WHM چیست

WHM چیست و چه کاربردی دارد؟

آموزش WHM
بدون دیدگاه

whm چیست و چه کاربردی دارد؟ این سوالی است که ذهن کاربران بسیار زیادی را به خود مشغول کرده حتما شما هم می پرسید whm مناسب چه کسانی است و با سی پنل چه تفاوت هایی دارد؟ اگر شما هم در حوزه وب فعالیت دارید احتمالا نام WHM را شنیده اید، ولی WHM چیست؟ کاربران پس از خرید سرور اختصاصی حرفه ای به بستری جهت کنترل و مدیریت حساب های کاربری نیاز دارند. WebHost Manager یا به اختصار WHM یک نرم افزار تحت وب است که وظیفه آن کنترل و مدیریت کاربرانی است که روی سرور میزبانی می شوند. با استفاده از WHM می توانید یک یا چند حساب کاربری روی یک سرور ایجاد کنید تا هر سایت کنترل پنل CPanel خود را داشته باشد و از طریق آن توانایی مدیریت سایت، مدیریت فایل ها، افزودن دامنه، مدیریت سرویس ایمیل و… را داشته باشد، با این آموزش از رسانه نکست میزبان فا همراه باشید تا قابلیت های WHM را بیشتر بررسی کنیم. در انتها به درک کاملی از اینکه whm چیست و چه کاربردهایی دارد خواهید رسید.

WHM چیست؟

WHM مخفف WebHost Manager، یک نرم افزار مدیریتی تحت وب و به نوعی یک سطح بالاتر از CPanel است که مدیر سایت، نمایندگان فروش هاست (Reseller) و یا مدیران سرور و شرکت های هاستینگ (Root) به آن دسترسی دارند.

کنترل پنل whm چه قابلیتی دارد

به صورت خلاصه کاربرد اصلی WHM ساخت حساب های کاربری جداگانه برای هر کاربر (سایت ها) و کنترل منابع مانند فضا، ترافیک، محدودیت های سمت سرور و… است. به زبان ساده می توان گفت که شرکت های هاستینگ برای اینکه بتوانند اکانت هایی که روی سرورها ساخته اند را مدیریت کنند از این کنترل پنل مدیریتی استفاده می کنند.

کنترل پنل WHM

پس در پاسخ به این سوال که whm چیست به زبان ساده می توان گفت که whm یک کنترل پنل تحت وب مخصوص سطوح مدیریتی است که به کمک آن می توان هاست کاربران (سی پنل کاربران) را بررسی و مدیریت کرد. بنابراین این کنترل پنل مخصوص سطوح بالا مثل هاستینگ ها، نمایندگان و کسانی است که باید اکانت سی پنل و هاست مشتریان خود را بررسی و مدیریت کنند.

قابلیت های WHM چیست؟

مدیران سرور و نمایندگان فروش هاست به صورت روزانه با درخواست های متنوعی از سوی کاربران مواجه هستند به عنوان مثال برخی کاربران تمایل دارند منابع هاست خود را ارتقاء دهند، برخی دیگر درخواست می کنند که امکانات بیشتری به هاستشان تعلق گیرد و… و بهترین راه برای پاسخ به درخواست کاربران سیستمی انعطاف پذیر است تا توانایی مدیریت و پاسخ به همه خواسته های کاربرانی که روی سرور میزبانی می شوند را داشته باشد.

whm چیه؟

جالب است بدانید حتی با وجود ویژگی های بسیار زیاد در پنل مدیریتی WHM، باز هم می توان با اضافه کردن ماژول های دلخواه امکانات آن را توسعه داد، به صورت کلی برخی از قابلیت های WHM به شرح زیر است:

  1. ساخت، حذف و مسدود سازی حساب های متعدد کاربران
  2. اعمال تغییرات روی یک یا چند حساب کاربری
  3. توزیع منابع سرور به صورت دلخواه بین حساب های کاربری
  4. ساخت پکیج های متنوع متناسب با سیاست های فروش
  5. مانیتورینگ منابع سرور و مشاهده پروسه های فعال (Process Manager)
  6. انتقال سایت و فایل از سایر سرورها به سرور جدید
  7. استفاده هر نماینده از برند خود در سیستم نمایندگی WHM
  8. توسعه متناسب با نیازهای مدیر سرور با استفاده از افزودنی های موجود
  9. پشتیبان گیری از وب سایت ها و بازیابی
  10. اتصال به سایر سیستم ها مانند WHMCS

و هزاران کاربرد که به هر نیاز سطح مدیریت، برای نظارت و کنترل سرویس مشتریان پاسخ می دهد. در ادامه به برخی از طلایی ترین کاربردهای whm اشاره می کنیم، کاربردهایی که به شما کمک شایانی می کنند تا اکانت مشتریان خود را حرفه ای تر بررسی کرده و به آن ها خدمات ارائه کنید. اگر شما هم از هاست سی پنل استفاده می کنید، قطعا یک مدیر سطح بالاتر اکانت شما را از طریق whm مدیریت می کند.

whm چه کارهایی انجام میدهد؟

تا اینجا درباره اینکه پنل whm چیست و اینکه چه قابلیت هایی دارد آموختیم، در ادامه این مطلب برخی عملکردهای اصلی که می توانید با استفاده از whm انجام دهید را ذکر خواهیم کرد این پنل تخصصی به قدری کاربردی است که نیازهای مدیران برای کنترل و نظارت بر سرویس هاست مشتریان را به خوبی پوشش می دهد.

1- ساخت حذف یا مسدود سازی اکانت

این کنترل پنل مدیریتی به شما امکان می دهد چندین حساب سی پنل ایجاد کنید. حتما تا اینجا متوجه شده اید که اصلی ترین کاری که whm برای آن ساخته شده، همین کار است.

پنل تخصصی WHM چیست

پس برای این کار لازم است که به قسمت Account Functions بروید و تمام اطلاعات مربوط به دامنه، DNS و mail routing را وارد کنید و در انتها بر روی Create کلیک کنید.

به علاوه با استفاده از Whm، اگر یکی از مشتریان شما از توافق نامه یا همان قرارداد تخطی کند یا حساب کاربری اش منقضی شود می توانید با رفتن به منوی List Accounts آن را حذف یا مسدود (suspend) کنید.

پنل WHM چیست و چه کاربردی دارد

2- مانیتورینگ منابع سرور

تا اینجا متوجه شده اید که تمامی فعالیت های سرورتان از طریق whm قابل پیگیری است و نیز دانستید که WHM چیست. به عنوان مثال با استفاده از دو گزینه process manager و service manager قادر خواهید بود تمام فرآیندهای در حال اجرا و خدمات و فعالیت های سرور را مدیریت کنید و حتی با استفاده از current disk usage در مورد فضای ذخیره باقی مانده و موارد استفاده از آن نیز اطلاعات کسب کنید.

پنل تخصصی whm چیست

3- انتقال فایل به سرور

با استفاده از WHM می توانید فایل های مشتری را از سایت یا سرور راه دور به هاست یا سرور جدید منتقل کنید.

whm برای چه کاریه؟

4- امکان سفارشی سازی هاست کاربران

می توانید برای اینکه سرور شما منحصربفرد باشد نام تجاری برند خود را روی سی پنل استفاده کرده و به این ترتیب آن را سفارشی کنید. با WHM می توانید لوگو، پیوندهای اسناد، سبک cPanel و نمایه عمومی شرکت خود را داشته باشید.

پنل WHM چیست و چه کاربردی دارد

5- بکاپ گیری و ریستور فایل ها

WHM امکان اینکه در یک یا همه حساب های سرور بکاپ گیری خودکار را فعال کنید فراهم کرده و حتی می توانید این بکاپ ها را در حافظه هایی مانند google Drive, WebDAV و غیره آپلود کنید. برای مشاهده این امکان می توانید به تب Backup مراجعه کنید.

کاربرد whm چیست

6- مدیریت گواهینامه های SSL

اگر شرکت میزبانی هستید یا فروشنده هاست، مشتریان شما انتظار دارند هاستی که ارائه می کنید تمامی امکانات مورد نیاز از جمله گواهی SSL را داشته باشد و خوشبختانه WHM این ویژگی را در تب SSL/TSL فراهم کرده است.

کنترل پنل whm چیست

دلایل محبوبیت WHM چیست؟

پس از اینکه با کاربرد ها و قابلیت های WHM چیست آشنا شدید پس درک بهتری از دلایل محبوبیت کنترل پنل WHM پیدا کرده اید حالا می دانید که دلایل متعددی وجود دارد که کنترل پنل قدرتمند WHM مورد توجه ادمین های سرور و شرکت های میزبانی قرار گرفته که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امنیت بالا: از طریق این کنترل پنل اگر به هر دلیلی یکی از سایت های شما مورد حمله سایبری قرار بگیرد احتمال اینکه هکر بتواند به سایت های دیگر شما نیز نفوذ کند را به طور چشمگیری کاهش می دهد.
  • امکان شخصی سازی و مدیریت آسان از جمله سفارشی کردن هاست و و کنترل پنل: هیچ راهی وجود ندارد که کسی تشخیص دهد حساب های موجود در سی پنل های مختلف به یک اکانت WHM متصل هستند پس حریم خصوصی شما را حفظ می کند.
  • انعطاف پذیری برای مدیریت چند سایت: به راحتی می توان ده ها اکانت مربوط به مشتریان را روی پنل whm نظارت و مدیریت کرد. در حقیقت لیستی از اکانت های مشتریان در اختیار مدیر هاستینگ قرار دارد.
  • سطح دسترسی بالا (root) و کانفیگ اختصاصی: خیلی راحت در محیط whm می توان کانفیگ های دلخواه خود را تعریف و اعمال کرد.
  • کاهش هزینه ها: شما می توانید پهنای باند خود را تنظیم کرده و فقط زمانی که واقعا به آن نیاز دارید آن را ارتقاءدهید و این امر می تواند هزینه های شما را کاهش دهد همچنین می توانید منابع روی سرور را به دلخواه میان کاربران خود تقسیم و هزینه ها را مدیریت کنید.
  • رابط کاربری ساده: با داشتن رابط گرافیکی ساده و کاربر پسند به راحتی می توان با پنل آن ارتباط برقرار کرد.
  • فراهم کردن کنترل سرور: از تنظیم و نظارت بر حساب مشتریان گرفته تا مانیتورینگ در پنل whm امکان پذیر است.
  • و…

تفاوت CPanel و WHM چیست؟

همانطور که در بالاتر اشاره شد، اکنون دیگر می دانید که WHM چیست، حالا می دانید WHM یک سطح بالاتر از اکانت CPanel است و کاربران سایت به آن دسترسی ندارند، محیط CPanel برای مدیریت سایت طراحی شده و مدیر هر سایت به حساب CPanel مختص به خود دسترسی دارد و محیط WHM جهت مدیریت کاربران CPanel و همچنین مدیریت منابع سرور در نظر گرفته شده و مدیران سرور و نمایندگان فروش به آن دسترسی دارند.

در جدول زیر می توانید بصورت خلاصه تفاوت های اصلی WHM و cPanel را مشاهده کنید:

پارامترهاWHMCPanel
سطح مدیریتمدیریت تمام اکانت های روی سرورمدیریت هاست توسط مشتری
کنترلرمخصوص مدیر سرور یا نماینده فروش هاستمخصوص کاربر نهایی یا مشتری
دسترسیسطح دسترسی root (سطح بالا)سطح دسترسی user (محدود)
پیکربندیامکان پیکربندی و کانفیگ اختصاصیممکن اما محدود به پیکربندی سرور
مدیریت منابعامکان تعریف پکیج برای کاربرانعدم امکان تغییر منابع از سمت کاربر
پورت20872083
دامنهمدیریت و جستجو برپایه دامنه ها (نه ساب دامین)براساس ادان دامین و ساب دامین

برای کسب اطلاعات جامع تر می توانید راهنمای کامل سی پنل چیست و چه کاربردی دارد را نیز مطالعه کنید.

نحوه خرید WHM چگونه است؟

برای خرید لایسنس cPanel & WHM لازم است توانایی پرداخت ارزی در سایت CPanel.net داشته باشید، شرکت میزبان فا با در اختیار داشتن سیستم پیشرفته آنتی تحریم، از کنترل پنل های CPanel و WHM با لایسنس اورجینال استفاده کرده و همچنین با ارائه محصول سرور مدیریت شده به درخواست کاربران جهت داشتن سرور آماده و کانفیگ شده همراه با نصب Cpanel و WHM به صورت اورجینال، پاسخ داده است.

در این مقاله به سوال WHM چیست؟ پاسخ دادیم و کاربردهای WHM و همینطور 10 قابلیت آن را برای شما نام بردیم و اکنون می دانید که WHM یک کنترل پنل مدیریتی است که تحت وب بوده و میتوانید با استفاه از آن چندین حساب سی پنل را بصورت مستقل مدیریت کنید. و نیز سعی کردیم به برخی از سوالات پر تکرار درباره آن پاسخ دهیم، در آموزش های بعدی نیز با ما همراه باشید تا به بررسی کامل تر امکانات WHM و معرفی بخش های مختلف آن بپردازیم.

سوالات پرتکرار در مورد کنترل پنل WHM

اگر فکر می کنید هنوز سوالاتی در ذهنتان دارید، پس همراه من باشید چرا که به برخی پرتکرارترین ها در زیر پاسخ داده ایم.

  1. WHM چیست؟

    یک کنترل پنل مدیریتی تحت وب است که با استفاده از آن می توانید چندین اکانت سی پنل جداگانه را مستقل از هم ایجاد، مدیریت و میزبانی کنید.

  2. چرا از WHM استفاده کنیم؟

    به دلیل امنیت بالاتر برای سایت ها، زیرا اگر یک دامنه هک شود بقیه تحت تاثیر قرار نمی گیرند، و نیز مدیریت بهتر زیرا به شما امکان تنظیم پهنای باند و فضای دیسک برای هر اکانت را می دهد.

  3. تفاوت WHM و WHMCS چیست؟

    دو محصول کاملا مجزا هستند که شرکت های متفاوتی آنها را ساخته اند. WHM یک کنترل پنل است که به ارائه دهندگان هاست اجازه می دهد تا اکانت های چندن مشتری را در یک دشبورد مدیریت کنند اما WHMCS یک پلتفرم صورتحساب است که برای ارائه دهندگان هاست طراحی شده.

  4. WHM چه کاربردهایی دارد؟

    ایجاد، حذف یا مسدود کردن اکانت ها، مانیتورینگ سرور، انتقال فایل، امکان سفارشی سازی هاست، مدیریت گواهینامه های SSL، بکاپ و ریتسور فایل، ارائه CMS برای کاربران سی پنل

  5. آیا WHM رایگان است؟

    شما می توانید این کنترل پنل قدرتمند را تنها به مدت 15 روز تریال یا رایگان استفاده کنید اما پس از گذشت این بازه زمانی، باید لایسنس آن را تهیه کنید.

این مطلب را می پسندید

5/5 - (3 رای)

اشتراک گذاری مطلب
نویسند محتوا:
محتوای تیمی کار شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.