آموزش مدیریت سرور

سیستم عامل آلمالینوکس almalinux چیست؟

آلمالینوکس Almalinux یک سیستم عامل یا به عبارت دیگر یکی دیگر از توزیع های لینوکسی است که ویژگی هایی مشابه با centos دارد و گفته می شود می تواند بهترین جایگزین برای سیستم عامل centos هم باشد! در سیستم عامل لینوکس، توزیع کاربری های مختلفی وجود دارد که البته پس از خرید سرور اختصاصی قدرتمند میزبان فا یا خرید سرور مجازی میزبان فا و نصب سیستم عامل لینوکس، متوجه میشوید که در بسیاری از سیستم عامل ها نحوه ی کار و دستورات مشابه است اما هر کدام در ویژگی های خود متفاوت هستند برای همین است که ما در میزبان فا روی مقوله کانفیگ سرور بسیار حساسیت به خرج داده ایم چرا که کارایی که سرور لینوکسی به کاربر ارائه می دهد نسبت به نوع درخواست کاربر متفاوت است. پر واضح است که (linux Operating system) سیستم عامل لینوکس در مقایسه با همتای خود، سیستم عامل ویندوز در سرعت و امنیت دو عاملی که بسیار مهم است پیشی گرفته و توانسته حرف اول را در کل دنیا بزند. پس برای کار با این سیستم عامل می توانید بهترین نوع توزیع کاربری معرفی شده به بازار را انتخاب کنید. برای این سوال که کدام لینوکس را انتخاب کنیم در این مقاله پیشنهادی ویژه داریم که به معرفی آلما لینوکس یکی از بهترین توزیع کاربری های لینوکسی پرداختیم. با من همراه باشید.

سیستم عامل آلمالینوکس almalinux چیست؟

آلمالینوکس توزیعی از Redhat Enterprise Linux است که به صورت خلاصه در بیشتر جاها آن را با نماد اختصاری RHEL مشاهده می کنید که این خودش یکی از توزیع های لینوکسی است که توسط شرکت Red Hat طراحی شده. آلما لینوکس زمانی ارائه شد که CentOS در سال 2020 خبر عدم توسعه ی خود را منتشر کرده بود. بسیاری از برنامه نویسان بزرگ سعی کردند جایگزین مناسبی برای سیستم عامل CentOS تولید کنند اما با شکست مواجه شدند تا بالاخره شرکت cloudlinux توانست بهترین جایگزین CentOS را به بازار ارائه دهد که آلمالینوکس نام داشت و حقیقتا توانست تا به اینجای کار موفق عمل کند. مدیر و صاحب شرکت cloudlinux پایداری آلما لینوکس را به کاربران خود تا سال 2029 با پرداخت مبلغ 1 میلیون دلار در سال تضمین کرده و البته وجود 25 حامی قدرتمند از جمله AMD ،Black Host ،WebPros و… خیال بسیاری از کاربران را راحت کرد.

جالب است بدانید منظور از Almalinux روح لینوکس است و این نام به اثبات ماندگاری و پایداری آن نیز اشاره دارد. آلما لینوکس نه تنها از پشتیبانی 8 ساله ی خود خبر داده بلکه توسط  شرکت های AWS ،Equinix و ARM که یکی از معروف ترین شرکت های تولید تراشه در دنیا است و یا Microsoft ارائه دهنده ویندوز معروف، حمایت شده است.

نرسی به صورت خلاصه در مورد آلما لینوکس ویژگی هاش توضیح میده:

تاریخچه آلمالینوکس

در اواخر سال 2020 که CentOS اعلام کرد دیگر توسعه ی توزیع خود را ارائه نمی دهد کلود لینوکس در سال 2021 توزیعی را که مبتنی بر متن باز بودن بود و رایگان، ارائه اد و آن را با عنوان الما لینوکیس به کاربران سنتو اس ارائه داد. در سال 2021 دقیقاً با ارائه این نسخه از توزیع کاربری با نام المالینوکس شرکت،  آن را با پشتیبانی طولان مدت ضمانت کرد تا کاربران سنتو اس با خیال راحت با تغییر بین توزیع ها حرکت کنند. و در نهایت پایانی که امروز برای آلما لینوکس در نظر گرفته شده است 31 مه 2029 است اما جای نگرانی نیست شرکت های بسیاری به پشتیبانی آلما لینوکس ائامه می دهند.

ویژگی های سیستم عامل آلما لینوکس بهترین جایگزین centos

بسیار جذاب و ستودنی است که پس متوقف شدن توسعه CentOS، کلاد لینوکس با ارائه آلما لینوکس درست مانند CentOS به صورت مجانی راه خود را پیش گرفته و به جای سود بیشتر به فکر مشتری ها و کاربرانی است که حالا با درگیری فکری در مورد کسب و کارشان مواجه اند. آلما لینوکس با محیطی مشابه CentOS کار را برای کاربران این توزیع راحت کرده است و از نگرانی های آنان کاسته و این یعنی یک موفقیت بزرگ چرا که هیچ کسی نتوانسته بود شکاف عدم توسعه CentOS را پوشش دهد ولی حالا آلمالینوکس با ویژگی های مشابه ظاهر شده! در اینجا تنها به گوشه ای کوچک از ویژگی های آلما لینوکس اشاره کردیم:

  • پایداری و سورس کد با ثبات بالا
    آلما لینوکس با قابلیت پایداری و عملکرد خوب نسبت به دریافت اطلاعات و داده های  موجود می تواند ثبات خود را حفظ کند و حتی تغییرات در سیستم سخت افزاری نیز باعث بروز مشکل نمی شود و پایداری آن پا برجاست. در این توزیع کاربر قابلیت سورس کد با ثبات و پایداری را در ساخت و تولید نرم افزار های مشابه سیستم عامل و پلتفرم مورد نظر خواهد داشت.
  • انتقال آسان و راحت
    بسیاری از کاربران CentOS نیازی نیست نگران انتقال و یادگیری با توزیع آلما لینوکس باشند چرا که تمامی اهداف ساخت این توزیع فقط و فقط تشابه با CentOS بوده است و حالا کار با آن و انتقال داده های بسیار راحت و ارزان است.
  • پشتیبانی
    در زمان ارائه آلما لینوکس به بازار مدیریت شرکت با ضمانت پشتیبانی تا سال 2029 و اختصاص مبلغ سالیانه 1 میلیون دلار به این منظور به این توزیع مهر تاییدی به قول خود زد. البته پشتیبانی های مهم تری هم از طرف 4 شرکت  ARM، AWS، Equinix و Microsoft نیز خیال کاربر را راحت می کند و انتخاب او را تایید…
  • ثبات
    به دلیل پایداری که در قسمت اول توضیح دادیم و قابلیت های مختلف آلما لینوکس گزینه و انتخاب خیلی خوبی است برای برنامه های و کاربری هایی که باید به صورت 24 ساعته در دسترس باشند.
  • امنیت
    الما لینوکس دارای ویژگی های امنیتی داخلی مانند فایروال و رمزنگاری های قوی است است که در برابر بسیاری از حملات سایبری و دسترسی های غیر مجاز و معمول مانند یک سد قوی از سرور و اطلاعات آن حفاظت می کند.
  • عملکرد
    آلما لینوکس در نوع خود به گونه ای طراحی شده است که توانسته مدیریت منابع را به گونه ای در دست داشته باشد که حتی با وجود بارها و دیتا های سنگین ثبات و پایداری خود را حفظ کند.

موارد استفاده آلمالینوکس

موارد استفاده از این سیسیتم عامل بسیار زیاد است اما اگر به صورت کلی بخواهیم در قالب یک دسته بندی آن را به شما ارائه دهیم باید بگوییم در 4 مورد زیر می توان آن را مورد استفاده قرار داد که به صورت کلی همه ی انواع کاربری را شامل می شود. با من همراه باشید تا باهم آلما لینوکس را بیشتر بشناسیم.😀

میزبان فا با بهره گیری از آخرین کانفیگ های روز و همسو با آخرین تکنولوژی های روز دنیا برای ارائه سرورهای خود از سیستم عامل آلما لینوکس استفاده می کند.

خرید سرور مجازی میزبان فا با امنیت بالا

  • در سیستم های شخصی و خانگی
    این توزیع بسیار مناسب است برای سیستم های داخلی و شخصی و کامپیوتر های خانگی  و برای کسانی که به دنبال سیستم عاملی پایدار و ایمن برای سیستم خانگی خود هستند، بسیار عالی است.
  • سیستم های سازمانی
    برای مشاغلی که برای اطلاعات خود نیاز به سیستم عاملی پایدار و ایمن دارند تا اطلاعات خاص و حیاتی آنها را به درستی طبقه بندی کند، مناسب است.
  • مراکز آموزشی
    در بسیاری از موسسات آموزشی می توان از آلما لینوکس برای دانش آموزانی که به مبحث برنامه نویسی و کد نویسی علاقه مند هستند و یا حتی کارایی ابتدایی با سیستم عامل لینوکس و نرم افزار های منبع باز استفاده کرد. چراکه اطلاعات فوق العاده ای را در اختیار آنها قرار می دهد.
  • مراکز دولتی
    در بسیاری از سازمان های دولتی که نیاز به سیستم عاملی امن برای اطلاعات خود دارند، آلمالینوکس بسیار مناسب است.

ورژن های مختلف almalinux

در سیستم عامل لینوکس یکی از پر طرفدار ترین توزیع ها، آلما لینوکس است که با توسعه نسخه های مختلف از سال 2021 تا به امروزه توانسته تمامی نیاز های کاربران خود را برطرف کند و جزء سیستم عامل های لینوکسی پر طرفداری شود. در جدول زیر به معرفی آنها پرداخته ایم:

ورژن آلما لینوکس کد اسم ساختار پایه RHEL هسته تاریخ انتشار تاریخ انتشار RHEL
8.3 purple manul x86-64 8.3 4.18.0-240 2021-03-30 2020-11-03
8.4 Electric Cheetah x86-64, ARM64 8.4 4.18.0-305 2021-05-26 2021-05-18
8.5 Arctic Sphynx x86-64, ARM64, ppc64le 8.5 4.18.0-348 2021-11-12,2022-02-25 2021-11-09
8.6 Sky Tiger x86-64, ARM64, ppc64le, s390x 8.6 4.18.0-372 2022-05-12 2022-05-10
8.7 Stone Smilodon x86-64, ARM64, ppc64le, s390x 8.7 4.18.0-425 2022-11-10 2022-11-09
8.8 Sapphire Caracal x86-64, ARM64, ppc64le, s390x 8.8 4.18.0-477 2023-05-18 2023-05-16
9.0 Emerald Puma x86-64, ARM64, ppc64le, s390x 9.0 5.14.0-70.13.1 2022-05-26 2022-05-17
9.1 Lime Lynx x86-64, ARM64, ppc64le, s390x 9.1 5.14.0-162.6.1 2022-11-17 2022-11-15
9.2 Turquoise Kodkod x86-64, ARM64, ppc64le, s390x 9.2 5.14.0-284.11.1 2023-05-10 2023-05-10

در این جدول ردیف های بی رنگ نسخه های قدیمی و ردیف زرد نسخه ی قدیمی تر و ردیف سبز آخرین نسخه از توسعه ی آلما لینوکس است که به تازگی و در سال 2023 به بازار آمده است. شما همواره می توانید این اطلاعات را با ورود به وبسایت اصلی المالینوکس به آدرس almalinux.org دریافت و بررسی کنید و همچنین از آخرین نسخه روز آن اگاه شوید.

نصب Almalinux به عنوان جایگزین centos

برای نصب این توزیع کاربری محبوب ابتدا باید موارد زیر را بررسی کنید و بعد برای نصب و راه اندازی سیستم بر پایه ی آلمالینوکس اقدام کنید. البته در آموزش های بعدی به شرح مفصل پیش نیازهای آلمالینوکس جهت نصب می پردازیم و در زیر تنها اشاره ای به این موارد شده تا ذهنیت شفاف تری داشته باشید.

  • بررسی سخت افزاری سیستم: در این بررسی باید مطمئن شویم که سیستم انتخابی ما فضای برابر حافظه، Ram و CPU مناسب و منطبق برای سیتسم عامل آلما لینوکس را دارد و می توانیم با اطلاعات موجود در وبسایت اصلی آلما لینوکس آنها را مقایسه کنید.
  • دانلود Almalinux: در مرحله ی بعد باید آخرین نسخه ی آلمالینوکس را از وب سایت اصلی آن دانلود کنید و مثل همیشه خوشحال باشید چرا که Almalinux رایگان است… 😊
  • بوت کردن: و اما حالا نوبت به بوت کردن و یا بارگذاری سیستم عامل بر روی حافظه ی کامپیوتر شماست تا نصب اغاز شود…

استفاده از Almalinux برای مدیریت سرور

پس تا به اینجای کار حتماً قانع شده اید که بهترین انتخاب سیستم عامل مناسب برای مدیریت یک سرور قطعاً Almalinux است. در ادامه در خصوص نحوه ی استفاده از آن در مدیریت سرور نکاتی را بازگو می کنیم…  😉👇🏽

  • نصب بسته ها مختلف سروری
    در این قسمت Almalinux به شما این امکان را می دهد که بر روی سرور خود بسته های مختلفی به صورت جداگانه مانند دیتابیس سرور و یا ایمیل سرور و … را به صورت جداگانه داشته باشید. نصب هرکدام دستورالعمل های مشخصی دارد که با دنبال کردن آن ها امکان نصب خواهید داشت.
  • تنظیم و پیکربندی Firewall
    آلمالینوکس به شما این امکان را می دهد که تنظیمات مربوط به فایروال را به گونه ای برای سرور خود انجام دهید که ترافیک و بخش امنیتی نسبت به خواست شما کار کند.
  • نظارت بر عملکرد سیستم
    آلمالینوکس به شما این امکان را می دهد که که با نظارت بر Ram ,CPU, عملکرد دیسک و ترافیک شبکه قبل از بروز مشکل، مانیتورینگ و عیب یابی کرده و در صورت وجود مشکل آن را به سرعت حل کنید.
  • اتوماتیک سازی وظایف
    Almalinux به شما این امکان را می دهد که در مدیریت سرور خود یکسری وظایف و عملکردها را به صورت خودکار برنامه ریزی کنید و سیستم آنها را انجام دهد. به عنوان مثال عمل پشتیبان گیری و بکاپ و بروز رسانی را میتوان به صورت سیستماتیک انجام داد.
  • استفاده همزمان از چندین مجازی ساز
    آلمالینوکس به شما این امکان را می دهد که از چندین مجازی ساز استفاده کنید و فرصت بهره بری از سرور را به حداکثر برسانید.

سوالات متداول درباره سیستم عامل آلمالینوکس

تا اینجا در مورد آلمالینوکس و تاریخچه آن اطلاعاتی کسب کردیم اما ممکن است در خصوص این سیستم عامل نوظهور سوالاتی داشته باشید، پس متداول ترین سوالات کاربران را برای شما لیست کرده ایم.

  • Almalinux چیست؟
    یک سیستم عامل بر پایه ی لینوکس است که منبع باز و رایگان است. این سیستم عامل نوظهور پس از پایان پشتیبانی از centos، شکاف و خلا ایجاد شده دردنیای لینوکس را پوشش داد و با ارائه ویژگی های مشابه سیستم عامل centos توانست یک چالش بزرگ را حل کند.
  • تفاوت Almalinux و CentOS چیست؟
    این دو از نظر کارایی به مانند هم هستند و آلمالینوکس جایگزین مناسبی برای CentOS است اما باید بگویم درست است که هر دو با امکانات مشابه ارائه شده اند اما از شرکت های مختلفی هستند.
  • آیا از آلمالینوکس برای کامپیوتر خانگی می توان استفاده کرد؟
    باید در پاسخ به این پرسش بگویم، بله این سیستم عامل لینوکسی برای هر نوع کاربری بسیار مناسب است شما میتوانید از نسخه خانگی یا نسخه سروری آن بهره ببرید.
  • آیا استفاده از آلما لینوکس رایگان است؟
    بله، این سیستم عامل لینوکسی به مانند همتای خود CentOS به صورت رایگان و اپن سورس ارائه می شود.
  • کدام لینوکس بهتر است؟
    بسته به نیاز کاربر پاسخ به این سوال متفاوت است اما با داشتن ویژگی های خاص در هر کدام و البته گاهی مشترک مانند: CentOS و almalinux می توانید انتخاب کنید کدام را داشته باشید. در راهنمای سیستم عامل سرور چیست به صورت کامل ویژگی های انواع سیستم عامل های لینوکسی توضیح داده شده است.
  • چرا سیستم عامل آلمالینوکس سریعا محبوب شد؟
    چون توزیعی از سیستم عامل لینوکس است که به CentOS تشابه زیادی دارد و در حقیقت برای پر کردن خلا CentOS طراحی شد و هدف از ارائه آن، سیستم عاملی بود که شباهت زیادی به CentOS داشته باشد و کاربران قدیمی CentOS را حمایت کند به زبان ساده تر به دلیل توسعه نیافتن CentOS و برای کاربران این سیستم عامل عرضه شد.
  • لینوکس یا ویندوز؟ کدام بهتر است؟
    برای پاسخ به این سوال باید بگویم سیستم عامل لینوکس از نظر سرعت و امنیت در کل دنیا ثابت شده است.

سیستم عامل آلمالینوکس یکی دیگر از توزیع های لینوکسی است که بسیار محبوب واقع شده و محبوبیت آن هم به دلیل است که جایگزین centos شده است! زمانی که centos خبری مبنی بر پایان پشتیبانی خود را اعلام کرد و به عمر خود پایان داد، سیستم عامل های متنوعی ارائه شده که همگی سعی داشتند جای خود را باز کنند اما هیچکدام موفق نبودند تا اینکه یک سیستم عامل نوظهور به نام آلمالینوکس با ویژگی های مشابه سیستم عامل سنت او اس ارائه شد این سیستم عامل چالش و دغدغه کسانی که از centos استفاده میکردند را حل کرد برای همین هم سریعا محبوب شد چون یک شکاف بزرگ را پر کرده بود. و اما حالا که مقاله را تا انتها خواندید دیگر شکی به بهترین بودن آلمالینوکس ندارید و باید به ویژگی هایی که این سیستم عامل برای شما تدارک دیده است آفرین بگویید و از نصب آن بر روی سیستم خود لذت ببرید. این سیسیتم عامل لینوکسی طوری طراحی شده که اگر صاحب هر نوع کسب و کاری اعم از دولتی، سازمانی، خصوصی، کوچک و یا بزرگ باشید باز هم برای شما مناسب و در نوع خود بهترین است. پس من شما را با بهترین سیستم عامل لینوکسی و شرکت میزبان فا که ارائه دهنده ی انواع سرور های لینوکسی با سیستم عامل آلمالینوکس است تنها می گذارم تا از کارکردن با آن لذت ببرید… 😉👋🏽

سرویس بلواسکای میزبان فا

5/5 - (2 امتیاز)

نرسی مزداب

نرسی کارشناس معماری بوده به گفته خودش از تولید محتوا و به دست آوردن اطلاعات جدید و انتشار آنها برای مخاطبان بسیار لذت می برد. او به تازگی به تیم تحریریه میزبان فا ملحق شده و در تلاش است محتوای ارزشمندی برای مخاطبین رسانه پایگاه دانش میزبان فا تولید کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *