آموزش مدیریت سرور

انواع پارتیشن سرور و دستور نمایش پارتیشن بندی

انواع پارتیشن سرور و آشنایی با آن ها قبل از نصب ملزوماتی مثل پنل های مدیریتی از جمله سی پنل ضرورت زیادی دارد. شما در ابتدا باید با پارتیشن های اصلی سرور آشنا باشید و بدانید که سرور چطور باید تقسیم بندی شود تا سرورتان بهترین عملکرد را داشته باشد. برای اینکه بدانید پارتیشن بندی سرور چیست؟ یک سیستم کامپیوتری را تصور کنید که قرار است پارتیشن بندی شود یک درایو اصلی برای نصب و راه اندازی سیستم عامل دارد و می توانید بنابر نیاز هارد را به بخش هایی تقسیم بندی کرده و از درایوهای ایجاد شده برای موارد مختلف بهره ببرید. در سرور نیز روال به همین شکل است. همگی واژه root را شنیده اید باید بگوییم زمان خرید سرور مجازی لینوکسی پر سرعت شما پارتیشن های تعریف شده ای را می بینید که root از پارتیشن های اصلی و اولیه سرور لینوکسی است در ادامه در این آموزش از پایگاه دانش میزبان فا به انواع پارتیشن سرور لینوکسی و بهترین پارتیشن بندی در لینوکس اشاره می کنیم.

اگر مدیر سرور هستید یا سرور اختصاصی تهیه کرده اید قطعا درباره پارتیشن بندی سرور قبل از نصب پنل مدیریت هاست یعنی همان کنترل پنل سی پنل نیاز به اطلاعات دارید، باید بدانید که اگر بر روی پارتیشن های پیش فرض خود لینوکس سی پنل را نصب کنید ممکن است در آینده با شلوغ شدن سرور و افزایش تعداد یوزرها دچار مشکل شوید پس در ادامه این مقاله آموزشی همراه باشید تا بدانید پارتیشن بندی چیست و با انواع پارتیشن های در سرور لینوکس آشنا شوید.

پارتیشن بندی سرور چیست؟

پارتیشن بندی به فرایند تقسیم هارد دیسک به بخش های منطقی مختلف، که هر کدام از بخش ها می توانند بطور جداگانه کار کنند، گفته می شود و این کار معمولا به دلایل مختلفی انجام می شود به عنوان مثال برای:

  • استفاده از چندین سیستم عامل روی یک هارد
  • استفاده از فایل های سیستمی مختلف در پارتیشن ها
  • مدیریت بهتر فضا
  • تنظیمات امنیتی مختلف در پارتیشن ها
  • بکاپگیری آسان تر
  • و…

در حقیقت زمانی که درباره پارتیشن بندی صحبت می کنیم در واقع در مورد نحوه سازمان دهی دیتای شما بر روی دیسک حرف می زنیم.

سارا خیلی خلاصه به شما میگه پارتیشن بندی سرور چیست و چرا استفاده میشه؟

انواع پارتیشن سرور و مشاهده آنها

ادمین سرورهای لینوکسی فرایند پارتیش بندی را برای مدیریت دستگاه های ذخیره سازی، اصلاح فایل های سیستمی و آماده سازی برای استفاده، حذف دیتا و رفع ارورها انجام میدهند. پس برای مدیریت بهینه نیاز است که دستگاه های ذخیره سازی و  هاردها را در سیستم لینوکس پارتیشن بندی کنید. حتما می پرسید چگونه در سرور لینوکسی خود پارتیشن ایجاد کنیم؟ بهترین پارتیشن بندی برای نصب سی پنل چیست؟ پارتیشن بندی و فرمت دستگاه های ذخیره سازی در سرورهای لینوکسی از وظایف کلیدی و مهم مدیر سرور است چرا که به طور مستقیم بر عملکرد و مدیریت بهتر سیستم عامل تاثیر خواهد داشت. در ادامه نحوه مشاهده پارتیشن های سرور را به شما آموزش می دهیم.در زیر انواع پارتیشن های سرور را نام برده ایم و در ادامه مقاله به شرح هر کدام خواهیم پرداخت.

دستور نمایش پارتیشن های سرور لینوکس

جهت نمایش پارتیشن های سرور برای پیکربندی سی پنل ابتدا به کمک آمورش اتصال به سرور لینوکسی با برنامه PuTTY وارد محیط SSH سرور شوید و سپس از طریق دستور زیر می توانید پارتیشن های سرور را مشاهده کنید.

lsblk

دستور نمایش پارتیشن های سرور لینوکس

لازم به ذکر است که در سرورهای مجازی پارتیشن های چون var, tmp و home بصورت خودکار ساخته می شوند اما در سرورهای اختصاصی باید بصورت دستی پارتیشن بندی صورت گیرد.

انواع پارتیشن بندی سرور

1- پاریتشن root 

پارتیشن روت (root) اصلی ترین پارتیشن سرور شماست که با / نیز نمایش داده می شود. پارتیشن root محل نگهداری فایل های سیستمی و اجرایی برنامه ها، سرور ایمیل، وب سرور و بطور کلی تمامی اطلاعات شما است. در وبسایت رسمی سی پنل میزان حجم اختصاص داده شده به این پارتیشن 40 گیگ توصیه شده است و اگر از اکانت های بیشتری میزبانی میکنید بهتر است فضای بیشری را به آن اختصاص دهید.

نکته: توجه داشته باشید که پارتیشن بندی خودکار آلمالینوکس برای سرورهای سی پنل بهینه نشده است به همین دلیل فقط یک پارتیشن root با حجم بالا و یک پارتیشن home با حجم پایین ایجاد می کند.

2- پارتیشن swap

لینوکس از پارتیشن swap جهت گسترش حافظه در دسترس یا رم، برای پردازش های خود استفاده میکند و معمولا در حین نصب سیستم عامل میزان فضای آن را مشخص می کنیم.  مقدار حجم توصیه شده برای swap دو برابر مقداری است که به رم سرور اختصاص داده اید یعنی به عنوان مثال اگر 2گیگ به رم سرور اختصاص داده اید پس برای swap باید 4 گیگ اختصاص دهید. البته با استفاده از دستورات mkswap و swapon نیز می توانید پس از نصب سیستم عامل نیز آن را تنظیم کنید.

mkswap
swapon

3- پارتیشن boot

این پارتیشن با دستور cd /boot نمایش داده می شود. پارتیشن boot محل نگهداری بوت لودرها و فایل های مورد نیاز برای راه اندازی سیستم عامل است و از آنجایی که تنها برای خواندن کرنل لینوکس از آن استفاده می شود نیاز به حجم بالایی ندارد، توصیه شده اگر سرور اختصاصی دارید بین 2 تا 4 گیگ برای آن کافیست.

cd /boot

4- پارتیشن home

برای نمایش این پارتیشن از دستور cd /home می توان استفاده کرد. محتویات پارتیشن home اطلاعات یوزرها و دایرکتوری ها است. توصیه شده که پس از ایجاد پارتیشن های دیگر میزان فضای مانده را به این پارتیشن اختصاص دهید.

cd /home

5- پارتیشن var

این پارتیشن توسط دستور cd /var در محیط لینوکس نمایش داده می شود و حاوی داده های متغیر است که معمولا مخصوص دیتابیس mysql است و تنظیماتی از قبیل لاگ ها، ایمیل ها و … را در خود ذخیره می کند. میزان حجم اختصاص داده شده به این پارتیشن بین 3 تا 25 گیگ است اما توصیه شده است که حداقل 4 گیگ به var اختصاص دهید آن هم به دلیل ذخیره کردن لاگ های دیتابیس و حجم های بسیار بالاتر فضای دیسک را اشغال خواهد کرد.

cd /var

6- پارتیشن tmp

این پارتیشن وظیفه نگهداری از فایل های موقت سرور لینوکس را به عهده دارد و توسط دستور /tmp نمایش داده می شود. بسته به توزیع لینوکسی که استفاده می کنید مدیریت آن متفاوت و  سیستم ممکن است فایل های موقت در این دایرکتوری را در زمان های خاصی حذف کند به عنوان مثال Ubuntu با هر بار راه اندازی مجدد محتویات tmp را حذف می کند.

/tmp

7- پارتیشن var/tmp/ 

این پارتیشن تمام فایل های موقت و دیتابیس ها را در خود ذخیره می کند و به هر میزان که دیتابیس کاربران بالاتر می رود اندازه این پارتیشن نیز بالا می رود و در صورتیکه فضای آن پر شود شما عملا قادر نخواهید بود هیچ کاری بر روی دیتابیس خود انجام دهید و منجر به crash خواهد شد پس در صورتیکه قصد میزبانی از یوزرهای زیاد در سرور را دارید به عنوان مثال 10 یوزر، حداقل فضای مورد نیاز برای این پارتیشن 80 گیگ خواهد بود ناگفته نماند که بعدها و با گسترش کارتان نیز می توانید به حجم اضافه کنید. جهت نمایش این پارتیشن می توانید از دستور /var/tmp استفاده کنید.

/var/tmp

8- پارتیشن usr

این پارتیشن وظیفه نگهداری لاگ های سی پنل، آپاچی و دیگر پلاگین هایی که بر روی سرور نصب می شوند به عهده دارد و عمدتا برای سرورهای سی پنل استفاده می شود. این پارتیشن به صورت خودکار در سرورهای مجازی ایجاد می شود. برای نمایش آن می توانید از دستور cd /usr استفاده کنید. میزان فضای اختصاصی توصیه شده برای این پارتیشن بین 16 تا 20 گیگ است.

cd /usr
با استفاده از دستورات fdisk و parted می توانید اقدام به ایجاد پارتیشن در سرور لینوکس کنید که یک مبحث وسیع است و می بایست به طور جداگانه به آن پرداخته شود.

سوالات متداول درباره پارتیشن بندی سرور لینوکس

  • منظور از پارتیشن بندی چیست؟
    پارتیشن بندی به معنی جداسازی بخش های مختلف هارد دیسک است.
  • انواع پارتیشن بندی کدامند؟
    به طور کلی دو نوع پارتیشن وجود دارد: Primary partition یا پارتیشن اولیه و Extended partition یا پارتیشن توسعه یافته که از این میان Primary partition پارتیشن اصلی است که می توانید بر روی آن سیستم عامل نصب کنید.
  • آیا می توان swap را غیر فعال کرد؟
    مقدرا حافظه اختصاص داده شده به swap باید 2 برابر رم یعنی بیش از 4 گیگ باشد با این حال اگر سرور شما حافظه رم کافی دارد و نیازی به فضای swap ندارید یا خروجی سیستم شما با این تعویض به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند می توانید swap را غیر فعال کنید.
  • چه فایل هایی در usr هستند؟
    usr/ شامل دستورات، کتابخانه ها و دیتاهای فقط خواندنی است.

انواع پارتیشن سرور با توجه به نیازهای اصلی و اساسی و همچنین عملکرد مورد انتظار سرور، تعریف می شوند. اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم پارتیشن بندی سرور چیست؟ اینگونه می توان پاسخ داد که به عمل تقسیم بندی فضای هارد پارتیشن بندی گفته می شود که انواع مختلفی دارد. در وهله اول باید بررسی شود که نیاز شما برای تهیه این سرور چیست و قرار است در آینده چه چیزهایی روی سرور نصب شود؟ پس از آن، به پارتیشن های اصلی و پارتیشن بندی کل هارد دیسک فکر کنید با تعیین استرارتژی بهترین پارتیشن بندی در لینوکس را خواهید داشت در حقیقت شما باید با توجه به نیازتان از میان 8 مدل پارتیشن تعریف شده برنامه ریزی کنید. در این مقاله با تعریف پارتیشن بندی سرور و نیز انواع پارتیشن های سرور آشنا شدید البته باید توجه داشته باشید که لینوکس همه چیز را به عنوان فایل یا دایرکتوری برای خواندن و نوشتن در نظر می گیرد و دستوراتی که در این مقاله عنوان کرده ایم برای نمایش و مشاهده دایرکتوری ها یا پارتیشن ها استفاده می شوند البته خلاف روال معمول که هر شخص بعد از خرید سرور کانفیگ آن را نیز برعهده داشت و می بایست وظایفی چون مدیریت سرور و کانفیگ ان را به ادمین سرور محول می کرد، سرور کانفیگ و مدیریت شده میزبان فا نیاز به پارتیشن بندی و کانفیگ های اولیه ندارد و تمام این موارد مطابق با نیازهای سایت شما به صورت کاملا رایگان از طرف تیم پشتیبانی سرور میزبان فا صورت می گیرد. دیگر دغدغه پارتیشن بندی و کانفیگ سرور را نداشته باشید… 😍

سرورهای کانفیگ شده و اماده میزبان فا

5/5 - (1 امتیاز)

محتوای تیمی کار شده

تیم تحریریه میزبان فا موضوعات کاربردی را جمع آوری کرده و بهترین عناوین را گلچین می کند سارا صالحی و نرسی مزداب تحقیقات را آغاز و آن را تحریر می کنند، امید لیرکی نتیجه تحقیقات را یکبار دیگر به شیوه ویدیویی ارائه می دهد و محدثه اسماعیلی نیز کل محتوا را بررسی، تکمیل و مورد ادیت نهایی قرار می دهد سپس آن را برای موتورهای جستجو بهینه می کند. محتوایی که اکنون مطالعه می کنید حاصل تلاش و تحقیقات چندین روزه تیم تحریریه میزبان فا است. 🙂

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *