آموزش مدیریت سرور

حافظه NVMe چیست؟ چرا بهترین هارد برای سرور است؟

حافظه nvme چیست؟ چرا بر سر این حافظه و استفاده از آن تفاوت عقیده و نظر در هاستینگ ها وجود دارد؟ امروز در پایگاه دانش میزبان فا قصد داریم به تمام شایعات در خصوص حافظه nvme پایان دهیم. برخی می گویند nvme بهترین حافظه برای سرور است. باید بگوییم هم بله و هم خیر! اگر از حافظه nvme مخصوص سرور بهره گرفته شود بله، بهترین حافظه در میان تمام حافظه ها است و بر SSD  و HDD ارجعیت دارد این حافظه فقط و فقط روی سرور اختصاصی پرسرعت و قدرتمند نسل 10HP پشتیبانی می شوند.  اما متاسفانه برخی از هاستینگ ها از حافظه m2 که یک نوع حافظه nvme مخصوص سیستم های خانگی است بر روی سرور استفاده می کنند و این یک حقیقت تلخ است. در ادامه به روایت تصویر در خصوص انواع هاردها و نحوه تشخیص حافظه nvme مخصوص سرور با شما هستیم.

حافظه NVMe چیست؟

Non-Volatile Memory Express یا حافظه NVMe یک فناوری جدید برای بهبود عملکرد ذخیره سازی دیتا است و در واقع حافظه NVMe یک راهکار سریعتر و کارآمدتر برای دسترسی به دیتا نسبت به هاردهای SSD است. به زبان ساده تر این نوع حافظه ها میتوانند به افزایش سرعت انتقال داده، کاهش تاخیر و بهبود عملکرد کلی کمک کنند. این نوع حافظه فقط در سرورهای G10 HPE به کار می روند.

سارا خیلی خلاصه به شما میگه انواع حافظه های اصلی کدام اند و NVMe چیست؟

از آنجایی که ترافیک وب سایت ها و حجم دیتای سایت ها و اپلیکیشن ها در حال افزایش است مدیران سرور و صاحبان کسب و کارها به راه حل های میزبانی نیاز دارند که بتوانند این حجم داده را پشتیبانی کنند و درست همینجا حافظه های NVMe وارد می شوند، یک فناوری میزبانی نوآور که برای پاسخگویی به نیاز های وب سایت های با ترافیک بالا طراحی شده است. سرورهایی که از این فناوری بهره می برند ذخیره سازی پرسرعت تر، تاخیر کمتر، آپتایم بهتر و عملکرد بالاتر را برای کاربران خود فراهم می کنند.

هنگام جستجو برای سرور یا هاست ممکن است با انوع مختلف هاست ها یا سرورهایی مواجه شوید که دارای هاردهای NVMe هستند اما دقت داشته باشید که هر NVMe مختص سرور نیست و NVMe که در PC ها استفاده می شود با NVMe سروری متفاوت است. در میزبان فا میتوانید با مشاهده ویدیو آنباکسینگ سرورهای GEN10 میزبان فا از این بابت اطمینان پیدا کنید.

اغلب فکر می کنند که NVMe جایگزین SSD است در حالی که اینطور نیست در حقیقت NVMe ارتباط پرسرعت و کارامد بین CPU و SSD را فراهم می کند.

هارد NVME سروری

بهترین هارد برای سرور

از زمانی که کامپیوتر به وجود آمد تا به امروز حافظه ها در سیستم های کامپیوتری اهمیت ویژه ای داشته اند چرا که نگهداری اطلاعات مساله بسیار مهمی بوده است بخصوص در میزبانی سایت و سرورها و از این رو تکنولوژی های ذخیره سازی مدام در حال تغییر و پیشرفت بوده اند و یکی از جدیدترین و پرسرعت ترین این تکنولوژی ها حافظه های NVMe هستند.

با توجه به ظهور فناوری های جدید مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و بلاک چین و غیره، با حجم وسیعی از داده ها مواجه هستیم که نیاز به تحلیل، ذخیره و پردازش دارند پس شرکت ها نیز به سمت انتخاب تجهیزاتی که قدرت پردازش و ذخیره سازی بالایی دارند سوق داده شده اند، از این رو آخرین نسل سرورها با پشتیبانی از حافظه های NVMe سروری با بهبود عملکرد و کاهش تاخیر ساخته شدند. این حافظه ها با افزایش سرعت Read/Write و افزایش صف می توانند تجربه بهتری برای کاربران فراهم کنند. علاوه بر این سرورهایی که از این نوع حافظه استفاده می کنند می توانند چالش های ناشی از Big Data را به شیوه ای بهتر مدیریت کنند به همین دلیل در سازمان ها و فضاهای ابری که نیازمند سرعت بیشتر برای مدیریت و دسترسی کارآمدتر به داده ها هستند می تواند بسیار کمک کننده باشد اکنون دیگر می دانید که چرا باید از سرورهای نسل جدید با حافظه های NVMe استفاده کنیم. 😊

انواع هارد مخصوص سرور

شاید بسیاری از افراد تصور کنند که ذخیره داده ها فقط نگهداری فایل ها روی هارد درایو است، اما فناوری های بسیار زیادی برای این کار وجود دارد و زمانی که صحبت از سرورها به میان می آید انتخاب نوع ذخیره سازی دیتا تفاوت زیادی در عملکرد ایجاد می کند. امروزه سه نوع فناوری ذخیره سازی اصلی وجود دارد:

  • (Hard Disk Drive) HDD
  • (solid state drives) SSD
  • (Non-Volatile Memory Express) NVMe
مقایسه انواع هاردهای سرور

هر کدام از این سه نوع هارد کاربرد خاص خود را دارند و نیازهای کاربر را برطرف می کنند اما تفاوت اصلی در کاربردهای سازمانی و نیاز سرورها است که از آنها استفاده می شود مثلا زمانی که رعت اهمیت دارد هارد NVME بی رقیب میدان خواهد بود. با پیشرفت های امروزه و رشد سریع داده، بیشتر سازمان ها تلاش می کنند تا این رشد سریع را مدیریت کنند و برای پردازش و ذخیره سازی داده های خود سرمایه گذاری کنند پس به سرورهایی با کارایی بالا و فضای ذخیره سازی زیاد نیاز دارند و برای پاسخ به این نیاز طراحان و تولید کنندگان از هاردهای HDD به سمت راه حل های SSD و NVMe رسیدند.

در حال حاضر هاردهای NVMe پیشروترین نوع هارد هستند. در سرویس آسمان آبی میزبان فا از هاردهای NVMe مخصوص سرور از نوع PM1735 بهره گرفته می شود که پرسرعت ترین نوع حافظه جهان است و سرعت پردازش سه برابری نسبت به هاردهای دیگر دارند.

مشاهده جزئیات سرویس آسمان آبی میزبان فا

نکته مهم: امروزه از انواع هاردهای NVMe در تمامی پلتفرم ها از لپتاپ گرفته تا سرور بهره گرفته می شود و در هنگام خرید بهتر است به این مورد توجه داشته باشید تنها سرورهای نسل 10 HP یا همان G10 از هاردهای NVMe مخصوص سرور پشتیبانی می کنند.

حافظه nvme مخصوص سرور

تاریخچه حافظه NVMe

یک گروه به نام Non-Volatile Memory Host Controller Interface در سال 2009 توسعه این نوع حافظه را آغاز کرد و در سال 2011 توانست اولین نسخه آن را که 1.0 بود منتشر کند که شامل یکسری مشخصات رابط و مجموعه ای از دستورات مدیریتی و امنیتی بود، پس از آن در سال 2012، NVMe 1.1 که SSD با چندین پورت PCIe پشتبانی می کرد منتشر شد که در واقع برای فعال کردن چندین مسیر I/O و namespace بوده. به همین ترتیب در سال های 2013 تا 2015، 2017 و 2019 تا 2022 همواره در حال ارتقا و بهبود بوده است و این بروزرسانی ها منجر به توسعه بیشتر این تکنولوژی با ویژگی های قدرتمند شده است. امروزه هاردهای NVMe با سرعت پردازش بسیار بالا، یکه تاز میدان شده اند و آخرین نسل از سرورهای HP نیز این نوع هاردها را پشتیبانی می کنند که در نوع خود از نظر ظرفیت و سرعت بینظیر اند…

ویژگی های حافظه NVMe مخصوص سرور

به دلیل سرعت بالای پردازش و ذخیره سازی اطلاعات و تاثیر بسیار زیاد آن در عملکرد سرورها انتخاب هارد مناسب اهمیت ویژه ای دارد، امروزه از هاردهای NVMe در سرورها استفاده می شود که برخی ویژگی های بارز این نوع هارد عبارتند اند از:

  • عملکرد بسیار قدرتمند
  • سرعت بالا در انتقال داده
  • فضای ذخیره سازی
  • اتصال مستقیم هارد به بورد سرور بدون رابط
  • و…

1- عملکرد قدرتمند

از آنجایی که NVMe رابطی است بین اینترفیس ذخیره سازی و CPU سیستم که با استفاده از سوکت های پرسرعت PCIe ارتباط برقرار می کند پس با سرعتی چند برابر نسبت به SATA می توانند دستورات را انتقال دهند و تعداد بیشتری از دستورات را پشتیبانی می کنند پس سرورهایی که از این تکنولوژی روز استفاده می کنند عملکرد بهتری نسبت به سایر سرورها دارند.

همچنین می توانید ویدیو ارائه اولین حافظه NVMe کاملا مخصوص سرور که توسط میزبان فا تهیه شده را به همراه تمام ویژگی های آن، مشاهده کنید.

2- سرعت انتقال داده و کاهش تاخیر

امروزه رابط NVMe نسبت به پیشینیان خود که اولین ورژن آن در سال 2011 عرضه شد بهبود پیدا کرده و برای سرعت بیشتر و بهبود عملکرد سرورها و دستورات آنها طراحی شده است و از آنجایی که بدون هیچ رابطی به برد سرور متصل می شوند سرعتی 3 برابری نسبت به SSDها فراهم می کنند. NVMe از فرایندهای موازی استفاده می کند به این ترتیب که با انجام چندین عملیات I/O در ثانیه به طور همزمان، پردازش چند هسته ای را فعال کرده و در نتیجه منجر به عملکرد بسیار بالاتر و تاخیر کمتر برای سرور خواهد شد.  اولین نسل سرورهایی ک از NVMe مخصوص سرور استفاده کرده است سرورهای G10 HPE هستند.

3- فضای ذخیره سازی بیشتر

امروزه هاردهای NVMe می توانند ظرفیت ذخیره سازی 10 ترابایت و بالاتر را داشته باشند و این ظرفیت هر ساله در حال افزایش است و ممکن است در آینده محدودیت 100 ترابایتی را نیز بشکند بنابراین سیستم ها و سرورهایی که از NVMe استفاده می کنند قادر خواهند بود به ظرفیت های فوق العاده ای دست یابند که این یعنی یک انقلاب واقعی در حوزه میزبانی وب… 😍

تفاوت هارد ssd با nvme و HDD

هر زمان که در مورد خرید یا ارتقا سرور، کامپیوتر خانگی یا لپتاپ صحبت می کنیم حتما با کلماتی همچون SSD و NVMe مواجه شده اید و ممکن است سوالی فکر شما را مشغول کرده باشد که آیا اینها قابل مقایسه هستند؟ پس برای پاسخ به این سوال در ادامه به مقایسه این هاردها پرداخته ایم. همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره شد سه نوع اصلی هارد وجود دارد:

هارد HDD

هارد HDD که مخفف Hard Disk Drive است، در این هاردها از تکنولوژی ذخیره سازی مغناطیسی استفاده میشود و داده ها را روی دیسک بصورت مغناطیسی ذخیره می کنند. از مزایا و معایب عمده این نوع هارد می تواند به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرعت کمهارد hdd چیست
  • حجم بالا
  • صدای بیشتر حین کار
  • دوام بالا در برابر شوک فیزیک
  • قیمت ارزانتر
  • سرعت نسبتا متوسط

هارد SSD 

هارد SSD یا Solid State Drive دیتا را بر روی تراشه هایی به نام Nand ذخیره می کند و می توان گفت از تکنولوژی حافظه فلش استفاده می کند که سرعت بالاتری نسبت به HDD دارد . از جمله انواع SSD می توان به M2 و SATA اشاره کرد. برخی از ویژگی های این هارد را لیست کرده ایم:

هارد ssd چیست

  • سرعت بالاتر Read/Write
  • حجم کمتر
  • مصرف انرژی کمتر
  • دمای کمتر (با توجه به مصرف انرژی پایین تر)
  • مقاومت بالا در برابر ضربه
  • صدای کمتر نسبت به HDD
  • هزینه بالاتر
  • قیمت بالا

حافظه NVMe

Non-Volatile Memory Express که به اختصار NVMe نام دارد، این نوع هارد در واقع یک پروتکل ارتباطی است که از رابط PCIe برای بهینه سازی عملکرد حافظه استفاده می کند. این روزها به دلیل سرعت پردازش بسیار بالا بسیار محبوب واقع شده و آخرین تکنولوژی های روز دنیا از جمله سرورهای نسل 10HP هم آن را ساپورت می کنند. تمام شنیده ها در مورد سرورهای با حافظه NVMe رویایی بیش نیستند، چرا که تنها سرورهای نسل 10HP اولین نسل از سرورهایی هستند که از این نوع حافطه پشتیبانی می کنند در میزبان فا مفتخر هستیم که برای اولین بار در ایران حافظه های NVMe مخصوص سرور را بر روی سرورهای GEN10 ارائه کرده ایم.

هارد nvme چیست

  • سرعت بسیار بالا Read/Write
  • کارایی بالاتر در پردازش داده نسبت به انواع حافظه ها
  • سازگاری با نسل جدید Ram و Cpu های مخصوص سرور
  • فضای کمتر و عملکرد بهینه تر

جدول مقایسه انواع هاردهای NVME با SSD و HDD

ویژگی ها HDD SSD NVMe
تکنولوژی مورد استفاده ذخیره مغناطیسی روی دیسک تراشه Nand درگاه PCIe
میزان صدا زیاد بی صدا بی صدا
سرعت انتقال دیتا (مگابایت) 50 – 120 200 – 550  600 – 3100
توان عملیاتی (وات) 10 5 3
هزینه
طول عمر(سال) 5 10 15
تعداد اجرای دستور موازی 256 64K
انرژی مصرفی (درصد) 10% 5% بسیار ناچیز
سرعت لود (ثانیه) 40 20 10

انواع فرم فکتورهای NVMe

فناوری NVM Express (NVMe) با توجه به ویژگی ها و مشخصات آن و با توجه به توسعه و به روزرسانی Ram و CPU ها همواره در حال بهبود است تا فناوری هارد ها نیز هم سطح آنها شود از زمان اولین معرفی NVMe چهار فرم فکتور از آن عرضه شده است که بطور مختصر آنها را ذکر می کنیم:

  • U.2: این درایوها می توانند از اتصال SATA موجود در مادربرد برای SSD ها و حداکثر 4 لاین PCIe استفاده کنند که در اندازه های 2.5 و 3.5 اینچی و با ظرفیت های مخلتلف عرضه می شوند.
  • M.2:  این نوع فرم فکتور از نظر ابعاد بسیار کوچکتر از U.2 هستند دمای کمتر و عملکرد بالاتری دارد. اصولا در سیستم های خانگی و کامپیوترهای گیمینگ کاربرد دارند. (تصویر مقایسه حافظه NVME مخصوص سرور و M.2 را مشاهده کنید.)
  • (Add-in Card) AIC: این نوع فرم فکتور NVMe به عنوان کارت به لاین های PCIe افزوده می شود. از این نوع NVMe در دیتاسنترها و سرورها استفاده می شود.
  • (Enterprise & Data Center SSD Form Factor) EDSFF: این فرم فکتور برای بهینه سازی سخت افزار بوجود آمده است و ظرفیت هر درایو را به حداکثر رسانده و تا 30 ترابایت مقیاس پذیری دارند و از آنها در سیستم های ذخیره سازی دیتای سازمانی و دیتا سنتر ها استفاده می شود.

سوالات متداول درباره NVMe

تا اینجا متوجه شدیم که حافظه NVMe چیست، اما ممکن است هنوز سوالاتی در ذهن شما وجود داشته باشد پس در زیر به برخی از این سوالات می پردازیم:

  • حافظه NVMe سریعتر است یا SSD؟
    جواب NVMe است. حافظه NVMe یک راه فوق العاده سریع برای دسترسی به حافظه غیر فرار است که می تواند 3 تا 7 برابر سریعتر از SSD باشد و طوری طراحی شده است که 64000 صف، هر کدام قادرند 64000 فرمان را بطور همزمان اجرا کنند.
  • آیا NVME و M2 با هم یکی هستند؟
    خیر، NVME و M2 یکسان نیستند اما در ارتباط با هم کار می کنند، در واقع M2 یکی از فرم فکتورهای SSD است در حالی که NVMe رابطی است که بطور مستقیم حافظه را به مادربرد متصل می کند.
  • NVME و SSD چه تفاوتی دارند؟
    باید گفت که تفاوت اساسی آنها در این است که SSD های استاندارد هنوز از اتصال SATA استفاده می کنند که نتیجه آن محدودیت در سرعت است اما درایوهای NVMe از رابط PCIe استفاده می کنند که نتیجه سرعت بیشتر و اتصال مستقیم به مادربرد و CPU است. بنابراین وجه تمایز ارائه دهندگان میزبانی NVMe با سایر ارائه دهندگان که از M2 بجای آن استفاده می کنند در این مورد است.
  • آیا NVME گران تر از SSD است؟
    بله گران تر هستند. اینکه آیا یک NVMe ارزش هزینه اضافی را دارد یا نه به نحوه استفاده از آن بستگی دارد، اگر نیازهای ذخیره سازی و پردازش و انتقال داده دارید و سرعت و عملکرد برای شما مهم است این هزینه ارزش آن را دارد.

حافظه nvme چیست؟ اگر بخواهیم به صورت خلاصه بگوییم، بهترین هارد برای سرور است. شاید برایتان جالب باشید که  این نوع حافظه ها سرعت پردازشی 3 برابری نسبت به سایر حافظه ها دارند چرا که بدون واسط و به صورت کاملا مستقیم به بورد سرور متصل می شوند. تفاوت nvme با m2 در قدرت پردازشی و البته کارکرد آنهاست. حافظه nvme برای سرور و حافظه m2 برای سیستم های خانگی و سیستم های گیمینگ در نظر گرفته می شود. نصب هارد nvme روی سرور به صورت کاملا مستقیم صورت می گیرد و هیچ رابطی نیاز ندارد. در این راهنمای اموزشی انواع هاردها را بررسی کردیم و به توضیح مختصر هر کدام و مقایسه آنها با nvme پرداختیم سپس با تکنولوژی NVMe و تاریخچه آن آشنا شدیم و ویژگی های آن را بر شمردیم و اینکه چرا در سرورها باید از این تکنولوژی استفاده شود. امیدواریم این مقاله به شما در آشنایی با NVMe و عملکرد و مزایای آن کمک کرده باشد. راستی ما در سرورهای میزبان فا از جدیدترین تکنولوژی ها و آخرین فناوری های روز دنیا استفاده می کنیم تا کاربران نهایت سرعت و کارایی را تجربه کنند.

خرید ابرسرورهای اختصاصی قدرتمند با پایداری بالا

5/5 - (3 امتیاز)

سارا صالحی

سارا در رشته IT تحصیل کرده و در فیلدهای این رشته چندین سال تجربه دارد. او به دیجیتال مارکتینگ علاقمند شده و در حال حاضر در زمینه تولید محتوا در تیم تحریریه میزبان فا در حال فعالیت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *