آموزش مدیریت سرور

کانفیگ سرور چیست؟ چرا پیکربندی سرور انجام میشود؟

کانفیگ سرور یا پیکربندی سرور (Server Configuration) به مجموعه اقداماتی گفته می شود که به صورت پیوسته و ناپیوسته توسط شخصی که به آن ادمین یا مدیر سرور گفته می شود، روی انواع سرور صورت میگیرد. کاربرد کانفیگ سرور این است که آن سرور، بهترین عملکرد و کارایی را خواهد داشت در حقیقت این تنظیمات و پیکربندی ها باعث می شوند که شما بتوانید از حداکثر سرعت، کارایی، منابع و قدرت سرور خود استفاده کنید کانفیگ نادرست یا غیراصولی روی عملکرد سرور مستقیما تاثیرگذار است. یک سرور کانفیگ و مدیریت شده با بهبود سرعت، اختصاص صحیح منابع، بهبود کارایی و عملکرد، خصوصی سازی، افزایش ضریب امنیت و… همراه می شود. در این آموزش از پایگاه دانش میزبان فا تصمیم گرفتیم که به اهمیت کانفیگ درست و اصولی و تاثیر مستقیم آن روی عملکرد سرور، بپردازیم.

شاید با توضیحات کمی سردرگم شوید و از خودتان بپرسید اصلا کانفیگ سرور چیست و به چه درد من می خورد؟ چرا باید سرور من کانفیگ شود؟ پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا جواب سوالات خود را پیدا کنید.

کانفیگ سرور چیست؟

یک کامپیوتر تازه خریداری شده را تصور کنید، برای اینکه عملکرد خوبی داشته باشد چه کارهایی باید روی سخت افزار آن صورت گیرد؟ قطعا سیستم عاملی برای مدیریت و ارتباط بهتر با سیستم نیاز داریم، هارد باید پارتیشن بندی شود، سرعت سیستم به طرز شگفت انگیزی به پیکربندی بستگی دارد در ادامه هم یکسری برنامه جانبی و درایور نصب می شود تا بتوانیم از نهایت عملکرد و کارایی کامپیوتر بهره ببریم، همین پروسه در اکیلی بزرگ تر توسط یک مدیر یا ادمین روی سرور صورت می گیرد و به مجموعه اقدامات که در نهایت باعث بهبود عملکرد و دسترسی به نهایت کارایی سرور صورت میگیرد، کانفیگ گفته می شود.

سارا خیلی خلاصه به شما میگه کانفیگ سرور چیست و پیکربندی چه تاثیری در کارایی سرور دارد؟

فرقی نمی کند که شما سرور مجازی خریداری کرده اید یا سرور اختصاصی، همه سرورها به یک کانفیگ اصولی نیاز دارند و بدون آن هدررفت منابع خواهید داشت! از طرفی اگر پیکربندی سرور کاملا استاندارد و اصولی طبق آخرین کانفیگ های روز دنیا پیاده سازی شود، عملکرد وب سایت یا اپلیشکن شما به طرز شگفت انگیزی تحت الشعاع قرار خواهد گرفت. پس روی مقوله کانفیگ سرور بسیر حساس باشید.

انواع کانفیگ سرور

سرور ها برای ارائه خدمات می بایست پیکر بندی شوند و این پیکر بندی بر اساس زمینه مورد استفاده متفاوت خواهد بود. می توان گفت سرورها بر اساس نوع کانفیگ در دو دسته کلی طبقه بندی می شوند:

  • کانفیگ سرورهای اختصاصی: این سرورها به صورت اختصاصی به یک کاربر اختصاص داده می شوند و از این جهت منابع آنها نیز بصورت اختصاصی است پس کاربر از لحاظ سخت افزاری محدودیتی ندارد و کانفیگ این نوع سرورها نیز آسان تر است. در کانفیگ و پیکربندی سرور اختصاصی، محدودیت های کمتری وجود دارد چرا که شما براساس نیازتان می توانید پیکربندی های موردنظرتان را اعمال کنید اما این قضیه در پیکربدی سرورهایی که به صورت اشتراکی در اختیار سایت ها قرار میگیرد متفاوت است.
  • کانفیگ سرورهای هاست اشتراکی: این نوع سرور همانطور که از نامش پیداست سروری است که به طور همزمان چندین وبسایت مختلف را میزبانی میکند پس در این نوع سرورها منابع میان کاربران به اشتراک گذاشته می شوند و به دلیل حساسیت بالا انجام کانفیگ آنها نیز سخت تر و از حساسیت بیشتری برخوردار است.

خرید سرور مدیریت شده میزبان فا

چرا باید سرور را کانفیگ کنیم؟

کانفیگ سرور به معنای راه اندازی آن بر اساس مشخصات سخت افزاری و نیازهای صاحب سرور و وبسایت یا اپلیکیشن کاربر است پس کانفیگ صحیح می تواند سرعت و امنیت بیزینس یا وبسایت شما را بهبود بخشیده و از بروز مشکلاتی مانند هک جلوگیری کند و از آنجایی که یک کارِ کاملا فنی است که نیاز به تخصص، مهارت و دانش دارد پس بهتر است به یک متخصص سپرده شود. انواع مختلفی از سرورها وجود دارند که تنظیمات مختلفی روی آنها اعمال شده از این رو با توجه به اینکه هدف از خرید سرور چه چیزی بوده ممکن است لازم شود از جهات مختلف مثل وب سرور، دیتابیس، فایروال، بکاپ گیری و … آن را کانفیگ کنید.

مزیت و خدمات کانفیگ سرور

خرید سرور با سخت افزار قدرتمند و بروز به تنهایی هیچ تاثیری روی عملکرد و بهبود پروژه شما ندارد چرا که سرور به تنهایی نمی تواند سرعت و امنیت و عملکرد آن را تامین کند، پس نیازمند پیکربندی یا کانفیگ اصولی است، همانطور که متوجه شده اید در صورتی که سرور خریداری شده با توجه به نیاز وبسایت یا اپلیکیشن و یا بیزینس شما به درستی کانفیگ نشود نمی توانید بهره کافی و بهینه را از آن ببرید پس بعد از خریداری سرور مهم ترین مساله کانفیگ آن با توجه به نیازهای شماست و مزایای زیر را به همراه دارد:

  • بالا بردن عملکرد و کارایی
  • بالا بردن سرعت لود
  • بالا بردن سرعت پردازش
  • تامین امنیت در برابر نفوذ
  • مدیریت بهینه سرور
  • قابلیت خصوصی سازی فضای سرور
  • نصب کنترل پنل ها برای مدیریت بهتر سرور
  • و…

مراحل کانفیگ سرور

اکنون که با مفهوم کانفیگ سرور و اینکه چرا باید سرورها را کانفیگ کرد و همینطور مزایای آن آشنا شدید بهتر است به مراحل کانفیگ سرور بپردازیم. در کانفیگ سرور با توجه به نوع آن و همچنین نیازی که باید پوشش دهد، کانفیگ متنوع و متفاوت است اما به صورت کلی برخی موارد بیسیک هستند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

1- سیستم عامل

انتخاب سیستم عامل تخصصی اولین قدم کانفیگ سرور است که پس از انتخاب سرور باید بر روی سرور نصب شود. از میان دو دسته بندی سیستم عامل ویندوز و لینوکس، امروزه بیشتر کاربران از توزیع های سیستم عامل محبوب لینوکس استفاده می کنند چرا که از امنیت بالایی برخوردار است از طرفی سیستم های مدیریت محتوایی بر پایه زبان php مثل وردپرس، جوملا، لاراول و…  روی لینوکس اجرایی می شوند. این روزها اصولا از سیستم عامل های زیر به وفور استفاده می شود:

  • AlmaLinux
  • Fedora
  • Ubuntu
  • Debian
  • CloudLinux
  • و…

در مقالات قبلی به طور مفصل به این مبحث که سیستم عامل سرور چیست؟ و انواع آن کدامند پرداختیم. راستی به نظر شما، کدام سیستم عامل لینوکسی قوی تر است؟!

2- تنظیمات شبکه

در این مرحله تنظیمات مربوط به DNS و IP سرور، دروازه ها و… انجام می شود. این مرحله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و برای پیکربندی هرچه بهتر، می بایست توسط شخصی با تجربه و متخصص انجام شود کوچک ترین اشتباه در این مرحله می تواند کل زیرساخت را تحت الشعاع قرار دهد.

3- نصب کنترل پنل مدیریتی

قدم بعدی نصب یکی از کنترل پنل های مدیریتی است. کنترل سی پنل، کنترل پنل دایرکت ادمین، Plesk یا… با توجه به سیستم عامل سرور، برای مدیریت بهینه و افزایش کارایی سرور نصب می شود. در واقع نصب کنترل پنل برای کاربر امکان تغییر در اکستنشن ها و مدیریت آسان تر را فراهم می کند. شما کدام کنترل پنل را ترجیح می دهید؟ ما در سرورهای میزبان فا، کنترل پنل سی پنل را انتخاب کرده ایم.

4- وب سرور

مرحله بعدی برای مدیریت درخواست های ارسالی کاربر که از طریق سایت انجام می شود نیاز است تا یک وب سرور مانند لایت اسپید، انجین ایکس، IIS ، آپاچی یا… بر روی سرور نصب و کانفیگ شود. در حقیقت وب سرور مثل یک واسط میان سرور و کاربر عمل می کند. در آموزش های آتی به بررسی عملکرد وب سرور و انواع آن خواهیم پرداخت تا درک عمیق تری نسبت به این موضوع داشته باشید.

5- تنظیمات امنیتی

مرحله مهم بعدی این است که برای محاظت از دیتا و منابع مهم سرور تنظیماتی مانند SSL/TSL ، فایروال های سخت افزاری روی شبکه و فایروال نرم افزاری و همچنین آنتی ویروس و آنتی شل منطبق بر نیازهای سرور و پروژه مربوطه نصب شود تا امنیت بیزینس در مقابل حملات سایبری و تروجان ها تامین شود. در حقیقت می بایست سدی محافظتی بسیار قدرتمند در مقابل سرور، پیاده سازی شود.

6- وب سرویس ها

در نهایت نصب وب سرویس هایی مانند: میل سرور، دیتا بیس سرور، DNS سرور و …

  • Mail  Server: برای مدیریت ارسال و دریافت ایمیل های کاربران میان کلاینت و سرور.
  • Databese Server: در پیکربندی دیتابیس سرور، ویژگی های دیتابیس سرور با ایجاد فضای ذخیره سازی و سفارشی سازی کانفیگ انجام میشود و این کار در بکاپ گیری، ریستور، آپدیت کردن یا تغییر در فایل ها و گزارشات موثر است.
  • DNS Server: کانفیگ های مربوط به DNS سایت برای تبدیل نام دامنه به IP ، در واقع روش کار به این شکل است که هنگامی که کاربر نام دامنه را در مرورگر خود جستجو می کند، سرورهای DNS نام را به آدرس IP عددی تبدیل می کنند و کاربر به وبسایت شما هدایت میشود.
  • و…

7- بهینه سازی برای cms ها

cms سیستم مدیریت محتوایی است که به شما این امکان را می دهد که بدون مراجعه به توسعه دهنده ها یا بدون دانش کدنویسی، یک وبسایت داشته باشید. شما با توجه به زبان سایتتان و اینکه از کدام cms استفاده می کنید می توانید متناسب با نیازتان سرور خود را پیکربندی کنید به عنوان مثال اگر از cms های وردپرس و یا وبسایت های تحت php استفاده می کند می توانید متناسب با آن از پیکر بندی های مخصوص و مرتبط بهره ببرید. کانفیگ سرورهای وردپرسی در میزبان فا به گونه ای است که بیشترین سازگاری را با سیستم مدیریت محتوای وردپرس داشته باشید و دقیقا مخصوص این cms کانفیگ شده است.

به صورت شفاف تر باید بگوییم ما در میزبان فا سرور مخصوص سایت های وردپرسی برای سایت های پربازدید وردپرسی و سرور مخصوص سایت های ووکامرسی را برای فروشگاه های اینترنتی پربازدید به صورت تخصصی ارائه کرده ایم این سرروها به گونه ای طراحی شده اند که تمام نیازهای یک وبسایت وردپرسی را پوشش دهند و دقیقا برای این نوع سایت ها طراحی شده اند پس اگر سایت وردپرسی یا فروشگاه ووکامرسی پربازدید دارید، بهترین انتخاب برای شما هستند.

8- پیکربندی های ثانویه

کانفیگ سرور به همین جا ختم نمی شود همیشه و همیشه این سرور باید در مسیر بهبود و پیکربندی های تازه قرار گیرد مثلا بروزرسانی انجام شود، باگ های یافت شده پوشش داده شوند، امنیت ارتقاء یابد و… به این صورت همگام با کانفیگ های روز دنیا قدم برداید.

انواع سرورهای مجازی یا اختصاصی و ابری میزبان فا تحت عنوان آسمان آبی، با آخرین کانفیگ های روز دنیا ارائه می شوند بدین ترتیب دیگر دغدغه کانفیگ حرفه ای و اصولی نخواهید داشت، چرا که ما در میزبان فا عهده دار پیکربندی سرور مطابق با نیازهای سایت شما هستیم.

در پیکر بندی ثانویه می توان نرم افزارها و برنامه های کاربردی را با توجه به پیشرفت های کسب و کارتان بروز رسانی کرده و آنها را ارتقا دهید. این کار به بهبود عملکرد سرور کمک شایانی می کند. در میزبان فا این کار توسط یک تیم متخصص VIP برای مشتریان صورت میگیرد بدین ترتیب هیچ دغدغه ای بابت پیکربندی و بروز بودن کانفیگ سرور خود، نخواهید داشت.

سوالات متداول درباره کانفیگ سرور و ضرورت آن

  • چرا کانفیگ سرور ضروری است؟
    به دلیل اینکه سرور به تنهایی نمی تواند به تنهایی سرعت و امینت و عملکرد را تامین کند پس کانفیگ اصولی آن ضروری است.
  • برای افزایش امنیت سرور چه کانفیگ هایی در نظر گرفته می شود؟
    کانفیگ هایی مانند SSL/TSL، فایروال ها، آنتی شل ها وو آنتی ویروس ها.
  • کانفیگ سرور چه معنایی دارد؟
    کانفیگ سرور یا همان پیکر بندی سرور به معنای تنظیمات سرور برای ارائه کارایی و عملکرد بهینه سرور گفته می شود.
  • در کانفیگ سرور، چه بخش هایی هدف قرار دارند؟
    امنیت ، بهینه سازی و  سرعت و پشتیبانی وبسایت شما از دستاورد های کانفیگ در سرور است.
  • کانفیگ سرور تا چه حد می تواند روی عملکرد سایت تاثیرگذار باشد؟
    کانفیگ درست و اصولی سرورها میتواند تاثیر مستقیم بر عملکرد و کارایی سایت داشته باشد تا آنجایی که اگر غیر اصولی و شخصی غیر متخصص آن را انجام دهد می تواند موجب Down شدن سایت شود.

کانفیگ سرور و پیکربندی آن می بایست کاملا اصولی و توسط یک متخصص با تجربه انجام شود چرا که تمامی این جزئیات در کنار هم منجر به بهبود عملکرد و کارایی سرور، افزایش سرعت، امنیت، اختصاص صحیح منابع و نهایتا به بهره گیری از تمام قدرت یک سرور منجر می شود. Server Configuration یا به عبارت ساده تر کانفیگ سرور یک مقوله بسیار مهم در ارتباط با سرور است اشخاصی که نسبت به خرید سرور اقدام کرده اند می بایست پیکربندی آن را به یک شخص خبره بسپارند. در این مقاله سعی کردیم به مفهوم کانفیگ سرور بپردازیم و مراحل آن را تا حدودی برای شما تشریح کنیم، شما در این مطلب با مفهوم کانفیگ سرور و اینکه چرا باید سرور را کانفیگ کرد آشنا شدید و نیز متوجه شده اید که این کار توسط افراد متخصص انجام میشود، در میزبان فا با تهیه سرورهای اختصاصی و مدیریت شده می توانید از این خدمات تخصصی به صورت رایگان استفاده کنید…

خرید سرویس آسمان آبی میزبان فا

3/5 - (2 امتیاز)

سارا صالحی

سارا در رشته IT تحصیل کرده و در فیلدهای این رشته چندین سال تجربه دارد. او به دیجیتال مارکتینگ علاقمند شده و در حال حاضر در زمینه تولید محتوا در تیم تحریریه میزبان فا در حال فعالیت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *