آموزش مدیریت سرور

پرل چیست؟ + آموزش نصب perl روی سرور

پرل perl چیست و چه کاربردی دارد؟ اگر شما هم جزو دسته افرادی هستید که  به تهیه هاست یا خرید سرور اختصاصی لینوکسی قدرتمند اقدام کرده اید و یا خود مدیر سرور لینوکسی هستید و قصد نصب کردن کنترل پنل سی پنل را دارید حتما اسم ابزار پرل یا زبان perl را شنیده اید. باید بگوییم پرل زبان برنامه نویسی آن هم مخصوص و مرتبط با سیستم عامل است، در ویندوز و لینوکس کاربردی است و به عنوان یک مفسر عمل می کند. در این مقاله ما قصد داریم به شما بگوییم که پرل چیست و روش نصب پرل در لینوکس را نیز به شما آموزش دهیم پس در پایگاه دانش میزبان فا در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا تمام این موارد را بررسی کنیم. 😍

پرل perl در حقیقت یک زبان برنامه نویسی است که سی پنل با آن ارتباط می گیرد و یکی از بسته های نصبی پیش نیاز cpanel و Whm است که قبل از نصب کردن کنترل پنل سی پنل باید آن را بر روی سیستم عامل سرور لینوکس خود نصب و راه اندازی کرده تا بتوانید از امکانات سی پنل و Whm استفاده کنید.

perl چیست؟

perl مخفف Practical Extraction and Report Language است، یک زبان برنامه نویسی متن باز سطح بالا و همه منظوره که توسعه دهندگان از آن برای اهداف مختلف از جمله مدیریت فایل های متنی تا تشخیص گفتار استفاده کردند و به دلیل بهینه بودن آن به سرعت به زبانی برای بسیاری از وظایف مدیریت سیستم تبدیل شد. زبانی که ویژگی های خود را از shell و زبان C وام گرفته است. تاریخچه پیدایش این زبان به سال 1987 برمیگردد که یک برنامه نویس آمریکایی به نام لری وال که درگیر گزارشات متنی بوده می خواسته این روند را ساده تر کند. جالب نیست؟!

سارا خیلی خلاصه درباره اینکه Perl چیست به شما میگه…

ویژگی های زبان پرل

  • کد نویسی کوتاه. از آنجایی که پرل یک زبان برنامه نویسی سطح بالا با سینتکس کوتاه و خوانا است اجازه انجام کارهای مختلف با کدنویسی بسیار کم را خواهد داد.
  • پردازش متن. مزیت مهم پرل پردازش متن است که از آن می توان برای دستکاری متن، تطبیق الگوی مبتنی بر regex تجزی تحلیل فایل لاگ، تبدیل فایل و … استفاده کرد.
  • استخراج اطلاعات از فایل های متنی
  • چاپ گزارش
  • منبع باز

آموزش نصب perl در لینوکس

قبل از اجرای دستور زیر دقت داشته باشید که فرض ما بر این است که شما با استفاده از اکانت root این دستور را اجرا می کنید در غیر اینصورت نیار است که در ابتدای دستوری که در زیر آورده شده حتما sudo را تایپ کنید تا از این طریق دسترسی ادمین به شما داده شود و بتوانید دستور را اجرا کنید. و نیز فرض ما بر این است که سرور شما دارای یکی از سیستم عامل های AlmaLinux8 و یا RockyLinux8 است.

برای نصب پرل ابتدا باید از طریق ssh به سرور خود متصل شوید و برای این کار باید با استفاده از نرم افزار PuTTY که آموزش اتصال به سرور از طریق نرم افزار Putty را می توانید در پایگاه دانش میزبان فا مطالعه کنید. پس از اتصال به سرور و وارد کردن یوزر و پسورد با استفاده از دستور زیر می توانید اقدام به نصب کنید.

yum install perl -y

آموزش نصب پرل

در انتهای دستور از y- استفاده کردیم که بدون پرسش و بطور مستقیم بسته وارد مرحله نصب شود، پس از وارد کردن دستور بالا با فشردن کلید Enter  پرل برای شما نصب می شود.

نصب پرل در لینوکس

با دیدن پیغام complete متوجه می شوید که پرل با موفقیت بر روی سیتم عامل شما نصب شده است و به این ترتیب شما موفق شدید پرل را در مسیر usr/bin/perl/ نصب کنید. پس از آن با استفاده از دستور زیر می توانید ورژن پرل نصب شده بر روی سرور مشاهده کنید.

perl -v

آموزش زبان برنامه نویسی پرل

به این ترتیب و با توجه به تصویر مشاهده خواهید کرد که ورژن پرل نصب شده بر روی سرور چیست. در این تصویر ورژن پرل نصب شده V5.26.3 است.

آموزش حذف پرل از سرور لینوکسی

اگر این ابزار را نصب کردید اما به هر دلیلی تمایل داشتید که آن را حذف نمایید می توانید یکی از دستورات زیر را در محیط ssh درج نموده و سپس کلید Enter را بزنید.

yum remove perl
dnf remove perl

نحوه حذف پرل از سرور لینوکسی

به این صورت مراحل حذف پرل از سرور طی شده و پیغام complete را به معنای موفق بودن و اتمام عملیات مشاهده خواهید کرد.

شما می توانید در ویدیوی مربوط به مقاله پیش نیازهای نصب سی پنل روی آلمالینوکس بطور کامل مراحل نصب Perl را مشاهده کنید.

کاربردهای زبان پرل چیست؟

همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم پرل یک زبان برنامه نویسی و یک مفسر است که با توجه به قدرتمند بودن و چند منظوره بودن آن به سرعت به زبانی برای مدیریت Taskها و یافتن راه حل های سریع برای مشکلات تبدیل شد ما در زیر به چند مورد از کاربردهای پرل اشاره کرده ایم.

  • دستکاری متن. یکی از کاربردهای مهم پرل همین دستکاری متن است و هیچ زبان برنامه نویسی دیگری راه های قدرتمندتر یا آسان تری برای دستکاری متن ارائه نمیکند. پرل برای این کار تعداد زیادی ماژول دارد که می تواند هر کاری مرتبط با دستکاری، استخراج و تبدیل رشته ها را انجام دهد.
  • مدیریت گزارش ها به بهترین شکل. با توجه به محیط های محاسباتی مدرن و روش ترکیب مولفه های مختلف با هم برای مدیریت لاگ ها و توانایی پرل برای ارتباط با اکثر پلتفرم های مدیریت لاگ از استاندارهایی مثل syslog گرفته تا سیستم هایی مانند papertrail و اسکریپت های خود پرل می توان گفت پرل ابزاری کاربردی برای مدیریت گزارش است.
  • برنامه نویسی وظایف مدیریت سیستم. اغلب مدیران سرور از پرل برای اسکریپت نویسی Taskها استفاده می کنند مانند روتین بوت شدن سیستم یا آپدیت کردن و …
  • ارائه web pages. پرل قابلیت پیاده سازی وب سرور بسیار کم حجم را تنها با اجرای 200 خط کد فراهم می کند.
  • مدیریت VMها. یکی از کاربردهای مهم پرل این است که می توان از آن برای مدیریت سرورهای مجازی و ابری یا خصوصی استفاده کرد.
  • مدیریت Cloud Data. بسیاری از سازمان ها برای ذخیره دیتای خود به استفاده از فضای ابری روی آورده اند و پرل با استفاده از ابزاری به نام Third-party برای مدیریت ذخیره سازی به این امر کمک کرده.

سوالات متداول کاربران درباره perl

  • پرل برای چه مواردی استفاده می شود؟
    پرل یک زبان برنامه نویسی سطح بالا است که از آن برای مدیریت سیستم، شبکه سازی و سایر برنامه هایی که شامل رابط کاربری هستند استفاده می شود.
  • آیا سی پنل از پرل پشتیبانی می کند؟
    بله. cPanel و WHM شامل ماژول های خاصی از پرل هستند.
  • ماژول پرل چیست؟ چه تعداد ماژول پرل وجود دارد؟
    ماژول های پرل مجموعه ای از توابع مرتبط هستند که در یک فایل بصورت کتابخانه نگهداری میشوند. بیش از 108000 ماژول در آرشیو پرل وجود دارد.
  • آیا پرل را میتوان بر روی ویندوز نیز نصب کرد؟
    بله
  • پرل چگونه روی لینوکس نصب و حذف می شود؟
    به سادگی با دستور لینوکسی yum install perl می توانید آن را نصب نمایید برای حذف این پکیج نیز می توانید از دستور yum remove perl کمک بگیرید.

پرل چیست؟ به زبان ساده باید بگوییم که یک زبان برنامه نویسی مفسر است. دیرینه دارد و تاریخچه آن به 1987 میلادی بازمی گردد. زبان قدرتمند و سطح بالای پرل دارای بیش از 108000 ماژول است که cPanel و WHM نیز از آنها پشتیبانی می کنند. در حقیقت قبل از نصب سی پنل، حتما باید این ابزار روی سرور شما نصب شود البته نصب پرل بسیار ساده است و تنها با یک خط کد در کمتر از یک دقیقه می توانید آن را نصب کنید، ورژن نصب شده را چک کنیید یا حتی آن را به طور کامل از روی سرور خود پاک کنید! در این مقاله آموزشی خواندید که پرل چیست با ویژگی ها و کاربردهای آن آشنا شدید و دستور نصب پرل در لینوکس را نیز به شما آموزش دادیم. همان طور که گفتیم پرل یک زبان برنامه نویسی است که باید حتما قبل از اینکه کنترل پنل سی پنل خود را نصب کنید آن را بر روی سرور نصب و راه اندازی کنید چرا که بدون آن قادر به اجرای سی پنل نخواهید بود اما ممکن است به هر دلیلی کار با سرور برای شما دشوار باشد یا نخواهید زمان زیادی را برای کانفیگ های متنوع سرور صرف کنید، نگران نباشید در میزبان فا سرورهای کانفیگ شده ارائه می شود تا شما تمرکزتان را روی سایت خود معطوف کنید و بی دغدغه به کسب و کار خود مشغول شوید… 😍

سرور مدیریت شده و کانفیگ شده میزبان فا

5/5 - (1 امتیاز)

محتوای تیمی کار شده

تیم تحریریه میزبان فا موضوعات کاربردی را جمع آوری کرده و بهترین عناوین را گلچین می کند سارا صالحی و نرسی مزداب تحقیقات را آغاز و آن را تحریر می کنند، امید لیرکی نتیجه تحقیقات را یکبار دیگر به شیوه ویدیویی ارائه می دهد و محدثه اسماعیلی نیز کل محتوا را بررسی، تکمیل و مورد ادیت نهایی قرار می دهد سپس آن را برای موتورهای جستجو بهینه می کند. محتوایی که اکنون مطالعه می کنید حاصل تلاش و تحقیقات چندین روزه تیم تحریریه میزبان فا است. 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *