سئو و بهینه سازی

آموزش کامل disavow کردن بک لینک ها

Disavow backlinks

همانطور که می دانید لینک ها تاثیر بسیار زیادی در رتبه بندی نتایج گوگل دارند. لینک ها می توانند تاثیر مثبت داشته و موجب بهبود رتبه کلمات کلیدی سایت شده و یا بالعکس موجب افت رتبه و یا جریمه شوند. موضوعی که باید به آن توجه داشت این است که گوگل بواسطه الگوریتم پنگوئن در تلاش است با لینک هایی که غیرطبیعی بوده و اسپم هستند مقابله نماید. ابزاری که گوگل برای رد اثرگذاری لینک ها (چه مثبت و چه منفی) در اختیار صاحبان سایتها بخصوص متخصصین سئو و بهینه سازی سایت قرار داده است ابزار Disavow links می باشد که توسط آن می توان لینک های سایت های مختلف یا صفحات بخصوص آنها را بی اثر کرد. به این معنی که با قرار دادن لیست لینک سایت ها یا صفحات آن در Disavow links به گوگل اعلام می کنیم که تاثیر این لینک ها بر روی سایت ما را نادیده بگیرد. اگر اینکار به درستی و توسط متخصص سئو سایت انجام شود می تواند موجب بهبود وضعیت سئو سایت شده و یا حداقل مانع آسیب دیدن سایت از تاثیر منفی لینک های اسپم شود.

معرفی ابزار Disavow backlinks از زبان گوگل

گوگل در صفحه معرفی و آموزش نحوه کار با Disavow backlinks اعلام می کند که اگر لینک های غیر طبیعی و اسپم که قوانین گوگل را نقض می کند، توسط خودتان یا افراد دیگر برای وب سایت شما ایجاد شده است می بایست آنها را حذف نمایید. اما اگر قادر به حذف آنها نبودید می توانید بواسطه ابزار Disavow links اثرگذاری آن لینک ها را خنثی نمایید.

همچنین در ادامه پیغامی جدی و مهم با محتوای زیر می رساند:

This is an advanced feature and should only be used with caution. If used incorrectly, this feature can potentially harm your site’s performance in Google’s search results.

به این معنی که این یک ابزار و قابلیت پیشرفته می باشد و باید با احتیاط از آن استفاده شود. اگر بصورت نادرستی از آن استفاده شود می تواند موجب آسیب زدن به سئو سایت شما و افت کلی یا جزئی سایت شما در نتایج جستجوی گوگل شود.

آموزش Disavow کردن لینک های اسپم

برای اینکار می بایست سه مورد را انجام دهید که در ادامه بصورت کامل تشریح خواهند شد. موارد عبارتند از:

  • بررسی بک لینک های سایت و تصمیم گیری کلی برای استفاده و یا عدم استفاده از ابزار Disavow links
  • تهیه لیست لینک های اسپم بصورت URL یا Domain و یا هر دوی آنها
  • معرفی لینک های اسپم به گوگل بواسطه آپلود آن در Disavow links

قدم صفر!!! استفاده یا عدم استفاده از Disavow links

در اغلب موارد گوگل بدون راهنمایی و به راحتی قادر به تشخیص این موضوع می باشد که به کدام لینک ها اعتماد کند. بنابراین در اغلب موارد نیازی به استفاده از ابزار Disavow links نمی باشد. اما اگر تشخیص می دهید که یکسری بک لینک های اسپم وجود دارند و وجود آنها موجب می شود که سئوی سایت شما آسیب ببیند می توانید از این ابزار استفاده نمایید.

جالب است بدانید گوگل پیشنهاد می کند تنها در دو حالت از این ابزار استفاده نمایید:

  1. اطمینان دارید که تعداد قابل توجهی از لینک های اسپم، مصنوعی و کم کیفیت به سایت شما داده شده است.
  2. اطمینان دارید که یکسری اقدامات آسیب زننده بواسطه لینک های اسپم برای سایت شما انجام شده است.

نتیجه حاصل از این موارد بشرح زیر است:

  • اگر لینک های اسپم توسط خودتان ایجاد شده است آنها را حذف کنید و دیگر نیاز به معرفی آنها به گوگل نمی باشد.
  • اگر تعداد لینک های اسپم کم است به غیر از موارد نادر، غالبا تاثیر آنها به حدی نیست که اثری در رتبه کلی سایت بگذارد.

اگر با وجود موارد مطرح شده فوق همچنان اصرار دارید که از این ابزار استفاده نمایید و یا حتی در صورت عدم استفاده و تمایل به آموزش استفاده از این ابزار از شما عزیزان دعوت می کنیم در ادامه همراه ما باشید.

قدم اول : تهیه لیست لینک های اسپم

پس از تصمیم گیری برای استفاده از ابزار Disavow links ، برای تهیه لیست لینک ها نیاز است که استانداردهای زیر را رعایت نمایید:

  • هر URL یا Domain در یک سطر. نمی توان یک مسیر را بصورت کلی Disavow کرد.
  • قبل از دامنه یا ساب دامین می بایست مقدار :domain قرار داده شود. برای مثال domain:example.com
  • لیست می بایست در فایل با پسوند txt و با یونیکد UTF-8 تهیه شود.
  • شما می توانید توضیحاتی در فایل داشته باشید که قبل از می بایست با کاراکتر # مشخص نمایید.

نمونه ای از لیست در زیر آورده شده است:

# Two pages to disavow
http://spam.example.com/stuff/comments.html
http://spam.example.com/stuff/paid-links.html

# One domain to disavow
domain:shadyseo.com

پس از تهیه لیست نوبت به معرفی لیست به گوگل می رسد که در ادامه آنرا مطرح خواهیم کرد.

قدم دوم : معرفی لینک های اسپم به گوگل

برای اینکار بصورت زیر اقدام نمایید:

  1. به صفحه مخصوص این ابزار بروید. لینک : Disavow links tool page
  2. در صفحه ظاهر شده از لیست، وب سایت مورد نظر خود را انتخاب نموده و بر روی عبارت DISAVOW LINKS کلیک کنید.
  3. در صفحه ظاهر شده بر روی عبارت Disavow links کلیک کنید تا محیط مخصوص اینکار نمایش داده شود.
  4. بر روی Choose file کلیک کرده و فایل لیست لینک های اسپم را معرفی و بر روی Submit کلیک کنید.

در ادامه به نکاتی که باید به آنها توجه داشته باشید اشاره می کنیم:

  • در صورت وجود لیست از قبل، فایل جدید جایگزین فایل قبل می شود.
  • اثر اینکار تا چند هفته طول می کشد.
  • پس از انجام کار، ایمیلی برای شما ارسال می شود که تعداد و جزئیات لینک ها در آن وجود دارد.

نتیجه گیری و جمع بندی موضوع

اگر تصمیم دارید از ابزار Disavow backlinks گوگل استفاده نمایید حتما با مطالعه و تسلط کامل اینکار را انجام دهید. اگر چنانچه سوال، ابهام و یا نظری در این خصوص دارید بواسطه بخش نظرات آن را با در میان بگذارید. همچنین نباید انتظار فوق العاده ای از اثر اینکار داشته باشید زیرا گوگل در اغلب موارد می تواند لینک ها را تحلیل و لینک های خوب را بشناسد و اثر آنها را منتقل نماید. همچنین توجه داشته باشید که اگر لینک های اسپم را حذف کرده اید هیچ نیازی به معرفی مجدد آنها به گوگل نمی باشد. با اینکار در واقع یک اقدام بیهوده انجام داده اید. در انتها از شما دعوت می کنیم مجموعه مطالب زیر را نیز مطالعه نمایید:

امیدواریم این مطلب مورد توجه و استفاده شما عزیزان قرار گرفته باشد.

4.1/5 - (37 امتیاز)

عیسی نورانی

حدود 10 سال است که بــصورت تخصـصی و حـرفه ای در حـوزه سئو و بهینه سازی سایت فعالیت مـی کند و تجربه همکاری با ده ها رسانه بزرگ اینترنتی را در کارنامه خود دارد. عیسی سالـــهاست که یکی از بـرتـرین ها در زمینه تولید محتوای حرفه ای مطابق با الگوریتم های موتورهای جستجوگر در کشور است. همچنین حدود 3 سال است که بصورت جدی پروژه های سئو و بهینه سازی مجموعه میزبان فا را مدیریت می کند.

‫۲۷ دیدگاه ها

  1. سلام

    سوال اول این هستش که چطوری لینک های بی کیفیت و اسپم و پیدا کنیم و از کجا چنین چیزی و تشخیص بدیم

    بهتر بود اول آموزش این مورد و قرار میدادید

    با تشکر

  2. سلام و درود بر شما.
    من یک سایت فروشگاهی دارم که نزدیک یکسال است، سایت هایی با اسم های(اسم دامین) عجیب و جفنگ به سایت من بک لینک می دهند. تعداد این سایت ها تقریبا روبه افزایش است و بعضی از این سایت ها به بیشتر صفحات سایت من بک لینک می دهند. نکته جالب این که ساختار و فرمت بیشتر این سایت های مخرب، یکسان می باشد. وقتی وارد این سایت ها می شوم مرتب ریدایرکت می شوم. الان تعداد دامین هایی که به سایت من بک لینک داده اند، 85 عدد می باشد، در صورتی که من حداکثر 30 تا از این بک لینک ها را خودم ایجاد کرده ام و بقیه مربوط به این وب اسپمر ها(سایت های مخربی که به سایت من لینک داده اند)می باشد که مسلما همه آنها بک لینک های بی کیفیت می باشد. من با استفاده از ابزار Disavow backlinks گوگل، این سایت ها را چند ماه قبل معرفی کرده ام و در ماه قبل هم دوباره آپدیت کرده ام.اما مطمئنم روی سایت من تاثیر منفی بسیار زیادی گذاشته اند. محتوای سایت من یونیک است و رقابت در حوزه کاری من شدید نیست و نسبت به چند تا رقیب از لحاظ محتوا و زیبایی سایت کاملا برترم!!اما جایگاه چندان مناسبی در سرچ گوگل ندارم.حالا با توجه به این تفاسیر و با توجه به این که روزانه حدود هزار بازدید کننده دارم و عمر دامنه ام نزدیک 3 سال می باشد، آیا از نظر شما برای خلاصی از شر این بک لینک های مخرب، تغییر دامنه از دات کام به دات آی آر همان دامنه فایده ای دارد؟؟!البته بدون ریدایرکت کردن دات کام روی دات آر.

    1. سلام روزبخیر؛
      اقدماتی که در راستای معرفی لینک های مخرب داشتید کاملا بجا و معقوله و بر اساس تفاسیر حس میکنم رقابتون چنین اقداماتی داشتن. البته تاثیر معرفی لینک های مخرب کمی زمان بر هستش در این بازه روی تولید محتوای اصولی تمرکز کنید به مرور مشکل رفع میشه و نیاز به تغییر دامنه نخواهید داشت.

  3. سلام من توسعه دهنده سایت هستم و میخوام شروه به یادگیری هسته وردپرس کنم مثل اینکه دیتابیس ها چطور کار میکنند داخلش و چطور یه پوسته رو برای ورد پرس طراحی کنیم میشه یه منبع خوب بهم معرفی کنید
    ممنون

  4. سلام وقت شما بخیر
    من قبلا یک سایت داشتم که تمامی url هاش فارسی بود

    بعد از 2 سال سایت با دامنه جدید درست کردم و متاسفانه دامنه قبلی رو بهش ریدایرکت کردم و url سایت جدید انگلیسی بود برای همین کلی صفحه 404 داشتم الان دامنه قبلی که ندارم ( دامنه رو تمدید نکردم ) و از همین روش شما دامنه رو Disavow کردم چقدر زمان میبره تا اثر کنه چون توی سئو بدجوری تاثیر گذاشته

  5. سلام
    وقت بخیر
    سایت من از تلگرام خیلی لینک داره
    از t.me
    میخواستم بدونم آیا لینک هایی که از تلگرام به سایت داده میشه اسپم هستش یا نه برعکس تاثیر مثبت داره
    با تشکر

    1. سلام روزبخیر؛
      یعنی از تلگرام به سایتتون لینک داده شده؟
      مشکلی نیست اگه کسی از سمت شبکه های اجتماعی به سایتتون هدایت بشه یا اصطلاحا از شبکه ها ورودی بگیرید تاثیر مثبت داره.

      1. سلام. من هم سئوال این دوستمان را دارم. از کانال تلگرامم که کاربر حدود 1000 تا دارد، لینکهای زیادی به سایتم داده شده. برنامه سم راش این لینکها را بعنوان toxic backlink میشناسد. و من نمیدانم disavow بشوند یا نشوند. تعداد لینکها که بالاست. همه شان هم dofollow هستند. ضمنا کلا کمی هم رتبه مطالب سایتم نیز این اواخر افت کرده در گوگل. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید که آیا این نوع لینکها میتوانند مخرب باشند یا خیر

        1. با سلام دوست عزیز
          به طور کلی لینک های toxic جز لینک هایی به شمار می روند که به سئو و رتبه سایت شما آسیب می رساند. برای حل این مشکل باید تمامی لینک های داده شده را حذف نمایید. در همین راستا می توانید مطابق با آموزش های قرار گرفته در این مقاله پیش بروید.
          موفق و پیروز باشید

  6. سلام من روی یک سایتی کار میکنم که دامنه اش حدود یک ساله که تغییر کرده و مدیر قبلیش، تمام لینک های دامنه ی قبلی رو به دامنه ی جدید ریدایرکت کرده. الآن تو سرچ کنسول، حدود 1400 لینک از سایت قبلی دارم. به نظرتون باید دامنه ی قبلی رو disavow کنم؟ یا اینکه کلا دامنه ی قبلی رو به طور کامل حذف کنم؟

  7. سلام وقت بخیر
    مدتی هست یکی از رقیبان من تعدادی بک لینک اسپم برای سایت من ایجاد کرده به نظر شما از این روش که در اموزش اشاره کردین استفاده کنم مناسب هست؟
    تاثیر منفی نداره؟

  8. با سلام و درود خدمت تیم قدرتمند میزبان فا
    1 – من میخوام از Disawow استفاده کنم یکسری میگن خوبه یکسری میگن سایت نابود میکنه لطفا راهنمایی کنید چیکار کنم
    2 – من از وب لاگ بلاگ فا استفاده میکردم چندین وبلاگ ساختم و لینک دادم به سایت به عنوان بک لینک و بلاگفا اون اکانت ها رو پاک کرد
    3 – من لینک سایت خودم تو قسمت فوتر مشتریانم میزاشتم که اسپم اسکور یکیشون 68 بوده و باعث شده سایت من هم اسپم اسکر بیاد روی 8 درصد و دامین آتوریتی و جایگاه سئو افت کنه نمیدونم چیکار کنم لطفا راهنمایی کنید
    4 – موردی نداره لینک اکسرنالی که داخل سایت ها گذاشتم دامین Disawow کنم و اینکه صفحه به صفحه باید Disawow کنم یا دامین اصلی کافیه
    و نمیخوام سایتم کلا از بین بره
    با سپاس فراوان بابت پشتیبانی خوبتان

  9. با سلام و احترام
    در صورتی که یک سایتی چندین لینک به صفحات مختلف سایت ما داده، آیا می بایست تک تک url ها رو به گوگل معرفی کنیم؟ یا اینکه معرفی (disavow ) دامنه کافی هست؟

    1. با سلام دوست عزیز
      به منظور disavow کردن بک لینک های صورت گرفته شما باید یک فایل txt از لینک های مورد نظر تهیه کرده و از طریق لینکی که در مقاله به آن اشاره شده است، به گوگل معرفی نمایید.
      موفق و پیروز باشید

  10. با اجازتون یک بار دیگه سوال رو مطرح می کنم
    در صورتی که سایت x از صفحات 1-2-3-4-5- خودش به ما لینک داده
    آیا می بایست تک تک این صفحات رو disavow کنیم، یا صرفا disavow کردن دامنه سایت کافی هست؟
    با تشکر از تیم محترم میزبان فا

    1. شما باید تمامی لینک هایی که به وب سایت شما داده شده است را به صورت مجزا به گوگل معرفی نمایید.
      موفق و پیروز باشید

  11. سلام وقتتون بخیر
    وقتی ادرس سایت رو وارد میکنم با این متن روبرو میشم
    Domain properties are not supported at this time.
    این مورد چطور حل میشه و تا کی باید صبر کنم تا ساپورت کنه دامنه ما رو

  12. سلام.خیلی ممنون بابت توضیحات جامع و کاملتون، ببخشید سایت من به تازگی مدت سه ماه نوزده هزار بک لینک مخرب گرفته به گونه ای که رتبه سایتم از چهار هزار کشوری به پنجاه هزار و جهانی از هشتاد هزار به یک میلیون و خرده ای رسیده. چگونه همه ی این سایت هارا ببینم چون هر سایتی مراجعه می کنم نهایتش دویست بک لینک بیشتر نشون نمیده. راه حذف این سایت ها چیست. ماز و بقیه سایتها هم بیشتر از دویست بک لینک نشون نمیده. خواهش میکنم راهش را به جمیلم ارسال کنید .ممنون میشم.

    1. از سرچ کنسول تمامی صفحاتی که بهت لینک دادن رو میتونی لیستشو بگیری

  13. سلام
    بمن امکان دیس اوو کردن رو نمیده و ایراد Domain properties are not supported at this time. رو میگیره در صورتی که احراز هویت هم بصورت کامل انجام شده
    ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. برای حل این مشکل سایتتون رو در سرچ کنسول باید به حالت https ثبت کنید که همزمان هم میتونید این کار کنید

  14. سلام خسته نباشید یکی از رقبا با به من از دوتا دامین لینک فوتر داده و از آنجایی که من کلا از ۲۰ دامین لینک داشتم تعداد لینک هام ۴۵۰۰۰تا شده الان سایت رتبه هاش تو گوگل عالیه اما سیاست رقیب اینه بعد یک ماه لینک ها حذف بشه و افت کنم بک لینک ها از سایت های خوبیه برسی کردم ماهانه ۲۰۰تومان هزینه تمدیدشه به نظر شما تا ۶ماه خودم لینکارو تمدید کنم یا بزارم بعد یکدماه حذف یشه؟
    ممنون میشم پاسخ بدید

    1. سلام و احترام دوست عزیز؛
      هر موردی اگر غیرطبیعی جلوه داده شود بر روی وبسایت شما تاثیر بسیار نامطلوبی خواهد داشت در صورت اشاره یکباره 45000 لینک به وبسایت و حذف یکباره تمامی آنها قطعا تاثیر خوبی دریافت نخواهید کرد چرا که این عمل غیرطبیعی بنظر خواهد رسید.

  15. با سلام خدمت شما
    مطلب جامعی بود سپاس از شما
    یه سوال داشتم اونهم اینکه جای domain دامنه خودم رو بنویسم؟

    1. سلام و احترام زهرا عزیز؛
      خرسندیم آموززش disavow کردن بک لینک ها برای شما مفید واقع شده است. دقت داشته باشید قبل از دامنه یا ساب دامین می بایست مقدار :domain قرار داده شود.
      برای مثال domain:example.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *