میزبانی وب

آموزش نحوه نیم بها کردن ترافیک سایت در هاست ایران

در راستای تغییر سیاست‌های قیمت گذاری بر روی تعرفه اینترنت کاربران از سوی وزارت ارتباطات، سامانه‌ای در خصوص ثبت سایت برای نیم بها کردن ترافیک سایت راه‌اندازی شد که اگر از هاست ایران استفاده کنید با ثبت سایت در این سامانه و به کمک آن میتوان درخواست قرار گرفتن سایت در بین لیست سایت های ترافیک داخلی را ثبت کنید. در این صورت سایت شما پس از بررسی و واجد شرایط بودن تایید شده و کاربرانی که با اینترنت داخلی وارد سایت شما شوند هر ترافیکی که در آن مصرف کنند به صورت نیم بها محاسبه خواهد شد و ترافیک نیم بها برای این نوع سایت‌ها محاسبه خواهد شد.

در این آموزش از پایگاه دانش میزبان‌فا قصد دارم به آموزش تصویری نحوه اضافه کردن سایت به لیست سایت‌هایی با ترافیک داخلی بپردازم که با استفاده از این آموزش تصویری می‌توانید آدرس سایت خود را برای ثبت در سامانه ثبت دامنه های اینترنتی با میزبانی داخلی ثبت کنید تا بازدیدکننده‌هایی که با اینترنت ایران از سایت شما استفاده می‌کنند مصرف ترافیک 50 درصدی داشته باشند.

آموزش نحوه نیم بها کردن ترافیک سایت

اجرای این طرح بر مبنای مصوبه 266 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و با هدف محاسبه نیم بهای ترافیک اینترنت برای سایت‌های داخلی صورت می‌گیرد. پیش از این، تعرفه ترجیحی نیم بها برای 500 سایت پربازدید داخلی محاسبه میشد که این سایت‌ها بر اساس رتبه الکسا اعتبار سنجی شده بودند و این نوع اعتبار سنجی ناعادلانه بود، تا اینکه با اعلام وزیر ارتباطات، این دستورالعمل به تمامی سایت‌های داخلی تعمیم یافت و ملاک نیم بها کردن ترافیک سایت بر اساس بازدید از بین رفت. حال هر سایتی با هر بازدیدی به شرطی که در داخل ایران میزبانی شده باشد، می‌تواند ترافیک مصرفی اینترنت برای بازدیدکنندگان خود را به نیم بها کاهش دهد.

شرط قرارگیری سایت در بین لیست سایت های ترافیک داخلی این است که سایت در داخل کشور میزبانی شده باشد. یعنی برای اینکه سایت شما برای بازدیدکنندگان ترافیک 50 درصدی را ثبت کند لازم است که از هاست ایران استفاده کنید. سپس با اعلام آدرس سایت و آدرس آی‌پی سرور در سامانه ثبت دامنه های اینترنتی با میزبانی داخلی درخواست شما بررسی شده و در نهایت اگر شرایط لازم را داشته باشید و سایت تایید شود ترافیک نیم بها در بازدید از سایت شما برای کاربران لحاظ خواهد شد. این شرایط عبارتند از:

  • استفاده از هاست ایران
  • IP ثبت شده توسط کاربر باید جزو IP های ثبت شده در سامانه ripe.matma.ir باشد. در غیر این صورت به عنوان IP خارجی شناسایی شده و تایید نخواهد شد.

ثبت سایت در سامانه ثبت دامنه های اینترنتی با میزبانی داخلی

برای این منظور ابتدا روی دکمه زیر کلیک کنید تا به سامانه ثبت دامنه های اینترنتی با میزبانی داخلی هدایت شوید.

سامانه ثبت دامنه اینترنتی با میزبانی داخلی

حال بر اساس نوع فعالیت خود(شخص حقیقی یا حقوقی) بر روی یکی از دکمه‌های ثبت نام افراد حقیقی یا ثبت نام افراد حقوقی کلیک کنید. در صورت انتخاب ثبت نام افراد حقوقی لازم است که وضعیت ثبت شرکت خود را مشخص کرده و مشخصات شرکتی خود را در این سامانه اعلام کنید. در این صورت با تصویری مشابه زیر رو به رو خواهید شد.

آموزش نحوه نیم بها کردن ترافیک سایت

حال بر اساس نوع فعالیت خود که می‌تواند حقیقی یا حقوقی باشد یکی از این گزینه‌ها را انتخاب کنید تا به مرحله وارد کردن اطلاعات هدایت شوید. در این مرحله مشابه تصویر زیر باید اطلاعات شخصی، آدرس سایت، درخواست کتبی و اطلاعات مربوط به شرکت(در صورت انتخاب ثبت نام افراد حقوقی) را وارد کنید.

آموزش نحوه نیم بها کردن ترافیک سایت

همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید به ترتیب کد ملی، رمز، تکرار رمز، نام، نام خانوادگی، ایمیل، آدرس سایت(بدون www، http و https)، تلفن ثابت، همراه و فکس(بدون صفر اول) را وارد کنید. سپس فایل درخواست کتبی خود را که خطاب به سازمان فناوری اطلاعات ایران را در یکی از فرمت‌های تصویری مجاز آپلود کرده و پس از وارد کردن کد کپچا و فعال کردن تیک گزینه موافقت نامه روی دکمه ثبت نام کلیک کنید.

بعد از انجام این مرحله ثبت نام اولیه شما انجام شده و ایمیلی مبنی بر ارسال درخواست برای ثبت در سایت‌هایی با ترافیک داخلی برای شما ارسال خواهد شد. پس از بررسی اطلاعات توسط مدیر سایت نتیجه درخواست از طریق ایمیل برای شما ارسال خواهد شد و اگر سایت شما تایید شده باشد، جزییات ورود به سامانه که شامل نام کاربری(کد ملی) و رمز عبور(کلمه عبور هنگام ثبت نام در سامانه) است برای شما ارسال خواهد شد.

حال پس از ورود به سامانه با استفاده از نام کاربری و رمز عبور خود می‌توانید نسبت به ثبت اطلاعات مربوط به نام دامنه و IP خود اقدام نمایید. در این صورت نیز اطلاعات مربوط به دامنه و ip بررسی شده و پس از تایید توسط مدیریت از طریق ایمیل به شما اطلاع رسانی خواهد شد. در این مرحله اگر ip تایید شده باشد سایت شما جزو لیست سایت های ترافیک داخلی قرار گرفته و با رفتن به صفحه سامانه‌های ثبت شده نیز می‌توانید آدرس سایت خود را به همراه آی‌پی مشاهده کنید. از این پس هر بازدیدکننده که با ترافیک اینترنت ایران وارد سایت شما شده و ترافیکی مصرف کند به صورت نیم بها برای وی محاسبه خواهد شد.

در صورتی که هنوز اقدام به تهیه هاست ایران نکرده‌اید می‌توانید با پیوستن به خانواده بزرگ میزبان‌فا سایت خود را به سرورهایی با سخت افزارهای تحت مالکیت میزبان‌فا منتقل کرده و با میزبانی سایت خود در داخل کشور و بر فراز ششمین برج مخابراتی جهان، امکان استفاده از ترافیک نیم بها برای بازدیدکننده‌های سایت خود را فراهم کنید.

خرید هاست ایران

4.4/5 - (12 امتیاز)

علی یزدان پرست

حدود 8 سالی هست که در زمینه میزبانی وب به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، علی یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های میزبان فا را توسعه می دهد، علی به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

‫۷۰ دیدگاه ها

    1. سلام، ip سایت در تیکتی که برای انتقال سایت اعلام شده براتون ارسال شده. علاوه بر این میتونید با استفاده از ابزار ping آی‌پی هاست رو به دست بیارید.

  1. آیا ایمیل ها هم نیم بها حساب میشه؟
    ما از میزبان فا سرویس خریداری کردیم و تقریبا حجم پیوستهامون زیاد میشه. این مورد هم شامل میشه؟

  2. سلام
    برای ثبت ip نیاز به نام مرکز داده داریم. میزبان فا در لیست نیست. چی انتخاب کنیم؟

  3. این رمز رو برام فرستاد
    حالا برای ثبت IP یک سری اطلاعات خواسته نمی‌دونم چیه؟
    مثلا:
    نام مرکز داده
    میزان ترافیک در ماه
    لیست IPv4
    الان IP من 178.22.123.51 اینه
    اما ساختار ورودش داخل این وبسایت عجیبه!

    1. سلام،
      نام مرکز داده رو آسیاتک انتخاب کنید. این گزینه برای دیتاسنتر هست که سرورهای ایران میزبان‌فا داخل دیتاسنتر آسیاتک در برج میلاد تهران قرار داره.
      میزان ترافیک رو هم بر اساس مصرف پهنای باند هاستتون یک مقدار میانگین وارد کنید.
      لیست ipv4 هم مربوط به همون آدرس آی‌پی هست که تو اینجا منظور از v4 همون ورژن 4 هست.

  4. سلام ایمیل تاییدیه وب سایت برای ما اومده اما یه سری چیز خاصته گقته
    نام مرکزه داده . منظورش همون دیتاسنتره ؟

    بعد گفته لیست ipv4
    این چیه و باید چی بزنم و جلوش هم یه لیست عدد که پیشفرض روی 32 قرار داره

  5. اونوقت جلوی ipv4 یه پیش فرض عدد هست که خودکار 32 هست اون مهم نیست ؟ تغییر نباید بدهیمش ؟

  6. سلامببخشید ما از هاست استفاده میکنیم باید اپی هاست رو وارد کنیم ؟ یا ایپی خود سرور ؟

  7. ببخشید برای من این رو نوشته من هاستم جزو ایرانه

    IP: 157.119.190.250/32
    درخواست شما به یکی از دلایل زیر مورد تأیید نیست:
    1- IP متعلق به ایران نیست یا IP مورد نظر در سامانه ی مدیریت منابع اینترنتی کشور ثبت نشده است.
    تذکر:

    باید چیکار کنم حالا؟

  8. سلام بله میدونم مربوط به شما نیست این ایپی
    اما میخام بدونم این ایپی چرا تایید نشده و به عنوان خارجی حساب شده ؟

    اگه نشده چجوری باید ثبتش کنم ایپی رو ؟
    ممنون

    1. سلام، این آپی باید از سمت شرکت هاستینگ خودتون مورد بررسی قرار بگیره و تو سامانه ripe.matma.ir ثبت بشه. ثبت این آی‌پی توسط خود شما امکان پذیر نیست.

  9. کاربر گرامی: با توجه به رنج IP وارد شده تو سط شما، 1 عدد IP در محدوده 157.119.190.250 – 157.119.190.250 در اختیار شخص/ شرکت شما است.
    ببخشد این به چه صورت هست یعنی ؟

  10. سلام . ما از هاست اشتراکی ایران شرکت میزبان فا استفاده می کنیم .
    آیا باز هم لازمه که این کارو انجام بدیم ؟

  11. با سلام
    با ثبت سایت در سامانه ثبت دامنه های اینترنتی امکان آپلود در سایت داخلی نیم بها می باشد یا فقط دانلود؟

    1. سلام روزبخیر؛
      اگر سایتتون تایید بشه به صورت کلی ترافیک، آپلود و دانلود نیم بها محسابه میشه.

  12. سلام اون نامه ای که گفتن بفرستید رو چی باید بفرستیم باید از جایی دانلودش کنیم یا خودمون بنویسیم ممنون میشم همون رو هم خودتون یه درخواست بنویسید و در متن قرار بدید

    1. با سلام دوست عزیز
      به منظور استفاده از این قابلیت شما باید به آدرس وب سایت مربوطه که در همین مقاله لینک آن قرار گرفته است مراجعه نمایید و از طریق این سامانه پیگیر باشید. اگر الزامات مورد نیاز را داشته باشید این موضوع به شما اعلام و می توانید از طریق حساب کاربری خود در سامانه مراحل لازم را دنبال نمایید.
      موفق و پیروز باشید

  13. سلام
    ببخشید چنتا از این لیست آی پی های ثبت شده رو که تست میکنم هیچکدوم در عمل نیم بها نیستن
    شما خودتون بررسی کردید؟

    1. با سلام دوست عزیز
      این قابلیت برای وب سایت هایی قابل استفاده است که از هاست ایران استفاده می کنند و در واقع لازم است که در نظر داشته باشید که این قابلیت مستقیما از سمت میزبان فا ارائه نمی شود. در چنین شرایطی شما باید به سامانه طراحی شده برای نیم بها کردن ترافیک سایت خود مراجعه و درخواست خود را ثبت نمایید. در ادامه باید از سمت پشتیبانی این وب سایت مشکلات و مسائل پیش آمده را دنبال نمایید.
      موفق و پیروز باشید

  14. سلام وقت بخیر
    ساتی ما میزبانی خارج از کشور داره ولی هاست دانلودمون میزبانی ایران داره
    میشه هاست دانلود رو نیم بها کرد ؟؟

  15. سلام. متاسفانه راه تماس پیدا نکردم اینجا پیام گذاشتم. چجوری میشه یه لیست ایندکس الفبایی از پستها ساخت؟ بسیار ممنونم

  16. درود
    آیا با ثبت ادرس اصلی سایت، دانلود از طریق سرور دانلود با ایپی جداگانه هم نیم بها محسوب میشه یا باید سرور دانلود جداگانه ثبت بشه ؟
    با سپاس

    1. با سلام دوست عزیز
      بله شما باید آی پی مربوط به هاست دانلود خود را به صورت جداگانه معرفی کرده و درخواست نیم بها شدن ترافیک را برای آن ثبت نمایید. لازم است در نظر داشته باشید که هاست دانلود شما نیز باید هاست داخل ایران باشد.
      موفق و پیروز باشید

  17. سلام وقت بخیر و تشکر از شما بابت نوشتن این مقاله خوب
    سوالم این هست که مایی که هاست اشتراکی استفاده میکنیم و آی پی مون مال خودمون نیست وشاید خیلی از سایت های دیگه هم از این آی پی استفاده کنن تکلیف ما چی میشه ایا همون آی پی باید بدیم یا آی پی اختصاصی خودمون رو تهیه کنیم؟
    سپاس

    1. سلام و احترام؛
      نکته ای که بررسی میشه موقعیت آیپی هستش. به اختصاصی بودن یا نبودش ایراد گرفته نمیشه. بعد از ثبتنام و تایید آدرس سایت، ترافیک اون سایت با تعرفه نیم بها محاسبه می شه.

  18. ببخشید یه سوال در مورد آیپی داشتم/این ماه که بسته از ایرانسل گرفتم وقتی وارد بیشتر سایتهای داخلی مثل آپارات.ورزش 3 .نماشا .و.. شدم دیدم داره از مصرف خارجی کم میکنه .یه تیک دادم به شرکت ایرانسل که آقا جریان اینطوریه بعد از 2 روز کارشناسشون زنگ زد و گفت ایپی آپارات که بهمون دادی جزو مصرف داخلی حساب نمیکنیم .گفت آیپی های آپارات متفاوته و برای شما متاسفانه جزو آپی خارجی محاسبه شده/میشه همچین چیزی؟و اینکه من باید چکار کنم؟چک کردم بیشتر سایتهای داخلی با آیپیی که سازمان مقررات گزاشته فرق میکنه

    1. سلام روزبخیر؛
      تنها ایپی و وب سایت های معرفی شده به سامانه جزء این طرح هستن و ترافیک به صورت نیم بها محاسبه میشه. در بخش فهرست تعرفه های ترجیحی می تونید لیست تمام وب سایت های معرفی شده رو بررسی کنید اگر مورد مد نظرتون در این لیست موجود نباشه متاسفانه ترافیک نیم بها محاسبه نمیشه.

        1. فقط ایپی های تعریف شده به صورت اتوماتیک با تعرفه نیم بها محاسبه میشن.

  19. با سلام ووقت بخیر
    من یه سوال دارم.من هاست وردپرسیم رو از شما خریداری کردم و محصولات من دانلودی هست .سوالم اینه که آیا برای دانلود حجم فایلهای دانلودی محصولاتم هم نیم بها حساب میشه ؟
    با سپاس

    1. با سلام دوست عزیز
      بله با ثبت نام در وب سایت فوق و تایید تمامی ترافیک های شما از جمله ترافیک مربوط به دانلود و آپلود به صورت نیم بها محاسبه می شود.
      موفق و پیروز باشید

  20. با سلام، وقت بخیر
    – معمولا چقدر طول میکشه برای دریافت پاسخ؟
    – آیا با ثبت آدرس و آی پی سایت، ساب دامین ها هم شامل ترافیک نیم بها خواهند شد؟ یا باید هرکدام جداگانه آدرسش رو ثبت کنیم؟

    1. با سلام دوست عزیز
      در خصوص زمان پاسخگویی نمی توان بازه زمانی مشخصی را اعلام نمود و این امر کاملا به پشتیبانی سایت مربوطه وابسته است. در خصوص قسمت دوم سوال نیز زمانی که شما آی پی هاست خود را ثبت می کنید، تمامی ساب دامین ها، ساب فولدرهای و… نیز معرفی می شوند.
      موفق و پیروز باشید

  21. سلام خسته نباشید
    میخواستم بدونم به عنوان مثال اگر من یه ای پی و یک دامنه رو ثبت کنم اما اون ای پی و سرور رو علاوه بر دامنه اصلی به دو تا دامنه دیگه هم متصل کنم ترافیک اونا هم نیم بها محاسبه میشه یا باید باز اون دامنه ها رو هم توی سامانه قبت کنم؟

    1. با سلام دوست عزیز
      شما به منظور نیم بها کردن ترافیک سایت خود باید آدرس آی پی هاست خود را وارد نمایید. این آی پی تمامی دامنه ها، ساب دامنه ها و… را به صورت کامل شامل می شود. در نتیجه نیازی به ثبت تمامی دامنه ها به صورت جداگانه نیست.
      موفق و پیروز باشید

    1. سلام و احترام؛
      بله موقعیت سرورهای هاست دانلود در ایران هستش و آیپی ایرانی دارند.

  22. سلام وقت بخیر
    ما یک سرور اختصاصی داریم و چهارتا آی پی اختصاصی. میخواستم ببینم ترافیکی که بین ما و شعباتمون در حال رد و بدل شدن هست به صورت نیم بها محاسبه میشه؟ (هم سرور هم شعبات داخل ایران هستن) در ضمن بین شعبات وی پی ان اختصاصی راه اندازی کردیم. یا این نیم بها کردن فقط و فقط مختص سایت ها میباشد؟ اگه امکان نیم بها کردن وجود دارد روش خاصی نیاز داره که انجام بدیم؟
    ممنون

    1. سلام و احترام؛
      از جمله شرایط نیم بها شدن ترافیک این هستش که آیپی سرور مخصوص ایران باشه. اگر وبسایت مربوطه درخواست شما رو تایید کنه ترافیکتون نیم بها میشه شرط خاص دیگه ای نداره.

  23. سلام و احترام
    درخواست بنده برای ترافیک نیم بها 1 روز است که تایید شده اما هنگام دانلود به صورت نیم بها محاسبه نمی شود.
    چقدر طول میکشه تا توسط اپراتور ها اعمال بشه؟

    1. تا زمانی که در سایت نوشته شده حداکثر مهلت اعمال اپراتور ممکنه نیم بها حساب نشه که معمولا تا یک ماه بعد از ثبت و تایید درخواست ممکنه روی بعضی از isp ها نیم بها نباشه

  24. بنظر باید این مطلب بروز شود چون سایت تغییراتی کرده که باید در آموزش اعمال کنید فک کنم ابتدا باید ثبت نام کنیم نه؟ میشه جواب رو به ایمیلم بفرستید؟

  25. سلام
    وبسایت بنده در هاست میزبان فا است ولی به ابر آروان متصل است موقع دادن ip باید برای آروان رو بدم یا برای هاستم تو میزبان فا ؟
    برای مرکز داده هم همین سوال رو داشتم که الان باید آروان رو بزارم یا میزبان فا رو؟

  26. سلام
    خیلی مطلب مفیدی بود
    فقط اینکه هاست دانلود هم شامل میشه یا باید برای اون جدا درخواست ثبت بشه ؟

  27. سلام سایت شما (میزبان فا) به دلیل اینکه نیم سرورش روی کلودفلیر تنظیم شده و کلودفلیر هم که داخل ایران CDN نداره اصلا نیم بها نیست حتی اگر توی لیست هم بذارید بازم پینگی که به ایپی داخل ایران میده، آیپی کلودفلیر هست اگر شک دارید یه فایل از نشانی سایتتون دانلود کنید تا به یقین برسید.

  28. سلام روزتون بخیر
    آیا نیم بها کردن مصرف ترافیک برای اپلیکیشن هم این قابلیت را دارد؟یعنی کاربران اپلیکیشن من میتونند از اینترنت بصورت نیم بها استفاده کنند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *