موارد لازم راه اندازی فروشگاه اینترنتی

پیش نیاز راه اندازی فروشگاه اینترنتی + 9 گام مهم

فروشگاه اینترنتی
بدون دیدگاه

کاربران اغلب سوال می کنند که برای شروع کار و راه اندازی وبسایت فروشگاهی به چه مواردی نیاز خواهیم داشت و کلا هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی به طور تقریبی چه میزان خواهد بود؟ ابتدا با پیش نیازهای لازم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی آشنا شوید تا بدانید باید از کجا شروع کرد و سپس برآور هزینه کنید همه چیز به این 9 گام بستگی دارد. در رسانه نکست میزبان فا با شما همراه هستیم تا بگوییم چه مواردی نیاز است تا یک فروشگاه اینترنتی داشته باشید.

موارد لازم جهت راه اندازی فروشگاه اینترنتی چیست؟

هر فروشگاه اینترنتی فارغ از نوع فعالیت خود موارد و پیش نیازهای خاصی دارد. این پیش نیازها هزینه های ناشی از تاسیس فروشگاه آنلاین را مشخص می کنند. بر اساس اینکه شما چه مواردی تهیه کنید هزینه های تاسیس سایتتان نیز متغیر خواهد بود. پیش نیازهای کلی راه اندازی وبسایت فروشگاهی به شرح زیر است:

  • تعیین هدف از تاسیس سایت
  • تعیین بازار هدف فروشگاه اینترنتی
  • انتخاب نام دامنه مناسب برای وبسایت
  • تهیه یک هاست خوب برای سایت
  • انتخاب سیستم مدیریت محتوا
  • تهیه قالب فروشگاهی مناسب
  • تهیه گواهی SSL
  • دریافت مجوز های لازم
  • تهیه درگاه پرداخت اینترنتی

1- هدف از تاسیس فروشگاه آنلاین چیست؟

به نظر شما پیش نیازهای لازم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی چیست؟ قطعا داشتن انگیزه و انتخاب بازار هدف! همه ما می دانیم که اگر قصد شروع کاری را داشته اما بازار هدف و مخاطب مورد نظرمان را درست انتخاب نکنیم قطعا در آن حوزه شکست خواهیم خورد. راه اندازی فروشگاه اینترنتی نیز مستلزم همین قضیه است اگر قصد پیاده سازی یک فروشگاه آنلاین دارید ابتدا مشخص کنید تصمیم دارید در چه زمینه ای فعالیت کنید؟ سپس بررسی کنید چه محصول یا خدماتی را قرار است ارائه دهید؟ در نهایت باید ببینید چه کسانی مخاطب هدف شما هستند و سپس سایت را برمبنای این گروه راه اندازی کنید. حتی رنج سنی مخاطب، جنسیت، نوع خدمات و… نیز در این مرحله باید مشخص شود.

2- تعیین بازار هدف برای فروشگاه آنلاین

در گام بعدی با به فکر انتخاب کالا با بازار فروش وسیع باشید به عنوان مثال دو فروشگاه اینترنتی وجود دارد یکی در حال فروش موبایل و دیگری در زمینه فروش وسایل بازی کودک فعالیت دارد. بنظر شما کدام یک طیف وسیع تری از مشتریان را خواهد داشت؟
قطعا فروشنده لوازم بازی کودک مخاطبینی را دارد که اولا ازدواج کرده دوما کودکی دارند. در چنین شرایطی افراد زیادی فیلتر خواهند شد اما در خصوص مورد دیگر، قطعا فروشگاه موبایل مخاطبین عام تری را پوشش خواهد داد. پس دید شما در خصوص انتخاب کالایی که قصد دارید در فروشگاه اینترنتی خود عرضه نمایید از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع انتخاب کالا در پیشرفت شما بسیار موثر است.

3- انتخاب نام دامنه مناسب برای فروشگاه اینترنتی

دامنه نشان دهنده برند و نام فروشگاه شما است. به عنوان مثال مجموعه میزبان فا دامنه mizbanfa.net را برگزیده است. عوامل بسیار مهمی در انتخاب نام دامنه دخیل هستند که باید در نظر بگیری و حتما به این نکته توجه کنید که دامنه هویت شماست و نمیتوان پس از زحمات زیاد روی سایت، به یکباره نام دامنه را عوض کرد!
اینکه نام دامنه به چند شکل مختلف نوشته شود می تواند کاربر را گمراه کند. به عنوان مثال دامنه نقش جهان به شکل های زیر نوشته می شود و باعث گمراهی کاربر خواهد شد چرا که بازدیدکننده نمیداند کدام یک آدرس صحیح دامنه شما بوده است.

  1. naghshejahan (پیچیدگی)
  2. naqshejahan (چندگانه نویسی)
  3. naqshjahan (احتمال عدم درج برخی کاراکترها)

در واقع هر زمان نام دامنه خود را در اختیار شخصی قرار می دهید می بایست حالت چندگانه نوشتن را نداشته باشد و کاربر بداند دامنه شما شامل چه حروفی است. برای انتخاب نام دامنه می توانید از ابزارهای آنلاین پیشنهاد دامنه کمک بگیرید یا یک برگه سفید برداشته تمام ایده های خود را یادداشت نمایید در نهایت بهترین نام بر اساس فاکتورهای مذکور یا ترکیبی از آن ها را انتخاب کنید.

4- انتخاب یک هاست خوب

پیشنهاد می شود در همین ابتدای کار از یک هاست خوب و مناسب استفاده کنید تا ذهن شما عاری از هر گونه مسئله ای همچون ضعیف بودن هاست، سرعت پایین، کمبود منابع و… باشد. این تفکر که از یک هاست با منابع کم و سطح پایین استفاده کنیم تا موجب کاهش هزینه گردد و بعد آن را تغییر دهیم تفکر کاملا اشتباهی است چرا که کمبود منابع و مشکلات مذکور می تواند در سرعت و به تبع آن در سئوی سایت شما تاثیر گذار باشد و نتوانید ضررهای وارده را جبران نمایید.

هاست ووکامرس Nvme میزبان فا متناسب با نیاز فروشگاه های وردپرسی بزرگ بهنیه سازی شده و قدرت پردازشی بسیار خوبی دارد بنابراین انتخاب خوبی برای سایت های فروشگاهی محسوب می شود.

مشاهده پلن های هاست مخصوص فروشگاه اینترنتی

پیش نیاز فروشگاه انلاین

پایین بودن سرعت هاست و رفع مشکلات مربوط به آن می تواند زمان زیادی از شما بگیرد. بنابراین توصیه می کنیم در همین ابتدای کار از یک سرویس خوب و مناسب استفاده نمایید تا دچار مشکلات احتمالی نشوید. اگر بودجه کافی برای خرید هاست ووکامرس را ندارید، میتوانید از هاست وردپرس میزبان فا نیز استفاده کنید.

فرض کنید تعداد منوهای وبسایت شما زیاد بوده و آن را ویرایش کرده اید اما زمان ذخیره می بینید که هیچ کدام از تنظیمات اعمال نشده و متوجه می شوید درخواست های سمت سرور به دلیل کمبود منابع با مشکل مواجه شده و تمامی پیکربندی ها را از دست داده اید! هاست های مختلف محدودیت های مختلفی نیز دارند.

💡 بیشتر بدانید: هاست چیست؟

مواد لازم برای آنلاین شاپ

بنابراین انتخاب هاست خوب و مناسب از پیش نیازهای اصلی راه اندازی فروشگاه اینترنتی محسوب می شود. مجموعه میزبان فابه صورت حرفه ای نسبت به ارائه سرویس های میزبانی وب به شرح بالا اقدام نموده است. جهت دریافت مشاوره رایگان میتوانید با شماره 02191001379 نیز تماس حاصل کنید.

5- انتخاب سیستم مدیریت محتوا

حالا که قصد راه اندازی وبسایت فروشگاهی دارید باید بگویم یکی از مهمترین دوراهی های انتخاب برای شما انتخاب درست سیستم مدیریت محتوا است. چرا که اگر خودتان قصد اداره آن را دارید و میدانید که دانش کافی در این زمینه را هم ندارید و میخواهید از هزینه های اضافی جلوگیری کنید پس بهتر است به توصیه ما در این بخش به خوبی دقت کنید. وردپرس یکی از معروف ترین و بهترین سیستم های مدیریت محتوا در سرتاسر دنیا است و راهکار مناسبی برای شماست. این سیستم مدیربت محتوا با پشتیبانی از زبان فارسی و یادگیری آسان به شما کاربران امکان می دهد تا بدون دانش برنامه نویسی و وبمستری وبسایتی مفید و پرمحتوا اعم از فروشگاهی، بلاگی و … داشته باشید و خودتان مدیریت وبسایت را بر عهده بگیرید.

💡 بیشتر بدانید: وردپرس چیست؟

حالا سوال اینجاست که چرا سیستم مدیریت محتوای وردپرس را برای راه اندازی فروشگاه انتخاب کردیم؟ در ادامه مهم ترین دلایل این انتخاب میپردازیم تا دید بازتری داشته باشید.

تعدد توسعه دهندگان وردپرس

وردپرس در ایران به صورت خوبی پشتیبانی می شود. توسعه دهندگان بسیار زیادی در ایران وجود دارند که خیلی راحت و با کمترین هزینه اقدامات و امکانات مورد نظر شما را اجرایی می کنند. از سوی دیگر وبسایت های آموزشی و منابع معتبر مختلفی وجود دارند که میتوانند شما را در حل مشکلات وردپرسی همراهی کنند.

منبع عالی برای توسعه سایت

اگر روزانه به مخزن وردپرس مراجعه نمایید متوجه می شوید که افزونه های متعددی نوشته و منتشر شده اند. به اینصورت به کمک افزونه ها می توان امکانات مورد نظر را به وبسایت اضافه کرد و نیازی نیست به دنبال برنامه نویس باشید. برای این منظور تنها کافیست به وبسایت wordpress.org مراجعه کنید.

فراوانی برنامه نویس در ایران

اگر به هر دلیلی افزونه ای پیدا نکردید که قابلیت مدنظر شما را به وبسایت اضافه نماید، خیلی راحت قادر خواهید بود برنامه نویسانی را برای سایت خود انتخاب کنید که با سرعت بالا فرایند مد نظر شما را انجام دهند. از طرفی انتخاب برنامه نویس برعهده شماست. به عنوان مثال از بین 20 تا برنامه نویس خیلی راحت می توانید شخصی که تخصص بالاتر دارد و قیمت مناسب تری ارائه می کند را انتخاب کنید در نهایت در کمترین زمان ممکن نیاز برای فروشگاه مرتفع خواهد شد.

هزینه های جانبی بسیار پایین وردپرس و ووکامرس

وقتی برنامه نویسان زیادی در ایران و توسعه‌دهندگان زیادی در دنیا وجود داشته باشند که افزونه های حرفه ای و عالی را به صورت رایگان منتشر می کنند و از طرفی پشتیبانی عالی وردپرس در ایران وجود داشته باشه هزینه های جانبی شما برای راه اندازی و توسعه وبسایت فروشگاهی کاهش خواهد یافت این موارد مهمترین دلایلی هستند که وردپرس و ووکامرس را انتخاب کردیم که در شروع راه اندازی یک فروشگاه های اینترنتی می توانند به شما خیلی کمک کنند.

6- تهیه بهترین قالب فروشگاهی وردپرس

اگر در گام پنجم، طراحی اختصاصی سایت را به یک برنامه نویس سپرده اید نیازی به تهیه قالب ندارید در غیر اینصورت باید بدانید نصب قالب فروشگاهی آغازی بر شروع طراحی سایت شما است. ما در این راهنما سیستم مدیریت محتوای وردپرس را پیشنهاد کردیم که توسط ووکامرس به فروشگاه مجهز می شود که در نهایت پس از نصب قالب، وبسایت فروشگاهی خود را در بستر اینترنت آپلود میکنید.

💡 بیشتر بدانید: قالب وردپرس چیست؟

دقت داشته باشید می بایست متناسب با نوع فعالیت و حوزه کاری، قالبی با امکانات مربوطه تهیه کنید که در راهنمای قالب وردپرس چیست به نکات بسیار مهم در انتخاب قالب اشاره کردیم و پیشنهاد میشود که آن را مطالعه کنید.

7- تهیه گواهی SSL

در نظر داشته باشید که اگر هر نوع وبسایتی دارید که میخواهید از طریق آن کسب و کارتان را گسترش دهید و از انواع موتورهای جستجو انتظار دارید آن را برای کاربران مفید و کارامد بداند باید حداقل تدابیر امنیتی مد نظر گوگل را هم رعایت کنید.

  • پیش نیاز دریافت مجوزهای مربوطه چون اینماد
  • بالا بردن سطوح امنیتی فروشگاه آنلاین

با فعالسازی SSL دیتا و اطلاعات بین شما و کاربران براساس پروتکل امنیتی به صورت امن انتقال می یابد و کاربران با خیال راحت میتوانند به وبسایت شما ورود و خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند. از سوی دیگر برای دریافت مجوزهای مورد نیاز یک فروشگاه اینترنتی حتما میبایست گواهی SSL روی دامنه شما فعال باشد. در نظر داشته باشید گواهی SSL فروشگاه آنلاین میبایست از نوع تجاری باشد و نمیتوان از گواهی رایگان چون Let’s Encrypt استفاده کرد.

8- دریافت مجوزهای لازم برای فروشگاه اینترنتی

درنظر داشته باشید که برای داشتن فروشگاهی اینترنتی حتماً باید مجوزهایی مانند اینماد و نماد ساماندهی را تهیه کنید این نمادها در جلب اعتماد مشتری تاثیرگذار است و نشانی از قانونی بودن کسب و کار شماست.

برای جذب مشتری، کسب اعتماد کاربر و فروش بالاتر باید نماد اعتماد الکترونیکی را دریافت کرده باشید تا فعالیتتان قانونی باشد و بتوانید درگاه پرداخت اینترنتی را برای وبسایت خود داشته باشید. اینماد نشان میدهد شما براساس قوانین تجارت الکترونیک و زیرنظر مراجع دولتی مربوطه فعالیت میکنید و معتبر هستید.

پیش نیاز فروشگاه آنلاین

نماد ساماندهی دیگر مجوز اولیه برای داشتن هرنوع وبسایتی است. نماد ساماندهی نشانی است که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به وبسایت و رسانه ها اعطاء میشود. این نماد نشانگر آن است که شما طبق قوانین کشور در حال فعالیت هستید و هیچگونه فعالیت غیر مجازی ندارید.

پیش نیاز راه اندازی فروشگاه آنلاین

💡 بیشتر بدانید: نماد اعتماد الکترونیک چیست؟

اگر این نمادها را دریافت کرده اید یعنی حداقل های امنیتی را رعایت کرده و توانسته اید اعتماد نهادهای دولتی ذی ربط و کاربران را دریافت کنید.

9- تهیه درگاه پرداخت اینترنتی

اگر قصد دارید وبسایت فروشگاهی راه اندازی کنید حتماً باید به فکر داشتن درگاه پرداخت اینترنتی باشید. حتماً هم میدانید که شرط داشتن درگاه پرداخت اینترنتی داشتن مجوز اینماد است. البته درگاه پرداخت های اینترنتی در دو حالت درگاه مستقیم و درگاه واسط وجود دارند و برای داشتن درگاه مستقیم حتماً باید نماد اعتماد الکترونیک داشته باشید و تمامی پرداخت های وبسایت شما زیر نظر مراجع مربوطه قابل بررسی و نظارت است تا از مصادیق مجرمانه جلوگیری شود.

هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی چقدر است؟

راه اندازی فروشگاه اینترنتی ملزم به بررسی های اولیه است و پیش نیازهای خاص خود را دارد. با تامین پیش نیازهای فروشگاه اینترنتی می توان به صورت تقریبی هزینه های راه اندازی فروشگاه آنلاین را بررسی نمود. سرمایه های لازم جهت راه اندازی و تاسیس وبسایت فروشگاهی منوط به تهیه دامنه، هاست، قالب و… می باشد و بر اساس نیاز شما این هزینه ها متغیر خواهند بود. با توجه به فاکتورهای مذکور میتوان هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی را اینطور تخمین زد:

  • جهت ثبت دامنه مبلغ های متفاوتی وجود دارد دامنه های ملی IR. ارزان قیمت تر هستند.
  • انتخاب هاست مناسب فروشگاهی که از چند صد هزار تومان تا چند میلیون متغیر است و به انتخاب شما بستگی دارد.
  • تهیه مجوز های لازم مانند Enamad نیز هزینه در بر دارد که در حال حاضر 175000 تومان است.
  • تهیه سیستم مدیریت محتوا وردپرس کاملاً رایگان است.
  • استفاده از سایت ساز ووکامرس نیز به صورت کاملاً رایگان است.
  • خرید قالب از چند صد تومان تا چند میلیون متغیر است.
  • از همه مهمتر آموزش های لازم برای کار با این نوع سیستم های فروشگاه ساز است که از چند صد تا چند میلیون تومان متغیر است اما ما در رسانه نکست میزبان فا به صورت کاملاً رایگان تمامی این آموزش ها را از صفر تا صد و قدم به قدم برایتان قرار داده ایم.

موارد لازم جهت راه اندازی فروشگاه اینترنتی شامل تهیه هاست و دامنه، انتخاب سیستم مدیریت محتوا و قالب فروشگاهی، تهیه مجوزهای اینترنتی مثل اینماد و ساماندهی و گواهی SSL است. راه اندازی فروشگاه اینترنتی سخت نیست و در شروع، به هزینه گزاف نیاز ندارد و بدون دانش فنی و برنامه نویسی هم میتوان یک وبسایت راه اندازی کرد. شما میتوانید با رعایت نکات بالا و هزینه خیلی کم به راحتی با داشتن وبسایت وردپرسی محصولات یا خدمات خود را به فروش بگذارید.

سوالات متداول درباره پیش نیازهای راه اندازی فروشگاه اینترنتی

  1. چگونه فروشگاه اینترنتی داشته باشیم؟

    بعد از تهیه هاست و دامنه و قالب میتوانید به کمک سیستم های مدیریت محتوا مثل وردپرس سایت خود را راه اندازی کنید یا اینکه طراحی فروشگاه خود را به یک برنامه نویس بسپارید.

  2. چگونه دامنه مناسب برای فروشگاه اینترنتی داشته باشید؟

    دامنه نشان دهنده هویت برند شماست بنابراین باید طوری انتخاب شود که به کمک آن بتوانید برندسازی کرده و در ذهن مخاطب به یاد بماند.

  3. مجوز اصلی مورد نیاز فروشگاه اینترنتی چیست؟

    نماد اعتماد الکترونیک و یا همان اینماد و همچنین نماد ساماندهی جزو اصلی ترین و مهمترین نمادهای فروشگاه های اینترنتی است که حتما باید تهیه شود.

این مطلب را می پسندید

5/5 - (2 رای)

اشتراک گذاری مطلب
نویسند محتوا:
محتوای تیمی کار شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.