چیست ؟

Protocol چیست ؟

آشنایی با انواع پروتکل های شبکه

در مفاهیم شبکه به مبحث پروتکل می رسیم و کاربران سوال می کنند که پروتکل چیست؟ در واقع پروتکل که به صورت porotocol نوشته می شود به معنای قرارداد ، شیوه و اصول ، راهکار و سیاست می باشد. با بررسی و شناخت انواع پروتکل های موجود در اینترنت خیلی ساده تر می توان نسبت به فعالیت های روزمره اینترنتی اقدام نمود. آشنایی با پروتکل های استاندارد شبکه برای وبمستران و صاحبان وب سایت ها یک الزام محسوب می گردد. در این مقاله از پایگاه دانش میزبان فا قصد داریم به معرفی انواع پروتکل های شبکه بپردازیم.

معنی پروتکل به زبان ساده

در کل مجموعه قوانینی که تعیین می کند چگونه دو کامپیوتر درون شبکه با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند مانند : IP  و TCP
به عنوان مثال ما می خواهیم یک سرویس FTP راه اندازی کنیم ، به معنای File Transfer porotocol و همینطور که مشخص است این سرویس در جهت انتقال اطلاعات فعالیت دارد، هم اکنون ما می خواهیم برای انتقال اطلاعات از این طریق یک سری سیاست و استاندارد تدوین نماییم که کاربران این سیستم طبق این چارچوب از سرویس FTP به این قوانین و سیاست هایی که ما برای سرویس خود وضع نموده ایم پروتکل گفته می شود .
Protocol ها یک سری قوانین، اصول ها و چارچوب هایی است که تعیین می کند یک عمل جزء چه گروه و شاخصه ای قرار می گیرد و از چه سیاست هایی پیروی می کند.

معرفی انواع پروتکل های شبکه

همانند این است که شما به یک کشور خارجی سفر نمایید؛ هنگامی که می خواهید با مردم آن کشور یا شهر ارتباط برقرار کنید یکی از قوانین این است که میبایست زبان رسمی آن کشور را بلد باشید و پس از آن نیز باید از قوانین و استاندارد های آن کشور پیروی نمایید. پروتکل نیز مجموعه ای از قوانین برای ارتباط رایانه ها با یکدیگر و ارتباط رایانه ها با یک شبکه داخلی یا خارجی است.

معرفی انواع پروتکل های شبکه

تاکنون به این فکر کرده اید که انواع پروتکل های موجود در اینترنت چه مواردی هستند؟ در ادامه به بررسی انواع پروتکل های استاندارد شبکه خواهیم پرداخت.

  • پروتکل http چیست؟
    HTTP:
    پروتکل رایج وب سایت های اینترنتی و هاست های ارائه شده به مشتریان
    HTTPS: پروتکل رایج SSL  در اینترنت برای سایت های امن
  • FTP: پروتکل رایج انتقال فایل ها در محیط اینترنت
  • IP: پروتکل تعیین مسیر و ارسال بسته های TCP / IP
  • FTAM: پروتکل دسترسی به فایل ها و بسته ها می باشد.
  • SMTP: پروتکل رایج انتقال پست الکترونیکی و ایمیل می باشد.
  • Telnet: پروتکل رایج برقرای ارتباط از راه دور می باشد.
  • SNMP: پروتکل نظارت بر شبکه و مدیریت شبکه می باشد.
  • DNS پروتکل چیست : پروتکل می باشد که آدرس IP هاست را به دامنه نسبت می دهد.
  • پروتکل tcp/ip چیست؟
    TCP:
    پروتکل کنترل و نظارت بر تحویل منظم داده ها می باشد.
  • PPP: پروتکل ارسال سریال می باشد.
  • DHCP: پروتکل جهت تخصیص آدرس های IP دینامیک در شبکه می باشد.
  • ECiP: پروتکل فراهم کننده یک اتصال قابل اطمینان نقطه به نقطه بر روی UDP
  • و سایر پروتکل ها

به منظور افزایش امنیت وب سایت ها، از پروتکل https به جای پروتکل http بهره گرفته می شود. پس باید بدانید که HTTPS چیست؟ آشنایی با HTTPS به روش کبوتر نامه‌بر  و اینکه  چرا باید از SSL استفاده کنیم؟ تاثیر HTTPS در سئو سایت چیست.

در این مقاله آموزشی سعی بر این بود که به بررسی انواع پروتکل های موجود در اینترنت بپردازیم تا در نهایت خواننده درک کند پروتکل چیست و چه کاربردی دارد. آشنایی با انواع پروتکل های شبکه موجب می شود صاحبان وب سایت ها به طرز ملموس و بهتری بتوانند به عملکردهای خود بپردازند.  اگر بخواهیم معنی پروتکل را به صورت ساده تر ذکر نماییم باید بگوییم که هرگاه در محیط اینترنت یک عملی قرار است انجام شود و در پی آن یک نتیجه ای حاصل شود، پروتکل آماده و تدوین می گردد. این عمل طبق آن پروتکل و استاندارد هایی که در آن قرار داده شده است راه اندازی می گردد. پروتکل مجموعه قوانینی است که تعیین می کند چگونه کامپیوتر های درون یک شبکه با یکدگیر و با کامپیوتر های خارج از شبکه ارتباط برقرار نمایند.

4.3/5 - (30 امتیاز)

محدثه اسماعیلی

سالهاست که با وردپرس کار می کند و پس از آن به کسب اطلاعات در ابعادی وسیع تر پرداخت و توانست در حوزه هایی چون دیجیتال مارکتینگ، سئو و تولید محتوای اصولی مطابق با الگوریتم های روز گام بردارد. او اکنون به تیم تحریریه میزبان فا کمک رسانی میکند.

‫۱۷ دیدگاه ها

    1. سلام روزبخیر؛
      اگر عنوان خاصی مد نظرتون هست بفرمایید دااخل مقاله اضافه میشه.

    1. سلام وقت بخیر؛
      ممنون از عنایت شما. خوشحالیم مقاله مورد رضایت شما واقع شده.

    1. سلام و احترام؛
      بله حتما اگر اطلاعات مذکور مورد نیازتون هست در برنامه آپدیت قرار میدیم.

  1. سلام یک سوال در ساخت این پروتکل ها مخابرات نقش داره یا سیستم عامل!؟
    الان مثلا برای ساخت پروتکل udp باید اقدام خاصی انجام بدن؟؟

    1. سلام و احترام؛
      هر کدام از این پروتکل ها از قبل بر بستر شبکه تعریف شدن و شما بر اساس فعالیتتون از اون ها استفاده می کنید. در واقع پروتکل ها قوانین داخل شبکه هستند. ولی در نهایت این شما هستید که انتخاب میکنید از چه نوع پروتکلی استفاده کنید به عنوان مثال:
      پروتکل http در ابتدای آدرس های اینترنتی درج میشه و برای انتقال دیتا هستش اما صاحبان وبسایت ها میتونن روی سایتشون گواهی ssl نصب کنن و تعیین کنن که ابتدای آدرس دهی های سایتشون پروتکل https درج بشه که از لحاظ امنیتی در سطح بالاتری قرار داره.

  2. سلام و عرض ادب .در بازار سرمایه در ساعت 8 و 45 دقیقه سفارش های سر خطی ارسال میشوند و سرعت ارسال بسیار مهم میباشد به گونه ای که در 500 میلی ثانیه نزدیک به 2000 سفارش برای خرید عرضه اولیه ها ارسال میشود که در آن روز فقط برای 70-60 نفر خریداری میشود . به تازگی افراد با استفاده از پروتکل شبکه ارسال میکنند . اگر مقدور است توضیحاتی را در مورد این روش شرح بفرمایید . با تشکر .

  3. سلام . ممنون بابت مطالب اموزندتون.
    یک سوال داشتم.
    در بحث پروتکل های شبکه مذاکره یا توافق اولیه به چه معناست میشه با مثال توضیح بدین؟

    1. سلام و احترام دوست عزیز؛
      در خصوص مبحث Negotiation in Network Protocols باید گفت بر روی اتصال در مورد یکسری پارامترهای انتقال داده بین مبدا و مقصد یا فرستنده و گیرنده مثل احراز هویت و نحوه رمزگذاری و حداکثر سایز و… مذاکره یا چهارچوب های مشخص یا اصطلاحا توافقاتی درنظر گرفته می شود.

  4. سلام
    مرسی واقعا سایت خوبی دارین
    یه سوال ذهن من رو درگیر خودش کرده و نمی تونم تو اینترنت جوابشو پیدا کنم .
    ماهیت پروتکل های شبکه از چی هستن ؟
    از کد نویسی این قوانین رو درست میکنن یا چی؟

    ممنون میشم جواب بدین مرسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *