سئو و بهینه سازیسیستم مدیریت محتوا

تاثیر ساختار سایت بر سئو

پیاده کردن ساختار منظم در سایت یکی از موارد بسیار مهم و تاثیرگذار در سئو است. در واقع ما باید ساختار سایت را به نحوی پیاده کنیم که دسترسی ها به بخش های دیگر در ایده آل ترین شکل ممکن باشد. در این مطلب راهکارهای پیاده سازی ساختار ایده آل بر روی سایت را به شما آموزش داده و تاثیر ساختار سایت بر سئو را مطرح خواهیم کرد.

چرا ساختار سایت اهمیت دارد؟

نکته کلیدی در اینجا میزان راحتی در دسترسی است. دسترسی راحت به بخش های مختلف سایت اهمیت بسیار بالایی دارد. کاربران دقیقا نمی دانند موضوع مورد علاقه آنها در کجای وب سایت شما قرار دارد. این شما هستید که باید سایت را طوری طراحی نمایید که کاربر به محض ورود به سایت، ارتباطی بین موضوع مورد نظر و مسیر دسترسی پیدا کند. برای مثال اگر بازدیدکننده در یک سایت فروشگاهی به دنبال خرید مانیتور می باشد ما می بایست از طریق رابط کاربری امکان دسترسی را برای آن ایجاد نماییم. اگر این دسترسی بصورت کاملا مستقیم نیز نباشد حداقل باید مسیری نزدیک به آن را در سایت ایجاد کنیم.

برای مثال در تصویر زیر به منوی سایت دیجی کالا توجه کنید:

تاثیر ساختار سایت بر سئو
تاثیر ساختار سایت بر سئو

شخصی که به دنبال خرید مانیتور است به راحتی در منوی اصلی، کالای دیجیتال را دیده و در زیرمنو گزینه مانیتور را پیدا می کند. این دسترسی موجب می شود تا کاربر به راحتی در عرض چند ثانیه به صفحه مورد نظر خود هدایت شود. این موضوع در اصل یکی از فاکتورهای تجربه کاربری می باشد که از طریق رابط کاربری برای کاربر فراهم می گردد.

چرا ساختار خوب تاثیر مثبت در سئو دارد؟

تجربه کاربری یا UX یکی از موارد تاثیرگذار در سئو سایت است. ایجاد ساختار ایده آل نیز یکی از موارد مهم در چهارچوب UX می باشد زیرا به نحوی موجب بالا رفتن سطح تعامل کارساز کاربر با سایت می شود. این موضوع سبب می شود تا کاربر به صفحه مورد نظر خود به راحتی دسترسی پیدا کرده و به چیزی که می خواهد برسد. این موضوع نیز سبب خواهد شد رضایت کاربر از سایت بالا رود که در کل موجب پایین آمدن بانس ریت و بالا رفتن زمان صرف شده کاربر در سایت می شود. موضوعی که گوگل به آن اشاره می کند این است که سایت را برای کاربر طراحی کنید نه گوگل! در واقع می توان نتیجه گرفت رضایت کاربر، رضایت گوگل است و این موضوع در کل یعنی نتیجه خوب در سئو بواسطه ایجاد ساختار خوب در سایت.

راهکارهای پیاده سازی ساختار ایده آل

بهترین زمان ایجاد ساختار ایده آل برای سایت زمان طراحی و راه اندازی سایت می باشد. پیشنهاد می کنیم صفحات، دسته ها، زیر دسته ها و تمامی موارد را بصورت مجازی تشکیل دهید و طرح نهایی را بر روی سایت منتقل نمایید. اما اگر چنانچه سایت شما از مدت ها قبل راه اندازی شده و وضعیت مطلوبی به لحاظ ساختار ندارد می توانید اقدام به تصحیح ساختار سایت نمایید. لازم به ذکر است تصحیح ساختار سایت کاری بسیار حساس و سخت می باشد. همچنین باید توجه داشت در صورت تغییر صفحات می بایست از ریدایرکت 301 برای انتقال صفحات بهره گرفت.

در صورت تغییر صفحات سایت حتما این مقاله را مطالعه نمایید: ریدایرکت ۳۰۱ چیست و چه کاربردی دارد؟

تشریح تاثیر ساختار سایت بر سئو

گوگل در صفحه Search Engine Optimization (SEO) Starter Guide بصورت مقدماتی بر روی مفاهیم سئو بحث می کند. اگر کمی با دقت مطالعه نمایید خواهید دید که در بسیاری از موارد این ساختار ایده آل است که گوگل آن را مطرح می کند. از موارد ذکر شده گوگل برای مفاهیم مقدماتی سئو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مهم بودن ساختار منظم در URL های سایت
  • مهم بودن مسیرهای دسترسی به بخش های مختلف سایت
  • اهمیت پیاده نمودن ساختارهای نشانه گذاری مانند Schema Markup

به این صورت اهمیت ساختار منظم و تاثیر ساختار سایت بر سئو بدیهی است و اگر قصد دارید نتیجه مطلوبی از این طریق در نتایج جستجوی موتورهای جستجوگر بخصوص گوگل کسب نمایید می بایست ساختار ایده آل و منظمی در سایت خود پیاده نمایید. برای اینکه بتوانید دانش بیشتری در این زمینه کسب نمایید توصیه می کنیم مطالب زیر را نیز مطالعه نمایید:

پیاده سازی ساختار ایده آل با وردپرس

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید وردپرس محبوب ترین سیستم مدیریت محتوای دنیاست. وردپرس به لحاظ فنی و سئو، ساختار بسیار خوبی داشته و می توان ایده آل ترین وب سایت ها را با آن راه اندازی کرد.

تاثیر ساختار سایت بر سئو
تاثیر ساختار سایت بر سئو

برای پیاده سازی ساختار ایده آل در وردپرس انجام موارد زیر توصیه می شود:

  • تنظیم پیوندهای یکتا بصورتی که صفحات سایت آدرس و ساختار خوبی داشته باشند.
  • استفاده هوشمندانه از برچسب ها و دسته ها در وردپرس
  • استفاده از افزونه Yoast SEO برای ساماندهی صفحات سایت
  • استفاده از Schema Markup برای نمایش توجیه و هدایت بهتر کاربران و خزنده های موتورهای جستجوگر
با توجه به اهمیت موضوع چنانچه سوال، ابهام و یا نظری در مورد تاثیر ساختار سایت بر سئو دارید لطفا آن را در بخش نظرات مطرح نمایید تا به آن پاسخ داده شود. بدون شک نظرات شما موجب افزایش سطح کیفی مطالب پایگاه دانش میزبان فا خواهد شد.
2.7/5 - (16 امتیاز)

عیسی نورانی

حدود 10 سال است که بــصورت تخصـصی و حـرفه ای در حـوزه سئو و بهینه سازی سایت فعالیت مـی کند و تجربه همکاری با ده ها رسانه بزرگ اینترنتی را در کارنامه خود دارد. عیسی سالـــهاست که یکی از بـرتـرین ها در زمینه تولید محتوای حرفه ای مطابق با الگوریتم های موتورهای جستجوگر در کشور است. همچنین حدود 3 سال است که بصورت جدی پروژه های سئو و بهینه سازی مجموعه میزبان فا را مدیریت می کند.

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *