آموزش های وردپرس

آموزش تهیه نسخه پشتیبان از پایگاه داده وردپرس

تهیه نسخه پشتیبان از پایگاه داده وردپرس یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین کارهایی است که باید به صورت مداوم آن را انجام دهید. اما اهمیت این موضوع زمانی بیشتر می‌شود که علاوه بر پایگاه داده وردپرس باید از فایل‌های موجود در فایل منیجر هاست هم نسخه پشتیبان تهیه کنید. بسیاری از کاربران هستند که با استفاده از افزونه اقدام به تهیه نسخه پشتیبان از وردپرس می‌کنند. اما این مسئله کمی ریسک پذیر است و بهترین راهکار تهیه نسخه پشتیبان به صورت دستی از طریق خود هاست می‌باشد.

در این آموزش از پایگاه دانش میزبان‌فا قصد دارم ابتدا به معرفی نحوه تهیه نسخه پشتیبان از پایگاه داده وردپرس از طریق هاست بپردازم که با استفاده از آن می‌توانید از دیتابیس خود بک‌آپ تهیه کنید. سپس به معرفی افزونه‌ای هم برای تهیه نسخه پشتیبان از وردپرس می‌پردازم.

تهیه نسخه پشتیبان از پایگاه داده وردپرس

برای تهیه بک آپ از دیتابیس وردپرس ابتدا باید وارد هاست خود شوید. بعد از اینکه نام کاربری و رمز خودتون را برای ورود به هاست وارد کردید روی گزینه phpmyadmin کلیک کنید تا به صفحه مدیریت دیتابیس سایت هدایت شوید.

نحوه تهیه نسخه پشتیبان از پایگاه داده وردپرس

در این مرحله ممکن است تا از شما درخواست نام کاربری و رمز عبور برای ورود درخواست شود. در این صورت باید از نام کاربری و رمز ورود به هاست برای ورود به phpmyadmin استفاده کنید. سپس مشابه تصویر زیر از سمت چپ دیتابیس خود را انتخاب کنید. سپس از سربرگ بالا گزینه Export را انتخاب کنید تا صفحه‌ای مشابه تصویر زیر براتون باز بشه و در این صفحه کافیه تا از قسمت Format نوع اون رو بر روی SQL انتخاب کرده و در نهایت روی دکمه Go کلیک کنید. بسته به میزان حجم دیتابیس منتظر بمونید تا خروجی اون تهیه بشه و اونو دانلود و در سیستم خودتون ذخیره کنید.

نحوه تهیه نسخه پشتیبان از پایگاه داده وردپرس

در نهایت نسخه پشتیبان به همین راحتی و بدون نیاز به استفاده از افزونه در سایت فراهم شده و هر زمان که در دیتابیس سایت شما مشکلی به وجود آمد کافی است تا همین دیتابیس را درون ریزی کنید تا مشکل برطرف شود.


تهیه نسخه پشتیبان از دیتابیس وردپرس با افزونه

افزونه‌ای که برای تهیه نسخه پشتیبان از دیتابیس وردپرس قصد دارم معرفی کنم با عنوان WP-DB-Backup در مخزن وردپرس به ثبت رسیده و تاکنون موفق شده است بیش از 300.000 نصب فعال و کسب امتیاز 4.5 را ازآن خود کند که با استفاده از این افزونه قادر به تهیه نسخه پشتیبان از دیتابیس وردپرس خواهید بود. برای استفاده از این افزونه روی دکمه زیر کلیک کنید تا به صفحه افزونه در مخزن وردپرس هدایت شده و سپس با استفاده از آموزش نحوه نصب و کار کردن با افزونه ها در وردپرس اقدام به نصب و فعال کردن افزونه در سایت خود بکنید.

دانلود افزونه WP-DB-Backup

بعد از نصب و فعال سازی افزونه مشابه تصویر زیر منویی با نام پشتیبان گیری در بخش ابزارها وردپرس اضافه خواهد شد. روی این منو کلیک کنید تا به صفحه تنظیمات افزونه تهیه نسخه پشتیبان از دیتابیس وردپرس هدایت شوید.

نحوه تهیه نسخه پشتیبان از پایگاه داده وردپرس

مشابه تصویر بالا ابتدا باید جدول‌هایی که قصد دارید از آنها نسخه پشتیبان تهیه شود را انتخاب کنید. بسته به تعداد افزونه‌هایی که در سایت خود ثبت کرده باشید جداول وردپرس نیز بیشتر خواهند بود. بنابراین هر جدولی که قصد دارید از آن نسخه پشتیبان تهیه شود را از این لیست با فعال کردن تیک گزینه‌های آن فعال کنید. در صورت غیرفعال بودن هر گزینه امکان پشتیبان گیری از ان جدول در فایل پشتیبان وجود نخواهد داشت.

نحوه تهیه نسخه پشتیبان از پایگاه داده وردپرس

در صورتی که قصد دارید نسخه پشتیبان تهیه شده از دیتابیس را در سیستم خود ذخیره کنید کاری به این بخش نداشته باشید. اما اگر قصد دارید فایل برای شما ایمیل شود تا برای اطمینان بیشتر فایل پشتیبان دیتابیس وردپرس را روی ایمیل خود داشته باشید گزینه ارسال به ایمیل را انتخاب کرده و در نهایت روی دکمه پشتیبان بگیر کلیک کنید تا بسته به حجم دیتابیس کار پشتیبان گیری آغاز شود.

نحوه تهیه نسخه پشتیبان از پایگاه داده وردپرس

با استفاده از زمان‌بندی پشتیبان گیری در این افزونه میتونید کاری کنید که نسخه پشتیبان در وردپرس به صورت خودکار بر اساس تنظیماتی که انتخاب می‌کنید در بازه زمانی تعیین شده صورت گیرد. برای این کار ابتدا از بخش زمان بندی بازه زمانی برای پشتیبان گیری خودکار در وردپرس را انتخاب کنید. سپس از بخش ارسال به ایمیل آدرس ایمیل خود را وارد کنید. در نهایت از قسمت جدول هایی که در زمان بندی پشتیبان گیری میشوند جدول هایی که میخواهید نسخه پشتیبان از آنها تهیه شود را انتخاب کرده و در نهایت روی دکمه زمان بندی پشتیبان گیری کلیک کنید. بعد از انجام این کار به صورت خودکار در بازه زمانی تعیین شده نسخه پشتیبان از دیتابیس تهیه شده و به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

امیدوارم این آموزش هم مورد توجه و پسند شما قرار گرفته باشد و با استفاده از این آموزش تونسته باشید اقدام به تهیه نسخه پشتیبان از پایگاه داده وردپرس بکنید. در صورتی که در رابطه با این آموزش سوال یا مشکلی داشتید در بخش دیدگاه‌ها اعلام کنید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشم.
4.8/5 - (5 امتیاز)

علی یزدان پرست

حدود 8 سالی هست که در زمینه میزبانی وب به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، علی یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های میزبان فا را توسعه می دهد، علی به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *