سئو و بهینه سازی

نتایج تجربی ۵ سال فعالیت در زمینه سئو

همانطور که می دانید گوگل به عنوان بزرگترین موتور جستجوگر دنیا از یکسری الگوریتم ها و فاکتورها برای رتبه بندی نتایج جستجوی خود بهره می گیرد. لازم به ذکر است که این معیارها همواره در حال تغییر و بهبود هستند. پس می توان نتیجه گرفت که معیار و دستورالعمل ثابتی وجود ندارد. در این مطلب نتایج تجربی بیش از 5 سال فعالیت در زمینه سئو سایت به شما ارائه خواهد شد که از نظر ما ارزش بسیار بالایی دارد چون نتیجه سالها زحمت و سرمایه گذاری در این حوزه می باشد.

نتایج تجربی حاصل از سئو و بهینه سازی

این نتایج حاصل تجارب کسب شده از ده ها سایت می باشد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد. توجه داشته باشید که موارد زیر بصورت تجربی بوده و نمی توان بصورت کاملا قطعی به آنها استناد کرد. همچنین ممکن است برخی از متخصصین فعال در حوزه سئو و بهینه سازی سایت این موارد را رد یا تایید کنند. شما نیز مختار به تایید یا رد این موارد هستید.

  • وردپرس به لحاظ ساختاری برای سئو مناسب تر است.
  • ساختار و معماری سایت از اهمیت بالایی برخوردار است.
  • گواهی امنیتی SSL رایگان تاثیر چندان مثبتی بر سئو سایت ندارد.
  • سرعت تاثیر مستقیم و امنیت و پایداری تاثیر غیر مستقیم در سئو دارند.
  • محتوای خوب تنها داشتن متن بلند، تصاویر و ویدئو نیست.
  • جلوگیری از ایندکس شدن صفحات بی ارزش تاثیر خوب اما غیر مستقیم در سئو سایت دارد.
  • عامل تجربه کاربری تاثیر زیادی در سئو سایت دارد.
  • لینک ها بسیار مهم هستند اما همه چیز لینک نیست.

وردپرس و سئو سایت

وردپرس را می توان بهترین سیستم مدیریت محتوای رایگان و متن باز دنیا دانست. ساختار قابل کنترل وردپرس و همچنین وجود افزونه ها و قالب های بسیار زیاد برای آن را می توان از نقاط قوت وردپرس دانست. طبق بررسی هایی که در شرایط کاملا یکسان انجام داده ایم وردپرس نتیجه بهتری (هر چند جزئی) در مقایسه با جوملا در سئو بدست آورده است. وردپرس در عین داشتن کارایی، ساختار بسیار منظمی دارد و کار با آن بسیار آسان است. همین ویژگی بارز سبب می شود که وردپرس محبوب ترین سیستم مدیریت محتوای دنیا باشد. پیشنهاد می کنیم مطلب وردپرس چه تاثیری در سئو سایت دارد را مطالعه نمایید.

اهمیت ساختار سایت در سئو

ساختار و معماری سایت، نقش بارزی در استاندارد بودن سایت ایفا می کنند. استاندارد بودن سایت نیز موجب بالا رفتن سطح کارایی و راحتی برای کاربران می شود. این موضوع بصورت غیر مستقیم تاثیر مثبتی بر سئو می گذارد. با توجه به اهمیت بالای این موضوع، بحث را در قالب مطلبی اختصاصی با عنوان تاثیر ساختار سایت بر سئو مطرح کرده ایم.

تاثیر گواهی امنیتی SSL در سئو سایت

گوگل تاثیر مثبت گواهی امنیتی SSL را تایید کرده است. اما نکته قابل توجه این است که نتیجه بررسی ها نشان می دهد گواهی SSL رایگان تاثیر خاصی در سئو ندارد. دلیل این موضوع را می توان به این موارد ارتباط داد که در گواهی های هزینه ای احراز صورت می گیرد اما در گواهی های رایگان هیچگونه احرازی صورت نمی گیرد. در نتیجه با توجه به اینکه امکان سوء استفاده با گواهی SSL رایگان برای مواردی نظیر فیشینگ و … وجود دارد منطقی است که تاثیر مثبتی برای گواهی امنیتی SSL رایگان وجود نداشته باشد.

تاثیر سرعت، پایداری و امنیت در سئو سایت

منابع رسمی گوگل اظهار داشته اند که سرعت لود سایت تاثیر مستقیمی در سئو دارد. قاعدتا هر قدر سرعت لود سایت بهتر باشد نتیجه مثبت و هر قدر پایین تر باشد تاثیر منفی خواهد داشت. البته موضوعی که باید به آن توجه داشت این است که سایت شما برای رتبه بندی در نتایج گوگل با در نظر گرفتن وضعیت رقبا سنجیده می شود و ممکن است سایت قرار گرفته شده در رتبه 1 گوگل با کلمه یا عبارت خاصی، سرعت مطلوبی نداشته باشد. پس باید توجه داشت که مهم بالاتر و بهتر بودن از رقباست نه داشتن معیارهای تئوری.

پیشنهاد می شود برای کامل شدن اطلاعات خود مطالب زیر را نیز مطالعه نمایید:

ویژگی های بارز محتوای با کیفیت

منظور از محتوای با کیفیت نه تعداد کلمات است نه وجود تصویر و ویدئو و …! بلکه معنی محتوای با کیفیت این است که محتوا کاربرپسند بوده و استانداردهای فنی در آن رعایت شده باشد. از ویژگی های محتوای با کیفیت می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • نگارش محتوا بصورت صحیحی انجام شده باشد.
  • محتوا بصورت ساده اما پرمفهوم بیان شده باشد.
  • اطلاعات جامع، مفید و تازه ای را در دل خود داشته باشد.

مدیریت صفحات کم ارزش و بی ارزش

برخی از صفحات ارزش خاصی ندارند و بهتر است از ایندکس شدن آنها در گوگل جلوگیری کنیم. برای اینکار می توانیم از افزونه بسیار کاربردی و خوب Yoast SEO کمک بگیریم و صفحات بی ارزش و یا کم ارزش را بصورت Noindex ست کنیم تا از ایندکس شدن آنها جلوگیری کنیم. یکی از راهکارهای دیگر استفاده از rel=canonical برای صفحات کم ارزش، بی ارزش و یا مشابه است. در واقع از canonical به منظور تجمیع صفحات مشابه و ارجاع آنها به صفحه هدف استفاده می شود.

تاثیر تجربه کاربری در سئو سایت

نتیجه بازخوردهای بازدیدکنندگان سایت را می توان به عنوان تجربه کاربری قلمداد کرد. برخی از متخصصین و فعالان حوزه سئو بر این عقیده هستند که UX تاثیر خاصی در سئو ندارد اما ما با این نظریه کاملا مخالف هستیم و این نظر را داریم که تجربه کاربری تاثیر بسیار قابل توجهی در سئو دارد. همچنین لازم به ذکر است انتظار می رود تاثیر تجربه کاربری در سئو در آینده بیش از میزان فعلی باشد. زیرا اصل مبحث تجربه کاربری بر برقراری وضعیت مطلوب باب میل کاربران یک سایت است که به هدف و اصل نزدیک است.

بررسی تاثیر لینک ها در کسب رتبه

لینک های خارجی از ابتدا تاثیر بسیار زیادی در تعیین رتبه نتایج گوگل داشته اند. اما موضوعی که باید به آن توجه داشت این است که سطح اسپم و تخلف در این موضوع بشدت بالاست و این موضوع سبب شده گوگل الگوریتم خاصی تحت عنوان پنگوئن برای کنترل و بررسی لینک ها ارائه شود. بحث لینک های خارجی یک موضوع بسیار گسترده و پیچیده است که نمی توان بصورت خلاصه در مورد آن صحبت کرد. اما یکسری موارد هستند که بهتر است به آنها توجه داشته باشید. موارد بشرح زیر هستند:

  • لینک های سایت واید و پولی از دید گوگل اسپم هستند.
  • اگر به لینک های سایت واید بصورت تبلیغاتی نیاز دارید حتما دقت کنید که بصورت نوفالو باشند.
  • کنترل چگالی کلی و جزئی لینک های خارجی بسیار مهم است و با بروز اشتباه ممکن است گوگل سایت را جریمه کند.
  • کیفیت لینک ها و ارتباط محتوایی لینک دهنده بسیار مهمتر از تعداد لینک ها می باشد.
  • یکی از بهترین راهکارها برای گرفتن لینک های طبیعی، کار بر روی برندینگ است.
  • هر قدر سطح رقابت و اسپم کلمات کلیدی بالاتر می رود کنترل و نظارت بیشتری بر روی آن در نتایج گوگل اعمال می شود.

برای اینکه بتوانید لینک بیلدینگ خوبی داشته باشید تا موجب بهبود سایت و کلمات کلیدی آن شود پیشنهاد می کنیم ساختار الگوریتم پنگوئن را بخوبی بشناسید تا بتوانید به درستی عمل کنید. یکی از بهترین منابع سایت searchengineland می باشد که در زیر لینک مربوط به اطلاعات و اخبار الگوریتم پنگوئن قرار داده می شود:

Google Penguin

4.2/5 - (93 امتیاز)

عیسی نورانی

حدود 10 سال است که بــصورت تخصـصی و حـرفه ای در حـوزه سئو و بهینه سازی سایت فعالیت مـی کند و تجربه همکاری با ده ها رسانه بزرگ اینترنتی را در کارنامه خود دارد. عیسی سالـــهاست که یکی از بـرتـرین ها در زمینه تولید محتوای حرفه ای مطابق با الگوریتم های موتورهای جستجوگر در کشور است. همچنین حدود 3 سال است که بصورت جدی پروژه های سئو و بهینه سازی مجموعه میزبان فا را مدیریت می کند.

‫۸ دیدگاه ها

  1. سلام. البته مدیریت صفحات کم ارزش و در واقع جلوگیری از ایندکس اونها تاثیری در crwal budget نداره

  2. سلام یه سوال داشتم . من مقالات سایتم بسیار کامل و اغلبم در صفحه اول گوگل هستن تمام مقالاتم . اما عکسای مقالات رو چون تعدادشون معمولن زیاده برای کاهش حجم سایت و دیتابیس روی سایت پیکوفایل بارگزاری میکنم و لینکشو داخل مقاله میزارم . میخواستم بدونم این مورد تاثیر منفی روی سئو سایت داره ایا . چون دو سه ماهه به شدت افت کرده بازدیدام با اینکههمه چیز مثله گذشته هستو مقالاتم رتبشون کم نشده . ممنون میشم اگه در مورد اون تصاویر اطلاعی دارید راهنماییم کنید.

  3. یه چیز جالب این روزها با قطع کامل اینترنت مشخص شد که سرور خارج ایران هیچ ارزشی نداره

    1. سلام و احترام،
      سایت هایی که بر بستر سرورهای داخلی میزبانی میشدن تماما در دسترس بودن 🙂

  4. سلام خسته نباشید ی سایت فروشگاهی که تازه شروع به کار کرده و قراره حدود 5000 تا 8000 هزار محصول رو منتشر کنه ، دسته بندی هاش برای یک محصول خاص ممکنه تا 5 تا زیر دسته ادامه پیدا کنه ، این از نظر گوگل بده ؟ ممکنه ایندکس نکنه دسته بندی هارو کلا ، یا ایندکس شدنش نیاز به زمان بیشتری داره اگ اینطوره حدودا چ قدر ممکن زمان ببره ، ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *