آموزش مدیریت سرور

هاست نیم چیست؟ چگونه hostname سرور را پیدا کنیم؟

هاست نیم چیست؟ هاست نیم سرور را چطور پیدا کنیم؟ یا اصلا چطور هاست نیمی تعریف کنیم که بتوانیم کنترل پنل هایی مثل سی پنل یا whm یا هر چیز دیگری را روی سررو نصب کنیم؟ همه این ها سوالاتی است که برای تمامی کسانی که قصد مدیریت سرور را دارند پیش می آید. در مقاله ی پیش نیاز های سی پنل که بر روی پایگاه دانش میزبان فا قرارداده ایم از این پیش نیاز ها نام بردیم. اما به زبان ساده باید بگوییم بعد از خرید سرور مجازی پر سرعت لینوکسی شما برای راه اندازی کنترل پنل به یک آدرس نیاز دارید که در حقیقت همان هاست نیم شماست. در گام های بعدی هاست نیم را در مرورگر وارد می کنید پس باید نامی مناسب انتخاب کنید که البته این هاست نیم با آیپی سرور شما تنظیم می شود. در این مقاله به صورت کامل هاست نیم را بررسی خواهیم کرد و نحوه ی مشخص کردن آن را در سرور به صورت کامل بررسی خواهیم کرد. 😍

Hostname چیست؟

به صورت کلی Hostname در واقع نامی اختصاصی است که به یک سیستم در شبکه اختصاص داده می شود و درک این نیم سرور برای ما بسیار راحت است و می توانیم با استفاده از آن محیط سرور را برای نصب Cpanel کاستومایز کنیم. هاست نیم در واقع یکی از پیش نیازها در تامین الزامات شبکه برای داشتن سیستم مدیریت سرور یعنی Cpanel و WHM است. هاست نیم نام دلخواهی است که شما به سیستم خود اعطا می کنید و می توانید در آینده آن را تغییر دهید اما در حالت کلی برای تخصیص یک نیم سرور باید طبق گفته ی وبسایت اصلی Cpanel پیش برویم. فرمول hostname.example.com می تواند برای شما بهترین نوع راهنما برای انتخاب و ساخت یک نیم سرور باشد.

نرسی به صورت خلاصه در مورد هاست نیم در سرور لینوکس توضیح میده:

نحوه ساخت هاست نیم Hostname

جهت ساخت هاست نیم و تغییر آن در Cpanel چند مرحله وجود دارد که با 2 دستور کلی به تغییرات Hostname می پردازیم، در حقیقت در محیط ssh می توانید هاست نیم را ببینید یا آن را تغییر دهید. اما قبل از آن باید هاست نیم را تعریف کنید.

در نظر داشته باشید که هاست نیم را می توانید پس از تنظیم و ست کرن آن تغییر دهید و نام جدیدی را به آن اختصاص دهید. ما در این مقاله دستورات مربوط به Hostname را برای شما با نمونه های تصویری نشان داده ایم.

چگونگی انتخاب هاست نیم مناسب

برای انتخاب هاست نیم مورد نظر بهتر است که نام دامنه ی نهایی خود را در نظر بگیرید. دامنه در واقع همان نام وب سایت اصلی شما است که با IP خاص خود نیز شناخته می شود. حال برای انتخاب یک هاست نیم مناسب باید موارد زیر را درنظر بگیرید:

  • گام ابتدایی: انتخاب دامنه، نام دامنه ای ثبت شده و قابل قبول را برگزینید.
  •  بیشتر از 60 کاراکتر نباشد.
  • یک آدرس IP معتبر IPv4 یا IPv6 در ختیار داشته باشید.
  • برای تعریف هاست نیم، طبق فرمت مشخص شده عمل کنید برای مثال: hostname.example.com

1- تعریف هاست نیم روی دامنه بین المللی

شما حتماً قبل از انجام انجام هر کاری باید دامنه ی خود را انتخاب کنید ما در پایگاه دانش میزبان فا مقاله ای مبنی بر معرفی انواع دامنه سایت ها و کاربردشان ارائه داده ایم که می توانید با مراجعه به این مقاله اطلاعات کافی درباره ی دامنه ها بدست آورید. حتماً در نظر داشته باشید که دامنه های ir. و تمام متعلقات آن مربوط به ایران بوده و نشانگر اقامت شما در کشور ایران است و طبق تحریم های اعمال شده بر کشور عزیزمان دسترسی شما به بسیاری از موارد محدود می شود به عنوان مثال شما با چنین دامنه ای امکان دسترسی به سیستم مدیریت محتوای Cpanel نخواهید داشت. پس باید در اولین اقدام نوع دامنه را مشخص کنید. شما می توانید برای خرید دامنه از شرکت میزبان فا اقدام کنید و پس از آن برای مدیریت سرور با ست کردن هاست نیم انتخابی بر روی سرور و در نهایت انجام پیش نیاز های سیستم مدیریت سرور Cpanel به مدییت اختصاصی خود دست پیدا کنید.

در نظر داشته باشید شرکت میزبان فا با ارائه سرور کانفیگ شده توانسته پیکربندی اختصاصی و فوق بهینه را برای مشتریان خودش به صورت انحصاری ارائه دهد. به این ترتیب دیگر نیازی به اقدامات اولیه و کانفیگ و پیکربندی سرور نخواهید داشت چرا که همه چیز تحت نظارت تیم پشتبانی سرور، در میزبان فا خواهد بود.

مشاهده سرور آماده و کانفیگ شده میزبان فا

اگر از قبل دامنه ای دارید یا اینکه اکنون اقدام به خرید کرده اید، وارد پنل کاربری خود شوید و در قسمت دامنه ها، مدیریت دامنه را انتخاب کنید. (این مسیر در ناحیه کاربری سایر شرکت ها ممکن است کمی متفاوت باشد که می توانید از هاستینگ خود مسیر مربوطه برای تعریف هاست نیم را جویا شوید.) در میزبان فا به ناحیه کاربری خود بروید سپس از منوی دامنه ها به زیرمنوی دامنه های من مراجعه کنید، روی علامت سه نقطه مقابل نام دامنه مورد نظرتان کلیک کنید و با انتخاب گزینه مدیریت دامنه به بخش تنظیمات هدایت خواهید شد.

ست کردن هاست نیم و دامنه

پس از ورود به قسمت مدیریت دامنه میتوانید در قسمت چپ تصویر گزینه Nameservers خصوصی  را انتخاب کنید و وارد محیط ست کردن IP و hostname در دامنه شوید. در فیلد اول، هاست نیم دلخواهتان را وارد کنید و در فیلد دوم آیپی سرور را درج کنید.

ست کردن هاست نیم و دامنه

پس از ست کردن آیپی و هاست نیم در دامنه دیگر می توانید وارد محیط SSH شوید و عملیات ست کردن Hostname بر روی سرور را انجام دهید.

2- چگونه hostname را پیدا کنیم؟

در این مرحله و ابتدا ارد محیط سرور و یا SSh می شویم. ما در پایگاه دانش میزبان فا نحوه ی ورود به سرور لینوکس از طریق نرم افزار Putty را قرار داده ایم لطفاً به این مقاله سری بزنید و با ما در ادامه همراه شوید. با وارد کردن کد دستوری زیر از وضعیت Hostname سرور اطلاعاتی را کسب می کنیم که به صورت خودکار نامی بر آن نهاده شده است.

hostnamectl status

هاست نیم چیست

در این قسمت با فشردن کلید Enter نتیجه وضعیت Hostname نمایان می شود. همان طور که در تصویر زیر مشاهده می کنید در مقابل عبارت Static hostname: هاست نیم ست شده نمایش داده شده است که می توانید هر زمان که تمایل دارید آن را تغییر دهید.

دستور اعلام وضعیت هاست نیم

3- دستور ست کردن Hostname بر روی سرور

به هر دلیلی ممکن است تمایل داشته باشید هاست نیم خود را تغییر دهید در این قسمت با با وارد کردن دستور زیر می توانیم هاست نیم مورد نظر را بر روی سرور تنظیم کنیم. به جای hostname.example.com عبارت مربوط به خودتان که در گام اول تنظیم کردید را درج کنید.

hostnamectl set-hostname hostname.example.com

هاست نیم چیست

به عنوان مثال در تصویر فوق ما bluesky.mizbanfa.net را به عنوان هاست نیم خود در نظر گرفتیم. پس با فشردن کلید Enter هاست نیم را ست می کنیم. و دوباره با دستور زیر اقدام به دیدن وضعیت جدید هاست نیم می کنیم.

hostnamectl status

دستور ست کردن هاست نیم

حال با فشردن کلید Enter میبینیم، نام جدید هاست نیم ست شده را به ما نمایش می دهد.

دستور ست کردن هاست نیم

قبل یا بعد از مراحل نصب سی پنل می توانید هاست نیم را تعریف و در در محیط ssh ست کنید.

سوالات متداول شما درباره هاست نیم

  • هاست نیم چیست؟
    هاست نیم درواقع نام سیستم ما در بین شبکه است و نامی است که با آن شناسایی می شود.
  • نمونه هاست نیم چیست؟
    برای مثال نمونه هایی هاست نیم ها بر اساس وبسایت Cpanel می تواند شامل موارد زیر باشد hostname.example.co.uk یا hostname.example.com
  • چگونه هاست نیم خود را پیدا کنیم؟
    با دستور hostnamectl status می توانید اطلاعات هاست نیم را پیدا کنید.
  • چگونه هاست نیم را تنظیم کنیم؟
    با دستور hostnamectl set-hostname newhostname می توانید هاست نیم خود را ست کنید. به جای newhostname هاست نیم خودتان را درج کنید.

هاست نیم چیست؟ برای تعریف هاست نیم باید بگوییم به زبان ساده نامی است که برای سیستم خود در یک شبکه انتخاب می کنید که البته کاربرد های دیگری نیز دارد. برای نصب سی پنل روی سرور به هاست نیمی نیاز دارید که برای فراخوانی و ورود به پنل استفاده شود در حقیقت این هاست نیم را در مرورگر درج می کنید و پس از وارد کردن نام کاربری و رمز عبور وارد کنترل پنل خود می شوید خب حتما می پرسید چگونه هاست نیم خود را پیدا کنیم؟ چطور اصلا هاست نیم مورد نظرمان را ست کنیم؟ روال بسیار ساده است ابتدا باید یک دامنه بین المللی تهیه کنید (دامنه ملی تحت تحریم است!) سپس در پنل مدیریت دامنه، نام دلخواهی را به عنوان هاست نیم وارد کنید، آیپی سرور را وارد کرده و سپس به محیط ssh سرور بروید و مطابق با گام دوم و سومی که در آموزش ذکر شد این هاست نیم را ست کنید. در نهایت باید در نظر داشته باشید که در بیشتر سیستم عامل های لینوکس دستورات بالا می تواند راه حل تغییرات شما باشد. با این حال می توانید با ورود به فایل هاست نیم نیز این تغییرات را اعمال کنید در واقع راه حل های دیگری نیز برای تغییر هاست نیم وجود دارد که ما در این مقاله به زبان ساده در سیستم عامل آلمالینوکس بهترین و ساده ترین راهی که زمان کمتری را می برد را پیش روی شما قرار داده ایم. شرکت میزبان فا با ارائه ی محصولات آسمان آبی خود بر روی سیستم عامل های لینوکس و انواع توزیع های آلمالینوکس شما را از کانفیگ و پشتیبانی 24 ساعته ی خود مطمئن می کند و می توانید با خیال راحت انواع سرور مجازی مخصوص سایت های پر بازدید را خریداری کنید و از تکنولوژی کلاستر ابری پیشرفته نهایت لذت را ببرید. 😉👇🏽

سرویس بلواسکای میزبان فا

3/5 - (2 امتیاز)

محتوای تیمی کار شده

تیم تحریریه میزبان فا موضوعات کاربردی را جمع آوری کرده و بهترین عناوین را گلچین می کند سارا صالحی و نرسی مزداب تحقیقات را آغاز و آن را تحریر می کنند، امید لیرکی نتیجه تحقیقات را یکبار دیگر به شیوه ویدیویی ارائه می دهد و محدثه اسماعیلی نیز کل محتوا را بررسی، تکمیل و مورد ادیت نهایی قرار می دهد سپس آن را برای موتورهای جستجو بهینه می کند. محتوایی که اکنون مطالعه می کنید حاصل تلاش و تحقیقات چندین روزه تیم تحریریه میزبان فا است. 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *