آموزش مدیریت سرور

مجازی ساز KVM چیست و چه کاربردی دارد؟

مجازی ساز kvm چیست؟ اصلا مجازی سازی چه معنایی دارد؟ مجازی ساز یا ماشین مجازی سازی یک تکنیک کاربردی در دنیای شبکه و سرورها است. مثلا زمانی که اقدام به خرید سرور مجازی امن و مطمئن کرده اید پس از آن به واسطه مجازی سازی می توانید چند محیط مجازی را با Virtualizor یا همان مجازی ساز روی آن ایجاد کنید. تاریخچه مجازی سازی به سال 2006 برمیگردد. خب حالا برمیگردیم سراغ سوالمان، مجاز ساز kvm یک ماژول است که در کنار توزیع های لینوکسی ارائه شده. در این مقاله از پایگاه دانش میزبان فا قصد داریم به شرح مفصل اینکه KVM یا Kernel-based Virtual Machine چیست و چه کاربردی دارد بپردازیم اما در ابتدا نیاز است درک کامل تری ازاینکه مجازی سازی چیست و چه کاربردی در دنیای سرورها دارد و همچنین به اینکه انواع فناوری های مجازی سازی کدامند بپردازیم. پس اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که به تکنولوژی مجازی سازی علاقمند هستید در ادامه این مطلب همراه باشید.

مجازی سازی چیست؟

مجازی سازی یا Virtualization یک تکنیک پرکاربرد در زمینه سرورها و شبکه است. مجازی سازی در واقع به معنای ایجاد چندین محیط مجازی روی یک سرور فیزیکی است که هر کدام از این محیط ها دارای منابع و سیستم عامل مجزا هستند و این عمل باعث افزایش بهره وری، انعطاف پذیری، امنیت بیشتر و کاهش هزینه های سخت افزاری می شود.

حالا مجازی سازی چطوری انجام میشه؟ برای انجام مجازی سازی نیاز به نرم افزار خاص دارید که با نام هایپروایزر (Hypervisor) شناخته میشه. در واقع مجازی سازی اساسا یعنی ایجاد یک فرم مجازی از منابع (مانند سرور، سیستم عامل، فضای ذخیره سازی، شبکه و …)، به زبان ساده تر این فرآیند سخت افزار زیرساختی را پارتیشن بندی می کنه تا هر پارتیشن به عنوان یک ماشین مجازی مجزا، اجرا بشه و دقیقا همینجا جایی هست که هایپروایزر وارد ماجرا میشه.

انواع مجازی سازی

هایپروایزر چیست؟

هایپروایزر نرم افزاری است که ماشین مجازی (VM) را ایجاد و اجرا می کند. طرز کار هایپروایزر که با نام VMM نیز شناخته می شود به این صورت است که سیستم عامل و منابع (شامل Cpu، Ram، حافظه، شبکه و …) را از ماشین های مجازی جدا کرده و ایجاد و مدیریت ماشین مجازی را امکان پذیر می کند. سخت افزار فیزیکی زمانی که به عنوان هایپروایزر استفاده میشه میزبان نامیده میشه و VM هایی که از آن منابع استفاده می کنند مهمان نامیده می شوند. به این ترتیب چندین سیستم عامل مختلف می توانند در کنار هم اجرا شده و منابع سخت افزای مجازی شده یکسانی رو از طریق یک هایپروایزر به اشتراک بگذارند.

در سرورهای میزبان فا، از بهترین مجازی سازها برای تخصیص منابع استفاده می شود سرویس آسمان آبی میزبان فا حاصل کانفیگ های بروز و فوق حرفه ای در کنار استفاده از ابرسرورهای قدرتمند نسل جدید به عنوان زیرساخت هستند همچنین از تکنولوژی کلاستر ابری پیشرفته هم در این معماری بهره برده است که در نوع خود بینظیرند. این سرویس فقط مخصوص حرفه ای ها است…

مشاهده جزئیات سرویس بلواسکای میزبان فا

ویژگی های هایپروایزر

  • پارتیشن بندی: هایپروایزر سخت افزار سرور را برای استفاده بهینه از منابع سخت افزاری پارتیشن بندی میکنه.
  • توزیع منابع: هایپروایزرها ماشین های مجازی مستقل رو با توزیع منابعی مثل حافظه، پهنای باند شبکه و غیره در بین اونها مدیریت میکنند که در نتیجه ی اون حفظ تعادل بین منابع، قابلیت های فردی ماشین مجازی رو بهینه می کنه و در نهایت عملکرد کلی شبکه بهبود پیدا میکنه.

انواع هایپروایزر مجازی سازی

بطور کلی دو نوع هایپروایزر وجود دارد که در ادامه و بعد از آشنایی با آنها در جدول بطور خلاصه به خصوصیات و مزایای آنها پرداخته ایم:

  • هایپروایزر نوع یک یا bare-metal که به عنوان هایپروایزر بومی یا میزبان نیز شناخته می شود مستقیما روی سرور اجرا می شود و سیستم عامل های مهمان را مدیریت می کند، این نوع هایپروایزر به طور مستقیم به منابع سخت افزاری دسترسی دارد.
  • هایپروایزر نوع دو یا hosted که به عنوان هایپروایزر میزبان یا مشتری نیز شناخته می شود به عنوان یک لایه نرم افزاری روی سیستم عامل میزبان اجرا می شود در واقع این نوع هایپروایزر بر خلاف نوع قبلی مستقیما روی سخت افزار اصلی اجرا نمیشود بلکه به عنوان یک برنامه کاربردی در سیستم میزبان اجرا می شود.
انواع هایپر وایزر مورد استفاده مزایا نمونه نرم افزار
نوع یک (Native) برای محاسبات سازمانی و استقرار در مقیاس بزرگ – مستقیما روی لایه سخت افزاری عمل می کند.
  • مقیاس پذیری
  • بهینه سازی منابع فیزیکی
  • ایمنی بالا
  • KVM
  • VMware  ESXi
  • Microsoft Hyper-V
  • Xen
نوع دو (hosted) مناسب برای کاربر فردی- متکی به سیستم عامل میزبان اصلی- به عنوان یک برنامه در سیستم عامل میزبان اجرا می شود
  • راه اندازی آسان تر
  • مدیریت راحت تر
  • سازگاری با گستره وسیع تری از سخت افزارها
  • VMware Workstation
  • Oracle VirtualBox
  • QEMU

در ادامه این مطلب قصد داریم تا به محبوبترین و پرکاربردترین هایپروایزر نوع یک یعنی KVM بپردازیم پس تا انتهای مقاله همراهیمون کنید.

KVM چیست و عملکرد آن به چه صورت است؟

kvm Virtualization

KVM مخفف شده Kernel-based Virtual Machine، یکی از پیشروترین فناوری های مجازی سازی منبع باز مبتنی بر لینوکس است که بر روی تمام توزیع های لینوکس نصب می شود و سرورهای فیزیکی را به هایپروایزر تبدیل می کند تا بتوانند چندین ماشین مجازی (VM) را میزبانی کنند. در واقع KVM به عنوان یک ماژول هسته لینوکس در دسترس است.

KVM اولین بار در سال 2006 معرفی شد و یک سال بعد یعنی در سال 2007 در نسخه اصلی هسته لینوکس ادغام شد یعنی اگر لینوکس 2.6.20 یا جدیدتر دارید پس KVM هم دارید. این فناوری توسط کمپانی REDHAT توسعه پیدا کرده و بر اساس زیرساخت هایی چون Qemu و Libvirt عمل می کند.

مزایا و معایب KVM 

همانطور که هر تکنولوژی یا فناوری دارای مزایا و معایب خاص خود است پس در زیر به برخی از مزایا و معایب KVM نسبت به سایر فناوری های مجازی سازی مشابه اشاره کرده ایم:

مزایای KVM

  • رایگان و منبع باز است.
  • معتبر و آزموده شده.
  • روی تمام توزیع های لینوکس موجود است. (فقط کافیست آن را فعال کنید)
  • ساختار هایپروایزر نوع یک و دو را به طور منحصر بفردی با هم ترکیب کرده است.

معایب KVM

  • فقط با سیستم عامل لینوکس سازگاری دارد، چرا که مبتنی بر لینوکس است.
  • در مقایسه با سایر تکنولوژی های مجازی سازی یادگیری دشوارتری دارد.

اما با وجود این نقایص، دسترسی و کیفیت KVM آن را به یکی بهترین متدهای مجازی ساز مبتنی بر هسته که می توانید از آن استفاده کنید تبدیل کرده است.

ویژگی های KVM چیست؟

همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم KVM یک ماشین مجازی مبتنی بر هسته است که می تواند هر ماشین لینوکس را به هایپروایزر نوع یک (Bare-metal) تبدیل کند و این امر به توسعه دهندگان اجازه میدهد تا زیر ساخت های مورد نیاز را برای سیستم عامل های مختلف بدون نیاز به سخت افزار جدید سنجش کنند و به مدیران سرور این امکان را می دهد تا تعداد زیادی ماشین مجازی را در محیط های ابری مستقر کنند. از جمله ویژگی های KVM که باعث می شود بسیاری مدیران سرور از آن استفاده کنند می توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- عملکرد بالا

در KVM همه سیستم عامل های مهمان عملکرد سیستم عامل میزبان یعنی لینوکس را به ارث میبرند و KVM اجازه می دهد تا مجازی سازی تا حد امکان نزدیک به سخت افزار سرور انجام شود که این امر بطرز چشمگیری تاخیر فرآیند ها را کاهش داده و عملکرد و کارایی را بالا میبرد.

2- امنیت

ماشین های مجازی که روی KVM کار می کنند از ویژگی های امنیتی سیستم عامل لینوکس از جمله SELinux برخوردارند و این امنیت بالا و ایزوله سازی آن را تضمین می کند. به زبان ساده تر می توان گفت که KVM از بافر حافظه فیزیکی استفاده نمی کند، بنابراین از هرگونه تلاش برای هک جلوگیری می کند و بافرهای USB، کیبورد و ماوس پس از انتقال داده بطور خودکار حذف می شوند.

3- ثبات

KVM از سال 2006 یعنی بیش از 15 سال است که به طور گسترده استفاده می شود و از آنجایی که open-source است کد منبع توسعه یافته ای دارد می تواند به عنوان پایه برای برنامه های کاربردی سازمانی نیز استفاده شود.

4- هزینه

از آنجایی که KVM رایگان و منبع باز است نیازی به پرداخت هزینه اضافی برای لایسنس ندارد. در مقایسه با سایر مجازی سازها تنها مجازی سازی که سرویس دهنده بابت لایسنس هزینه پرداخت می کند VMware است. از آنجایی که VMware مجازی سازی گران محسوب میشود پس برای مدیران سرور از نظر اقتصادی به صرفه نیست.

5- انعطاف پذیری

KVM انتخاب های بسیاری را در حین نصب در اختیار کاربر قرار میدهد چرا که با تنظیمات سخت افزاری مختلف کار می کند و این امر موجب می شود مدیر سرور بتواند به طور کارآمدتر منابعی مانند رم، پردازنده و حافظه را به یک ماشین مجازی اختصاص دهد.

6- Live migration

یکی از ویژگی های خاص KVM این است که از مهاجرت زنده (یا انتقال و جابجایی در لحظه) پشتیبانی می کند به این معنا که یک VM در حال اجرا میتواند بین میزبان های فیزیکی بدون ایجاد اختلال و وقفه انتقال پیدا کند. VM روشن می ماند، اتصالات شبکه فعال باقی می مانند و برنامه ها نیز در حالی که مکان VM جابجا میشود به کار خود ادامه می دهند.

Kvm virtualization چیست

نحوه راه اندازی KVM

برای پیاده سازی KVM این نکته را در نظر داشته باشید که در لینوکس، نیازی به هیچ نرم افزار جانبی اضافی نخواهید داشت اگر ورژن لینوکس شما مربوط به بعد از سال 2007 است. بطور خاص KVM روی پردازنده های 64 ببیتی که از مجازی سازی پشتیبانی می کنند و می توانند از حداکثر ظرفیت سرور استفاده کنند نصب می شود و البته قابلیت پشتیبانی از x86 را نیز دارد پس سخت افزار شما باید قابلیت پشتیبانی مجازی سازی را داشته باشد و باید یادآوی کرد که درصورتیکه شما از یک سرور قدرتمند استفاده می کنید باید CPU و سیستم عامل شما 64 بیت باشد تا بتوانید از ظرفیت و قابلیت های آن و با سرعت بالاتر حداکثر استفاده را ببرید . پس از اینکه از موارد ذکر شده اطمینان حاصل کردید نوبت به دانلود و نصب KVM می رسد و سپس پیکربندی در مقاله بعدی نصب سیستم عامل از طریق این مجازی ساز را نیز به شما آموزش خواهیم داد.

پیش نیازهای نصب kKVM

  • یکی از توزیع های لینوکس
  • پردازنده ای که از مجازی سازی پشتیبانی کند مانند Intel-VT (Vmx) یا AMD-v (Svm)
  •  دستور Yum / apt-get
  • فضای ذخیره سازی برای ایجاد VPS

نکته: به یاد داشته باشید که SELinux را غیر فعال کنید و نیز به یاد داشته باشید که ماژول KVM از سیستم عامل 32 بیتی پشتیانی نمی کند پس باید سیستم عامل 64 بیتی نصب کنید و همچنین برای بارگزاری نیاز به VT فعال از بایوس دارد.

سوالات متداول درباره مجازی ساز KVM

  • KVM چیست و برای چه مواردی استفاده میشود؟
    KVM یک ماشین مجازی مبتنی بر هسته و یک فناوری مجازی سازی منبع باز است که در لینوکس ساخته شده است و به کاربر این امکان را می دهد که لینوکس را به یک هایپروایزر تبدیل کند که به میزبان اجازه می دهد چندین ماشین مجازی یا مهمان را اجرا کند.
  • آیا KVM رایگان است؟
    بله KVM بصورت رایگان و بدون نیاز به پرداخت هزینه بابت لایسنس توزیع می شود.
  • فرق kvm با VMware در چیست؟
    اصلی ترین تفاوت آنها هزینه آنهاست.
  • معنی کامل KVM چیست؟
    ماشین مجازی مبتنی بر هسته یا Kernel-based Virtual Machine (KVM) یک ویژگی نرم افزاری است که می توان برای ایجاد ماشین های مجازی آن را بر روی لینوکس نصب کرد.
  • هایپروایزر چیست؟
    نرم افزاری که ماشین های مجازی را ایجاد و اجرا می کند.
  • KVM جزو کدام نوع هایپروایزر است؟ 
    KVM به عنوان یک ماژول روی هسته لینوکس نصب شده و هایپروایزر نوع یک است. KVM هر آنچه که لینوکس دارد را دارد زیرا بخشی از لینوکس است.
  • آیا می توان سیستم عامل ویندوز را در KVM اجرا کرد؟
    بله شما می توانید بر روی ماشین های مجازی که از طریق KVM ایجاد می کنید سیستم عامل های مختلف را نصب کنید از جمله ویندوز و یا توزیع های مختلف لینوکس مانند آلمالینوکس، اوبونتو و …

مجازی ساز kvm در حقیقت یک ماژول مبتنی بر لینوکس است. به واسطه مجازی سازی یا ماشین مجازی سازی که اصطلاحا Virtualizor نامیده می شود می توان یک سرور فیزیکی را با نرم افزارهای مجازی ساز که هایپروایزر نام دارند، به ماشین های کوچک تری تبدیل کرد. به این ترتیب از مزایای بیشماری مثل داشتن چند سیستم عامل در کنار هم، تخصیص و مدیریت منابع سرور و… بهره مند می شوید به موضوعاتی از قبیل مجازی سازی چیست و چه کاربردی دارد و همینطور انواع هایپروایزر و اینکه یکی از محبوب ترین مجازی سازها یعنی KVM چیست و چه کاربردی دارد پرداختیم همچنین سعی کردیم برخی مزایا و معایب آن را برایتان شرج دهیم، امید که این مطلب برایتان مفید بوده و نهایت استفاده را از آن ببرید. راستی در میزبان فا تمام این کانفیگ ها و حتی انتخاب بهترین مجازی ساز یعنی VMware، بهترین معماری و پیاده سازی آن به صورت کاملا رایگان توسط یک تیم فوق حرفه ای vip برای مشترکین سرور انجام می شود.

خرید سرور اختصاصی پرسرعت و امن از میزان فا

4.7/5 - (4 امتیاز)

سارا صالحی

سارا در رشته IT تحصیل کرده و در فیلدهای این رشته چندین سال تجربه دارد. او به دیجیتال مارکتینگ علاقمند شده و در حال حاضر در زمینه تولید محتوا در تیم تحریریه میزبان فا در حال فعالیت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *