتید آموزشش کجای صفحه است لطفاً راهنمایی فرمایید سپاسگزارم 🙏

    1. سلام و احترام دوست عزیز؛
      روی هر بخش کلیک کنید به صورت کشویی باز می شود و لینک ها و اموزش های مربوطه قابل مشاهده خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *