دامنه بین المللی

قوانین ثبت دامنه های بین المللی

قوانین عمومی در ثبت دامنه های بین المللی چیست؟

در این آموزش شما را با قوانین و شرایط اولیه ثبت دامنه های بین المللی آشنا خواهیم نمود. برای ثبت دامنه های بین المللی لازم است این موارد را رعایت نمایید:

  • کاربرانی که برای اولین بار در میزبان فا یک دامنه ی بین المللی ثبت می نمایند ، لازم است از طرف رجیسترار ثبت کننده ی دامنه ها ی بین المللی یعنی Resello تایید شوند. بدین منظور پس از ثبت یک دامنه ی بین المللی ، ایمیلی از Hostcontrol برای شما ارسال می گردد که به منظور تایید و فعال سازی دامنه ی شما می باشد و می بایست لینک موجود در ایمیل را فعال نمایید.

نکته: اگر چنین ایمیلی دریافت نکردید حتما با دپارتمان پشتیبانی دامنه ها موضوع را مطرح نمایید تا پیگیری های لازم انجام شود.

  • برای ثبت دامنه های با پسوند خاص مانند us ، Pro و … لازم است اکانت شما مطابق شرایط آن دامنه تنظیم گردد در غیر این صورت در مراحل ثبت دامنه با مشکل مواجه خواهید شد.
  • نام و مشخصات مالک دامنه می بایست به صورت لاتین ثبت شده باشد.
  • در ثبت اطلاعات مالک دامنه توجه داشته باشید این اطلاعات بعنوان اطلاعات اصلی دامنه در نظر گرفته خواهد شد و در هویز دامنه قابل نمایش خواهد بود. در صورت نیاز به ارسال مدارک هویتی لازم است اطلاعات مالک دامنه به صورت صحیح ثبت گردیده باشد.
  • توجه داشته باشید در برخی از رجیسترار ها ، صحت مالکین دامنه های ثبت شده ی جدید بررسی می گردد و ایمیلی در این خصوص برای شما ارسال می شود. گیرنده ی ایمیل می بایست با ارائه ی مدارک اثبات کننده ی صحت اطلاعات ، به ایمیل پاسخ دهی نماید در غیر این صورت دامنه از سمت رجیسترار بدون بازگشت هیچ هزینه ای حذف می گردد.

 

قوانین اختصاصی ثبت انواع پسوند های دامنه های بین المللی چیست؟

  • قوانین دامنه های بین المللی با پسوند ws

این نوع دامنه برای عموم آزاد و قابل ثبت می باشد.

برای کاربران معمولی ثبت دامنه با طول نام دامنه ی 3 کاراکتر مجاز نمی باشد و حداقل می بایست نام دامنه 4 کاراکتر داشته باشد. دامنه‌ی WS از تمام کاراکترهای بین‌المللی در نام دامنه پشتیبانی می‌کند.

توجه : پس از ثبت دامنه های ws امکان حذف دامنه و عودت مبلغ وجود ندارد.

  • قوانین دامنه های بین المللی با پسوند name

این نوع دامنه برای عموم آزاد و قابل ثبت می باشد.

این پسوند معمولا برای نام دامنه هایی که شامل : نام، نام خانوادگی و یا نام و نام خانوادگی باهم می باشند مورد استفاده قرار می گیرد.

تفاوت عمده ی این دامنه با سایر دامنه‌های سطح بالا این است که میتوان دامنه را به صورت یک دامنه ‌ی سطح دوم مثلاً yourname.name یا سطح سوم مانند first.last.name و یا [email protected] نیز ثبت کرد.

نکته ی مهم دیگر در دامنه‌های NAME. این است که وقتی فردی دامنه‌ی سطح سومی به عنوان مثال ؛ nima.moradi.name را ثبت کند نام دامنه‌ی moradi.com به صورت یک دامنه‌ی مشترک در می آید و امکان ثبت آن وجود نخواهد داشت. در این حالت افراد دیگر تنها می‌توانند برای مثال دامنه‌ی ali.moradi.com را ثبت کنند اما هیچ کس نمی‌تواند خود دامنه‌ی moradi.com را ثبت کند.

نکته : پس از ثبت دامنه تا ۵ روز نمی‌توانید مشخصات ثبت کننده‌ی دامنه را تغییر دهید.

نکته : نام دامنه های با پسوند name از کاراکترهای بین‌المللی پشتیبانی می‌کنند.

توجه: دامنه های با پسوند name امکان 4 روز فرصت لغو دامنه و عودت مبلغ ( منهای مبلغ جریمه) می باشد.

  • قوانین دامنه های بین المللی با پسوند pro

این نوع دامنه برای افرادی که دارای یک کسب و کار رسمی می باشند قابل ثبت می باشد.

برای ثبت دامنه با پسوند pro ، در مراحل ثبت دامنه می بایست شغل یا زمینه ی حرفه ای کار خود را انتخاب نمایید. در کادر Profession شغل یا حرفه ی مورد نظر خود را انتخاب کنید . همچنین می توانید از قسمت Other مشاغلی که در لیست وجود ندارند را به صورت انگلیسی وارد نمایید.

توجه : ثبت دامنه‌های با پسوند pro ۳ کاراکتری مجاز نمی باشد.

توجه : ثبت دامنه‌ های با پسوند pro  می‌تواند از یک ساله تا ۱۰ساله باشد، اما تمدید دامنه فقط یک‌ساله ممکن است.

  • قوانین دامنه های بین المللی با پسوند us

این نوع دامنه جهت ثبت برای افرادی که در کشور ایالات متحده سکونت دارند مجاز می باشد و برای استفاده در وب‌سایت‌های مرتبط با آمریکا ایجاد شده است.

در مراحل ثبت این نوع دامنه باید در کادر Nexus Country نام کشور US یا USA را وارد نمایید. در کادر Application Purpose می توانید گزینه ی استفاده ی شخصی را انتخاب نمایید و در قسمت مشخصات می بایست اطلاعات نشانی و تماس مربوط به کشور آمریکا وارد شود.

توجه: دامنه های با پسوند us امکان 4 روز فرصت لغو دامنه و عودت مبلغ ( منهای مبلغ جریمه) می باشد.

  • قوانین دامنه های بین المللی با پسوند ca

این نوع دامنه جهت ثبت برای افرادی که در کشور کانادا سکونت دارند مجازمی باشد.

در مراحل ثبت دامنه های با پسوند ca می بایست نوع رابطه ی خود با کشور کانادا تعیین نمایید.در کارد Legal Type می توانید شهروند کانادا (Canadian Citizen) یا اقامت دائم کانادا (Permanent Resident of Canada) را انتخاب نمایید. تیک مربوط به گزینه ی CIRA Agreement یا موافقت نامه کشوری ثبت دامنه کانادا را فعال نمایید و در قسمت مشخصات می بایست اطلاعات نشانی و تماس مربوط به کشور کانادا را وارد نمایید.

توجه : دامنه‌های CA از کاراکترهای زبان فرانسه نیز در نام دامنه پشتیبانی می‌کنند.

توجه: برای انتقال دامنه‌های CA تنها داشتن کد انتقال دامنه کافی است و نیازی به تأیید رابط ادمین قبلی دامنه نیست.

توجه : پس از ثبت دامنه های CA امکان حذف دامنه و عودت مبلغ وجود ندارد.

  • قوانین دامنه های بین المللی با پسوند asia

این نوع دامنه جهت ثبت برای افراد یا موسسات آسیایی مجاز می باشد و متعلق به هیچ کشور خاصی نیست و همه‌ی آسیایی‌ها از ترکیه تا ژاپن و جزایر اقیانوس آرام از جمله استرالیا و بعضاً اقیانوس هند و حتا قطب جنوب(!) می‌توانند از نام دامنه‌های ASIA. استفاده کنند.

هر کسی می‌تواند یک دامنه‌ی ASIA. ثبت کند. اما بنا به مقررات یک دامنه‌ی ASIA. باید یک تماس CED (اطلاعات تماس یک فرد، سازمان، شرکت یا واحد است که در یکی از کشورهای منطقه‌ی آسیا و اقیانوسیه ثبت شده باشد) داشته باشد.

توجه: ثبت دامنه های ASIA. بین‌المللی (با کاراکترهای غیرانگلیسی) ممکن است.

در مراحل ثبت این نوع دامنه ها می توانید در کادر Legal Type گزینه ی Natural Person یا شخص حقیقی را انتخاب نمایید. در کادر identity form می توانید گزینه ی Passport یا گذرنامه را انتخاب نمایید و در کادر identity number شماره ی گذرنامه ی خود را وارد نمایید.

  • قوانین دامنه های بین المللی با پسوند eu

این نوع دامنه جهت ثبت برای افرادی که ساکن یکی از کشور های اتحادیه ی اروپا باشند مجاز می باشد. هر فرد ساکن اتحادیه‌ی اروپا ، هر شرکت یا سازمانی که در این اتحادیه تأسیس شده باشد می‌تواند دامنه‌ی EU. ثبت کند.

در مراحل ثبت دامنه های با پشوند eu می توانید یکی از دو گزینه‌ی «شخصی» (individual) یا «شرکت/مؤسسه» (Company/Organisation) انتخاب شود.

توجه: پس از ثبت دامنه های eu امکان حذف دامنه و عودت مبلغ وجود ندارد.

توجه: امکان انتقال دامنه‌های eu بلافاصله پس از ثبت وجود دارد.

  • قوانین دامنه های بین المللی با پسوند tel

این نوع دامنه فقط به منظور ارائه ی یک کارت ویزیت آنلاین می باشد. در واقع قابلیت اتصال به هیچ هاستی جهت راه اندازی یک وب سایت بر روی آن را ندارد. مجموعه‌ی دامنه‌های tel. ثبت شده یک کتابچه‌ی راهنما یا دفترچه تلفن بین‌المللی ایجاد می‌کنند که در آن‌ها می‌توان انواع اطلاعات مورد نیاز درباره‌ی مالک هر دامنه را روی سیستم DNS مشاهده کرد بدون آن‌که نیاز به ایجاد یک وب‌ سایت یا تهیه‌ی یک فضای هاست باشد . با وارد نمودن مشخصات خود و یا کسب کارتان در اطلاعات دامنه ، این مشخصات مشابه یک کارت ویزیت قابل رویت خواهند بود.

در کادر Legal Type می توانید یکی از گزینه های Natural Person (شخص حقیقی) یا Legal Person (شخص حقوقی) را انتخاب نمایید.

  • قوانین دامنه های بین المللی با پسوند mobi

این نوع دامنه جهت ثبت برای عموم آزاد می باشد اما به این دلیل که این نوع دامنه ها برای سایت هایی درنظر گرفته شده است که با ابزار های موبایلی سازگاری کامل دارند، لازم است ثبت کننده خط مشی های سازگاری سایت با موبایل را در طراحی سایتش رعایت نماید. از جمله قابلیت های اصلی که یک وب سایت سازگار با موبایل باید داشته باشد قابلیت WAP  می باشدکه قابلیت بازدید از طریق تلفن های همراه را ایجاد می کند. دامنه‌ های با پسوند mobi. برای سایت‌هایی تعبیه شده اند که مخصوص کار با ابزارهای موبایلی طراحی شده‌اند و کار وب گردی از طریق گوشی‌ها را بسیار آسان نموده اند. داشتن یک دامنه‌ی mobi. جهت معرفی سایت شما به کاربرانتان به منظور قابل استفاده بودن بر روی دستگاه های تلفن همراهشان بسیار موثر می باشد.

  • قوانین دامنه های بین المللی با پسوند uk

این نوع دامنه جهت ثبت برای عموم مجاز می باشد. برای ثبت این نوع دامنه لازم است اشخاص حتما ساکن کشور انگلستان باشند.نکته ای که در ثبت این نوع دامنه ها وجود دارد این می باشد که تنها پسوند های مرتبه ی سوم مانند co.uk قابل ثبت می باشند.

درمراحل ثبت این نوع دامنه در کادر Legal Type به معنی نوع حقوقی مالکیت دامنه، می توانید گزینه ی Individual یا شخصی را انتخاب نمایید. در کادر Registrant Name نیز نام خود را بعنوان ثبت کننده ی دامنه و به صورت لاتین وارد نمایید.

انتقال دامنه‌ی UK بلافاصله پس از ثبت ممکن است. این دامنه ها امکان قفل نمودن ندارند و بدون کد انتقال قابل جابه جایی می باشند.

توجه: امکان ثبت دامنه های مرتبه ی دوم uk وجود ندارد.

توجه: پس از ثبت دامنه های uk امکان حذف دامنه و عودت مبلغ وجود ندارد.

  • قوانین دامنه های بین المللی با پسوند biz

این نوع دامنه جهت ثبت برای عموم آزاد می باشد اما تنها دامنه‌ی اینترنتی است که مختص استفاده در کسب و کار طراحی شده است. داشتن پسوند BIZ در نام سایت نشان دهنده‌ی یک شرکت یا واحد اقتصادی واقعی است و اعتماد به دامنه را افزایش می‌دهد.

نکته : دامنه‌ی BIZ از کاراکترهای بین‌المللی پشتیبانی می‌کند.

توجه: دامنه های با پسوند BIZ امکان 4 روز فرصت لغو دامنه و عودت مبلغ ( منهای مبلغ جریمه) می باشد.

  • قوانین دامنه های بین المللی با پسوند co

این نوع دامنه جهت ثبت برای عموم آزاد می باشد و هر کسی می‌تواند یک دامنه‌ی CO ثبت کند و محدودیتی از لحاظ محل سکونت یا نوع استفاده برای ثبت دامنه وجود ندارد. در خصوص ثبت دامنه های سطح سوم مانند COM.CO، NET.CO و NOM.CO  نیز برای عموم آزاد می باشد. این نوع دامنه ها را نمی توان بیشتر از 5 سال ثبت نمود . ثبت دامنه CO برای نام وب‌ سایت ‌های تجاری بسیار مناسب است.

توجه: پس از ثبت دامنه های CO امکان حذف دامنه و عودت مبلغ وجود ندارد.

4/5 - (5 امتیاز)

علی یزدان پرست

حدود 8 سالی هست که در زمینه میزبانی وب به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، علی یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های میزبان فا را توسعه می دهد، علی به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *