سئو و بهینه سازی

تاثیر امنیت سایت بر سئو

امنیت را می توان از موارد زیرساختی وب سایت ها دانست. قاعدتا امنیت پایین وب سایت می تواند مشکلات و مسائل متعددی را ایجاد کند. علاوه بر این موارد تاثیر منفی روی برندینگ خواهد داشت که بر خلاف سیاست های رشد و توسعه کسب و کارهای تحت وب است. در این مطلب به تاثیر امنیت سایت بر سئو خواهیم پرداخت که موضوعی بسیار مهم بوده و باید به آن توجه کرد.

آیا امنیت در سئو تاثیر دارد یا خیر؟

تاثیر امنیت سایت بر سئو
تاثیر امنیت سایت بر سئو

برای اینکه بتوان به این سوال پاسخ داد که آیا امنیت در سئو تاثیر دارد یا خیر، می بایست دو موضوع کلی مطرح شود. بحث اول تامین امنیت کلی و ساختاری سایت است و بحث دوم تامین امنیت تبادل اطلاعات بخصوص برای کاربران سایت. حالت اول شرایطی است که در آن امکان هک شدن سایت بواسطه اقدامات امنیتی به حداقل می رسد اما در حالت دوم بواسطه یک گواهی امنیتی، تبادل اطلاعات بصورت رمزنگاری شده انجام می گیرد. در حالت اول که مربوط به امنیت کلی و ساختاری است هیچ تاثیر مثبتی در سئو نخواهیم داشت اما اگر سایت مشکلات امنیتی داشته باشد قطعا در سئو تاثیر منفی خواهد شد. در واقع اگر امنیت سایت تامین باشد هیچ اثر مثبتی روی سئو نخواهیم داشت اما در صورت عدم تامین آن باید انتظار داشته باشیم تاثیر منفی در سئو اتفاق بیافتد. در حالت دوم که بحث استفاده از گواهی امنیتی SSL است موضوع کمی فرق می کند و استفاده از گواهی امنیتی SSL با رعایت یکسری دستورالعمل ها تاثیر مثبتی در سئو خواهد داشت. هر چند تاثیر آن زیاد نیست اما در هر حال بی تاثیر هم نیست. دستورالعمل هایی که می بایست مورد توجه قرار گیرد تا گواهی SSL موجب تاثیر مثبت در سئوی سایت شود به شرح زیر است:

  • تمامی صفحات http بصورت 301 به صفحات https ریدایرکت شوند.
  • بهتر است از گواهی امنیتی SSL رایگان استفاده نکنید.
  • خطایی از جانب گواهی وجود نداشته و در مرورگر به رنگ سبز باشد.
  • گواهی امنیتی مورد استفاده برای مرورگرها معتبر و قابل شناسایی باشد.

چرا امنیت مهم است؟

صرفنظر از بحث تاثیر امنیت سایت بر سئو باید به این موضوع توجه داشته باشیم که ماندگاری و ابقای هر سایت و هر چیزی منوط به امنیت است. بدون امنیت بقا معنی ندارد و این موضوع در وب نیز صادق است. اگر سایت مشکلات امنیتی داشته و هک شود حتی در صورت رفع کامل مشکل به اعتبار آن لطمه خواهد خورد. پس بهتر است از ابتدا به فکر تامین امنیت سایت خود باشیم. در همین راستا پیشنهاد می کنیم مطالب زیر را مطالعه نمایید:

تاثیر امنیت سایت بر سئو

هر قدر یک سایت و کسب و کار آنلاین بزرگتر می شود احتمال وجود مخاطرات امنیتی بیشتری برای آن وجود دارد. به همین جهت تلاش برای تامین امنیت می بایست در سطوح مختلف بخصوص برندهای بزرگ بیش از کسب و کارهای کوچک باشد. این موضوع به این معنی نیست که در کسب و کارهای کوچک تامین امنیت اهمیتی ندارد بلکه به این معنی است که کسب و کارهای بزرگتر امکان بهره گیری از ابزارهای پیشرفته تر و کاراتری را دارند و بهتر است از آنها بهره گیری کنند.

تامین امنیت وب سایت

وب سایت ها که بیشتر آنها کسب و کارهای آنلاین هستند در طی سه مرحله اساسی راه اندازی، مدیریت و توسعه همواره نیازمند امنیت هستند. در واقع در هنگام راه اندازی سایت می بایست دقت لازم برای تامین بودن زیرساخت امن بعمل آید. پس از راه اندازی سایت می بایست اقدامات لازم جهت تامین امنیت سرور یا هاست و همچنین سیستم مدیریت محتوای مورد استفاده انجام شود. مواردی نظیر تصحیح و محدودسازی سطح دسترسی ها، بهره گیری از ابزارهای کنترل و احراز دو مرحله ای و … که همگی در کنار هم شرایط ایده آلی را از نظر امنیتی برای سایت تامین می کنند.

در حالت کلی پیشنهاد می کنیم به موارد زیر برای تامین امنیت وب سایت خود توجه نمایید:

  • از امنیت هاست خود مطمئن شوید. بهتر است هاست را از شرکت های معتبر تهیه نمایید.
  • از سیستم مدیریت محتوای معتبر و امن استفاده کنید. برای مثال وردپرس، جوملا و …
  • به هیچ عنوان از قالب، افزونه و کدهای نامعتبر و غیرقانونی و نال شده استفاده نکنید.
  • در خصوص تامین امنیت وب سایت خود همواره مطالعه و پژوهش داشته باشید.
  • همواره ابزارهای مورد استفاده در سایت خود را بروزرسانی نمایید.

جمع بندی تاثیر امنیت سایت بر سئو

بدون شک هر سایتی به بازدیدکننده نیاز دارد و بدون آن با هر سطح کیفی ارزش چندانی نخواهد داشت. در واقع این کاربران و بازدیدکنندگان سایت هستند که تا حد زیادی به سایت اعتبار و ارزش می دهند. یکی از بهترین راه های دستیابی به این مهم توجه به سئو است. همانطور که گفته عوامل زیادی در سئو بصورت مستقیم و غیر مستقیم دخالت دارند که یکی از آنها تامین امنیت بخصوص برای کاربران است. اگر قصد دارید کسب و کار آنلاین خود را توسعه دهید پیشنهاد می کنیم همواره به تامین امنیت وب سایت خود توجه ویژه ای داشته باشید. در انتها اگر سوال، ابهام و نظری در خصوص تاثیر امنیت سایت بر سئو دارید لطفا آن را در بخش نظرات مطرح نمایید.

3.1/5 - (40 امتیاز)

عیسی نورانی

حدود 10 سال است که بــصورت تخصـصی و حـرفه ای در حـوزه سئو و بهینه سازی سایت فعالیت مـی کند و تجربه همکاری با ده ها رسانه بزرگ اینترنتی را در کارنامه خود دارد. عیسی سالـــهاست که یکی از بـرتـرین ها در زمینه تولید محتوای حرفه ای مطابق با الگوریتم های موتورهای جستجوگر در کشور است. همچنین حدود 3 سال است که بصورت جدی پروژه های سئو و بهینه سازی مجموعه میزبان فا را مدیریت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *