آموزش های سی پنل

نحوه ریستور و بازگردانی بکاپ در سی پنل

بکاپ گیری از سایت یک اقدام بسیار مهم است که باید در زمینه حفظ و نگهداری اطلاعات، همواره به آن توجه لازم را داشته باشید. بعد از انتخاب نام دامنه خود و تصمیم گیری در خصوص هاست مورد نیاز خود، باید اطمینان حاصل کنید که شرکت ارائه دهنده خدمات هاستینگ بکاپ گیری منظم و حداقل هفتگی را از فایل های شما داشته باشند. اما خبر خوب این است که در کنار آن نیز می توانید خودتان به صورت مرتب و در بازه های زمانی کوتاه تر این بکاپ گیری از هاست را انجام داده و خیال خود را از بابت حفظ اطلاعات خود راحت کنید. در این مقاله از پایگاه دانش میزبان فا تصمیم داریم تا نحوه بازگردانی بکاپ های گرفته شده در سی پنل را به شما آموزش دهیم.
بدین ترتیب شما می توانید روزانه و تنها با چند عمل ساده اقدام به بکاپ گرفتن از سایت خود و اطلاعات درون آن نمایید. بدین ترتیب در زمان بروز مشکلات مختلف که ممکن است باعث از دست رفتن اطلاعات وب سایت شما شود، به راحتی و با بازگردانی بکاپ تهیه شده وب سایت خود را بدون اینکه هیچ یک از اطلاعات آن از دست برود، مثل روز اول داشته باشید. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا بتوانید آموزش کامل بازگردانی بکاپ در سی پنل را فرا گیرید.

موضوعاتی که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد، به شرح زیر است:

نحوه بازگردانی بکاپ در سی پنل

خوشبختانه پنل های مدیریتی هاست های مختلف این قابلیت را به کاربران خود ارائه می دهند که بتوانند به صورت منظم و در بازه های زمانی مورد نظر خود از اطلاعات سایت بکاپ گرفته و در زمان بروز هر گونه مشکلی با بازگردانی بکاپ تهیه شده وب سایت خود را حفظ کنند. پنل مدیریتی سی پنل این امکان را به کاربران خود ارائه داده تا بتوانند در خصوص بازگردانی اطلاعات اصلی سایت اقدام نمایند. این اطلاعات می تواند به شکل و حالت های مختلفی بکاپ گیری شده و در نهایت نیز برگرداننده شوند. برای بازگردانی بکاپ در سی پنل  با چهار حالت زیر رو به رو هستید:

  • بازگردانی اطلاعات اصلی سایت در سی پنل
  • بازگردانی دیتابیس سی پنل
  • بازگردانی پیکربندی ایمیل فورآوردر
  • بازگردانی پیکربندی فیلترهای ایمیل

در ادامه به بررسی دقیق تر هر یک از آنها پرداخته و به شما خواهیم گفت که چگونه با استفاده از هر یک از این بخش ها اقدام به ریستور و بازگردانی بکاپ در سی پنل خود نمایید.

اگر تا این لحظه از اطلاعات سایت و دیتابیس خود هیچ نسخه بکاپی تهیه نکرده اید توصیه می کنیم سریعا در خصوص بکاپ گیری از اخرین تغییرات سایت خود اقدام نمایید چرا که در موارد بحرانی ریستور بکاپ تنها راه پیشگیری از دست رفتن اطلاعات است.

نحوه تهیه فول بک آپ از هاست سی پنل

آموزش برگرداندن اطلاعات هاست سی پنل

برای ریستور کردن بکاپ تهیه شده از اطلاعات وب سایت خود در سی پنل باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. در اولین گام باید به کمک آموزش ورود به هاست سی پنل و با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور خود وارد پنل مدیریتی هاست شوید.
  2. سپس در صفحه اصلی سی پنل، از بخش «Files» زیر منو «Backup Wizard» را انتخاب نمایید.
    بازگردانی بکاپ در سی پنل
  3. در صفحه ای که به شما نمایش داده می شود، امکان بکاپ گیری یا ریستور بکاپ برای شما فراهم شده است. به منظور بازگردانی بکاپ تهیه شده باید روی دکمه «Restore» کلیک کنید.
    نحوه بازگردانی بکاپ در سی پنل
  4. در این مرحله باید تصمیم بگیرید که قصد دارید اطلاعات مربوط به کدام بخش را ریستور کنید.
    آموزش بازگردانی بکاپ در سی پنلدر نظر داشته باشید که در بخش تهیه Backup که پیشتر به آموزش آن پرداختیم نیز گزینه های مشابه وجود داشته و شما می توانید بکاپ بخش مورد نظر را تهیه و سپس در صورت نیاز از طریق بخش ریستور آپلود نمایید. این بخش شامل موارد زیر می شود:
    • Home directory: در این بخش می توانید اقدام به بازگردانی بکاپ گرفته شده از فایل های دایرکتوری home نمایید. در نظر داشته باشید که این نوع از بکاپ گیری تنها مربوط به این بخش خاص می شود و اطلاعات مربوط به MySQL یا برگه و نوشته و تنظیمات بخش های دیگر وب سایت شما برگرداننده نمی شود.
    • MySQL® databases: با استفاده از این بخش می توانید تمامی اطلاعات بکاپ گرفته شده از یک دیبابیس مشخص را ریستور نمایید. این نوع از backup برای ذخیره اطلاعات پایگاه داده بسیار ارزشمند خواهد بود. اما در این بخش نیز باید این موضوع را در نظر داشته باشید که تنها اطلاعات مربوط ب بخش مشخص دیتابیس بکاپ گیری شده و با استفاده از این قسمت بازگردانی می شود.
    • Email forwarder configurations: اگر این قسمت را انتخاب کنید، می توانید بکاپ گرفته شده از تمامی اطلاعات و پیکربندی کلی بخش انتقال یک آدرس ایمیل به آدرس ایمیل دیگر در هاست سی پنل را به راحتی ریستور نمایید. بدین ترتیب می توانید اطمینان داشته باشید که حتی در صورت بروز هرگونه مشکلی به هیچ عنوان اطلاعات مربوط به بخش ایمیل وب سایت خود را از دست نخواهید داد.
    • Email filter configurations: با استفاده از این بخش می توانید تمامی تنظیمات و فیلترهایی که برای ایمیل های خود در سی پنل اعمال کرده اید و از آن یک نسخه پشتیبان تهیه کرده اید را بازگردانید. این بخش نیز همانند سایر روش های ریستور اطلاعات مربوط به یک قسمت منحصر به فرد یعنی همان تنظیمات Email filter است.
  5. در این مرحله باید با کلیک روی «Choose file» فایل بکاپ تهیه شده را انتخاب کرده و سپس روی «Upload» کلیک کنید. بدین ترتیب فایل بکاپ آپلود شده و تنظیمات آن روی هاست شما اعمال می شود.

نحوه بازگردانی بکاپ

🟢🔵 نکته: لازم است در نظر داشته باشید که سی پنل امکان تهیه نسخه فول بکاپ را در اختیار کاربران خود قرار داده است. شما می توانید از بخش های نامبرده به صورت جداگانه بکاپ تهیه کرده و همانند آموزش بالا اقدام به بازگردانی بکاپ در سی پنل نمایید. اگر هم از نسخه فول بکاپ استفاه کنید، می توانید بخش های نامبرده را از این نسحه کپی و از طریق بخش مربوط به همان قسمت ریستور نمایید. بدین منظور حتما از قسمت home directore و sql بکاپ گیری به عمل آورید.

یکی از اتفاقاتی که ممکن است به هر دلیلی برای افراد رخ دهد، از دست دادن یکبار اطلاعات وب سایت است. این اتفاق می تواند بسیار آزار دهنده بوده و باعث از دست رفتن تمامی تلاش های شما باشد. به همین دلیل است که همواره توصیه می شود از اطلاعات وب سایت خود یک نسخه پشتیبان تهیه کرده و آن را روی سیستم خود ذخیره کنید. در این مقاله از پایگاه دانش میزبان فا تلاش بر این بوده است تا به شما بگوییم چگونه بکاپ های خود را در سی پنل برگردانید.

آموزش رایگان سی پنل

3.9/5 - (16 امتیاز)

درناز خیبرگیر

چند سالی است که کار ترجمه را دنبال کرده و اکنون در زمینه تولید محتوا فعالیت می کند. او در حال حاضر به تیم تحریریه میزبان فا پیوسته است.

‫۳۶ دیدگاه ها

  1. سلام و تشکر بابت آموزش های خوبتان
    در آموزش قبلی مرتبط با این آموزش متوجه شدیم که ما یک فول بک آپ از سایت گرفتیم که یک فایل به ما به صورت زیپ شده می دهد. حالا برای ریستور دقیقا باید چکار کرد
    اول آیا باید آن فایل فول بک آپ را باید حتما روی سیستم خودمان دانلود کنیم؟
    دوم موقع ریستور آن فایل که خودش را نمیشه آپلود کرد و باید احتمالا چهار فایل جداگانه ازش بیرون بکشیم و بعد هریک را جداگانه آپلود کنیم؟
    به نظر این بخش آموزش نیاز به توضیح بیشتر دارد و اگر فیلمی هم داشت بهتر بود
    ممنون

    1. سلام و احترام؛
      آموزش تهیه نسخه بکاپ از هاست سی پنل آپدیت شده چون متد سی پنل جدیدا عوض شده.
      بکاپی که تهیه می کنید هم میتونه روی سیستم ذخیره بشه هم میتونه روی هاستتون قرار بگیره.
      برای ریستور هم باید هر بخش رو به صورت مجزا آپلود کنید.
      توصیه می کنم مقاله آموزش تهیه نسخه بکاپ که جدیدا آپدیت شده رو مطالعه کنید.

    1. سلام روزبخیر؛
      متاسفانه از طریق این ابزار به صورت مجزا باید ریستور انجام بدید.
      اگر از اطلاعات هاست هم یک نسخه زیپ تهیه کنید باز هم از دیتابیس باید مجزا بکاپ گرفت و ریستورشون مجزا هستش.
      ساده ترین راه حل اینه از سایتتون یه بسته نصبی بسازید که راحت بتونید با یک پروسه ساده ریستور کنید که در این صورت هاستتون باید فاقد اطلاعات باشه.

      1. درود
        من میخوام سایتم رو از یه هاست دیگه انتقال بدم به میزبان فا
        هاست میزبان فام ریست کامل
        چطور میتونم بسته نصبی درست کنم از اطلاعات سایتم در هاست فعلی

        1. سلام و احتمال؛
          روش های متعددی برای انتقال سایت به هاست جدید وجود دارد:
          1- تهیه فول بکاپ و ارائه لینک فول بکاپ به هاستینگ (پیشنهادی)
          2- تهیه فول بکاپ با ابزارهای کنترل پنل و ریستور در پنل جدید توسط خودتان
          3- تهیه فایل فشرده از دیتای درون هاست + اکسپورت گرفتن از دیتابیس و سپس انتقال دیتا به هاست و استخراج و ایمپورت دیتابیس در هاست جدید (پیشنهادی)
          4- تهیه بسته نصبی که خودتان به آن اشاره نمودید برای این منظور می توانید از افزونه داپلیکاتور استفاده نمایید اموزش این مورد خدمت شما ارسال خواهد شد.

          آموزش افزونه داپلیکتور جهت بکاپ گیری سایت
          همچنین پیشنهاد می شود آموزش زیر را نیز مطالعه نمایید:
          آموزش بکاپ گیری و بازگردانی بکاپ در وردپرس

  2. چرا قسمت 5 را ناقص توضیح دادید.خب حالا ما یه فایل زیپی فول بکاپ داریم ولی باید جداگانه ریستور کنیم؟ چه جوری؟ لطفا مطالب را ناقص بیان نکنید.

    1. با سلام دوست عزیز
      بخش فوق کامل است و در ادامه همین بخش و در قالب یک نکته به سوال شما پاسخ داده شده است. شما این امکان را دارید که یک بکاپ کامل تهیه نمایید اما امکان ریستور آن را به صورت کامل ندارید و اگر بکاپ کامل را تهیه کرده اید باید بخش های مورد نظر را به صورت جداگانه کپی و ریستور نمایید.
      موفق و پیروز باشید

      1. با سلام خب چطوری باید یک فایل رو به 4 فایل مجزا تقسیم کنیم که ریستور کنیم ؟

        1. سلام روزبخیر؛
          بکاپی که تهیه می کنید به صورت یک فایل زیپ هستش.
          اگر اکسترکتش کنید می بینید یک فایل بکاپ دیتابیس و بکاپ قسمت های دیگه داخل فایل زیپ وجود داره.

  3. از کجا باید بفهمیم هر بخش برای کجاست؟میشه توضیح بدید؟اصلا راه دیگه ای هست به جز ریستور کردن برا مایی که فول بکاپ گرفتیم؟

    1. سلام روزبخیر؛
      هم میتونید بکاپ گیری و ریستور رو از طریق ابزارهای سی پنل انجام بدید.
      هم اینکه به صورت دستی از اطلاعات روی هاست یعنی بخش public_html بکاپ بگیرید.
      قسمت دیتابیس: با مراجعه به بخش phpmyadmin هم میتونید به صورت مجزا یک نسخه از دیتابیس متصل به وردپرستون اکسپورت بگیرید.

  4. با سلام و خسته نباشید.
    در قسمتی از cpanel که اقدام به گرفتن فول بک آپ میکنیم کجا باید این پک کامل رو ریستور کنیم؟.
    لطفا در این مورد توضیح شفافی بدهید . با تشکر از شما سروران

    1. سلام روزبخیر؛
      فول بکاپ شامل اطلاعات دیتابیس، ایمیل ها و همچنین اطلاعات سایتتون (public_html) هستش.
      اگر بخوایید بکاپ رو کامل ریستور کنید کل فول بکاپ رو انتخاب میکنید.
      اگر بخوایید فقط بخش خاصی ریستور بشه مثلا فقط دیتابیس ریستور بشه باید این بکاپ رو دانلود و اکسترکت کنید و فقط اون بخش مورد نظرتون که نیاز دارید ریستور بشه رو انتخاب کنید مثلا فایل دیتابیستون با پسوند .sql در این فول بکاپ قرار داره. بخش ها بر اساس نام از هم متمایز شدن.

      1. متوجه بخشهای مختلفش هستم. وقتی ما اقدام به گرفتن فول بک آپ میکنیم طبیعتا باید مکانی باشه که این فول بک آپ رو جایگزاری کنیم. منظورم این بود که مکانی که بصورت یکجا فایل فول رو جایگذاری کنیم کجاست؟

        1. وقت بخیر؛
          در دایرکت ادمین فایل های بکاپ در پوشه ای تحت عنوان backups و در سی پنل در دایرکتوری home ذخیره میشن البته محل ذخیره سازی فایل های بکاپ رو میشه تغییر داد در زمان ریستور بکاپ توسط ابزار backup wizard هم بخش های مورد نظر فایل رو انتخاب میکنید.

  5. سلام
    من یک فول بک آپ از سی پنل گرفتم و الان میخوام ریستور کنم.
    برای ریستور کردن باید هر بخش رو به صورت جداگانه ریستور کرد در صورتی که من یک فایل فول بک آپ دارم. و منظور این جمله رو در متنتون درست متوجه نمیشم:

    اگر هم از نسخه فول بکاپ استفاه کنید، می توانید بخش های نامبرده را از این نسحه کپی و از طریق بخش مربوط به همان قسمت ریستور نمایید
    لطفا راهنمایی بفرمایید

    1. سلام وقت بخیر؛
      به این بخش دقت کنید:

      یکبار باید بکاپ اطلاعات اصلی و یکبار هم باید دیتابیس رو ریستور کنید.

  6. همونطور که چندین نفر دیگه هم ذکر کردن توضیحاتتون ناقص هست و در جواب کامنت اون دوستان هم پاسخ درستی داده نشده.
    وقتی از طریق سی پنل بک آپ گرفته میشه خروجی تنها یک فایل زیپ هست و واسه ریستور کردن نیاز به 4 فایل واسه اپلود هست.
    شما صرفا به بیان اینکه در داخل اون فایل فول بک آپ تعداد زیادی پوشه هست بسنده کردید درحالی که واسه اکثریت کاربران مشخص نیست که چطور میتونن تشخیص بدن کدوم پوشه رو در کدوم قسمت ریستور باید قرار بدن.
    پیشنهاد من اینه که به تشریح فایل های موجود در فایل فول بک آپ بپردازید تا این نقص بزرگ در مقاله رو برطرف کنید.

    1. سلام و احترام؛
      بله پیشنهاد بسیار خوبی هست در اولین فرصت مقاله رو آپدیت و بخش های مختلف فایل بکاپ رو تشریح میکنیم همچنین نحوه ریستور هر بخش به صورت مجزا رو هم توضیح خواهیم داد.
      سپاس از پیشنهاد ارزشمندتون

  7. سلام
    یعنی الان من فایل زیپی که به صورت فول از کل وبسایت بک اپ گرفتم ریستور کنم کافی نیست؟ باید پوشه ی دیتابیسی که در همین فایل زیپ وجود داره به صورت مجزا اپلود کنم؟

    1. با سلام دوست عزیز
      با توجه به دمو رسمی سی پنل امکان ریستور بخش های مختلف به صورت جداگانه برای شما فراهم می باشد. به همین دلیل باید پوشه مربوط به هر بخش را از فول بکاپ جدا کرده و به صورت جداگانه ریستور نمایید.
      موفق و پیروز باشید

  8. با سلام.
    ممنون بخاطر مقاله های خوب و کاملتون. معمولا گزینه اولم برای اینجور اطلاعات سایت شما هستش. متشکرم. سوالی داشتم. ما به دلایلی باید هاست سایتمون را تغییر میدادیم. هاست قبلی اجازه گرفتن فول بک آپ را نمیدهد. حتی اجازه گرفتن بک آپ جدا از ایمیل ها را هم نمی دهد. در هر صورت از public-html و دیتابیس بک آپ گرفتیم و روی هاست جدید ریستور کردیم. دو سایت هست. یک سایت اصلی و یک ساب دامین. سایت اصلی بخوبی ریستور شده و بالا آمده است. اما عکس های سایتی که با ساب دامین زدیم ریستور نشده به علاوه همه نوشته ها. میتونید راهنماییم کنید مشکل از کجاست؟ هر دو را هم با شیوه یکسان ریستور کردیم.

    با تشکر

    1. با سلام دوست عزیز
      ممنون از ابراز محبت شما. خوشحالیم که همراهانی همچون شما داریم. در خصوص سوال عنوان شده باید به این نکته توجه داشته باشید که اطلاعات مربوط به ساب دامین ها در پوشه Public_html قرار نگرفته اند و شما باید از پوشه ای که با نام ساب دامین در File manager وجود دارد بکاپ تهیه نمایید تا بتوانید اطلاعات ساب دامین خود را انتقال دهید. همچنین در صورت تمایل می توانید مطابق با آموزش بکاپ گرفتن از ایمیل های هاست سی پنل و انتقال به هاست دیگر پیش رفته و ایمیل های خود را نیز انتقال دهید.
      موفق و پیروز باشید

  9. با سلام وقتتون بخیر .
    آیا میشود بکاپ host plesk را هم به همین شیوه در cpanel ریستور کنیم و بالا بیاوریم؟!ممنون میشویم راهنمایی کنید .سپاس بابت لطفتون

    1. سلام و احترام دوست عزیز؛
      در خصوص پلسک روال کمی متفاوت است پیشنهاد می گردد از هاستینگ خود درخواست نمایید تا انتقال را برای شما انجام دهند بدین ترتیب به سادگی از طریق whm می توان کلیه اطلاعات را سالم انتقال داد.
      از ابزار معرفی شده در راهنمای زیر کمک گرفته می شود:
      Transfer Websites from Parallels Plesk to cPanel

    1. سلام و احترام؛
      در همین مقاله بخش آموزش برگرداندن اطلاعات هاست سی پنل را مطالعه نمایید.

  10. سلام. سرویس هاست من ریستور کردن فول بک اپ رو برام انجام داد. الان من برای دسترسی به این بک اپ باید چکار کنم؟

  11. سلام خدمت اساتید گرامی
    من از سایتم فول بک آپی با پسوند tar.gz تهیه کرده بودم
    الان سایتم دچار مشکل شده که مجبورم از بک آپم استفاده کنم
    سوال اولم اینه که چطور باید سایت اولیه رو از روی هاست سی پنل پاک کنم؟ آیا فقط کافیه پوشه public_html رو پاک کنم یا باید کل home dir رو پاک کنم؟

    سوال دومم مربوط به بازگردانی به روشی که راهنمایی کردید میشه. من فول بک آپی دارم که حاوی پوشه homedir هستش. طبق راهنمایی شما باید این پوشه رو از فایل بک آپم اکسترکت کنم و از طریق بک آپ ویزارد و قسمت home directory درون هاست آپلود کنم! حالا سوالم اینجاست که این پوشه homedir رو بصورت عادی نمیشه آپلود کرد پس باید قبل از آپلود کردن باید دوباره به tar.gz تبدیل کنم یا نه؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام روز بخیر؛
      چنانچه از دیتابیس و اطلاعات public_html بکاپ های مجزایی تهیه کرده اید نیاز به حذف و جایگزین سایر دایرکتوری ها نیست اما اگر فول بکاپ تهیه شده است مطابق با راهنما اقدام کنید کلیه فایل ها جایگزین می شوند.
      همچنین اگر مطمئن هستید که این فول بکاپ کامل و بی نقص است می توانید از هاستینگ خود بخواهید به طور سیستمی این ریستور را انجام دهند.

  12. سلام

    من بعد از انجام تمامی مراحل گفته شده نتونستم سایت رو بیارم بالا و تو صفحه اصلی با Index of / که شامل تمامی فایلهای public|_html هستش و در بقیه صفحات با خطای 404 مواجع می شوم در حالی که همه فایلها هستش

  13. با سلام
    ممنون از توضیحات کاملتون
    من کل مراحل رو درست انجام دادم و مشکلی نبود و به درستی انجام شد ولی فایل های MySQL ریستور نمیشن و ارور میده به نظرتون مشکل از کجاست؟
    ارورش اینه:
    Error: SyntaxError: Unexpected token ‘<', "<!DOCTYPE "… is not valid JSON

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *