آموزش مدیریت سرور

سیستم عامل سرور چیست؟ + معرفی انواع آن

سیستم عامل سرور چیست؟ بهترین سیستم عامل برای سرور کدام است؟ این دو سوال رایج را به کرررات از کاربران می شنویم. باید بگوییم انواع مختلفی از سیستم عامل های سرور وجود دارد که بنابر اینکه هر سرور چیست و چه کاربردی دارد می تواند داشته باشد، سیستم عامل آن نیز متفاوت خواهد بود. اما برای درک بهتر این موضوع ابتدا باید با مفهوم سیستم عامل سرور یا server operating system آشنا شوید. در حقیقت سیستم عامل نقش یک واسط ارتباطی بین تجهیزات سخت افزاری و سیستم نرم افزاری سرور را ایفا میکند. به عنوان مثال روی سرور اختصاصی ایران میزبان فا یکی از توزیع های سیستم عامل لینوکس نصب شده است. در ادامه برای درک بهتر موضوع و شفاف شدن این مبحث، به معرفی انواع سیستم عامل سرور، انواع توزیع های لینوکسی و ویندوز و در نهایت معرفی بهترین سیستم عامل برای سرور می پردازیم پس تا انتهای این راهنما، در پایگاه دانش میزبان فا با ما  باشید.

در این آموزش مباحث زیر را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

سیستم عامل سرور چیست؟

اگر به صورت خلاصه بخوام براتون بگم همانطور که شما در خانه کامپیوتری دارید، این کامپیوتر برای دست یافتن شما به اطلاعات داخلی خود نیاز به سیستم عاملی مانند ویندوز یا مک دارد. پس شما با نصب آن به سادگی می توانید اطلاعات خود مانند عکس ها و برنامه های مختلفی مانند برنامه world، exel و برنامه ادیت فیلم و عکس و فتوشاپ و … را داشته باشید و از آن لذت ببرید. 😊 اما…اگر شما قصد انجام کار های بزرگتری را دارید دیگر این کامپیوتر خانگی جوابگوی نیاز های شما نیست و شما باید از یک سرور با سیستم عامل مخصوص خودش استفاده کنید که این سیستم عامل ها نسبت به سیستم عامل های خانگی گران تر هستند و نسبت به نوع کاربری شما باید برای نصب در سرور انتخاب شوند. در سرورها هم روال به همین شکل است اما در اسکیلی بزرگ تر، پس در نتیجه به همین شکل در سرور هم سیستم عاملی وجود دارد تا بهتر بتوانید سرور را مدیریت کنید.

نرسی به صورت خلاصه در مورد سیستم عامل سرور و انواع آن توضیح میده:

در حقیقت اگر سرور را به یک کامپیوتر بزرگ و قوی تشبیه کنیم، روی آن سیستم عامل نصب می شود که server operating system نام دارد این سیستم عامل امکان مدیریت منابع سرور، برقرای امنیت، ارتباط با سرور، بررسی وضعیت سخت افزارها و… را فراهم می کند. هر سیستم عامل هم توزیع یا نسخه های متنوعی دارد.

انواع سیستم عامل سرور

اشتباهی که من یا بقیه مرتکب شده اند این بوده که حین انتخاب سرور برای راه اندازی سایت یا هر نیاز دیگر، به سیستم عامل آن توجهی نداریم! اولین گزینه و مهم ترین فاکتور سیستم عامل نصب شده روی سرور است. البته اگر سرور اختصاصی تهیه نمایید می توانید سیستم عامل دلخواهتان را هم روی آن نصب و پیکربندی کنید. به صورت کلی دو سیستم عامل ویندوز و لینوکس بسیار محبوب هستند.

نوع سرور امکان ارتقاء منابع زبان قابل پشتیبانی سرعت سیستم عامل
سرور لینوکسی کد باز و قابل توسعه پشتیبانی از اغلب زبان های برنامه نویسی سرعت بالا نسبت به ویندوز لینوکس
  سرور ویندوزی برای توسعه باید از خود شرکت ماکروسافت درخواست و بسته خریداری کرد. پشتیبانی از زبان هایی چون ASP.NET سرعت پایینتر نسبت به لینوکس ویندوز

البته نسخه های دیگری هم در دنیا ارائه شده اما ما این دو سیستم عامل که از محبوبیت و کارایی بالایی برخوردار هستند را مورد بررسی قرار دادیم.

1- ویندوز سرور چیست؟

سیستم عامل ویندوز چیست

شرکت ماکروسافت نسخه هایی از سیستم عامل ویندوز مخصوص نصب بر روی سرور (Microsoft Windows Server) ارائه کرده است که در گذشت سال ها با نسخه های متفاوتی از آن روبه رو شدیم در حال حاضر از نسخه های زیر استفاده می شود:

  • ویندوز سرور 2022: اعلام پشتیبانی تا 2031
  • ویندوز سرور 2019 (نسخه 1809): پشتیبانی تا 2029
  • ویندوز سرور 2016 (نسخه 1607): پشتیبانی تا 2027
دقت داشته باشید در کنار هر نسخه ویندوز سرور، یک بازه زمانی تحت عنوان support end date یا پایان پشتیبانی اعلام می شود که گاها ممکن است این بازه تمدید شود یا پشتیبانی از نسخه مربوطه در آن تاریخ پایان یابد.

این نسخه های مختلف به صورت نوعی مدل بالاتر، از همان شرکت ارائه می شوند و خدمات جدیدتری را هر بار نسبت به نسخه ی قبلی ارائه می دهند.

2- انواع سیستم عامل لینوکس برای سرور

سیستم عامل لینوکس در مقابل ویندوز به دلیل رایگان بودن جذابیت بیشتری بین کاربران دارد و بسیاری ترجیح می دهند از سیستم عامل لینوکس برای سرور خود استفاده کنند. البته ویژگی هایی هم که باعت این جذابیت می شود کم نیست در این سیستم عامل کاربر قابلیت ایجاد پیکر بندی و ویژگی متن باز بودن را می تواند داشته باشد. انواع  توزیع کاربری یا همان نسخه های مختلف سیستم عامل لینوکس مخصوص سرور، عبارتند از:

  • AlmaLinux
  • Ubuntu
  • Cloud linux
  • CentOS
  • و…

سرورهای تمام ابری میزبان فا بر پایه ی سیستم عامل لینوکس هستند و مطابق با آخرین کانفیگ های روز دنیا پیکربندی شده اند. ما در میزبان فا روی آخرین نسل از سرورهای hp از سیستم عامل آلمالینوکس استفاده میکنیم.

سرور ابری میزبان فا  با آپتایم 100 درصد

در ادامه به توضیح انواع توزیع های کاربری لینوکسی که در بالا به آن اشاره کردیم می پردازیم.

1- آلما لینوکس AlmaLinux چیست؟

انواع نسخه های لینوکس

زمانی که خبر عدم توسعه ی توزیع CentOS پیچید بسیاری از برنامه نویس های شرکت لینوکس سعی کردند تا توزیعی را ارئه دهند که جایگزین CentOS باشد اما موفق نشدند…

خبر عدم توسعه ی CentOS پیچید و همچنان جایگزینی برای آن نبود. پس CentOS همچنان در راس قرار داشت اینجا بود که cloud linux دست به کار شد و توزیعی را معرفی کرد که آلما لینوکس نام داشت! این توزیع هم برای دسکتاب و هم برای سرورها مناسب بود. آلما لینوکس به دلیل اینکه موفق شد امکان مشارکتی فعال را برای کاربران خود محقق کند توانسته رقیب سرسختی برای باقی توزیع های لینوکسی باشد. تضمین داده شده که از این سیستم عامل تا سال 2029  پشتیبانی صورت می گیرد و تا آن سال خیالتان راحت است.

مزایای آلما لینوکس
  • انتقال آسان و راحت
  • تضمین آینده (تضمین پشتیبانی تا 2029)
  • گستره ی استفاده از آن و امکانات ایده آل
  • سورس کد با ثبات بالا
  • رایگان بودن
معایب آلما لینوکس
  • نیاز به داشتن مهارت برای استفاده (که البته این مورد ایرادی بر سیستم عامل نیست!)

2- اوبونتو Ubuntu چیست؟

سیستم عامل های لینوکس کدام اند

یکی از توزیع های سیستم عامل لینوکس است که به زبان فارسی “انسانیت نسبت به سایرین” معنا دارد. اوبونتو یکی از معروف ترین سیستم عامل های لینوکسی است و در میان ایرانیان به دلیل پشتیبانی زبان فارسی شهرت زیادی دارد البته از قلم نیفتد که رایگان بودن آن هم دلیل بر این معروفیت است. این توزیع لینوکسی مناسب کسانی است که در کار و مدیریت سرور خود تازه کار هستند و نیاز دارند سیستم عاملی روان و راحت داشته باشند.

مزایای اوبونتو
  •  استفاده آسان
  • سابقه پشتیبانی طولانی مدت
  • قدرت و امنیت خوب
  • متن باز بودن
  • مناسب برای کاربران عادی و سرور
معایب اوبونتو
  • با وجود سابقه پشتیبانی طولانی مدت، باز هم در پشتیبانی ضعف دارد.
  • پشتیبانی سخت افزاری انجام نمی شود.
  • مشکلات سازگاری

3- کلود لینوکس Cloud linux چیست؟

کلاد لینوکس چیست

سیستم عاملی توسعه یافته است که بر اساس CentOS کار می کند اما کارایی بالاتری دارد. این توزیع کاربری مخصوص میزبانی وب است و بسیاری از شرکت های هاستینگ نیز از آن برای میزبانی خود استفاده می کنند. در بسیاری از هاست های اشتراکی از کلاد لینوکس استفاده می شود تا اگر کاربری بیش از حد مجاز در حال استفاده از منابع بود، سایتش به مرور کند شود و او را مطلع سازد و مابقی کاربران سرور بتوانند راحت از منایعی که جزء حقشان است استفاده کنند.

مزایای کلاد لینوکس
  • بالا رفتن امنیت اکانت ها
  • امکان استفاده از چند ورژن php در میزبانی وبسایت
  • تعیین میزان خاصی از منابع برای کاربران
  • پایداری دیتابیس ها
معایب کلاد لینوکس
  • اگر به خوبی کانفیگ انجام نشود فعالیت های ادمین سرور با محدودیت مواجه می شود. در واقع اینها معایب نیستند و اگر یوزر در کار با این توزیع مسلط باشد ایرادی به آن وارد نیست.

4- سنت او اس CentOS چیست؟

بهترین سیستم عامل های لینوکس

با وجود اینکه قرار بود CentOS تا سال 2029 پشتیبانی شود و علی رقم محبوبیت زیاد، این نسخه هم پایان یافت و طرفداران آن، به نسخه های دیگری مهاجرت کردند.

یکی از توزیع کاربری های لینوکس است که این سیستم عامل به صورت رایگان ارائه شد. این نسخه تجاری برای شرکت های بزرگ مناسب بود و این توزیع کاربری در سرور مجازی امن میزبان فا هم محبوبیت بسیار زیادی داشت. در این سیستم عامل و یا توزیع مزایا و معایبی توسط کاربران تجربه شد که به بعضی از انها اشاره می کنیم.

مزایای CentOS
  • منبع باز بودن
  • گزینه ای محبوب در مجازی سازی و میزبانی
  • امنیت خوب
  • پایداری بالا
  • وعده پشتیبانی بلند مدت (که البته عملی نشد!)
معایب CentOS
  • عدم پشتیبانی تا تاریخ اعلام شده
  • عدم پشتیبانی مستقیم
  • محدودیت های تجاری

بهترین سیستم عامل برای سرور کدام است؟

در نوع انتخاب سیستم عامل ها بهتر است که بگوییم ما در دوراهی انتخاب بین سیستم عاملی برای سیستم خانگی خود و سروری با حجم پردازشی بالا قرار داریم. سیستم عامل های سروری برخلاف سیستم عامل های سیستم های خانگی گران تر هستند اما باز هم در نوع آنها تفاوت ها و ویژگی هایی وجود دارد که ما را به انتخاب نوع خاصی از سیستم عامل ها سوق می دهد. در این مقاله با بررسی دو سیستم عامال ویندوز و لینوکس متوجه شدیم که سیستم عامل لینوکسی با توزیع های رایگان و پر مصرفی که دارد می تواند بسیاری از نیاز های یک کاربر را پاسخگو باشد. سیستم عامل لینوکس با امنیت بسیار بالاتری که نسبت به ویندوز دارد و سرعت بسیار بالای خود که حرف اول را می زند قابل احترام و انتخاب است.سرور های شرکت میزبان فا نیز بر پای سیستم عامل لینوکس ارائه می شود و میزبان مطمئن و امنی، برای وبسایت های وردپرسی، جوملایی و… هستند کاربران می توانند با ورود به صفحه ی آسمان آبی میزبان فا از تمامی این پلن ها آگاهی کسب کنند.

سوالات متداول درباره انواع سیستم عامل سرور

تا اینجا متوجه شدیم که سیستم عامل سرور چیست و هر کدام چه توزیع هایی دارند. اما ممکن است یکسری سوال در ذهن شما ایجاد شده باشد برای همین پرتکرارترین سوالات کاربران را لیست کردیم، شاید شما هم اینجا، پاسختان را بیابید!

  • بین سیستم عامل معمولی کامپیوتر و سیستم عامل سرور چه تفاوتی است؟
    ابتدایی ترین مورد می تواند تفاوت قیمت این دو باشد و به صورت کلی شما در سیستم خانگی خود فقط یک سری برنامه را داریک که در نهایت کار های ساده ای با آنها انجام می دهید و یا بازی های کامپیوتری دارید اما در سرور ها شما اطلاعات عظیمی را خواهان پردازش هستید.
  • بهترین سیسم عامل کدام است؟
    باید بگویم همه ی اینها به کاربری شما بستگی دارد اما سیستم عامل لینوکس با پشتیبانی از بیشتر زبان های برنامه نویسی در دنیا و با توزیع های رایگان که دارای ویژگی های خاصی هستند در نوع خود بهترین است.
  • سیستم عامل ویندوز و لینوکس چه فرقی دارند؟
    سیستم عامل ویندوز در نسخه های مختلف از شرکت ماکروسافت به بازار می آید که کمی گران قیمت هستند و بسیاری از زبان هارا پشتیبانی نمی کند و اینها درست در تقابل با سیستم عامل لینوکس است.
  • کدام سیستم عامل امنیت بیشتری دارد؟
    باید بگویم از نظر امنیت در کل دنیا سیستم عامل لینوکس حرف اول را می زند که این خود یک دلیل بسیار منطقی برای انتخاب است.
  • کدام سیستم عامل سریع تر است؟
    باید بگویم سیستم عامل لینوکس با پردازنده های بسیار قوی از ویندوز سریع تر است.

سیستم عامل سرور رابطی بین سیستم نرم افزاری سرور و تجهیزات سخت افزاری محسوب می شود و برای مدیریت و کنترل سرور کارایی دارد. انواع مختلفی از سیستم عامل های مخصوص سرور ارائه شده است که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. به طور قطعی نمی توان گفت که بهترین سیستم عامل سرور کدام است چرا که هر کاربر یا ادمین، باید با توجه به نیاز و کاربری مورد نظرش یک سیستم عامل متناسب را انتخاب و پیکربندی کند. در میان توزیع های لینوکسی آلما لینوکس محبوبیت خوبی پیدا کرده و این روزها به کرارات در مورد آن می شنویم. در مقاله های آتی حتما در مورد اینکه آلما لینوکس چیست با هم بیشتر صحبت می کنیم و به شرح مفصل آن می پردازیم. راستی این مساله را حتما در نظر بگیرید اگر سرور اختصاصی تهیه کنید، باید با انواع توزیع ها و نحوه نصب آن ها آشنایی داشته باشید، اما اینجا در میزبان فا سرورهای کاملا مدیریت شده به شما ارائه می شود و تمام کانفیگ های سخت افزاری و نرم افزاری آن توسط تیم فنی میزبان فا صورت می گیرد به این صورت دیگر دغدغه ای بابت این مباحث نخواهید داشت، از طرفی بدون هزینه جانبی، سرور شما مدیریت و مانیتورینگ می شود.

سرور اماده و کانفیگ شده میزبان فاا

5/5 - (1 امتیاز)

نرسی مزداب

نرسی کارشناس معماری بوده به گفته خودش از تولید محتوا و به دست آوردن اطلاعات جدید و انتشار آنها برای مخاطبان بسیار لذت می برد. او به تازگی به تیم تحریریه میزبان فا ملحق شده و در تلاش است محتوای ارزشمندی برای مخاطبین رسانه پایگاه دانش میزبان فا تولید کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *