سئو و بهینه سازی

ریدایرکت ۳۰۱ چیست و چه کاربردی دارد؟

What is Redirect 301

ریدایرکت به معنی تغییر مسیر است. این تغییر مسیر برای صفحات وبسایت ها به دلایل مختلفی انجام صورت می گیرد. ریدایرکت 301 نوعی تغییر مسیر است که در آن علاوه بر تغییر مسیر بازدید کنندگان، خزنده های موتورهای جستجوگر نیز آنرا به عنوان ریدایرکت دائمی در نظر می گیرند و اعتبار صفحه قدیمی را به صفحه جدید منتقل می کنند. در این مطلب بر روی ریدایرکت 301 بحث خواهیم کرد و توضیح خواهیم داد که چه کاربردی دارد. دعوت می کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

ریدایرکت 301 چیست

زمانی که قصد تغییر URL یا تغییر دامنه داریم برای انتقال اعتبار صفحات قدیمی به صفحات جدید به ریدایرکت 301 نیاز داریم. ریدایرکت 301 علاوه بر تغییر مسیر کاربران و ربات ها، اعتبار صفحه ( چه اعتبار خوب و چه اعتبار بد ) را نیز منتقل می کند که یکی از مباحث سئوی داخلی به شمار میرود. در ریدایرکت 301 ممکن است تغییرات بصورت زیر باشد:

  • تغییر URL در یک سایت – برای مثال ریدایرکت از صفحه A به B
  • تغییر پروتکل یک سایت – ریدایرکت از http به https و بالعکس
  • تغییر مسیر از صفحه یک سایت به صفحه سایت دیگر
  • جمع یا ترکیبی از موارد فوق

بسته به شرایط می توانیم از موارد فوق برای ریدایرکت 301 استفاده نماییم. معمولا ریدایرکت 301 برای موارد زیر استفاده می شود:

  • نصب گواهی امنیتی SSL و یا حذف آن
  • تغییر آدرس و ساختار صفحات سایت
  • تغییر آدرس یک سایت به آدرس دیگر
  • انتقال صفحات قدیمی و بلااستفاده به صفحات جدید و باکیفیت

تاثیر ریدایرکت 301 در سئو سایت

هر صفحه ای که در گوگل به اصطلاح ایندکس می شود ( در نتایج گوگل ثبت می شود ) یک اعتبار دارد. این اعتبار می تواند منفی یا مثبت بود و مقدار آن کم یا زیاد باشد. بر اساس همین اعتبار نیز رتبه ها در نتایج گوگل مشخص می شود. در واقع هر صفحه اعتبار بالاتری با توجه به معیارهای گوگل داشته باشد رتبه بالاتری در نتایج خواهد داشت. اگر بخواهیم تغییر آدرس برای صفحه ای که اعتبار بالایی در گوگل دارد انجام دهیم بدون ریدایرکت 301 ، اعتبار آن از بین رفته و تبدیل به یک صفحه بدون اعتبار خواهد شد. به همین جهت برای انتقال این اعتبار می بایست از ریدایرکت دائمی یا همان 301 استفاده کنیم.

ریدایرکت 301
ریدایرکت 301

همانطور که در تصویر فوق مشاهده می کنید در ریدایرکت 301 علاوه بر تغییر آدرس، انتقال کاربر و ربات ها، اعتبار صفحه نیز منتقل می شود اما در ریدایرکت 302 همه موارد ریدایرکت 301 به غیر از انتقال اعتبار صورت می گیرد.

آموزش ریدایرکت 301

ریدایرکت 301 بصورت دستی یا از طریق افزونه ها و برنامه نویسی قابل انجام است. در این مطلب ریدایرکت دائمی 301 با htaccess و افزونه Yoast SEO آموزش داده می شود. اگر قصد دارید بر روی وردپرس سایت خود از گواهی SSL استفاده نمایید پیشنهاد می کنیم آموزش نحوه نصب SSL روی وردپرس را مطالعه نمایید که در آن نحوه ریدایرکت سایت از پروتکل http به https بصورت کامل آموزش داده شده است. همچنین پیشنهاد می کنیم دو مطلب زیر را نیز مطالعه نمایید.

در ادامه آموزش ریدایرکت 301 بصورت دستی با htaccess به شما آموزش داده می شود.

فرض کنید صفحه ای بصورت domain.com/1 را می خواهیم به صفحه domain.com/2 ریدایرکت کنیم. در این صورت می بایست مقدار زیر را در htaccess وارد نمایید تا صفحه 1 به صفحه 2 بصورت 301 (دائمی) منتقل شود.

Redirect 301 /1 /2

فرض کنید صفحه ای بصورت domain.com/1 را می خواهیم به صفحه domain.net/2 ریدایرکت کنیم. در این صورت می بایست مقدار زیر را در htaccess وارد نمایید تا صفحه 1 به صفحه 2 بصورت 301 (دائمی) منتقل شود.

Redirect 301 /1 http://domain.net/2

در انتها اگر سوال یا ابهامی در این خصوص دارید لطفا آنرا در بخش نظرات مطرح کنید تا به آنها پاسخ داده شود.

4.2/5 - (12 امتیاز)

عیسی نورانی

حدود 10 سال است که بــصورت تخصـصی و حـرفه ای در حـوزه سئو و بهینه سازی سایت فعالیت مـی کند و تجربه همکاری با ده ها رسانه بزرگ اینترنتی را در کارنامه خود دارد. عیسی سالـــهاست که یکی از بـرتـرین ها در زمینه تولید محتوای حرفه ای مطابق با الگوریتم های موتورهای جستجوگر در کشور است. همچنین حدود 3 سال است که بصورت جدی پروژه های سئو و بهینه سازی مجموعه میزبان فا را مدیریت می کند.

‫۲۱ دیدگاه ها

  1. سلام وت به خیر
    اگه امکان داره درباره رفع مشکل ریدایرکت ای پی عددی به دامین راهنمایی کنید…ممنون

  2. سلام آقای نورانی خسته باشید
    جناب بنده یه پروژه ای گرفتم که این سایت بنا به دلایلی چندین نوشته داشته که حذف شده بودن و حالا این نوشته ها در مجموع 2000 خطا در crawel error گوگل کنسول نمایش داده میشه. و باعث رتبه منفی این سایت شده حدودا برای 500 تاش به صورت دستی با یواست سئو تغییر مسیر زدم و درست شده بقیه اش مونده و باید دستی بزنم!

    آیا شمار اه حلی سراغ دارید که به صورت خودکار اینکار رو بکنه!؟

  3. سلام برای صفحه هایی که خود قالب داره /about/ و /slide-types/about/ داره به صفحه مرتبط ریدارکت بیدم یا صفحه ی اصلی

    1. سلام روزبخیر؛
      توی مبحث ریدایرکت صفحاتی که وجود ندارن یا مشکل دارن به صفحاتی با مضمون مشابه ریدایرکت میشن اگر صفحه مشابهی براشون وجود نداشت یا تمیل به نمایش محتوا نداشتید می تونید به صفحه اصلی ریدایرکت کنید.

  4. با سلام و سپاس از مقاله پر محتواتون. مشکلی دارم که امیدوارم راهنمایی بفرمایید:
    من حدود ۱۰ سال هست که سایت با asp.net بالا بوده. اون رو با همون دامنه به php ( و نه وردپرس) تبدیل کردم. مشکل اینه که در جستجوی کلمات کلیدی در گوگل صفحات قبلی با پسوند .aspx بالا میاد که اگر کلیک شه با خطای ۴۰۴ مواجه میشه. سوالم اینه که آیا امکان ریدایرکت صفحات aspx که در سرور موجود نیست به صفحات موجود php هست؟ در روش های ذکر شده در مقاله به این مورد بر نخوردم و یا شاید متوجه نشدم.
    ممنون از راهنماییتون

  5. سلام
    من میخوام صفحه پروفایل کاربران که به صورت زیر هست :
    example.ir/member/user
    به صورت زیر نمایش داده بشه :
    example.ir/user

    درواقع میخوام کلمه member از لینک حذف بشه و نام کاربری بلافاصله بعد از ادرس سایت قرار بگیره

    قبلا اینکار رو انجام دادم ولی چون به یه مشکلی خوردم مجبور شدم از بکاپ استفاده کنم و برای همین تنظیماتش کلا پریده.
    خیلی دنبال آموزشش گشتم. اگه میشه راهنماییم کنید لطفا

    1. با سلام دوست عزیز
      از چه افزونه ای برای صفحه پروفایل کاربران خود استفاده می کنید؟ به طور معمول در افزونه های مختلف راهکارهای مختلفی برای تغییر url وجود دارد که باید با توجه به افزونه ای که مورد استفاده قرار داده اید در این زمینه اقدام نمایید.
      موفق و پیروز باشید

  6. در مورد ریدایرکت و پارک دامین:
    از نظر SEO پارک دامین و ریدایرکت 301 بهتر است یا طراحی صفحه فرود برای دامین دوم (مثلا mydomain.ir) و دکمه کال تو اکشن برای انتقال بازدید به سایت اصلی(mydomain.com)؟
    اگر اشتباه نکنم، فکر میکنم با این روش دامین mydomain.ir هم دارای امتیاز و ارزش جداگانه از دید گوگل خواهد شد و همچنین چون روی com سئوی محلی نداریم روی ir بتونم سئوی محلی انجام بدم.

  7. با سلام و خسته نباشید، اقا دامنه جدید رو پارک دامین کردم و ریدایرکت 301 رو از طریق htaccess. انجام دادم ریدایرکت انجام شده ولی وارد پیشخوان نمیشه یوزر نیم و پسورد رو میزنم وارد پیشخوان وردپرس نمیشه، این رو بگم دامنه اصلی دارای ssl هستش ولی دامنه ی جدید دارای ssl نیست.
    ممنون میشم راهنمایی کنید مشکل کجاست

    1. سلام روزبخیر؛
      می تونید رمز و نام کاربری وردپرس رو از قسمت دیتابیس سایت بردارید و بررسی کنید که مقادیر صحیح رو برای لاگین وارد میکردید یا خیر.

  8. سلام خسته نباشید. دوتا دامنه دارم میخوام اعتبار (دامین اوتوریتی و پیج اتوریتی) اونها را به دامنه کاملا جدید منتقل کنم؟ میشه؟ این دو دامنه ۷ ماهه که فعالیتی نداشتن.

  9. سلام وقت بخیر
    من برای یکی از مقالات سایتم 10 تا برچسب یا همون تگ زدم
    حالا برای اینکه کنونیکال پیش نیاد ایا باید تمامی اون تگ هارو ریدایرکت 301 بزنم به لینک اصلی؟؟

    1. سلام و احترام؛
      استفاده از برچسب ها با هدف دسته بندی داخلی محتوا صورت میگیره و بهینه ترین حالت ممکن استفاده از 3 تا 5 برچسب هستش.
      نیاز به ریدایرکت نیست منتهی شما باید اصولی از برچسب استفاده کنید در غیراین صورت بار منفی خواهد داشت.

  10. سلام وقت بخیر
    یک سوال در مورد همین موضوع داشتم
    ما یک دامنه با قدمت حدود 10 سال داشتیم که البته 2،3 سال اخیر سایتی روش ست نبوده
    الان یک وب سایت جدید با موضوع جدیدی ایجاد کردیم
    به نظرتون با توجه به عدم ارتباط موضوعی دو سایت، صرف اعتبار و سابقه طولانی دامنه ی قدیمی، درست هست که دامنه ی قدیمی رو ریدایرکت 301 کنیم به دامنه جدید ؟
    ممنون از پاسخگوییتون

  11. ریدایرکت 301 انجام دادم به روش cPanel منظورم فایل htaccess نیست حالا نمی خواهم می خواهم حذف کنم میشه ی وقت سایت دچار مشکل نشه مثلا سایت بالا نیاد.

  12. من تو سایتم یکی از پستهارو ریدایرکت 301 کردم. میشه این غیرفعال کرد؟ یعنی دوباره اون پست رو به مطالب سایت برگردونم؟

    1. سلام روزب بخیر مائده عزیز؛
      بله چنین امکانی وجود دارد طبق تجربه بین 2 هفته تا یک ماه ممکن است طول بکشد تا لینک خود را در نتایج مشاهده کنید.
      بستگی دارد ریدایرکت را از چه طریقی اعمال کرده اید اگر کد درج شده، کد مربوطه را حذف کنید اگر از افزونه استفاده کرده اید در بخش لاگ ریدایرکت های افزونه، سطر مربوطه را پاک کنید.

  13. درودها خسته نباشید

    یه سوال دارم
    ما حدود یه ساله یه سایت راه اندازی کردیم سایت یه سری مشکلات داشت تصمیم گرفتیم یه تغیراتی بدیم هاست و عوض کردیم و قالب سایتم عو ض کردیم الان یه مشکلی داریم اینکه تو سرچ گوگل مطالب سایت قبلی هم نمایش داده میشه وقتی کلیک میکنی صفحه 404 تو قالب سایت جدیدمون نمایش داده میشه.
    حالا میخایم از شر اون سایت قبلی خلاص بشیم پیشنهاد شما چیه
    این کدهای ریدایرکت رو تو سی پنل هاست جدید بنویسیم یا تو هاست قدیم؟
    ممنون

    1. سلام روزبخیر؛
      ایا دامنه هم تغییر پیدا کرده یا همچنان از محتوای قبلی در سایت جدید استفاده می شود؟
      دقت داشته باشید اگر انتقال به صورت صحیح انجام شده باشد و dns های هاست جدید را روی دامنه ست کرده باشید هیچگونه اختلالی نباید رخ دهید حتما این مورد را بررسی کنید.

  14. سلام ممنون از مطلب مفیدتون من یسری برچسب های اشتباه برای محتواهام تولید کردم.
    حالا میخوام این صفحات رو پاک کنم.
    این صفحات برچسب هم توسط گوگل ایندکس شده(۴صفحه است).الان اگر بخوام اینارو حذف کنم مشکلی ایجاد میشه؟
    یا بهتره صفحات برچسب اصولی ایجاد کنم و صفحات برچسب قدیمی که غلط طراحی کردم رو ریدایرکت ۳۰۲ بدم به صفحات جدید؟؟
    بخاطر این میگم ۳۰۲ که احتمالا امتیاز منفی دارند اعتبار منفیشون منتقل نشه.
    سایتم وردپرسی هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *