آموزش مدیریت سرور

آموزش بستن توابع خطرناک PHP در دایرکت ادمین

Disable dangerous PHP function in Directadmin

غالبا برای نفوذ و هک سیستم های مدیریت محتوای نوشته شده با زبان php از توابعی استفاده می شود که برای جلوگیری از بروز این مشکلات می بایست آنها در سرور ببندیم. البته باید توجه داشت سیستم های مدیریت محتوا برای عملکرد صحیح به یکسری توابع نیاز دارند که با بررسی های تخصصی می توان به یک لیست جامع دست یافت. این توابع نباید در لیست disable_functions قرار بگیرند و تنها می بایست توابعی را در این لیست قرار داد که به واسطه آنها امکان نفوذ به سایت ها فراهم می شود. در این مطلب نحوه بستن توابع خطرناک PHP در دایرکت ادمین را به شما آموزش خواهیم داد. لطفا در ادامه با ما همراه باشید.

نحوه دسترسی به فایل کانفیگ PHP در SSH

برای مشاهده محتویات فایل کانفیگ php که در فایل php.ini قرار دارد می بایست بصورت زیر اقدام نمایید:

  1. ورود به SSH – آموزش ورود به SSH
  2. وارد کردن دستور php -i | grep php.ini به منظور پیدا کردن مسیر فایل php.ini

اگر قصد ویرایش این فایل را داشته باشید می توانید با دستور زیر اقدام نمایید:

nano /usr/local/php74/lib/php.ini

ممکن است مسیر فایل php.ini سرور شما با مسیر ذکر شده فوق برابر نباشد و شما می بایست مسیر بدست آمده برای سرور خودتان را با مقدار nano /usr/local/php74/lib/php.ini جایگزین کنید. چنانچه دستور فوق عمل نکرد احتمالا نرم افزار ویرایش فایل nano بر روی سرور شما نصب نشده است که برای اینکار می توانید از دستور زیر استفاده نمایید.

yum install nano

چنانچه در مراحل نصب از شما سوالی پرسیده شد با y به آن پاسخ دهید.

ویرایش فایل php.ini و مشاهده لیست disable_functions

همانطور که گفته شد با دستور nano /usr/local/php74/lib/php.ini می توانید محتویات فایل php.ini را مشاهده نمایید. توجه داشته باشید که برای بستن توابع خطرناکه php می بایست لیست توابع را در مقابل عبارت disable_functions در فایل php.ini قرار دهیم. برای پیدا کردن این خط کافیست کلید ترکیبی ctrl+w را فشار داده و عبارت disable_functions را وارد و کلید Enter را فشار دهید. با انجام اینکار با نتیجه ای مشابه تصویر زیر مواجه خواهید شد.

آموزش بستن توابع خطرناک PHP در دایرکت ادمین

اگر لیست اختصاصی برای توابع خطرناک در اختیار دارید می توانید آنها را با مقادیر پیشفرض جایگزین کنید اما اگر تخصصی در اینکار ندارید پیشنهاد می کنیم هیچگونه دستکاری انجام نداده و با کلید ترکیبی ctrl+x از فایل خارج شوید.

روش پیشنهادی برای بستن توابع خطرناک PHP در دایرکت ادمین

اگر از کنترل پنل دایرکت ادمین استفاده می کنید کافیست دستورات زیرا به ترتیب وارد نمایید تا تنظیمات امنیتی لازم بر روی php فعال در سرور شما اعمال گردد.

cd /usr/local/directadmin/custombuild
./build update
./build secure_php

هر کدام از خط های فوق را بصورت مجزا وارد نمایید. با دستور اول به مسیر کانفیگ هدایت می شوید، در دستور دوم فایل کافیگ بروز از منابع دایرکت ادمین بر روی سرور ذخیره می شود و در دستور سوم، عملیات امن سازی php اجرا می شود.

توجه کنید اگر شما به تازگی دایرکت ادمین را نصب کرده اید این توابع بصورت خودکار بر روی فایل php.ini برای disable_functions تنظیم شده است و با وارد کردن دستور آخر پیغام PHP has been secured را مشاهده خواهید کرد که به معنی این است که اینکار قبلا صورت گرفته است. اما اگر مدتی از نصب دایرکت ادمین شما گذشته و نسخه جدیدتری از php ارائه شده باشد با وارد کردن دستور آخر، مراحل کار انجام می شود.

شما می توانید با خرید سرور ابری از میزبان فا ، با خیالی آسوده تمام موارد مربوط به مدیریت سرور را به کارشناسان و دپارتمان مدیریت سرور میزبان فا محول کنید.

سرور مجازی ایران میزبان فا

3.7/5 - (3 امتیاز)

عیسی نورانی

حدود 10 سال است که بــصورت تخصـصی و حـرفه ای در حـوزه سئو و بهینه سازی سایت فعالیت مـی کند و تجربه همکاری با ده ها رسانه بزرگ اینترنتی را در کارنامه خود دارد. عیسی سالـــهاست که یکی از بـرتـرین ها در زمینه تولید محتوای حرفه ای مطابق با الگوریتم های موتورهای جستجوگر در کشور است. همچنین حدود 3 سال است که بصورت جدی پروژه های سئو و بهینه سازی مجموعه میزبان فا را مدیریت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *