آموزش های سی پنل

آموزش مشاهده میزان منابع مصرفی سایت در هاست سی پنل

سرعت وب سایت و قدرت هاست یکی از موضوعاتی است که می تواند روی عملکرد کلی سایت و میزان رضایت کاربران نقش مهمی را ایفا کند. سرعت یک وب سایت با عواملی مثل CPU یا RAM ارتباط مستقیم دارد. در صورتی که در وب سایت شما از منابع CPU و RAM تعیین شده برای آن فراتر برود، وب سایت همچنان در دسترس کاربران می ماند اما با زمان بارگیری به شدت کاهش پیدا می کند. به همین دلیل بررسی میزان منابع مصرفی سایت می تواند یکی از موضوعاتی باشد که باید مدنظر صاحبان وب سایت ها قرار بگیرند. در این مقاله از پایگاه دانش میزبان فا تصمیم داریم آموزش مشاهده میزان منابع مصرفی سایت در هاست سی پنل را در اختیار شما همراهان عزیز قرار دهیم.

موضوعاتی که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد، به شرح ذیل است:

آموزش مشاهده میزان منابع مصرفی سایت به کمک cpanel

در این مقاله آموزشی شما را با نحوه مشاهده میزان منابع مصرفی سایت در هاست سی پنل آشنا می کنیم. در سرویس های هاست اشتراکی برای هر وب سایت منابع خاصی در نظر گرفته می شود که این منابع شامل میزان خاصی از پردازنده یا CPU، حافظه یا RAM ،Hard Disk هارد دیسک و تعداد پردازش های (Process) همزمان روی آن وب سایت می باشد. هر گاه یکی از موارد فوق مانند پردازنده، RAM و یا درخواست های همزمان به میزان حداکثر استفاده شود، سایت کاربران با کندی در لود و مدیریت، همچنین اختلال در عملکرد وب سایت روبه رو می گردد و در دقایقی ممکن است از دسترس خارج شود که در این شرایط خطای 508 یا Error 508 Resource Limit is Reached مشاهده خواهید نمود.

مشاهده میزان منابع مصرفی سایت در سی پنل

این مورد می تواند به صورت لحظه ای و در زمان های مختلف روی دهد. زیرا فقط در مواقعی که مصرف منابع به حداکثر میزان مجاز برای سرویس می رسد مشکل کندی رخ می دهد و در سایر مواقع مشکلی وجود نخواهد داشت. شما از طریق کنترل پنل هاست خود و با استفاده از گزینه Resource Usage می توانید منابع مصرفی سرویس خود را به طور دقیق و به صورت نمودار گرافیکی مشاهده نمایید. جهت دسترسی به این بخش به منظور بررسی میزان منایع مصرفی می توانید مراحل زیر را دنبال نمایید:

  1. در ابتدا باید وارد هاست سی پنل خود شوید.
    آموزش نحوه ورود به کنترل پنل هاست سی پنل
  2. سپس از طریق قسمت Metrics گزینه Resource Usage را انتخاب نمایید. (ممکن است این گزینه تحت عنوان CPU and Concurrent Connection Usage در کنترل پنل شما نمایش داده شود.)
    بررسی میزان منابع مصرفی هاست سی پنل
  3. در صفحه مربوط به میزان مصرف منابع شما می توانید خلاصه ای از اطلاعات مربوطه را مشاهده نمایید. بسته به میزان استفاده از منابع مصرفی حساب خود، ممکن است با یکی از وارد زیر مواجه شوید:
    • Your site had no issues in the past 24 hours: این بدین معنا است که در 24 ساعت گذشته سایت شما هیچ مشکلی را نداشته و محدودیتی اعمال نشده است.
    • Your site has been limited within the past 24 hours: اگر این پیام را در dashboard خود مشاهده کردید، باید بدانید که در 24 ساعت گذشته حداقل یک محدودیت منابع برای وب سایت شما ایجاد شده است. سی پنل اطلاعات بیشتری را در مورد ایتکه کدام منبع یا منابع باعث ایجاد چنین محدودیتی شده اند را به شما نشان می دهد.
    • Your site might hit resource limits soon: این هشدار زمانی نمایش داده می شود که احتمال اینکه در آینده نزدیک حساب شما با محدودیت در خصوص میزان منابع مصرفی رو به رو شود، وجود داشته باشد. سی پنل اطلاعات لازم درباره اینکه کدام یک از منابع در معرض خطر محدودیت هستند را نشان می دهد تا بتوانند آنها را اصلاح نمایید.
  4. اگر می خواهید جزئیات مربوط به میزان منابع مصرفی در خصوص حساب خود را بررسی نمایید باید در صفحه Resource Usage روی «Details» کلیک کنید. بدین ترتیب جزئیات میزان مصرف منابع مصرفی همراه با نمودار گرافیکی برای شما باز شود.
    چگونه از میزان منابع مصرفی هاست سی پنل مطلع شویم
  5. در این مرحله نمودار گرافیکی میزان مصرف سایت شما به همراه جزئیات کامل نمایش داده خواهد شد.
    به صورت پیش فرض سی پنل اطلاعات مربوط به میزان مصرف منابع را برای روز جاری نمایش می دهد. برای تغییر فاصله زمانی نمایش داده شده می توانید گزینه «Timeframe» را انتخاب و محدوده زمانی مورد نظر خود را اعمال کنید. با استفاده از گزینه «Time Unit» نیز می توانید فاصله بین نقاط داده های نمایش داده شده در نمودار را تنظیم نمایید. 
    بررسی میزان مصرف منابع در هاست سی پنل
  6. با کلیک روی Snapshots شما می توانید عکس های فوری مربوط به میزان منابع مصرفی وب سایت خود را مشاهده نمایید. با توجه به اینکه وب سایت شما در کدام یک از حالت های مصرف قرار گرفته باشد، ممکن است یک لیست از فرآیندها و همچنین لیستی از داده های پایگاه داده نمایش داده شود. شما می توانید با به شکل زیر اطلاعات این بخش را بررسی نمایید:
    1. به کمک دکمه های فلش قرار گرفت می توانید تصاویر را به ترتیب مشاهده نمایید.
    2. تقویم موجود کنار صفحه به شما کمک می کند تا بتوانید یک تاریخ مشخص را انتخاب نمایید.
    3. با استفاده از باکس لیست اسنپ شات می توانید زمان مشخصی را انتخاب نمایید.

    نحوه بررسی میزان منابع مصرفی در هاست سی پنل

در ادامه گزینه های موجود در بخش Current Usage که همان بخش اصلی مربوط به اطلاعات میزان منابع مصرفی است به همراه توضیحات لازم جهت درک مفهوم هر کدام از این گزینه ها ارائه شده است. پس همچنان با ما همراه باشید.

بررسی میزان مصرف منابع سایت در سی پنل

اطلاعاتی که در صفحه Current Usage سی پنل می توانید در خصوص میزان منابع مصرفی وب سایت خود مشاهده کنید، شامل موارد زیر است:

  • CPU Usage: این قسمت مربوط به حداکثر مصرف منابع CPU اختصاص داده شده به هر حساب کاربری می باشد. مصرف بیش از حد از منابع CPU می تواند سرور را دچار اختلال و کندی کند که این موضوع بسیار مهم بوده و می بایست حتما به آن توجه شود.
  • Input/output Usage: محدودیت IO توان عملیاتی کاربران را کنترل می کند که بر حسب KB/s محاسبه می شود. زمانیکه از حد مجاز مصرف این منابع بیشتر شود، عملیات ها با کندی انجام شده یا متوقف خواهند شد زیرا IO یکی از منابع کمیاب در هاست اشتراکی می باشد.
  • Entry Processes: این قسمت جهت کنترل پردازش های ورودی ها می باشد . بهترین راه برای فهم این نوع از محدودیت ها، برخی از اسکریپت های وب می باشد که می توانند توسط بازدیدکنندگان وب سایت ها به صورت همزمان اجرا شوند. این محدودیت نیز بدین منظور مهم می باشد که از عدم عملکرد صحیح وب سرور آپاچی جلوگیری می نماید.
  • Processes: این قسمت تعداد پردازش های سایت را محدود می کند به طوری که زمانیکه این تعداد به حداکثر میزان تعریف شده رسید، پروسس جدیدی قابل اجرا نخواهد بود تا زمانیکه یکی از پروسس ها به اتمام برسد. این موضوع می تواند از بروز حملات DDos جلوگیری نماید.
  • Faults: این قسمت تعداد Entry Processes و virtual RAM نادرست می باشد که توسط سیستم ثبت شده است.

کاربرانی که با مشکل کندی سرعت و اختلال در عملکرد سایت خود مواجه هستند می توانند از این قسمت وضعیت منابع مصرفی خودرا بررسی نمایند و در صورتیکه حداکثر مصرف منابع فعلی را دارند می توانند سرویس هاست خود را به پلن های بالاتر با منابع قابل استفاده ی بیشتری ارتقا دهند تا مشکل آن ها رفع گردد.

چگونه از cpanel استفاده کنیم؟

4.1/5 - (40 امتیاز)

درناز خیبرگیر

چند سالی است که کار ترجمه را دنبال کرده و اکنون در زمینه تولید محتوا فعالیت می کند. او در حال حاضر به تیم تحریریه میزبان فا پیوسته است.

‫۲۶ دیدگاه ها

  1. با سلام
    ممنون بابت مطالب , اگر اشکالی ندارد از تجربیات تان استفاده کنم.
    این تصاویر چه چیزی را نشان می دهند؟
    نمودار یک ماه اخیر سایت .
    گزارش مصرف سایت

    1. سلام و احترام
      ضمن عرض تشکر بخاطر بازدید از میزبان فا،
      وب سایت شما از نظر میزان استفاده از ram و cpu مشکل چندانی ندارد، اما تعداد پروسس های لحظه ای وب سایت شما بسیار بالاست یا بهتره بگیم، تعداد پروسس های لحظه ای وب سایت شما بیشتر از ظرفیت هاست شما در این زمینه است.
      منظور از پروسس های لحظه ای = تعداد بازدیدکنندگان همزمان وب سایت شما هستش.
      در حال حاضر وب سایت شما به همین دلیل با مشکل لود مواجه است و طبق نتایج آنالیز ما، وب سایت شما در 18 کشور جهان با مشکل هنگی و کندی مواجه است و در سایر کشور های جهان نیز با خطای time out مواجه است.
      نتایج آنالیز وب سایتتون رو میتونین از لینک زیر مشاهده کنید:
      http://r.h-t.co/en/a4fa140a-b38e-e611-80c2-0003ff7328cc

  2. سلام خدمت اساتید گرامی!
    اگر مقدوره وضعیت وب سایت بنده رو با توجه به تصویر زیر که مربوط به نمایش میزان مصرف از منابع در 7 روز گذشته هست رو بگید. بسیار ممنون میشم.
    2016-12-27_224131

    1. سلام و احترام
      طبق نتایجی که ارسال نموده اید، وب سایت شما برخی از لحظات از تمام منابع cpu استفاده می کند و این ممکن است باعث کندی در وب سایت شما شود.
      موفق باشید.

        1. سلام و احترام
          بله، یا این که افزونه های پرمصرف خود را غیرفعال کنید و یا این که هاست خود را به پلن های قوی تر ارتقاء دهید. سیستم تبلیغات کلیکی هم که داخل سایتتون هست رو هم یک مرتبه برای یک روز غیرفعال کنید و نتیجه رو بررسی کنید.

  3. درود
    بنده یه سایت تفریحی و سرگرمی دارم قالب بنده هم کاملا اصولی نوشته شده فضای هاست بنده 10 گیگ هست و فضای پهنای باندم ماهانه 30 گیگ می باشد متاسفانه یه سری پلاگین ها رو غیر فعال کردم الان مشکل پهنای باند واسم پیش اومده مصرف سایتم یعنی از 30 گیگ هم رد شده رتبه الکسای سایتم 8500 هست ولی یه سایتی که مشابه من هست و رتبش 90 هست ولی مصرفش 15 گیگ هست این مشکل از کجاست ممنون میشم راهنمایی کنین

    1. سلام و وقت بخیر،
      این موضوع به عوامل خیلی زیادی بستگی داره و باید سایت شما از هر نظر مورد بررسی قرار بگیره تا مشخص بشه مصرف زیاد منابع شما به چه دلیلی هستش.
      اگر مصرف بالایی دارید استفاده از کش، بهینه سازی تصاویر و کاهش حجم اونها، بهینه سازی قالب وبسایت و… میتونه تا حد زیادی مصرف این میزان از پهنای باند را بهبود ببخشه. همچنین اگر از ویدئو در سایتتون استفاده میکنید پیشنهاد میشه که از سرویس‌هایی مثل آپارات برای قرار دادن ویدئو استفاده کنید تا پهنای باند زیادی از دست ندین.
      موفق باشید.

  4. من وارد پنل هاستم شدم و مطابق با همین آموزش پیش رفتم ولی CPU and Concurrent Connection Usage را در سی پنل خودم در هاست وردپرسم که میزبان فا داشتم مشاهده نکردم ؟ آیا دلیل خاصی داره

    1. سلام، در صورتی که از هاست مخصوص وردپرس استفاده می‌کنید، محدودیتی روی cpu برای این نوع هاست‌ا اعمال نشده و برای همین سیستم محدود کننده روی این هاست‌ها هم فعال نیست که بتونید مشاهده کنید.
      پیشنهاد می‌کنم به کمک آموزش‌های GTmetrix و جستجو عبارت رفع خطا مقالاتی که برای بهبود سرعت سایت ارائه شده رو مطالعه کنید و ازشون استفاده کنید.

  5. سلام وقتتون بخیر
    بنده چند وقتیه که وقتی می خوام برای بار اول وارد سایت و پنل وردپرسم بشم با خطای 503 service unavailable مواجه میشم ولی برای بار دوم که وارد میشم مشکلی نیست. از مدیر هاستم پرسیدم گفت منبع اختصاصی سایتت پرشده باید به سرویس پربازدید ارتقا بدی که احتمالا باید هزینه دوبرابری رو پرداخت کنم بصورت ماهیانه. بعد توی نت جستجو کرد مبه سایت شما برخورد کردم که خیلی قشنگ توضیح دادید. می خواستم بپرسم شما علت این نوع خطا رو میدونید. ممنون میشم راهنماییم کنید. این هم عکسی از منابع مصرف سایتم از سی پنل:

    http://uupload.ir/files/hffr_untitled78.jpg

    1. سلام، مصرف منابع هاست شما در حال بالا رفتن هست و یه مدت دیگه پاسخگوی این میزان بازدید سایت نخواهد بود. همونطور که هاستینگ هم گفتن باید ارتقا بدین.

  6. ممنونم از پاسخگویی تون.پس به علت بالارفتن مصرف منابع هاستم هست که با خطای 503 مواجه میشم؟ بعد ممنون میشم بفرمایید که چه قسمتی از نمودار نشان دهنده بالارفتن منبع هاست هست. و اینکه ایا ارتقا آن هزینه زیادی خواهد داشت. ببخشیدسوال هام زیاد شدند.

    1. اگه دقت کنید نمودار تو آخرین ماه در سطح بالاتری قرار داره و مصرف CPU تا 80 درصد هم رسیده، در صورتی که در ماه اول اصلا تغییراتی توی نمودار نیست و یک خط تقریبا صاف هست.
      هزینه بستگی به هاستینگی که استفاده می‌کنید داره. در صورت تمایل میتونید از هاست ایران میزبان‌فا استفاده کنید که قیمتش تا سال 99 تغییری نخواهد کرد.
      https://mizbanfa.net/iran-web-hosting/

  7. ممنونم قیمت هاتون خیلی خوبن. ببخشید الان من پلن 50 گیگی رو بگیرم دیگه این مشکل CPU برام پیش نمیاد؟ بعد می تونید کاملا انتقال بدید هاستم رو بدون اینکه در مطالب وردپرس و تنظیمات دیگم مشکلی بوجود بیاد. بعدش اینکه باید به هاستم اطلاع بدم که دارم هاست جدید میگیرم؟ لطفا ایمیل یا راه ارتباطی بدید که سوال های دیگم رو بپرسم ممنونم

    1. سلام، این مورد بستگی به میزان بازدید و مصرف سایتتون داره. برای این موضوع از طریق چت آنلاین با واحد فروش در ارتباط باشید که سایتتون رو بررسی و بهترین پلن رو بهتون پیشنهاد بدن.
      هنگام انتقال هیچ مشکلی برای سایت شما پیش نمیاد و همه چیز به خوبی کار خواهد کرد. نیازی به اطلاع رسانی هم نیست.

  8. و اینکه این پلن دوم 50 گیگی آیا پربازدید هست؟ سرورش داخل ایرانه؟ و اینکه دچار کندی و افت سرعت نخواهم شد؟

  9. سلام
    منابع مصرفی سایت من 10% هم استفاده نداره.
    یعنی مشکل منابع نیست
    ولی موقع ساخت سای مپ یا بازسازی تصاویر تایم آوت میده
    نمیدونم چرا
    max_execution_time = 1500
    max_input_time = 1500

    هم گذاشتم
    بازم این ارور میاد

    راهکاری هست!؟

    ممنون

    1. سلام روزبخیر؛
      در برخی سرورها بر اساس تنظیمات این بخش تحت عنوان CPU and Concurrent Connection Usage یا Resource Usage نمایش داده میشه.

      1. باسلام و عرض وقت بخیر

        2 سوال داشتم

        1. بنده هیچ کدوم از این گزینه ها رو در هاست سی پنلم ندارم!! میشه راهنمای بفرمایید؟
        2. چرا مثلا سایت میزبان فا که از سایت های مطرح در زمینه سایت و … هست، از روش هایی برای جلوگیری از نظرات بیهوده و مثلا کپچا استفاده نکرده؟

        1. سلام و احترام؛
          گزینه های نمایش داده شده در هاست به تنظیمات سرور میزبان شما بستگی دارد در خصوص سوال دوم از افزونه ضد هرزنامه استفاده می شود.

    1. سلام روز بخیر؛
      دایرکت ادمین هم چنین قابلیتی رو ارائه کرده.
      برای این منظور میتونید به مسیر زیر مراجعه کنید:
      در هاست دایرکت ادمین از بخش your account روی گزینه Site Summary / Statistics / Logs کلیک کنید.

      در صفحه باز شده می تونید اطلاعاتی در خصوص میزان مصرف منابع هاست کسب کنید. در ستون Current Usage این امار درج شده.
      همچنین در این صفحه می تونید روی نام دامنه مد نظرتون کلیک کنید تا آمار و ارقام مربوط به بازدید سایت هم در اختیارتون قرار بگیره.

  10. سلام
    من از شرکتی هاست با رم 4 گیگ و سی پی یو 4 گیگ خریدم
    رم مشخص است 4 گیگ است
    ولی cpu بصورت درصد نشان میدهد و من نمیتوانم بدانم ایا 4 است یا 1
    ممنون میشم راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *