آموزش مدیریت سرورسرور

سرور مجازی یا هاست؟ کدام برای میزبانی سایت مناسب تر است؟

سرور مجازی یا هاست بخرم؟ تفاوت هاست اشراکی و سرور مجازی در چیست؟ هاست و VPS چه مفهومی دارند؟ اینها سوالاتی هستند که در ابتدای راه اندازی وبسایتتان و قبل از انتخاب یک برنامه میزبانی از خود خواهید پرسید، اینکه سایت شما در چه شرایطی قرار دارد و چه میزان بازدید روزانه دارد یا اینکه چه میزان منابع پردازشی نیاز دارید تعین میکنند که وقت آن رسیده سایت خود را از هاست به یک سرور مجازی امن و پایدار یا سرور اختصاصی منتقل کنید اما سوال اینجاست که چطور تشخیص دهم زمان انتقال سایتم رسیده یا همین هاست برای سایتم کافیست؟ در ادامه و در این مطلب آموزشی از پایگاه دانش میزبان فا به این مفاهیم خواهیم پرداخت.

تفاوت هاست و سرور چیست؟

برای اینکه بتوانیم به بررسی تفاوت هاست اشتراکی و سرور اختصاصی و مجازی بپردازیم، ابتدا باید تفاوت میان هاست و سرور را درک کنیم. سرور در واقع یک ابر رایانه قدرتمند از نظر سخت افزاری است که در تمامی روزهای هفته به صورت 24 ساعته کار می کند و سبب می شود که وب سایت های حاضر روی آن همیشه در دسترس مخاطبین خود باشند. از سرورها برای میزبانی سایت ها و کنترل و مدیریت آنها استفاده می شود. زمانی که کاربران یک سایت وارد وب سایت شما می شوند، این سرور است که درخواست کاربر را دریافت کرده و اطلاعات مورد نیاز او را جهت نمایش ارسال می کند.

سرور و هاست چه تفاوتی دارند؟

به تصویر بالا دقت کنید. یک سرور در بالا قرار دارد که به چندین بخش تقسیم شده. هر کدام از این بخش ها یک هاست نام دارد. حالا با توجه به ماهیت سرور و اینکه برای چه منظوری بهینه سازی شده نوع هاست نیز متفاوت خواهد بود.

اما این اطلاعات دقیقا در کجا ذخیره شده اند؟ همان طور که در تصویر هم مشخص است، سرورها به قسمت های مشخصی تقسیم می شوند که به هر یک از این بخش های مشخص شده هاست گفته می شود. هاست در اصل فضایی است که اطلاعات یک وب سایت روی آن ذخیره می شود و وظیفه میزبانی سایت شما را برعهده دارد. این ساده ترین تعریفی است که می توان برای هاست و سرور ارائه داد.

سارا خیلی خلاصه به شما میگه هاست یا سرور مجازی برای چه کسانی مناسب است؟

در واقع شما سرور را می توانید مادر و هاست را فرزندان آن در نظر بگیرید. حالا با توجه به اینکه سرور به چند بخش تقسیم می شود و چند سایت روی سرور میزبانی می شود قدرت هاست و منابع نیز تحت تاثیر قرار می گیرند. طبیعتا هر چه تعداد سایت هایی که روی سرور نگهداری می شوند کمتر باشند، قدرت و منابع هاست بیشتر خواهد بود و بالعکس هر چه تعداد هاست ها و سایت های روی سرور بیشتر شود، عملکرد سایت کاهش خواهد یافت.

مشکلات بالا رفتن تعداد هاست های روی سرور

تفاوت هاست و سرور مجازی چیست؟ کدام بهتر است؟

در توضیحات بالا به درک نسبی از سرور و هاست رسیدید. گفتیم که روی هر سرور سیستم عامل و کنترل پنلی نصب و سپس به بخش هایی تقسیم می شود به هر کدام از این بخش ها هاست گفته می شود.

حالا اگر مجازی ساز روی سرور نصب شود و باز سرور به بخش های متعددی تقسیم گردد با این تفاوت ک شما محیطی مشابه سرور با امکاناتی مثل دسترسی SSH و امکان نصب کنترل پنل دلخواه و… را در اختیار دارید به این تقسیم بندی ها سرور مجازی گفته می شود چرا که در حقیقت سرور اختصاصی در اختیار ندارید اما امکاناتی مشابه سرور دارید حالا می دانید که با سرور مجازی یا همان vps چه کارهایی میشه کرد. البته دقت کنید برخی سرویس های هاست هم قدرتی معادل سرور مجازی دارند و نیازی نیست که هزینه های جانبی مثل لایسنس کنترل پنل، وب سرور و… را بپردازید.

هاست و سررو مجازی چه فرقی دارند؟ کدام بهتر است؟

سرور مجازی از جهت منابع پردازشی و قدرت و خلوت بودن بسیار قوی تر از هاست است پس اگر سایت شما نیاز به منابع پردازشی بیشتری دارد، بازدید سایتتان بالا رفته یا اینکه دوست دارید روی یک فضای شخصی سازی سایتتان را میزبانی کنید و کانفیگ های دلخواه خودتان را داشته باشید وقت آن رسیده که از هاست به سرور مهاجرت کنید.

چطور متوجه شویم زمان آن رسیده که یک سرور مجازی تهیه کنیم؟ کی باید سایتمان را برای داشتن عملکرد بهتر روی سرور vps میزبانی کنیم؟ برخی کاربران به امکاناتی فراتر از یک هاست نیاز دارند به عنوان مثال:

  • مصرف سایت برخی افراد به دلیل بازدیدهای بالا، افزایش یافته است.
  • برخی از سایت ها به منابع پردازشی بسیار بالا و فرارتر از هاست نیاز دارند.
  • برخی تمایل دارند برنامه های خاصی را روی سرویس میزبان خود پیاده کنند.
  • تمایل دارند نسخه سیستم عامل مورد نظر خودشان را نصب کنند. (به عنوان مثال سرور لینوکس، اوبونتو یا دبیان)
  • به دسترسی SSH نیاز دارند.
  • تمایل دارند کنترل پنل دلخواه خودشان را داشته باشند.
  • تمایل دارند خودشان سرویس میزبانی را کانفیگ و پیکربندی کنند.
  • قصد راه اندازی ربات هایی را دارند که مصرف بالایی دارد.
  • و…
بیایید کمی بیشتر تفاوت هاست و سرور بررسی کنیم.

هاست اشتراکی چیست و چگونه ایجاد می شود؟

همانطور که گفته شد هاست اشتراکی با تقسیم یک سرور به فضاهای مجزا برای میزبانی از چندین سایت به وجود می آید. برای درک بهتر برای شما مثال می زنیم. یک اتوبوس واحد را در نظر بگیرید. این اتوبوس را می توان یک سرور دانست. همانطور که وظیفه اتوبوس رساندن مسافران به مقصد است، وظیفه سرور نیز رساندن اطلاعات یک سایت به مخاطبین است. حال روی هر یک از صندلی های این اتوبوس یک مسافر مشخص نشسته است. شما می توانید کل اتوبوس را به صورت اختصاصی در اختیار خود داشته باشید (سرور اختصاصی) یا اینکه آن را با چند نفر شریک باشید و اجازه دهید اتوبوس شما و چند نفر دیگر را به مقصد برساند. (هاست) برای درک بهتر این موضوع می توانید راهنمای هاست ابری چیست و چه مزیت هایی دارد؟ را نیز مطالعه کنید.

تفاوت هاست و سرور چیست؟

سرور نیز با تقسیم بندی مشخصی به چندین وب سایت ارائه می شود. مسئله ای که باید در نظر داشته باشید این است که اطلاعات در یک فضای کاملا اختصاصی ذخیره می شود و هیچ کس به غیر از خودتان امکان دسترسی به اطلاعات شما را نخواهد داشت.

مزایا و معایب هاست اشتراکی

هاست اشتراکی مزایا و معایب خاص خود را دارد البته برخی هاستینگ ها سعی کرده اند با ارائه خدمات مازاد، ارائه منابع بالا، امکانات و… در خصوص قدرت بخشیدن به هاست ها قدم بردارند.

مزایای هاست اشتراکی
  • به دلیل اینکه سرور به چندین قسمت مجزا تقسیم می شود، هاست اشتراکی از قیمت پایین تری برخوردار است.
  • به دلیل اینکه بهینه سازی سرورهای هاست اشتراکی بر عهده شرکت های هاستینگ ارائه دهنده آن است، نیازی به داشتن اطلاعات تخصصی زیادی نیست.
  • نیازی به تهیه لایسنس های مورد نیاز سرور نخواهید داشت.
  • کانفیگ و پیکربندی های لازم از پیش اعمال شده اند.
  • نیازی نیست سیستم عامل و کنترل پنل نصب کنید و هر بار آن ها را آپدیت نمایید.
  • می توانید از امکانات امنیتی سرور استفاده کنید.
  • پایدار نگه داشتن سرور و رفع مشکلات آن بر عهده شما نیست.
  • و…
معایب هاست اشتراکی
  • از آنجایی که برای ارائه هاست اشتراکی، سرور میزبان به چندین قسمت مجزا تقسیم می شود، منابعی که ارائه می شود، مشترک است. به عنوان مثال به دلیل ترافیک بالای وب سایت های قرار گرفته روی یک سرور، سرعت نیز به همان نسبت کاهش پیدا می کند البته اگر تعداد سایت هایی که روی سرور نگهداری می شوند کنترل شوند و اصطلاحا سرور اور سل نباشد دچار چنین مشکلاتی نخواهید شد. برخی هاستینگ ها با تقسیمات نامعقول موجب کندی و آزار کاربر می شوند.
  • مدیران وب سایت های قرار گرفته روی یک سرور اشتراکی امکان مدیریت سرور و ایجاد تغییرات روی آن را نخواهند داشت. اگر تمایل دارید موارد خاصی روی سرور پیاده سازی شود در سرویس هاستینگ این اختیار را نخواهید داشت.
  • به دلیل اشتراکی بودن سرور و حفظ امنیت دسترسی SSH برای کاربران هاست اشتراکی فراهم نمی باشد.
  • امکان اعمال کانفیگ های اختصاصی مورد نظرتان روی سرور میزبان وجود ندارد.

سرور مجازی چیست؟

در حقیقت به کمک مجازی سازها سرورهای فیزیکی به بخش های کوچک تری تقسیم می شوند که هر کدام از آن ها یک vps یا سرور مجازی نام دارند که البته قبلا به طور کامل در مورد اینکه سرور مجازی چیست و چه کاربردی دارد؟ صحبت کردیم. سرور مجازی اختصاصی یا VPS مخفف Virtual Private Server است و به این معناست که هر مشتری به یک فضای مستقل در سرور با مجموعه ای از منابع خاص و بالا، دسترسی دارد. در حقیقت سرور مجازی بخشی از یک سرور اختصاصی محسوب می شود. که با استفاده از مجازی ساز مانند VMware یا KVM به چندین بخش مختلف تقسیم شده است تا برای مصارف مختلف در اختیار کاربران قرار بگیرد. یعنی وبسایت ها روی یک سرور فیزیکی میزبانی می شوند اما هر کدام محیط منحصر به فرد خود را دارند و برای رفع نیازهای کاربر سفارشی سازی می شوند. به این صورت که کاربر

تفاوت سرور و سرور مجازی چیست؟

با توجه به اینکه منابع یک سرور مستقل به چند بخش تقسیم می شود اغلب و در شرایط یکسان، هزینه خرید سرور مجازی نسبت به سرور اختصاصی پایین تر خواهد بود و در مقایسه با هاست اشتراکی گزینه انعطاف پذیر تری است.

مزایا و معایب سرور مجازی

سرور مجازی نیز مانند هاست اشتراکی مزایا و معایب خاص خود را دارد که البته معایب آن در مقایسه با هاست بسیار کمتر است و تفاوت اصلی میان سرور مجازی و سرویس های اشتراکی هاست در سطح کنترل شما بر روی سروری است که وبسایتتان روی آن اجرا می شود.

مزایای سرور مجازی
  • دسترسی کامل به سرور و امکان مدیریت و شخصی سازی آن بصورت خصوصی.
  • کمتر شدن ریسک ها، چرا که می توانید با استفاده از تنظیمات سفارشی سازی شده امنیت سرور را ارتقاء دهید.
  • امکان ارتقاء منابع سرور در هر لحظه با توجه به نیاز سایت.
  • امکان کانفیگ سفارشی به این ترتیب که سیستم عامل و برنامه های مورد نیاز و دلخواه خود را بر روی آن نصب کنید.
  • در اختیار داشتن منابع پردازشی بسیار بالاتر نسبت ها هاست.
  • وجود تعداد سایت های بسیار کمتر روی سرو اختصاصی فیزیکی (سهم بیشتری از منابع پردازشی سرور فیزیکی در اختیار دارید.)
  • امنیت بالاتر به دلیل خلوت تر بودن سرور و همچنین امکان اعمال کانفیگ های امنیتی مورد نظرتان.
  • افزایش سرعت سایت به دیل در اختیار داشتن منابع مورد نظر و کاهش ریسک کندی و داون شدن
  • و…
معایب سرور مجازی
  • هزینه بالاتر در مقایسه با هاست اشتراکی. چرا که منابع سرور در اختیار یک سایت قرار می گیرد.
  • مدیریت آن نیاز به دانش و اطلاعات فنی دارد چرا که برای استفاده کامل از برنامه ها باید تجربه و مهارت کافی داشته باشید. (البته این مشکل در میزبان فا حل شده و سرور مشترکین میزبان فا توسط تیم پشتیبانی vip مدیریت، کانفیگ و مانیتورینگ می شود)

داشتن سرور مجازی نیازمند ادمین سرور یا شخصی است که در مرحله اول ان را کانفیگ و مطابق با نیازهای سایت بهینه کند و در گام بعدی به طور مداوم آن را مانیتورینگ نماید اما این مشکل در میزبان فا حل شده، سرورهای میزبان فا به طور رایگان مطابق نیاز سایتتان کانفیگ و هر آنچه که یک سرور نیاز دارد توسط تیم پشتیبانی میزبان فا انجام خواهد شد.

مشاهده پلن های سرویس آسمان آبی میزبان فا

مقایسه هاست اشتراکی و سرور مجازی

همانطور که در بالا به مقایسه هاست و سرور اختصاصی اشاره کردیم و مزایا و معایب آنها را ذکر کردیم، اکنون در جدول زیر به مقایسه هاست اشتراکی و سرور مجازی از جنبه های مختلف پرداخته ایم و سپس مزایای آنها را بصورت جمع بندی شده عنوان کردیم تا انتخاب درست تری داشته باشید. 

ویژگی  هاست اشتراکی  سرور مجازی
میزان منابع اختصاص داده شده محدود است، به دلیل به اشتراک گذاری منابع میان چندین سایت محدودیت منابع ندارد
توانایی شخصی سازی
ریسک امنیتی بسیار کم
تاثیر پذیری از سایت های سرور
هزینه معرفی اجزای سرور نسل 10hp معرفی اجزای سرور نسل 10hpمعرفی اجزای سرور نسل 10hp
مناسب برای چه نوع سایت برای سایت هایی که تازه راه اندازی شده اند و بازدید کننده کمی دارند. مناسب برای سایت های پر بازدید یا حساس
دسترسی های ویژه

یکی دیگر از ویژگی های مهم هاست و سرور که شرکت های میزبانی بر روی سرویس های خود ارائه می دهند بکاپ گیری است، در اکثر شرکت ها این کار به عهده مشتری میباشد اما در میزبان فا چه در سرویس های هاست اشتراکی و چه در سرورهای مجازی این خدمات برای مشتریان انجام می شود و یکی از ویژگی های منحصر بفرد میزبان فا می باشد. در یک جمع بندی کلی می توان مزایای هاست اشتراکی و سرور مجازی را به صورت زیر خلاصه کرد و پس از آن به این می پردازیم که هر کدام مناسب چه کسانی هستند. 

 ویژگی های هاست اشتراکی
  • مقرون به صرفه بودن: هاست اشتراکی در مقایسه با VPS از نظر هزینه بسیار مقرون به صرفه تر است به خصوص اگر تازه وبسایت خود را راه اندازی کرده اید و بازدید کنند کمتری دارید و بودجه کمتری نیز دارید.
  • مناسب برای مبتدیان: هاست اشتراکی به تنظیمات پیچیده و دانش فنی زیادی نیاز نداشته و از این رو گزینه ای عالی است برای کسانی که برای اولین بار داشتن وبسایت را تجربه می کنند.
  • عدم نیاز به سرویس و نگهداری: از آنجایی که شرکت ارائه دهنده میزبانی مدیریت و نگهداری سرورهای اشتراکی خود را انجام میدهد پس شما نگرانی بابت بروزرسانی سرور و کانفیگ امنیتی نداشته و می توانید بیشتر بر روی اجرای سایت خود متمرکز شوید. میزبان فا در بهترین دیتا سنتر کشور میزبانی سرورهای مشتریان خود را انجام می دهد.
ویژگی های سرور مجازی (VPS)
  • مدیریت سرور بصورت اختصاصی: از آنجایی که در سرور مجازی تمام منابع سرور اصلی، به تعداد محدودی از افراد اختصاص داده می شود، منابع سرور به طور کامل در اختیار همین چند نفر قرار می گیرد. در نتیجه سایت از سرعت و قدرت بیشتری برخوردار است. پس در VPS کنترل بیشتری بر زیرساخت های وبسایت به شما ارائه می شود.
  • ارائه عملکرد بهتر: در سرور مجازی به دلیل بالا بودن منابع پردازشی، سایت از سرعت و قدرت بیشتری برخوردار است. پس در VPS کنترل بیشتری بر زیرساخت های وبسایت به شما ارائه می شود و منابع بیشتری در اختیار شماست.
  • دامنه امنیتی بیشتر: اگر برای وبسایت خود به دنبال ویژگی های امنیتی بیشتر هستید یکی از این راه ها استفاده از سرورهای مجازی است چرا که به شما امکان می دهد برنامه های امنیتی مورد نیاز خود را مستقیما بر روی سیستم عامل سرور نصب کنید و نظارت بیشتری بر فعالیت های مشکوک داشته باشید.

هاست برای چه کسانی مناسب است؟

همانطور که تاکنون متوجه شده اید هاست های اشتراکی برای وب سایت ها و کسب و کارهایی مناسب است که به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده اند و بازدید کننده کمتری دارند و بودجه کمتری برای میزبانی در نظر گرفته اند و هنوز در مراحل اولیه توسعه هستند تهیه هاست اشتراکی برای آنها گزینه مناسبی است، همچنین اگر هنوز دانش فنی کافی ندارید و نمی خواهید هزینه زیادی بپردازید و یا قصد راه اندازی یک وبلاگ شخصی ساده را دارید و به فضا و پهنای باند زیاد نیاز ندارید و یا اگر بودجه محدودی دارید باز هم هاست اشتراکی برای شما مناسب است. البته این نکته را در نظر بگیرید که نحوه کانفیگ سرور اور سل نشدن آن در قدرت و منابع پردازشی هاست موثر است.

مثلا سرویس هاست ابری میزبان فا برای اولین بار در ایران رونمایی شده دارای زیرساخت کاملا متفاوتی می باشد. در واقع برای ارائه این نوع هاست از تکنولوژی کلاسترینگ استفاده شده و دارای آپتایم 100 درصدی می باشد. در حقیقت چندین سرور با هم تجمیع شده اند و از سایت شما میزبانی می کنند پس اگر یکی از سرورها دچار مشکل شد قدرت سایر سرورها مانع از داون شدن وب سایت ها می گردند بر همین اساس شما هیج وقت تجربه قطعی سایت را نخواهید داشت. 😍 با وجود تمام مواردی که ذکر شد باز هم این شما هستید که تصمیم می گیرید چه نوع روش میزبانی را برای سایت خود انتخاب کنید، ما در میزبان فا انواع پلن هایی را که نیاز دارید ارائه کرده ایم.

سرور مجازی برای چه کسانی مناسب است؟

اگر یک کسب و کار موفق و بزرگ یا حتی متوسط دارید و روزانه با کاربران بسیاری در ارتباط هستید و یا یک گروه متخصص دارید که در راه اندازی و نگه داری سرور می توانند به شما کمک کنند و یا خودتان دانش فنی کافی دارید و یا حتی بیزینسی دارید که در حال رشد است و پیش بینی میکنید که در آینده توسعه گسترده تری دارید و به پهنای باند و فضای دخیره سازی دیتای بیشتری نیاز دارید تا حجم بالای ترافیک سایتتان را پشتیبانی کند و عملکرد و امنیت سایت برایتان اهمیت دارد انتخاب سرور مجازی برای شما مناسب تر است.

بطور کلی شما باید بررسی کنید که شرکت میزبانی که انتخاب می کنید چه میزان با نیازهای مورد نظر وبسایت یا کسب و کار شما مطابقت دارد و بهترین انتخاب را داشته باشید و برای این کار بهتر است از افراد متخصص مشورت بگیرید و یا از مشاوران خود شرکت ها مشاوره بگیرید که با توجه به نیاز شما و پلن های موجود بهترین گزینه را به شما پیشنهاد دهند. به شخصه توصیه می کنم میزبانی را انتخاب کنید که عملکرد خوب و پشتیبانی عالی داشته باشد. توصیه می کنم برای انتخاب یک سرور خوب به آموزش ما نگاهی بندازید.

سوالات متداول درباره تفاوت هاست اشتراکی و سرور مجازی و اینکه کدام بهتر است

  • هاست اشتراکی چیست؟
    همانطور که از اسم آن پیداست هاست اشتراکی یعنی سایت شما بر روی سروری است که منابع آن با سایت های دیگر بصورت مشترک استفاده می شود. اگر بخواهیم ساده تر بگوییم به این معنی است که فضای سرور با تقسیم بندی مشخصی به چندین وبسایت ارائه شده است.
  • سرور مجازی چیست؟
    بخشی از سرور اختصاصی که از طریق مجازی ساز به بخش های مختلف تقسیم شده و وبسایت شما روی یک سرور فیزیکی اما با منابع مستقل و محیط منحصر بفرد سفارشی سازی شده است.
  • تفاوت اصلی هاست و سرور مجازی در چیست؟
    می توان گفت تفاو اصلی آنها در سطح کنترل شما بر روی سروری است که وبسایت روی آن اجرا می شود و همچین در میزان منابع پردازشی فرق دارند.

سرور مجازی یا هاست؟ کدام بهتر است؟ این سوالیست که همه ما زمانی با آن مواجه شده ایم. در ابتدا باید تمام ویژگی های هاست و سرور مجازی را بشناسید سپس با توجه به منایع پردازشی که سایت برای عملکرد صحیح به آن نیاز دارد، تصمیم درستی بگیرید. اصولا سایت های نوپا و تازه تاسیس روی هاست میزبانی می شوند اما رفته رفته با رشد و افزایش بازدیدها حتما باید به یک زیرساخت قوی تر و البته خصوصی تر که امکان دسترسی های بالاتر و کانیگ های اختصاصی تری دارد مهاجرت کرد. انتخاب هاستینگ مناسب نقش بسیار مهمی در موفقیت شما ایفا می کند. چرا که با داشتن یک انتخاب درست می توانید در زمان و هزینه صرفه جویی کنید. تلاش بر این بود تا تفاوت هاست اشتراکی با سرور اختصاصی و مجازی و مزایا و معایب هر کدام را به شکلی جامع توضیح دهیم تا در پایان آموزش کاربر بتواند انتخاب دقیق و مناسبی با توجه به نیاز خود داشته باشد. راستی فراموش نکنید که سرورهای مجازی میزبان فا به صورت کامل توسط تیم پشتیبانی vip مستقر در میزبان فا مانیتورینگ و مدیریت می شوند. 😍

تهیه سرور مجازی امن و پرسرعت لینوکسی ایران از میزبان فا

4.6/5 - (9 امتیاز)

محتوای تیمی کار شده

تیم تحریریه میزبان فا موضوعات کاربردی را جمع آوری کرده و بهترین عناوین را گلچین می کند سارا صالحی و نرسی مزداب تحقیقات را آغاز و آن را تحریر می کنند، امید لیرکی نتیجه تحقیقات را یکبار دیگر به شیوه ویدیویی ارائه می دهد و محدثه اسماعیلی نیز کل محتوا را بررسی، تکمیل و مورد ادیت نهایی قرار می دهد سپس آن را برای موتورهای جستجو بهینه می کند. محتوایی که اکنون مطالعه می کنید حاصل تلاش و تحقیقات چندین روزه تیم تحریریه میزبان فا است. 🙂