سئو و بهینه سازی

معرفی کامل تمام قسمت های گوگل آنالیتکس Google Analytics

آموزش کار با گوگل آنالیتیکس (معرفی)

در آموزش قبلی با نحوه ی فعال سازی گوگل آنالیتیک بر روی سایت آشنا شدید و با داده های ارائه شده در قسمت Reporting نیز آشنایی مختصری یافتید . هم اکنون قصد داریم در این آموزش با ابزار های گوگل آنالیتیک آشنا شویم و بدانیم چه امکاناتی در اختیار خواهیم داشت. در قسمت سمت چپ داشبورد، ابزار های بسیار کاربردی به شرح ذیل داریم که در ادامه تمامی این ابزار ها و کاربرد آن ها را به تفصیل توضیح خواهیم داد:

google-analytics-moarefi-1

  1. Dashboard: می توانید یک داشبورد جدید ایجاد کنید. به فضای کاری که در قسمت Overview مشاهده می کنید یک داشبورد می گویند. با کلیک بر روی New Dashboard یک داشبورد جدید ایجاد کنید.
  2. Shortcuts: در بعضی مواقع برای رسیدن به یک بخش خاص لازم است مسیر طولانی را طی کنیم، بهتر است یک کد کوتاه جهت دسترسی به آن بخش ایجاد کنیم تا به راحتی به بخش مورد نظر بتوانیم دسترسی یابیم. برای ساخت یک Shortcut به مسیر مورد نظر رفته و از منوی بالایی بر روی دکمه ی Shortcut کلیک کنید. در پنجره ی Add Shortcut یک نام وارد نموده و بر روی ok کلیک کنید.
  3. Intelligence Events: در این قسمت می توانید اطلاعاتی در مورد وضعیت روزانه وب سایت خود داشته باشید. برای مثال یک روز بازدید سایت شما افزایش چشمگیری دارد یا نرخ Bounce rate کاهش داشته است ، بعبارتی تغییرات ناگهانی که در سایت ایجاد می شود را می توانید در این قسمت مشاهده نمایید.
  4. Real-Time: در این قسمت می توانید آمار زنده ی سایت خود را مشاهده نمایید. گوگل آنالیتیک برای ثبت آمار به صورت روزانه و زمانبندی شده عمل می کند و گاهی تا 1 روز هم بطول می انجامد تا داده های جدید ثبت گردد. بنابر این برای موارد خاص می توانید از Real Time استفاده نموده و آمار لحظه ای سایت را مشاهده نمایید.
  5. Audience: در این قسمت می توانید برای مشخص نمودن اینکه مخاطبان شما چه کسانی هستند استفاده نمایید، می توانید سن و جنسیت کاربران، منطقه ی جغرافیایی ، رفتار مشتریان ، تکنولوژی مورد استفاده جهت دسترسی به سایت و … را تحلیل و بررسی نمایید.
  6. Acquisition: در این بخش می توانید مشاهده کنید که چه چیزی کاربران را به سایت شما هدایت کرده است؟ تبلیغات ، خبرنامه ، ایمیل های ارسالی یا ….
  7. Behavior: در این بخش می توانید رفتار کاربران را مشاهده نمایید، یعنی وقتی یک کاربر وارد سایت شما شده است چه کاری کرده است و چه مسیر هایی را طی نموده است و آیا کاری که مورد انتظار ما بوده است را انجام داده یا نه.
  8. Conversions: در این بخش می توانید نرخ تبدیل سایت را مشاهده کنید. نرخ تبدیل با تقسیم تعداد بازدید بر تعداد Goal های ثبت شده بدست می آید و معیاری جهت تشخیص عملکرد کسب و کار شما می باشد که به شما نشان می دهد کسب و کارتان چقدر خوب کار می کند.

در قسمت های بعدی آموزش کار با گوگل آنالیتیک با هر کدام از این بخش ها و گزارشاتی که به ما می دهند آشنا خواهیم شد.

3.9/5 - (25 امتیاز)

علی یزدان پرست

حدود 8 سالی هست که در زمینه میزبانی وب به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، علی یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های میزبان فا را توسعه می دهد، علی به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

‫۸ دیدگاه ها

  1. با سلام
    من می خواهم بدانم آیا در این قابلیت امکان اینکه ببینیم چه کلماتی در گوگل سرچ شده که وارد وبلاگ من شده اند وجود دارد ؟

    1. سلام
      بله این امکان نیز در گوگل آنالیتیکس وجود دارد.
      اما این امکان به صورت بسیار حرفه ای تر در سرویس گوگل وبمستر تولز یا همان سرچ کنسول قرار گرفته است، چون سیستم گوگل آنالیتیک معمولا امکانات بسیار حرفه ای جهت نمایش تعداد بازدیدکنندگان و آمار های سایت دارد اما سیستم Search Console به طور کلی فقط برای نمایش تعداد کلمات کلیدی سایت در گوگل طراحی شده است.

  2. با سلام خدمت شما من خیلی از نحوه ی آموزش هاتون لذت میبرم . بابت منوی زیباتون ممنون . آهنگ های خوبی و کاربدی بودند البته آرامبخش.

  3. اینکه کاربر در صفحه روی کدام بخش ها تمرکز بیشتر/کمتری داشته مثل HeatMap هم در GoogleAnalytics وجود دارد؟

    1. با سلام دوست عزیز
      شما می توانید در این زمینه از منو behavior یا منو audience زیر منو behavior استفاد نمایید. در این دو قسمت اطلاعاتی جامع درباره رفتار کاربران شما ارائه داده می شود.
      موفق و پیروز باشید

  4. سلام
    غیر از گوگل انالیتکس آیا ابزار دیگری برای استفاده در این راستا وجود دارد؟ ابزاری غیر گوگلی ترجیحا!

  5. باسلام وقت بخیر
    ممنون از آموزش خوبتان
    فقط من میخواستم بیشتر با گوگل آنالیتیکس آشنا شوم.لطفا مرا راهنمایی نمایید
    باتشکر فراوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *