سئو و بهینه سازی

چرا باید از SSL استفاده کنیم؟ تاثیر HTTPS در سئو سایت

حتما شما هم از آخرین آپدیت مرورگرهایی مثل گوگل کروم مطلع هستید. تا پیش از این اگر در سایتی از پروتکل امن HTTPS استفاده میشد یک آیکون سبز نمایش داده میشد که نشون از امن بودن سایت داشت. اما در آپدیت اخیر که کمتر از یک ماه هم از انتشار اون میگذره، این حالت برعکس شده و سایت‌هایی که فاقد SSL هستند با پیغام و آیکون Not Secure نمایش داده خواهند شد. این نوع نمایش دادن چه معنی میتونه داشته باشه جز اینکه مرورگرهایی مثل گوگل دارن مدیران سایت‌ها رو تشویق می‌کنند که حتما از HTTPS استفاده کنند؟ استفاده از پروتکل امن HTTP دارای مزایایی هست که از جمله اونها میشه به تاثیر ssl در سئو سایت اشاره کرد.

در این آموزش از پایگاه دانش میزبان‌فا قصد دارم به معرفی تاثیر ssl در سئو سایت و استفاده از HTTPS در سایت بپردازم که می‌توانید از مزایایی که استفاده از SSL برای سایت شما خواهد داشت مطلع شده و همین حالا که این مقاله رو مطالعه کردید سریعا به فکر چاره‌ای برای استفاده از HTTPS در سایت خودتون بکنید. در انتها هم یک پیشنهاد هوشمندانه به شما خواهیم داد.

تاثیر ssl در سئو سایت چیست؟ چرا باید از HTTPS استفاده کنیم؟

اگر که نمیدونید SSL چی هست و به صورت کلی کارش چیه بهتره قبل از ادامه دادن به خوندن این مقال سری به مقاله HTTPS چیست؟ آشنایی با HTTPS به روش کبوتر نامه‌بر مراجعه کنید. توی این مقاله سعی کردم به روش خیلی ساده و با استفاده از یک کبوتر نامه‌بر و صد البته با کمک سینا، پیمان، آقای رایان و آلن تورینگ به معرفی نحوه به وجود اومدن پروتکل امن HTTPS و اتفاقاتی که حین رد و بدل شدن داده‌ها در این پروتکل انجام میشه بپردازم.

تاثیر ssl در سئو سایت چیست؟ چرا باید از HTTPS استفاده کنیم؟

خب همونطور که در بالا هم اشاره کردم به نوعی مرورگرها سعی دارن با نشون دادن not secure بودن سایت‌هایی که فاقد SSL هستند کاری کنند که مدیران این سایت‌ها هم استفاده از HTTPS را در اولویت قرار بدن و در آینده شاهد این باشیم که بیشتر سایت‌هایی که در اینترنت هستند روی پروتکل امن HTTPS داده‌های کاربران را رد و بدل کنند. بنابراین داشتن مزایایی مثل امنیت سایت در اولویت بالایی قرار داره که موتورهای جستجو هم روی این گزینه حساب ویژه‌ای باز کردن که در ادامه به معرفی همه میزایایی که استفاده از SSL میتونه روی سایت و سئو سایت تاثیر بزاره بپردازم.

1. سرعت بالاتر نسبت به HTTP

برای اینکه امکان استفاده از HTTPS که به نوعی همون HTTP/2 هست وجود داشته باشه، لازمه که هم مرورگر کاربر و هم اینکه گواهینامه امنیتی SSL روی سایت شما نصب و فعال شده باشه. بعد از اینکه این دو مورد رعایت شده باشه امکان دسترسی و دریافت داده‌های سایت از طریق پروتکل امن HTTPS فراهم خواهد شد. حالا بر اساس آماری که چند ماه قبل توسط موزیلا و شرکت Load Impact منتشر شد، در نتیجه گیری نهایی عنوان شده بود انتظار میرفت که 50 تا 70 درصد سایت‌هایی که از SSL استفاده می‌کنند سرعت و عملکرد بهتری داشته باشند که همین اتفاق هم رخ داد.

تاثیر ssl در سئو سایت چیست؟ چرا باید از HTTPS استفاده کنیم؟

همونطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید در حالتی که سایت رو با استفاده از پروتکل HTTP باز کنید باید 9 مرحله کلی رو برای ایجاد ارتباط با سایت، پردازش اطلاعات و در نهایت دریافت اطلاعات طی کنید. اما در صورتی که این ارتباط از طریق HTTPS انجام بگیره دو مورد از این مراحل به صورت همزمان انجام میگیره که همین دو مرحله یکی از مراحلی هستند که باعث میشن تاثیر زیادی روی سرعت لود سایت داشته باشه. در این صورت شاهد لود سریع‌تر داده‌ها هستیم.

2. افزایش سئو وبسایت و رتبه بندی

اصلی‌ترین تاثیر مثبتی که استفاده از HTTPS روی سایت ما خواهد گذاشت از نظر سئو هست. در سال 2014 بود که مت کاتز، یکی از مدیران بخش گوگل اعلام کرد که، در حال حاضر استفاده از پروتکل HTTPS یک معیار سبک ولی تاثیر گذار در رتبه بندی وب سایت‌ها توسط گوگل به شمار می‌آید. پس میشه گفت که استفاده از SSL در سایت‌ها از اهمیت بالایی برای گوگل برخوردار هست. البته بعد از گذشت 4 سال و فراگیر شدن استفاده از HTTPS نمیشه گفت که هنوز هم همون مقدار تاثیر رو روی سئو سایت خواهد داشت. اما جزو فاکتورهای سئو گوگل هست که بیشتر به چشم میاد.

تاثیر ssl در سئو سایت چیست؟ چرا باید از HTTPS استفاده کنیم؟

تصویری که در بالا میبینید مربوط به SSL by Default Usage Statistics سایت builtwith.com هست که آخرین آمار مربوط به استفاده از پروتکل امن HTTPS را در سطح دنیا نشون میده. همونطور که میبینید از بین 1 میلیون سایت پر طرفدار دنیا 15.87 درصد سایت‌ها از HTTPS استفاده می‌کنند.

تاثیر ssl در سئو سایت چیست؟ چرا باید از HTTPS استفاده کنیم؟

در تصویر بالا هم آمار مربوط به ایران رو مشاهده می‌کنید که در اون 50 درصد گواهینامه‌های امنیتی که در سایت‌های ایرانی استفاده میشه مربوط به let’s encrypt هست. گزینه بعدی هم SSL رایگانی هست که توسط Cpanel ارائه میشه که 7.76 درصد از این آمار رو به خودش اختصاص داده. برای مشاهده آنلاین و به‌روز این آمار میتونید به صفحه https://trends.builtwith.com/ssl//country/Iran مراجعه کنید.

3. امنیت بیشتر

مورد بعدی که بیشتر از همه خودنمایی میکنه و از مزایای اصلی استفاده از SSL به شمار میاد مربوط به امنیت سایت‌ها است. همه روزه داده‌های مختلفی از فرم‌های ساده ورود به سایت گرفته تا صفحاتی مثل پرداخت پول در اینترنت انجام میگیره که اطلاعات حساسی از کاربران رد و بدل میشه، در استفاده از HTTP مشکلی که وجود داره اینه که امکان شنود این اطلاعات فراهم هست و با کمی تمرکز روی اون سایت میشه چنین اطلاعات رو دزدی کرد. اما اگر از HTTPS استفاده بشه امنیت در این مورد تضمین شده است و مشکلی از این بابت به وجود نخواهد اومد.

برخی از افراد این مسئله رو چیز مهمی در نظر نمیگیرند و به همین خاطر باعث ایجاد مشکلاتی مثل هک وردپرس خواهند شد. حتی استفاده از HTTPS برای ساده‌ترین سایتی هم اهمیت داره. حتی اگه سایت شما به صورت کلی شامل چند صفحه باشه که در اون اطلاعاتی رو از کاربران دریافت کنید.

4. ارجاع ساده‌تر داده‌ها

حتما موقع نصب SSL متوجه این مسئله شدید یا براتون رخ داده که وقتی صفحه‌ای از سایت شما دارای یک آدرس HTTP باشه آیکون قفل سبز رنگ مربوط به HTTPS در اون صفحه نمایش داده نمیشه و به همین خاطر صفحه هنوز کاملا امن نیست. این لینک میتونه از سایت خود شما باشه و یا اینکه از سایت دیگری گرفته شده باشه. به همین خاطر هست که توصیه میشه لینک‌هایی که داخل صفحات قرار دارند همگی به صورت HTTPS باشند تا از امنیت بالا و همچنین انتقال صحیح برخوردار باشند.

به عنوان مثال اگر ما داخل سایتمون از آمارگیر گوگل آنالیتیکس استفاده می‌کنیم بیایم و کد مربوط به آمارگیر رو طوری کنیم که با HTTP لود بشه با همین مشکل مواجه میشیم. اما اگر لینک روی به HTTPS اصلاح کنیم مشکل برطرف خواهد شد. دلیل این موشوع همون ارجاع داده‌ها بین دو سایت از طریق یک پروتکل هست که اگر هر دو با استفاده از HTTPS باشند نه تنها بهتر رد و بدل خواهد شد، بلکه سرعت سایت هم بهبود پیدا خواهد کرد.

5. افزایش اعتماد کاربران

مورد آخری که از جزو تاثیر استفاده از SSL در سایت هست مربوط به ایجاد اعتمادی هست که بین کاربران ایجاد خواهد شد. با حساس شدن داده‌ها در سطح اینترنت وضعیت به گونه‌ای شده که کاربران هم روی این داده‌ها حساسیت به خرج میدن و از سایت‌هایی که موارد امنیتی رو به درستی رعایت نکنه دوری خواهند کرد. درصد کاربرانی که نگرانی از نظر مسئله امنیت در یک سایت رو دارند به 75 درصد میرسه که روی این مسئله حساسیت خاصی دارند و اگر سایتی مسئله امنیت را رعایت نکرده باشه ازش تا جای ممکن دوری می‌کنند و سعی در این دارند از سایتی مشابه که موارد امنیتی را رعایت کرده باشه و در همین حیطه فعالیت داشته باشه استفاده کنند.

امیدوارم که این آموزش هم مورد توجه و پسند شما قرار گرفته و تونسته باشید نهایت استفاده رو از این مقاله برده باشید. در صورتی که تاکنون اقدام به تهیه SSL برای سایت نکردید می تونید از پیشنهاد ما استفاده کرده و سایتتون رو مجهز به پروتکل امن HTTPS بکنید. ما در میزبان‌فا در کنار سرویس‌های هاست و دامنه‌ای که ارائه میدیم امکان استفاده از SSL رایگان Let’s Encrypte رو فراهم کردیم که با خرید هاست از میزبان‌فا میتونید از این SSL در سایت خودتون به رایگان استفاده کنید. برای این منظور کافیه به صفحه اصلی میزبان‌فا مراجعه کرده و یکی از سرویس‌ها هاست رو برای میزبانی وب خودتون انتخاب کنید.
2.9/5 - (17 امتیاز)

علی یزدان پرست

حدود 8 سالی هست که در زمینه میزبانی وب به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، علی یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های میزبان فا را توسعه می دهد، علی به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

‫۵ دیدگاه ها

  1. با سلام
    برای انتقال از http به https تمامی url ها تغییر می کنند
    ریدایرکت کردن url ها از http به https برای حفظ رتبه سئو در htaccess چگونه است

  2. بسمه تعالی. ضمن عرض سلام و ادب به عوامل وبسایت «میزبان فا»، اعیاد شعبانیه رو تبریک عرض میکنم. بسیار سپاسگزارم از مطالب مفیدی که منتشر میکنید. میخواستم متذکر بشم که در بخش پایانی مقاله: «با حساس شدن داده‌ها در سطح اینترنت وضعیت به گونه‌ای شده که ماربران هم روی این داده‌ها حساسیت به خرج میدن»، کاربران رو «ماربران» نوشتید!
    – اجرتون با خدا.
    – یا علی.

  3. سلام امکانش هست که ما از چه شرکتی اس اس ال با کیفیت خریداری کنیم معرفی کنید چند تا سایت بگید ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *