آموزش های وردپرس

آموزش حذف حافظه کش وردپرس و دلایل آن

برای راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی قدرتمند، وردپرس یکی از بهترین و محبوب ترین سیستم های مدیریت محتوای موجود در بازار است که می توانید از آن بهره بگیرید. در واقع شما می توانید بعد از خرید هاست مثل هاست اشتراکی ایران که دارای قیمت مناسب تری نسبت به سرویس های دیگر موجود در بازار است یا شاید هم خرید یک هاست حرفه ای مثل هاست وردپرس، این سیستم مدیریت محتوا را نصب کرده و کسب و کار آنلاین خود را آغاز کنید. اما مدیریت یک تجارت آنلاین به همینجا ختم نمی شود. شما باید با اقدامات دیگری مثل بهبود سئو وب سایت خود در مقایسه با رقبا عملکرد بهتری را داشته باشید. یکی از موضوعاتی که امروزه برای بهبود سئو وب سایت مورد توجه صاحبان وب سایت های اینترنتی قرار گرفته است، استفاده از حافظه کش می باشد. حافظه کش وردپرس یکی از بهترین قابلیت های موجود است که با افزایش سرعت لود وب سایت شما باعث رضایت کاربران می شود. اما موضوعی که وجود دارد گاهاً استفاده از حافظه کش می تواند مشکل ساز نیز شود و در نتیجه آن شما نیاز پیدا کنید که آن را حذف نمایید. در این مقاله از پایگاه دانش میزبان فا تصمیم داریم شما را بیشتر با این نوع از حافظه آشنا کنیم و با معرفی 8 روش مناسب برای پاک کردن کش وردپرس در این زمینه در کنار شما باشیم.

پاک کردن کش سایت به منظور افزایش بهره وری

یکی از بهترین کارهایی که می توان در زمینه بهبود عملکرد یک وب سایت وردپرسی انجام داد، استفاده از حافظه کش است. در واقع با استفاده از حافظه کش می توانید سرعت لود بسیار بالاتری را تجربه کنید و این امر باعث می شود که کاربران بتوانند تجربه بهتری را در هنگام استفاده از وب سایت شما داشته باشند. اما موضوعی که وجود دارد این است که در صورت پاک کردن حافظه کش وردپرس چه اتفاقی می افتد؟ و اینکه اصولاً برای تخلیه حافظه کش شما به یک ابزار کمکی نیاز دارید یا شاید هم این کار به صورت خودکار صورت می گیرد؟

در ادامه این مقاله تصمیم داریم در ابتدا به شما بگوییم که حافظه کش وردپرس چیست و همچنین بررسی کنیم که چرا برای بهبود عملکرد وب سایت خود نیاز دارید که آن را حذف نمایید. در نهایت نیز روش های مختلفی که می توانید با بهره گیری از آنها اقدام به تخلیه کش وردپرس خود نمایید را به شما آموزش خواهیم داد. پس اگر تمایل دارید با مبحث حافظه کش وردپرس و نحوه آن انجام بیشتر آشنا شوید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آموزش رایگان وردپرس

کش سایت چیست؟

به طور کلی وب سایت های مختلف با توجه به عملکردی که دارند ممکن است در ماه هزاران یا حتی میلیون ها بار توسط بازدیدکنندگان دیده شوند. در حالت عادی هر بار که توسط یک مرورگر درخواستی به سرور میزبان وب سایت مورد نظر ارسال می شود، سرور فوق باید طی یکسری محاسبات پیچیده محتوای نهایی صفحه درخواست شده را بازیابی کرده و با قرار دادن هدر، فوتر، سایدبارها و سایر موارد موجود در صفحه آن را جمع آوری کرده و از طریق مرورگر به کاربر نشان دهد. در اکثر مواقع نیز با توجه به اینکه کاربرانی که درخواست مشاهده یک صفحه مشخص را ارسال می کنند، نتیجه ای ثابت مشاهده می کنند، پس شاید بهتر باشد که شرایطی فراهم شود تا سرور بتواند نتیجه نهایی را در حافظه کش خود ذخیره کرده و در زمان دریافت درخواست آن را ارائه دهد. اگر تغییری روی هر یک صفحات وب سایت خود اعمال نمایید، این حافظه بعد از اولین درخواستی که دریافت می کند تغییرات را شناسایی و دوباره بروز می شود در نهایت نیز از آن لحظه به بعد آخرین نسخه وب سایت را به کاربران نشان می دهد. در نتیجه آن سرور میزبان وب سایت شما می تواند خیلی سریع تر از حالت عادی پاسخگوی درخواست دریافت شده باشد و این امر سبب می شود تا هم کاربر احساس بهتری را نسبت به وب سایت شما پیدا کند و هم اینکه از نظر موتورهای جستجو وب سایتتان عملکرد بهتری را داشته باشد.

کش سایت چیست؟

دلایل نیاز به پاک کردن کش سایت

همانطور که پیش تر گفته شد به طور معمول به دلیل تلاش برای ایجاد تجربه کاربری بهتر و بهبود عملکرد وب سایت از نظر سئو، وب سایت ها از حافظه کش استفاده می کنند. در واقع زمانی که شما یک نسخه کپی شده از وب سایت خود را برای کاربرانتان ارسال می کنید، وب سایتتان با سرعت بیشتری لود می شود و در نتیجه کاربر شما احساس بهتری را خواهد داشت. اما موضوعی که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر به هر دلیلی حافظه کش وردپرس شما به درستی بازیابی نشود و شما نتوانید نسخه نهایی وب سایت خود را به کاربر نشان دهید، به طور قطع نمی توانید انتظار داشته باشید که حتی با افزایش سرعت سایت نظر کاربران را جلب نمایید. در ادامه به برخی از مواردی که مشکل کش وردپرس می تواند برای شما دردسرساز شود را معرفی خواهیم کرد.

1. ارائه ترفندهای طراحی

داشتن وب سایت یکی از مواردی است که شما می توانید در کنار کسب و کار خود به آن توجه کنید. به طور معمول یک کسب و کار همواره در حال تغییر است و اطلاعات مختلف آن نیز مثل اطلاعات تماس، اطلاعات مربوط به محصولات و خیلی از موارد دیگر ممکن است به صورت مداوم تغییر پیدا کنند و در حالتی جدید در اختیار کاربران قرار بگیرند. چرا که این اطلاعات کاملاً به سبک کسب و کار و تغییراتی که در آن رخ می دهد وابسته است و هر تغییری در کسب و کار می تواند منجر به تغییر در اطلاعات موجود در وب سایت شود.

حال فرض کنید که شما تغییری را در طراحی یا محتوای وب سایت وردپرسی خود اعمال نمایید و این تغییرات به هر دلیلی در معرض دید بازدیدکنندگان وب سایت شما قرار نگیرند. در چنین شرایطی ممکن است کسب و کار شما تحت تاثیر قرار گیرد و این امر باعث بروز مشکلاتی در آن شود. پس لازم است که شرایطی را به وجود آورده و با پاک کردن کش وردپرس مشکل را رفع کرد.

دلایل نیاز به پاک کردن کش سایت

2. ارائه محتوای جدید

به طور کلی وب سایت ها برای اینکه ارزش پیدا کرده و در نتایج جستجو رتبه مناسبی را پیدا کنند نیاز دارند که محتواهای ارزشمند، مرتبط و سئو شده ای را منتشر کنند. این نوع محتوا بیشتر شامل پست های وبلاگ می شوند که می توانند باعث جلب نظر مخاطبین به سمت وب سایت شما شوند. هر چقدر که شما عملکرد بهتری را در زمینه تولید محتوا داشته باشید و بتوانید محتوای باکیفیت تری را از نظر سئو تهیه نمایید، موتورهای جستجو رتبه بهتری را به شما در نتایج جستجو می دهد و یکی از اصلی ترین فاکتورهایی که موتورهای جستجو همواره برای آن ارزش زیادی را قائل هستند، به روز رسانی مداوم و منظم این محتواها است.

حال فرض کنید که سرور با بازگشت به سمت حافظه کش وب سایت، محتوای جدید و بروز را به بازدیدکنندگان نشان ندهد و در نتیجه آن نیز خزنده های موتورهای جستجو نیز امکان خزیدن در محتواهای جدید را نخواهند داشت. در چنین شرایطی استفاده از حافظه کش بیشتر از اینکه مفید واقع شود، می تواند برای سئو وب سایت شما مضر باشد. در نتیجه بهتر است که اقدام به حذف حافظه کش برای بهبود عملکرد وب سایت خود نمایید.

3. بروز رسانی افزونه ها و قالب

یکی از اصلی ترین دلایل نیاز به حذف حافظه کش وردپرس، بروز رسانی های این سیستم مدیریت محتوا محبوب است. به طور کلی هر زمان یکی از افزونه ها یا قالب وردپرس خود را بروز رسانی می کنید، لازم است برای پاک کردن حافظه کش وردپرس خود اقدام کنید. بدین ترتیب می توانید اطمینان حاصل کنید که هرگونه تغییر در کد یا پرونده ها با شکل ظاهری وب سایت در درخواست بعدی که به سمت سرور ارسال می شود، اعمال خواهد شد.

4. اعمال تغییرات در دیتابیس

اگر به هر دلیلی شرکت ارائه دهنده خدمات هاستینگ تغییری را در فایل های شما در دیتابیس اعمال کرده یا وب سایتتان را به دیتابیسی جدید منتقل کند، شما نیاز دارید که حافظه کش وردپرس خود را پاک کنید. در غیر این صورت بازدیدکنندگان ممکن است با صفحات خطا رو به رو شده یا نسخه قدیمی و منسوخ شده وب سایت شما را مشاهده کنند که این امر اصلاً برای وب سایت شما اتفاق جالبی نخواهد بود.

نحوه حذف کش وردپرس

5. استفاده از یک هاست جداگانه برای تصاویر

حتما برایتان پیش امده با استفاده از افزونه های بهینه سازی تصاویر در وردپرس سعی در بهبود عملکرد وب سایت خود داشته باشید. اما ممکن است مشاهده کنید که بعد از اینکه تصاویر با استفاده از افزونه فوق بهینه سازی شد، همچنان تصاویر قدیمی و نسخه های غیربهینه آنها نمایش داده می شود. در چنین شرایطی کاری که شما باید انجام دهید، پاک کردن حافظه کش وردپرستان بعد از اتمام فرآیند بهینه سازی است. در نتیجه آن دیگر نسخه قدیمی به کاربران شما نمایش داده نمی شود و تصاویر به همان شکل بهینه مشاهده می شوند که این امر روی سرعت لود صفحات شما تاثیر مطلوبی دارد.

نحوه حذف کش در وردپرس

حال که با دلایل نیاز به تخلیه حافظه کش وردپرس آشنا شدید، زمان آن می رسد که راه حل های مناسب برای این کار را نیز بدانید. به طور کلی برای پاک کردن حافظه کش وردپرس به صورت دستی روش های مختلف زیادی وجود دارد که در ادامه به برخی از اصلی ترین آنها اشاره خواهیم کرد.

1. تخلیه حافظه کش مرورگر

حذف کردن کش مرورگر تنها روی سیستم شما انجام می شود. در نتیجه اگر فکر می کنید که مشکل کش وردپرس در ابعاد بزرگ تری صورت می گیرد، پس این گزینه را نادیده گرفته و به سراغ موارد بعد بروید. اما اگر تصمیم دارید تا کش مرورگر خود را پاک کنید می توانید از محتوای آموزش نحوه خالی کردن کش تمامی مرورگرها استفاده نمایید.

2. استفاده از افزونه های مناسب برای پاک کردن کش وردپرس

یکی دیگر از راه های مناسب برای پاک کردن حافظه کش وردپرس استفاده از افزونه های موجود مناسب برای این کار است. این افزونه ها شرایطی را برای شما فراهم می کنند تا بتوانید به راحتی و در کوتاه ترین زمان ممکن کش وردپرس خود را تخلیه نمایید. در صورت تمایل می توانید مقاله معرفی بهترین افزونه‌های کش وردپرس را مطالعه نمایید. هر کدام از این افزونه ها قابلیت تخلیه کش وردپرس را هم ارائه کرده اند.

تخلیه کش وردپرس به منظور افزایش بهره وری

3. مدیریت حافظه کش از سمت سرور

به طور قطع بخشی از بحث پاکسازی حافظه کش به سرور مربوط می شود. این نوع کش با cache وردپرس متفاوت بوده و شامل موارد مختلفی مثل کش PHP، کش MySQL و موارد این چنینی می شود. کش سایت در واقع یک نسخه کپی از محتواها و فایل های قرار گرفته در وردپرس شما را تهیه می کند. در نتیجه اگر احساس کردید که پاک کردن کش وردپرس کمک کننده نبود، می توانید کش سرور خود را نیز پاکسازی نمایید.

4. حذف حافظه کش وردپرس در زمان استفاده از cdn

به طور کلی شبکه توزیع محتوا کمک می کند تا وب سایت های وردپرسی یک سطح بالاتر از کش سایت را در اختیار داشته باشند. در واقع زمانی که کاربری در هر نقطه از جهان درخواست مشاهده یکی از صفحات وب سایت شما را ارسال کند، شبکه توزیع محتوا یک نسخه کپی از وب سایت شما را از نزدیک ترین سروری که به موقعیت آن کاربر وجود دارد برای او ارسال می کند. بدین ترتیب نه تنها شما این شانس را خواهید داشت که محتوا کش شده را به سرعت برای بازدیدکنندگان خود ارسال کنید، بلکه این امکان را دارید که فاصله فیزیکی میان سرور میزبان وب سایتتان و کاربران را نیز تا حد زیادی از بین ببرید. اگر قصد دارید که کش CDN خود را پاک کنید باید از شرکتی که خدمات فوق را به شما ارائه می دهند بخواهید تا این کار را بری شما انجام دهند. در صورت تمایل می توانید مقالات مربوط به آموزش کار با شبکه های توزیع محتوا محبوب داخلی و خارجی مثل کلودفلر و ابرآروان را مطالعه نمایید.

5. پاک کردن کش در زمان استفاده از Reverse Proxy

استفاده از سرور پروکسی معکوس HTTP مثل Nginx یکی دیگر از روش های ذخیره کش وب سایت است که شما می توانید مورد استفاده قرار دهید. اگر شما در حال استفاده از این نوع کش هستید، برای حذف آن باید از افزونه Proxy Cache Purge استفاده کنید. این افزونه به هیچ عنوان به تنهایی امکان تهیه حافظه کش وب سایت یا حذف آن را ندارد. تنها کاری که این افزونه می کند این است که به عنوان یک واسطه در زمینه حذف حافظه کش وب سایت عمل کرده و در صورت بروز تغییر در اطلاعات وب سایت شما به صورت خودکار کش وردپرس شما را حذف می کند.

آموزش پاک کردن کش وردپرس6. پاک کردن کش وردپرس از روی فایروال وردپرس

موضوعی که باید به آن توجه داشته باشید این است که فایروال وردپرس نیز نوعی پروکسی معکوس محسوب می شود. قبل از اینکه ترافیک به وب سایت شما برسد، فایروال آن را مورد بازبینی قرار داده و فیلتر می کند. تفاوت اصلی این دو در این است که از پروکسی معکوس برای بهبود عملکرد و از فایروال به منظور بهبود امنیت وب سایت استفاده می شود. با توجه به اینکه اصولا از فایروال برای افزایش امنیت یک وب سایت استفاده می کنند، به طور معمول شما کنترلی روی آن نداشته و نمی توانید تغییراتی را اعمال نمایید.

7. پاک کردن کش برای افزونه های مربوط به محتوا

در حال حاضر افزونه های بسیار زیادی وجود دارند که شما می توانید از آنها به منظور تولید و بهینه سازی محتوای وب سایت خود استفاده کنید. حال از آنجایی که این افزونه ها با صفحات، تصاویر، ابزارک ها و بسیاری از بخش های اصلی وب سایت شما ارتباط مستقیم دارند، پس در صورتی که شما امکان مشاهده محتواهای به روز خود را ندارید، این احتمال وجود دارد که مشکل از حافظه کش یکی از این افزونه ها باشد. در بسیاری از موارد با حذف افزونه کش وردپرس فعال روی وب سایتتان مشکل پیش آمده مرتفع می گردد. اما گاهی هم نیاز است که از یک افزونه بهینه سازی محتوا برای رفع این مشکل استفاده کنید.

8. پاک کردن کش وردپرس با استفاده از command line وردپرس

در نهایت نیز می توانید با استفاده از command line در راستای رفع مشکل مربوط به حافظه پنهان وب سایتتان و پاکسازی آن گام بردارید. به همین منظور شما باید دستور زیر را در وردپرس خود اجرا نمایید. بدین ترتیب تمامی بخش های محتوا یا طراحی وب سایت شما که کش شده اند به روز رسانی شده و آخرین نسخه آنها جایگزین می شود. دقت داشته باشید برای استفاده از این قابلیت می بایست دسترسی سطح سرور و ssh داشته باشید.

# Flush cache.
$ wp cache flush
Success: The cache was flushed.

همانطور که بارها شنیده اید استفاده از حافظه کش وردپرس یکی از اصلی ترین اقداماتی است که شما می توانید به منظور بهبود عملکرد وب سایت وردپرسی خود داشته باشید. اما در این مسیر گاهاً نیاز است که اطلاعات ذخیره شده به صورت کش را حذف نمایید تا در نهایت یک نسخه به روز و جدید از محتوا را به بازدیدکنندگان خود نشان دهید. در این مقاله از پایگاه دانش میزبان فا تلاش ما بر این بوده است تا به شما نحوه پاک کردن کش وردپرس را آموزش دهیم. بدین ترتیب شما می توانید به راحتی و بعد از تهیه هاست خود به شکلی مناسب آن را مدیریت و بهترین و جدیدترین نسخه آن را به بازدیدکنندگان خود نشان دهید. در صورت داشتن هرگونه سوال یا وجود هر نوع ابهامی در خصوص محتوای این مقاله می توانید از طریق بخش دیدگاه های همین مقاله با ما همراه باشید.

خرید هاست ابری وردپرس

3.1/5 - (11 امتیاز)

درناز خیبرگیر

چند سالی است که کار ترجمه را دنبال کرده و اکنون در زمینه تولید محتوا فعالیت می کند. او در حال حاضر به تیم تحریریه میزبان فا پیوسته است.

‫۱۴ دیدگاه ها

  1. سلام
    برام پیام اومده ک ه فضای پهنای باندتون پر شده و الان نه میتونم صفحه ادمینو باز کنم و نه دایرکت ادمین،باید چکار کنم؟

    1. سلام و احترام؛
      باید از سمت میزبان وبتون اقدام بفرمایید.

    2. من خودم ترجیح می‌دم از سرویس‌هایی که پهنای باند نامحدود دارن استفاده کنم.

  2. سلام خسته نباشید ببخشید هیچ راهی نداره ک سایتمون داخل مرورگر مخاطبین کش نشه و به محض اینکه آپدیت کنیم داخل گوشی مخاطبین همون صفحات بروز رو مشاهده شه ؟!آخه همه ی مردم که با خالی کردن کش اشنا نیست و این ی مشکل موقت رو حل میکنن.

    1. با سلام دوست عزیز
      به طور معمول صفحات مرورگر به صورت خودکار رفرش می شوند و احتمال اینکه مخاطبین شما کش قدیمی را مشاهده کنند بسیار پایین است. این مقاله نیز بیشتر بر این موضوع تاکید دارد که کش از سمت وردپرس خالی شود و از سمت شما محتوای کش به کاربران نشان داده نشود.
      موفق و پیروز باشید

    2. با سلام و خسته نباشید
      من w3 total catch رو نصب کردم و دیدم المان های سایت ظاهرشون پریدن ونیستن فقط نوشته‌هاش افتاده منتهی از توی المنتور مشخص هستن و از توی المنتور المان هارو پاک میکنم باز میبینم هستن توی سایت !!!!
      من همه تنظیمات افزونه رو بالا پایین کردم پیدا نکردم . حتی غیر فعال هم کردم منتهی سایت به همون صورت با المان های خراب باقی مونده و ساید بار خذف شده….
      موقع ویرایش معلوم هست اما موقع بازنگری نه ….
      لطفا راهنمایی بفرمایید

  3. مهارت محتوی نویسی واقعاً ریده به فضای مجازی و مقاله های ایرانی ها. پدر جان شما که محتوی می نویسی، یه خورده خلاصه ترش کن که اون بدبختی که میاد میخونه از وبسایتتون حالش به هم نخوره.

    1. سلام و احترام دوست عزیز؛
      هدف از نگارش مقالات این است که کاربران با هر سطح اطلاعاتی پاسخ خود را دریافت کند. این مقاله نیز به شکلی بوده که برای کاربران سطح مبتدی تا سطح متوسطی که به دنبال آشنایی با کش وردپرس و نحوه خالی کردن آن هستند، کاربردی باشد. برهمین اساس توضیحاتی پیرامون کش نیز ارائه شده است البته براساس تیترها می توانید به موضوع مورد نظر مراجعه نمایید و فقط همان بخش را مطالعه فرمایید. در بروزرسانی بعدی سعی می کنیم بخش های توضیحاتی از بخش اصلی مقاله به صورت شفاف تری جداسازی شود سپاس از دقت نظر و توجهی که داشتید. 🙂

  4. سلام همین موارد سی پنل را پر میکند.
    هیچ راهنمای نشد که از کجا کش های هاست پاک کنیم؟
    ۸۰۰ مگ‌فصا من شده ۳ گیک
    بک اپ میگیرم ۵۰۰ ، باز میکنم ۸۰۰
    تو هاست ۳ گیگ پر شده هیچ جای هم نمیتونم پیدا کنم.
    پوشه تمپ هم از ته پاک میکنم چند مگ کم میشود.
    لطفا راهنمایی کنید این حجم کجاست؟

    1. سلام و احترام؛
      در بخش نحوه حذف کش در وردپرس چندین راهکار برای حذف کردن کش ارائه شده است در برخی بخش ها لینک های کمکی نیز ارائه شده است. بستگی دارد شما تمایل داشته باشید کش چه بخشی را حذف نمایید.
      در خصوص سرویس هاست باید بررسی نمایید که آیا فایل ارور لاگ حجیم، فایل بکاپ منسوخ و فایل های بلااستفاده ای دارید یا خیر سپس انها را حذف نمایید.
      همچنین اگر از نرم افزارهای کش استفاده می کنید به بخش تنظیمات ان مراجعه نموده و روی گزینه حذف کش کلیک کنید تا پاکسازی صورت گیرد.

  5. در این مطلب فقط از کلمه کلیدی کش وردپرس استفاده شده و هدف آن ورودی گرفتن از گوگل هست. و در نهایت هیچ آموزش خاصی برای پاکسازی کش وجود ندارد. *

    1. سلام و احترام؛
      8 راهکار متنوع در انتهای آموزش ذکر شده و می توانید آنها را تست کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *