آموزش مدیریت سرور

مشکل وصل نشدن putty و عدم اتصال به SSH + راه حل

مشکل وصل نشدن putty و پس از آن جستجو برای راه حل ارورهای putty یک چالش همیشگی برای کسانی است که همواره با ترمینال لینوکس سروکار دارند. ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که در هنگام اتصال به سرور مجازی لینوکسی پر سرعت خود از طریق نرم افزاز Putty با ارور مواجه شده باشید، همانطور که می دانید Putty نرم افزاری متداول و محبوب برای دسترسی و ارتباط از راه دور از طریق پروتکل SSH به سرور است و مانند هر نرم افزار دیگری ممکن است ارورهایی نیز داشته باشد، در ادامه این مقاله از پایگاه دانش میزبان فا ابتدا نگاهی به SSH و نرم افزار PuTTY و تعریف آنها داریم و سپس به برخی از این ارورهای عدم اتصال به ssh از طریق برنامه PuTTY و راه حل رفع آنها می پردازیم. پس همراه ما باشید.

در این مقاله به مشکل عدم اتصال به ssh و ارورهای برنامه Putty خواهیم پرداخت اما لازم است که در ابتدا با ssh و Putty آشنایی داشته باشید پس اگر آشنایی کاملی ندارید توصیه می کنم آموزش های مربوط به پروتکل SSH چیست و چه کاربردی دارد و نیز آموزش اتصال به سرور لینوکس به کمک Putty را مطالعه کنید.

  • پروتکل SSH چیست: SSH یک پروتکل مدیریت از راه دور است که امکان دسترسی به سرور لینوکسی از راه دور و از طریق اینترنت را فراهم می کند.
  • نرم افزار Putty: یکی از محبوب ترین برنامه هایی که از طریق آن می توانید از محیط ویندوز به سرور لینوکس وصل شوید.

مشکل عدم اتصال به ssh برای چیست؟

هر از گاهی ممکن است اتصال به ssh ناموفق شود یا ارور SSH Connection Fails را دریافت کنیم و نتوانیم به سرور لینوکسی خود متصل شویم، به چند دلیل ممکن است این اتفاق رخ دهد:

  •  کلید عمومی یا Public Key به درستی به سرور تزریق نمی شود. (ssh قبل از اتصال بررسی میکند که کلید عمومی و کلید خصوصی به درستی با یکدیگر مچ شده باشند در غیر اینصورت آن را رد یا Reject میکند.)
  •  فایروال مانع اتصال می شود. برخی مواقع سیاست های امنیتی مدیران سرور این است که پورت ها را مسدود کنند و یا فقط یک IP خاص بتواند از SSH استفاده کند، پس بهتر است از این موارد اطمینان پیدا کنید.
  • عدم مطابقت کلید میزبان یا Host Key. برای امنیت بیشتر و جلوگیری از هک های احتمالی زمانی که برای اولین بار وارد سرور می شوید، سرور از طریق این کلید شما را اعتبار سنجی می کند و در حافظه خود ذخیره می کند، در واقع به نوعی به عنوان اثر انگشت شما از آن استفاده می کند و اگر در ورود های بعدی آن را اشتباه وارد کنید در واقع نمی تواند اثر انگشت شما یا همان کلید میزبان را مطابقت دهد پس خطا برای شما نمایش می دهد.

چگونه خطاهای وصل نشدن putty به سرور را رفع کنیم؟

زمانی که یک کلاینت قصد وصل شدن به سرور از طریق ssh را دارد اولین قدم ایجاد اتصال از طریق شبکه است، اما گاهی ممکن است در این مرحله از فرآیند مشکلاتی مانع این اتصال شود. اگر مدیر سرور هستید یا وبسایتی دارید و یا کارشناس شبکه هستید و قصد اتصال به سرور یا سایت خود از طریق محیط ویندوز را دارید حتما با Putty آشنا هستید اما امکان دارد که برخی خطاهای آن را ندانید، این نرم افزار نیز مانند هر نرم افزار دیگری ممکن است با خطا مواجه شود که گاها دلیل آن تنظیمات نادرست برنامه یا حتی ممکن است خود سرور لینوکسی باعث بروز اختلال در آن شود، در زیر به چند نمونه از رایج ترین این خطاها اشاره می کنیم که زمان مواجه شدن با خطاهای پوتی در اولین گام می بایست اطلاعات اتصال اعم از آیپی سرور و پورت را چک کنید.

سرویس آبی میزبان فا با نوآوری در صنعت هاستینگ، ارائه دهنده سرورهای بسیار پرقدرتی است که مطابق با نیازهای وبسایت شما بهینه سازی می شوند. این سرورها بر پایه آخرین نسل تکنولوژی های روز دنیا با آپتایم بالا در اختیار شما قرار می گیرند. این سرویس به دغدغه های آنلاین شما خاتمه می دهد و برای همیشه از بابت یک میزبانی بهینه و مطمئن، خیالتان راحت است.

مشاهده پلن های سرویس بلو اسکای میزبان فا

1- رفع خطای Hostname Resolution 

معمولا این خطا مربوط به نام میزبان است که باعث می شود ssh نتواند آدرس شبکه را پیدا کند و  علت آن نیز گاهی مربوط به DNS می شود البته نه همیشه! راه حل هایی که می توان برای این ارور پیشنهاد کرد:

  • دقت کنید نام hostname (میزبان) به درستی نوشته شده باشد.
  • گاهی اشتباه تایپی نیز باعث بروز این ارور می شود پس به این مورد نیز دقت داشته باشید.
  • بجای نوشتن hostname از ip استفاده کنید.

2- ارور connection timed out در PuTTY

خطاهای برنامه putty

این ارور به این معناست که سرویس گیرنده تلاش کرده تا به سرور دسترسی پیدا کند اما در مدت زمان مشخص شده پاسخی از سمت سرور دریافت نکرده است در حقیقت این خطا به قطع اتصال با شبکه اشاره دارد که دلیل آن می تواند خاموش بودن سرور یا آدرس IP اشتباه باشد. راه حل های پیشنهای زیر را امتحان گنید:

  • بررسی کنید که IP را به درستی وارد کرده باشید (در محیط CLI یا در نرم افزار Putty)
  • بررسی کنید که پورت SSH شبکه باز باشد زیرا در برخی شبکه ها ممکن است پورت SSH یا همان پورت 22 به صورت سفارشی مسدود شده باشد.

3- ارور Connection Refused در Putty

ارورهای برنامه putty

این خطا مربوط رد شدن اتصال (Connection) از سمت سرور است و زمانی نمایش داده می شود که Putty نمی تواند با سرور ارتباط برقرار کند و یکی از دلایل آن می تواند مربوط به این باشد که سرور در دسترس نیست یا اینکه کلاینتی که Putty روی آن اجرا می شود به دلیل قطعی شبکه و یا فایروال نتواند با سرور ارتباط برقرار کند. باید بدانید که رد شدن ارتباط (Connection Refused) با تایم اوت شدن (Connection Timeout) تفاوت دارد، رد شدن اتصال یعنی درخواست به سمت میزبان هدایت می شود اما سرور نمیتواند با موفقیت آن را بپذیرد، در این حالت این امکان وجود دارد که مشکل مربوط به خطای زمان اتصال باشد اما دلایل دیگری نیز ممکن است دخیل باشند که باید آنها را نیز بررسی کنید:

  • بررسی IP میزبان، ممکن است که IP اشتباه وارد شده باشد.
  • بررسی پشتیبانی شبکه از پورت SSH و یا اینکه شماره پورت را به درستی وارد کرده اید یا خیر.
  • بررسی کنید سروری که قصد دارید به آن متصل شوید لینوکسی باشد.
  • تنظیمات فایروال را بررسی کنید. در برخی موارد ممکن است فایروال اتصال ssh را مسدود کند یا مانع اتصال Putty به سرور شود. برای این کار IPtable را روی سرور فعال کنید و بررسی کنید که آیا Reject یا Drop را در تنظیمات پورت ssh نشان می دهد، که در این صورت باید آن را به Accept تغییر دهید.
  • خاموش بودن سرور یا خاموش بودن Remote سیستم که باعث در دسترس نبودن آن شود و یا مشکلات شبکه.

4- حل مشکل Network error: Software caused connection abort

ارورهای اتصال به putty

عوامل متعددی از جمله تنظیمات پوتی یا مشکلات اینترنتی منجر به بروز این خطا می شوند. علت بروز این خطا می تواند عوامل مختلفی از جمله دلایل زیر باشد پس بهتر است این دلایل را بررسی و رفع کنید:

  • اتصال ناپایدار به اینترنت. اگر اینترنت شما به دلایل مختلف کیفیت پایینی داشته باشد و قطع و وصل می شود و منجر به قطع شدن session شود با این خطا مواجه خواهید شد.
  • بیکار بودن یا ترک session برای مدت طولانی. شما میتوانید در قسمت کتگوری برنامه از طریق connection بازه زمانی قطع شدن خودکار اتصال را برای مدت زمانی طولانی تری تنظیم کنید.
  • علت دیگر بروز این خطا می تواند فایروال آنتی ویروس شما باشد که باعث قطع اتصال  برنامه شود که در اینصورت باید تنظیمات مربوطه را تغییر دهید.

5- خطای Network error: Connection reset by peer

مشکل اتصال به ssh

در برخی مواقع علاوه بر فایروال سیستم ممکن است عامل این خطا مربوط به روترهای شبکه باشد، تقریبا هر روتری که کار NAT (Network Address Translation) را در شبکه انجام میدهد… در این گونه روترها نیز اگر اتصال دو طرف برای مدت زمانی طولانی بیکار باشد و کاری انجام نشود یا ترافیکی در session مشاهده نشود، اتصال را قطع می کند و زمانی که Putty سعی می کند مجدد ارتباط را برقرار کند این خطا نمایش داده می شود، برای حل این مشکل شما باید نرم افزار Putty را طوری کانفیگ کنید که دیتا را در فواصل زمانی منظم ارسال کند تا ترمینال مختل نشود.

سوالات متداول درباره مشکلات نرم افزار putty

در زیر به برخی از متداول ترین سوالات کاربران درباره ارورهای برنامه Putty پرداخته ایم:

  • خطای fatal error در برنامه Putty چیست؟
    این خطا به IP مربوط می شود. اگر آدرس IP شما تغییر کرده باشد و یا به اشتباه توسط مدیر شبکه بلاک شده باشد با این خطا مواجه می شوید.
  • خطای type 11 در Putty به چه معناست؟
    این خطا زمانی رخ می دهد که برنامه برای ارسال دسترسی ندارد. برای حل این مشکل می بایست در برنامه Putty از کتگوری سمت چپ،به ترتیب وارد Connection سپس  SSH و از آنجا Authشده و تیک گزینه Allow agent forwarding را زده و سپس تنظیما را ذخیره کنید.
  • SSH از چه پورتی استفاده می کند؟
    معمولا از پورت 22 برای امکان مدیریت و دسترسی مدیریت از راه دور ماشین های مجازی استفاده می کند. البته می توانید این پورت را به کمک آموزش تغییر پورت SSH تغییر دهید.
  • جز پوتی، چه نرم افزارهایی برای اتصال به SSH پیشنهاد می شود؟
    نرم افزارهای Solar PuTTY و Termius و OpenSSH یا ZOC بسیار محبوب و کاربردی هستند.

مشکل وصل نشدن putty و حل ارورهای وصل شدن به SSH بارها برای همه ما اتفاق افتاده. هر ارور نمایش داده شده در محیط پوتی دلیل خاص خود را دارد در اولین گام می بایست اطلاعات ورود از جمله آیپی سرور و پورت را بررسی کرد در گام بعدی وضعیت در دسترس بودن سرور لینوکسی و همچنین اتصالات اینترنتی چک می شود. در این آموزشی 5 تا از رایج ترین خطاهای PuTTY و SSH را برای شما شرح دادیم و دلایل ناموفق بودن اتصال به SSH را برای ذکر کردیم  یک ادمین با تجربه باید با روش رفع این خطاها به صورت کامل آشنا باشد شما نیز اگر در حین کار با ارورهای دیگری مواجه شدید با ما در میان بگذارید. راستی میزبان فا در یک اقدام خلاقانه، سرورهای آماده ای را ارائه داده که کانفیگ آن برعهده تیم پشتبانی VIP سرور است. بدین ترتیب نیاز به داشتن ادمین و مواجه به خطاهای مختلف و ساعت ها دستو پنجه نرم کردن با انواع چالش را ندارید! در سرورهای مدیریت شده میزبان فا، نگران اتصال به سرور لینوکسی خود از طریق SSH و مدیریت آن نباشید، زیرا پیکربندی و مدیریت سرور کاملا رایگان توسط میزبان فا انجام می شود.

سرور مدیریت شده و کانفیگ شده میزبان فا

5/5 - (2 امتیاز)

سارا صالحی

سارا در رشته IT تحصیل کرده و در فیلدهای این رشته چندین سال تجربه دارد. او به دیجیتال مارکتینگ علاقمند شده و در حال حاضر در زمینه تولید محتوا در تیم تحریریه میزبان فا در حال فعالیت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *