آموزش مدیریت سرور

تفاوت سرور ابری با سرور مجازی و سرور اختصاصی چیست؟

تفاوت سرور ابری با سرور مجازی و سرور اختصاصی دقیقا در چیست؟ کدام نوع سرور بهتر است؟ چرا به برخی سرورها می گوییم ابری؟ کاربرد سرور ابری چیست؟ همه این ها از جمله سوالاتی است که در ذهن بسیاری از افرادی که کسب و کار اینترنتی را شروع کرده اند اما هنوز اطلاعات کافی از انواع سرور و نوع کارکرد آنها ندارد پپیش می آید. سرور ابری در نوع خود می تواند از بهترین نوع سرور ها باشد که در سرویس آسمان آبی میزبان فا پایه و اساس انواع سرور ها، خاصیت ابری بودن آنهاست. حالا ما در این مقاله از پایگاه دانش میزبان فا به تمامی سوالات شما مبنی بر انواع سرور اعم از مجازی و اختصاصی و صد البته سرویس ابری را توضیح می دهیم تا برای شما مفهوم اصلی آنها به زبان ساده و تفاوت های آنها آشکار شود. با ما همراه باشید. 😍

تفاوت بین سرور ابری و مجازی و اختصاصی؟

این روزها انواع سرورها را با نام های مختلف میبینیم که در صنعت هاستینگ ارائه می شوند اصولا براساس ویژگی های یک سرور، نام هایی برای آن ها اختصاص داده می شود اما نکته اینجاست که همگی ذاتا یک سرور اختصاصی پر قدرت با منابع بالا یا حداقل بر پایه یک سرور فیزیکی هستند که حالا با انواع نرم افزار ها و معماری ها، به مدل های مختلفی تبدیل می شوند. از نظر تشابه این سه سرور یعنی سرور مجازی، اختصاصی و ابری ویژگی های بسیار زیادی دارند که بین آنها مشترک است که گاهی برخی ویژگی در یکی بولد و در دیگری کمرنگ تر است حالا ما در این قسمت تفاوت ها و دلیل انتخاب هرکدام را با توجه به نوع کاربری بررسی می کنیم. البته قبلا به توضیح کامل درباره اینکه سرور مجازی چیست و چه ویژگی هایی دارد و همچنین سرور اختصاصی و تفاوت های آن با سرور مجازی پرداخته ایم…

تفاوت سرور ابری با سرور اختصاصی و سرور مجازی چیست؟

نرسی به صورت خلاصه در مورد سرور ابری و تفاوت بین سرور ابری و مجازی و اختصاصی میگه:

  • تفاوت در معماری: در سرویس های ابری چند سرور در کنار هم قرار گرفته و از قدرت حاصله و تمام منابع رم و پردازنده این سرورها بهره گرفته می شود اما در طراحی غیر ابری همه چیز (قدرت و منابع پردازشی) تنها به یک سرور فیزیکی محدود است.
  • تفاوت در منابع پردازشی: در سرورهای ابری، منابع تجمیع شده اند به این صورت که با معماری خاص، منابع چندین رک و چندین سرور را تجمیع و به صورت یک ابر یکپارچه ارائه می کنند. (در میزبان فا از طراحی کلاسترینگ بهره گرفته می شود) در سرورهای اختصاصی و مجازی غیر ابری، از قدرت یک تک سرور بهره گرفته می شود.
  • قدرت و پایداری: با توجه به تجمیع منابع در نوع ابری، قدرت و پایداری و همچنین آپتایم سرور نسبت به نوع غیر ابری بسیار بالاتر است.
  • در سرورهای ابری منابع بسیار بالایی در اختیار کاربران قرار دارد و چنانچه منابع یک سرور مشغول شود، منابع سایر سرورها در دسترس است و کاربران با مشکلات کندی و کمبود منابع پردازشی مواجه نخواهند شد حال انکه در سرویس غیر ابری در صورت مشغول بودن منابع، سایت ها دچار اختلال خواهند شد.
  • تعویض قطعات: به دلیل تجمیع چندین سرور در سرویس ابری، چنانچه برخی قطعات سخت افزاری دچار قطعی یا سوختگی شوند امکان تعویض آن ها بدون چالش و بسیار راحت است چرا که سایر سخت افزارهای سرویس ابری در دسترس اند و کمبود این قطعه را پوشش می دهند تا سریعا تعویض شود.
  • و…

نکته مهم: در جدول زیر سرور مجازی و سرور اختصاصی از نوع غیر ابری و با سرور ابری مقایسه شده است دقت داشته باشید می توان معماری سرور اختصاصی و سرور مجازی را نیز به صورت ابری طراحی کرد تا از ویژگی های این طراحی هوشمندانه برخوردار شوند و قدرتی چندین برابر را ارائه کنند در میزبان فا تمامی سرورهای ارائه شده به مشتریان دارای طراحی کلاسترینگ و به صورت ابری است.
ویژگی ها سرور ابری Cloud server سرور اختصاصی dedicated server سرور مجازی VPS server
منابع پردازشی تجمیع منابع چندین سرور کل منابع یک سرور بخشی از منابع یک سرور
عملکرد* به دلیل تجمیع منابع چندین سرور، بروز اختلال و قطعی به حداقل و صفر میرسد. امکان قطعی و اختلال وجود دارد. امکان قطع شدن وجود دارد.
معماری کلاسترینگ سنتی (محدود به تک سرور) سنتی (محدود به تک سرور اصلی)
تعویض سخت افزار بدون قطعی سایت ها (عدم خاموشی سرور) همراه با داون شدن (خاموشی سرور) همراه با داون شدن (خاموشی سرور)
گسترش زیرساخت به سادگی و بسیار سریع برای افزایش منابع پردازشی سخت افزار مربوطه تهیه و به زیرساخت اضافه میشود. برای افزایش منابع پردازشی باید ظرفیت سرور فیزیکی بررسی شود.
آپتایم و پایداری* نزدیک یا معادل 100% بالا (وابسته به کانفیگ سرور) بالا (وابسته به کانفیگ سرور)
انتقال اطلاعات سریع و ساده در سیستم ابری زمانبر و همراه با خاموشی سرور فیزیکی زمانبر و همراه با خاموشی سرور مجازی (نیاز به خاموشی سرور اصلی نیست)
قدرت* قدرت چندین سرور قدرت کل تک سرور وابسته به ظرفیت ارائه شده به سرور مجازی
اختلال در صورت خرابی تجهیزات خیر بله بله
نیاز به خاموشی بسیار کم و نزدیک به صفر در صورت خرابی تجهیزات یا انتقال دیتا در صورت هنگی یا انتقال دیتا
مقیاس پذیری* بالا و بدون محدودیت محدود به منابع تک سرور اصلی محدود به ظرفیت باقی مانده از تک سرور (سرور فیزیکی اصلی)
هزینه ها $$$$ $$$ $$

شایان ذکر است مقوله هایی از جمله سرعت، مقیاس پذیری، امنیت و حتی آپتایم به زیرساخت سرور و کانفیگ آن بستگی دارد. در جدول بالا منظور سرور اختصاصی و سرور مجازی غیر ابری است که با سرور ابری مقایسه شده… بیایید کمی شفاف تر با ویژگی های سرور ابری آشنا شویم. تاکنون به این موضوع فکر کرده اید که سرور ابری چه ویژگی منحصر بفردی دارد که باعث شده از انواع سرورها با معماری های سنتی فاصله بگیرد و پیشتاز میدان شود؟!

معماری کلود سرور (سرور ابری) چگونه است؟

به صورت کلی یک تعداد سرور فیزیکی و اختصاصی به صورت کلاستر به یکدگیر متصل می شوند و در این حالت قدرت CPU، رم و حافظه ی آنها با یکدیگر ادغام می شود و تبدیل به یک سیستم ابری یکپارچه قدرتمند با منابع پردازشی بسیار بالا می شوند. پس ما حالا شبکه ای از کامپیوت ها و استوریج ها را داریم. کامپیوت ها شامل سرورهایی هستند که منابع رم و CPU را تامین می کنند و اما استوریج ها نیز سرورهایی هستند که با اتصال به یکدیگیر فضای یکپارچه ذخیره سازی را تشکیل می دهند، چنانچه در شبکه ابری به هر دلیلی اعم از اختلال یا خرابی قطعات و… سروری از دسترس خارج شود، سرویس ابری به عملکرد خود بدون مشکل ادامه می دهد و سایت های روی سرویس ابری دچار اختلال نمی شوند. در معماری سنتی و روش های غیر ابری، همه چیز به یک تک سرور وابسته است و در صورت خرابی و قطع شدن سرور، سایت های روی آن از دسترس خارج می شوند که در ادامه به شرح مفصل این موضوع می پردازیم. ما در میزبان فا شبکه ای متصل و تشکیل شده از ده ها سرور را داریم که با نرم افزار مجازی ساز، این سرور عظیم را تقسیم بندی کرده و VPS یا سرورهای مجازی را ایجاد می کنیم و در اختیار کاربران خود قرار می دهیم.

معماری کلود سرور و ساختار سرور ابری

سرور ابری میزبان فا با زیر ساختی کاملاً ابری بر روی آخرین نسل از سرور های Gen10 Hp با پشتیبانی 24 ساعته، با آپتایم 100% و قدرت و منابع بسیار بالا برای کسانیکه به پایداری زیرساخت خود اهمیت می دهند. سرور ابری میزبان فا، با تمام سرورهایی که تاکنون دیده اید کاملا متفاوت است…

سرور ابری با آپتایم بالا مخصوص میزبانی از سایت های پربازدید

معماری سرور مجازی و اختصاصی با سرور ابری چه فرقی دارد؟

در ابتدای این راهنما با نحوه کارکرد و طراحی سیستم های کلود آشنا شدید همانطور که گفتیم سرویس کلاد متشکل از چند ده سرور است که بر اساس طراحی کلاسترینگ به یکدیگر متصل شده و کل منابع سرورها با هم تجمیع می شوند. اما در حالت عادی در معماری سنتی، فرقی نمیکند که از سرور اختصاصی استفاده می کنید یا یک سرور مجازی امن و پر سرعت دارید، هر دو بر پایه یک تک سرور فیزیکی بنا نهاده می شوند (البته در سرویس های میزبان فا ما از قدرت یک تک سرور استفاده نمی کنیم چرا که سرورهای اختصاصی و مجازی میزبان فا از نوع کلود هستند) در سرور اختصاصی با وجود نرم افزار مجازی سازی، vps هایی ایجاد و منابع مشخصی از CPU، رم و حافظه به کاربران تخصیص داده می شود اما در سرور اختصاصی، منابع همان تک سرور در اختیار یک کاربر است. این دو نوع سرور هر دو مناسب برای سایت های پر بازدید هستند و منابع بالایی را در اختیار کاربران قرار می دهند. برای اطلاعات بیشتر درباره ی سرور مجازی و اختصاصی، ویژگی ها و تفاوت های آنها بهتر است به راهنمای سرور مجازی یا سرور اختصاصی؟ تفاوت سرور مجازی و سرور اختصاصی سری بزنید و اطلاعات خود را تکمیل کنید.

ویژگی های سرور ابری نسبت به سرور اختصاصی غیر ابری

Cloud server با توجه به تعریف کلی که دارد بسیار گسترده و کاربردی است و حتماً ویژگی هایی که دارد می تواند در سطوح بالا انتظارات کاربران را برآورده کند حالا در این قسمت به توضیح این ویژگی ها پرداخته ایم:

  • یکی از اصلی ترین ویژگی های سرور های ابری منابع سخت افزاری آنها است که باتوجه به تجمع تعداد بالای سرور اختصاصی که در آنها وجود دارد می توان منابع نامحدودی را در اختیار کاربران قرار داد.
  • مقیاس پذیری بالایی دارد به این معنا که هر کاربر قدرت افزایش منابع و زیر ساخت های خود را در هر زمانی که بخواهد دارد و این می تواند به شما در زمان پیشرفت کسب و کارتان کمک کند.
  • دسترسی مطلوبی دارد به این صورت که در صورت از کار افتادن یک سرور و خطا در یکی از سیستم ها برای کاربران و اطلاعاتشان هیچ مشکلی به وجود نمی آید و آنها قادر به استفاده از منابع دیگری در سرور هستند.
  • در این نوع سرور ها امنیت فوق العاده ای برقرار است به اینگونه که اگر در یکی از سرور ها برای یکی از سایت ها به دلیل هک شدن و یا ویروسی شدن مشکلی بوجود بیاید، سرور های ابری به صوت مجزا داده های شما را نگه داری می کنند به گونه ای که برای شما اصلاً مشکلی بوجود نیاید.
  • امکان استفاده از سیستم عامل های مختلف برای کاربران مختلف وجود دارد.
  • فضای ذخیره سازی بسیار نا محدود است.
  • چنانچه سخت افزاری دچار مشکل شود، به راحتی می تواند آن را تعویض کرد بدون اینکه سایت ها با مشکلی مواجه شوند.
  • و…

موارد استفاده از سرور ابری

سرور ابری همانند دو سرور VPS و اختصاصی در موارد مشابه کاربرد دارد، یعنی هر کجا که نیاز به منابع نامحدود و امکان ارتقاء منابع در هر لحظه وجود داشت و ما با سایتی با حجم عظیمی از اطلاعات و به اصطلاح Big data مواجه شدیم باید سرورهای ابری را برای میزبانی انتخاب کنیم. چرا که در این نوع از سرورها که برای سایت های پر بازدید بسیار مناسب هستند کاربر دیگر نگرانی برای آپتایم وبسایت و سئو و پیشرفت کاری خود ندارد راستی قبلا در یک ویدیوی مجزا به طور مفصل تشریح کردیم که سرور ابری چیست و برای چه کسانی مناسب است که با مشاهده آن، می توانید با ریز جزئیات و معماری سرورهای ابری بیشتر آشنا شوید و اما میزبان فا در یک قدم نوآورانه تحولی در صنعت هاستینگ ایجاد نموده و با ارائه تمامی محصولات زیر مجموعه سرویس آسمان آبی اعم از سرور مجازی و اختصاصی و حتی سرور ابری با زیر ساختی ابری، معماری کلاسترینگ بر روی آخرین نسل از سرور های شرکت Hp با منابع بسیار بالا و نامحدود توانسته میزبان بسیاری از سایت های پر بازدید ایران باشد تا کاربران هیچگاه نگرانی بابت مقیاس پذیر بودن سرور میزبانی خود نداشته باشند.

سوالات متداول درباره تفاوت سرور ابری با سایر سرورها

با تفاوت سرور مجازی، سرور اختصاصی با سرور ابری آشنا شدید؟ اکنون میدانید که تفاوت آن ها در قدرت و پایداری و البته معماری آنهاست. هنوز سوالی دارید؟ در ادامه پر تکرارترین سوالات کاربران را جمع آوری کرده ایم… 😉👇🏽

  • سرور ابری چیست؟
    سرور ابری تعدادی سرور اختصاصی است که در کنار هم با معماری کلاستر متصل شده اند و منابع تمامی این سرورها در این نوع معماری با هم تجمیع شده است.
  • تفاوت سرور ابری و مجازی و اختصاصی چیست؟
    اصلی ترین تفاوت در قدرت منابع آنهاست که در سرور ابری این منابع بسیار بالا و هر لحظه قابل ارتقاء است از طرفی با قطعی سرور یا خرابی برخی سرورها، سایت ها از دسترس خارج نمی شوند.
  • مشخصات سرور مجازی چیست؟
    سرور مجازی مخصوص سایت های پر بازدیدی است که منابعی بیشتر از یک هاست ساده نیاز دارند و دارای ویژگی های یک سرور اختصاصی در مقیاسی کوچک تر است داشتن IP اختصاصی و منابع بیشتر CPU رم و حافظه از جمله این موارد محسوب می شود.
  • تفاوت سرور اختصاصی میزبان فا با بقیه چیست؟
    کانفیگ تخصصی سرور بر اساس نیازهای سایت مشتری به صورت رایگان و استفاده از منابع بالا مانند CPU و رم و حافظه به صورت انحصاری و تک نفره و البته معماری کلاسترینگ سرورهای میزبان فا را متمایز می کند.
  • تفاوت های سرور مجازی و سرور اختصاصی در چیست؟
    این دو سرور اصلی ترین تفاوتشان در استفاده کاربر از منابع است که در سرور مجازی به دلیل مجازی سازی ظرفیت این منابع کمتر شده است و کاربر در سرور اختصاصی قدرت استفاده از منابع بالاتری را دارد.
  • چرا بهتر است سرور از نوع ابری تهیه کنیم؟
    چرا که قدرت پردازشی بسیار بالاتری را ارائه می کنند و احتمال قطعی و خاموشی و از دسترس خارج شدن

تفاوت سرور ابری با سرور مجازی و سرور اختصاصی تنها در معماری و میزان منابعی است که هر کدام به کاربران ارائه می کنند. معماری کلاسترینگ منحصر بفرد و مخصوص سرورهای کلود است به این شکل قدرت چندین رک و سرور در کنار هم تجمیع شده و یک سرویس ابری را تشکیل می دهد این سرویس به قدری پایدار و قدرتمند است که برخی چالش های رایج مثل تعویض سخت افزار یا مشکلات داون شدن به دلیل خرابی سخت افزار یا… را پوشش می دهد و در سرور ابری دیگر شاهد چنین مشائلی نیستید از طرفی پایداری یا آپتایم سرور ابری بسیار بالاست. به یاد داشته باشید ارائه خدمات توسط شرکت میزبان فا بر پایه ی معماری کلاسترینگ و زیر ساخت ابری می باشدکه تمامی ویژگی های یک سرور پایدار و قدرتمند را در حد عالی و بالا حفظ کرده است.

سرورهای ابری میزبان فا با طراحی کلاسترینگ و اپتایم 100 درصد

5/5 - (1 امتیاز)

نرسی مزداب

نرسی کارشناس معماری بوده به گفته خودش از تولید محتوا و به دست آوردن اطلاعات جدید و انتشار آنها برای مخاطبان بسیار لذت می برد. او به تازگی به تیم تحریریه میزبان فا ملحق شده و در تلاش است محتوای ارزشمندی برای مخاطبین رسانه پایگاه دانش میزبان فا تولید کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *