چیست ؟

WildCard چیست ؟

وایلد کارد چیست ؟

وایلد کارد با اسم های مختلفی مانند Wildcard subdomains یا زیر دامنه های وایلدکارد یا Wildcard DNS و … شناخته شده که همگی یکسان می باشند. یک WildCard DNS Record ، رکوردی می باشد که در DNS Zone ایجاد می گردد و تمامی درخواست هایی که برای نام دامنه های غیر موجود را با دامنه ی اصلی مطابقت می دهد و یا در صورت وجود ساب دامین درخواستی نمایش داده می شود.

وایلد کارد کاربرد های مختلفی در سطح وب دارد و دو موردی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و ممکن است با آن ها تاحدی آشنا باشید، استفاده جهت سیستم های وبلاگ دهی ، وردپرس های چند بلاگی و سیستم های همکاری در فروش می باشد که نیازمند ارائه تعداد زیادی ساب دامین می باشد. وایلد کارد به شما امکان شبیه سازی ساب دامین های واقعی را می دهد یعنی می توانید تعدادی نامحدود دامنه مشابه ساب دامین داشته باشید بدون اینکه مجبور باشید به صورت دستی ساب دامین ایجاد کنید که البته این کار با استفاده از امکانات برنامه نویسی قابل انجام می باشد مانند سیستم های وبلاگ دهی که هزاران ساب دامین یعنی هزاران بلاگ بر روی یک دامنه ایجاد می شود.

برای سیستم های وبلاگ دهی مثل Blogfa یا شبکه های اجتماعی مثل Cloob نیاز دارید برای هر کاربر یک ساب دامین ارائه دهید که با این روش بازدید کنندگان یا کاربران با وارد کردن ساب دامین مربوطه در مرورگر بعنوان مثال mizbanfa.blogfa.com به همان آدرس و بدون تغییر به blogfa.com/mizbanfa کاربران نمایش داده می شود.

*.example.com نمونه ای WildCard می باشد که در قسمت Edit dns zone در سی پنل می توانید آن را ایجاد کنید و به صورت نامحدود ساب دامین ارائه دهید. برای فعال کردن وایلد کارد لازم است از طریق Root سرور با IP اختصاصی یا ابزار dns zone editor اقدام نمایید تا کلیه درخواست ها به سرور مورد نظر ارسال شوند. درادامه ی این آموزش مثالی در این زمینه خواهیم داشت.

همانطور که در مثال فوق مشخص می باشد رکورد وایلدکارد DNS با استفاده از کاراکتر ستاره «*» بعنوان بخش سمت چپ از یک نام دامنه مثل *.mizbanfa.com می باشد.

نحوه ی تنظیم WildCard DNS بر روی یک دامنه

*توجه داشته باشید ، همانطور که قبلا هم اشاره شد قبل از هرچیزی برای استفاده از وایلدکارد باید به سرور دسترسی Root داشته باشید و یا دسترسی Edit DNS را داشته باشید.

روش اول از طریق دسترسی Root به سرور

در صورتیکه امکان دسترسی به ابزار Zone Editor در هاست شما وجود ندارد باید از بخش پشتیبانی هاست خود بخواهید برایتان رکورد وایلدکارد ایجاد کنند و با توجه به دسترسی های خاصی که دارد توسط شما قابل انجام نمی باشد.

روش دوم از طریق کنترل پنل هاست

  • وارد Cpanel شوید
  • ابزار Advanced Zone Editor را انتخاب کنید

wildcard-1

  • از قسمت Domain، دامنه ی مورد نظرتان را انتخاب کنید
  • در قسمت Add a record ، Type را بر روی A قرار دهید
  • در کادر Name کاراکتر * را وارد کنید که پس از کلیک در بخش های دیگر به صورت خودکار تبدیل به *.example.com خواهد شد
  • در قسمت TTL عدد 14400 را وارد کنید
  • در قسمت Address نیز آدرس ip هاست مورد نظر را وارد کنید
  • بر روی Add Record کلیک کنید.

wildcard-2

هم اکنون رکورد شما ایجاد شده و می توانید از قابلیت وایلدکارد هاست خود به راحتی استفاده کنید، اما حتما به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از وایلدکارت در هاست اشتراکی مجاز نیست و بسیاری از شرکت های هاستینگ این امکان را بر روی سرور های خود بسته اند و برای این که بتوانید wildcard به صورت آزادنه ایجاد کنید باید یک سرور جداگانه برای خودتان تهیه کنید.

4.3/5 - (18 امتیاز)

علی یزدان پرست

حدود 8 سالی هست که در زمینه میزبانی وب به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، علی یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های میزبان فا را توسعه می دهد، علی به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *