آموزش های وردپرس

آموزش نحوه رفع خطای داخلی سرور در وردپرس

پیغام خطای Internal Server Error در وردپرس

معمولا خطاهایی که با هر نوع سیستم مدیریت محتوا با اون مواجه میشید مختلف هستند و به هر دلیلی ممکنه تا برای سایت شما پیش بیان که به دلایل مختلفی با چنین خطاهایی مواجه شوید. یکی از خطاهای رایج خطای داخلی سرور در وردپرس یا همون خطای 500 در وردپرس هستش که اونو با خطای HTTP 500 Internal Server Error هم می‌شناسیم و حتما چه در سایت خودتون و یا چه سایت دیگران با این خطا تا به حال مواجه شدید. برای رفع خطاهای این چنین در وردپرس راه‌های گوناگونی وجود داره که می‌بایست همه این راه‌ها را طی کنید تا در نهایت ببینید که دلیل بروز این خطا چی بوده تا مشکل را برطرف کنید.

توجه : این مطلب آموزشی در تاریخ 23 بهمن 1398 مورد بازبینی و ویرایش قرار گرفته است.

در این مقاله از پایگاه دانش میزبان‌فا قصد دارم به نحوه برطرف کردن خطای 500 در وردپرس و حل مشکل HTTP 500 Internal Server در وردپرس بپردازم، پس تا انتها همراه ما باشید.

هاست مخصوص وردپرس

آموزش رفع خطای 500 در وردپرس

خطای internal server error 500 صرفا مختص وردپرس نبوده و همونطور که از نام اون مشخصه به دلیل عدم ناسازگاری در کدهای و دلایل دیگه در سایت رخ میده. بنابراین قبل از هر کاری ابتدا باید بررسی کرده و ببینید دلیل بروز خطا به چه دلیلی میتونه باشه و در نگاه اول اگر به یک متخصص بگید که با چنین خطایی مواجه شدید نمیشه به طور قطع گفت که دلیل بروز خطا از چی بوده، بنابراین اگر هنگام تغییر در فایل‌های وردپرس و ویرایش قالب یا افزونه چنین خطایی را مشاهده کردید یا به هر دلیل دیگه با تغییرات به وجود اومده باید دقیقا به شرح اون بپردازید. اما اگر بعد از چند روز به سایت مراجعه کردید و چنین خطایی را دیدین که دلیلش هم مشخص نیست باید تمامی راه‌هایی که در این مقاله ذکر میشه را برای رفع مشکل خطای داخلی سرور در وردپرس(خطای 500) طی کنید. البته در برخی موارد این خطا صرفا در صفحه ورود به پیشخوان وردپرس ظاهر میشه و عملا شما با خطای HTTP 500 Internal Server در صفحه اصلی سایت مواجه نخواهید شد.

آموزش رفع خطای داخلی سرور در وردپرس

1. بررسی فایل htaccess.

رایج‌ترین دلیل بروز خطای 500 در وردپرس و ارور HTTP 500 Internal Server به دلیل مشکل در فایل htaccess. رخ میده، بنابراین وارد هاست خودتون بشید و سپس به File Manager هاست مراجعه کنید، بعد از این مرحله به مسیر public_html مراجعه کنید، در اینجا فایلی با نام htaccess. قرار داره که در کنار پوشه‌های wp-content، wp-admin و wp-includes قرار داره.

هاست سی‌پنل

اگر از هاست سی‌پنل استفاده می‌کنید، روی دکمه Settings کلیک کنید و سپس گزینه Hidden را انتخاب کنید تا فایل‌های مخفی به شما نمایش داده شوند.

آموزش رفع خطای داخلی سرور در وردپرس

حالا بعد از اینکه فایل به شما نمایش داده شد روی اون راست کلیک کرده و نام فایل را به چیزی مثل htaccess_old. تغییر نام بدین و آدرس سایت خودتون را وارد کنید و صفحه را رفرش کنید تا ببینید مشکل برطرف شده یا نه، اگر که برطرف شده بود حالا به پیشخوان وردپرس وارد شده و به مسیر تنظیمات> پیوندهای یکتا مراجعه کرده و یکبار روی دکمه ذخیره تغییرات کلیک کنید تا فایل htaccess. جدید مجددا ساخته شود.

هاست دایرکت ادمین

در هاست دایرکت ادمین هم بعد از اینکه وارد File Manager شدید و به مسیر public_html مراجعه کردید روی دکمه Rename که در مقابل فایل htaccess. قرار داره کلیک کرده و نام فایل را به چیزی مثل htaccess_old. تغییر نام بدین و آدرس سایت خودتون را وارد کنید و صفحه را رفرش کنید تا ببینید مشکل برطرف شده یا نه، اگر که برطرف شده بود حالا به پیشخوان وردپرس وارد شده و به مسیر تنظیمات> پیوندهای یکتا مراجعه کرده و یکبار روی دکمه ذخیره تغییرات کلیک کنید تا فایل htaccess. جدید مجددا ساخته شود.


2. افزایش میزان حافظه PHP

اگر خطای HTTP 500 Internal Server را فقط در صفحه ورود به پیشخوان وردپرس مشاهده کردید باید میزان حافظه PHP هاست را افزایش دهید. برای این منظور وارد File Manager هاست شده و سپس به مسیر public_html/wp-admin مراجعه کنید. حالا یکی فایل جدید با نام PHP.ini در این پوشه بسازید و کد زیر را داخل فایل قرار دهید.

memory=64MB

حالا فایل رو ذخیره کرده و مجددا به صفحه ورود به پیشخوان وردپرس مراجعه کنید تا ببینید مشکل شما برطرف شده است یا خیر، معمولا اگر دلیل خطا به خاطر میزان حافظه رخ داده باشه با این روش حل خواهد شد، در صورتی که مشکل برطرف نشد می‌تونید کد زیر را در فایل wp-config.php قرار بدین که در مسیر public_html قرار داره، چرا که ممکنه تا با کد قبلی حجم حافظه براتون افزایش پیدا نکنه.

define('WP_MEMORY_LIMIT', '64M');

اما اگر با استفاده از روش‌های بالا موفق به اضافه کردن این حجم نشدید اصلا نگران نباشید. کافیه با استفاده از مقاله جامع آموزش افزایش محدودیت حافظه php در وردپرس اقدام به اضافه کردن حجم حافظه PHP در وردپرس بکنید و در نهایت بررسی کرده و ببینید که آیا با این روش موفق به رفع مشکل 500 در وردپرس شدید یا نه!


3. غیرفعال کردن افزونه‌های وردپرس

اگر تا اینجای کار با روش‌های قبلی موفق به رفع خطا نشدید دلیل دیگه که میتونه باعث وجود این خطا باشه به دلیل ناسازگاری افزونه‌ها با مشخصات سرور هاست شما خواهد بود. به همین خاطر بیشترین خطایی که در وردپرس رخ میده هنگام نصب افزونه در وردپرس و فعال کردن اون هستش که به دلیل عدم استفاده از هاست مناسب وردپرس با این خطا مواجه می‌شوند. برای رفع خطای HTTP 500 Internal Server در حالتی که افزونه‌ها دلیل اون باشند ابتدا وارد پیشخوان وردپرس شده و یکباره کلیه افزونه‌ها را غیرفعال کنید. سپس افزونه‌ها را تک تک فعال کنید و با فعال کردن هر افزونه سایت را رفرش کنید تا به افزونه‌ای که ایجاد مشکل کرده برسید. در این صورت میتونید با بررسی کدهای افزونه یا انتخاب یک افزونه جایگزین خطای 500 در وردپرس را برطرف کنید. البته فراموش نکنید که حتما به نویسنده افزونه این مورد را هم گزارش بدین که در آپدیت بعدی افزونه مورد بررسی قرار بگیره. 😀

عدم دسترسی به پیشخوان وردپرس

خُب، همونطور که در بالا اشاره شد ممکنه تا این خطا در صفحه ورود وردپرس پیش اومده باشه و قادر نباشید به پیشخوان وردپرس دسترسی داشته باشید، بنابراین در این حالت قادر نیستید تا افزونه‌ها را غیرفعال کنید. برای این کار ابتدا وارد هاست خود شده و به مسیر phpmyadmin مراجعه کنید. سپس در پایگاه داده وردپرس به جدول wp_options مراجعه کرده و سپس به دنبال فیلد active_plugins بگردید و بعد از یافتن روی دکمه Edit کلیک کنید.

آموزش رفع خطای 500 در وردپرس و رفع مشکل internal server error 500 وردپرس

حالا در صفحه باز شده مشابه تصویر زیر مقدار option_value را به a:0:{} تغییر داده و روی دکمه Go که در انتهای صفحه قرار داره کلیک کنید تا کلیه افزونه‌های شما غیرفعال شوند.

آموزش رفع خطای 500 در وردپرس و رفع مشکل internal server error 500 وردپرس


4. آپلود مجدد هسته وردپرس

در نهایت اگر با این روش ها هم مشکل شما برطرف نشد آخرین راهکار عملی اینه که جدیدترین نسخه وردپرس را دانلود کرده و جایگزین نسخه فعلی کنید. برای این منظور بعد از دانلود فایل ZIP وردپرس، پوشه wp-content و فایل wp-config.php را از فایل زیپ حذف کنید و سپس پوشه‌ها و فایل‌های باقی مونده را از پوشه wordpress به مسیر اصلی اون برگردونید. حالا یک بار دیگه خروجی فشرده‌ای از این فایل‌ها با فرمت zip تهیه کرده و با آپلود کردن، آنها را با فایل‌ها و پوشه‌های دیگر در هاست خود جایگزین کنید تا در صورتی که مشکل ارور 500 در وردپرس از هسته وردپرس بوده برطرف بشه. البته دلیل این مشکل در این روش بسیار کم خواهد بود. برای اطلاعات بیشتر می‌تونید تا از نحوه بروزرسانی وردپرس در حالت به‌روزرسانی دستی وردپرس استفاده کنید.

امیدوارم که این آموزش هم مورد پسند شما واقع شده باشه و با استفاده از اون تونسته باشید خطای 500 در وردپرس را برطرف کنید. در صورتی که حین کار با این آموزش سوالی برای شما پیش اومده و مشکلی داشتید یا اینکه راه‌های دیگری برای رفع خطای داخلی سرور یا همون خطای 500 وردپرس(HTTP 500 Internal Server) می‌شناسید در بخش دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید تا مقاله را به‌روزرسانی کنیم.
4.6/5 - (31 امتیاز)

علی یزدان پرست

حدود 8 سالی هست که در زمینه میزبانی وب به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، علی یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های میزبان فا را توسعه می دهد، علی به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

‫۵۲ دیدگاه ها

  1. با سلام

    از مجموعه قدرتمند میزبان فا بسیاااااااااااار ممنونم که این همه آموزش های رایگان را با بیانی ساده در اختیار عموم قرار داده است. مشکلم با غیرفعال کردن افزونه ها در هاست حل شد.

  2. با سلام و وقت بخیر
    یک سوال داشتم..اون جایی که گفتین {فایل جدید با نام PHP.ini در پوشه wp-admin بسازید }
    برای قرار دادن کدی که فرمودین بازم باید پوشه بسازیم؟؟؟ درسته؟؟؟
    یعنی یک پوشه به این نام memory=64MB که در داخل پوشه PHP.ini قرار میگیره.درسته؟؟؟

    1. سلام وقت بخیر؛
      php.ini یک فایل هستش داخل این فایل قطعه کد رو درج میکنید.

    1. سلام و احترام؛
      چه خطایی دریافت میکنید؟
      مطمئن هستید سرورتون در دسترس هست؟

  3. لطفاً این را هم اضافه کنید که ممکن است در روت هاست فایل htaccess داشته باشید که ممکن است تداخل ایجاد کند.

    1. دقیقا مشکل من همین بود.یعنب کامنت هارو نمیخوندما حالا حالا سر کار بودم.احسنت به شما

      1. سلام و احترام دوست عزیز؛
        در راهکار اول یعنی بررسی فایل htaccess. دقیقا به همین موضوع اشاره شده است. می توانید در خصوص رفع مشکل بخش اول را کامل مطالعه نمایید.

  4. سلام وقت بخیر . سایت وردپرسی من از دیروز این پیغام رو‌میده :
    این صفحه کار نمی‌کند درحال حاضر نمی‌تواند این درخواست را انجام دهد.
    HTTP ERROR 500
    آیا با روشهایی که در بالا گفتید درست میشه یا مشکل از جای دیگست .
    ممنون میشم راهنمایی کنید .
    متشکرم .

    1. سلام روز بخیر؛
      بله شایع ترین دلایل بروز خطای 500 در این مقاله به همراه راه حل ذکر شدن.
      به احتمال خیلی زیاد با یکی از 4 روش ذکر شده مشکلتون باید حل بشه. 🙂

    1. سلام روز بخیر،
      مواردی که داخل مقاله ذکر شده از شایع ترین دلایل بروز خطای 500 هستن.
      در صورتی که موفق به رفع نشدید این مورد رو با پشتیبانی هاست مطرح کنید.

  5. سلام من وردپرس رو به همراه قالب از لوکال هاست به سی پنل انتقال دادم تمام قوانین هم انجام دادم من تا الان خیلی این کارو کردم اولین بار به هم ارور 500 داده هر چیزی رو هم که چک می کنم درست می تونی راهنماییم کنید مشکل کجاست

    1. سلام وقت بخیر؛
      نسخه php هاستتون رو هم تغییر بدید و بررسی کنید ارور رفع شده یا خیر.

  6. دستتون درد نکنه عالی بود فقط بعدش باید فایل htaccses_old و حذف کنم یا نه؟
    حذف کردنش اشکالی داره؟

    1. سلام روز بخیر؛
      اگر فایل جدید htaccses ایجاد شده دیگه به فایل قبلی نیازی ندارید . 🙂
      دقت کنید اگر کد یا مورد خاصی رو به فایل قبلی اضافه نکردید میتونید حذفش کنید.
      چون با مراجعه به مسیر پیوندهای یکتا یک فایل htaccses با کدهای پیش فرض براتون ساخته میشه.

  7. سلام لطفا راهنمایی کنید.
    پشتیبانی هاست علت رو از خود سایت عنوان کرد.
    خطای فایل erro_log
    [25-Oct-2019 18:02:01 UTC] PHP Fatal error: Cannot access property WP_Recovery_Mode::$cookie_service in /home/test/public_html/wp-includes/class-wp-recovery-mode.php on line 80

    1. سلام وقت بخیر؛
      بله این لاگ به هسته وردپرستون اشاره داره همونطور که داخل مقاله گفته شد بر اساس راهکار چهارم یعنی 4. آپلود مجدد هسته وردپرس اقدام کنید.

  8. دمتون گرم؛ جدیدا هر مشکلی که توی وردپرس برخمی‌خورم و گوگل می‌کنم، خدا خدا می‌کنم شما بیاین بالا توی نتایج جستجو.
    چند روز هست که از سایتم clone گرفتم اما ارور 500 می‌داد؛ کلافه شده بدم که فارسی سرچ کردم. مشکلم با روش فایل htaccess حل شد.
    دمتون گرم

  9. با سلام و سپاس از سایت خوبتون؛
    مشکل من با هیچ یک از راه‌حل‌های مذکور حل نشد بلکه به صورت ناخواسته اطلاعات پایگاه داده در wp-config.php با مقادیر پیش فرض اولیه جایگزین شده بودند که با اصلاح connection string مشکل رفع شد.

    1. سلام و احترام؛
      در خصوص تجربتون و شیوه رفع که فرمودید لطفا توضیح بدید تا اگر کاربردی هستش به مقاله اضافه و برای کاربرانی که با مشکل شما مواجه شدن کاربردی و موثر واقع بشه.

  10. سلام آقا سایت من گهگاهی حطای وردپرس رو که یک خطا بسیار مهم در سایت شما رخ داده لطفا ایمیل خود را بررسی کنید نشون میده اینو گاهی توی پیشخوان و‌گاهی تو خود سایت میده بعضی وقت ها http 500 میده دلیلش چی میتونه باش خستم کرد هر‌راهی رو امتحان میکنم ولی نمیشه .

  11. ممنونم از توضیحات جامعتون…
    ولی مشکل بنده از این دست مشکلات نبود…
    برای بنده تمامی اطلاعات داخل فایل کانفیگ پاک شده بود ک علشو نفهمیدم هنوز!
    میتونید مشکل من هم به روش هاتون اضافه کنید…
    من رفتم فایل کانفیگ خام رو پیدا کردم اطلاعاتمو ک از قبل ذخیره کرده بودم توش اضافه کردم بعدش توی هاستم اپلود کردم درست شد!

    1. سلام و احترام؛
      خوشحالیم مشکلتون رفع شده.
      ممنون که اطلاعاتتون رو به اشتراک میگذارید.

  12. سلام وقت بخیر
    ممنون بابت راهکارهایی که عنوان کردید اما یک سوال داشتم. سایت من با پی سی و لپ تاپ باز میشه. در گوشی های آیفون و ویندوزفون هم باز میشه. تنها با گوشی های اندروید مشکل داره و ارور HTTP ERROR 500 میده. باز هم باید تمام راه ها رو طی کنم یا نه میشه مشکل رو محدودتر کرد؟
    تشکر

    1. سلام روزبخیر؛
      ریشه اصلی ارور 500 به وبسایتتون بر میگرده اگر در گوشی اندرویدی همچنان این خطا وجود داره ولی در سایر دستگاه ها مشکل رفع شده می تونید کش مرورگر گوشی رو خالی و مجددا بررسی کنید.

  13. با سلام وتشکر از ایت مطلب بسیار مفید و آموزنده
    مشکل من با افزایش حافظه php حل شد .
    تجربه : مقدار 128 منطقیه

  14. سلام خسته نباشید.واقعا سایت خوبی دارین
    یه مشکلی که دارم وقتی روی افزودن افزونه میزنم برای خطای 500 میاره.میشه کمک کنید

    1. سلام روزبخیر؛
      گاها وجود افزونه باعث بروز چنین خطایی میشه. پیشنهاد میکنم ابتدا در خصوص افزایش میزان حافظه PHP و همچنین تغییر ورژن php هاست اقدام کنید. سپس مجددا افزونه رو نصب کنید. اگر مشکل همچنان پابرجا بود فایل htaccess رو حذف (قبلش یک نسخه از این فایل رو روی سیستم دانلود کنید تا اگر مشکلی پیش اومد قادر باشید اون رو مجددا روی هاست آپلود کنید.) و به بخش تنظیمات> پیوندهای یکتا مراجعه و یکبار روی دکمه ذخیره تغییرات کلیک کنید تا این فایل مجددا ساخته بشه.

  15. با سلام .
    فرم سفارش یک محصول چاپی نیاز به تصویر ارسالی مشتری داره . هنگامی که در فرم ارسال شده در سفارشات ووکامرس برای دانلود عکس آپلودی سفارش محصول کلیک می کنم این خطا رو دریافت میکنم .
    فرم با گرویتی فرمز ساخته شده و با ادانز گرویتی فرمز به محصول ووکامرس اضافه شده. البته در قسمت مربوط به مشاهده فرمز میتونم دانلود کنم . اما در قسمت سفارشات امکان این کار نیست.
    لطفا راهنمایی بفرمایید متشکرم

  16. سلام . من هر کاری که گفتید انجام دادم ولی متاسفانه سایت درست نشد که نشد .

  17. سلام
    ضمن تشکر فراوان مشکل من با راهکار اول درست شد. فقط یه سوال اینکه آیا با ساختن مجدد htaccess بازدید سایت کاهش پیدا نمی کنه؟

  18. درود
    ضمن تشکر و خسته نباشید
    مشکل من با این ایرور اصلا به این جاها نمیرسه و در فراخوانی نصب ورد پرس این ایرور رو میده و برای نصب نمیره

  19. با سلام خدمت شما
    من گاهی با خطای 500 مواجه میشم و بعد از مدتی (حدود 1 ساعت) دیگه با این خطا مواجه نمیشم. منظورم اینه که گاهی سایت بالا میاد و گاهی باین خطا مواجه میشم. از نظر شما کدامیک از دلایلی که ذکرکردید در مورد سایت من صدق می کنه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *