آموزش های هاست و دامنه

تفاوت هاست داخل کشور و هاست خارج از کشور

آقای رایان تصمیم گرفته برای وب سایتش یه هاست بخره تا بتونه هرچقدر سریع تر وب سایتش رو توسط آموزش نصب وردپرس راه اندازی کنه، آقای رایان دیگه خیلی خوب میدونه که تفاوت هاست لینوکس و ویندوز چیه و به خوبی میدونه برای این که بتونه وب سایتش رو با وردپرس راه اندازی کنه باید برای خودش یه هاست لینوکس خریداری کنه. اما هنوز نمیدونه هاست ایران بهتره یا خارج؟ در این مقاله از پایگاه دانش میزبان فا قراره به سوال آقای رایان پاسخ بدیم.

مقایسه هاست ایرانی و خارجی

در واقع وقتی شما تصمیم میگیرین برای خودتون یه وب سایت راه اندازی کنین بعد از ثبت دامنه مناسب نوبت اون میرسه که یه هاست خریداری کنید که با دو نوع خدمات متفاوت در این زمینه مواجه میشین، اولی هاست لینوکس و دومی هاست ویندوز، بعد از تماشای ویدئو تفاوت هاست لینوکس و ویندوز شما تونستین به خوبی تصمیم بگیرین که کدوم یکی برای شما مناسب تره، اما وقتی که تصمیم میگیرید هر کدوم از سرویس های هاست لینوکس یا ویندوز رو خریداری کنید بازم با دو نوع خدمات متفاوت در هر کدوم از این سرویس ها مواجه میشین، اولی هاست ایران و دومی هاست خارج از ایران، حالا ما تو این ویدئو میخوایم به شما بگیم که تفاوت هاست ایران و خارج از ایران دقیقه چیه ؟ کدوم برای سئو بهتره؟

ما تو این آموزش هاست ایران و خارج از ایران رو با در نظر گرفتن 7 عامل مهم مقایسه می کنیم و در آخر به یه نتیجه گیری کلی میرسیم که هاست ایران برای ما مناسب تره یا هاست خارج از ایران.

شایان ذکر است تمامی سرویس هایی که در میزبان فا ارائه می شوند در داخل کشور عزیزمان ایران و روی سرورهایی به مالکیت 100 درصدی میزبان فا قرار دارند.

هاست ایران با کیفیت

1- پینگ تایم یا سرعت

اگه بخوایم هاست ایران و خارج از ایران رو از نظر پینگ تایم مقایسه کنیم اول باید یه توضیح کوچیکی راجع به پینگ به شما بدیم، پینگ دستوری هستش برای سنجش میزان فاصله بین دو دستگاه در شبکه و مدت زمان مورد نیاز برای اتصال دستگاه ها به همدیگه رو بر حسب میلی ثانیه نمایش میده، حالا داخل هاست ایران به دلیل این که سرور این نوع هاست ها داخل کشور ایران قرار گرفته و معمولا بازدیدکنندگان از سایت هم داخل ایران هستند و چون فاصله سرور و کامپیوتر بازدیدکننده از همدیگه خیلی کمه معمولا سرعت بارگزاری اولیه سایت هایی که تو هاست ایران هستند بیشتر از هاست خارج از کشوره. البته دقت داشته باشید زیرساخت سرور میزبانتون هم فوق العاده اهمیت داره. حالا فرض کنیم اکثر بازدیدکننده های ما ایرانی هستند چه اتفاقی میفته اگه سرور داخل ایران باشه؟ درخواست کاربر در کوتاه ترین زمان ممکن به سرور رسیده و پاسخ مربوطه رو دریافت میکنه.

2- پایداری یا در دسترس بودن

پایداری یا همیشه در دسترس بودن یکی از مهم ترین عواملی هستش که مدیران سایت های بزرگ همیشه به اون دقت می کنند، اگه بخوایم هاست ایران و خارج رو از نظر ثبات و پایداری مقایسه کنیم، باید ببینیم مجموعه میزبان ما ساختار شبکه ای منظم و پرسرعتی دارن؟ سخت افزار های استاندارد داخل سرور ها استفاده میشه؟ با توجه به اینکه سرورهای داخلی در دیتاسنترهای ایرانی نگهداری میشن در شرایطی مثل عدم دسترسی به اینترنت بین الملل و یا تحریم و… نگرانی بابت عدم دسترسی به اطلاعات نخواهیم داشت از طرفی سرور در داخل کشور قرار دارد و مواردی همچون توقیف و ضبط سرور و… متوجه سرویس ما نیست. از سوی دیگه تمام این موارد که منجر به از دسترس خارج شدن اطلاعات، داون تایم و… می شوند برای سئوی سایت سمی محسوب می شوند.

پیشنهاد می کنیم قبل از انتخاب هاست از وضعیت پایداری آن مطمئن شوید، بدانید تاثیر آپتایم در سئو سایت چقدر است و حتما یاد بگیرید که چگونه آپتایم یک هاست خوب را اندازه گیری کنیم؟

چگونه آپتایم یک هاست خوب را اندازه گیری کنیم؟ تاثیر آپتایم در سئو سایت

3- پهنای باند یا ترافیک ماهانه

برای مقایسه هاست ایران و هاست خارج از ایران، ازنظر پهنای باند و ترافیک ماهانه در ابتدا باید یه کمی راجع به پهنای باند به شما توضیح بدیم، پهنای باند میزان حجم داده ها و اطلاعاتی هستش که میتونه بین سایت شما و کامپیوتر بازدیدکنندگان از سایت شما منتقل بشه این پهنای باند بالا میتونه به راحتی تموم نیاز سایت های بزرگ رو برآورده کنه، اما در حال حاضر قیمت پهنای باند زیاده، این فاکتور بسیار مهمی در انتخاب هاست هست. در میزبان فا برای اولین بار در کشور دو سرویس به نام های هاست وردپرس و هاست ووکامرس ارائه شده که دارای هیچ محدودیتی از لحاظ پهنای باند نیستند. این دو سرویس به دلیل ویژگی میزبانی کم جمعیت دارای منابع بسیار بالایی هستند و از طرفی سرورهای میزبان در دیتاسنتر ایرانی داخل کشور قرار دارد.

میزبانی وب وردپرس

میزبانی وب ووکامرس

4- سرعت پورت سرور

منظور از سرعت پورت در هاست های ایران و خارج از ایران، سرعت اینترنتی هستش که در اختیار سرور ها قرار میگیره، در سرورهای معمولی اصولا سرعت پورت 1Gb هست پس قبل از تهیه هاست یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب سرویس مناسب بررسی سرعت پورت است. جالبه که بدونید در هاست های دانلود این سرعت 40 برابره و  تجهیزات رک میزبان فا با ۴ پورت فیبر ۱۰ گیگابیتی به شبکه اینترنتی متصل شده. در نتیجه در زمان قیاس هاست ها سرعت پورت رو هم ملاک قرار بدید.

سرویس های میزبانی هاست دانلود و بکاپ

5- معیار های سئو

البته سئو به عوامل خیلی زیادی بستگی داره اما دو عامل بسیار مهم همیشه تو وضعیت سئو وب سایت ها در موتور های جستجو حائزه اهمتیه که عبارت اند از:

  • عامل اول پایداری و در دسترس بودن همیشگی سایت
  • عامل دوم امکان دسترسی آسون به صفحات سایت توسط ربات های موتور های جستجوگر

پس فاکتور آپتایم رو همیشه در نظر داشته باشید. خب از اونجایی که سرورهای داخلی از لحاظ امنیت اطلاعاتی در سطح مطلوب تری قرار دارند و امکان ضبط و توقیف و تحریم سرور صفر درصد پس با اطمینان خاطری بیشتری میشه ازشون استفاده کرد از طرف دیگه ربات های گوگل با سرویس های ایرانی و غیرایرانی به یک شکل برخورد کرده. پس مشکلی از بابت ایندکس شدن اطلاعات در سرویس های ایرانی و غیر ایرانی وجود نداره مگر اینکه خودتون درخواست ایندکس نشدن اطلاعاتتون رو بدید. در نهایت در این زمینه هم باید آپتایم سرور میزبانتون رو بررسی کنید با توجه به امکان توقیف و تحریم ما سرور ایرانی رو ترجیح میدیم.

اگر تمایل دارید با فاکتورهای مهم سئو و تاثیر آن ها در رتبه و موقعیت سایت بیشتر آشنا شوید توصیه می کنیم آموزش رایگان زیر را مطالعه کنید. بدین ترتیب با فاکتورهای طلایی سئو که در این آموزش ذکر شده قادر خواهید بود در جمع وب سایت های صدر نتایج گوگل قرار بگیرید.

فاکتور های سئو و بهینه سازی سایت

6- خطرات تحریم ها

خیلیا عقیدشون اینه که اگه از هاست های ایرانی استفاده کنید خطر تحریم و از دسترس خارج شدن هاست شما و از بین رفتن اطلاعات خیلی پایین تر از هاست های خارج از کشوره، مورد عدم امکان استفاده از سی پنل در هاست های ایرانی هم مدتی مطرح بود که با وجود آنتی تحریم کاملا رفع شد.  البته شرکت های هاستینگ معتبر همیشه از سایت های شما بکاپ گیری میکنن و بکاپ ها رو داخل چندین سرور برای احتیاط نگهداری میکنن، اینجوری احتمال از دست رفتن اطلاعات روی هاست ها تقریبا به صفر میرسه اما با این وجود باز هم مواظب خطرات احتمالی باشید!

7- امنیت نگهداری اطلاعات

امنیت نگهداری از اطلاعات یه پارامتر خیلی مهم جهت انتخاب هاست ایران یا خارج از ایران محسوب میشه توصیه ما اینه که سایت های دولتی که اطلاعات و منافع ملی داخلشون وجود داره معمولا از هاست های داخل ایران استفاده کنند، اینجوری خطر تحریم و از بین رفتن اطلاعات کاملا به صفر میرسه در واقع اگه شرکت هاستینگی که شما ازش هاست تهیه می کنید همواره از تموم اطلاعات هاست شما بکاپ گیری کنه و بتونه امنیت نگهداری اطلاعات رو به صورت کامل تامین کنه هیچ نگرانی تو استفاده از هاست نمیتونه وجود داشته باشه.

شما هم امکان بکاپ گیری از هاست خود را دارید و به سادگی می توانید در بازه های زمانی منظم از هاست خود نسخه پشتیبان تهیه کنید تا در مواقع بحرانی یا در مواجه با مشکلات آن را ریستور نمایید.

نحوه تهیه فول بک آپ از هاست سی پنل نحوه بکاپ گیری از هاست دایرکت ادمین

ولی باز با توجه به موقعیت کشور در شرایط فعلی و نوسانات لحظه ای استفاده از سرویس های خارجی کاملا ریسک به حساب میاد چون در صورت مسدود شدن، هیچ دسترسی به میزبانتون در کشوری دیگر نخواهید داشت. پس بهتره از بین هاست های ایرانی قیاس کنید.

و اما سه نکته مهم در مورد هاست ایران و خارج از ایران

  • نکته اول اینه که هاست شما چه داخل ایران باشه یا خارج از ایران، تمام افراد در تمام نقاط جهان قادر به مشاهده وب سایت شما هستند.
  • نکته دوم اینه که برخی از کاربرا تصور میکنن که اگه بخوان از هاست ایران استفاده کنن حتما باید دامنه ملی .ir برای سایتشون خریداری کنن، این فرضیه هم کاملا اشتباهه، شما چه از هاست ایران استفاده کنید و یا خارج از ایران در هر صورت امکان استفاده دامنه ملی و بین المللی تو هر دوتای اون ها وجود داره.
  • نکته سومم اینه که خیلی از کاربرا تصور میکنن اگه بیان هاست ایران بخرن و تو هاست ایران از نرم افزار های غیرقانونی و بدون مجوز استفاده کنن، یعنی به نحوی کپی رایت تولید کنندگان خارجی رو نقض کنن چون ایران تو تحریمه اون موقع تولیدکنندگان خارجی نمیتونن ازشون شکایت کنن یا مورد پیگیری کنند، این فرضیه هم کاملا اشتباهه، در هر صورت چه از هاست ایران استفاده کنید و چه از هاست خارج از ایران حتما باید به قوانین کپی رایت احترام بزارید.

حالا نوبت نتیجه گیری کلی شده

در واقع این نیاز کلی وب سایت شماست که تعیین میکنه هاست ایران برای شما مناسبه یا هاست خارج از ایران، خیلی از مشتریا تصور میکنن هاست ایران تفاوت چشمگیری نسبت به هاست خارج از ایران داره اگه شما یه هاست با کیفیت  تهیه کنید همواره می تونید سرعت بسیار بالایی رو تجربه کنید، به طور کلی اگه سایت دولتی یا سازمانی دارید یا اینکه براتون اهمیت داره که بدونید سایتتون روی چه زیرساختی میزبانی میشه و پینگ تایم براتون مهمه بهتره از هاست ایرانی استفاده کنید البته باز هم تاکید می کنیم نه هر هاستی! هاستی که روی سرورهای قدرتمند هست و معتبره، سرور آپتایم بالایی داره و نگران از دست رفتن اطلاعاتتون یا خرابی های سرور نیستید.

هموراه دقت کنید که انتخاب یه شرکت هاستینگ خوب چه برای هاست ایران و چه برای هاست خارج از ایران از اهمیت بسیار بالایی برخورداره، بنابراین ما تو ویدئو بعدی اصول انتخاب هاست مناسب رو به شما آموزش میدیم.
داستان های آقای رایان درمورد هاست و دامنه

4.1/5 - (35 امتیاز)

علی یزدان پرست

حدود 8 سالی هست که در زمینه میزبانی وب به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، علی یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های میزبان فا را توسعه می دهد، علی به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

‫۱۰ دیدگاه ها

  1. در این مقاله گفته شده که کپی رایت در هاست ایران مانند هاست خارج است.
    این درست نیست. اکثر سایتهای وارز، اطلاعات خودشون رو در دیتاسنترهای ایرانی نگهداری میکنند و سالهاست هیچ مشکلی نداشته اند. مانند سایتهای دانلود معروف.
    ایران هم جز سازمان WTO و کپی‌رایت جهانی نیست.
    از سایت معتبری چون شما، لحاظ نکردن این نکته بسیار مهم خیلی عجیبه.
    سپاس

  2. توضیحاتی که دادین کامل بودن ولی لطفا درباره سئو سایت هم همینطوری فیلم آموزشی قرار بدین.ممنون

      1. سلام و احترام دوست عزیز؛
        به زیرساخت شما بستگی داره خیلی از سایت های بزرگ و مطرح روی سرورهای ایرانی هستند. در صورت تمایل به دریافت مشاوره رایگان شماره تماستون رو برای ما ارسال کنید یا با یکی از شماره های زیر تماس بگیرید تا توضیحات دقیق خدمتتون ارائه بشه:

        خانم سحر غالب
        کارشناس فروش و پشتیبانی
        ۰۹۰۰۵۵۵۴۵۱۹
        ۰۹۰۰۵۵۵۴۵۲۰
        آقای علی یزدانپرست
        کارشناس فروش و پشتیبانی
        ۰۹۰۰۵۵۵۴۵۲۱

  3. اطلاعات عالی و کاربردی بود
    ولی صدای دوست خوبمون که زحمت کشیدن و رو ویدو صحبت کردن مثل صدای من چنگی به دل نمی زنه

  4. وقتی فعالیت شما مختص ایران هستش و محتوای تولیدی فارسی هستش خرید هاست خارج از کشور به دلیل پایین آوردن سرعت پینگ برای کاربران داخل اصلا گزینه مناسبی نیست، ببینید اول از همه ما باید سایت را برای کاربر بهینه کنیم به نظر بنده هاست ایران برای کسانی که قراره محتوای فارسی تولید کنه بهتره هم سرعت دسترسی برای کاربر داخل زیادتر هستش و هم برای بازدید کننده به دلیل نیم بها بودن ترافیک مصرفی برای مخاطب مقرون به صرفه است مخصوصا برای سایت های سنگین

  5. سلام خیلی تمیز جمع بندی کردید ممنونم ، ویدئو هم کاملا عالی بود👌👌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *