آموزش های سی پنلکنترل پنل های هاستینگ

نحوه ساخت ساب دامین در هاست سی پنل

در این ویدیو آموزشی پایگاه دانش میزبان فا تصمیم داریم نحوه ساخت ساب دامین در سی پنل رو به شما آموزش بدیم تا پس از اون قادر باشین برای بخش های مختلف وب سایتتون تو هاست سی پنل یه ساب دامنه ایجاد کنین و بدون این که نیاز باشه هاست جدید خریداری کنید توسط هر ساب دامین یه وب سایت جدید راه اندازی کنید.

ساب دامین یا subdomain چیست و چه کاربردی دارد ؟

ساب دامین یا زیر دامنه نامی هستش که به صورت پیشوند قبل از نام دامنه اصلی قرار می گیره و توسط یک نقطه از نام دامنه اصلی وب سایت متمایز میشه، در واقع ساب دامین ها یه قسمت متفاوت از وب سایت اصلی شما هستن که داخل هر ساب دامین میتونین محتوا یا سایت کاملا متفاوتی رو با محتوای کاملا متفاوت نسبت به سایت اصلیتون راه اندازی کنین. به عنوان مثال اگر آدرس وب سایت ما Mizbanfa.net باشه ما قادر هستیم توسط ساب دامنه، بخش های زیر رو برای وب سایتمون راه اندازی کنیم:

  • blog.mizbanfa.net که میشه قسمت وبلاگ سایت ما و میتونیم داخلش یه سایت راه بندازیم و درمورد شرکتمون و محصولاتمون توضیحات نسبتا کاملی رو به کاربرانمون ارائه کنیم.
  • store.mizbanfa.net که میتونیم داخل این ساب دامنه یه سایت فروشگاهی راه اندازی کنیم که کاملا محتوای متفاوتی نسبت به سایت اصلیمون داشته باشه و داخلش محصولاتمون رو به فروش برسونیم.
  • support.mizbanfa.net که می تونیم داخل این ساب دامین هم یه اتوماسیون پشتیبانی از مشتریان راه اندازی کنیم که یه سیستم کاملا متفاوت نسبت به سایر ساب دامنه هامون داشته باشه و مشتریانمون برای دریافت پشتیبانی به این آدرس از وب سایتمون مراجعه کنند.

ساخت ساب دامین برای سئو مفید است ؟

خیلی ها تصور میکنن که مثلا اگه آدرس سایتشون Mizbanfa.net باشه و بیان یه ساب دامین بسازن تحت عنوان blog.mizbanfa.net و داخل این ساب دامین کلی مقاله نویسی کنن و محتوا تولید کنن میتونن با انجام این کار به بهبود سئو وب سایت اصلیشون یعنی Mizbanfa.net کمک کنن، اما انجام این کار اصلا ارتباطی به سئو و افزایش رتبه سایت اصلی نداره، البته با انجام این کار میتونین رتبه الکسا و ترافیک وب سایتتون رو افزایش بدین ولی نمیتونین با راه اندازی یه ساب دامین کمکی به سئو و افزایش امتیاز وب سایت اصلیتون داخل موتور های جستجو داشته باشین، چون که گوگل و سایر موتور های جستجو طوری طراحی شدن که هر ساب دامین رو یه سایت جداگونه با موضوع متفاوت از سایت اصلی به حساب میارن، مثلا گوگل سایت Mizbanfa.net رو یه سایت با موضوع خاص محسوب میکنه و سایت blog.mizbanfa.net رو هم یه سایت دیگه با یه موضوع دیگه محسوب میکنه، حالا اگه کمی دقت کنین سیستم های وبلاگدهی دقیقا توسط امکان ساب دامین به کاربرانشون وبلاگ میدن اما در نهایت این ها دوتا وبلاگ کاملا مجزا هستن و علاوه بر این که موضوع این وبلاگ ها به هم ارتباطی نداره، هردوتاشون دوتا سایت جداگونه از دید گوگل محسوب میشن و گوگل برای هرکدوم امتیاز خاصی قائله.

تفاوت ساب دامنه و ساب فولدر

پس اگه میخواین یه سایت جداگونه از سایت اصلیتون راه بندازین و داخلش تولید محتوا کنین تا باعث افزایش رتبه سایتتون بشین بهتره به جای ساخت ساب دامین، یه ساب فولدر اینجوری بسازین مثل: Mizbanfa.net/blog، و باید دقت داشته باشین هر آنچه که توسط اسلش بعد از آدرس سایت اصلیتون قرار بگیره باعث افزایش رتبه وب سایتتون تو گوگل میشه، نه هر آنچه که قبل از آدرس سایت اصلی بگیره، مثل ساب دامین ها، و در نهایت به این نتیجه گیری میرسیم که کاربرد ساب دامین ها ایجاد یه سایت با موضوع کاملا متفاوت نسبت به سایت اصلی هستش، حالا برای ایجاد ساب دامین داخل هاست سی پنل در ادامه این آموزش کاربردی با ما همراه باشید.

آموزش نحوه ساخت ساب دامین یا زیر دامنه در هاست سی پنل

در ابتدا از طریق آموزش نحوه ورود به سی پنل، وارد هاست سی پنل وب سایتمون میشیم، بعدش یه مقداری اسکرول رو میاریم پایین و از قسمت domain بر روی آیکون subdomain از اینجا کلیک می کنیم.

آموزش نحوه ساخت ساب دامین یا زیر دامنه در هاست سی پنل

حالا تو این صفحه از قسمت Create a Subdomain تو فیلد subdomain قادر هستیم نام ساب دامنه مورد نظرمون که تصمیم داریم بسازیمش رو وارد کنیم، ما تو اینجا تایپ می کنیم blog و از قسمت domain هم قادر هستیم نام دامنه ای که میخوایم براش ساب دامین بسازیم رو انتخاب کنیم، این فیلد برای اونایی کاربرد داره که میخوان برای ادان دامین هاشون و یا پارک دامین هاشون ساب دامین ایجاد کنن، مثلا دامنه اصلی این هاست ما mizbanfa.net هستش اما قادر هستیم برای یکی از پارک دومین های داخل هاست وب سایتمون هم مثل دامنه Mizbanfa.org هم ساب دامین ایجاد کنیم، ما اینجا mizbanfa.net رو انتخاب می کنیم یعنی دامنه اصلی این هاست، تو فیلد Document Root مسیر قرار گیری فایل های این ساب دامین به صورت خودکار توسط سی پنل تولید شده و ما معمولا سی می کنیم بهش کاری نداشته باشیم  و حالا برای نهایی سازی ساخت ساب دامین از اینجا بر روی دکمه آبی رنگ create کلیک می کنیم.

آموزش نحوه ساخت ساب دامین یا زیر دامنه در هاست سی پنل

تا پیغام سبز رنگ Success: “ blog.mizbanfa.net ” has been created. رو مشاهده کنیم، مشاهده این پیغام به این معناست که ساب دامین ما به خوبی ایجاد شده.

آموزش نحوه ساخت ساب دامین یا زیر دامنه در هاست سی پنل

و حالا داخل مرورگرمون یه تب جدید باز می کنیم و آدرس ساب دامینمون رو تایپ می کنیم blog.mizbanfa.net چون میخوایم ببینیم ساب دامین به خوبی ساخته شده یا نه، و حالا اینتر رو میزنیم، بله همونطوری که میبینین خطای forbidden برای ما به نمایش در میاد که نمایش این خطا به این معناست که هنوز داخل دایرکتوری این ساب دامین محتوای خاصی آپلود نشده بنابراین سایت قابل دسترسی نیست.اگه بعد از ساخت ساب دامین خطای forbidden رو مشاهده کردین هیچ جایی برای نگرانی نیست، زمانی که شما سیستم مدیریت محتوا هایی مثل جوملا، وردپرس و یا سایتتون رو بر روی این ساب دامین بارگزاری می کنین این خطا به صورت خودکار رفع میشه.

آموزش نحوه ساخت ساب دامین یا زیر دامنه در هاست سی پنل

مشکل ایجاد دایرکتور بعد از آدرس سایت، پس از ساخت ساب دامین در Cpanel

حالا میخوایم یه مسئله خیلی مهم رو با شما درمیون بزاریم، گاهی اوقات، وقتی که شما یه ساب دامین مثلا با آدرس blog.mizbanfa.net می سازید و سایتتون رو داخلش قرار میدین، وب سایت شما با آدرس mizbanfa.net/blog هم به صورت خودکار در دسترس قرار میگیره و این ممکنه برای شما چندان خوشایند نباشه، البته ما داخل میزبان فا سرور های هاست اشتراکی رو طوری پیکربندی کردیم که هیچوقت این اتفاق نمیوفته اما اگه داخل هاست شما این مشکل وجود داره میخواهیم نحوه رفع این مشکل رو به شما آموزش بدیم، برای انجام این کار وارد صفحه تنظیمات ساب دامین میشیم و حالا اسکرول میکنیم تا برسیم به قسمت Modify a Subdomain و این ساب دامینی هستش که ما قبلا ایجادش کردیم، برای رفع مشکل گفته شده از قسمت Document Root بر روی آیکون قلم ویرایش 🖍 کلیک می کنیم.

نحوه ساخت ساب دامین یا زیر دامنه

و تو پنجره Change Document Root قادر هستیم اگه مسیر ساب دامین ما public_html/blog هستش، مسیر رو به blog.mizbanfa.net تغییر بدیم، البته شما به جای mizbanfa.net باید نام دامنه مورد نظرتون رو وارد کنین، سپس بر روی دکمه change کلیک کنید.

نحوه ساخت ساب دامین یا زیر دامنه

خلاصه مطلب اینه که، برای حل این مشکل باید کاری کنین که دایرکتوری مربوط به ساب دامین شما بره و قبل از مسیر public_html هاست شما قرار بگیره، در نهایت اگه قادر به رفع این مشکل نشدین مسئله رو به شرکت هاستینگ اطلاع بدین تا براتون برطرف کنن.

نکته بسیار مهم: آن دسته از اشخاصی که سرویس cdn دارند ممکن است حین ساخت ساب دامین با اروری مبنی بر عدم توان ساخت ساب دامین مواجه شوند برای این منظور می بایست یک رکورد A در پنل CDN خود ایجاد نمایند. آموزش تصویری رفع این ارور در سرویس ابرآروان و کلودفلر به صورت کامل توضیح داده شده است.

حل مشکل اتصال ساب دامین به ابر آروان حل مشکل اتصال ساب دامین به کلودفلر

نحوه ریدایرکت یا هدایت ساب دامین ها در سی پنل به آدرس دیگر

حالا میخوایم نحوه ریدایرکت یا هدایت کردن ساب دامین ها به یه آدرس دیگه رو به شما آموزش بدیم، مثلا تصور کنین شما ساب دامین blog.mizbanfa.net رو دارینش و حالا یه تغییراتی تو سیاست هاتون داشتین و آدرس سایتتون رو عوض کردین و حالا در عوض سایت Mizbanfa.net/blog رو به جای اون ساب دومین برای خدمات رسانی به کاربرانتون راه اندازی کردین و تصمیم دارین که هرکس که آدرس blog.mizbanfa.net رو از قبل تو مرورگرش داره و وارد این آدرس میشه به صورت خودکار به آدرس جدید دامنه شما منتقل بشه، برای انجام این کار در حالی که ساب دامین از قبل ایجاد شده باشه، از مقابل آدرس ساب دامین بر روی manage redirection از اینجا کلیک می کنیم.

ریدایرکت ساب دامین به ساب فولدر

و تو صفحه Redirection داخل این فیلد شروع می کنیم به تایپ کردن آدرس جدیدمون https://mizbanfa.net/blog و حالا برای نهایی سازی ساخت هدایتگر اتوماتیک ساب دامین، بر روی دکمه آبی رنگ save کلیک می کنیم.

ریدایرکت ساب دامین به ساب فولدر

تا پیغام “bog.mizbanfa.net” is currently being redirected to: https://mizbanfa.net/blog” برامون به نمایش در بیاد که میگه هدایتگر ساب دامین به خوبی تنظیم شده، حالا برای بررسی صحیح بودن ریدایرکت انجام شده، داخل مرروگر آدرس ساب دامینمون رو تایپ می کنیم blog.mizbanfa.net و اینتر می کنیم، بله و همونطوری که میبینین هدایتگر به خوبی وارد عمل میشه و ما رو به آدرس مورد نظر که تنظیمش کرده بودیم هدایت میکنه.

نحوه نصب ورودپرس یا جوملا بر روی ساب دامین ها در هاست سی پنل

حالا میخوایم بهتون یاد بدیم که چطوری بر روی این ساب دامین یه سایت راه اندازی کنید، مثلا چطوری میشه روی ساب دامین ایجاد شده داخل هاست سی پنل یه وردپرس نصب کرد، برای انجام این کار مجددا بر روی دکمه go back کلیک می کنیم.آموزش ساخت ساب دامین در سی پنل تا وارد صفحه ساب دامین های سی پنل بشیم، راستی اگه قراره روی این ساب دامین سیستم مدیریت محتوا هایی مثل وردپرس یا هرچیز دیگه ای نصب کنین اول از قسمت manage redirection یادتون باشه که اگه ساب دامین رو به یه آدرس دیگه هدایت، اون هدایت کننده رو اول disable یا غیر فعال کنید، خیلی خب این ساب دامین ما هستش که میخوایم روش وردپرس نصب کنیم، بنابراین از مقابل ساب دامین از قسمت Document Root بر روی این لینک کلیک می کنیم.

نحوه ساخت ساب دامین یا زیر دامنه

بله همونطوری که میبینین به مسیر bog.mizbanfa.net از داخل فایل منیجر هاست وب سایتمون هدایت میشیم.

حالا نکته مهم هم دقیقا اینجاست که اگه شما میخواین بر روی این ساب دامین وردپرس یا هر سایت ساز دیگه ای نصب کنین، باید محتویات و فایل های اون سیستم مدیریت محتوا رو دقیقا تو این مسیر آپلود کنین تا بر روی ساب دامین شما اون سایت فعال بشه، اگه میخواین روی ساب دامینتون وردپرس نصب کنین به شما توصیه می کنیم ویدیو  آموزش نحوه نصب وردپرس رو تو پایگاه دانش میزبان فا مشاهده کنین.

نصب وردپرس روی ساب دامین سی پنل نصب وردپرس روی ساب دامین دایرکت ادمین

نحوه حذف کامل ساب دامین های ساخته شده در سی پنل

حالا تصمیم داریم نحوه حذف ساب دامین ها رو داخل هاست سی پنل به شما آموزش بدیم، برای انجام این کار دوباره برمیگردیم به صفحه ساب دامین ها سی پنل، این دقیقا ساب دامینی هستس که ما تصمیم داریم حذفش کنیم، بنابراین از مقابل این ساب دامین از قسمت action بر روی گزینه remove کلیک می کنیم.

حذف کردن ساب دامین

و تو این صفحه بر روی دکمه آبی رنگ delete subdomain از اینجا کلیک می کنیم.

حذف کردن ساب دامین

تا پیغام سبز رنگ Success: The subdomain “bog.mizbanfa.net” has been successfully removed. رو مشاهده کنیم و این به این معناست که ساب دامین ما حذف شده، اما نکته حیاتی و مهم اینجاست که سی پنل ساب دامین رو حذف میکنه اما محتویات و فایل های داخل اون رو حذف نمیکنه، و این باعث میشه که ظرفیت هاست ما به مرور زمان اشغال بشه، بنابراین برای حذف محتویات این ساب دامین حالا از این بالا سمته چپ بر روی آیکون cpanel کلیک می کنیم.

حذف کردن ساب دامین

تا وارد صفحه اصلی کنترل پنل سی پنل بشیم، تو اینجا از قسمت files بر روی ابزار مدیریت فایل های سی پنل یعنی file manager کلیک می کنیم تا وارد این صفحه بشیم.

آپلود در سی پنل

حالا تو فایل منیجر از این پنل سمته چپی، بر روی آیکون home کلیک می کنیم تا مطمئن بشیم دقیقا داخل home فایل منیجر هاستمون هستیم، بله این دقیقا دایرکتوری مرتبط با اون ساب دامین ما بود که تو مرحله قبل حذفش کردیم، برای نهایی سازی حذف محتویات این ساب دامین که از قبل اینجا باقی مونده انتخابش می کنیم، و از این بالا بر روی دکمه delete کلیک می کنیم.

حذف ساب دامین

و تو پنجره trash این گزینه رو هم تیک دار می کنیم تا محتویات این ساب دامین حتی داخل سطل زباله هاست سی پنل ما هم باقی نمونه، و جهت نهایی سازی حذف محتویات ساب دامین بر روی دکمه confirm کلیک می کنیم.

حذف ساب دامین

امیدواریم توسط این آموزش قادر شده باشین به بهترین شکل ممکن نحوه ساخت ساب دامین، ریدایرکت ساب دامین، نصب سایت ساز بر روی ساب دامین و حذف ساب دامین رو به صورت کامل یاد بگیرین، هر سوالی درمورد کار با ساب دامین ها داخل هاست سی پنل دارین رو تو بخش نظرات مربوط به همین ویدیو برای ما ارسال کنید، ما در سریع ترین زمان ممکن بهترین پاسخ رو برای شما ارسال می کنیم.

داخل ویدیو آموزشی بعدی نحوه پارک دامین در cpanel رو به شما آموزش میدیم تا پس از اون قادر باشین با پارک دامین و تمام ریزه کاری های اون داخل هاست سی پنل آشنا بشین، پس با ما همراه باشین و برای مشاهده آموزش های بیشتر درمورد سی پنل که یکی از محبوب ترین کنترل پنل های مدیریت هاست محسوب میشه.

آموزش رایگان سی پنل

4.5/5 - (53 امتیاز)

علی یزدان پرست

حدود 8 سالی هست که در زمینه میزبانی وب به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، علی یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های میزبان فا را توسعه می دهد، علی به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

‫۶۶ دیدگاه ها

  1. باسلام
    مرسی از اموزش خوبتون.در صورتی که بخواهیم وردپرس نصب کنیم داخل همین منیجر اپلود کنیم ایا سایت اصلیمون هم تغییر میکنه؟ در واقع میخوام دوتا سایت وردپرس نصب کنم و یک دامین با اموزش شما اضافه کردم .ممکنه ک با اپلود کردن و نصب وردپرس سایت اول از بین بره؟

    1. سلام و احترام
      بله اگر وردپرس را در public_html هاست اصلی خود نصب کنید سایت اصلی شما حتما با اختلال مواجه می گردد؛ شما میبایست در ابتدا توسط آموزش بالا بر روی هاست خود یک ساب دامین ایجاد کنید و پس از آن، وردپرس خود را درون فولدر ساب دامین آپلود و نصب کنید، جهت نصب وردپرس نیز می توانید از ویدیو آموزشی زیر استفاده کنید:
      https://mizbanfa.net/blog/tv/hosting-and-domain/install-wordpress/
      موفق باشید.

      1. سلام و سپاس از آموزش های بی نظیر میزبان فا
        اگر چه افتخار نداشتم از هاست شما استفاده کنم ولی هر جا که به مشکل بر خورد کردم به یاری من رسیده اید
        در حال حاضر من یک ساب دامین ایجاد کرده ام و دامین اصلی من هم وردپرس است . حال به نظر شما من در پوشه ی public_html/ ساب دامین خود را تعریف کنم و وردپرس دیگری را آپلود کنم یا قبل از public_html/ . خیلی برای من مهم است که حالا تصمیم که تصمیم گرفته دو سایت مجزا در یک دامین داشته باشم بهترین کار را انجام دهم
        سپاس

        1. سلام و احترام؛
          بسیار مفتخریم که آموزش های میزبان فا برای شما کاربردی واقع شدن.
          در خصوص راه اندازی وردپرس مجزا روی همین دامنه دو راه کار دارید:
          1- نصب وردپرس روی ساب فولدر
          2- نصب وردپرس روی ساب دامین
          از نظر گوگل برتری نسبت به هم ندارن اما ساب فولدر می تونه قدرت دامنه رو به سمت صفحات خودش منتقل کنه البته به این معنی نیست که اگه از ساب دامین استفاده کردید نتونید از قدرت دامنه اصلی کمک بگیرید با لینک سازی این مورد انجام میشه.
          نصب وردپرس روی ساب فولدر سی پنل
          نصب وردپری ساب فولدر دایرکت ادمین
          نصب وردپرس روی ساب دامین سی پنل
          نصب وردپرس روی ساب دامین دایرکت ادمین

  2. احسنت ، همین که پوشه ساب دامنه در public_html ، ساخته نمیشه بلکه در کنار public_html ، ساخته میشه ، مشکل منو حل کرد… عالیه

  3. سلام جناب یزدان پرست
    ممنون از اطلاعات مفیدتون.
    من یه سایت وردپرس راه اندازی کردم و حالا میخوام یک ساب دامین بسازم. و پوشه ساب دامینی که ساختم، داخل پوشه public_html ساختم، حالا اگر ساب دامین رو بالا بیارم،آیا سایت اصلی با اختلال مواجه میشه؟! آخه دوستی در بالا نظر داده که نباید ساب دامین رو داخل پوشه public_html بسازیم. لطفا راهنماییم کنین که چیکار کنم که یکوقتی سایتم با اختلال مواجه نشه.ممنون

    1. سلام و وقت بخیر، خیر هیچ مشکلی از این بابت وجود نخواهد داشت. سایت شما که در ساب دامین قرار داره و در پوشه دیگری هم هست کاملا جدا از دامنه و سایت اصلی به حساب میاد. فقط باید دقت داشته باشید که اشتباها تغییری در پوشه ایجاد نشه، مثل تغییر نام یا انتقال به پوشه دیگر و…
      همه چیز درست سر جای خودش باقی بمونه

  4. ممنون از پاسختون
    لطفا بفرمایید که چگونه میتونم ساب دامین را با www ایجاد کنم.میخواهم مثلا با
    https://www.blog.domain.com بالا بیاد. ساب دامین بعضی دوستان را که میبینم اینگونه است و اما در بعضی ساب دامین ها بدون حتی www میباشد. و اگر مثلا کاربری با www بنویسد، ساب دامین بالا نمیاید.
    لطفا راهنمایی بفرمایید.
    ممنونم

    1. سلام و روز بخیر، برای این منظور بعد از اینکه وارد هاست خودتون شدید به منوی subdomains مراجعه کنید و سپس از بخش Domain ابتدا ساب دامنه ساخته شده با نام blog را انتخاب کنید. حالا داخل فیلد Subdomain عبارت WWW را وارد کنید.

  5. سلام کمک فوری لازم دارم
    من خواستم ساب دامین بزنم به آدرس bombi.applite.ir
    نوشت که اگه اشتباه ساب دامین بسازی ارور404 میده
    من دقیقا عین فیلم ساختم و پیام سبز موفقیت هم داد ولی وقتی سایتمو باز می کنم ارور 404 میده نمیدونم چرا
    الان ساب دامین رو پاک کردم ولی دیگه سایتم هم باز نمیشه اگه میشه کمک کنین

  6. تشکر
    در مقایسه با دیگر سایتهایی که جستجو کردم این موضوع رو بهتر توضیح دادید.

  7. سلام خسته نباشید
    من یه سایت وردپرسی دارم
    میخواستم یه ساب دامین ایجاد کنم و روی ساب دامین یه سایت با asp نصب کنم
    امکانش هست؟

      1. خوب الان من سایتم با cpanel هست
        هرچی گشتم اموزشی پیدا نکردم
        امکانش هست یه لینک اموزشی چیزی بهم بدید؟

  8. سلام ،وقت بخیر من تمامی قسمت ها رو طبق فیلم آموزشی انجام دادم Redirection هم سبز شد و با موفقیت انجام شد
    اما سابدامین من پیغام 404 میده،سایت رو پیدا نمیکنه .مشکل ازکجاست ؟
    آیا ربطی به تغییر آدرس صفحه لاگین در پیشخوانم می تونه باشه؟

  9. با سلام
    من داخل هاست سی پنل شما یک سایت دارم و محصولات من هم فروش فایل دانلودی هست و میخوام که روی همین هاستم فایلها رو برای دانلود قرار بدم ولی توصیه شده که از همین اول یک ساب دامین ایجاد کنم و فایلهامو داخل اون ساب دامین قرار بدم تا اگر یه زمانی خواستم به یک هاست دانلود دیگه منتقل کنم راحت باشم ولی طبق گفته های شما موضوع اینجاست که اگه من ساب دامین ایجاد کنم گوگل اون ساب دامنه من رو برای سئو جدا از دامنه اصلیم چساب میکنه. در صورتی که من نمیخوام این اتفاق بیفته و گوگل کلا دامنه اصلیمو برای رتبه الکسا و هم برای سئو برای گوگل بالا بره.با این اوصاف چکار بایستی بکنم که برای فایلهای دانلودیم که سئو و رتبه اکسا برای دامنه اصلیم به حساب بیاد؟ با تشکر

  10. سلام، من می خوام یه ساب دامین درست کنم که با اون لینک های دانلود توی سایت پارسا اسپیس درست کنم. اگر ساب دامین‌ـم و ایجاد کنم و توی سایت پارسا اسپیس وارد کنم و فایل هام رو توی اون سایت با لینک ساب دامینم ذخیره کنم، ایا از حجم هاست خودم کم می کنه؟ یا از همون حجمی که سایت پارسا اسپیس در اختیارم گذاشته؟

  11. سلام،یه سوال داشتم.
    من میخوام یه هاست از شما بخرم تا یه سایت دانلود فیلم راه اندازی کنم. توی یه سایت نوشته بود که اگر ساب دامینم رو به سایتشون متصل کنم و فضا بخرم می تونم فایل هام رو با لینک ساب دامین خودم به اشتراک بذارم.
    الان اینجا یه سوال برام پیش اومده و اونم اینه که اگر اینکار رو بکنم از فضای هاست خودم هم کم میشه؟ و یا فایل هایی که تو اون سایت اپلود می کنم رو تو هاست خودم اپلود می کنه؟

    1. سلام،
      هاستی که روی ساب دامین هست با هاستی که روی دامنه ست شده کاملا جداست و هیچ فضایی از همدیگه رو اشغال نمیکنند. شما فقط تو هاست اصلی قراره یک ساب دامنه ایجاد کنید که این ساب دامنه روی هاست دانلود ست شده است. چیز بیشتری هم نیاز نیست.

  12. با سلام
    اگر ما بخواهیم که ساب دامین را ایجاد کنیم و بخواهیم که مدیریت پیشخوان ساب دامین را به شخص دیگری واگذار کنیم آیا این شخص می تواند به هر طریقی از کل هاست مثل افزونه ( مثلا از دامین اصلی و دیگر ساب دامین های موجود در سایت ) و به طور کلی از کل هاست و یا قسمتی از هاست بک آپ تهیه کند ؟ البته به جز ساب دامین خودش و قسمتهایی در هاست که مربوط به خودش میشود ، مشکلی ندارد ، منظور من از کل هاست ، دامین اصلی و ساب دامین های دیگر است .
    آیا با افزونه ها و دیگر ابزارهای موجود می تواند بک آپ تهیه کند ؟ آیا خطری برای قسمتهای دیگر هاست ایجاد نمی کند که بتواند اطلاعات کل هاست را بک آپ بگیرد ؟ در ضمن من این را متذکر می شوم که اطلاعات ورود به هاست مثل یوزر و پسورد را به ایشان نمی دهم ، فقط مدیریت پیشخوان را به ایشان میدهم .
    با تشکر

    1. سلام و احترام؛
      با توجه به اینکه یک وردپرس کاملا مجزا با دیتابیس جداگانه روی ساب دامین نصب میشه پس از سایت اصلیتون کاملا جدا هستش.
      ایشون در صورت نصب افزونه های بکاپ گیری می تونن تنها از اطلاعات ساب دامین (وردپرسی که در مسیر ساب دامین نصب شده) بکاپ تهیه کنن و به سایر بخش ها از جمله سایت اصلی و هاستتون دسترسی ندارن.

  13. لطفا اصلاح کنید :
    نحوه حذف کامل ساب دامین های ساحته شده در سی پنل ( نحوه حذف کامل ساب دامین های ساخته شده در سی پنل)

  14. سلام. اگر بخوایم ساب دامنه رو با وردپرس ایجاد کنیم آیا لازمه یک بانک اطلاعاتی جدید بسازیم؟

    1. سلام روز بخیر؛
      بله هر وردپرس یک دیتابیس خاص خودش رو داره .
      داخل ساب دامین، ساب فولدر و… وردپرس رو نصب میکنیم پس دیتابیس خودشون رو لازم دارن. 🙂

      1. ممنون که پاسخ دادید ولی وقتی وارد قسمت اضافه کردن دیتا بیس میشم همچنان قسمت اول نام دیتا بیس رو به طور اتوماتیک همون سایت اصلی قرار میده. اگر این فقط یک اسمه که همون رو استفاده کنم ولی اگر کار دیگه ای لازمه انجام بدم ممنون میشم راهنمایی کنید

        1. وقت بخیر؛
          خواهش میکنم. برای ساخت دیتابیس در فیلد مربوط به Create New Database اسم دیتابیس مورد نظر رو وارد کنید بعد روی دکمه Create Database کلیک کنید.

  15. با سلام
    من قصد دارم با وردپرس یک سایت طراحی کنم که امکان فروش محصول هم داشته باشد. اما قصد ندارم که از یک قالب صد در صد فروش‌گاهی استفاده کنم. قالبی که برای این کار انتخاب کردم، ظاهرش در بخش محصولات من را راضی نکرد. به این فکر افتادم که برای ساخت سایت از دو قالب استفاده کنم؛ یکی بخش فروش محصولات و دیگری بخش توضیحات فروش‌گاه و بلاگ و غیره.
    به ساب دامین فکر کردم اما دلم نمی‌خواست موتورهای جست‌و‌جو سایتم را دو سایت شناسایی کنند. در نوشته‌ی بالا متوجه شدم می‌شود از ساب فولدر استفاده کرد.
    حال دو سوآل دارم:
    ۱- با این کار می‌توانم از دو قالب مجزا استفاده کنم در حالی که موتورهای جست‌و‌جو سایت مرا یکی ببینند و نه دو تا؟
    ۲- آموزشی از نحوه‌ی ساخت ساب فولدر در سایت پیدا نکردم؛ آیا آموزشی برای این کار دارید؟

  16. با سلام
    سؤالی داشتم:
    من می خوام تم وب سایتم را تغییر بدم ولی نمیخوام تا نهایی شدن تغییرات خللی در ظاهر این وب سایت اتفاق بیفته. آیا من می توانم موقتا یک subfolder ایجاد کنم و نسخه کپی از وب سایتم را روی اون قرار بدم و تغییرات را روی این subdomain انجام بدم و در نهایت پس از اتمام کار مجدد محتوا را جایگزین وب سایت اصلی کنم و بعد Subdomain را حذف کنم؟
    اگر این کار مقدور است و اشکالی ایجاد نمی کند لطفا بیشتر توضیح دهید که چگونه این انتقال را انجام دهم؟

    1. سلام و احترام؛
      بله این امکان رو دارید یک نسخه روی ساب دامین، یا ساب فولدر یا حتی لوکال هاست داشته باشید و ازمون خطاهاتون رو روی اون انجام بدید. (لوکال هاست رو برای تست و بررسی و آزمون خطا پیشنهاد میکنم.)
      نکته مهم: اگر از ساب دامین یا ساب فولدر استفاده کردید وضعیت سایت در ساب دامین/ساب فولدر رو روی حالتی قرار بدید که توط ربات های موتورهای جستجو ایندکس نشن.
      آموزش انتقال وردپرس از هاست به لوکال هاست

  17. سلام ممنون از آموزش خوبتون
    من یه وبسایت دارم که ووکامرس روش نصب هست و آدرس فروشگاه mysite.ir/shop هست . حالا می خوام یه سایت فروشگاهی به صورت ساب دامین نصب کنم . چون توی توضیحات بالا گفته شده که ساب دامین mysite.ir/shop برای سئو بهتر هست خواستم بدونم چطور این تشابه اسمی و مشکل رو برطرف کنم؟
    متشکر

    1. سلام و احترام؛
      ساختار ساب دامین و ساب فولدر کاملا متفاوت هستش. مثل:
      STORE.MIZBANFA.NET
      MIZBANFA.NET/STORE
      اگر تصمیم به ریدایرکت داشته باشید می تونید از کدهای ریدایرکت ساب دامین به ساب فولدر در فایل HTACCESSاستفاده کنید.
      در صورت عدم تمایل به ریدایرکت به این مورد هم دقت داشته باشید مشکلی خاصی در آدرس دهی ها براتون وجود نداره چون ساختار آدرس ساب فولدر و ساب دامین کاملا فرق داره.

  18. سلام توضیحاتتون کامل و کاربردی هست ممنون ، در مورد ساخت اپلیکیشن اندروید و ios برای سفارش آنلاین غذا ویدئو دارید؟ لطفا در این رابطه راهنمایی کنید

  19. وسلام وقتتون بخیر
    برای یه سایت خبری با توجه به اینکه تعداد زیادی عکس استفاده میشه و فضای هاست پر میشه بهترین کار کدومه؟ افزایش و ارتقای فضای هاست؟ یا استفاده از ساب دامین dl.mysite.com و هاست دانلود؟ از نظر سئو و گوگل کدوم بهتره؟

    1. سلام و احترام؛
      برای مشاهده عکس یا ویدیو و همچنین دانلود پهنای باند مصرف میشه. استفاده از فضای ذخیره سازی مجزا حرفه ای تر هستش. همچنین ممکنه از وبسایت شما به عنوان منبع استفاده و برخی مقالات کپی و از ادرس های شما به صورت مستقیم روی سایتشون استفاده کنن.
      به عنوان مثال ممکنه که تصاویر موجود در سایت شما استفاده بشه و اون تصویر مستقیما با ادرس سایت شما فراخوانی بشه. این موارد اصطلاحا باعث سرقت پهنای باند میشه. پس اگر یک فضا با پهنای باند بالا در نظر بگیرید خیلی بهتره.
      ولی در نهایت به میزان کارایی سایت شما، نوع سایت، میزان کپی برداری اطلاعاتی و… بستگی داره.

  20. با سلام
    چطور میشه تصاویر موجود در دامین اصلی رو در ساب دامین ها استفاده کرد؟
    مثلا من یه سایت دارم به نام و ساب دامین هایی رو برای اون ایجاد می کنم، برای اینکه تصاویر و عکسهای استفاده شده در دامین اصلی رو در ساب دامین ها استفاده کنم چیکار باید کرد؟؟ یعنی عکسها فقط در دامین اصلی قرار داشته باشه و ساب دامین ها از یک محل تصاویر رو در اختیار داشته باشن(دامین اصلی)
    آیا باید برای هر ساب دامین عین همان عکسها آپلود بشه یا راه حل دیگه ای داره؟؟

    1. سلام وقت بخیر؛
      محتوای ساب دامین ها کاملا مجزا هستن و بر همین اساس دارای دیتابیس های مجزایی هم می باشند.
      می تونید یک فضای ذخیره سازی داشته باشید مثل گوگل درایو، و هر زمان تمایل داشتید اون فایل رو فراخوانی کنید و داخل وردپرس یمپورت بشه.
      یا اینکه کلا از لینک های فایل ذخیره شده در دامنه اصلی استفاده کنید که در این صورت پهنای باند دامنه اصلی مشغول میشه.

  21. سلام و احترام. ممنون از مقاله مفیدتون
    چند سوال داشتم.
    1)به غیر از مشکل محتوای مشابه اشکالات دسترسی همزمان به ساب دامین sub.domain.com از طریق آدرس domain.com/sub چیست و راه های بر طرف کردن این مشکل در دایرکت ادمین؟
    2) آیا امکان همسان سازی دو دامنه یا زیردامنه بصورت خودکار(Sync) وچود داره؟ به چه صورت؟ (منظور یک کپی کامل از سایت اصلی و دیتا بیس آن روی ساب دامنه یا ساب فولدر؟
    3) برای راه اندازی وبسایت آزمایشی بهتر است از ساب دامنه استفاده شود یا از ساب فولدر؟
    4) آیا در زیر دامنه و ساب فولدر حتما باید ورد پرس جدا نصب شود یا امکان استفاده از وردپرس دامنه اصلی هست؟
    5) تصمیم دارم برای مخاطب خارج از ایران هم سایت بزنم،(زبان انگلیسی) بهتر است از ساب دامین استفاده کنم یا از ساب فولدر یا کلا یک دامنه جدا در نظر بگیرم؟ یا شاید پلاگین WPML یا مشابه آن؟
    6) برای راه اندازی ووکامرس از ساب دامین استفاده کنم یا ساب فولدر یا مستقیم روی دامنه اصلی نصب کنم؟

    1. سلام و احترام؛
      نظریه های متعددی در خصوص ساب دامین و ساب فولدر مطرح هستش اما به لحاظ تکنیکی دو تفاوت عمده دارن:
      یکی در ساختار آدرس دهی: طبق مثال خودتون ساختار آدرس دهی ساب دامین به صورت sub.domain.com و ساب فولدر به شکل domain.com/sub هستش و برای هر ساب فولدر یا ساب دامین یک دایرکتوری با همان نام در هاست ایجاد میشه که میتونید محتوای مربوطه رو مدیریت کنید.
      تفاوت دیگر در انتقال ارزش به ریشه هست در واقع اینطور میشه گفت که ساب فولدر ارزشش رو به ریشه یا همون دامنه اصلی هم منتقل میکنه ولی ساب دامین اینطور نیست برای همین از ساختار سابدامین در وبلاگدهی استفاده میشه. در مجموعه میزبان فا رسانه های مگ و بلاگ هم بر پایه ساب فولدر راه اندازی شدن.
      امکان کپی کردن تمامی داده های سایت ها وجود داره منتهی محتوای تکراری محسوب میشن. شما میتونید کپی از دیتابیس و محتوای وردپرس داشته و یک قطعه کد اصلاح آدرس دهی روی دیتابیس اعمال کنید و کار پیچیده ای نیست اما مشکل اینه که محتوای تکراری ایجاد میشه.
      در خصوص سوال 4 هر ساب دامین یا هر ساب فولدر دارای محتوا، وردپرس و دیتابیس مجزایی هستش اگر تمایل دارید دیتابیس و ساختار ساب دامین ها مشترک باشه میتونید وردپرس شبکه راه اندازی کنید که پیشنهاد نمیشه.
      برای راه اندازی سایت دو زبانه بهتره روی همون وبسایت اصلی کار بشه و به کمک افزونه های چندزبانه کردن سایت مثل wpml که خودتون هم اشاره کردید اقدام کنید.
      در خصوص راه اندازی ووکامرس و بلاگ اصولا از ساب فولدر استفاده میشه که اعتبار دامنه اصلی بالا بره. اگر فروشگاه سنگین هست میتونید روی ساب فولدر راه اندازیش کنید هم دارای قالب متفاوتی خواهد بود هم دیتابیس ها مجزا هستن و سنگین نمیشن. از طرفی مدیریت وبسایت ها و بکاپ گیری هم راحت تر خواهد بود و در صورت بروز مشکل در دیتابیس یا وردپرس هر دو داون نخواهند شد.

  22. سلام
    اگه دامین اصلی پرستاشاپ باشه و یه ساب دامین وردپرس ایجاد کنی خطای رخ نمیده و دچار مشکل نمیشه؟؟
    ممنون

    1. سلام روزبخیر؛
      با توجه به اینکه محتوای ساب فولدرها، ساب دامین و ساب دایرکتوری ها از محتوای دامنه اصلی کاملا مجزا هستند مشکلی ایجاد نمیشه.

  23. سلام ممنونم از اموزشتون
    من میخوام یه فروشگاه ساز بزنم و میخوام با ثبت نام کاربر یه ساب دامین خودکار براش ایجاد بشه البته اسم ساب دامین توسط خود کاربر انتخاب شود
    باید چکار کنم؟
    ممنون

  24. با عرض سلام و خسته نباشید ابتدا تشکر می کنم بابت اموزشهای خوبتون
    من یه سایت طراحی کردم که یه پنل مدیریت برای اپلود ویدیو داره که ادرس ویدیو ذخیره شده در دیتابیس دامین اصلی و خود ویدیو هم در یکی از شاخه های دامین اصلی قراره ذخیره بشه. حالا اگه بخوام از ساب دامین video.test.ir استفاده کنم به چه صورت باید اپلود ویدیو را مدیریت کنم؟ اطلاعات ویدیو ذخیره شده در دیتابیس جداگانه ای ذخیره شود که مربوط به ساب دامین است؟ و همچنین مسیر ذخیره ویدیو باید در ساب دامین تنظیم کنم؟

    1. سلام و احترام؛
      دقت داشته باشید محتویات ساب دامین ها و ساب فولدر ها و همچنین دیتابیس های متصل به آن ها از وردپرس سایت اصلی و دیتابیسش مجزا هستش. یعنی ویدیویی که در وبسایت ریشه آپلود میشه آدرس متفاوتی در سایت اصلی داره و اگر همین ویدیو رو در ساب دامین آپلود کنید آدرس فراخوانیش کاملا متفاوت هست. میتونید همون ویدیو آپلود شده روی سایت و آدرس اون رو در سایر وبسایت ها هم استفاده کنید و یا اینکه به صورت مجزا آپلودشون کنید منتهی در هر دو صورت پهنای باند هاست مشغول خواهد شد.

  25. سلام وقت بخیر
    تو فیلم آموزشی بعد ساخت ساب دامین blog.رو اول آدرس وارد نمیکنه
    من انجام دادم خطای404 داد
    لطفا راهنمایی بفرمایید

    1. سلام واحترام؛
      زمانی که ساب دامین ایجاد می کنید با توجه به انکه همچان خالی هست و داده ای در اون مسیر وجود نداره طبیعیه که با خطای 404 مواجه بشید.
      زمانی که در این مسیر فایلی قرار میدید یا سیستم مدیریت محتوای مد نظرتون رو نصب می کنید این خطا هم رفع میشه.

  26. درود؛

    من نمی تونم آدرس داکیومنت روت رو تغییر بدم (طبق روشی که توضیح دادید) که آدرس ساب دامنه با آدرس ساب فولدر دامنه اصلی باز نشه.
    راه حل جایگزینش چیه؟

    1. سلام و احترام؛
      در صورتی که پیکربندی سرور شما به گونه ای است که فولدر ساب دامین در مسیر HOME ایجاد می گردد مشکلی نخواهید داشت.

      1. درود؛
        فولدر ساب دامین درون public_html ایجاد می شه و طبق متن آموزشی شما حتا با آدرس دامنه اصلی هاست هم باز می شه اما به طور کامل نه.

  27. سلام
    من ساب دامین رو ایجاد کردم اما در دایرکت ادمین
    سایت الان با دو آدرس blog.domain.com و domain.com/blog در دسترسه
    امکانش هست داخل دایرکت ادمین اولی رو به دومی ریدایرکت کنم؟ لطفا راهنمایی کنید

  28. با سلام و وقت بخیر
    ممنون از توضیحات خوبتون اما من وقتی میخوام ساب دومین ایجاد کنم گزینه ای تحت عنوان sub domain برای من در سی پنل نمایش داده نمیشه امکانش هست بفرمایید چطور باید به این مورد دسترسی پیدا کنم؟ با تشکر

  29. سلام سی پنل بروزرسانی جدید امده نحوه ساخت ساب دامین در هاست سی پنل جدید بزارین

    1. سلام و احترام؛
      ساخت ساب دامین و اضافه کردن دامنه همگی به بخش domains منتقل شده است.

  30. سلام وقت بخیر ما میتونیم با استفاده از این ساب دومین از شرکت دیگه هاست دانلود بخریم و اون هاست دانلود را با استفاده از ip اون هاست اون رو وصل کنیم به هاست اصلی اگر درست است لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام روزبخیر؛
      بله چنین امکانی وجود دارد و با یک ساب دامین و دو رکورد A می توانید این اتصال را برقرار کنید. پیشنهاد می شود آموزش زیر را مطالعه نمایید:
      نحوه اتصال هاست سی پنل به هاست دانلود
      آموزش اتصال ساب دامین هاست دایرکت ادمین به هاست دانلود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *