آموزش های وردپرس

آموزش نصب وردپرس شبکه یا چند سایته

مطمئنا برای شما هم پیش اومده تا بخواهید در کنار دامنه اصلی سایتتون در قالب یک سای دامنه و یا ساب فولدر اقدام به نصب وردپرس کرده و برای مواردی مثل ساخت فروشگاه بخواهید تا یک وردپرس جدا از سایت اصلی با پایگاه داده متفاوت داشته باشید. در برخی از این موارد این کار به شکلی صورت میگیره که ما نیازمند این میشیم تا در کنار سایت اصلی چند سایت دیگه برای فروشگاه بخش اخبار کسب و کار و… نصب کنیم تا از سایت اصلی ما جدا باشد، اما اینکه ما بیایم و در هر بار نصب وردپرس شروع به ساخت پایگاه داده جدید کنیم و بعد از دانلود و اپلود کردن وردپرس اقدام به نصب وردپرس کنیم یه مقداری برای ما زمانبر و خسته کننده هستش، اینجاست که ابزاری به نام وردپرس شبکه یا همان مالتی سایت به کمک شما میاد و با استفاده از اون میتونید تا بدون نیاز به اینکه این مراحل رو طی کنید در قالب یک ساب دامنه و یا ساب فولدر اقدام به نصب و فعال سازی وردپرس کنید و در نهایت برای هر هدف خاصی مثل ساختن فروشگاه، راه اندازی بخش اخبار سایت، دریافت پروژه و… که مدنظر شماست در قالب یک ساب دامنه فعالیت کنید. بنابراین در این آموزش قصد دارم تا به شما نحوه نصب و فعال سازی وردپرس شبکه را آموزش بدم که به راحتی با استفاده از این آموزش بتونید اقدام به فعال کردن قابلیت وردپرس شبکه کنید و هر زمان که لازم بود در یک ساب دامنه و یا ساب فولدر از طریق بخش پیشخوان وردپرس در کوتاه‌ترین زمان ممکن خیلی راحت یک ساب دامنه جدید با یک وردپرس جدید راه اندازی کنید.

در روش وبلاگدهی از طریق ساب‌دامین در وردپرس لازمه تا wildcard بر روی هاست شما فعال باشه، این مورد معمولا در بیشتر شرکت‌های هاستینگ فعال نیست و برای فعال سازی لازمه تا از میزبانی هاست خودتون بخواهید تا wildcard را بر روی هاست شما فعال کنند. بنابراین قبل از هرکاری اقدام به فعال کردن wildcard بر روی هاست خودتون بکنید، این امکان هم وجود داره تا در صورت امکان بتونید خودتون اون رو فعال کنید، اما تو هر هاستی جوابگو نیست و ممکنه تا با این روش برای شما فعال نشه که در ادامه مقاله نحوه فعال کردن wildcard در هاست سی پنل توضیح داده شده. باز هم تاکید می کنم که امکان استفاده از wildcard در اکثر سرویس های هاست اشتراکی به دلیل مسائل امنیتی فراهم نیست، بنابراین اگر در هاست شما نیز این آپشن فعال نیست بهتر است یک هاست نیمه اختصاصی یا هاست مخصوص وردپرس برای وب سایت خود تهیه کنید.

وردپرس شبکه یا چند سایته چیست؟

وردپرس شبکه، یا مالتی سایت که اون رو با نام wordpress MU می‌شناسیم این امکان رو به شما میده تا تنها با نصب یک وردپرس در دامنه اصلی سایتتون هر زمان که لازم داشتید به راحتی از طریق پیشخوان اقدام به نصب یک وردپرس جدید در ساب دامنه و یا ساب فولدر از سایت خودتون بکنید. از دیگر مواردی که در وردپرس چند سایته میتونید از اون استفاده کنید اینه که با استفاده از رمز و نام کاربری وردپرس اصلی که دارید میتونید در تمام سایت های وردپرسی که به صورت شبکه فعال کردید و در اصطلاح اونها را وبلاگ مینمامیم وارد شده و به مدیریت اونها بپردازید و همچنین این قابلیت رو به کاربران خودتون بدین تا با ثبت نام در سایت شما اقدام به ساخت یک وردپرس کنند و مشابه یک وبلاگ از اون استفاده کنند. امروزه سایت های وبلاگدهی زیادی هستند که از وردپرس برای این کار استفاده میکنند و این امکان رو به کاربران میدهند تا در قالب یک وبلاگ بتونند از وردپرس برای وبلاگ خودشون استفاده کنند. پس هماینطور که میبینید به سادگی قادر خواهید بود تا با استفاده از فعال سازی امکان وردپرس شبکه انواع سیستم های وبلاگدهی را راه اندازی کنید و یا به کسانی که با مدیریت وردپرس آشنایی کامل ندارند، این امکان را بدهید که با کمترین درگیری در نکات فنی، سایت خود را در قالب یک وبلاگ روی دامنه شما راه اندازی کنند. وردپرس شبکه کاربردهای بسیار فراوان و مفیدی برای ما خواهد داشت که از جمله اونها میشه به موارد زیر اشاره کرد:

  1. استفاده برای دموی آنلاین قالب
  2. استفاده به عنوان یک وبلاگدهی برای سازمان‌ها و یا مدارس به شکلی که هر کاربر در اون برای خودش صفحه خاصی رو به عنوان وبلاگ داشته باشه و با مدیریت اون اقدام به تولید محتوا و درج مطالب کنه
  3. ساخت سیستم فروشگاه، پرسش و پاسخ و… در بخشی از ساب دامنه و یا ساب فولدر
  4. راه اندازی وبسایت برای شرکتهایی که دارای شعبه گوناگون در سطح کشور هستند و اختصاص دادن وبلاگ برای هر شعبه
  5. استفاده به عنوان شهرها در سایت های آگهی و نیازمندی برای اینکه آگهی ارسالی بر اساس هر استان رو مدیریت کنند
  6. استفاده برای سایت های چندزبانه که با استفاده از اون بتونید برای هر زبان که مد نظر شما هست یک وردپرس نصب کنید و به صورت کاملا اصولی به ترجمه محتوای سایت در اون بپردازید

همونطور که میبینید وردپرس شبکه امکانات بسیار زیادی در اختیار شما قرار میده و میشه از اون برای هر هدفی که به کسب و کار و سایت شما مرتبط هست استفاده کنید تا دیگه نیازی نباشه تا به شکل سنتی و پیشفرض برای نصب هر وردپرس روی هاست اقدام به ساخت دیتابیس، دانلود و آپلود وردپرس و در نهایت نصب وردپرس کنید، بلکه کافیه تا وارد پیشخوان مدیریت وردپرس شبکه شده و با چند کلیک ساده آدرس ساب دامنه مورد نظرتون رو انتخاب کنید و خیلی سریع به صورت یک ساب دامنه یا ساب فولدر یک وردپرس جدید رو با افزونه ها و قالب های متفاوتی که میخواهید تا از اونها استفاده کنید جدا از سایت اصلی روی اون نصب و فعال کنید.

آموزش نصب وردپرس شبکه

برای نصب وردپرس شبکه ما نیاز به این داریم تا ابتدا وردپرس را دانلود کرده و نصب کنیم، بنابراین مشابه کارهایی که برای نصب وردپرس در هاست سی پنل یا دایرکت ادمین انجام دادین رو هم در اینجا انجام میدیم تا ابتدا وردپرس را برای نصب وردپرس شبکه آماده سازی کنیم. پس در ابتدا به وبسایت https://fa.wordpress.org مراجعه کنید تا وردپرس را دانلود کنید.

آموزش نصب وردپرس شبکه

بعد از اینکه آخرین نسخه وردپرس را دانلود کردید به هاست خریداری شده خودتون مراجعه کرده و فایل فشرده وردپرس را که در حالت zip. اونو دریافت کردید در بخش file manager هاستتون آپلود کنید. در اینجا هاست من سی پنل هست بنابراین بعد از ورود به هاست در قسمت Files هاستم روی File Manager کلیک میکنم تا به صفحه مدیریت فایل های هاستم هدایت بشم.

آموزش نصب وردپرس شبکه

بعد از اینکه وارد مدیریت فایل در هاست سی پنل شدید به مسیر public_html مراجعه کنید و سپس روی دکمه Upload که در بالای صفحه قرار داره کلیک کنید تا صفحه آپلود فایل در این مسیر براتون مشابه تصویر زیر باز بشه.

آموزش نصب وردپرس شبکه

بعد از اینکه صفحه آپلود برای شما باز شد، فایل دانلودی وردپرس را از سیستم خودتون انتخاب کرده و منتظر بمونید تا عملیات آپلود فایل مشابه تصویر زیر صورت بگیره و تا انتها پیش بره.

آموزش نصب وردپرس شبکه

بعد از اینکه آپلود کامل شد صفحه رو ببندید و به مسیر public_html در هاست برگردید خواهید دید که فایل آپلود شده به هاست اضافه شده و حالا کافیه تا اونو از حالت زیپ خارج کنید. بنابراین مشابه تصویر روی فایل راست کلیک کرده و گزینه Extract را انتخاب کنید و منتظر بمونید تا عملیات خارج کردن فایل های وردپرس از حالت فشرده انجام بگیره و فایل های وردپرس به سایتتون اضافه بشن.

آموزش نصب وردپرس شبکه

حالا در این مرحله پوشه ای با عنوان wordpress به هاست اضافه خواهد شد، وارد پوشه بشین و بعد از منوی بالا گزینه select all را انتخاب کنید، سپس روی فایل ها راست کلیک کرده و گزینه Move را انتخاب کنید در این مرحله پنجره ای براتون باز میشه که در اون مسیری که میخواهید تا فایل ها منتقل بشن رو وارد کنید بنابراین بخش wordpress را از مسیر پاک کنید و همون /public_html/ رو بزارید بمونه و روی دکمه Move Files کلیک کنید تا فایل ها به دایرکتوری اصلی سایت که همون Public_html هستش منتقل کنید.

آموزش نصب وردپرس شبکه

حالا که فایل ها منتقل شدند نوبت به ساختن دیتابیس در وردپرس میرسه بنابراین به صفحه اصلی کنترل پنل سی پنل مراجعه کنید و از بخش DATABASES روی گزینه MySQL Database کلیک کنید تا به صفحه ساخت دیتابیس در هاست سی پنل هدایت شوید.

آموزش نصب وردپرس شبکه

بعد از کلیک روی دکمه مورد نظر به صفحه‌ای مشابه تصویر زیر هدایت خواهید شد که در اون میتونید نام پایگاه داده خودتون رو انتخاب کنید، بنابراین یک نام دلخواه برای پایگاه داده جدید وردپرس انتخاب کنید و سپس روی دکمه Next Step کلیک کنید تا وارد مرحله تعیین نام کاربری پایگاه داده وردپرس و رمز پایگاه داده وردپرس شده و در نهایت دیتابیس خودتون رو بسازید.

آموزش نصب وردپرس شبکه

بعد از اینکه نام پایگاه داده را انتخاب کردید با کلیک روی دکمه Next Step به مرحله بعد هدایت خواهید شد که در این مرحله به صفحه‌ای مشابه تصویر زیر هدایت می شوید که در اون میتونید تا نام کاربری پایگاه داده و رمز پایگاه داده رو انتخاب کنید و در نهایت پایگاه داده خودتونو ایجاد کنید. با استفاده از دکمه Password Generator نیز قادر خواهید بود تا یک رمز قوی که سی پنل به صورت خودکار برای شما میسازه ایجاد کنید و از اون برای رمز پایگاه داده خودتون استفاده کنید. در این مرحله دقت کافی را داشته باشید که رمز رو در جایی مطمئن کپی کنید و اونو هیچوقت فراموش نکنید چرا که در آینده و در مراحل بعد به این رمز و نام‌های انتخاب شده احتیاج پیدا خواهید کرد.

آموزش نصب وردپرس شبکه

در نهایت پس از پر کردن کلیه فیلدهای نام کاربری پایگاه داده و رمز پایگاه داده مطابق بالا به صفحه دیگری مشابه تصویر زیر هدایت خواهید شد، در این مرحله تیک گزینه ی ALL PRIVILEGES رو بزنین و روی next step کلیک کنین تا ارتباط بین یوزر و پایگاه داده برقرار بشه و سطح دسترسی های یوزر هم تصحیح بشه.

آموزش نصب وردپرس شبکه

در نهایت بعد از فعال کردن تیک کلیه گزینه‌ها و با کلیک روی Next Step در این مرحله پایگاه داده به درستی ساخته شده و پیغام موفقیت آمیز بودن اون به شما نمایش داده خواهد شد.

حالابعد از این که دیتابیس هم برای نصب وردپرس روی هاستتون ایجاد کردین حالا نوبت این شده که وارد مراحل شیرین نصب وردپرس بشیم، برای نصب وردپرس ابتدا وارد دامنه اصلی سایتتون بشین، نام دامنه ما که الان میخوایم وردپرس روش نصب کنیم ir هستش و حالا واردش میشیم تا صفحه نصب وردپرس رو مطابق تصویر مشاهده کنیم، بعد از مشاهده این صفحه بر روی دکمه بزن بریم کلیک کنید تا به مرحله بعدی منتقل بشین.

آموزش نصب وردپرس شبکه

در مرحله بعدی مشابه تصویر زیر اطلاعات پایگاه داده را که در مراحل قبل ساختیم را در اینجا وارد کنید. این اطلاعات شامل نام پایگاه داده، نام کاربری پایگاه داده، رمز انتخاب شده و… برای پایگاه داده وردپرس می‌باشد. همونطور که در تصویر مشاهده می‌کنید به ترتیب این داده‌ها را بر اساس توضیحاتی که در ادامه شرح خواهم داد تکمیل کنید.

آموزش نصب وردپرس شبکه

نام پایگاه داده: در این بخش باید نام پایگاه داده خودتون رو که در مرحله سیزدهم ساختید وارد کنید، در اینجا ما نام پایگاه داده‌مون رو pnubahir_mizbanfa انتخاب کردیم، شما هم هر نامی که برای پایگاه داده و دیتابیس وردپرس خودتون انتخاب کردید در این فیلد وارده کنید.

نام کاربری: در این بخش هم باید نام کاربر پایگاه داده وردپرس خودتون را وارد کنید. در اینجا هم من از نام pnubahir_mizbanf انتخاب کردم، اما همونطوری که در مرحله ساخت دیتابیس گفتم دقت کنید که نام پایگاه داده و نام کاربری پایگاه داده یکی نباشن تا دیتابیس شما از امنیت بالاتری برخوردار باشد.

رمز: در این فیلد نیز رمزی که برای پایگاه داده وردپرس خودتون انتخاب کردید رو در اینجا وارد کنید. برای رمز پایگاه داده هم تکرار میکنم که سعی کنید موقع ساخت دیتابیس از یک رمز خیلی خیلی قوی استفاده کنید که به راحتی قابل حدس زدن هم نباشد.

میزبان پایگاه داده: این فیلد رو با همین نام که هست باقی بزارید و چیزی به اون اضافه یا کم نکنید.

پیشوند جدول: ابتدا بیایید بررسی کنیم که پیشوند جدول چی هست و چه کاربردی برای ما خواهد داشت؟! همونطور که میدونید هر سایتی دارای یک پایگاه داده میباشد که اطلاعات حیاتی سایت در اون ذخیره میشه و با ایجاد ارتباط بین پایگاه داده و فایل‌های موجود در هاست اطلاعات پردازش میشوند و تصاویر از فایل منیجر لود میشوند و از سمت دیگه اطلاعات سایت همچون مطالب، دسته‌بندی، تنظیمات و… کلیه اطلاعات پردازشی که در دیتابیس ذخیره میشوند لود شده و در نهایت یک سایت برای ما بارگزاری میشود. حالا هر کدوم از این اطلاعاتی که در پایگاه داده وردپرس وجود دارند در واقع پایگاه داده به عنوان مغز وردپرس و واحد پردازش مرکزی اون هست که خوراک هکرها و سوءاستفاده‌کنندگان از یک سایت میباشد. حالا وردپرس برای اینکه بیاد و از سرقت اطلاعات جلوگیری کنه و کاری کنه تا مراحل دسترسی به اطلاعات موجود در دیتابیس یک مرحله بیشتر امنیتشون بالاتر بره اومده و از پیشوند جداول استفاده کرده، در حالت عادی این پیشوند روی _wp قرار داره اما برای اینکه امنیت پایگاه داده سایت خودتون رو ارتقا بدین پیشنهاد می‌کنم تا از یک پیشوند دلخواه برای پایگاه داده وردپرس استفاده کنید. اگر سایت شما مدتی هست که راه‌اندازی شده جای هیچ نگرانی نیست، چرا که شما قادر خواهید بود تا به راحتی پیشوند جداول وردپرس را تغییر بدهید که در آموزش‌های آتی به نحوه تغییر پیشوند جداول در وردپرس خواهم پرداخت.

حالا بعد از اینکه فیلدهای این مرحله را طبق توضیحات ارائه شده وارد کردید روی دکمه فرستادن که در تصویر بالا هم مشاهده می‌کنید کلیک کنید تا وارد مرحله بعدی شوید.

آموزش نصب وردپرس شبکه

در این مرحله صفحه بالا برای شما باز خواهد شد، در صورتی که اطلاعات مرحله قبلی یعنی، نام پایگاه داده، نام کاربری پایگاه داده، رمز پایگاه داده، میزبان پایگاه داده و جدول پایگاه داده وردپرس را به درستی وارد کرده باشید این صفحه به عنوان تاییدیه‌ای از صحت مراحل برای شما باز خواهد شد، کافی است تا روی دکمه اجرای نصب کلیک کنید تا به مرحله بعد که شامل اطلاعات ورودی سایت می‌باشد هدایت شوید.

آموزش نصب وردپرس شبکه

عنوان سایت: در این فیلد عنوانی که برای سایت در نظر گرفتید وارد کنید. این عنوان همون Title وبسایت شما رو تشکیل میده که با مراجعه به صفحه اصلی سایت در عنوان صفحه مرورگر نمایش داده خواهد شد.

نام کاربری: نام کاربری مدیر سایت رو در این فیلد وارد کنید. در نگهداری و حفظ این نام کاربری دقت کافی داشته باشید چرا که برای ورود به پیشخوان وردپرس و مدیریت سایت با این نام کاربری نیاز داریم، اما زیاد نگران نباشید در صورت فراموشی نام کاربری از طریق ایمیل در وردپرس میتونید وارد شوید که البته در صورت غیرفعال کردن این قابلیت باید از طریق دیتابیس برای بازیابی اطلاعات ورود استفاده کنید که در مقالات بعدی به نحوه این کار خواهم پرداخت.

رمز انتخابی: رمز مورد نظر برای ورود به محیط پیشخوان وردپرس رو وارد کنید. سعی کنید تا از یک کلمه عبور قوی که شامل اعداد، سمبل‌ها و حروف بزرگ و کوچک میشه استفاده کنید تا سایت شما از امنیت بالایی برخوردار باشد.

ایمیل: در این فیلد هم ایمیل خودتونو وارد کنید. از این ایمیل برای اطلاع‌رسانی وردپرس و موارد دیگه همچون بازیابی رمز عبور وردپرس استفاده میشه که در مقاله‌های بعدی به صورت مفصل در مورد اون بحث خواهیم کرد.

با فعال و غیرفعال کردن تیک گزینه نمایش به موتورهای جستجو هم میتونید وضعیت ایندکس سایت در موتورهای جستجو رو کنترل کنید. اگر تمایلی ندارید تا فعلا سایت ساخته شده توسط شما در موتورهای جستجو ایندکس شود میتونید تا تیک این گزینه را برای این کار غیرفعال کنید.

بعد از اینکه کلیه فیلدها را به درستی پر کردید روی دکمه راه‌اندازی وردپرس کلیک کنید تا عملیات نصب وردپرس از طریق پایگاه داده به مراحل پایانی خود رسیده و وردپرس روی سایت شما نصب شود.

آموزش نصب وردپرس شبکه

حال همانطور که در تصویر مشاهده میکنید عملیات نصب وردپرس در هاست شما به درستی به پایان رسیده است و میتوانید با کلیک روی دکمه ورود اطلاعاتی که شامل نام کاربری و رمز عبور می‌باشد وارد کنید تا به پیشخوان وردپرس وارد شوید. حالا که وردپرس رو نصب کردید نوبت به این میرسه که وردپرس خودتون را شبکه کنید. بنابراین برای این کار به ترتیب زیر عمل کنید.

شبکه کردن وردپرس

برای شبکه کردن وردپرس ما دو راه داریم تا سایتهایی که بر روی اون نصب می کنیم نمایش داده شوند. حالت اول به صورت ساب فولدر هست که در این حالت برای هر وردپرس یک مسیر با آدرس سایت انتخاب شده اضافه میشه مثل mizbanfa.net/blog اما در حالت دوم که به صورت ساب دامنه هستش در این حالت هر وردپرس بر روی یک ساب دامنه نصب و در دسترس قرار میگیره که میشه چیزی شبیه به blog.mizbanfa.net این نوع شبکه بیشتر برای افراد مورد پسند هست و از اون استفاده میکنند که در این آموزش هم من میخوام که از همین نوع ساب دامنه برای سایت وردپرس شبکه استفاده کنم.

فعال کردن Wildcard در هاست سی پنل

اما قبل از هرکاری باید هاست خودم رو برای این کار آماده کنم. بنابراین مشابه تصویر زیر به صفحه اصلی کنترل پنل سی پنل مراجعه کنید و از قسمت DOMAINS روی گزینه subdomains کلیک کنید تا wildcard را در هاست سی پنل خودتون فعال کنید.

آموزش نصب وردپرس شبکه

حالا مشابه چیزی که در تصویر مشاهده می کنید یک ساب دامنه با نام * بسازید. برای این منظور کافیه تا در فیلد Subdomain کاراکتر * را وارد کنید و در نهایت روی دکمه Create کلیک کنید تا ولید کارت(Wildcard) براتون فعال باشه و امکان ساب دامین دهی در وبلاگدهی با وردپرس شبکه براتون فعال بشه، اما اگر با این روش walidcard روی هاست شما فعال نشه تو مرحله راه‌اندازی خطای اونو مشاهده خواهید کرد که در این صورت باید از هاستینگ خودتون بخواهید تا براتون فعال کنه.

اگر هم از هاست دایرکت ادمین استفاده میکنید، از پشتیبانی هاستینگ خودتون درخواست کنید تا تغییرات لازم را در تنظیمات httpd سایت شما ایجاد کنه تا امکان ساب دامین دهی براتون فراهم بشه.

آموزش نصب وردپرس شبکه

حالا به فایل منیجر هاستتون مراجعه کنید و سپس فایل wp-config.php که در روت هاست قرار داره را برای ویرایش کردن باز کنید. بعد از اینکه فایل wp-config.php رو باز کردید به دنبال خط زیر در اون بگردید.

/* That’s all, stop editing! Happy blogging. */

بعد از اینکه این خط را پیدا کردید درست قبل از اون کدهای زیر را قرار بدین تا امکان استفاده از وردپرس شبکه برای شما فعال شده و فراهم بشه.

/* Multisite */
define( 'WP_ALLOW_MULTISITE', true );

دقت کنید که این کد باید دقیقا قبل از خط مورد نظر قرار بگیره و اگر از قبل وجود داره مقدارش باید روی true باشه. بعد از اینکه کد را وارد کردید فایل رو ذخیره کنید. بعد از ذخیره سازی فایل به پیشخوان وردپرس وارد شده و به مسیر ابزارها> راه‌اندازی شبکه مراجعه کنید. در صورتی که در این مرحله افزونه های سایت شما فعال هستند موقتا باید همه افزونه ها را غیرفعال کنید تا مجددا بعد از نصب وردپرس شبکه اونها رو فعال کنید بنابراین قبل از هرکاری افزونه ها رو غیرفعال کنید.

آموزش نصب وردپرس شبکه

حالا مشابه اون چیزی که در تصویر مشاهده میکنید اگر خطایی برای شما وجود نداشت و همه موارد مورد نیاز برای راه اندازی وردپرس شبکه فعال بود مشابه کادر مشخص شده نوع وبلاگدهی را انتخاب کنید، که در اینجا من اونو تو حالت ساب دامین دهی قرار دادم بعد از این مرحله از قسمت عنوان شبکه یک نام دلخواه برای وردپرس شبکه انتخاب کنید و در نهایت ایمیل مدیر سایت را وارد کنید. حالا یک بار کلیه موارد را بررسی کنید که به درستی وارد کرده باشید و اگر مشکلی نبود و آماده بودید حالا روی دکمه نصب که در انتهای صفحه قرار داره کلیک کنید. بعد از اینکه از این مرحله بگذرید صفحه ای مشابه تصویر زیر برای شما باز خواهد شد که دوتا قطعه کد به شما میده تا اونها را در فایل wp-config.php و htaccess. اضافه کنید.

آموزش نصب وردپرس شبکه

همونطور که در تصویر مشاهده میکنید کدی که برای قرار دادن در فایل wp-config.php هست را کپی کرده و سپس با مراجعه به file manager هاست این کد را در فایل wp-config.php قبل از کد ذکر شده قرار دهید. سپس کد دوم را هم که مربوط میشه به فایل htaccess. کپی کرده و در درون همین فایل که در مسیر public_html قرار داره با کدهای موجود در اون جایگزین کنید. اگر این فایل رو در file manager هاست مشاهده نمیکنید کافیه تا روی دکمه Settings که در بالای صفحه قرار داره کلیک کنید و در پنجره باز شده تیک گزینه Show Hidden Files را فعال کرده و تنظیمات را ذخیره کنید تا فایل های مخفی در هاست بهتون نشون داده بشوند. حالا که هر دو فایل رو ویرایش کردید یک بار از مدیریت پیشخوان وردپرس خارج شده و مجددا وارد شوید تا عملیات نصب وردپرس شبکه به انتهای خودش برسه. حالا که وارد پیشخوان وردپرس بشید مشابه تصویر زیر خواهید دید که گزینه دیگری با نام مدیر شبکه در منوی بالای پیشخوان سایت اضافه شده است که از طریق اون میتونید به کنترل وردپرس شبکه بپردازید.

ممکنه با دیدن این تصویر سوالی براتون پیش بیاد که این خطای قرمز رنگ چرا نشون داده شده؟ در پاسخ به این سوال میشه گفت که ممکنه این خطا به دو دلیل رخ داده باشه:

  1. ست نشدن صحیح ساب‌دامین: از اونجایی که من ساب دامنه * رو برای فعال شدن ولیدکارت(wildcard) به تازگی ساختم و هنوز با DNS های دامنه من یکی نشده در هنگام نصب وردپرس شبکه این ساب دامنه هنوز شناسایی نشده و به همین علت خطا نشون میده.اما اگر بعد از اینکه ساب دامنه به درستی ساخته شده باشه این مشکل وجود نخواهد داشت.
  2. عدم امکان فعال‌سازی walidcard در هاست سی‌پنل: دلیل دوم که بیشتر رایج هستش اینه که بخاطر کانفیگی که میزبانی وب روی سرور انجام داده امکان فعال کردن wildcard با استفاده از ساخت یک ساب‌دامین با * امکان پذیر نیست که در این صورت باید بخواهید تا میزبانی هاستتون اقدام به فعال کردنش بکنن.

بنابراین اگر بعد از نصب وردپرس شبکه با صفحه 404 در اولین وبلاگی که ساختید مواجه شدید بدونید که دلیلش فعال نبودن wildcard روی هاست شماست.

فعال سازی ثبت نام کاربران

اگه مایل هستید تا کاربران بتونند تا در وردپرس شبکه شما عضو شده و اقدام به ساخت وبلاگ کنند لازمه تا با مراجعه به تنظیمات شبکه این امکان رو فعال کنید. بنابراین مشابه تصویر زیر به مسیر سایت‌های من> مدیر شبکه> تنظیمات مراجعه کنید. سپس در صفحه باز شده در قسمت تنظیمات نام‌نویسی امکان نام نویسی کاربران رو روی حالت سایت‌ها و حساب‌های کاربری قابل ثبت هستند قرار دهید تا کاربران بتونند در سایت ثبت نام کرده و اقدام به ساخت وبلاگ کنند.

آموزش نصب وردپرس شبکه

سایر تنظیمات وردپرس شبکه نیز در همین صفحه در دسترس هستند که میتونید تا اونها را شخصی سازی کنید. از جمله این موارد میتوان به امکانات و دسترسی ها برای آپلود فایل با حجم و فرمت تعیین شده، سفارشی سازی ایمیل های ارسالی، بلاک کردن نام های کاربری و ایمیل های خاص برای جلوگیری از ثبت وبلاگ، سفارشی کردن اولین نوشته، دیدگاه، ایمیل و… اشاره کرد. در آخر دقت کنید که روی ذخیره تنظیمات کلیک کنید.

امیدوارم که این مقاله هم از مجموعه مقالات مربوط به وردپرس مورد توجه شما قرار گرفته باشه و تونسته باشید تا توسط این آموزش سایت وردپرسی خودتون را به وردپرس شبکه تبدیل کنید و برای اهدافی مثل وبلاگدهی، نمایش دموی قالب‌ها و هر هدف دیگه که قصد دارید تا از وردپرس شبکه برای اون استفاده کنید بهره‌مند شوید، اگر در هر بخشی از آموزش دچار مشکل بودید و سوالی داشتید میتونید تا از بخش دیدگاه‌ها مطرح کنید تا در کوتاه ترین زمان ممکن پاسخگوی شما دوست عزیز وردپرسی باشم.
4.8/5 - (19 امتیاز)

علی یزدان پرست

حدود 8 سالی هست که در زمینه میزبانی وب به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، علی یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های میزبان فا را توسعه می دهد، علی به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

‫۸۵ دیدگاه ها

  1. وردپرس شبکه برروی لایت اسپید کار نمیکنه؟ یا دستورات سفارشی خاصی داره که باید اعمال بشه؟

  2. جناب صادقی. بسیار عالی و حرفه ای توضیح دادیدو مثل یک معلم حرفه ای. تشکر میکنم. درود

  3. سلام
    من قصد دارم از یک هاست برای دو دامین استفاده کنم.
    قالب سایت اول رو با نصب بسته نصبی در public.html سی پنل راه اندازی کردم.
    دامین دوم رو توسط addon به هاست متصل کردم. ولی متاسفانه نمیدونم قالب برای سایت دوم یا بسته نصبی رو کجا و تو چه ادرسی باید نصب کنم.
    لازم به ذکر هست که بیشتر دانش و اطلاعات لازم رو از ویدیوهای آموزشی سایت میزبان فا کسب کردم که جا داره تشکر و قدردانی کنم.
    در صورت امکان لطفا راهنمایی کنید.
    ممنون و سپاس

    1. سلام و وقت بخیر،
      وقتی ادان دامین می‌کنید یه پوشه به اسم دامنه داخل public_html یا home هاست ایجاد میشه. وارد این پوشه شده و کارها را درست به همین شکلی که در دامنه اصلی انجام دادید، انجام بدین
      تفاوت فقط تو این هست که مسیر تغییر پیدا کرده و به جای public_html باید داخل پوشه‌ای که برای دامنه ساخته شده کارها را انجام بدین.

  4. دروود اگه بخام تمامی فروشگاه یک قالب باشه مثلا از google.com/shop به بعد کل فروشگاه یه قالب دیگه باشه و بقیه پوست پیج ها یک قالب دیگه البته این کار نمیخام با ساب دامین بزنم با ساب فولدر میزنم ؟
    2- تو دو زبانه مشکلی پیش نمیاد که ؟

    1. سلام، برای این کار باید قالب شما طوری برنامه نویسی شده باشه که بتونید برای نوشته‌ها و برگه‌های سایت یک ساختار بر اساس قالب که از قبل مشخص شده موقع انتشار انتخاب کنید.
      2. این مورد هم بستگی به افزونه‌ای که استفاده می‌کنید داره که بهتره با پشتیبان افزونه یا یک طراح سایت در ارتباط باشید.

  5. امکانش هست به جای این پلاگین Multiple Themes یه پلاگین شبیه به اینو معرفی کنید که تو وردپرس پشتیبانی بشه این پلاگین به راحتی با ادرس گرفتن میتونه قالب عوض کنه و نیاز به هیچ گونه نصب دیتا بیس نداره .
    متاسفانه این پلاگین و پلاگین page-theme پشتیبانی نمیشن .

  6. سلام
    ممنون به خاطر مطلب مفیدتون.
    من با روش فوق وردپرس شبکه ای رو راه اندازی کردم اما نه پیشخوان و کلا صفحاتی که مربوط به سایت جدید هست باز نمیشه و برمیگرده به سایت اولی!!!!
    البته من در لوکال هاست این کار رو انجام دادم و وب سرورم روی پورت 9000 اجرا میشه.

  7. سلام .
    بعد از انجام دادن این مراحل با ارور
    Forbidden

    You don’t have permission to access / on this server.

    Additionally, a 403 Forbidden error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request.

    مواجه شدم .
    لطفا کمکم کنید !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ممنون از شما.

  8. سلام. ممنون از مقاله مفیدتون.
    من مولتی سایت رو راه‌اندازی کردم. وقتی لینک سایت جدیدم رو باز می‌کنم می‌نویسه:File not found

  9. سلام امکان نصب وردپرس شبکه روی لوکال هاست هست لطفا در صورتی که چنین امکانی هست یک مطلب آموزشی در این مورد بزارید ممنون بابت مطالبتون

  10. سلام و درود
    من این وردپرس شبکه رو فعال کردم و سایت جدید رو هم ایجاد میکنم وقتی به پیشخوان سایت جدید میرم با صفحه 404 مواجه میشم ، ممکنه راهنماییم کنید که جریان چیه؟

  11. سلام پیرامون جداول پایگاه داده وردپرس شبکه و همچنین پاسخ مشکلی که برایم پیش اومده میخواستم توضیح بدید.

    آدرس سایت من Baneshi.ir است و وردپرس شبکه!
    حال میخواهم آدرس زیر را داشته باشم:
    portal.Baneshi.ir
    اما متاسفانه باز نمیشود!

    بذارید بیشتر توضیح بدم که چی شد. قبلا وردپرسم بر روی آدرس زیر بود:
    Farsi.baneshi.ir به جای baneshi.ir
    وقتی شبکه کردم به خوبی باز میشد اما دیدم آدرس دهی سایت درحال شبکه بر روی آن آدرس کمی طولانی و ناجور هست:
    Sub.farsi.baneshi.ir
    بنابر این سایت را از ساب دامنه Farsi به دامنه اصلی منتقل کردم سپس اقدام به شبکه سازی مجدد کردم تا شبکه ها بدین شکل شود:
    Sub.baneshi.ir
    همه موارد درست شده الا اینکه اکنون ساب دامنه های جدید باز نمیشود چون روی ساب دامنه قبلی شبکه شده بوده اگر بتونم جداول مربوطه از پایگاه داده برای وردپرس شبکه رو حذف کنم و دوباره شبکه کنم فکر میکنم مشکل رفع بشه. اگر بتونین راهنماییم کنین ممنون میشم.

    1. سلام، از یک برنامه نویس برای برطرف کردن مشکل کمک بگیرید. این تغییر کل هسته وردپرس رو تحت تاثیر قرار داده و باید برخی موارد رو اصلاح کنید که نیاز به بررسی سایت خواهد داشت.

  12. سلام و ممنون از بابت آموزشتون
    در خصوص اینکه بتوان برای برخی از زیر سایتها دامنه اضافه کرد ، لطفا راهنمایی بفرمایید
    مثلا من یک زیر سایتی با آدرس زیر دارم :
    hi.yek.ir
    که میخوام این زیر سایت از طریق دامین زیر قابل دسترس باشه:
    yek01.ir

  13. سلام
    من میخواهم سایت فروشگاهی که هر کاربری بتونه با ورود کاربری برای خودش فروشگاه ایجاد کنه و محصولات خود را بفروشه
    آیا نیاز به مولتی سایت دارم یا نه با یک سایت فروشگاهی هم میشه ای کار را انجام داد ؟چطور؟
    لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام روزتون بخیر؛
      با توجه به نوع سیستم مدیریت محتواتون می تونید از روش های مختلفی استفاده کنید.
      یکی از روش های رایج استفاده از سیستم های چند فروشندگی هستش. که هر فروشنده بخشی جدا برای فروش محصولات خودش داره .

  14. درود به شما وقت بخیر
    بی‌نهایت سپاسگذارم از لطفتون و از اینکه اینقدر عالی توضیح دادین و من با استفاده از آموزش شما تونستم وردپرس شبکه رو فعال کنم
    و مطالب شمارو بارها و بارها خوندم و هیچ جای مبهمی وجود نداره و فقط محض اطمینان بیشتر بیشتر یک سوالی دارم
    من با دقت تمام مراحل رو انجام دادم و بخوبی تونستم وردپرس شبکه رو نصب کنم و هیچ اروری هم نداشتم
    فقط بعد از ساخت شبکه یک صفحه ساختم و بعد از اینکه وارد صفحه میشم یه ارور 404 در قسمت مسیر سایت دارم
    ایا بخاطر همون تنظیمات wildcard هستش که باید از طرف پشتیبانی هاست فعال بشه؟

    1. سلام و احترام؛
      هم باید اطمینان حاصل کنید که وایلد کارد روی سرور میزبان سایت شما فعال باشه و هم اینکه بعد از فعالسازی وردپرس شبکه روی هاستتون یک دایرکتوری تحت عنوان نام دامنه و وایلدکارد ایجاد میشه و محتوای مورد نظرتون رو باید در این مسیر درج کنید.

  15. سلام ممنون بابت ابن آموزش خوب،
    سوالی داشتم: من چند وقت پیش هاست سایتمو منتقل کردم (سایت من از وردپرس شبکه استفاده میکنه) حالا مشکلی که هست اینه که توی هاست قبلی اگه ادمین 1 بار لاگین میکرد توی تمامی سایت ها به طور خودکار لاگین شده بود اما بعد از انتقال به این هاست که دوستان فنی میزبان فا زحمت کشیدن این مشکل درست شده که ادمین باید در تمامی سایت ها لاگین کنه در صورتی که نباید این طوری باشه.
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

  16. با سلام و تشکر فراوان
    دو سوال داشتم، اولین سوالم اینه که به هنگام جایگزین کردن کد های فایل htaccess اون ها رو داخل # BEGIN WordPress قرار بدهم؟
    و سواله بعدی این که کد های دیگه مثل کد های ssl رو بعد از شبکه کردن مجدد باید وارد کنم دیگه؟

    خیلی ازتون ممنونم

    1. سلام و احترام؛
      کدهای پیش فرض فایل .htaccess ب صورت زیر هستش:
      # BEGIN WordPress
      RewriteEngine On
      RewriteBase /
      RewriteRule ^index\.php$ - [L]
      RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
      RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
      RewriteRule . /index.php [L]
      # END WordPress

      اگر رول خاصی در این فایل تعریف نکردید کدهای ارائه شده رو با کدهای قبلی جایگزین کنید.

  17. سلام و عرض ادب
    بنده قصد دارم به دو علت قسمتهایی از سرویس های سایت خودم رو (بی بی پرس، بادی پرس، سیستم تیکتینگ و وبلاگ) از فروشگاه سایت تفکیک و جدا کنم. علت اول به خاطر استفاده از تم های مختص خودشون
    علت دوم به خاطر کاهش بار لودینگ سایت و افزایش سرعت بارگزاری در هرکدام از قسمتها (الان قسمتهای مختلف تحت تاثیر ووکامرس کندتر از چیزی که میباید لود میشن و بالعکس ووکامرس هم تحت تاثیر اون سرویسها قرار دارد)
    برای علت اول، راه حل استفاده از تم های متفاوت با استفاده از افزونه هایی هست که بالاتر در کامنت ها هم شما اشاره کردید مثل Multiple Themes. من این راه رو امتحان کردم، ولی این راه حل فقط مساله تم رو حل میکنه و مشکل افزایش سرعت رو که حل نمیکنه که هیچ، موجب کاهش نسبی سرعت هم میشه چون هر تم افزونه های مستقل خودش رو داره و … .
    مطلب شما در وردپرس شبکه رو مطالعه کردم. اگر به صورت ساب دامینی که شما در تصویر انتخاب کرده بودید ( subdomain.mysite.com ) بخواهم برای سرویس های غیر فروشگاهیم وردپرس جدا نصب کنم، از لحاظ سئو مشکل پیدا میکنم چون گوگل هر ساب دامین رو یک سایت مجزا فرض میکنه و سئوی سایت خرد و غیرمتمرکز خواهد شد. ولی مدل دیگه ای هم زیر اون وجود داشت که به این حالت زیردامنه رو ایجاد میکنه: mysite.com/subdomain . این دقیقا چیزی هست که مشکل من رو میتونه حل کنه. یعنی نصب وردپرسی جداگانه و سبک و از طرفی گوگل اون رو قسمتی از سایت فرض خواهد کرد و سئو مشکل پیدا نمیکنه.
    سوال اول اینکه از دید شما هم این حالت رو گوگل قسمتی از سایت میدونه؟ یعنی سئو لطمه نمیخوره؟
    سوال دوم اینکه از نظر استفاده از منابع هاست، این مشکل ساز هست؟ چون ظاهرا باید روی یک هاست هر چهار وردپرس نصب بشن. آیا راهی هست که مثلا آدرس mysite.com/forum از هاستی غیر هاست اصلی استفاده کنه؟
    سوال سوم اینکه از لحاظ عضویت کاربر، وردپرس شبکه به چه صورت هست؟ میشه کاری کرد وقتی کاربر در سایت اصلی ثبت نام میکنه و لاگین میکنه، در سایت های دیگه هم ثبت نام و حتی لاگین شده باشه؟ توسط چه افزونه ای؟
    سوال چهارم اینکه اگر در وردپرس شبکه امکان پیاده سازی روش فوق بدون تفکیک هاست ها از هم وجود ندارد، آیا امکان پیاده سازی وردپرس در چند پوشه بدون نیاز به وردپرس شبکه هست؟ کلا شما چه پیشنهادی میدید با توجه به نیاز و دغدغه ای که بنده دارم.
    ببخشید که مفصل و طولانی شد
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    با تشکر

    1. سلام و احترام؛
      بله همینطور که خودتون هم اشاره کردید وجود چندین وردپرس روی یک هاست منابع رو اشغال میکنن پس باید مدیریت صحیحی روی این مقوله داشته باشید تا وبسایت ها منابع مورد نیازشون رو دریافت و مشکلاتی مثل اختلال و کندی مواجه نشید.
      ساب فولدرها به عنوان جزئی از سایت اصلی شناسایی میشن. در خصوص سوال دوم که فرمودید 4 تا وردپرس نصب نمیشه یکبار وردپرس شبکه راه اندازی میشه و سپس به واسطه اون زیرسایت ساخته میشه و البته همگی یک دیتابیس دارن که همین مورد ممکنه مشکل ساز بشه از این بابت که دیتابیس حجیم میشه و از طرفی ممکنه اختلالی رخ بده و دیتابیس دچار مشکلی بشه و تمام زیرسایت ها تحت العشاع قرار میگیرن. سوال سوم: امکانش هست چون زیرسایت ها دیتابیس مشترک دارن افزونه ای در این خصوص نمیشناسم اما میشه چنین موردی رو به کمک برنامه نویس پیاده سازی کرد.
      در صورتی که هاستی دارای قابلیت ریموت دیتابیس باشه میتونید محل ذخیره سازی فایل ها و دیتابیس رو مجزا در نظر بگیرید.
      بله امکان راه اندازی چندین وردپرس مجزا به صورت ساب فولدر در یک هاست وجود داره.
      اگر وبسایت هایی سنگین دارید وردپرس شبکه رو به دلیل امنیت پایین تر و مشترک بودن دیتابیس پیشنهاد نمیدیم.

  18. سلام طبق آموزشتون من وردپرس شبکه ای رو درست کردم و ساب دامین رو از طریق پیشخوان درست کردم
    اما وقتی میخوام واردش بشم این ارور رو میده
    Not Found

    The requested URL /wp-admin/ was not found on this server.

    Additionally, a 404 Not Found error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request.

    1. سلام و احترام؛
      هم از نحوه نصب و نوع آدرس دهی اطمینان حاصل کنید و هم اینکه از میزبانی هاستتون این مورد رو جویا بشید که آیا ان قابلیت رو پشتیبانی میکنند؟

  19. سلام
    1- شما در میزبان فا برای ایجاد میزبان فا مگ یا قسمت بلاک از امکان شبکه ای استفاده کرده اید یا اینکه هرقسمت یک وردپرس مستقل نصب کرده اید ؟
    2- با نصب وردپرس شبکه ای این امکان وجود داره که اگه کاربری مثلا در میزبان فا مگ ثبت نام کرد دیگه نیازی به ثبت نام در میزبان فا بلاک نباشه و اطلاعات کاربری در هر دو ساب دامنه ها کار کند .

    1. سلام خیر من فقط یک وردپرس نصب کردم. شبکه کردم ولی باز نشد.
      ممکنه خودتون برام انجامش بدید لطفا؟؟؟

  20. با عرض سلام
    من به درستی نصب کردم
    و رفتم از اضافه کردن سایت اضافه میکنم و وقتی که میخوام برم پیشخوان سایت ارور میده
    Not Found
    The requested URL /wp-admin/ was not found on this server.

    Additionally, a 404 Not Found error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request.

    کمک کنید ممنون میشم

    1. سلام و احترام؛
      هم از نحوه نصب و نوع آدرس دهی اطمینان حاصل کنید و هم اینکه از میزبانی هاستتون این مورد رو جویا بشید که آیا ان قابلیت رو پشتیبانی میکنند؟

  21. سلام کاربران این سایت ها رو چجوری میشه همگام سازی کرد؟
    منظورم اینه توی یکی از سایت ها ثبت نام کنه با همون اکانت بقیه سایت ها هم لاگین باشه

  22. با سلام و خسته نباشید من سایت شبکه ای ایجاد کردم و می خواهم نگارش لینک سایت هام به صورت این باشه که اول دامنه را نمایش بده ولی الان فقط به صورت ساب دامین نمایش داده میشود

  23. سلام
    چطور میشه وردپرس شبکه که قبلا زیرپوشه را انتخاب کردیم . به حالت ساب دامنه برگردوند؟
    چه تغییراتی باید در وب کانفیگ و اچ تی اکسس داد؟

    ممنون

  24. با سلام
    آیا با نصب وردپرس شبکه ای این امکان وجود داره که اگه کاربری مثلا در سایت اول ثبت نام کرد دیگه نیازی به ثبت نام در سایت دوم نباشه و اطلاعات کاربری در هر دو ساب دامنه ها کار کند .

  25. سلام ممنون از مطلب خوبتون
    یه سوال ؟
    من وقتی حالت مولتی سایت رو فعال میکنم ، سرعت سایتم خیلی خیلی میاد پایین !!
    به نظرتون علتش چسه ؟؟

  26. سلام و عرض ادب

    ممنون از آموزش بسیار خوبتون.

    اگر از این اموزش استفاده کنیم وقتی کاربر به هر بخش که مراجعه میکند نیاز به ثبت نام دوباره ندارد ؟ مثلا ما میخواهیم یک بخش به عنوان آموزش داشته باشیم(نیازمند ثبت نام) یک بخش به عنوان فروش گاه (نیازمند به ثبت نام) ولی نمیخواهیم کاربر 2 بار ثبت نام انجام بدهد . میخواهیم 1 بار ثبت نام صورت گیرد و کاربر در همه جا فعال و شناخته شده باشد .

    پیشاپیش بسیار تشکر میکنم از راهنماییتون

    1. سلام و احترام؛
      در وردپرس شبکه ساختار به گونه ای است که دیتابیس سابدامنه ها مشترک می باشد.

  27. سلام
    وقت بخیر
    من میخوام محتوای یکی از سایتهایی که توسط وردپرس شبکه ای ساختم رو به طور کامل روی چند تا از سایتهای دیگه کپی کنم.
    ولی فولدر سایتهایی که در وردپرس شبکه ای ساخته میشن توی cpnel خالی هست.
    من چطور میتونم این کارو انجام بدم؟

  28. با سلام
    من الان یه دامنه دارم که سایت اصلیمه و میخوام یه قالب جداگونه برای وبلاگ درست کنم ویه قالب دیگ برای فروش محصولاتم و یکی دیگ برای تیکت و پشتیبانی

    1-من باید دوتا ساب دامنه درست کنم و کاراکتر * رو قرار بدم ؟ اگر اینطور هست من کجا باید قالبم رو اپلود کنم ؟

  29. با سلام مجدد
    1- سوال بعدیم اینه که من چند قابلیت مثلا آزمون آنلاین دارم و استعلام مدرک و هر کدوم میخوام قالب جداگونه داشته باشن و هر کداک از قالب ها پنل کاربری جدا دارند چطور میتونم پنل کاربری این سه سایت یکی باشه.

    2- هدف من سبک کردن هسته وردپرسم بخاطر تعداد پلاگین هایی که استفاده میکنم هست .(به جای اینکه در یک سایت 60 پلاگین باشه اون پلاگین هارو تقسیم کردن روی سایت های دیگه ) آیا این استراتژی درسته ؟

    1. سلام و احترام؛
      وردپرس شبکه برای مباحثی که در نظر دارید مناسب نیست و توصیه نمیکنیم چرا که از لحاظ امنیتی هم در سطح بالایی قرار نداره از طرفی موجب تقسیم فشار و پخش افزونه ها نمیشه در واقع زیردامنه ها از وردپرس اصلی نشات میگیرن و دیتابیس همگی یکی هستش…
      در واقع برای سیستم وبلاگدهی مورداستفاده قرار میگیره که ساختار همگی یک شکل و یکسان باشه و نیاز به نصب جداگانه سیستم مدیریت محتوا برای هر زیردامنه نباشه.

  30. سلام دوستان،
    ممنون میشم سوالم رو جواب بدید و راهنمایی کنید.
    من چند وقت پیش این مراحل رو تا فعال‌سازی walidcard انجام دادم اما به دلیل اینکه میزبان هاست فقط برای سرور اختصاصی اجازه فعال کردن رو میداد کار نصفه موند. تا الان به همین شکل از سایت استفاده میکردم اما میخوام برش گردونم به حالت اول، آیا همه مراحل رو باید یکی یکی برگردم عقب یا راه آسونتری هم داره؟ طوری که سایت، قالب یا نوشته‌ها به هم نریزه.

  31. سلام ممنون از راهنمایی خوبتون
    الان سوالی که دارم من سایت درست کردم ساب دامین ام بلاگ درست کردم و میخوام هر پستی که گذاشتم 4 عدد تو صفحه اصلی فراخوانی کنم حالا چطور باید از زیر دامنه یا همون ساب دامین پست ها رو تو صفحه اصلی فراخوانی کنم ؟

    1. با سلام دوست عزیز
      شما می توانید از طریق منو تنظیمات بخش خواندن تعیین کنید که در صفحه اصلی چه مطالبی نمایش داده شود. با انتخاب بخش آخرین نوشته های شما، این امکان برای شما فراهم می شود تا بتوانید آخرین نوشته های خود را در صفحه اصلی نمایش دهید.
      موفق و پیروز باشید

  32. با سلام وقت بخیر
    سوالی که منو درگیر کرده اینه چطوری میتونم روی این وردپرس شبکه قالبی رو بصورت Easy Install (بسته آسان) نصبش کنم چون اکثر قالب ها نیاز به اون دمویی که دارم تو بسته آسان نصب موجود هست. میخوام تو قالب اصلی domin.ir یه قالبی (بسته آسان) نصب بشه و تو ساب فودر همینطور ممنون میشم منو راهنمایی کنید.

  33. سلام من سایتم مدتی بالاست و الان زمان را اندازی شبکه به من میگه فقط ساب دامین ایجاد میشه در حالی که من ساب فولدر نیاز دارم الان من باید چکار انجام بدم تا وردپرس شبکه ای من در ساب فولدر ایجاد بشه
    و همچین بنظر شما اگه امکان ساخت وردپرس شبکه ای داخل ساب فولدر نیست این روش خوبه که من خود ساب فولدر ایجاد کنم وبعد یک وردپرس دیگه داخل اون نصب کنم مثلا برای بلاگم
    domin.ir/blog
    به این صورت ایجاد کنم

    1. سلام روزبخیر؛
      اگر به تصویر دقت کنید در بخش زیر دامنه ها دو نوع آدرس دهی شبیه ساب فولدر و ساب دامین در اختیارتون قرار داده میشه.

      روش دومی هم که فرمودید مناسب هستش چون دیتابیس های مجزا دارن . میزبان فا هم از ساب فولدر برای مدیریت رسانه های مگ و بلاگ استفاده میکنه.

  34. سلام.

    من قصد دارم تا بر روی این روش از وب سایت، یک ووکامرس راه انداز یکنم که بین سایت ها مشترک باشد و سایت ها به محصولات و دسته بندی های همدیگر دسترسی داشته باشند و در داشبورد بتوانند سفارشات را بصورت مشترک ببینند. در این زمینه راهنمایی ای دارید؟

    1. درود به شما دوست عزیز وقت بخیر
      بنظر بنده شخصا اگه قرار بود یه همچین کاری رو انجام بدم، با توجه به اینکه از اولین روزی که سایتمو استارت زدم با استفاده از گوگل بود و الان بسیار مسلط هستم ولی برای کاری که شما تصمیم دارید انجام بدین حتما از یک حرفه ای کمک میگرفتم چون احساس میکنم برای همچین حرکتی منابع کاملی وجود نداره و در صورت بروز مشکل به سختی میشه رفعش کرد. البته بنده با توجه به سواد کم خودم میگم. بنظرم از یک کننده کار کمک بگیرید

  35. سلام

    من عملیت راه اندازی وردپرس شبکه رو انجام دادم ولی الان یه مشکلی که دارم این هست که نمیتونم وارد پیشخوان سایت دومم بشم و خطای زیر رو میده
    This page isn’t workinglocalhost redirected you too many times.
    Try clearing your cookies.
    ERR_TOO_MANY_REDIRECTS

    البته که من دارم روی لوکال این کار رو میکنم ممنون میشم در مورد این مشکل راهنماییم کنید و راهکار رو بگید ممنون

  36. لطفا ادمین محترم اموزش خارج کردن سایت از حالت شبکه رو هم توضیح بدید چجوری میشه به حالت قبلی برگشت

    1. سلام روزبخیر؛
      کلیت کار به این صورته که قبل از هرکاری از کل وردپرس یک نسخه بکاپ تهیه کنید. قطعه کد زیر در فایل wp-config.php در حالت true باشه باعث فعالسازی وردپرس شبکه میشه پس باید حذفشون کرد.
      /* Multisite */
      define( 'WP_ALLOW_MULTISITE', true );

      یکسری جداول هم به واسطه وردپرس شبکه ای ایجاد میشن که باید دستی حذف بشن راهنمای جامعی در این زمینه خدمتتون ارسال میکنم مطالعه بفرمایید.
      حذف وردپرس شبکه

  37. سلام و عرض ادب
    بنده تمامی مراحل رو انجام دادم اما متاسفانه با ایجاد سایت جدید در بخش شبکه، پس از ایجاد و بازدید از سایت با خطای not found مواجه می شوم. ممنون میشم اگر راهنمایی بفرمائید

  38. سلام دوست من
    من همین مشکل رو داشتم. با این راه حل شد:
    در کادر Document Root حتما ریشه روت (عبارت /public_html) رو باید وارد کنی. حواست باشه که این آدرس دقیقا همین شکلی باشه و چیز اضافه ای دنبالش نباشه.

  39. سلام
    من وب سایت شبکه رو راه اندازی کردم.
    تنها مشکل در وب سایت ها که دارم
    اجرای کد
    define( ‘UPLOADS’, ”.’upload’ );
    که برای تغییر پیش فرض آپلود هستش.

    اگر این کد رو بخوام باشه با اینکه عکس ها و فولدر آپلود از قبل در آدرس مورد نظر کپی شده. اما در وب سایت شبکه اصلا تصاویر نمایش داده نمیشه و یه مربع تو خالی هست.
    در حالت عادی مشکلی نیست.
    موقعی که عکس آپلود میشه حتی آدرسی که در بالا بهش داده شده دقیقا تو عکس هست اما نمایش داده نمیشه.

  40. سلام
    من همه مراحل انجام دادم و پس از ساخت سایت جدید وقتی واد صفحش میشی کلا سفید و نوشته هایی شبیه صفحه نخست ورد پرس هست بدون قالب
    من داخل پوشه پابلیک اچ تی ام ال یک پوشه با نام سایت خودم ساختم و حالا صفحه 403 را میده باید چی کار کنم ؟

    ممنون میشم راهنمایی و کمک کنید

    1. سلام و احترام؛
      چند مورد رو حتما باید بررسی کنید:
      سطوح دسترسی
      فایل HTACCESS
      همچنین بررسی کنید میزبانی سایت شما ز این قابلیت پشتیبانی میکنند یا خیر.

  41. سلام آیا میشه داخل پوشه سابفولدر هم ورد پرس نصب کرد ولی دیتا بیس ها یکی باشن ؟

    آیا بادیتا بیس های مجزا میشه کاربران به همدیگه سوییچ بشن ؟

  42. سلام
    میخواستم بدونم چطور میشه وردپرس شبکه رو به وردپرس ساده برگشت داد؟
    میخوام از این حالت خارجش کنم ولی نمیدونم چطوری
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام و احترام؛
      مراحل غیرفعالسازی وردپرس شبکه به این شکل هستش که:
      ابتدا در مسیر My Sites> Sites سایت های شبکه ای رو ریمو کنید.
      یوزرهای بلااستفاده رو با مراجعه ب بخش کاربران حذف کنید.
      قطعه کد فعالسازی وردپرس شبکه رو از فایل wp-config.php حذف کنید. (همون کدی که در زمان فعالسازی وردپرس شبکه به این فایل اضافه کردید که البته در همین مقاله آموزشی ذکر شده.)
      فایل .htaccess رو به حالت قبلی برگردونید. قطعه کدهایی که در مراحل فعالسازی وردپرس شبک به این فایل اضافه کردید رو حذف کنید یا اینکه کلا این فایل رو حذف و یکبار دیگه اون رو ایجاد کنید (برای ساخت مجدد این فایل در پیشخوان وردپرس به بخش تنظیمات> پیوندهای یکتا مراجعه و یکبار روی دکمه ذخیره تغییرات کلیک کنید.)
      بعد از انجام مراحل بالا وردپرس به حالت عادی خودش برمیگرده اما یکسری جداول همچنان در دیتابیس وجود داره که بهتره حذف بشن. از جمله:
      wp_blogs
      wp_blog_versions
      wp_registration_log
      wp_signups
      wp_site
      wp_meta
      domain_mapping
      domain_mapping_logins

      اگر افزونه خاصی در راستای مدیریت بهتر وردپرس شبکه نصب کردید، غیرفعال کنید.
      در آخر هم به هاست و محل نصب وردپرس مراجعه کنید پوشه wp-content رو پیدا کنید و اگر پوشه ای همنام با وردپرس شبکه یا زیرسایت ها ایجاد شده رو حذف کنید در اصل هر محتوای اضافی باید حذف بشه. اصولا تمام این پوشه ها در پوشه ای بنام blogs.dir قرار دارن.
      د نهایت یک بررسی روی بخش های مختلف وردپرس خودتون داشته باشید.

      1. سلام
        افزونه ای برای سیستم وبلاگدهی وجود نداره!!؟؟؟
        اگه هست لطفا معرفی کنین

        1. سلام و احترام؛
          اصولا از همین سیستم استفاده میشه.
          افزونه های مدیریت بلاگ وجود داره منتهی برای سایت خودتون میتونید استفاده کنید و صرفا بلاگ سایت شما رو تحت تاثیر قرار میده اما برای وبلاگدهی مورد استفاده قرار نمیگیرن.

  43. سلام من وردپرس شبکه اییم رو ایجاد کردم منتها به سایت دایرکتوری رو که ایجاد شده نمیتونم دسترسی داشته باشم افزونه تم جدید نصب کنم و هنگام ورود به پیشخوان با ارور The page isn’t redirecting properly مواجه میشم

    1. سلام و احترام؛
      فایل htaccess که رول های درست در اون قرار گرفته باشه.
      پوشه های wp-plugin و mu-plugins مربوط به زیردامنه رو چک کنید.
      کوکی های مرورگر رو حذف کنید.

  44. سلام یک سوال دارم من تمام کدا را تبق آموزش قرار میدم و شبکهرا راه اندازی میکنم اما مدیر شبکه برام ایجاد نمیشه

  45. با عرض سلام و وقت بخیر ،
    من وردپرس شبکه رو نصب کردم و wildcart رو هم با * ساختم ، ولی وقتی در مدیر شبکه سایتی میسازم میروم به پیشخوان آن سایت ارور 404 Not Found دریافت می کنم ، از هاستینگمم پرسیدم مشکل wildcart چیزی جواب نمیدن در این باره می خواستم اگه میتونید راهنمایی کنید

  46. سلام
    من با این آموزش توانستم فروشگاه – وبلاگ – مجله را ادغام کردم.
    اکنون افزونه هایی مانند yoaset یا wp roocket را فقط بر روی سایت اصلی نصب کنم یا علاوه بر نصب بر سایت اصلی در مجله و وبلاگ را نیز باید نصب کنم ؟
    قبلا این افزونه ها در مجله و وبلاگ و فروشگاه نصب بود.

    1. سلام و احترام؛
      ماهیت وردپرس شبکه به این صورت است که افزونه ها و قالب در تمامی نسخه ها نصب خواهند شد و نیاز به نصب چندگانه نیست.

  47. سلام
    امکان داره گزینه های نام نویسی رو بهتر و دقیقتر توضیح بدین که عملکرد و خروجی هر کدام دقیقا چیست؟

  48. مراحل را انجام دادم و شد.
    نیاز به آموزش 2 مطلب کاربردی دیگر احساس میشود.
    1-ایجاد سایتی از پیش طراحی شده برای وردپرس شبکه(زمانی که کاربر جدیدی در سایت ثبت نام میکند و سایت جدیدی ایجاد میشود) سایت جدید با برگه ها و چینش از پیش ساخته شده ایجاد شود.
    2-ایجاد محدودیت ها برای زیر سایت ها(محدودیت استفاده از منابع مثل حجم)
    خیلی ممنون…. این نوشته هم کاربردی و هم به زبان ساده نوشته شده است.

  49. درود فراوان
    یکی از افزونهای زیر سایتها را باید غیر فعال کنم که در بقیه سایتها نیاز هست اما ظاهرا اکتیو و غیر اکتیو کردن فقط در کل شبکه امکان پذیره . لطفا راهنمایی بفرمایید !

  50. با عرض سلام و خسته نباشید
    تمامی مراحل رو مثل آموزش پیش رفتم وقتی سایت جدید ایجاد میکنم با سابدومین ایجاد میشه و هیچ مشکلی نداره ولی وقتی میخوام وارد سایت جدید بشم Index of میزنه مثل زمانی که هنوز وردپرس آپلود نشده و طبیعتا وارد پیشخوان هم نمیشه و ارور 404 میده.

    خواهشمندم راهنمایی فرمایید.

    با سپاس فراوان

  51. با سلام
    در بخش انتخاب ساختار دامنه اینکه ساب دامین باشد یا به صورت دایرکتوری برای من نمایش داده نشد و به صورت پیش فرض ساب دامین تنِظیم شد.
    من میخوام ساختارم به این شکل باشه:
    site.ir/blog
    و نمیخوام به صورت ساب دامین یعنی این باشه:
    blog.site.ir
    لطفا راهنمایی بفرمایید.
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *