چیست ؟دامنه

dns چیست به زبان ساده اما کاربردی

dns چیست و چگونه تنظیم می شود؟

سیستم نام دامنه DNS یا Domain Name System یک پروتکل شناخته شده در عرصه ی شبکه های کامپیوتری و خصوصا اینترنت می باشد. در این مقاله از پایگاه دانش میزبان فا قصد داریم به طور کامل بررسی کنیم که dns server چیست. آشنایی با dns برای صاحبان کسب و کارها امری بسیار ضروریست چرا که dns پل ارتباطی بین هاست و دامنه می باشد و در صورت عدم ست و نشر آن اطلاعات سایتتان در دسترس کاربران اینترنتی قرار نخواهد گرفت! قبل از شروع هر توضیحی بیایید با اینکه کاربرد dns چیست بیشتر آشنا شویم.

کار DNS، تبدیل نام دامنه هایی مانند Google.com یا Mizbanfa.net به IP است. در این روش یافتن رایانه ها بر روی شبکه از طریق IP انجام می شود. در یک تعریف کلی می توان گفت وظیفه DNS ترجمه اسامی به IP می باشد. هر دامنه یک یا چند سرور نام دامنه دارد که درخواست ‌هایش را بررسی  می ‌کنند و مسئولیت مدیریت رکورد های پایگاه داده این سرور DNS بر عهده ی فرد، گروه یا یک نرم افزار می باشد. به علاوه پاسخ‌ گویی به این درخواست‌ ها باید همزمان با به روز رسانی اطلاعات پایگاه داده بر اساس تغییرات دامنه ها یا ثبت دامنه های جدید انجام گیرد. بنابراین DNS یک بانک اطلاعاتی توزیع شده می باشد.

Name Resolution چیست؟

در هنگام اتصال به یک سایت، رایانه ی شما از یک سرور DNS، برای پیدا کردن دامنه ی مورد نظر استفاده می کند که به این کار Name Resolution گفته می شود.

رکورد چیست؟

در صورت درست وارد نمودن نام دامنه، سرور DNS، آدرس IP مربوط به دامنه را پیدا می کند و آن را به رایانه ی شما باز می گرداند. زمانیکه شما به یک شبکه متصل می شوید، مودم یا روتری که به یارانه ی شما یک IP اختصاص می دهد، مجموعه ای از اطلاعات مهم از جمله یک یا چند سرور DNS را به رایانه ی شما می فرستند که جهت بررسی و یافتن IP سایت ها به شما کمک می نماید.

جالب است بدانید که به سادگی و در کسری از زمان می توانید نسبت به تنظیم و تعریف رکورد در هاست خود اقدام نمایید. در این خصوص از آموزش های زیر کمک بگیرید.

تنظیم رکوردهای dns دامنه در سی پنل  تعریف رکوردهای dns در دایرکت ادمین

وظیفه ی اصلی یک سرور DNS چیست؟

به سرور DNS هایی که یک دامنه ی خاص را مدیریت می کنند، SOA یا Start Of Authority می گویند. با گذشت زمان نتایج جستجوی هاست ها در SOA در میان سرور های DNS دیگر نیز منتشر می گردد و در نهایت در سراسر اینترنت شناخته می شود.
این انتشار به دلیل کش شدن نتایج برای مدت زمان مشخصی در هر سرور DNS که به آن TTL یا مدت عمر آن کش می‌گویند؛ رخ می‌دهد. کسی که مسؤولیت یک DNS را دارد می‌تواند TTL آن را تنظیم کند. مقدار TTL در هر سرور متفاوت خواهد بود.

رکورد SOA : در ابتدای هر Zone File وجود دارد و شامل Name Server اولیه برای آن دامنه٬ اطلاعات کشینگ٬ و ایمیل مدیر آن می باشد. اگر سرور DNS شما متعلق به یک شرکت هاستینگ می باشد نیازی به تعیین این رکورد ندارید.

Zone File  چیست؟

تاکنون به این فکر کرده اید که Zone file در مقوله dns چیست ؟ DNS Server ها معمولاً به وسیله  ISP ها مدیریت می‌شوند. DNS Server شرکت ISP شما بخشی از پیکربندی شبکه است که از طریق DHCP پس از آنلاین شدن کامپیوتر دریافت می کند. این سرورها در سمت دیتاسنترهای ISP شما قرار دارند و به این شکل عمل می کنند که:

  1. نام دامین و آدرس IP که در مرورگرتان وارد نموده اید را در بانک اطلاعاتیشان جستجو نموده.
  2. اگر اطلاعات موجود باشد تبدیلات لازم را انجام می دهند.
  3. اگر در جستجو نتیجه ای حاصل نشد، با یک سرور DNS دیگر ارتباط برقرار کنند که در این صورت نتایج این مراجعه را برای یک مدتی محدود در کش خود نگهداری می کنند تا در صورت ارسال درخواست های بعدی برای همین نام دامنه سریع تر پاسخگویی کنند.

حال اگر این جستجو هیچ نتیجه ای نداشته باشد سرور DNS خطایی مبنی بر غیر معتبر بودن یا عدم وجود این نام دامنه ارسال می کند.
یک سرور DNS با یک فایل به نام Zone File برای هر دامنه تنظیم می شود که این فایل حاوی رکورد های مرجع / Resource Records می باشد.

Zone File  کجا نگهداری می شود؟

اطلاعات مربوط به دامنه در فایل Zone روی سرور DNS نگهداری خواهد شد و هر دامنه/زیر دامنه یک Zone File  دارد.
کار Zone File ایجاد پیوند میان هر دامنه و زیر دامنه با آدرس های IP مربوط به آن می باشد. بیشتر شرکت های هاستینگ که خدمات خرید هاست و ثبت دامین را ارائه می دهند برای این کار یک واسط تحت وب در اختیار شما قرار می دهند.

دامین چیست؟

به هرکدام از پیکربندی های DNS موجود در این فایل را یک رکورد می گویند.
پس از خرید هاست از یک شرکت هاستینگ معتبر و ثبت دامنه ، اتصال دامنه به هاست از طریق NS (Name Server) یا نام سرور ها، انجام می شود. امکان استفاده از نام دامنه ها یا Domain Names به جای آدرس های IP با استفاده از NS ها انجام می گیرد.

  • در یک تعریف کلی، DNS جهت تبدیل نام دامنه به آدرس IP می باشد.
  • وظیفه ی اصلی DNS ارتباط بین آدرس های IP، نام سیستم کاربران و وب سایت ها و حوزه های مربوطه می باشد.
  • آشنایی با انواع دامنه سایت ها و کاربردشان می تواند بسیار کاربردی باشد.

DNS چگونه عمل می کند؟

حالا که متوجه شدید dns چیست بهتر است به صورت عمیق تر با عملکرد آن نیز آشنا شوید. با وارد نمودن آدرس نام دامنه یک سایت برای مثال Mizbanfa.net در مرورگرتان، این نام توسط سیستم DNS به آدرس IP تبدیل می گردد. برای مثال  فرض کنید IP مربوط به دامنه فوق ***.**.*.*** می باشد که با استفاده از نام دامنه ی آن می توانیم بدون نیاز به حفظ نمودن این رقم ها به سایت مورد نظر دسترسی پیدا نماییم.

تغییر DNS های دامنه در ایرنیک تغییر dns دامنه در میزبان فا

IPv4 چیست؟

آدرس IP هایی که هم اکنون مورد استفاده قرار می گیرند IP ورژن 4  می باشد، IPv4 نوعی از IP می باشد 4 سیلابی یا 4 قسمتی که هر قسمت می تواند از 0 تا 255 عدد بگیرد. این IP تا 32 بیت ساپورت می کند و به همین جهت درحال اتمام می باشد. بنابر این نوع جدید از IP با عنوان IPv6 درحال بهره برداری می باشد که 8 سیلابی بوده و تا 128 بیت را نیز ساپورت می کند. این IP هنوز به صورت کامل مورد استفاده قرار نگرفته است. در تصویر زیر می توانید  عملکرد یک DNS Server را مشاهده نمایید.

dns چیست

در این آموزش سعی کردیم تمامی مباحث کلیدی را به زبان ساده بیان نماییم تا در پایان مقاله کاربر متوجه شود که dns چیست و چه کاربردی دارد. تغییر dns دامنه از موارد بسیار مهمی است که صاحبان کسب و کارها باید با آن آشنایی داشته باشند و درک عملکرد dns از پیش نیازهای این مقوله بشمار می رود.

همه چیر درباره DNS

2.9/5 - (9 امتیاز)

محدثه اسماعیلی

سالهاست که با وردپرس کار می کند و پس از آن به کسب اطلاعات در ابعادی وسیع تر پرداخت و توانست در حوزه هایی چون دیجیتال مارکتینگ، سئو و تولید محتوای اصولی مطابق با الگوریتم های روز گام بردارد. او اکنون به تیم تحریریه میزبان فا کمک رسانی میکند.

‫۷ دیدگاه ها

  1. ممنون مطالبتون مقید و کاربردی بود. فقط یه سوال: dns روی موبایل ها بعضی وقتها باید بصورت دستیی تغییر پیدا کنن. آیا dns داخلی و خارجی داریم.؟ یا بعد از هر اتصال به نت این dns ها روی گوشی موبایل تغیر میکنه؟

    1. با سلام دوست عزیز
      برای ست و نشر کردن dnsهای خود شما باید از طریق ناحیه کاربری شرکتی که هاست خود را از آنجا تهیه کرده اید، اقدام نمایید. در خصوص دامنه های ir. این امکان از طریق ناحیه کاربری خود در ایرنیک نیز اقدام نمایید.
      موفق و پیروز باشید

  2. سلام خانم مهندس ببخشید اگرdns منفی یک باشد چه مفهومی دارد درمحدوده تشخیص میزان نشتی vpnها منظورمه خیلی متشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *