چیست ؟

Telnet چیست؟

Telnet یا Telecommunication Networkیک پروتکل سرویس دهنده/گیرنده ی تحت شبکه می باشد که بر اساس انتقال ارتباطی عمل می کند و برای ارئه ی یک ارتباط دو طرفه ی متنی از طریق پایانه ها می باشد. این پروتکل در شبکه های محلی و اینترنت قابل استفاده می باشد که برای انتقال از TCP و پورت 23 استفاده می کند. Telnet در واقع نرم افزاری برای وصل شدن به کامپیوتر دیگر مثل HTTP، SMTP، POP، FTP و … می باشد و جهت تشخیص عملکرد پورت ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

از قابلیت های اولیه ی سیستم عامل یونیکس امکان ورود به سیستم از راه دور برای کاربران می بود که کاربر می توانست با یک ترمینال از هر موقعیتی با یک خط ارتباطی مثل تلفن به سیستم راه دور وارد شده و از آن سرویس بگیرد. کاربر پس از احراز هویت ، قادر خواهد بود از سیستم سرویس گرفته و تفاوتی با کاربری که به صورت مستقیم با سیستم کار می کند ندارد.

Telnet یک ترمینال مجازی از سیستم سرویس دهنده بر روی کامپیوتر شما شبیه سازی می کند و فرامین صادر شده از سمت شما را به نحو مناسبی به کامپیوتر سرویس دهنده هدایت می کند و پس از اجرا نتیجه به برنامه ی Telnet باز می گردد. بنابر این تلنت مشخصه های سرویس دهنده ی حقیقی را برای ما شبیه سازی می کند که به این ترمینال شبیه سازی شده اختصاراً NVT گفته میشود.

در نگاهی ساده مطابق با توضیح فوق، Telnet برنامه ای ساده که وظیفه ی ارسال دستورات و دریافت نتایج را دارد بنظر می رسد ولی، در واقع برنامه ای بسیار پیچیده تر می باشد زیرا باید خودش را با ترمینال های مختلفی مطابقت دهد برای مثال، در ارتباط میان کامپیوتری که از کد های ASCII استفاده می کند با کامپیوتری که از کد های EBCDIC استفاده می کند ، Telnet باید تشخیص و تبدیلات لازم و تعیین نوع خروجی شبیه سازی شده را انجام دهد.

برنامۀ TelNet در دو قسمت سازماندهی میشود:

  • پروسه ی سرویسدهندۀ TelNet :

این برنامه که بر روی کامپیوتر سرویسدهنده نصب و اجرا میشود ، موظف است تقاضاهای ورودی برای برقراری یک ارتباط TelNet را بپذیــرد و پـس از هماهنگی های لازم با برنامه ی سرویس گیرنده، به او سرویس بدهد. این برنامه در محیط یونیک س بـه نام telnetd شناخته میشود.

  • پروسه ی سرویس گیرنده TelNet :

این برنامه که بر روی کامپیوتر کاربران نصب میشود و منطبق بــر سخت افزار و سیستم عامل ماشین کاربر است وظیفــه دارد تـا مراحـل برقـراری یـک ارتباط TelNet را برقرار کرده و یک ترمینال مجازی را به گونه ای شبیه سازی نماید که فرامیـن ارسالی از کاربر ، منطبق و سازگار با سرویس دهنده باشد. بطور عــام ایـن برنامـه telnet نـامیده شده است.

زمانیکه از برنامه ی Telnet استفاده می کنید، پس از برقراری ارتباط ، از شما یک کد کاربری و رمز عبور خواسته می شوند و پس از تایید، خط فرمان برای شما ظاهر می شود و هر دستوری که می نویسید برای سرویس دهنده ارسال خواهد شد.

برای اتصال با سرویس دهنده ی HTTP از طریق Telnet می تواید از طریق پورت TCP شماره ی 08 استفاده کنید، در این حالت پس از برقرای ارتباط می توانید دستورات پروتکل HTTP را ارسال کنید.

دستورات در TelNet به دو صورت زیر می باشند :

  • دستورات داخلی : این دستورات دارای قالب استاندارد و جهانی هستند و بیــن سـرویسدهنده ی TelNet و برنامه ی سرویس گیرنده مبادله میشوند و کاربر دخالتی در مبادله ی این دستورات ندارد و فقط میتواند مبادله ی آنها را ببیند.
  • دستورات کاربری : این دستورات یکسری از دستورات کاربری در محیـط TelNet هسـتند و بـا ارسال آنها کاربر می تواند با برنامه ی TelNet خود ”محاوره“ داشته باشد.

این برنامه مورد توجه هکر ها نیز می باشد زیرا هکر ها از این طریق به پورت های باز سرور ها Telnet می کنند و نسبت به کنترل اطلاعات مهم سرور ها اقدام می نمایند. با ورود به Hyper Terminal در linux، Unix یا ویندوز 2000 و قسمت برقراری تماس، با انتخاب TCP/IP می توانید به صورت مستقیم از آن بعنوان تلنت استفاده کنید.

4.3/5 - (12 امتیاز)

علی یزدان پرست

حدود 8 سالی هست که در زمینه میزبانی وب به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، علی یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های میزبان فا را توسعه می دهد، علی به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *