آموزش مدیریت سرور

ابزار screen در لینوکس چیست و چطور نصب می شود؟

ابزار screen در لینوکس در واقع  یک قابلیت بسیار کاربردی و البته جذاب است که برای multiplexing به معنی انتقال چندتایی یا تقسیم کردن استفاده می شود در حقیقت اگر یک سرور مجازی لینوکسی پر قدرت دارید این ابزار، امکان راه اندازی و استفاده از چندین sessions را از طریق SSH فراهم می کند. به زبان ساده تر فرض کنید بتوانید چند ترمینال داشته باشید و در هر کدام دستور مورد نظرتان را اجرا کنید و همه را باهم مدیریت کنید بدون اینکه یک دستور با دیگری تداخل پیدا کند و حتی نگران طولانی شدن مدت زمان اجرای عملیات نخواهید بود! به این شکل نیاز نیست صبر کنید تا اجرای یک دستور تمام شود، خیلی راحت می توانید دستور را اجرا کنید. جالب است بدانید گاهی اوقات برای SSH محدودیت زمانی تعریف می شود و پس از گذشت این بازه اتصال شما قطع می شود اما با وجود ابزار اسکرین، عملیات نصب همچنان ادامه خواهد داشت اما برای استفاده از این قابلیت حتما باید اسکرین نصب شود و با دستورات ابزار screen هم آشنایی داشته باشید تا بتوانید چند پنجره را همزمان مدیریت کنید. در این آموزش از پایگاه دانش میزبان فا به نحوه نصب ابزار اسکرین و کار با آن می پردازیم.

ابزار screen در لینوکس چیست؟

screen در واقع ابزاری است که توانایی ایجاد محیط shell یا همان ترمینال را بر روی محیط قبلی را دارد. این ابزار می تواند تا تعداد بالایی محیط ترمینال بسازد و شما به صورت همزمان مدیریت و دستورات لازم را در صفحات مختلف اجرا کنید و هر زمان که خواستید Screen ها را باز و بسته کنید و ادامه ی فرایندتان را درون فضای shell ایجاد شده اجرا کنید. این ابزار قابلیت استفاده در تمامی توزیع های لینوکسی را دارد و می تواند محیط های ترمینالی را بر روی هم ایجاد کند و یه شما امکان مدیریت سریع تر را ببخشد.به عنوان مثال ممکن است حین انجام کار بر روی سرور به طور ناگهانی اینترنت شما قطع و ارتباط شما با سرور قطع شود و دستوری که در حال انجام آن بودید به اتمام نرسد اما با ابزار screen این نگرانی ها وجود نخواهد داشت چرا که با نصب این ابزار حتی با قطع ارتباط با سرور عملیات تا انتها ادامه پیدا خواهد کرد.

نرسی به صورت خلاصه در مورد ابزار Screen در لینوکس توضیح میده:

دستورات screen در سرور لینوکس

این ابزار برای زمانی که یک دستور زمان زیادی برای اجرا شدن میطلبد، کاربردی است. ابزار Screen را می توانید در همه ی سیستم عامل های لینوکسی فعال کنید و به صورت همزمان با دستورات مختلف در ترمینال های ایجاد شده توسط screen کارهای خود را انجام دهید. نصب این ابزار بر روی سرور های لینوکسی برای کسانی که قصد استفاده از برنامه مدیریت سرور Cpanel را دارند به صورت ضروری است و حتماً باید قبل از اقدام به نصب برنامه Cpanel طبق قوانین و پیش نیاز های خود Cpanel که بر روی وب سایت اصلی قرار داده است، آن را نصب کنند.

توجه داشته باشید که شما باید قبل از نصب تمام ابزار های لینوکسی، حتماً بسته نرم افزاری Epel را نصب کنید تا از دریافت ارور در هنگام نصب و یا install انواع ابزار ها و بسته های نصبی جلوگیری شود و بتوانید آنها را در سرور خود فعال کنید.

دستور نصب Epel روی سرور

برای نصب ابزار Epel کافی است کد دستوری زیر را مطابق تصویر وارد کنید و کلید Enter  را فشار دهید.

yum install epel-release

نحوه نصب بسته نرم افزاری لینوکس به نام epel

سپس از شما پرسیده می شود که آیا مایل به نصب بسته با ابزار Epel هستید یا نه که شما با حرف y و فشردن کلید Enter کار ر به اتمام می رسانید.

رفع خطای نصب نشدن ابزارها در لینوکس

حال با دیدن کلمه ی Complete متوجه می شویم که بسته به صورت کامل در سرور ما نصب شده است و ما حالا می توانیو تمام ابزار های مورد نیاز را بدون دریافت Error بر روی سرور نصب کنیم.

شرکت میزبان فا با ارائه سرور های مدیریت شده با پیکربندی شخصی و ایجاد توانایی و دسترسی های خاص به کاربران و نصب تمامی الزامات مخصوص و پیش نیازهای مدیریت سرور، این امکان را به شما می دهد که کانفیگ شخصی خود را داشه باشید و تمام عملیات کانفیگ و مدیریت را رایگان عهده دار میشود.

مشاهده پلن های سرور مدیریت شده میزبان فا

دستور نصب Screen در سرور لینوکس

اولین قدم جهت استفاده از ابزار Screen نصب و یا install این برنامه بر روی محیط سرور است. قبل از نصب این برنامه بر روی سرور ابتدا باید وارد محیط SSH شوید که ما آموزش اتصال به سرور لینوکس از طریق نرم Puuty را در پایگاه دانش میزبان فا قرار داده ایم. پس از ورود به سرور ما وارد محیط SSH شده ایم و قادر هستیم با انواع دستورات مختلف مدیریت سرور را در دست داشته باشیم. برای نصب ابزار Screen  دستورات مختلفی وجود دارد که ما در زیر به دو مورد آنها اشاره می کنیم و کار را پیش می بریم.

yum install screen -y

نحوه نصب ابزار اسکرین در لینوکس

apt-get install screen -y

حال با فشردن کلید Enter می توانید وارد مراحل نصب شوید.

حال با دیدن کلمه Complete مطمئن می شویم که ابزار Screen به صورت کامل نصب شده است.

روش کار با ابزار Screen در SSh

حالا پس از نصب Screen می خواهیم با استفاده از این ابزار ترمینال های مختلف را درست کنیم و به شروع جلسات مختلف بپردازیم. برای شروع کار با ابزار Screen طبق دستور زیر پیش می رویم.

screen

سپس کلید Enter را فشار می دهیم.

نحوه ی کار با دستور Screen

حال شاهد ورود به صفحه shell و یا همان ترمینالی جدید هستیم و می توانیم با کلیدهای ترکیبی ctrl + a + d میتوانید از ترمینال جدید خارج شوید و به shell قبلی بازگردید.

نحوه ی کار با دستور Screen

دستور نمایش تمامی Screen ها

جهت دیدن تمامی صفحات  ترمینال درست شده در سرور می توانیم با دستور زیر در محیط اصلی SSH، لیست تمامیScreen ها را مشاهده کنیم.

screen -ls

رفع خطای نصب نشدن ابزارها در لینوکس

سپس با فشردن کلید Enter  وارد صفحه ی جدیدی از ترمینال می شویم که می توانیم انواع دستورات را در آن بنویسیم و مدیریت سرور را به نحو احسنت انجام دهیم.

نحوه ی کار با دستور Screen

دستور نمایش صفحه ساخته شده توسط Screen

جهت وارد شدن به صفحه ترمینال مورد نظر در محیط سرور باید از دستور زیر استفاده کنید. به جای numberscreen شماره اسکرین را درج کنید. (برای مشاهده شماره اسکرین می توانید از “دستور نمایش تمامی Screen ها” که پیش تر به آن پرداختیم استفاده کنید.)

screen -r numberscreen

نحوه ی کار با دستور Screen

سپس با فشردن کلید Enter صفحه ی ترمینال مورد جستجوی شما ظاهر می شود.

نحوه ی کار با دستور Screen

کلیدهای میانبر دستور screen لینوکس

کلید میانبر دستور عملکرد کلیدها
Ctrl + a و c باز کردن یک اسکرین جدید
Ctrl + a و 0 برای سوئیچ کردن به پنجره مورد نطر
Ctrl + a و A برای تغییر نام دادن پنجره فعلی
Ctrl+a Ctrl+a جابجایی بین پنجره فعال فعلی و پنجره قبلی
Ctrl + a و d به منظور جداسازی پنجره فعال فعلی
Ctrl + a و “ نمایش لیستی از تمام پنجره های باز
Ctrl + a و| به منظور جداسازی پنجره ها و چینش در حالت عمودی
Ctrl + a  و S به منظور جداسازی پنجره ها و چینش در حالت افقی
Ctrl + a و p برای سوئیچ به پنجره قبلی
Ctrl + a و n برای سوئیچ به پنجره بعدی
Ctrl + a و tab سوئیچ و جایجا شدن بین تمام اسکرین ها
Ctrl + a + Q بستن همه پنجره جز پنجره ای فعلی (پنجره فعال)
Ctrl + a and x قفل کردن پنجره فعلی

این کلیدهای ترکیبی در محیط اسکرین کاربردی هستند.

سوالات پرتکرار کاربران درباره دستور screen در لینوکس

  • ابزار screen در لینوکس چیست و چه کاربردی دارد؟
  • چطور با screen لینوکس کار کنیم؟
    برای کار با ابزار screen  باید با کلیدهای میانبر مربوطه آشنا باشید و این قابلیت را می توانید با کلیدهای کیبوردتان مدیریت کنید. تمام کلیدهای میانبر در بخشکلیدهای کار با ابزار اسکرین لینوکس معرفی شده اند.
  • چطور از محیط اسکرین خارج شویم؟
    با زدن کلیدهای ترکیبی ctrl+a+d می توانید از محیط اسکرین فعلی خارج شوید.
  • چطور لیست اسکرین ها را ببینیم؟
    کافیست دستور screen -ls را در روت وارد کنید تا لیستی از تمام اسکرین های ایجاد شده نمایش داده شود.
  • چطور متوجه شویم در محیط اسکرین هستیم یا روت اصلی؟
    بالای ترمینال عبارت root به معنای محیط روت و عبارت screen به معنای اسکرین ایجاد شده است.
  • چطور ابزار اسکرین را حذف کنیم؟
    برای حذف ابزار اسکرین دستور yum remove screen -y را در محیط ssh صادر کنید.
[/tie_list]

ابزار screen در لینوکس به شما این امکان را می دهد تا چند دستور متفاوت را همزمان در پنجره های مجزا اجرا کنید و نگران قطع اتصال از سرور هم نباشید چرا که با این ابزار دستور و عملیات مربوطه به حالت اجرایی خواهد آمد و حتی با قطع شدن SSH همچنان تا اتمام عملیات جلو خواهد رفت. آیا تا به حال در حال انجام کاری بوده اید که در حین آن با مشکلی مواجه شوید و سیستم قطع شده و نگران ادامه اجرای دستور باشید؟ Screen این مشکل را حل کرده است. این برنامه یکی از اصلی ترین پیش نیاز ها برای نصب سی پنل است. اسکرین قابلیتی به شما می دهد تا دیگر منتظر تمام شدن روند اجرایی یک دستور نباشید به سادگی یک اسکرین دیگر باز کرده و دستور مورد نظرتان را درج می کنید همه کدها همزمان اجرا می شوند و هیچ کدام با دیگری در تداخل نیست. کار با این ابزار در ابتدا کمی سخت و پیچیده به نظر می رسد اما اگر با کلیدهای ترکیبی اسکرین آشنا باشید این ابزار برای شما به یک قابلیت جذاب تبدیل می شود. برای دسترسی به محیط ssh و کار کردن با ابزارهای جذاب لینوکس به یک سرور لینوکسی نیاز دارید. میزبان فا ارائه دهنده بهترین سرور های اختصاصی با زیرساخت بسیار قوی با منابع پردازشی بسیار بالا است راستی میزبان فا تمام عملیات کانفیگ و بهینه سازی سرور مطابق با نیازهای سایت شما را برعهده دارد و نیاز نیست با دستورات لینوکسی سرورکار داشته باشید…

مشاهده پلن های سرور اختصاصی میزبان فا

5/5 - (1 امتیاز)

محتوای تیمی کار شده

تیم تحریریه میزبان فا موضوعات کاربردی را جمع آوری کرده و بهترین عناوین را گلچین می کند سارا صالحی و نرسی مزداب تحقیقات را آغاز و آن را تحریر می کنند، امید لیرکی نتیجه تحقیقات را یکبار دیگر به شیوه ویدیویی ارائه می دهد و محدثه اسماعیلی نیز کل محتوا را بررسی، تکمیل و مورد ادیت نهایی قرار می دهد سپس آن را برای موتورهای جستجو بهینه می کند. محتوایی که اکنون مطالعه می کنید حاصل تلاش و تحقیقات چندین روزه تیم تحریریه میزبان فا است. 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *