چیست ؟میزبانی وب

ایمیل اسپم چیست ؟ و راه های اصلی جهت مقابله با آن

ایمیل Spam چیست ؟ و راه های اصلی جهت مقابله با آن

در این مقاله ی آموزشی قصد داریم شما را با واژه ای که در دنیای اینترنت و مخصوصا کاربرانی که با هاست سروکار دارند بسیار شنیده می شود آشنا کنیم. بار ها شده از سمت تیم فنی میزبان فا اطلاع رسانی هایی در مورد ارسال Spam به کاربران داده شده است و به این دلیل که اغلب کاربران با این واژه و روش های کلی رفع آن آشنا نبوده و دچار سردرگمی می شوند. در این مقاله آموزش هدف آشنایی کلی با مفهوم Spam ، و راه های اصلی برای جلوگیری از بروز ارسال Spam از طریق سرویس کاربران می باشد. با ما همراه باشید.

ایمیل های Spam ، ایمیل هایی با مقصد نامشخص و آدرس های نامفهوم می باشند که صرفاً جهت سوء استفاده از سرویس هاست شما و از طریق ضعف امنیتی کد های سایت و یا سیستم مدیریت محتوای شما بدون اینکه متوجه ارسال این ایمیل ها از طریق سایت خود شوید برای افردای که در لیست ایمیل شما ثبت نام نکرده اند ارسال می گردند.

در تمامی دیتاسنتر های مشهور دنیا ، Spam و ارسال هرزنامه برخلاف قوانین شرکت ها می باشد و تمامی شرکت ها با این مشکل به طور جدی برخورد می کنند. عدم توجه به ارسال ایمیل Spam از طریق یک سرور نه تنها امنیت سرور مذکور را به خطر می اندازد بلکه می تواند باعث مسدود شدن سرور به دلیل عدم رعایت قوانین از سمت دیتاسنتر گردد.

ایمیل های Spam معمولا به آدرس های نامفهوم و نامشخص مانند [email protected] ارسال می گردند که هدف مشخصی ندارند و یا جهت سوء استفاده از اطلاعات استفاده می شوند.

spam-mail-01

از این رو به منظور جلوگیری از ارسال ایمیل Spam ، رعایت موارد زیر به شما کاربران محترم پیشنهاد می گردد:

  1. همواره اسکریپت و سیستم مدیریت محتوای سایت خود را بروزرسانی و به آخرین نسخه ارتقا دهید . سیستم های قدیمی و بروز نشده طعمه ی بسیار مطلوبی برای اسپمر ها جهت سوء استفاده و ارسال هرزنامه می باشند.
  2. برای آدرس های ایمیل ساخته شده در هاست و سایت خود ، رمزعبور های ترکیبی و قدرتمند انتخاب کنید .

پسورد های ترکیبی توسط اسپمر ها به راحتی قابل حدس نمی باشند. پسورد ایمن از نظر علمی پسوردی می باشد که شامل حروف بزرگ و کوچک ، کاراکتر های خاص به همراه اعداد باشد . برای مثال پسورد ali1234 پسوردی نا امن می باشد و این نوع پسورد ها توسط اسپمر ها کرک شده و شناسایی می گردند و اسپمر با استفاده از آن وارد آدرس ایمیل شما شده و از آن طریق اقدام به ارسال هرزنامه می نماید. پسورد زیر نمونه ی یک پسورد امن و Secure می باشد :

MizbanFa**%94

(همانطور که در پسورد بالا مشاهده میکنید، پسورد شامل حروف بزرگ،کوچک، کاراکتر های خاص و همچنین عدد می باشد) این نوع پسورد ها اسپمر ها را گیج کرده و به راحتی شناسایی نمی شوند.

  1. عدم استفاده از افزونه های غیر معتبر که از منابع نامشخص و متفرقه تهیه می شوند .

سیستم های مدیریت محتوای مشهور مانند جوملا و وردپرس دارای افزونه ها (Plugin) و امکانات جانبی بسیار زیادی می باشند که قابلیت های نرم افزاری این CMS ها را افزایش می دهند. گاهاً افزونه های موجود به صورت رایگان دراینترنت حاوی کد های مخرب و یا فرم های ارسال ایمیل می باشند که طعمه ی مناسبی برای هکر ها و اسپمر ها هستند. لذا از این رو انتخاب افزونه ی مناسب و مورد اعتماد که از منبعی موثق دانلود شود مهم ترین قدم در استفاده از این سیستم های مدیریت محتوا می باشد. افزونه های متفرقه با منبع نامشخص امنیت وب سایت شما را به طور جدی به خطر خواهند انداخت.

  1. ایمن سازی فرم های ارسال ایمیل :

توجه داشته باشید فرم هایی که از آن برای ارسال ایمیل استفاده می شوند باید مانند بخش های دیگر یک وب سایت دارای امنیت کافی باشند . معمولا این فرم ها در بخش هایی از سایت با عناوین «تماس با ما» ، «ارتباط با ما» و … مشاهده می گردند. همچنین برخی از اسکریپت ها دارای فرم های ایمیل مخفی هستند که توسط شما قابل مشاهده نمی باشد. اسپمر ها به راحتی فرم های ایمیل نا امن را شناسایی کرده و دور می زنند و از طریق آن ها جهت ارسال هرزنامه استفاده می کنند. یکی از راه های ایمن سازی فرم های ارسال ایمیل، استفاده از کد تصدیق (Captcha) می باشد که باعث تشخیص اسپمر از کاربر واقعی می گردد. این کد ها در واقع تصویری را در خروجی فرم به کاربر نمایش می دهند و تا زمانیکه کاربر علائم موجود در تصویر مذکور را در کادر مربوطه وارد نکرده است ، فرم تایید (Validate) نمی گردد. لذا برنامه نویس ها در نوشتن کد های فرم ارسال ایمیل از این قابلیت استفاده می کنند و ما نیز به شدت پیشنهاد می کنیم شما هم از این قابلیت امنیتی جهت تایید Email Form های خود استفاده نمایید.

تیم فنی شرکت میزبان فا ، همواره سعی دارد با مانیتورینگ و بررسی دقیق سرویس ها ، ضریب امنیتی و کیفیت سرویس های ارائه شده را افزایش دهد . لذا همکاری کاربران در جهت پیگیری این مشکل در قدم اول باعث حفظ اطلاعات وب سایت ها و همچنین افزایش امنیت و همین طور کاهش ریسک از دست رفتن اطلاعات هاست سایت ها می باشد. پس در صورتیکه شما از کاربران میزبان فا می باشید و چنین مشکلی دارید حتما در اولین فرصت نسبت به رفع و بررسی عوامل بروز ارسال هرزنامه از وب سایتتان اقدام نمایید.

4/5 - (6 امتیاز)

علی یزدان پرست

حدود 8 سالی هست که در زمینه میزبانی وب به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، علی یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های میزبان فا را توسعه می دهد، علی به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *