آموزش مدیریت سرور

پیش نیازهای نصب سی پنل روی آلمالینوکس

پیش نیازهای نصب سی پنل روی آلمالینوکس موضوع امروز ماست. در آموزش های قبلی به طور مفصل در مورد سیستم عامل آلمالینوکس نوظهور، صحبت کردیم. با هم بررسی کردیم که چقدر می تواند برای صاحبان سرور و هاستینگ ها مفید و موثر عمل کند چرا که سیستم عامل محبوب CentOS به یکباره میدان را خالی و اعلام شد که دیگر توسعه داده نمی شود این جا بود که آلمالینوکس با ویژگی های بسیار مشابه CentOS و دقیقا برای پر کردن شکاف آن، توسعه یافت برهمین اساس به سرعت در مدت زمان بسیار کوتاهی جایگزین آن شد و البته سیاست پشت پرده برای ارائه آن هم دقیقا گرفتن جای CentOS بود برای همین بسیار مشابه طراحی شد و امکان مهاجرت از سنت او اس به آلمالینوکس هم در نظر گرفته شد تا به یکباره تمام کاربران آن را جذب کند و حقیقتا موفق بود! 😉  حالا فرض کنیم یک سرور اختصاصی پرسرعت و قوی در اختیار دارید که آلمالینوکس روی آن نصب شده و تصمیم دارید کنترل پنل سی پنل را هم روی آن نصب و اجرایی کنید، قبل از آن حتما و قطعا باید پیش نیازهای نصب سی پنل روی آلمالینوکس را در نظر بگیرید و سپس به کمک آموزش نصب سی پنل اقدام کنید. اما دست نگه دارید، چند نکته قبل از نصب سی پنل وجود دارد که احتمالا نمیدانید…

در این آموزش مباحث زیر را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

ایکون سی پنل

  • پیش نیازهای نصب سی پنل روی آلمالینوکس
  • الزامات سخت افزاری نصب cpanel روی AlmaLinux 
  • مرورگر های تحت پشتیبانی Cpanel

پیش نیازهای نصب سی پنل روی آلمالینوکس

کنترل پنل Cpanel و WHM از معروف ترین سیستم های مدیریتی سرورهای لینوکسی هستند و سیستم عامل نصب شده روی سرور نیز طبیعتا باید لینوکس و یکی توزیع های آن باشد. قبل از نصب Cpanel و Whm باید مطمئن شویم که سیستم ما حداقل نیازها را برای نصب و راه اندازی این کنترل پنل ها را دارد یا نه؟…جدا از اینکه سرور ما از چه سیستم عاملی استفاده می کند باید بررسی کنیم که روی هر نسخه از سیستم عامل، این کنترل پنل ها به چه میزان منابع برای نصب نیاز دارند یا اینکه اصلا برخی ابزارها روی سرور نصب شده اند؟ در کنار ما باشید تا جزئیات نصب را بررسی کنیم.در ادامه به صورت کامل و جامع با بسنده به منبع سایت اصلی Cpanel به ریز نکات و پیش نیازهای نصب و راه اندازی سی پنل روی آلمالینوکس که یکی از توزیع های لینوکس است، می پردازیم. در نهایت به کمک آموزش نصب سی پنل خواهید توانست به راحتی این کنترل پنل پر کاربرد را بر روی سرور نصب کنید.

نرسی به صورت خلاصه به شما میگه برای نصب سی پنل روی سرور چه پیش نیازهایی لازمه:

مراحل نصب پیش نیازهای cpanel

پس از تهیه سرور و یا هاست مورد نظرتان برای مدیریت کردن آن نیاز به کنترل پنل خواهید داشت و این کنترل پنل در واقع رابط گرافیکی میان شما و امکانات موجود در سرور یا هاست است و خدمات بسیار زیادی رو به شما ارائه می کنه و یکی از کاربردی ترین این کنترل پنل ها سی پنل است، اما قبل از اینکه آن را بر روی سرور یا هاست خود نصب کنید نیاز دارید یک سری پیش نیازهای سخت افزاری و نرم افزاری را بررسی و فراهم کنید. اگر دسترسی SSH سرور خود را دارید به کمک آموزش اتصال به سرور لینوکس به کمک PuTTY به سرور لینوکسی خود متصل شوید سپس مراحل زیر را به صورت گام به گام دنیال کنید.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که برای اجرای هر یک از این دستورات نیاز به دسترسی ادمین خواهید داشت و در صورتیکه این دسترسی را ندارید کافی است در ابتدای هر دستور sudo را تایپ کنید تا لینوکس بصورت موقت این دسترسی را فعال کند.

در این آموزش فرض ما بر این است که سیستم عامل لینوکسی شما آلمالینوکس یا CentOS است و شما از طریق نرم افزار PuTTY به سرور متصل شده اید..

1- بررسی نسخه سیستم عامل نصب شده روی سرور

یک مساله بسیار مهم و اساسی در نصب سی پنل این است که ابتدا باید از نسخه آلمالینوکس خود مطلع شوید چراکه نسخه های جدیدتر سی پنل، روی سیستم عامل هایی با نسخه های بالاتر ساپورت می شوند مثلا اگر بخواهیم طبق نیازمندی های Cpanel و Whm از ورژن 102 Cpanel و Whm بهره مند شویم حتما باید روی سرور توزیع 8 AlmaLinux را داشته باشیم اما برای استفاده از ورژن های بالاتر سی پنل مثل 112 Cpanel و Whm به 9 AlmaLinux نیاز داریم. پس قبل از هر چیزی نسخه سیستم عامل آلمالینوکس خود را چک کنید. برای این منظور می توانید از دستور زیر استفاده کنید:

cat /etc/almalinux-release

سپس با انتخاب نسخه سی پنل متناسب با سیستم عامل، کار را ادامه دهید.

2- آپدیت بودن سیستم عامل

در ابتدا ضروری است که از آپدیت بودن نسخه لینوکسی خود که بر روری سرور نصب است اطمینان حاصل کنید و نسخه سی پنل متناسب با سرور خود را انتخاب کنید. با استفاده از دستور زیر می توانید از آپدیت بودن سیستم عامل اطمینان پیدا کنید:

yum update -y

پس از اجرای دستور فوق در صورتی که سیستم عامل شما آپدیت نیاز داشته باشد مراحل آپدیت را طی می کند و در صورتیکه نیازی به آپدیت نداشته باشد نیز به شما اعلام خواهد کرد. برای اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله دستور آپدیت سیستم عامل سرور لینوکس مراجعه کنید.

توجه داشته باشید که استفاده از y- در انتهای دستورات به معنی این است که دیگر پیغام Yes| No پرسیده نشود و شما مستقیما به سمت اجرای دستور هدایت شوید. اگر مایلید که بعد از اجرای هر دستور از شما سوال پرسیده شود که تمایل به ادامه دستور را دارید یا خیر از y- انتهای دستورات صرف نظر کنید.

3- نصب مخزن EPEL

EPEL بسته نرم افزاری مخصوص توزیع های لینوکسی است که قبل از نصب تمامی ابزارهایی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم، کد مرتبط با آن می بایست اجرا شود:

yum install epel-release

4- نصب ابزار screen

دستور screen یکی از مهمترین دستوراتی است که باید قبل از نصب سی پنل بر روی سرور اجرا شود. screen در واقع یک برنامه است که برای multiplexing به معنی انتقال چندتایی یا تقسیم کردن استفاده می شود و امکان راه اندازی و استفاده از چندین sessions را از طریق SSH فراهم می کند. به زبان ساده تر می توان گفت این دستور امکان اینکه چندین ترمینال مجزا را در یک ترمینال سرور باز کنید را فراهم می کند و می توانید همزمان چند کار مختلف انجام دهید. به عنوان مثال ممکن است حین انجام کار بر روی سرور به طور ناگهانی اینترنت شما قطع و ارتباط شما با سرور قطع شود و دستوری که در حال انجام آن بودید به اتمام نرسد اما با ابزار screen این نگرانی ها وجود نخواهد داشت چرا که با نصب این ابزار حتی با قطع ارتباط با سرور عملیات تا انتها ادامه پیدا خواهد کرد. پیشنهاد می کنیم چنانچه مشکلی در خصوص این ابزار داشت آموزش نصب ابزار screen در لینوکس و نحوه کار با آن را بررسی کنید.

yum install screen -y

5- نصب ابزار nano

یکی دیگر از ابزارهای مهم و کاربردی که باید قبل از نصب سی پنل بر روی سرور نصب شود nano است. نانو یک ویرایشگر متنی خط فرمان در سیستم عامل لینوکس است که جهت ویرایش فایل ها از آن استفاد می شود. این ویرایشگر بر روی اکثر توزیع های لینوکس نصب شده اما اگر مطمئن نیستید می توانید با استفاده از دستور nano –version  در خط فرمان آن را بررسی کنید.

در صورتیکه شماره ورژن نانو به شما نمایش داده شد به معنی نصب بودن آن است اما در صورتکه با خطای nano: command not found مواجه شدید به معنی این است که این ابزار نصب نشده و باید با دستور زیر آن را نصب کنید راستی قبلا نصب ویرایشگر نانو در لینوکس و آموزش کار با NANO را به طور مفصل تشریح کرده ایم چنانچه سوالی داشتید از این راهنما کمک بگیرید.

yum install nano -y

6- نصب ابزار perl

ابزار مهم دیگری که قبل از نصب سی پنل و Whm حتما باید روی سیستم عامل نصب شود پرل است. perl زبان برنامه نویسی قدرتمندی است که سی پنل با آن نوشته شده و در صورتیکه این زبان بر روی سرور نصب نشده باشد سی پنل برای شما اجرا نخواهد شد. حتماً باید در نظر داشته باشید که قبل از نصب و راه اندازی Cpanel و Whm باید پرل را در سیستم عامل خود کانفیگ کنید تا بتوانید از این کنترل پنل ها به درستی پشتیبانی کنید.

مهم است بدانید وب سایت اصلی Cpanel توصیه ای اکید می کند که لطفاً به تنظیمات و پیکربندی ماژول پرل را سفارشی سازی نکنید و به سیستم عامل اجازه دهید خودش آن را مدیریت و کنترل کند…

با استفاده از دستور زیر می توانید perl را بر روی توزیع لینوکسی خود نصب کنید:

yum install perl -y

7- نصب ابزار Curl

curl ابزاری است که برای انتقال دیتا از سرور یا به سرور (download/upload) استفاده می شود و از پروتکل هایی چون FTP, HTTP, HTTPS, SCP و SFTP برای انتقال دیتا استفاده می کند. برای نصب این ابزار می توانید از دستور زیر استفاد کنید. (توجه داشته باشید که در سیتم عامل های جدید این ابزار بصورت پیش فرض نصب شده است اما اگر از اوبونتو یا دبیان استفاده می کنید بهتر است با استفاده از دستور apt-get install curl آن را نصب کنید.)

yum install curl -y

8- نصب ابزار wget

یکی دیگر از ابزارهای مهم و کاربردی که قبل از راه اندازی سی پنل باید در سیستم عامل لینوکسی خود نصب کنید Wget است. Wget ابزاری است که برای دانلود فایل ها بصورت مستقیم استفاده می شود و از قابلیت های مهم آن پشتیبانی از دانلود های پس زمینه یا از سرگیری دانلودهای قطع شده است یعنی حتی زمانی که از سیستم خارج شده باشید نیز Wget در پس زمینه به کار خود ادامه می دهد. برای نصب کردن ابزار  Wget کافی است دستور زیر را در خط فرمان تایپ کنید.

yum install wget -y

در انتها و بعد از تمامی مراحل و اتمام کارتان با استفاده دستور زیر می توانید از محیط SSH خارج شوید:

exit

9- تهیه لایسنس License سی پنل

شما برای استفاده از Cpanel و Whm نیاز به مجوز و یا لایسنس خاص خود دارید اما خود سی پنل به صورت امتحانی و تست به شما دسترسی 15 روزه را تقدیم می کند که در نهایت با Ip خاص خود باید لایسنس را بعد از 15 روز فعال کنید تا بتوانید از این پنل مدیریتی استفاده کنید. باید در نظر داشته باشید که شما با دریافت مجوز نمی توانید آن را بین سرور های مختلف انتقال دهید و این کار طبق توافقنامه ی حقوقی بین شما و سی پنل مطابقت ندارد و پنل مدیریتی شما قفل می شود.

  • فقط کافیست که به وبسایت رسمی سی پنل مراجعه، فرم لایسنس رایگان را تکمیل و لایسنس 15 روزه را بگیرید اما مشکل اینجاست که بعد از 15 روز این لایسنس دیگر کارایی نخواهد داشت!
  • این نکته را در نظر داشته باشید که با تهیه لایسنس شما فقط قادر هستید در همان سرور مورد نظر و با همان IP از آن استفاده کنید و اجازه نخواهید داشت که آن را بین سرورهای مختلف انتقال دهید.

برای اولین بار در ایران، در میزبان فا این مشکل حل شده و سرور آماده و کانفیگ شده به شما ارائه میدهد، تیم پشتیبانی VIP سرور میزبان فا علاوه بر کانفیگ و مانیتورینگ سرور شما، به صورت ماهانه هزینه تمدید لایسنس های نرم افزاری را پرداخت می کند و به اینصورت شما از دردسرهای کانفیگ و مدیریت سرور و نصب انواع ابزار فارغ شده علاوه بر آن از خرید و تمدید لایسنس های سروری بی نیاز می شوید.

10- تامین الزامات شبکه

برای نصب Cpanel و Whm الزاماتی در سیستم شبکه ی ما وجود دارد که در این قسمت به آنها و الزام وجودشان می پردازیم. حتما قبل از نصب باید موارد زیر بررسی شوند:

  • هاست نیم (نام میزبان): هاست نیم به گونه ای ترکیبی از نام دامنه و پیشوندی است که شبکه ی وب جهانی کامپیوتر ما را از طریق آن شناسایی می کند. موارد زیر را در انتخاب hostname باید رعایت کنید:👇🏽
    ◽ نام دامنه ای ثبت شده و قابل قبول را برگزینید.
    ◽ بیشتر از 60 کاراکتر نباشد.
    ◽ یک آدرس ip معتبر IPv4 یا IPv6 باشد.
  • آدرس IP: آدرس آیپی نیز یکی از روش های شناسایی کاربران در شبکه ی بزرگ و جهانی اینترنت و وب هستند که نشانگر اطلاعات مکانی کاربران نیز می باشند.
  • دستگاه اترنت: پیکر بندی اترنت با Ip خاص خود.
  • فایروال ها: در وبسایت اصلی Cpanel توصیه می شود که قبل از نصب Cpanel و Whm فایروال های سیستم عامل را غیر فعال کنید و پس از نصب، فایروال را با کلاینت یا در خواست کننده ای با APF یا CSF کانفیگ کنید.

11- سخت افزارهای مورد نیاز برای نصب سی پنل روی آلمالینوکس

پس از اینکه پیش نیازهای اولیه نصب سی پنل روی آلمالینوکس را فراهم کردیم، در همین ابتدای کار باید نوع کاربری خود را مشخص کنیم تا با علم به آن بتوانیم مشخصات سخت افزاری را انتخاب کنیم و کاری اصولی و سیستم مدیریت مناسب را برای خود برگزینیم. به عنوان مثال اگر میزبان چندین سایت هستیم باید به قدرت پردازنده و فضای دیسک بیشتر توجه داشته باشیم. اما به صورت کلی نوع مدیریت و میزبانی ما باید ازهمین ابتدا مشخص شود و باید از تمامی جهات سویه کاری خود را بسنجیم و قبل از نصب، سیستم بررسی می کند که آیا شما فضای مناسب را برای این پنل های مدیریتی دارید؟ اگر نه با خطای نصب مواجه می شوید. جدول زیر الزامات سخت افزاری نصب Cpanel و Whm روی سیستم عامل آلما لینوکس را عنوان می کند: 👇🏽

سیستم عامل نسخه فضای دیسک رم مورد نیاز پردازنده
AlmaLinux 9 64-bit حداقل فضا: 20GB
پیشنهاد سی پنل: 40GB
حداقل رم: 1GB
پیشنهاد سی پنل: 2GB
1.1 GHz
AlmaLinux 8 64-bit حداقل فضا: 20GB
پیشنهاد سی پنل: 40GB
حداقل رم: 1GB
پیشنهاد سی پنل: 2GB
1.1 GHz

نکات مهم در تامین سخت افزارهای مورد نیاز جهت نصب سی پنل روی آلمالینوکس

  • از تراشه پردازنده های ARM و RISC پشتیبانی نمی شود.
  • اگر می خواهید آنتی ویروس نصب کنید حتماً از پیشنهاد Cpanel برای انتخاب رم 3 گیگابایتی پیروی کنید.
  • خاطرتان باشد حتماً 5 گیگابایت فضای اضافی برای نصب و ارتقاء Cpanel و Whm به صورت آزاد داشته باشید.
  • اگر از منبع سیستم عاملی برای Cpanel استفاده می کنید که l.l.c را فعال ندارد پس شما هم ماژول امنیتی SELinux را غیر فعال کنید چرا که با روشن بودن این دستور امنیتی Cpanel نصب نمیشود.

12- تغییر دسترسی کاربر برای AlmaLinux OS

در سیستم عامل لینوکس ما می توانیم دسترسی های مختلفی داشته باشیم که ابتدا باید تکلیف این دسترسی ها مشخص و تعیین شوند از آن به بعد ادامه کانفیگ را انجام می دهیم. در واقع این پیکربندی ها هستند که نوع دسترسی را مشخص می کنند. در جدول زیر 2 نسخه از آلما لینوکس که Cpanel و Whm را پشتیبانی می کنند را با تغییر دسترسی به نمایش گذاشته ایم: 👇🏽

سیستم عامل و نسخه تنظیمات حالت عملیات مسیر
AlmaLinux 9 multi-user.target target /usr/lib/systemd/system
AlmaLinux 8 multi-user.target target /usr/lib/systemd/system

نکته بسیار مهم: SELinux ماژول امنیتی است و ممکن است غیرفعال کردن آن مشکلات احتمالی را رقم بزند. پس این کار باید توسط یک متخصص صورت گیرد. در زمان غیر فعال کردن SELinux توجه داشته باشید در کنار کد غیر فعال سازی از (#) استفاده نشده باشد چراکه علامت “شارپ ” به معنای عدم اجرای دستور است. مانند:  SELinux=disabled و SELinux=disabled#. برای این منظور می توانید آموزش فعال و غیرفعال کردن SELinux را مطالعه نمایید.

دقت داشته باشید یک سطح دسترسی برای مدیران است تا فرایندهای اجرایی روی سیستم را بررسی  و کنترل کنند که می توانید این ماژول امنیتی را فعال یا غیرفعال نمایید. برای اینکه مراحل نصب بدون مشکل و با سازگاری کامل طی شئد بهتر که است که حین نصب سی پنل، SELinux غیرفعال گردد. برای این منظور دو روش وجود دارد:

  1. زمان پیکربندی سیستم عامل به کمک رابط گرافیکی، SELinux را غیرفعال و سرور را ریبوت کنید.
  2. روش دوم این است که پارامتر SELINUX در /etc/selinux/config را به حالت disabled تنظیم کنید، سپس سرور را ریبوت کنید. (SELINUX=disabled)

13- فایل سیستم

وب سایت اصلی Cpanel به صورت نکته و توصیه ای از طرف خودش به کاربرانش اعلام کرده در زمانی که سیستم عامل خود را نصب می کنند حتماً از فایل سیستم XFS و ext4 استفاده کنند. همچنین سی پنل در ادامه ی این حرف گفته است که او از Cpanel و Whm تنها زمانی پشتیبانی و توسعه صورت می دهد که فایل سیستم آنها پشتیبانی شده از مرورگر flock باشد چون ممکن است بعضی از شبکه های فایل سیستم ها نیاز به کانفیگ اضافی داشته باشند و در این حالت Cpanel پشتیبانی نمی کند.

14- بررسی وضعیت پارتیشن

در زمان نصب سیستم عامل حتماً باید فضایی را در رم و هارد دیسک لینوکسی خود برای پارتیشن در نظر بگیرید پس این نکته که در NVME و یا SSD خود فضایی را برای پارتیشن SWAP در نظر بگیرید را فراموش نکنید چرا که این فضا به رم سرور کمک می کند.

برای داشتن فضای بیشتر برای اطلاعات، حتماً شما هم فضای بیشتری نسبت به پیشنهاد را در نظر بگیرید. چراکه همه ی اینها به کاربرد شما بستگی دارد.
رم و فضای مورد نیاز نوع پارتیشن
  • حداقل فضا:  20 GB
  • پیشنهاد سی پنل: 40 GB
پارتیشن 
  • 2GB یا کمتر – 2 برابر مقدار رم روی سرور
  • 2GB تا 4GB – مقدار مساوی رم روی سرور
  • 4GB یا بیشتر – 4GB
swap

15- بررسی آینودها

در سیستم عامل لینوکسی inode ها فایل هایی در سیستم با مجوز هایی هستند که هر مشکل و یا اتفاقی در سیسم به دخالت آنها و مدیریت صحیح آنها برطرف خواهد شد. در واقع هرچیزی مثل عکس، ایمیل و .. نیاز به فایل inode در سیستم دارد. اگر هم از فضای پارتیشنی زیادی در سیستم خود استفاده می کنید اینود هایی که برای آن در نظر می گیرید نیز باید به نسبتی متعادل باشد.

مرورگر هایی که از Cpanel پشتیبانی میکنند

Cpanel و Whm به صورت خاص با مرورگر های زیر کار می کنند اما این به این معنی نیست که با مرورگر های دیگر کار نمی کند و ممکن است در ارائه ی آنها مشکلاتی داشته باشد… با من همراه باشید تا به معرفی آنها بپردازم:

  • Chrome (MacOS, Microsof,t Windows, Linux) کروم
  • Firefox (MacOS, Windows, Linux) فایرفاکس
  • Microsoft Edge (Windows) ماکروسافت اج
  • Safari (MacOS) سافاری
  • انواع ورژن موبایل Safari،Chrome،Firefox با Cpanel و Whm ها سازگار هستند.

سوالات متداول درباره نصب پیش نیازهای سی پنل

  • چه سخت افزاری برای نصب سی پنل مورد نیاز است؟
    توصیه می شود هنگام خرید VPS با کنترل پنل سی پنل حداقل 40 گیگ هارد، 2 گیگ رم و حداقل پردازنده تک هسته ای انتخاب کنید.
  • قبل از نصب cpanel و whm آیا نیاز به تهیه لایسنس هست؟
    باید بگویم بله برای هر سرور که قصد اجرای  cpanel و whm را بر روی آن دارید باید لایسنس سی پنل را تهیه کنید.

پیش نیازهای نصب سی پنل روی آلمالینوکس حتما باید قبل از شروع کانفیگ بررسی شود. همانطور که قبلا در راهنمای مراحل کانفیگ سرور هم توضیح دادیم، نصب سیستم عامل و نصب کنترل پنل های مدیریت هاست از اولویت های کانفیگ نرم افزاری سرور هستند. آن دسته از اشخاصی که از سیستم عامل آلمالینوکس استفاده می کنند وحالا پس از مهاجرت قصد دارند کنترل پنل مدیریت هاست یعنی سی پنل را نصب و کانفیگ کنند باید در نظر بگیرند که حداقل پیش نیازهای عنوان شده را حتما باید مورد نظر داشته باشند تا در ادامه با مشکل مواجه نشوند. در سرویس آسمان آبی میزبان فا پلن هایی مطابق با آخرین تکنولوژی های روز دنیا ارائه می شود در این سرویس، سرورهای مشتریان به صورت کاملا رایگان کانفیگ و در اختیار آنان قرار داده می شود به این صورت دردسرهای نصب و کانفیگ سرور را نخواهید داشت.

سرویس اسمان آبی میزبان فا مخصوص سایت های حساس و پربازدید

5/5 - (1 امتیاز)

نرسی مزداب

نرسی کارشناس معماری بوده به گفته خودش از تولید محتوا و به دست آوردن اطلاعات جدید و انتشار آنها برای مخاطبان بسیار لذت می برد. او به تازگی به تیم تحریریه میزبان فا ملحق شده و در تلاش است محتوای ارزشمندی برای مخاطبین رسانه پایگاه دانش میزبان فا تولید کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *