سئو و بهینه سازی

انتخاب کلمات کلیدی برای صفحات سایت

معمولا زمانی که قصد ایجاد یک صفحه در وب سایت را داریم یکسری کلمات کلیدی را برای آن در نظر می گیریم تا بتواند ورودی از گوگل یا سایر موتورهای جستجوگر به سایت جذب کند. باید در نظر داشته باشیم که نحوه انتخاب کلمات کلیدی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. یکی از نکات مهم در این راستا توجه به میزان قدرت وب سایت است که نقش تعیین کننده ای در کسب رتبه مورد نظر در نتایج جستجوی گوگل دارد. به این معنی که ما نمی توانیم هر کلمه کلیدی که می خواهیم را برای صفحات هدف خود تعیین کنیم. در ادامه به تشریح این موضوع خواهیم پرداخت، لطفا با ما همراه باشید.

موارد قابل توجه در انتخاب کلمات کلیدی

بهتر است زمانی که قصد داریم کلمات کلیدی مورد نظر یک صفحه را تعیین می کنیم به موارد زیر توجه داشته باشیم:

  • میزان سختی کلمه یا کلمات کلیدی مورد نظر
  • تناسب کلمات کلیدی مورد نظر با محتوای صفحه و زمینه فعالیت موضوعی سایت
  • توجه به میزان بازخورد مثبت کلمات کلیدی مورد نظر

تشریح مفهوم میزان سختی کلمات کلیدی

میزان سختی کلمات کلیدی که به آن Keyword Difficulty گفته می شود در واقع میزان رقابت آن کلمه یا کلمات کلیدی را تعیین می کند. گوگل این موضوع را با سطح اسپم مطرح می کند به اینصورت که هر قدر سطح رقابت بالاتر باشد قاعدتا سطح اسپم این کلمات نیز بالاتر می رود. لازم به ذکر است گوگل در نتایج جستجوی خود میزان حساسیت متفاوتی را بکار می گیرد که هر قدر سطح اسپم کلمات بالاتر می رود حساسیت بالاتر رفته و سختگیری بیشتر می شود. معمولا هر قدر سطح سختی کلمات کلیدی بالا می رود امکان کسب رتبه بالاتر در نتایج جستجوی گوگل کمتر می شود مگر اینکه سایت در وضعیتی باشد که استانداردها و شرایط آن به معیارهای در نظر گرفته شده در هسته الگوریتم های گوگل نزدیک باشد. همچنین توجه به این نکته بسیار ضروری است که رقابت برای کسب رتبه بهتر در نتایج جستجوی گوگل بر اساس سطح رقبا صورت می گیرد و نه صرفا معیارهای گوگل! به این معنی که سایت شما هر قدر وضعیت بهتری در قیاس با رقبا داشته باشد رتبه بهتری در گوگل خواهد شد هر چند در کل وضعیت کاملا خوبی نداشته باشد.

نحوه تعیین میزان سختی کلمات کلیدی

چند ابزار اختصاصی برای اینکار وجود دارد که ابزار Keyword Difficulty مجموعه Ahrefs یکی از بهترین ها می باشد. لازم به ذکر است این ابزارها غالبا هزینه ای بوده و بصورت رایگان نیستند. همچنین باید توجه داشته باشید که با کمی دقت می توان بصورت ذهنی میزان سختی کلمات کلیدی را دانست. برای مثال کاملا مشخص است که میزان درجه سختی کلمه سئو در مقایسه با عبارت آموزش سئو بالاتر است. همانند تصویر زیر ابزار Ahrefs Keyword Difficulty سطح سختی کلمات کلیدی را از عدد 0 تا 100 مشخص می کند که هر قدر به 100 نزدیک تر باشد سخت تر است.

انتخاب کلمات کلیدی
انتخاب کلمات کلیدی

پیشنهاد می کنیم در زمان انتخاب کلمات کلیدی به سطح رقبای خود توجه ویژه ای داشته باشید. برای مثال اگر کلمه کلیدی اصلی مورد نظرتان سئو است و سایت شما قدرت کافی برای کسب رتبه در نتایج جستجوی گوگل را ندارد بهتر است روی عبارات با سطح رقابت کمتر کار کنید. این موضوع باعث می شود به مرور زمان سایت شما اعتبار و قدرت کافی را برای بدست آوردن رتبه مناسب برای کلمات کلیدی سخت در نتایج جستجوی موتور جستجوگر گوگل را بدست آورد.

توجه به تناسب در انتخاب کلمات کلیدی

زیاده خواهی نکنید! به این معنی که اگر صفحه شما مربوط به جزئی از یک موضوع است لزومی ندارد روی کلمات کلیدی غیرمرتبط با موضوع اصلی کار کنید. در اینصورت حتی اگر موفق به کسب رتبه در نتایج گوگل شوید که بسیار بعید است به دلیل اینکه بخشی از مخاطبان به موضوع مورد نظرشان دست پیدا نخواهند کرد سایت شما را بلافصله ترک خواهند کرد که این موضوع در درازمدت موجب افزایش نرخ فرار از سایت ( Bounce Rate ) شده و به سئو سایت آسیب خواهد زد!

توجه به میزان بازخورد در انتخاب کلمات کلیدی

اگر قصد دارید حداکثر استفاده را از بازدیدهای سایت تان داشته باشید می بایست حتما به اصل بازخورد توجه داشته باشید. به این صورت که بهتر است بر روی عبارات و کلماتی کار کنید که بیشتر هدف شما را تامین می کنند.

3.7/5 - (35 امتیاز)

عیسی نورانی

حدود 10 سال است که بــصورت تخصـصی و حـرفه ای در حـوزه سئو و بهینه سازی سایت فعالیت مـی کند و تجربه همکاری با ده ها رسانه بزرگ اینترنتی را در کارنامه خود دارد. عیسی سالـــهاست که یکی از بـرتـرین ها در زمینه تولید محتوای حرفه ای مطابق با الگوریتم های موتورهای جستجوگر در کشور است. همچنین حدود 3 سال است که بصورت جدی پروژه های سئو و بهینه سازی مجموعه میزبان فا را مدیریت می کند.

‫۱۹ دیدگاه ها

  1. سلام
    ای ول من کیف کردم
    ممنون و تشکر از شما که باعث پیشرفت جامعه و از زحمات بسیار سخت شما که تجربیات خود را به ما انتقال می دهید من همچنیم در تلاش هستم که تمام مقالات شما را بخوانم

  2. با عرض سلام و خسته نباشید
    این سوالو میدونم ربطی به آموزش نداره ولی چندبار ارسال کردم ولی جوابی داده نشده.خواهشا کمک کنید چون واقعا برام مهمه.
    من یک سایت فروشگاهی دارم که واقعا سئو محصولات قرار داده شدم خوبه و با سرچ کردن این موضع تایید میشه.ولی مشکلی که دارم اینکه وقتی کلمhتی مانند خرید جاروبرقی،قیمت گوشی و این سری جستجوها که بیشترین نوع سرچ در گول رو محسوب میشه،رو جستجو مکینم اصلا رتبه ی خوبی ندارم و دلیلشم همونطور که خودتون میدونید اینکه تو پیج محصولاتم نیمتونم این نوع کلمات کلیدی رو اساسا قرار بدم.
    حالا میخواستم ببینم برای اینکه سئو کلی سایت (بجز صفحه محصولات و مطالب) باید چکار کنم؟آیا باید این نوع کلمات رو در هدینگ سایت قرار بدم؟و آیا اصلا سئو سایت با سئوی صفحات فرق داره؟
    ممنون میشم کمک کنید.

  3. سلام
    دوست عزیز شما داری سوالی میپرسی که به خیلی از فاکتور ها بستگی داره. بحث سرعت سایت، مرتبط بودن و نحوه قرار گیری کلید واژه ها و محتوا، لینک های داخلی، بک لینک ها… کلید واژه هایی که شما بکار بردی مثل “قیمت گوشی” سرش جنگه!!! سر همچین کلمه هایی رقابت اصلا آسون نیست عزیزم. طرف داره ماهی ۴۰ میلیون فقط برای یه همچین کلمه ای هزینه میکنه که بعد شما بیای سه سوت بالای سایتش قرار بگیری؟ خب خیلی کار داره. خیلییییی…

  4. سلام وقتتون بخیر
    یک سوال چگونه میشه سایت در کشور خاصی بالا بیاوریم یعنی خودمون در ایران باشیم ولی سایتمون در کشور دیگری بیاد بالا ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام روزبخیر؛
      سایتی که راه اندازی می کنید از تمام نقاط دنیا در دسترس هستش مگر اینکه محدودیت خاصی روی تنظیمات سرور اعمال شده باشه که دسترسی برخی کشورها رو محدود کنه.
      از طرف دیگه خودتون هم این امکان رو دارید که ایپی کشورهای خاصی رو لیمیت کنید.

  5. سلام داخل افزونه یواست سئو فقط میشه یک کلمه کلیدی اضافه کرد چطور میتونم کلمه کلیدی بیشتر اضاف کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام روزبخیر؛
      در نسخه رایگان این افزونه تنها امکان تعریف یک کلید واژه کانونی وجود داره در نسخه تجاری میشه بیش از یک کلمه کلیدی تعریف کرد.
      در نسخه رایگان خودتون می تونید در متن روی چندین کلمه کار کنید.

  6. سلام. ممنون از مقاله مفیدتون
    اگه تعداد کلمات کلیدی کم باشه مثلا 50 تا و ما بخوایم هرروز بر مبنای اون کلمات یه محتوا تولید کنیم (سایت فروشگاهی و محتوای فروشگاهی) اونوقت بعد از 50 روز باید چیکار کرد؟
    ممنون میشم اگه یه پاسخ دقیق و کامل بهم بگید…

    1. با سلام دوست عزیز
      پیشنهاد من به شما این است که بعد از تولید محتواهای عنوان شده شروع به کار کردن روی lsiها یا همان کلمات کلیدی مترادف نمایید. به طور معمول هر کلمه کلیدی دارای کلمات مترادف و جانبی مختلفی است که قطعا تولید محتوای مناسب برای آنها می تواند به سئو سایت شما کمک کند. در کنار تولید محتوای مختلفی بهتر است روی فعالیت خود در حوزه های دیگر مثل شبکه های اجتماعی، تبلیغات و… نیر دقت لازم را داشته باشید. در نهایت نیز می توانید در بازه های زمانی مشخص اقدام به آپدیت محتوای تولید شده و بهبود آن هم از نظر محتوا و هم از نظر سئو کنید تا ارزش وب سایتتان در دید موتورهای جستجو بیشتر شود. مطالعه مقاله فاکتور های سئو و بهینه سازی سایت + آموزش سئو نیز می تواند به شما کمک شایانی را نماید.
      موفق و پیروز باشید

  7. سلام. خیلی ممنونم از پاسخ شما. یه موضوع فقط در پاسخ شما برام قابل درک نبود اینکه کلمات کلیدی مترادف چی هستند و اونارو چطور میتونم پیدا کنم؟

    1. سلام روزبخیر؛
      شما می تونید در ابزارهای آنلاین رایگان مثل keywordtool یا حتی خود گوگل، کلمات کلیدی مورد نظرتون رو جستو کنید و ببینید این موتور جستجو چه کلمات مشابهی در این خصوص پیشنهاد میده؟
      یا اینکه کاربران چه موارد دیگه ای رو هم سرچ کردن که به محتوای شما مرتبطه و میتونن از مقاله شما پاسخشون رو دریافت کنن.
      روی چنین کلماتی هم میتونید کار کنید.

  8. سلام
    بنده سوالی داشتم حوشحال میشم راهنماییم کنید
    حدودهفت سال من سایتم را خودم طراحی کردم کلمات سایتم (خدمات برشکاری غیر فلزات) گذاشته بودم هر موقعی در گوگل سرچ میکردم صفحه اول یا دومی پیداش میشود بعدا کلمات کیلیدیش را تغیر دادم یک سال که دیگه موقع سرچ پیداش نمیشه لطفا بفر مایید مشگل از چی میتونه باشه بی نهایت ممنون

    1. سلام وقت بخیر؛
      کلمات کلیدی سایت یا کلمات کلیدی محتوا رو تغییر دادید؟
      هر محتوایی با یکسری کلید واژه در صدر نتایج قرار میگیره و برای همون کلمه بهینه شده وقتی شما واژگان کلیدید رو تغییر میدید می بایست محتوا هم بر اساس همون واژه بهینه بشه البته تغییر کلمات کلیدی کار شایسته ای نیست…
      می بایست سایت و محتوا رو مجددا برای کلمات کلیدی جدید بهینه کنید.

  9. خانم اسمایلی سایت من خدمات برش لیزری در گوگل هم اگر کسی بخواد در مورد لیزر بگردد حتما برش لیزر سرج می کنه بله؟
    دوباره تشکر بی نهایت دارم خدمتون ممنون

    1. سلام و احترام جناب آقای انصاری؛
      می توان واژگان متعددی در این حیطه پیدا کرد و روی هر کدام به صورت مجزا کار کرد. مترادف ها و LSI ها از ارزش بسیار بالایی برخوردار هستن و می توانند شما را در قرار گرفتن در صدر نتایج یاری کنند که البته اکثر افراد از این برگ برنده غافل هستند. در خصوص پیدا کردن کلمات کلیدی می تونید از ابزارهای آنلاین مثل keyword tool یا خود گوگل و اکستنشن هایی مثل keyword related کمک بگیرید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *