وب سرور چیست

وب سرور چیست؟ معرفی انواع Web Server

LiteSpeed - لایت اسپید
بدون دیدگاه

وب سرور چیست؟ به زبان ساده زمانیکه شما چیزی را در اینترنت جستجو می کنید این وب سرور است که درخواست شما را بررسی و تفسیر می کند و سپس به آن پاسخ می دهد به این ترتیب می توانید آدرس یا فایل مورد نظرتان را در سیستم مشاهده کنید. در حقیقت وب سرور مثل یک مترجم میان مرورگر کاربر و سرور میزبان اطلاعات قرار دارد. سرور فضایی برای نگهداری اطلاعات و میزبان سایت ها می باشد در حقیقت وب سرور نر افزاری است که روی سرور کانفیگ می شود و به عنوان یک مترجم عمل می کند پس دقت داشته باشید سرور با وب سرور تفاوت دارد! حتما برایتان سوال شده که وب سرور چگونه کار میکند و انواع آن کدام است؟ چگونه می توان بهترین وب سرور را شناسایی و آن را انتخاب کرد؟ با میزبان فا نکست همراه باشید تا انواع وب سرور و نحوه کار وب سرور را از صفر تا صد بررسی کنیم.

وب سرور چیست؟

از وب سرور به منظور مدیریت درخواست های ارسالی از سایت، استفاده می شود. در واقع سرور محتواهای وب سایت ها مثل متن، عکس، ویدیو و اطلاعات مختلف دیگر را ذخیره و در اختیار کاربران قرار می دهد اما وظیفه وب سرور متفاوت است. وب سرور میان سایت، کاربر و مرورگر قرار دارد. در واقع کاربر درخواست خود را به مرورگر داده و مرورگر نیز این درخواست را پردازش و به سمت وب سرور ارسال می کند. وب سرور وظیفه تحلیل درخواست ارسالی را داشته و در واقع مشابه یک مترجم بین سرور و مرورگر کاربر قرار دارد. در واقع وب سرور ها با دارا بودن سخت افزارها و نرم افزارهای خاص خود، قادر هستند که با دریافت سوال از طریق پروتکل http، پاسخ را از طریق اینترنت به مرورگر کاربر مورد نظر برسانند.

کار وب سرور چیه

وب سرور به زبان ساده

اینترنت یک رابط بسیار قوی بین شما و دنیایی از اطلاعات و کسب و کار های بزرگ است. تاکنون از خودتان پرسیده اید که چگونه پاسخ سوال شما اینقدر مرتبط و متنوع در نوع خود، در کمترین زمان ممکن به دست شما می رسد؟ باید بگوییم که همه چیز زیر سر وب سرور است! وب سرور به دو شکل به درخواست کاربران یک سایت پاسخ می دهد، در ادامه با جزئیات بیشتری این مساله را تشریح میکنیم.

وب سرورها نقش بسیار مهم و کلیدی در دنیای اینترنت دارند بنابراین زمان تهیه هاست یا سرور حتما باید مطلع شوید که از چه نوع وب سروری استفاده میکند؟! این مساله در سرعت پاسخگویی به درخواست کاربر و نمایش محتوا در مرورگر کاربر، تاثیرگذار است.

  • مخاطب URL یا موضوع مورد نظر خود را در مرورگر جستجو کرده و ارسال میکند، وب سرور بر اساس درخواست مربوطه، به کاربر پاسخ می دهد و این پاسخ در مروگر به کاربر نمایش داده می شود. در حقیقت وب سرور واسط و مترجم بین کاربر و سرور است.
  • وب سرور به منظور پاسخ دهی با اسکریپ و دیبابیس ارتباط برقرار می کند.

نحوه کار وب سرور

وب سرور وظیفه پاسخگویی به درخواست های کاربران را دارد و در حالت کلی پس از دریافت سوال از کاربر بر اساس پروتکل ها در جستجوی پاسخ اوست و با نهایت سرعت ممکن این کار را برای کاربر انجام می دهد و اما طریقه ی انجام این کار چیست؟ که در زیر به آن به صورت کلی پاسخ می دهیم:

  • زمانی که مخاطب درخواست رفتن به سایت مشخصی را ارسال می نماید، وب سرور صفحه درخواست شده را جستجو می کند. اگر بتواند صفحه مورد نظر را پیدا کند این اطلاعات را در قالب HTTP برای مرورگر کاربر ارسال می نماید.
  • اگر صفحه مورد نظر توسط وب سرور پیدا نشود، وب سرور ارور 404 را برای فرد درخواست کننده ارسال می کند.
وب سرور چیست به زبان ساده

فرآیند بالا یعنی ارسال درخواست از سمت کاربر، تحلیل ان توسط وب سرور، گرفتن اطلاعات از سرور مربوطه و نهایتا نمایش نتیجه در مرورگر کاربر شامل 4 گام اصلی می شود:

  1. جستجوی موضوع یا سایت در مرورگر توسط کاربر و ارسال به وب سرور
  2. تشخیص آدرس آیپی مربوط به دامنه
  3. بررسی درخواست کاربر توسط وب سرور
  4. پاسخ به درخواست و نمایش صفحه یا فایل مربوطه در مرورگر کاربر

در ادامه به تشریح هر مرحله به زبان ساده می پزداریم.

1- جستجو توسط کاربر و ارسال درخواست سمت سرور

زمانی که کاربر آدرس یک صفحه را در مرورگر خود وارد می کند یا چیزی را در مرورگر جستجو می کند، یعنی یک درخواست برای وب سرور ارسال می شود. اما:

  1. مرورگر چگونه متوجه شود که این اطلاعات روی چه سروری قرار گرفته اند؟
  2. از کدام سرور درخواست اطلاعات داشته؟

2- به دست آوردن آدرس آی پی از نام دامنه

در اولین قدم مرورگرهای وب باید IP آدرس دامنه را شناسایی نمایند. (آدرس آی پی در حقیقت همان آدرسی است که در ابتدای کار که هاست یا سرور تهیه می کنید به عنوان آیپی سرور از سمت میزبانی در اختیار شما قرار می گیرد) مرورگر از طریق جستجو در حافظه کش خود یا با استفاده از DNS ها آدرس IP را به دست می آورد. سپس تشخیص می دهد اطلاعات سایت شما در چه مسیری قرار دارد. حال که مرورگر توانست آدرس IP شما را تشخیص دهد، زمان آن می رسد که درخواست کاربر را به سمت وب سرور منتقل کند.

3- پاسخ به درخواست کاربر توسط web server

وب سرور درخواست ارسال شده توسط مرورگر را دریافت و تفسیر می کند. طبیعتا این درخواست باید پردازش و یک پاسخ برای آن در نظر بگیرد و مجددا برای مرورگر ارسال نماید. اما وب سرور چگونه به درخواست مرورگر پاسخ می دهد؟

وب سرور درخواست را از مروگر دریافت و تفسیر می کند سپس فایل ها و اطلاعات درخواست شده را از سرور گرفته ترجمه می کند و با ارسال صفحات مورد نظر به درخواست صورت گرفته توسط مرورگر پاسخ می دهد. در صورت عدم وجود صفحات مورد نظر یا بروز هرگونه خطایی، پیغام ارور مناسب با آن خطا ارسال می شود. مثلا شما ممکن است در هنگام تلاش برای مشاهده یک صفحه ناموجود، با خطای 404 رو به رو شوید. این خطا زمانی نمایش داده می شود که صفحه درخواست شده دیگر روی سرور میزبانی وجود نداشته باشد.

یکی دیگر از خطاهای معمولی که دیده می شود، ارور 401 است. این خطا نیز زمانی نشان داده می شود که شما به دلیل عدم اعتبارسنجی، امکان دسترسی به داده مورد نظر را نداشته باشید. در این حالت ممکن است نام کاربری، رمز عبور یا موارد این چنینی دیگر را به اشتباه وارد کرده باشید.

4- نمایش صفحه وب مورد نظر توسط مرورگر

در نهایت مرورگر شما صفحات وب مورد نظر را از وب سرور دریافت می کند و برای کاربر به نمایش می گذارد یا خطای پیش آمده را نشان می دهد. بدین ترتیب ماموریت وب سرور به پایان می رسد. مهم ترین مساله این است که کاربر سریعا پس از جستجو نتیجه مورد نظر را مشاهده کند.

بسیار مهم است که همه این 4 مرحله در بازه زمانی بسیار کوتاه انجام شود پس توصیه می شود اطلاعات سایت خود را با همکاری یک شرکت میزبانی در یک سرور پرقدرت نگهداری کنید که از بهترین نوع وب سرورها استفاده میکند شایان ذکر است که سرور اختصاصی قدرتمند میزبان فا مطابق با آخرین کانفیگ های روز دنیا ارائه میشود.

دقت داشته باشید وب سرور باید به خوبی توسط شرکت هاستینگ کانفیگ شده باشد تا بتواند سریعا به کاربر پاسخ دهد. در نهایت این شمایید که باید اطلاعات کافی درمورد انواع وب سرور، معایب و مزایای آن را داشته باشید و بدانید شرکت میزبان از چه وب سرور هایی استفاده می کند؟ تا انتخاب مناسبی را برای خود و موقعیت کاری خود داشته باشید. در ادامه به صورت کامل به این موضوع پرداختیم.

انواع وب سرورها بر اساس نوع عملکرد

وب سرور ها به صورت کلی به 2 دسته ی وب سرور استاتیک و وب سرور داینامیک تقسیم می شوند که به صورت کوتاه به توضیح آنها خواهم پرداخت.

  • وب سرور داینامیک (پویا)
  • وب سرور استاتیک (ایستا)

1- وب سرور داینامیک Dynamic Web Server

این وب سرور که به آن پویا نیز گفته می شود دارای پایگاه داده است و در زمان درخواست کاربر اطلاعات میزبانی شده را به وسیله http بروزرسانی می کند. در این نوع وب سرور اطلاعات با شرایط خاص زمان و مکان تغییر می کند. به عنوان مثال سایت های خبری که هر روز اطلاعات بروز شده ای را در اختیار کاربران قرر می دهند از این دسته وب سرور ها استفاده می کنند.

2- وب سرور استاتیک Static Web Server

یک وب سرور ثابت است و فایل های طبقه بندی شده و میزبانی شده ی خود را به صورت ساده به مرورگر ارسال می کند. در این نوع ما برای تغییر اطلاعات و بروز شدن آنها باید به کد های HTML تسلط کامل داشته باشیم و این موضوع برای کاربر سخت است چرا که مهارتی دیگر را باید آموزش ببینید و در حالت کلی مدیریت اطلاعات برای او دشوار می شود.

بهترین وب سرورها

در خصوص اینکه وب سرور چیست و انواع آن کدام است همواره سوالات بسیاری مطرح شده. به طور کلی وب سرورهای مختلفی را می توان در شرکت های میزبانی مشاهده نمود که هر یک از آنها مزیت ها و معایب مربوط به خود را دارند. اما وب سرورهایی وجود دارند که در مقایسه با سایر نمونه های موجود از محبوبت بیشتری برخوردار بوده و توسط اکثر شرکت های ارائه دهنده خدمات هاستینگ و سرور مورد استفاده قرار می گیرند. چرا که آنها قابلیت هایی را به کاربران خود ارائه می دهند که سبب تسریع در پردازش درخواست ها می شوند. اکنون که میدانید وب سرور چیست بهتر است با برخی از محبوب ترین وب سرورها در سرتاسر دنیا آشنا شوید. در ادامه به معرفی برخی از محبوب ترین وب سرور ها و مزیت های هر کدام خواهیم پرداخت:

1- وب سرور آپاچی

یکی از رایج ترین وب سرورهایی که در بازار می توان مشاهده کرد، وب سرور آپاچی Apache است. این وب سرور اولین بار در سال 1995 راه اندازی شد و تقریبا از تعداد زیادی از وب سایت های فعال در سطح جهان میزبانی می کند. مزیتی که وب سرور قدرتمند آپاچی دارد این است که یک نرم افزار رایگان و منبع باز است. همچنین به دلیل داشتن ساختاری مبتنی بر ماژول بسیار انعطاف پذیر بوده و می توانید بر اساس نیازهای خود در آن تغییراتی اعمال کنید.

وب سرور چیست

مزایای وب سرور آپاچی

  • رایگان و متن باز
  • تنوع در ماژول ها
  • قابل اعتماد و پایدار
  • جامعه کاربری بزرگ و گسترده
  • موارد امنیتی متدوال به صورت مرتب بررسی و بروز رسانی می شوند.
  • پیکربندی آن ساده و برای افراد تازه کار بسیار مناسب است.
  • قابل استفاده روی سرور Unix و ویندوز

معایب وب سرور آپاچی

  • برای وب سایت هایی که دارای ترافیک بالایی هستند، وب سرور آپاچی نمی تواند عملکرد مناسبی را داشته باشد.
  • به دلیل داشتن گزینه های پیکربندی بیش از اندازه، این وب سرور از نظر امنیتی کمی آسیب پذیر به نظر می رسد.

2- وب سرور IIS

وب سرور Internet Information Services که با نام اختصاری IIS نیز شناخته می شود نوعی از وب سرور ها است که بر روی سیستم عامل ویندوز پشتیبانی می شود که برای اطلاعات و وب سایت های پویا و استاتیک کاربران مناسب است و کارایی دارد. IIS اطلاعات کلی و جامعی را درباره ی محتوا، تاریخ دریافت سوال و پاسخ ورود کاربران و … را در خود ذخیره می کند و می تواند در اختیار مدیریت سرور قرار دهد. IIS در ارتباط با پلتفرم های ویندوزی ارائه شده و از آن جایی که هزینه هایی بالاتری دارد، تمایلات به سمت آن کمتر است.

وب سرور چیه

مزایای وب سرور IIS

  • مخصوص سرورهای ویندوزی
  • امنیت بالا
  • مقیاس پذیری و انعطاف پذیری بالا
  • قابلیت تفکیک پذیری

معایب وب سرور IIS

  • هزینه بالای استفاده و راه اندازی
  • متن باز نیست!
  • برای سرور لینوکسی کاربردی نیست.

3- وب سرور انجین ایکس NGINX

nginx وب سرور دیگری است که محبوبیت بالایی در میان کاربران اینترنتی دارد. از این وب سرور برای اولین بار در سال 2004 رونمایی شد و امروزه به یکی از پرطرفدارترین وب سرورها در میان انواع وب سرورها تبدیل شده است. وب سرور nginx برای پاسخگویی به مشکل معمول موجود که با اصطلاح c10k از آن یاد می شود به وجود آمده است. مشکل c10k در واقع به نداشتن امکان مدیریت همزمان تعداد زیادی از مشتریان اشاره دارد که در وب سرور nginx راه حل این مشکل به خوبی بهینه سازی شده است. در واقع nginx وب سروی با سرعت بالا و مناسب است.

معرفی انواع وب سرور

مزایای وب سرور انجین ایکس

  • متن باز
  • رابط کاربری ساده و قابل فهم
  • استفاده از منابع رم و CPU پایین
  • امنیت و پایداری خوب
  • پشتیبانی و مدیریت بیش از 10000 اتصال همزمان
  • وب سرور nginx در حال حاضر از جمله وب سرورهای پرسرعت بشمار می رود.
  • و…

معایب وب سرور انجین ایکس

  • با وجود قدرتمند بودن وب سرور nginx، هنوز شرکت های ارائه دهنده خدمات هاستینگ زیادی هستند که از آن استفاده نمی کنند.
  • تعداد ماژول های کمتر نسبت به وب سرور آپاچی

4- وب سرور لایت اسپید

وب سرور لایت اسپید litespeed یکی دیگر از وب سرورهای پیشرو است. در خصوص تفاوت وب سرور آپاچی و لایت اسپید می توان گفت که وب سرور لایت اسپید از کارایی و مقیاس پذیری بیشتری در مقایسه با وب سرور آپاچی و دیگر وب سرورها برخوردار است. از این وب سرور می توان به عنوان جایگزین برای سروری که پیش تر روی آن آپاچی قرار گرفته است، استفاده نمود. چرا که نیازی به تغییر برنامه ها یا جزئیات سیستم عامل نیست و این پوئن بسیار مهمی است. به نظر شما نقطه قوت و نقطه ضعف یک وب سرور چیست؟ آن هم لایت اسپید!

انواع وب سرور چیست

مزایای وب سرور لایت اسپید

  • قابلیت اجرا روی سرورهای لینوکسی
  • سازگاری با انواع مختلف وب سایت، اسکریپ و کانفینگ
  • داشتن پنل تحت وب و تنظیمات آماده
  • سرعت چشمگیر (حتی تا چند برابر بیشتر از سایر وب سرورها)
  • پایداری و امنیت بسیار بالا

معایب وب سرور لایت اسپید

  • برای تهیه آن باید هزینه پرداخت کرد. (لایسنس)
  • به دلیل گستردگی قابلیت ها، کانفیگ آن برای افراد مبتدی پیچیده است که البته برای افراد حرفه ای مزیت محسوب میشود!

انتخاب شرکتی مناسب برای میزبانی اطلاعات شما بسیار مهم است چرا که نحوه ی ارسال این اطلاعات به کاربر را که در این مقاله به آن پرداختیم نیز بستگی به شرکت میزبانی وبسایت شما دارد پس حتماً، لطفاً در انتخاب آن به خوبی دقت کنید.

نحوه تشخیص وب سروریک سایت

برای چگونگی تشخیص وب سرور یک سایت راهکار آنلاین و تایید شده ای وجود ندارد اما شما می توانید با دانلود افزودنی مرورگر به نام wappalyzer و نصب آن بر روی مرورگر خود، با ورود به سایت مورد نظر و کلیک بر روی افزونه تمامی اطلاعات مربوط به سایت از جمله وب سرور آن را بررسی کنید. (ممکن است برای برخی از سایت ها پاسخی نیابید!)

تشخیص وب سرور

وب سرور چیست و چه کاری انجام می دهد؟ باید بگوییم واسطی است که به درخواست های کاربران که از سمت مرورگر به بستر اینترنت و نهایتا به سمت سرورها هدایت می شود، پاسخ می دهد. شناخت انواع وب سرورها و انتخاب هاستینگی که از web server مناسبی استفاده می کند، نقش مهمی را در مدیریت درست وب سایت و سرعت در پاسخگویی به بازدیدگنندگان سایت ها دارد. در این مقاله تلاش بر این بوده است که به شما بگوییم وب سرور چیست و بهترین وب سرور موجود در بازار کدام است. بدین ترتیب می توانید با شناخت بهتر یک مجموعه هاستیگ انتخاب کنید و در نهایت سرور مناسب برای وب سایت خود تهیه نمایید.

سوالات متداول درباره وب سرور و انواع آن

  1. بهترین وب سرور کدام است؟

    وب سرور ها انواع مختلفی دارند اما بهترین و معروف ترین آنها عبارتند از آپاچی، IIS، NGINXو لایت اسپید.

  2. نحوه کار با وب سرور چگونه است؟

    به صورت کلی وب سرور رابطی بین سایت کاربر و مرور گر است و در حالت کلی پاسخ ما از طریق او داده می شود.

  3. تفاوت سرور و وب سرور چیست؟

    سرور وظیفه نگهداری اطلاعات ما را برعهده دارد اما وب سرور رابطی بین مرورگر و سرور است و در واقع بین سرور و کاربر نقش مترجم را ایفا میکند به اینصورت که در خواست کاربر را به سرور مربوطه ارجاع می دهد.

  4. وب سرور به زبان ساده چه معنایی دارد؟

    به زبان ساده وب سرور مترجم و مفسر است و درخواست کاربر را دریافت و به سمت سرور ارسال می کند سپس از سرور پاسخ میگیرد و به سمت کاربر میفرستد به زبان ساده تر وظیفه ارسال محتویات یک وب سایت به کاربر را برعهده دارد.

این مطلب را می پسندید

5/5 - (1 رای)

اشتراک گذاری مطلب
نویسند محتوا:
محتوای تیمی کار شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.