آموزش مدیریت سرور

مشخصات سخت افزاری و ویژگی های یک سرور خوب چیست؟

ویژگی های سرور خوب و مشخصات سخت افزاری آن جزو فاکتورهایی است که می تواند شما را به یک برنده یا بازنده در دنیای وب تبدیل کند! در دنیای وب، موقع وبگردی حتما با سایت های زیادی مواجه شدید که با مشکل لودینگ، سرعت پایین و حتی قطعی دست و و پنجه نرم میکردند و شما را به عنوان یک بازدیدکننده کلافه کردند و به سرعت از اون سایت خارج شدید. برخی از مشکلات سایت ها، از سرور میزبان نشات می گیرند پس هنگام خرید هاست یا تهیه سرور اختصاصی با منابع بالا حتما باید بررسی کنید که آیا این سرور، ویژگی های سرور خوب و کارامد را دارد؟! یا صرفا چون فضای بالایی ارائه کرده آن را تهیه می کنم؟ در این راهنما از پایگاه دانش میزبان فا تصمیم داریم در مورد آشنایی با مهم ترین ویژگی های یک سرور و نحوه انتخاب یک میزبان با کیفیت صحبت کنیم.

server

مواردی که در این مقاله به آنها پرداخته ایم:

ویژگی های سرور خوب چیست؟

امروزه سرورهایی با طیف گسترده ای از تنظیمات و پلن های متفاوت وجود دارند که می توانند نیازهای مختلف مشتریان را برآورده کنند که در راهنمای سرور چیست و چه کاربردی دارد به صورت مفصل در مورد آن صحبت کردیم. اما در ابتدای کار شخص باید اهداف کسب و کار خود را در نظر بگیرد تا سروری را انتخاب کند که به بهترین وجه با نیاز های کسب و کارش مطابقت داشته باشد. یک سرور خوب از دو جهت بررسی می شود اول اینکه ویژگی های جانبی سرور همچون امنیت، پشتیبانی، آپتایم، بکاپ گیری، سرعت و… می بایست مطلوب باشد. همچنین مشخصات سخت افزاری سرور می بایست سطح بالا و مطابق با تکنولوژی های روز دنیا باشد.

سارا خیلی خلاصه به شما درباره ویژگی های کلیدی سرور خوب برای کسب و کار میگه:

در این مقاله قصد داریم ابتدا ویژگی های کلیدی سرور خوب را بررسی کنیم سپس مهمترین اجزای سرورها را به شما معرفی کنیم تا به شما در انتخاب بهترین سرور برای کسب و کارتان کمک کنیم.

1- امنیت سرور

حیاتی ترین و مهم ترین مساله در سرور، امنیت است. پس داشتن جدیدترین سخت افزارها کافی نیست و شما نیازمند یک سیستم امنیتی قدرتمند و به روز هستید. درصد بالایی از کسب و کارها قربانی حملات سایبری می شوند و شرکت های میزبان وب با استفاده از نرم افزار های امنیتی پر قدرت در واقع به عنوان یک خط دفاعی در برابر حملات سایبری با استفاده از نرم افزار های امنیتی به روز محسوب می شوند. در صورت انتخاب یک شرکت هاستنگ خوب می توانید از وبسایتتان در برابر اینگونه حملات جلوگیری کنید و امنیت سرویس خود را تامین کنید. البته این موضوع برای خریداران سرور کمی متفاوت است و خود باید مسئولیت کانفیگ و پیکربندی و برقراری امنیت را برعهده بگیرند در میزبان فا این مشکل رفع شده و کانفیگ سرورهای مشتریان به صورت تمام و کمال صورت می پذیرد به این صورت به پرداخت هزینه جانبی برای داشتن ادمین، نیاز ندارید.

2- سرعت بالا

امروزه کاربران اینترنت انتظار دارند که وبسایت ها در کسری از ثانیه لود شوند. سرعت بالا علاوه بر اینکه موجب رضایت کاربر می شود، بر بهینه سازی موتورهای جستجو و سئو سایت نیز تاثیر دارد. سرور که دارای منابع پردازشی بالا و قوی باشد و از اخرین تکنولوژی روز دنیا بهره ببرد، قطعا سرعت لودینگ بالایی برای سایت شما فراهم خواهد ساخت.

3- آپتایم بالا

یکی از ویژگی های برتر شرکت های میزبانی برای کسب و کارها میزان آپتایم آن ها است. آپتایم در واقع درصد زمانی را که وب سایت شما فعال است و در دسترس کاربران قرار دارد را اندازه گیری میکند. هر چقدر این عدد به 100 نزدیکتر باشد بهتر است.

4- پهنای باند بالا

Bandwidth یا پهنای باند در سرورها یکی دیگر از ویژگی هایی است که بر عملکرد وبسایت تاثیر مستقیم دارد. برای تعریف پهنای باند می توان گفت پهنای باند در سرورها در حقیقت به ظرفیت انتقال داده ها گفته می شود یا به عبارت بهتر حداکثر مقدار داده ای که در هر ثانیه به سرور و از سرور منتقل می شود.

با استفاده از یک سرور با پهنای باند بالا در یک دیتا سنتر سطح بالا، سرعت سایت یا اپلیکشن به حداکثر میرسه، ترافیک روی سایت کنترل میشه و با بالا رفتن سرعت کلی لود، بازدید کننده نیز تجربه خوشایندی خواهد داشت چرا که حداقل زمان انتظار را تجربه کرده است.

پس اگر وبسایتی پهنای باند محدود داشته باشد در نتیجه سرعت بارگذاری کندتری خواهد داشت و به دنبال آن قادر نخواهد بود تعداد بازدید کننده زیادی را مدیریت کند و در نتیجه این امر منجر به تجربه بد برای کاربران خواهد شد. پس سرعت وبسایت شما با پهنای باند ارتباط دارد.

5- پشتیبانی قوی و 24 ساعته

بعد از خرید هاست و سرور و راه اندازی وبسایت مربوط به کسب و کارتان ممکن است نیاز به توسعه و مدیریت داشته باشید و در این مسیر ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید که به تنهایی قادر به حل آنها نباشید در این موارد وجود یک تیم پشتیبانی فنی با حضور کارشناسان متخصص که 24 ساعته و 7 روز هفته پاسخگوی شما باشند کمک خواهد کرد.

مشاوره خرید سرور خوب

6- مقیاس پذیری و قابلیت ارتقاء منابع 

برای بسیاری از مشاغل این ویژگی مهم است زیرا به شما امکان می دهد با سرعت مناسب رشد کنید و در کوتاه مدت منابع اضافی برای پوشش دادن به افزایش تقاضا را داشته باشید. بهترین تصمیم برای خرید سرویس، سرویسی است که قابلیت ارتقا داشته باشد تا اگر در آینده بیزینس شما گسترش پیدا کرد به راحتی سرور را نیز ارتقا داده و نگرانی از این بابت نداشته باشید. پس شرکت میزبان باید بتواند امکان ارتقا منابع در لحظه را برای مشتریان فراهم کند و همواره بتواند از جدیدترین تکنولوژی ها برای ارتقای سرورهای خود استفاده کرده و قابلیت ارتقای سرویس های خود را نیز داشته باشد. میزبان فا در سرورهای خود از قرارداد همواره آخرین تکنولوژی استفاده می کند و به این ترتیب به مشتریان خود متعهد می شود که در حداقل زمان ممکن سخت افزارهای روز دنیا را وارد کرده و مشتریان به صورت رایگان به تکنولوژی جدیدتر منتقل می شوند.

7- خدمات بکاپ گیری از سرور

یکی از ویژگی های مهم سروری که انتخاب می کنید خدمات بکاپ گیری آن است چرا که هر لحظه ممکن است محتوای وبسایت از دست برود، برای جلوگیری از این کار باید امکان بکاپ گیری از راه دور در سرور وجود داشته باشد تا در صورت بروز مشکل نسخه های پشتیبان همچنان در دسترس باشند. پس اطمینان حاصل کنید که شرکت میزبانی که انتخاب می کنید از سرورهای خود نیز نسخه پشتیبان تهیه می کند.

مشخصات سخت افزاری یک سرور خوب

هر روزه میلیون ها وبسایت جدید پدیدار می شوند، چه قصد راه اندازی یک بلاگ را داشته باشید، یک بیزینس راه اندازی کنید، اپلیکیشن خود را اجرایی کنید و یا حتی قصد داشته باشید ویدیو های خود را به اشتراک بگذارید نیاز به یک شرکت میزبانی وب دارید تا سایت یا اپلیکیشن شما را روی سرورهای خود میزبانی کند یا اینکه یک سرور تهیه و به صورت حرفه ای با آن کار کنید. از این رو با طیف گسترده ای از شرکت های هاستینگ مواجه خواهید شد، اما اگر به دنبال یک تجربه میزبانی خوب هستید باید یک سری موارد خاص را در نظر داشته باشید،از طرفی حتما باید زیرساخت و اجزای سخت افزاری سرور مورد نظر را به صورت دقیق بررسی کنید.

میزبان فا در سرویس آسمان آبی انواع سرور را با توجه به نیاز وبسایت شما و همراه با مشاوره تخصصی ارائه می کند تا بهترین زیرساخت را تجربه کنید.

ساییت شما به منابع پردازشی نیاز دارد، چنانچه منابع مورد نیاز در اختیار سایت قرار نگیرد با مشکلاتی چون کندی و حتی قطعی مواجه خواهد شد. قبل از خرید سرور در خصوص ویژگی های زیر جویا شوید:

1- بررسی پردازنده یا cpu سرور

پردازنده سروری

پردازنده یا همان (Processor) در واقع  قلب سرور است که پایه و اساس تمام عملیات و دستوارتی است که در سرورها انجام میشود. سرور یک دیوایس مهم در شبکه است که چند ده تا هزاران نفر باید به آن دسترسی داشته باشند بنابراین توانایی پردازش حجم زیادی از داده ها و پایداری فوق العاده آن به عنوان شاخص اولیه و مهم در عملکرد سرور محسوب می شود. در سرورهای نسل 10 که جدیدترین سرورها هستند میزبان فا از پردازنده های نسل آخر سروری مانند گلد و پلاتینیوم استفاده می کند که پردازشی سریعتر را ارائه میکنند. استفاده از پردازنده های نسل آخر در سرور مجازی ایران میزبان فابا هدف ارائه منابع پردازشی بالا به کسب و کارهای مهم صورت گرفت.

2- حافظه های رم RAM

رم سروری

رم RAM (Random Access Memory) یا حافظه کوتاه مدت، به طور موقت داده های تمامی برنامه ها و فرایندهای در حال اجرا روی سرور را ذخیره می کند و شیوه کار آن به این صورت است که داده ها را از هارد به CPU برای پردازش سریع ارسال می کند. رم سرور نیز یکی دیگر از اجزایی است که در هنگام انتخاب سرور باید به آن دقت داشته باشید، چرا که پردازنده ها برای پردازش داده ها با سرعت بیشتر، به رم های پر سرعت نیاز دارند. در میزبان فا از آخرین نسل رم ها یعنی رم های DDR4 استفاده می شود که نهایت سرعت و فرکانس (سرعت رم با واحد مگاهرتز اندازه گیری می شود) ممکن را دارند، یعنی رم DDR4 در کنار جدیدترین CPU های روز دنیا، باعث میشه فرکانس پردازش حاصله در نهایت حالت ممکن باشه که منجر به لود سایت ها بر روی سرور با بالاترین سرعت ممکن خواهد شد و این مساله فقط بر روی سرورهای نسل آخر امکان پذیر است و ما در میزبان فا در محصول آسمان آبی این امکان را برای شما فراهم کرده ایم. به این صورت نهایت فرکانس ممکن با رم های DDR4 در سرور مجازی میزبان فا محقق شد.

3- فضای ذخیره سازی یا هارد دیسک سرور

حافظه nvme مخصوص سرور

فضای ذخیره سازی یکی از اجزای سخت افزاری مهم در سرورها می باشد چرا که ذخیره سازی اطلاعات مانند برنامه ها، اسناد، تصاویر، ویدیو ها و غیره را به عهده دارند و نیز تاثیر مستقیمی بر سرعت و عملکرد سرورها دارند. این نوع حافظه ها غیر فرار هستند و با قطع برق داده های ذخیره شده بر روی آنها از بین نمی روند و به همین دلیل نیز داده ها را برای مدت طولانی ذخیره می کنند البته تا زمانی که خراب نشوند. از جمله انواع حافظه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • SAS
  • SATA
  • SSD
  • NVMe

در میزبان فا از حافظه های NVMe واقعی مخصوص سرور استفاده می شود که اولین نسل از NVMe های سروری هستند که فقط سرورهای G10 HPE آنها را پشتیبانی می کنند و سرعتی 3 برابر نسبت به SSD ها دارند و سرعت لود وبسایت را به نیم ثانیه می رسانند. جالب است بدانید تنها سرور مجازی ایرانی با حافظه NVMe کاملا مخصوص سرور برای اولین بار در ایران توسط میزبان فا ارائه شده است. برای مشاهده این ویژگی ها در سرورهای های ابری آسمان آبی میزبان فا می توانید ویدیو 14 ویژگی سرورهای ابری میزبان فا را مشاهده کنید.

4- شبکه قدرتمند

کارت شبکه سرور

یکی دیگر از اجزای مهم سخت افزاری یک سرور شبکه آن است که رابط اترنت است تا بتوانیم آن را به شبکه LAN متصل کنیم (در واقع ارتباط سرور با دنیای اینترنت) و برای مدیریت سرور از راه دور به مدیران سرور کمک می کند تا بتوانند از این طریق بر عملکرد سرور نظارت داشته باشند و همچنین برای ارسال دیتا و اطلاعات از کاربر به سرور و برعکس نیازمند کارت شبکه قدرتمند هستید. در میزبان فا از کارت شبکه های 10 تا 40 گیگ سروری و از آخرین نسل کابل های فیبر نوری استفاده شده که پهنای باند نامحدود و با کیفیت ترین ping ممکن را برای کاربران به همراه دارد. راستی اگر تمایل دارید با سایر ویژگی های سرورهای میزبان فا آشنا شوید به ویدیو زیر سر بزنید.

14 ویژگی سرور مجازی ابری میزبان فا

در بالا سعی کردیم به طور خلاصه مهمترین اجزای یک سرور خوب را به شما معرفی کنیم تا با استفاده از این معیارها در انتخاب سرور به شما کمک کرده باشیم. البته بعد از در نظر گرفتن همه این موارد شما ابتدا باید تصمیم بگیرید که برای کسب و کارتان به چه نوع سروری نیاز دارید، مجازی یا اختصاصی؟

ویژگی های یک سرور خوب و اطلاع از مشخصات سخت افزاری سرور از ان جایی اهمیت دارد، که این زیرساخت مستقیما با موفقیت کسب و کار شما در ارتباط است. مسائلی چون سرعت، امنیت، پشتیبانی، سخت افزارهای سرور، منابع پردازشی و… همگی می توانند کسب و کار شما را به سمت و سوی موفقیت سوق دهند. امیدواریم این مقاله توانسته باشد بینشی دقیق از اجزای سرور خوب و ویژگی های سروری که شرکت میزبانی ارائه می کند به شما داده باشد. در انتها به شما توصیه می کنم هنگام انتخاب سرور و شرکت میزبانی یا سرویسی که خریداری می کنید نه تنها به نیازهای فعلی خود بلکه به آنچه در آینده ممکن است نیاز پیدا کنید نیز فکر کنید.

سرویس سرور اختصاصی امن و پرسرعت میزبان فا

5/5 - (1 امتیاز)

سارا صالحی

سارا در رشته IT تحصیل کرده و در فیلدهای این رشته چندین سال تجربه دارد. او به دیجیتال مارکتینگ علاقمند شده و در حال حاضر در زمینه تولید محتوا در تیم تحریریه میزبان فا در حال فعالیت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *