آموزش های وردپرس

آموزش رفع خطای Make favicon small and cacheable در GTmetrix

یکی از خطاهایی که کمتر ممکنه در هنگام تست سرعت سایت توسط GTmetrix باهاش مواجه بشین با نام Make favicon small and cacheable نمایش داده میشه که مربوط به فاوآیکون یا نمادک سایت هست که در پنجره مرورگر به صورت یک تصویر نمایش داده میشه. با استفاده از فایوآیکون شما میتونید یک تصویر با فرمت png، jpg یا در حالت بهترش ico رو در اندازه‌های 16*16 یا 32*32 پیکسل به عنوان نماد سایت انتخاب کنید و در تب مرورگر نمایش بدین. از اونجایی که فاو آیکون به صورت ثابت هست و ممکنه تا سالها تغییری در اون ایجاد نکنید، بهتره کاری کنید که اولا با هر بازدید از صفحه، درخواست HTTP برای لود فاوآیکون ارسال نشه و دوما هم اینکه با کش کردن فاوآیکون کاری کنید که مدت زمان بیشتری در حافظه کش مرورگر بازدیدکننده‌ها باقی بمونه.

در این آموزش از پایگاه دانش میزبان‌فا قصد دارم به نحوه برطرف کردن ارور Make favicon small and cacheable در Yslow جی تی متریکس بپردازم که با استفاده از این آموزش میتونید تصویر فاوآیکون سایت رو بهینه سازی کرده و از درخواست‌های اضافی برای لود تصویری که سالها ممکنه تغییرش ندین، جلوگیری کنید.

فاوآیکون یا favicon چیست؟

قبل از اینکه به نحوه برطرف کردن خطا بپردازم لازمه تا ببینیم اصلا فاوآیکون چیست؟ favicon همونطوری که از اسمش مشخصه یک آیکون کوچک از لوگوی سایت شما را میتونه تشکیل بده که در کنار عنوان تمامی صفحات وردپرس نمایش داده شده و کاربران آن را مشاهده کنند. در نمونه تصویر زیر میتونید فاوآیکون استفاده شده را برای پایگاه دانش میزبان‌فا مشاهده کنید.

فاوآیکون یا favicon چیست؟

همونطور که در تصویر بالا میبینید در کنار عنوان هر تب آیکون‌هایی قرار داره که هنگام مراجعه به سایت مورد نظر به ما نمایش داده میشوند و هر زمان که صفحه‌ای را بوکمارک کنیم و یا بین انبوهی از تب‌های باز شده در مرورگر قرار بگیریم با استفاده از فاوآیکون به راحتی قادر خواهیم بود تا صفحه مورد نظر را باز کرده و مشاهده کنیم.

آموزش رفع خطای Make favicon small and cacheable در GTmetrix

همونطور که در خطا Make favicon small and cacheable هم میبینید گفته شده که آیکون سایت رو کاری کنید که هم کوچک باشه و هم اینکه قابلیت کش رو براش فعال کنید. پس برای اینکه بتونیم بهینه سازی روی آیکون سایت داشته باشیم باید این دو هدف رو دنبال کنیم.

1. بهینه سازی و کاهش حجم Favicon

قبل از اینکه حجم فاو آیکون رو کم کنید ابتدا باید از اندازه درست و فرمت درست استفاده کنید. اولین کاری که برای ساخت یک آیکون مناسب باید در نظر بگیرید اندازه اون هست. شما میتونید اونو در اندازه 16*16 یا 32*32 پیکسل بسازید. دومین نکته که خیلی هم مهم هست و برای مرحله کش کردن آیکون میتونه بهتر کمکتون بکنه انتخاب فرمت مناسب هست. فرمت مناسب برای فاوآیکون روی ico. قرار داره و بهتره به جای استفاده از فرمت‌های png، jpg یا svg از این فرمت فایل استفاده کنید. در صورتی که فرمت فایل شما به این شکل نیست میتونید به کمک برنامه‌هایی مثل فتوشاپ فرمتش رو به ico. تغییر بدین و یا اینکه با کلیک روی دکمه زیر به وبسایت معرفی شده رفته و بعد از آپلود فایل با فرمت دیگه، خروجی فاوآیکون با فرمت ico رو دریافت کنید.

real favicon generator

با استفاده از این سایت شما میتونید آیکون سایتتون رو که با فرمت‌های png، jpg، svg یا هر فرمت دیگه هست به فرمت ico تبدیل کنید. بعد از اینکه آیکون ساخته شد باید اونو داخل سایت خودتون اضافه کنید.

افزودن فاوآیکون در HTML

برای اضافه کردن فاوآیکون در سند HTML یا سایتی که به صورت HTML طراحی شده و فاقد سیستم مدیریت محتوا یا دیتابیس هست، کافیه به کمک تگ link آیکون رو در صفحه خودتون تعریف کنید تا در تب مرورگر نمایش داده بشه. برای این کار کافیه از کد زیر داخل تگ HEAD استفاده کنید. دقت کنید که این تگ باید قبل از تگ بسته <head/> قرار بگیره.

<link rel="shortcut icon" href="/images/favicon.ico" type="image/x-icon" />

به جای images/favicon.ico/ در قطعه کد بالا هم باید آدرس فاوآیکون خودتون رو وارد کنید.

افزودن فاوآیکون در وردپرس

برای اضافه کردن favicon به وردپرس با استفاده از تنظیمات قالب وردپرس باید این امکان در تنظیمات قالب تعریف شده باشد. ممکنه تا امکان اضافه کردن قاوآیکون در قالب شما وجود نداشته باشه بنابراین اگر چنین نبود میتونید تا از روش کدنویسی استفاده کنید. برای این مورد ابتدا وارد پیشخوان وردپرس شده و سپس به مسیر نمایش> سفارشی سازی مراجعه کنید. بعد از اینکه صفحه سفارشی سازی برای شما باز شد مشابه تصویر زیر روی دکمه هویت سایت کلیک کنید تا وارد بخش مربوط به تغییر فاوآیکون در وردپرس شوید.

رفع خطای Make favicon small and cacheable در GTmetrix

بعد از کلیک روی گزینه هویت سایت مشابه تصویر زیر با این صفحه مواجه خواهید شد، حالا کافیه تا از بخش انتخاب تصویر که در قسمت نمادک سایت قرار داره تصویر فاوآیکون دلخواه خودتون را که در اندازه 16*16 پیکسل آماده کردید را انتخاب کرده و آپلود کنید. در نهایت بعد از آپلود شدن فایل روی دکمه ذخیره کلیک کنید تا فاوایکون مورد نظر به سایت شما اضافه شود.

رفع خطای Make favicon small and cacheable در GTmetrix

افزودن فاوآیکون در جوملا

در صورتی که از جوملا استفاده می‌کنید کافیه فایل فاوآیکون رو که با نام favicon.ico در مسیر پوشه قالب آپلود کنید. یعنی بعد از اینکه وارد File Manager هاست شدید به مسیر public_html/joomla/templates مراجعه کنید. سپس پوشه قالبی که ازش استفاده می‌کنید رو باز کرده و فایل آیکون رو در این پوشه آپلود کنید.

2. فعال کردن کش برای فاوآیکون

همونطور که در بالا هم اشاره کردم فایل فاوآیکون جزو چیزهایی هست که تا سالها تغییری نمیکنه و بهتره کاری کنیم که با مدیریت کش این نوع فایل، مدت زمان ماندن در حافظه کش مرورگر رو به دلخواه خودمون بیشتر کنیم. برای این کار میتونید طبق add expires headers عمل کرده و با اضافه کردن کد زیر داخل فایل htaccess. کاری کنید که فایل فاوآیکون برای مدت بیشتری در حافظه کش مرورگر باقی بمونه.

# Enable expirations
ExpiresActive On 
# Default directive
ExpiresDefault "access plus 3 month"
# My favicon
ExpiresByType image/x-icon "access plus 1 year"

همونطور که تو خط آخر میبینید برای فایل‌های تصویری که به صورت فاوآیکون هستند تعیین شده که به مدت یک سال در حافظه کش قرار بگیرند که با انجام این کار شما اقدام به کاهش تعداد درخواست HTTP کردید و باعث میشه که سرعت سایت هم بیشتر و بهتر بشه.

امیدوارم که این آموزش هم مورد توجه شما قرار گرفته باشه و با استفاده از اون تونسته باشید رفع خطای Make favicon small and cacheable در Yslow جی تی متریکس رو برطرف کنید. اگر در رابطه با این آموزش سوال یا مشکلی برای شما پیش اومده در بخش دیدگاه‌ها اعلام کنید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشم.
5/5 - (1 امتیاز)

علی یزدان پرست

حدود 8 سالی هست که در زمینه میزبانی وب به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، علی یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های میزبان فا را توسعه می دهد، علی به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

یک دیدگاه

  1. سلام
    من سایتمو توی gtmetrix انالیز کردم زمان لود سایت 29 ثانیه بود و بیشتر این تایم رو Favicon دربر گرفته که وضعیت رو 302 میزنه و ساز هم 0 زده
    یبار فاوآیکن رو برداشتم دوباره تنظیم کردم، یبارم مستقیم توی روت سایت گذاشتم اما خطا همچنان باقی بود
    میتونید راهنمایی کنید چرا توی لود فاوایکن این مشکل وجود داره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *