سرچ کنسول گوگل چیست

گوگل سرچ کنسول چیست؟ + 10 کاربرد جذاب آن

سرچ کنسول, پرفورمنس
بدون دیدگاه

گوگل سرچ کنسول چیست؟ همه افراد برسر ردیف های ابتدایی نتایج جستجوی گوگل در رقابت هستند و اما گوگل ابزاری آنلاین و کاملا رایگان را ارائه نموده که شما را راهنمایی میکند کدام یک از بخش های سایت را بهبود دهید، رفتار کاربر بعد از دیدن صفحات چگونه بوده، هر کدام از کلمات کلیدی چقدر دیده شده اند و کدام یک از مقالات بهتر است بروزرسانی شوند. این ابزار جادویی، گوگل سرچ کنسول Google Search Console نام دارد که مستقیما نتایج ارزشمند گوگل را جمع آوری کرده و در پنل تحت وب میزان ورودی و نرخ کلیلک سایت را به شما نمایش میدهد.

کسب موفقیت در گوگل و رسیدن به یکی از نتایج ابتدایی آن نیازمند شناخت درست معیارهای تعریف شده توسط این موتور جستجوی ارزشمند است. ثبت سایت در کنسول گوگل یکی از مهم ترین کارهایی است که صاحبان وب سایت ها باید به منظور بهبود کار خود انجام دهند. با کمک گوگل سرچ کنسول که ابزاری رایگان و کاربردی برای تحلیل وب سایت است، می توانید وضعییت کلی سایت را آنالیز و برخی مشکلات را شناسایی و بر طرف کنید. مشکلاتی که شاید بدون استفاده از ابزار گوگل سرچ کنسل باعث به هدر رفتن وقت شوند. در این مقاله قصد داریم به بررسی اینکه گوگل سرچ کنسول چیست بپردازیم، اگر به دنبال شناخت بهتر این ابزار آنلاین و تبدیل شدن به یک وبمستر حرفه ای تر با گوگل سرچ کنسول هستید، تا انتهای این مقاله با میزبان فا نکست همراه باشید.

گوگل سرچ کنسول چیست؟

گوگل سرچ کنسول (Google Webmaster Tools سابق) یک پلت فرم رایگان و کاربردی ارائه شده توسط گوگل برای آنالیز و تحلیل وب سایت ها جهت تحلیل سایت و یا برطرف کردن برخی مشکلات سایت است که توسط مدیران سایت ها و وبسمتران مورد استفاده قرار میگیرد.

سرچ کنسول گوگل چیه؟

سرچ کنسول یکی از ابزارهای بسیار کاربردی برای رشد و پیشرفت در نتایج گوگل، بدست آوردن آمار دقیق کلمات ارزشمند و رتبه ساز حوزه شما و پیشی گرفتن از رقبا است که توسط گوگل ارائه شده و بصورت تحت وب و رایگان در دسترس است.

کاربرد گوگل سرچ کنسول

سرچ کنسول گوگل یکی از ابزارهایی می باشد که صاحبان کسب و کارهای آنلاین باید برای بهبود عملکرد خود از آن استفاده می کنند. با دسترسی ها و آمارهای دقیقی که از طریق این برنامه در اختیار افراد قرار می گیرد، می توان تحلیل کامل و دقیقی را درباره روند کار و نتایج به دست آمده داشت.همین امر نیز سبب می شود تا تصمیمات بهتری درباره ادامه فعالیت ها و در صورت نیاز تغییرات احتمالی اتخاذ کرد.

داشتن شناخت کافی درباره این ابزار قدرتمند می تواند در تصمیم گیری های پیش رو نقش بسزایی را ایفا کند. اگر بخواهیم به کاربرد گوگل سرچ کنسول اشاره کنیم باید بگوییم که:

  1. ابزاری کاملا رایگان و کاربردی برای آنالیز و تحلیل سایت
  2. مانیتور کردن مشکلات سایت و برطرف کردن آن ها
  3. آنالیز دقیق عملکرد و اقدامات ما در سایت
  4. ابزاری برای پیداکردن کلمات کلیدی برتر
  5. شناسایی کلمات کلیدی مرتبط در حوزه ما
  6. اطلاع از آمار دقیق میزان ایمپرشن کوئری ها
  7. اطلاع از تعداد کلیک ها در هر بازه دلخواه
  8. بررسی وضعیت ایندکس سایت
  9. امکان معرفی سایت مپ سایت به گوگل
  10. بررسی وضعیت اسکیماهای سایت و رفع مشکلات احتمالی
  11. و….

لیست بالا تنها گوشه کوچکی از کاربرد سرچ کنسول است.

قبل از هر چیزی، می بایست سایت خود را در گوگل سرچ کنسول ثبت کنید. پس از گذشت بازه زمانی کوتاهی، اطلاعات کاربردی مرتبط با وبسایت شما در این پنل نمایش داده می شود.

1- پیداکردن کلمات کلیدی و مهم وب سایت

گوگل سرچ کنسول چیست؟

یکی از پرکاربردترین و جذاب ترین مزیت های سرچ کنسول، پیدا کردن کلمات کلیدی وب سایت می باشد که به شما نشان میدهد کاربر چه کلمات کلیدی جستجو میکند و گوگل محتوای سایت ما را برای کدام کلمات کلیدی به نمایش میگذارد؟ برای مثال شما سایت فروش خودرو دارید و کلمات کلیدی شما (خرید خوردو -خودرو و ….)می باشد و کاربر با جستجو کلمه اجاره خودرو به سایت شما هدایت میشود با برسی این مورد تصمیم به اضافه کردن این صفحه میگیرید.

شاید هم از قبل این صفحه وجود داشته، پس با بررسی کوئری های سرچ کنسول متوجه می شوید این صفحه برای چه کلمات دیگری میتواند بهینه شود؟ کدام کوئری ها بیشتر دیده شده اند یا اصطلاحا ایمپرشن بالاتری داشته اند و محتوا را براساس این آنالیز بهبود میبخشید. این کار در میزان موفقیت آپدیت های دوره ای سایت بسیار اثربخش است.

2- درخواست ایندکس صفحات جدید و قدیمی

گوگل سرچ کنسول چیه؟

اگر سایت خود را به گوگل سرچ کنسول متصل کنید زمانی که صفحه جدید در سایت ایجاد میکنید میتوانید آن را ایندکس کنید در غیر این صورت باید منتظر بمانید تا موتور های جستجو گر گوگل بیایند و به وب سایت شما سربزند که گاهی ممکن است خیلی زمان بر باشد. در سرچ کنسول بخشی وجود دارد تا URLهای دلخواه سایت خود را وارد کرده و از ربات های گوگل بخواهید آن ها را بررسی و ایندکس کنند.

3- بررسی وضعیت صفحات و خطاها

google search console چیست

گوگل سرچ کنسول تمامی صفحات سایت را بررسی کرده و لیستی از خطاهای صفحات به همراه آدرس صفحه و تعداد صفحات ایندکس شده و ایندکس نشده و امکان اعتبارسنجی مجددا را ارائه میدهد. کنسول گوگل توانایی نظارت بر ترافیک وب سایت، محاسبه وضعیت نمایه سازی و امکان شناسایی مسائلی که ممکن است به سئو سایت شما آسیب برسانند را دارد.

با وجود قابلیت‌های باورنکردنی، درک خطاهای رایج کنسول جستجوی گوگل و بهترین راه برای رفع آنها می‌تواند دشوار باشد این مساله نیاز به دانش پیش زمینه و آشنایی با انواع خطاها مثل 404، 403، Server error،noindex و… دارد. به این شکل سریعا میتوانید خطاها را شناسایی و حل کنید و سایت خود را در بهترین حالت ممکن در اختیار کاربر قرار دهید.

سایت ها هرچقدر هم دارای محتوای قوی و بهینه باشند، اگر در پشت پرده خطایی داشته باشند امتیاز واقعی و در شان خود را از دست خواهند داد. بنابراین بررسی مداوم این بخش برای همه صاحبان کسب و کارهای آنلاین ضروری است.

4- بهبود تجربه کاربری با بررسی فاکتورهای Core Web Vitals

Google Search Console چیست

امروزه مبحث Core Web Vitals در سنجش عملکرد سایت بسیار مهم تلقی می شود. اگر فاکتورهای Core Web Vitals که در ادامه معرفی میکنیم به خوبی پیاده سازی شوند امتیاز بالایی خواهید گرفت و وبسایت رشد خوبی را تجربه خواهد کرد این فاکتورها کاربرمحور هستند و امتیاز شما براساس تجربه کاربری محاسبه می شود.

  • LCP سرعت بارگذاری صفحه تا نمایش سنگین ترین محتوا: می بایست محتوا سریعا بارگزاری و نمایش داده شود.
  • CLS عدم جابجایی و خراب شدن چیدمان حین بارگزاری صفحه: ثبات صفحه و چیدمان صحیح منجر به عدم ترک سایت توسط کاربر خواهد شد.
  • FID سرعت پاسخ به درخواست کاربر جهت مشاهده محتوا: بدین ترتیب تعامل کاربر افزایش می یابد.

بهتر است گزارشات این بخش که برای وموبایل و دسکتاپ به صورت مجزا ارائه شده را کامل بررسی و مشکلات را رفع و لینک های عنوان شده را بهبود دهید.

5- وضعیت پروتکل https سایت

Google سرچ کنسول چیست

چنانچه گواهی امنیتی SSL را فعال کرده اید و وبسایت شما با پروتکل https بارگزاری میشود حتما باید وضعیت آن را بررسی کنید گاها ممکن است برخی صفحات به درستی از پروتکل HTTP به HTTPS سوئیچ نشده باشند.

گوگل سرچ کنسول به شما کمک می کند عملکرد وب سایت خود بررسی کنید و چنانچه مشکلی وجود داشت آن را شناسایی و رفع کنید. این ابزار برخی از خطاهای مربوط به پروتکل https صفحات را نمایش میدهد اگر بدون این کمک سرچ کنسول درصد شناسایی خطاها اقدام کنید قطعا ناکام میمانید!

6- تعداد بک لینک های داخلی و خارجی

سرچ کنسول چیه

در این قسمت میتوانید تعداد بک لینک های خارجی و لینک های داخلی سایت خود را بررسی کنید که لینک خارجی چه تعداد بوده است؟ از چه منبعی دریافت شده و چقدر اثربخش بوده؟ به کدام صفحات داخلی بیشتر لینک داده ام؟ کدام انکرتکست ها چگالی بالایی دارند و… این قسمت نگاه دقیق تری به شما میدهد در تعادل خوبی در نوع بک لینک ها برقرار کنید و چگالی لینک های داخلی را نیز بسنجید.

7- تعداد بازدید هرصفحه و هر کلمه کلیدی

سرچ کنسول چیه و برای چه کاریه

یکی از اربردهای گوگل سرچ کنسول این است که میتوانید بررسی کنید هر صفحه از وب سایت شما به چه میزان ورودی داشته و کاربر با چه کلمه کلیدی یا اصطلاحا کوئری وارد این سایت شده است؟ بهترین گزینه برای آنالیز دقیق که بتوانید نقاط ضعف و قدرت وبسایت خود را شناسایی کنید و صفحات را بهبود ببخشید.

8- شانس افزایش ترافیک سایت با دیسکاور گوگل

Google Search Console چیست

این بخش از نظر ترند شدن به اکسپلور اینستاگرام شباهت دارد اگر محتوای شما توسط کاربر مثبت و جذاب دیده شود این شانس را دارید که در discover گوگل جا باز کنید و اینجاست که شانس زیادی برای ردیافت ترافیک دارید! سرچ کنسول این امکان را به شما میدهد تا بررسی کنید کدام یک از لینک های شما محبوب بوده و از طریق discover ورودی داشته بنابرین با یک بررسی موشکافانه در گوگل سرچ کنسول شانس بیشتر دیده شدن را خواهید داشت. فاکتورهای دست یافتن به بخش دیسکاور گوگل جزو رمز و رازهای گوگل است که کمتر کسی موفق شده به چگونگی آن پی ببرد.

9- ایجاد تجربه کاربری شیرین

ابزار گوگل سرچ کنسول گوگل چیه

سال هاست که گول تمرکز خود را به کاربران و عکس العمل آن ها معطوف کرده و به دنبال محتواهایی است که برای کاربران سودمند باشند. از سویی گوگل به وبسایت هایی که تجربه کاربری شیرینی ارائه میکنند پاداش خوبی میدهد! صدها فاکتور برای ایجاد تجربه کاربری وجود دارد اما گزارشات بخش Page experience در سرچ کنسول گوگل، دو مبحث اصلی Core Web Vitals و وضعیت HTTPS را نمایش میدهند.

تفاوت گوگل آنالیتیکس با گوگل سرچ کنسول چیست؟

سرچ کنسول برای چیه

ممکن است با مطالعه کاربرد سرچ کنسول برایتان سوال پیش آید که گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیک چه تفاوتی دارند؟ مگر هر دو سایت را آنالیز نمیکنند؟ باید بگوییم گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس اطلاعاتی ارزشمند درباره سایت شما در اختیارتان قرار می دهند. شما این امکان را خواهید داشت که از طریق گوگل آنالیتیکس نیز به اطلاعات مشابه گوگل سرچ کنسول خود دسترسی پیدا کنید از در مقایسی بزرگ تر با جزئیات بیشتر.

تفاوتی که میان این دو وجود دارد، نوع نگاه آنها به این داده ها می باشد. در google search console شما می توانید بررسی کنید چه فرآیندی روی سایت در حال رخ دادن است حتی قبل از ورود کاربر به سایت هم میتوانید از وضعیت صفحات آگاه شده و بهبود ببخشید اما در google analytics به بررسی اتفاقاتی که بعد از ورود یک کاربر به سایت افتاده است، پرداخته می شود.

تفاوت دیگر میان آنها این است که در سرچ کنسول گوگل می توانید بررسی کنید که موتورهای جستجو چگونه روی سایت شما تاثیر می گذارند. اما گوگل آنالیتیکس روی چگونگی تعامل کاربران با سایت شما متمرکز می شود. در این جدول به طور کامل تفاوت این دو ابزار ارائه شده توسط گوگل را برسی میکنیم :

گوگل آنالیتیکس google سرچ کنسولگوگل سرچ کنسول google سرچ کنسول
اطلاعات بعد از ورود کاربر به سایت را بررسی میکند.اطلاعات قبل از ورود کاربر به سایت را برسی میکند.
بررسی نحوه تعامل کاربر با سایتبررسی معیارهای مورد نظر موتور جستجو گوگل
نمایش دقیق کانال های ورودینمایش تعداد بازدیدکنندگان و کلیک ها
نمایش آمار همراه جزئیاتنمایش دیتای کلی تر
امکان تعیین هدفارائه دیتا و گزارشات
نمایش دیتای زندهنمایش دیتای گذشته
آنالیز و تحلیلجمع آوری کوئری و داده های اصلی

گوگل آنالیتیکس هم یکی دیگر از ابزارهای بسیار مناسب برای تحلیل سایت و بهبود عملکرد آن است. در صورت تمایل به آشنایی بیشتر می توانید مقاله گوگل آنالیتک چیست را مطالعه کنید.

گوگل سرچ کنسول برای چه افرادی مناسب است؟

با توجه به نقشی که Google Search Console ایفا می کند و نوع دیتایی که ارائه میدهد، نیازتان به استفاده از این امکانات تغییر خواهد کرد. به عنوان مثال یک طراح سایت ممکن است از بخش هایی استفاده کند که مسئول سئو نیازی به بررسی آنها نداشته باشد. مزیت گوگل سرچ کنسول نیز دقیقا همین است. این پلتفرم به شکلی طراحی شده که هر کسی با هر تخصص و تجربه ای می تواند از آن استفاده کند. اما دقیقا چه کسانی می توانند از این سرویس ارزشمند به نفع بهبود کار خود بهره گیرند؟ همه افراد می توانند از امکانات موجود روی این سایت استفاده نمایند اما گوگل سرچ کنسول بیشتر از هر چیزی برای افراد زیر کارآمد خواهد بود:

  • صاحبان کسب و کارها
  • نویسندگان محتوا
  • سئوکارها
  • دیجیتال مارکترها
  • مدیران سایت
  • توسعه دهندگان
  • و…

1- سرچ کنسول برای صاحبان کسب و کارها

استفاده از این سرویس به منظور بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو به ویژه موتور جستجو گوگل بسیار کارآمد خواهد بود. کسی که یک وب سایت دارند باید بتواند با استفاده از گوگل سرچ کنسول و داشتن تحلیلی درست و دقیق عملکرد خود را بهبود بخشیده و به جایگاه نتایج ابتدایی گوگل برسد.

سرچ کنسول چیه

 2- ابزار تحلیل برای سئوکاران و دیجیتال مارکترها

زمانی که شخصی روی بازاریابی دیجیتال تمرکز دارد، می تواند از خدمات گوگل سرچ کنسول به شکلی مناسب به نفع کسب و کار خود استفاده کند. در واقع با استفاده از گوگل سرچ کنسول می توانید ترافیک سایت خود را کنترل کرده و رتبه آن را بهبود بخشید. چرا که حجم زیادی از مشتریان از طریق موتورهای جستجو وارد یک وبسایت می شوند. چه چیزی از این بهتر که سایت را بهینه کنید و از طریق کانال گوگل تعداد زیادی مشتری جذب کنید؟!

گوگل کنسول برای چیه

 3- نقش سرچ کنول برای مدیران سایت

به عنوان یک مدیر سایت، باید عملکرد سایت خود را بررسی نمایید. google search console به شما این امکان را می دهد تا برخی از ارورهای سرور یا مشکلات امنیتی سایت خود را کنترل و حل نمایید. به این ترتیب همواره وضعیت سایت رصد شده و در صورت بروز مشکل سریعا مطلع خواهید شد از سوی دیگر روی نحوه عملکرد پرسنل تولیدکننده محتوا یا سئوکار خود نظارت کنید.

کاربرد گوگل سرچ کنسول چیه

 4- اهمیت کنسول گوگل برای توسعه دهندگان وب

اگر شما در حال نوشتن اسکیما schema markup برای سایت خود هستید، می توانید به کمک گوگل سرچ کنسول آنها را کنترل نمایید. برخی از مشکلات موجود نیز از طریق سرچ کنسول گوگل قابل حل شدن خواهد بود.

سرچ کنسول سایت چیه

گوگل سرچ کنسول یک سرویس آنلاین رایگان است که توسط گوگل فراهم شده است. این سرویس در ابتدا با نام گوگل وبمستر تولز معرفی شد اما در 20 ماه می 2015 نام آن به google search console تغییر کرد. از سرچ کنسول گوگل می توان به منظور کنترل، حفظ و حل مشکلات احتمالی وب سایت خود حضور در نتایج جستجو گوگل استفاده کرد. در واقع می توان با اطمینان گفت که هر وبمستر نیاز به ثبت سایت خود در گوگل سرچ کنسول دارد.

سوالات متداول درباره اینکه گوگل سرچ کنسول چیست؟ و چه کاری میکند؟

  1. کی میتوانیم از گوگل سرچ کنسول استفاد کنیم؟

    به محض معرفی سایت خود در گوگل سرچ کنسول، این سایت اقدام به جمع آوری داده های مربوط به سایت شما می کند. در نظر داشته باشید که تا زمانی که مالکیت سایت خود را تایید نکنید، نمی توانید از این اطلاعات استفاده کنید.

  2. گوگل سرچ کنسول چیست و چه کاربردی دارد؟

    ابزاری رایگان و تحت وب که اطلاعاتی درباره ایندکس شدن سایت، ترافیک سایت، تعداد کلیک هایی که از طریق سرچ گوگل به دست می آید و خیلی موارد دیگر را برای شما جمع آوری میکند.

  3. چقدر زمان می برد تا از طریق کنسول گوگل یک سایت ایندکس شود؟

    معمولا بعد از ثبت درخواست برای بررسی و ایندکس کردن سایت در گوگل سرچ کنسول، بین چند روز تا چند هفته زمان می برد تا سایت مورد نظر ایندکس شود.

  4. آیا استفاده از google search console می تواند روی سرعت crawl شدن سایت تاثیر بگذارد؟

    اگر سایت نوپا است، استفاده از این پلتفرم می تواند به دیده شدن سریع تر سایت توسط گوگل کمک کند. البته شاید سرعت دیده شدن سایت در مقایسه با سایت های پربازدید کمتر باشد، اما در صورتی که سایت خود را به گوگل سرچ کنسول معرفی نکنید، این زمان طولانی تر خواهد بود.

  5. آمار و اطلاعات google search console هر چند وقت یکبار باید مورد بررسی قرار بگیرند؟

    به نقش شما در سایت و نیازتان به تحلیل های قرار گرفته در آن بستگی دارد. گوگل توصیه می کند که حداقل هر ماه به گوگل سرچ کنسول خود سر بزنید و داده های آن را بررسی نمایید. اما گاهی شما نیاز دارید که این کار را به صورت هفتگی یا حتی روزانه انجام دهید.

این مطلب را می پسندید

5/5 - (1 رای)

اشتراک گذاری مطلب
نویسند محتوا:
محتوای تیمی کار شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.