سئو و بهینه سازی

آموزش کار با بخش Acquisition در گوگل آنالیتیکس

در آموزش قبلی با نحوه ی ایجاد Goal آشنا شدیم و فهمیدیم ایجاد Goal می تواند در یافتن conversion rate یا نرخ تبدیل به ما در تشخیص عملکرد سایتمان کمک کند. حال که با مفهوم Goal آشنا شده ایم می توانیم در مورد ابزار های بخش Acquisition بیشتر بدانیم.

Acquisition به این معنا می باشد که چه چیز هایی کاربران را به وب سایت شما می آورند؟! با استفاده از ابزار های این قسمت می توانید پاسخ به این سوال را بیابید. پس ادامه ی این آموزش را حتما مطالعه کنید…

بخش اول Overview می باشد ، در این قسمت همانند Audience می توانید یک گریز کلی به زیر مجموعه ها و آمار های این بخش داشته باشید، این قسمت نیز دارای Session ها و نمودار هایی جهت ارائه گزارشات کلی از زیر مجموعه ها می باشد .

Acquisition-google-analytics-1

در بخش Overview نموداری با عنوان Channel دارید که این قسمت در واقع به سوالی که در تعریف Acquisition مطرح شد یک پاسخ کلی ارائه می دهد؛ یعنی کاربران ما از چه راه های ارتباطی به سایت ما هدایت شده اند. تعدادی از مقادیری که ممکن است مشاهده کنید به شرح ذیل می باشد:

  • Direct: بدین معنا می باشد که کاربران آدرس وب سایت شما را در نوار آدرس مرورگر تایپ کرده و به صورت مستقیم وارد سایت شده اند یا از طریق بوک مارک هایشان و … مستقیما وارد سایت شما شده اند. به این مخاطبان Direct یا مستقیم گفته می شود.
  • Referral: وبلاگ ها یا سایت های دیگر لینکی از سایت شما قرار داده اند و کاربران با کلیک بر روی آن وارد سایت شما شده اند. بدین معنی که وب سایت های دیگر کاربرانشان را به سایت شما ارجاع داده اند . به این مخاطبان Referral یا ارجاعی گفته می شود.
  • Paid Search: این مورد شامل کاربران ورودی حاصل از تبلیغات ppc، cpc و ازاین قبیل می باشد که هزینه ای را برای شما دربر داشته اند.
  • Organic Search: کاربرانی می باشند که به صورت طبیعی از طریق جستجو در موتور های جستجوگر وارد وب سایت شما شده اند و این پروسه هزینه ای برای شما نداشته است.
  • Social: در این قسمت می توانید کاربرانی که از طریق شبکه های اجتماعی وارد وب سایت شما شده اند را مشاهده کنید.
  • Email: در این قسمت نیز آمار کاربرانی که از طریق ایمیل های ارسال شده مانند News Letters ، خبر نامه ها و … وارد وب سایت شما شده اند را می توانید مشاهده کنید.

ما از طریق این نمودار در بخش Top Channels به صورت کلی می توانیم نوع ورود کاربران به سایتمان را تشخیص بدهیم که از چه طریق و به چه میزان بوده است.

با Session ها نیز به صورت کامل قبلا آشنا شده اید و همانند بخش Audience می باشد.

اطلاعات قابل ارائه ی دیگر دراین بخش Conversion می باشد که با ثبت هر Goal در این نمودار Conversion rate مربوط به Goal های ثبت شده را نمایش می دهد که مسلما هرچه این نرخ تبدیل بالاتر باشد یعنی عملکرد سایت شما بهتر بوده است.

برای کسب اطلاعات و جزعیات بیشتر در مورد Channel ها می توانید از مسیر Acquisition>All Traffic>Channels به این جزئیات دست یابید.

Acquisition-google-analytics-2

4/5 - (23 امتیاز)

علی یزدان پرست

حدود 8 سالی هست که در زمینه میزبانی وب به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، علی یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های میزبان فا را توسعه می دهد، علی به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

‫۴ دیدگاه ها

  1. واقعا ممنون بابت اموزش هاتون
    واقعا کمک کننده است
    من به شخصه توی پیشرفت کارم از این سیستم گوگل انالیتیکس استفاده میکنم و مقالات سایت شما برام حکم مرجع رو داره

  2. سلام
    تشکر فراوان بابت زحمت و اموزشهایی که گذاشتین. وسط این گوگل انالیتیکس گیر کرده بودم. با مقاله های شما حل شد.

  3. با سلام
    آیا در بخش destination url در goel حتما باید آدرس سایت خودمان باشد یا می توانیم url دیگری را بنویسیم.
    من در سایتم پاپ آپ طراحی کردم برای کانال تلگرام و میخواهم برای هر کلیلکی که بر روی پاپ آپ می شود یک goel تعریف شود.
    لطفا راهنمایی کنید

  4. ممنون از مطلب مفید شما. سوالی داشتم: تبلیغات نیتیو و کلیکی در شبکه های تبلیغاتی ایرانی آیا به صورت دیفالت در هیچ کدام از این چنل ها قرار می گیرند؟ ایا جزو رفرال ها هستند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *