آموزش مدیریت سرور

دستور نمایش میزان آپتایم سرور لینوکس در محیط SSH

آپتایم سرور لینوکس در محیط ssh قابل مشاهده است به سادگی با یک دستور لینوکسی در محیط ssh می توانید میزان روشن بودن یا اصطلاحا آپ بودن – Uptime سرور مجازی یا سرور اختصاصی پر سرعت و امن خود را بررسی کنید حتی می توانید بررسی کنید که سرور شما چند روز و چند ساعت و چند دقیقه در دسترس بوده است. اینکه بدانیم سیستم عامل سرور لینوکسی ما از چه زمانی بالاست و از چه زمانی خاموش یا Restart نشده است، یا اینکه می خواهید بدانید سیستم عامل لینوکس شما چه مدت بدون توقف کار کرده و تاریخ و زمان آن را بدانید و یا اصلا در زمره کاربران جدید لینوکس هستید و نمی دانید چگونه آپتایم سرور لینوکس خود را بررسی کنید، در این مطلب از پایگاه دانش میزبان فا قصد داریم دستور نمایش میزان آپتایم سرور لینوکس در محیط SSH را به شما آموزش دهیم. لطفا با ما همراه باشید.

نمایش آپتایم سرور لینوکسی

اگر بخواهیم دقیق بگوییم که آپتایم سرور چیست؟ در حقیقت زمان در دسترس بودن سرور را با اصطلاح آپتایم میشناسیم که همواره عددی بین 0 تا 100 و براساس درصد است. بررسی آپتایم سرور برای مدیران سرور بسیار مهم است، زمانی که سرور با برنامه های کاربردی حیاتی مانند درگاه خرید آنلاین، پورتال بانکداری و … در حال اجراست اهمیت ویژه ای دارد، زیرا در این مواقع زمان خاموشی سرور باید صفر باشد به این دلیل که اگر قطعی وجود داشته باشد بر روی عملکرد میلیون ها کاربر تاثیر گذار خواهد بود. برای بررسی آپتایم سرور در سیستم عامل لینوکس دستورات متعددی وجود دارد اما اکثر کاربران دستورد استاندارد و معروف uptime و یا دستور top را ترجیح می دهند که در ادامه مقاله به شرح مفصل هر دو پرداخته ایم.

سارا خیلی خلاصه به شما درباره uptime سرور میگه…

1- نمایش آپتایم سرور با دستور uptime

دستور uptime یکی از دستورات کاربردی در لینوکس است که خروجی آن 4 مورد زیر را گزارش می دهد:

  • زمان فعلی
  • مدت زمان کارکرد سیستم
  • تعداد کاربرانی که در حال حاضر وارد سیستم شده اند.
  • میانگین لود سیستم در 1، 5 و 15 دقیقه گذشته

این دستور چندین اتربیوت (دستورهای وابسته) نیز دارد که می توانیم برای شخصی سازی بیشتر از آن استفاده نماییم. پس ابتدا به کمک آموزش ورود به محیط ssh از طریق نرم افزار putty وارد محیط ssh شوید سپس برای مشاهده میزان آپتایم دستور uptime را مانند زیر وارد نمایید. سپس کلید Enter را بزنید.

نمایش آپتایم سرور با دستور uptime

همانطور که در تصویر بالا، یک نمونه خروجی از دستور uptime را مشاهده می کنید، در زیر جزئیات آن را به ترتیب تشریح خواهیم کرد:

  1. 10:25:47: زمان فعلی سیستم را به شما نمایش می دهد.
  2. up 5 days، 3:45: مقدار آپتایم بروز را نمایش میدهد. در این مثال به این معنی که سرور تا 5 روز و 3 ساعت و 45 دقیقه گذشته کار کرده است.
  3. 1 user: تعداد یوزرهای حاضر را نمایش می دهد.
  4. load avarage: 0.00, 0.00, 0.00 : میزان Load Averages سرور را نشان می دهد. (میزان فشار وارد بر سرور و همچنین مشاهده وضعیت لود آن)

دستور uptime اطلاعات مربوط به بوت را از فایل proc و اطلاعات مربوط به کاربران را از فایل utmp دریافت می کند.

کامندهای مرتبط با uptime در لینوکس

در دستور uptime کامندهای مرتبط دیگری نیز وجود دارد که به شما کمک می کند جزئیات بیشتر و دقیق تری از عملکرد سیستم را مشاهده نمایید که در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم.

اگر بخواهیم مقدار دقیق آپتایم را ببینیم می بایست از p در کنار دستور uptime که در زیر نمایش داده شده استفاده کنیم، که در آن حرف p مخفف pretty است. که از این طریق خروجی کاربر پسندتر و زیباتری را با فرمت تاریخ و ساعت-دقیقه -ثانیه نمایش میدهد.

uptime -p

همچنین با دستور w که مخفف who می باشد نیز می توانیم جزئیات بیشتری از اینکه چه کسانی وارد سیستم شده اند و چه کاری انجام داده اند را مشاهده نماییم.

uptime -w

اگر چنانچه می خواهید تمامی اتریبیوت های دستور uptime را مشاهده نمایید می بایست از دستور h که مخفف help است مانند زیر استفاده نمایید:

uptime -h

و اگر می خواهید بدانید که سیستم از چه زمانی بوت شده است میبایست از دستور s که مخفف since است مانند زیر استفاده کنید:

uptime -s

سرویس آسمان آبی میزبان فا با طراحی کلاسترینگ و بهره گیری از آخرین نسل تکنولوژی های سخت افزاری روز دنیا و همچنین مانیتورینگ 24 ساعته توسط تیم فنی vip مدت زمان در دسترس بودن سرورهای خود را به حداکثر زمان ممکن یعنی 100% بهبود بخشیده است. با برنامه ریزی های دقیق جهت جلوگیری از قطعی و احتمال کمبود منابع، آپتایم بالا در این سرویس های بینظیر تضمین شده است.

پلن های سرویس بلواسکای میزبان فا

2- نمایش آپتایم سرور با دستور top

مانند دستور قبلی به محیط ssh وارد شوید، دستور top را درج کنید و کلید اینتر را بزنید. دستور top یکی از بهترین دستورات برای نظارت بر فرآیندهای لینوکس است، با وارد کردن دستور top می توانید میزان آپتایم را در ابتدا بررسی نمایید. همچنین جزئیات دیگری مانند موارد زیر را مشاهده نمایید:

  • Load Average
  • میزان فضای استفاده شده از رم
  • تعداد پروسس های در حال اجرا
  • تعداد کاربران وارد شده
  • تعداد CPU و استفاده از پردازنده
  • و …

اگر قصد خارج شدن از این دستور را دارید می توانید کلید q را فشار دهید.

نمایش آپتایم سرور با دستور top

در خصوص دستور top می بایست توجه داشته باشید که غالبا برای مانیتور کردن پروسس های فعال در سرور به صورت لحظه ای استفاده می شود. این دستور یکی از پرکاربردترین و ضروری ترین ها در سرورهای لینوکسی است. به قسمت های ابتدایی در تصویر بالا دقت کنید، اطلاعات بسیار دقیق و جامعی را می توانید از این بخش استخراج کنید.

پنج سطر ابتدای دستور top به شما چه می گوید؟

به شما توصیه می کنم اگر نمی دانید سیستمتان چگونه کار می کند، 5 سطر ابتدایی این دستور را بررسی کنید. همانطور که گفته شد top دستوری است که برای نمایش عملکرد و نظارت بر فرآیندهای لینوکس استفاده می شود و به مدیران سرور نشان می دهد که کدام فرآیندها منابع پردازنده و حافظه را مصرف می کنند اما اکثر مدیران سرور توجه کمتری به آن دارند. در زیر  این 5 سطر را برای شما شرح خواهیم داد (این بخش هادر تصویر بالا با رنگ قرمز مشخص شده اند):

  1. top: در این سطر اطلاعات آپتایم سرور نمایش داده می شود.
  2. Tasks: در این سطر اطلاعات فرآیندها را مشاهده می کنید.
  3. Cpu (s)%: در این سطر مقادیر مختلف مربوط به استفاده از پردازنده نمایش داده می شود. به عنوان مثال عدد مقابل id در این سطر در حقیقت میزان time idle یا زمان بیکاری cpu را نمایش می دهد.
  4.  KiB Mem: در این سطر اطلاعاتی درباره حافظه فیزیکی ارائه می شود. به عنوان مثال عدد مقابل total نمایش دهنده میزان کل حافظه نصب شده است.
  5. KiB Swap: در این سطر نیز اطلاعاتی درباره حافظه مجازی را نمایش می دهد.
دقت داشته باشید قبل از تهیه سرور حتما آپتایم آن را بررسی نمایید سرورهایی با آپتایم پایین اصلا مناسب میزبانی نیستند. ما در میزبان فا با برنامه های دقیق و منظم و مانیتورینگ 24 ساعته و همچنین استفاده از سخت افزارهای نو و بروز سعی کرده ایم که سرورهای خود را در بهترین حالت ممکن حفظ کنیم.

سوالات متداول درباره بررسی آپتایم سرور لینوکسی

  • آپتایم uptime سرور چه معنایی دارد؟
    کلمه uptime به معنای بالا بودن یا در دسترس بودن است. آپتایم سرور به بازه زمانی که سرور در دسترس  و روشن بوده است گفته می شود و اصولا بر اساس درصدی از 0 تا 100 در نظر گرفته می شود. هر چه عدد به 100 نزدیکتر باشد، بهتر است. در سرورهای ابری تلاش براین است که آپتایم نزدیک به 100 درصد حفظ شود.
  • داون تایم downtime چیست؟
  • داون تایم دقیقا معنایی برعکس آپتایم دارد در حقیقت به زمان داون بودن، پایین بودن، خاموش بودن و در دسترس نبودن سرور اشاره دارد و در صنعت هاستینگ این اصطلاح برای سرورهایی که از دسترس خارج شده اند، گفته می شود. زمان داون تایپ نباید طولانی شود!
  • چه عواملی باعث داون شدن سرور می شوند؟
    هرچیزی که باعث از دسترس خارج شدن سرور شود مثل خاموشی، حملات، قطعی، خرابی قطعات، سوختگی سخت افزارها و… زمان داون تایم را افزایش می دهد.
  • آپتایم با سئوی سایتم ارتباط دارد؟
    قطعا بله، سایت های روی سرور همواره باید در دسترس باشند چنانچه سایتی به طور مداوم از دسترس خارج شود ارزش و اعتبار چندانی هم نخواهد داشت و رفته رفته علاقه کاربران و البته گوگل را از دست خواهد داد.
  • دستور uptime چه کاربردی دارد؟
    از این دستور برای یافتن زمان آپتایم سرور لینوکس، تعداد کاربران آن، میانگین کارکرد و … استفاده می شود.
  • دستور uptime در سیستم عامل لینوکس چیست؟
    برای اطلاع از مدت زمان فعال بودن یا در حال اجرا بودن سیستم عامل است. این دستور مقادیری مانند زمان فعلی و مدت زمانی که سیستم در حال اجرا بوده، تعداد کاربران آنلاین و مدت زمان لود برای 1، 5 و 15 دقیقه گذشته و بسیاری اطلاعات دیگر را محاسبه و نمایش میدهد.
  • چگونه آخرین زمان reboot در سرور لینوکس را پیدا کنیم؟
    با استفاده از دستور who -b سیستم آخرین تاریخ و زمان راه اندازی مجدد را نمایش خواهد داد.
  • دستور w در لینوکس چه کاربردی دارد؟
    این دستور در واقع یک ابزار داخلی است که به مدیران سرور اجازه میدهد اطلاعات مربوط به  تعداد کاربران آنلاین سیستم را مشاهده کنند. که این اطلاعات، نام کاربری و جایی که آنها وارد شده اند و نیز کاری که در حال انجام آن هستند را شامل می شود.

آپتایم سرور لینوکسی یا مدت زمان کارکرد سرور لینوکسی که اصطلاحا با واژه uptime شناخته می شود، معیاری مهم برای مدیران سرور محسوب می شود چرا که نشان دهنده این است که سرور چه مدت در حالت اجرا بوده یا از زمان آخرین راه اندازی مجدد آن چقدر گذشته است که می توان آن را به عنوان معیاری برای اینکه بدانیم سیستم چه مدت می تواند بدون نظارت به کار خود ادامه دهد در نظر گرفت در مقابل آن downtime قرار دارد یعنی مدت زمانی که سرور از دسترس خارج شده است. همچنین دستور uptime یکی از دستورات پرکاربرد لینوکس برای تعیین زمان به کارگیری سرور است زیرا اطلاعات جامعی مدت زمان آپتایم سرور لینوکس و Load Averages و تعداد یوزرهای آنلاین و بسیاری اطلاعات دیگر را ارائه می دهد. در این آموزش شما با دستور uptime و همچنین کامندهای مرتبط با آن و نیز دستور top آشنا شدید امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. شما هم اپتایم سرور خود را بررسی و اعداد بدست آمده را با ما به اشتراک بگذارید.

سرور ابری میزبان فا با پایداری بالا و آپتایم 100 درصد

5/5 - (4 امتیاز)

محتوای تیمی کار شده

تیم تحریریه میزبان فا موضوعات کاربردی را جمع آوری کرده و بهترین عناوین را گلچین می کند سارا صالحی و نرسی مزداب تحقیقات را آغاز و آن را تحریر می کنند، امید لیرکی نتیجه تحقیقات را یکبار دیگر به شیوه ویدیویی ارائه می دهد و محدثه اسماعیلی نیز کل محتوا را بررسی، تکمیل و مورد ادیت نهایی قرار می دهد سپس آن را برای موتورهای جستجو بهینه می کند. محتوایی که اکنون مطالعه می کنید حاصل تلاش و تحقیقات چندین روزه تیم تحریریه میزبان فا است. 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *