سئو و بهینه سازی

چه نوع محتوایی در گوگل رتبه می گیرد؟

سایت های بسیاری وجود دارند که علیرقم حجم بالای تولید محتوا در آنها، مطالب منتشر شده در گوگل رتبه خوب یا مطلوبی نداشته و یا در سطح انتظارات نیست. باید توجه داشته باشید که در بین فاکتورهای موثر در رتبه گیری محتوا خود محتوا و چهارچوب آن بسیار تعیین کننده می باشد. به صورتی که در بسیاری از مواقع با رعایت اصول می توان رتبه خوبی در نتایج جستجوی گوگل بدست آورد.

موارد دخیل در رتبه بندی نتایج جستجوی گوگل

طبق اطلاعات موجود و بدست آمده از منابع رسمی در حدود 200 فاکتور در تعیین رتبه نتایج گوگل دخالت دارند. این 200 فاکتور را می توان در قالب دو موضوع سئوی داخلی و سئوی خارجی سایت مطرح نمود. در زیر به مجموعه عوامل کلی اشاره شده است:

  • قدرت و اعتبار سایتی که محتوا در آن منتشر می شود.
  • کیفیت محتوا و میزان مفید بودن آن برای مخاطبان سایت
  • ساختار مطلوب و نظام یافته سایت به جهت دسترسی آسان به بخش های مختلف سایت
  • لینک های داخلی و خارجی صفحه مورد نظر
  • و ده ها موارد دیگر …

موضوعی که در این مطلب در مورد آن صحبت می کنیم تماما به خود محتوا مربوط است و در واقع ما شرایطی را در نظر می گیریم که همه سایت های برای رقابت در نتایج گوگل شرایط یکسانی دارند و تنها خود محتواست که رتبه را تعیین می کند.

بهترین محتوا از نظر گوگل چیست؟

برای پاسخ به این سوال می بایست دو موضوع مهم را در نظر گرفت. موضوع اول این است که محتوا باید برای کاربر تهیه شود نه گوگل! همچنین می بایست یکسری الزامات فنی نیز برای دسترسی و تفهیم بهتر خزنده های گوگل در سایت رعایت شود. در واقع بهترین وضعیت زمانی است که ساختار صفحه با رعایت الزامات بوده و محتوای مورد نظر بیشترین جذابیت و استفاده را برای کاربر داشته باشد. در ادامه به این موضوع اشاره خواهیم کرد که چرا رضایت کاربر اهمیت بالایی دارد؟

چرا رضایت مخاطب اهمیت بالایی دارد؟

هر سایتی بر اساس بازدیدکنندگان و مخاطبان آن ارزش پیدا می کند. نتیجه بازخورد مخاطبان روی نتیجه کار  تاثیرگذار بوده و در طولانی مدت منجر به بالا رفتن ارزش و اعتبار سایت می شود. برای مثال اگر شخصی مطلب یا مطالبی از سایت شما را بواسطه ارزشمند دانستن آن بازنشر کند اینکار به عنوان لینک سازی طبیعی برای سایت شما خواهد بود که ارزش بسیار بالایی دارد. همچنین ماندن کاربر در سایت موجب پایین آمدن بانس ریت شده و سایت را برای گوگل قابل اعتمادتر می کند.

کسب رتبه خوب در نتایج جستجوی گوگل

در نظر داشته باشید هدف از این مطلب، بحث روی رتبه گیری صفحات محتوایی سایت است و در مورد کلمات کلیدی رقابتی و شاخص که روال رقابتی آنها متفاوت است صحبتی نخواهیم کرد. در نظر داشته باشید رقابت بر اساس رقبای سایت شما شکل می گیرد و هر قدر رقبای شما کارشان خوب باشد کار شما سخت تر خواهد بود. یک محتوای ایده آل می بایست شرایط زیر را داشته باشد:

  • جامع و کامل بوده و حاوی اطلاعات ارزشمندی باشد.
  • از لحاظ نگارشی و املایی هیچگونه اشتباهی در آن وجود نداشته باشد.
  • از تگ های H1 ، H2 و H3 به درستی در عنوان و تیترها بهره گرفته شود.
  • محتوا باید طولانی باشد اما کلمات و جمله های اضافی نداشته باشد.
  • از کلمات کلیدی بصورت هوشمندانه ای در بین محتوا استفاده شود.
  • از تصاویر و المان ها برای تعامل بهتر با کاربر استفاده شود.
  • صفحه و سایت مورد نظر از لحاظ ساختاری در سطح ایده آلی باشند.

با رعایت موارد فوق و انجام صحیح سئوی خارجی سایت احتمال موفقیت بسیار بالاست مگر اینکه سایت مشکلات دیگری داشته باشد. اگر در خصوص این مطلب و نتیجه گیری محتوای سایت تان در نتایج جستجوی گوگل – سوال، ابهام و یا نظری دارید آن را در بخش نظرات مطرح نمایید تا به آن پاسخ داده شود.

3.6/5 - (42 امتیاز)

عیسی نورانی

حدود 10 سال است که بــصورت تخصـصی و حـرفه ای در حـوزه سئو و بهینه سازی سایت فعالیت مـی کند و تجربه همکاری با ده ها رسانه بزرگ اینترنتی را در کارنامه خود دارد. عیسی سالـــهاست که یکی از بـرتـرین ها در زمینه تولید محتوای حرفه ای مطابق با الگوریتم های موتورهای جستجوگر در کشور است. همچنین حدود 3 سال است که بصورت جدی پروژه های سئو و بهینه سازی مجموعه میزبان فا را مدیریت می کند.

‫۵ دیدگاه ها

  1. سلام میشه بفرمایید از چه افزونه ایی برای ستاره دار کردن مطلب استفاده میکنین؟ ممونم

  2. سلام ممنون به خاطر مطالب مفیدتون
    چند سوال داشتم: من به تازگی سایتی در زمینه دانلود برنامه های اندروید راه اندازی کردم. متاسفانه فعلا خودم تنها این کار را انجام می دهم و برنامه ها به تعداد بالا در روز آپدیت ارائه می کنند. به همین دلیل نمیشه هم محتوا برای برنامه ها تولید کرد و هم برنامه ها را آپدیت کرد. راه حلی برای این کار هست؟
    1- کپی کردن توضیحات دیگر سایتها در مورد برنامه ها چه تاثیری روی سایت داره با توجه به اینکه سایت تازه راه اندازی شده ؟
    2- با توجه به اینکه مطالب مربوط به یک پست یا برنامه در کل مفهمومی تکراری دارد آیا کپی مشکلی دارد؟
    3- برای سفارش تولید محتوا توی اینترنت سرچ کردم و یا سایتهایی مثل پونیشا رو بررسی کردم اما سردرگم هستم چطور از این سرویس ها استفاده کنم. شما سرویسی خاصی برای انجام این کار پیشنهاد می کنید؟

    1. سلام روزبخیر؛
      کپی کردن مقالات از سایر سایت ها حتی یک پاراگراف رو اصلا توصیه نمیکنیم چون موتورهای جستجو به دنبال محتوای یونیک هستن و برای متون تکراری ارزش قائل نمیشن.
      مجموعه خاصی برای محتوا سراغ نداریم اما خودتون هم می تونید با نوشتن مقالات یونیک موقعیت سایتتون رو بهبود بدید یا محتواگذار استخدام کنید که کارای تولید و انتشار انجام بدن.

    1. سلام و احترام؛
      تمام این موارد به بازه های زمانی انتشار و سرعت ایندکس شدن لینک های شما بستگی داره. فرقی نداره لینک قدیمی باشه یا جدید، به عنوان مثال چه محتوای جدید منتشر کنید چه مقاله قدیمی را آپدیت و ایندکس کنید مدت زمان ایندکس شدن هر به این بستگی داره که سرعت ایندکس صفحات سایتتون چقدر هستش. اینکه دامنه قدیمی تر و فعال باشه و اینکه بازه های زمانی انتشار مقالات منظم باشه به تشریع زمان ایندکس شدن کمک میکنن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *